Ministr práce a sociálních věcí
Jindřich Vodička zaslal odpověď na interpelaci
poslance Františka Kačenky dopisem ze dne 27. dubna
1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
práce a sociálních věcí Jindřicha
Vodičky na interpelaci poslance Františka Kačenky.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Ing. Jindřich VODIČKA
ministr práce a sociálních věcí
ČR
V Praze dne 27. dubna 1995 Čj.: 621-13120/95 |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci ze dne 4. dubna t. r. k problematice
státní sociální podpory sděluji,
že nejen nesdílím, ale zásadné
odmítám jak váš názor na vývoj
práva v České republice po roce 1989, tak
zejména na označení dosavadního postupu
Ministerstev práce a sociálních věcí,
financí a vnitra při organizačních
přípravách realizace zákona o státní
sociální podpoře za postup nezákonný.
Naopak, nejen já a mnou řízený resort,
ale celá vláda usilovně pracuje na vybudování
skutečné demokratického a právního
státu. K tomu směřuje i připravovaná
reforma dosavadního nevyhovujícího systému
sociálního zabezpečení, jejímž
smyslem a účelem je vytvoření moderního,
zákony zajištěného a státem garantovaného
systému sociálního zabezpečení.
Jedním z připravovaných opatření
je navrhovaný zákon o státní sociální
podpoře, který je v současné době
projednáván ve výborech Parlamentu. Tento
zákon se kromě věcných změn
zakotvených v dosavadní značně roztříštěné
právní úpravě, popř. v podzákonných
normách, dotkne i zásadních změn v
organizaci výplaty dávek. V současné
době totiž dávky, které mají
být transformovány podle navrhovaného zákona,
vyplácí převážně nestátní
subjekty - podniky s více než 25 zaměstnanci.
Těchto výplatních míst je 31.3.1995
již 31 784.
Navrhované testování některých
dávek bude vyžadovat i sdělování
údajů o příjmech občanů.
Právě v zájmu zvýšené
právní ochrany občanů - žadatelů
o dávky je nezbytné, aby tu to činnost prováděly
státní orgány, nikoliv zaměstnavatelé.
Výplatou dávek se proto navrhuje pověřit
okresní úřady a magistráty statutárních
měst, které si v zájmu přiblížení
výkonu státní správy občanům
zřídí cca 363 kontaktních míst
ve větších městech okresů.
Tuto rozsáhlou organizační změnu je
třeba včas a náležitě připravit
tak, aby převzetí výplaty dávek bylo
bezporuchové, plynulé a neohrozilo příjmovou
situaci občanů.
Vláda proto svým usnesením č. 702
ze dne 14. prosince 1994 přijala opatření,
podle kterého Ministerstva práce a sociálních
věcí, financí, vnitra a okresní úřady
a magistráty statutárních měst zabezpečují
v předstihu personálně i technicky vybavení
pracovišť určených pro výplatu
dávek státní sociální podpory.
V této souvislosti připomínám, že
záměr vlády pověřit výplatou
dávek státní sociální podpory
okresní úřady, resp. magistráty statutárních
měst, byl zakotven již v zásadách zákona
o státní sociální podpoře,
které projednávaly výbory Poslanecké
sněmovny v loňském roce. Jak vyplývá
ze stanoviska výborů k vládnímu návrhu
tohoto zákona ze dne 18. března 1994, neměl
k navrhovanému řešení připomínky
žádný z výborů. Naopak, rozpočtový
výbor výslovně požadoval pečlivou
přípravu organizace a osvětu pro. realizaci
tohoto zákona. Podrobnější odůvodnění
navrhovaného způsobu výplat dávek
státní sociální podpory, které
je nejen organizačně a finančně nejvýhodnější,
ale zajišťuje i nálež i tou kvalitativní
úroveň rozhodování o dávkách
je uvedeno v důvodové zprávě vládního
návrhu zákona, který máte k dispozici.
K Vašemu konkrétnímu dotazu na způsob
výběru dodavatele výpočetní
techniky a zpracovatele programového vybavení informačního
systému státní sociální podpory
sděluji, že bylo Provedeno v souladu s platnými
předpisy. Výběrové řízení
bylo uskutečněno formou obchodní veřejné
soutěže podle ustanovení následujících
zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku,
a podle usnesení vlády České republiky
č. 470 ze dne 29. června 1992, o závaznosti
pravidel zadávání zakázek na projekty,
dodávky a služby pro státní informační
systém České republiky. Přesto, že
výběrové řízení proběhlo
ještě před účinností zákona
č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných
zakázek, bylo při stanovení kritérií
přihlédnuto v maximální možné
míře i k ustanovením tohoto zákona.
K Vaší druhé konkrétní otázce
sděluj i, že celkové výdaje na dodávku
informačního systému činí podle
uzavřené smlouvy částku 759 mil. Kč
(včetně DPH) a úhrada je rozdělena
do dvou let. V letošním roce se předpokládá
úhrada ve výši 511 mil. Kč a zbývající
částku 248 mil. Kč uhradí Ministerstvo
práce a sociálních věcí po
dokončení a ověření funkčnosti
celého systému do konce března 1996. Prostředky
jsou v letošním roce hrazeny z rezervy na sociální
problémy vytvořené ve výši 1
mld. Kč v kapitole Všeobecná pokladní
správa.
S pozdravem Jindřich Vodička
Vážený pan
JUDr. František Kačenka
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlament České republiky