Místopředseda vlády
a ministr financí Ivan Kočárník zaslal
odpověď na interpelaci poslance Jaroslava Vlčka
dopisem ze dne 3. července 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka
na interpelaci poslance Jaroslava Vlčka. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha

MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
V Praze dne 28. června 1995 | |
Č.j. 154/39 488/1995 |
Vážený pane
poslanče,
k Vámi zaslané interpelaci
ze dne 12. června 1995, ohledně možnosti využívání
síťových jízdenek městské
hromadné dopravy zaměstnanci při plněni
pracovních úkolů, uvádím toto
vysvětlení:
Jednotlivé druhy náhrad cestovních
výdajů, podmínky pro jejich poskytování
a výši sazeb upravuje zákon č. 119/1992
Sb., o cestovních náhradách, ve znění
zákona č. 44/1994 Sb. Zákon č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů, uznává
podle 24 odst. 2 pism. k) k zahrnutí
mezi. náklady vynaložené na dosažení,
zajištění a udrženi zdanitelných
příjmů, které se pro zjištění
základu daně odečtou ve výši
prokázané poplatníkem a ve výši
stanovené tímto zákonem a zvláštními
předpisy, mimo jiného, také výdaje
(náklady) na pracovní
cesty ve výši podle zvláštního
předpisu, tj. citovaného zákona o cestovních
náhradách s odchylkami stanovených v bodech.
1 až 4. prakticky to znamená výdaje na ubytování,
na dopravu hromadnými dopravními prostředky,
na pohonné hmoty spotřebované silničním
motorovým vozidlem zahrnutým v majetku poplatníka
nebo v nájmu (s výjimkou uvedenou v bodě
4) a na nezbytné výdaje spojené s pracovní
cestou v prokázané výši. Tato specifická
úprava se vztahuje na podnikatele. Na zaměstnance
v pracovněprávních vztazích
se vztahuje v plném rozsahu a bez výjimky zmíněný
zákon o cestovních náhradách neboť
pouze oni jsou vyjmenováni přímo v personálním
rozsahu tohoto zákona v jeho 1. Na podnikatele a další
osoby v rámci podnikatelské činnosti se uplatňuje
zákon o cestovních
náhradách prostřednictvím citovaného
daňového zákona s odchylkami v něm
stanovenými.
Podstata problému spočívá
v tom, že zákon o cestovních náhradách
nepřipouští možnost zaměstnavateli,
aby uhrazoval zaměstnancům část nákladů
nebo dokonce celý náklad na nákup síťových
jízdenek MHD, protože předplatní síťové
jízdenky jsou soukromým vlastnictvím každého
občana určeným k soukromým účelům
(na kupón se musí doplnit rodné číslo)
a ten není povinen je používat pro služební
účely. Jestliže si zaměstnavatel chce
zjednodušit poskytování náhrad jízdních
výdajů za MHD, má možnost přiznat
a propočítat zaměstnanci paušální
náhradu podle 19 předmětného zákona.
Zaměstnanec pak tuto paušální náhradu
může použít buď na úhradu
každého konkrétního jízdného
při pracovní cestě
nebo na nákup síťové jízdenky,
ale to už záleží na jeho uvážení.
Paušální náhrada se samozřejmě
zaměstnavateli nevyúčtovává.
Možnost požadovat zaměstnavatelem,
aby zaměstnanec používal k dopravním
účelům síťovou jízdenku
MHD, nebyla do předmětného zákona
připuštěna vzhledem k tomu, že se ukázaly
oprávněné obavy v tom smyslu, že by
mnozí zaměstnavatelé neúměrně
zneužívali zaměstnanců při plněni
pracovních úkolů. Bylo proto rozhodnuto,
že zaměstnavatelé mají zvážit,
zda každá pracovní cesta je pro ně důležitá
a rentabilní a jestliže ano, nechť proplatí
zaměstnanci prokázaný jízdní
výdaj. A jestliže by se jednalo o takovou pracovní
cestu, která nesplní uvedené podmínky,
nechť ji zaměstnavatel vůbec zaměstnanci
nenařizuje.
Z uvedeného vyplývá,
že problém, který jste v interpelaci předložil,
platná právní úprava řeší.
S pozdravem
Vážený pan
RNDr. Jaroslav Vlček
poslanec
Parlament České republiky