Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď
na interpelaci poslankyně Marie Stiborové dopisem
ze dne 13. července 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď předsedy
vlády Václava Klause na interpelaci poslankyně
Marie Stiborové. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Václav KLAUS
předseda vlády České republiky
V Praze dne 13. 7. 1995 | |
č.j. 29310/95 - OVA |
Vážená paní poslankyně,
dovolte, abych reagoval na Vaší písemnou interpelaci,
se kterou jste se na mne obrátila ve věci vědní
politiky.
Musím konstatovat, že v úvodní části
interpelace byla uvedena řada tvrzení, která
se neshodují se skutečností.
Základní problém spočívá
již v samotném předmětu interpelace
- v otázce, co je to tzv. "vědní politika".
Jak vyplývá z přednesené interpelace,
představujete si pod tímto pojmem vládou
a ministerstvy stanovené "strategické směry
ve vědě, výzkumu a vývoji" a
vybudování celého systému, který
by měl být institucionalizován a řízen
jediným orgánem či institucí. Jinými
slovy jde o návrat k direktivnímu řízení
této oblasti, kdy by orgány státní
správy rozhodovaly o čistě odborných
problémech (např. teoretické fyziky) nebo
o směru vývoje v soukromých firmách.
Toto pojetí "vědní politiky" vláda
rozhodně odmítla, nadále odmítá
a nehodlá pro tyto účely zřizovat
nový centrální orgán.
Takový postup by byl v principiálním rozporu
se zásadami vlády i nezbytnou pluralitou a svobodou
vědecké práce a možností konkurence
ve výzkumu a vývoji. Jak ukazují dosavadní
výsledky, pokud změny nevycházejí
ze skutečných potřeb výzkumu a vývoje,
včetně souvisejících oblastí
a jsou pouze administrativním řešením
problému, nevedou k žádnému výsledku.
Proto budou další kroky vlády v této
oblasti vycházet z podrobné analýzy stavu
výzkumu a vývoje, kterou společně
připravují ministři I. Pilip a I. Němec
s předpokládaným termínem předložení
vládě v závěru tohoto roku. Tento
materiál navazuje na "Analýzu dosavadního
vývoje a současného stavu v oblasti výzkumu
a vývoje", zpracovanou počátkem roku
1994, kterou měl Výbor pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu Poslanecké
sněmovny k dispozici. Pokud Parlament o připravovaný
materiál požádá, bude mu po projednání
ve vládě předložen.
Ve své interpelaci opomíjíte řadu
změn, ke kterým v uplynulém období
v oblasti výzkumu a vývoje došlo.
V prosinci roku 1993 a v březnu 1994 se k problematice
výzkumu a vývoje uskutečnila pod mým
vedením dvě pracovní porady za účasti
zainteresovaných ministrů, představitelů
vysokých škol, Akademie věd a dalších
výzkumných ústavů a poslanců
Výboru pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu Výsledkem
prvního jednání byla shoda na principech
státní podpory výzkumu a vývoje. Zástupci
Rady vlády pro výzkum a vývoj, Ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy,
Akademie věd a nestátních výzkumných
ústavů zpracovali na základě stanovených
principů výše uvedenou "Analýzu
dosavadního vývoje a současného stavu
v oblasti výzkumu a vývoje" a návrh
zásad vlády pro oblast výzkumu a vývoje.
Vláda tento materiál schválila svým
usnesením č. 282 dne 25. května 1994. V zásadách
je jasně stanovena úloha vlády při
podpoře výzkumu a vývoje, specifikováno
členění státních prostředků
na jednotlivé oblasti výzkumu a vývoje a
vyjádřen záměr podpory některých
oblastí, např. výzkumu na vysokých
školách.
Podle těchto zásad odpovídá stát
za vytváření legislativních a finančních
podmínek pro rozvoj výzkumu a vývoje a za
účelné uspořádání
výkonu státní správy. Naproti tomu
vláda nebude v oblasti védy (badatelského
výzkumu) stanovovat priority ani ho řídit.
Podle mého názoru, není přesné
ani Vaše tvrzení, že nejsou systematicky sledovány
všechny prostředky státního rozpočtu
na výzkum a vývoj a není koordinována
činnost jednotlivých grantových agentur a
resortů.
Rád bych Vás v této souvislosti informoval
o tom, že v oblasti výzkumu a vývoje existuje
snad nejpropracovanější systém sledování
výdajů státního rozpočtu, založený
na centrální evidenci projektů výzkumu
a vývoje (CEP), za který podle zákona č.
1/1995 Sb. Odpovídá Rada vlády pro výzkum
a vývoj. Tento systém e využíván
nejen ke kontrole státních výdajů,
ale i ke koordinaci projektu výzkumu a vývoje a
to v prvé řadě samotnými vědci
a návazně i jednotlivými grantovými
agenturami. Zároveň slouží v rozsahu
stanoveném obecně závaznými předpisy
i k mezinárodní výměně informací
návazně na plnění závazků
České republiky. V současné době
zahrnuje tento systém, který funguje již třetím
rokem více než pět tisíc projektů
včetně již ukončených. Obdobně
jsou hodnoceny i výsledky činnosti organizací
v oblasti výzkumu a vývoje, které jsou podporovány
ze státního rozpočtu.
Přestože uplynul pouze rok od přijetí
zásad vlády, mohu konstatovat, že záměry
v nich uvedené se daří naplňovat jak
v oblasti legislativy (např. novelou zákona č.
300/1992 Sb., kterou Parlament přijal bez pozměňovacích
návrhů v prosinci roku 1994), tak v oblasti změn
struktury státní podpory a v neposlední řadě
i po věcné stránce (např. připraveným
programem podpory védy na vysokých školách).
Dále ve své interpelaci hovoříte o
potřebě přechodu z čistě rozpočtového
financování výzkumu a vývoje na příspěvkovou
formu. Jak jistě víte, paní poslankyně,
převážná část výzkumných
organizací podporovaných ze státního
rozpočtu (vysoké školy, část
ústavů Akademie věd, všechny zbývající
resortní ústavy) jsou organizacemi příspěvkovými.
Parlament je také informován při projednávání
návrhů zákonů o státním
rozpočtu o tom, že podíl dotací příspěvkovým
a rozpočtovým organizacím na celkové
státní podpoře výzkumu a vývoje
stále klesá a naopak roste účelová
podpora, uskutečňovaná na základě
výsledků veřejné soutěže.
V roce 1993 byl podíl účelového financování
na celkové státní podpoře výzkumu
a vývoje cca 78, v roce 1995 má dosáhnout
cca 458 a pro rok 1996 se předpokládá nárůst
až na 57. To, že prostředky na výzkum
a vývoj, vynakládané podnikatelskými
subjekty, převyšují cca dvojnásobně
prostředky vynakládané státem, svědčí
o správnosti transformace tzv. aplikovaného výzkumu,
o kterém říkáte, že z něho
zbylo pouze pár laboratoří a pracovišť.
Statistická data ČSÚ za rok 1994 (přestože
jsem si vědom jejich pouze orientační hodnoty)
však hovoří o úplně jiné
situaci. Podíl finančních prostředků
z mimorozpočtových zdrojů na celkové
podpoře výzkumu a vývoje činil 728,
což představuje více než 9 miliard korun.
V této souvislosti Vás chci informovat o tom, že
ve statistickém výkaznictví v oblasti výzkumu
a vývoje dochází na základě
zásad vlády k podstatné změně,
spočívající v přechodu na statistiku
plně kompatibilní s OECD. Tento přechod je
realizován již v letošním roce.
Věřím, vážená paní
poslankyně, že svou odpovědí jsem Vás
přesvědčil o tom, že vláda věnuje
oblasti vědy dostatečnou pozornost, i když
její systémový přístup je v
této oblasti jistě odlišný od Vašeho.
S pozdravem | Václav Klaus |
Vážená paní
Doc. RNDr. M. Stiborová, CSc.
poslankyně Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky