Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1641 B

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Františka Kačenky

na ministra práce a sociálních věcí Jindřicha Vodičku, ministra vnitra Jana Rumla a místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka

ve věci nezákonného postupu Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva financí při zřizování a financování pracovišť pro výplatu dávek státní sociální podpory

Ministr práce a sociálních věcí Jindřich Vodička zaslal odpověď na interpelaci poslance Františka Kačenky dopisem ze dne 27. dubna 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra práce a sociálních věcí Jindřicha Vodičky na interpelaci poslance Františka Kačenky. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne.3. května 1995

Milan Uhde v.r.

Příloha

Ing. Jindřich VODIČKA

ministr práce a sociálních věcí ČR

V Praze dne 27. dubna 1995

Čj.: 621-13120/95


Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci ze dne 4. dubna t. r. k problematice státní sociální podpory sděluji, že nejen nesdílím, ale zásadné odmítám jak váš názor na vývoj práva v České republice po roce 1989, tak zejména na označení dosavadního postupu Ministerstev práce a sociálních věcí, financí a vnitra při organizačních přípravách realizace zákona o státní sociální podpoře za postup nezákonný. Naopak, nejen já a mnou řízený resort, ale celá vláda usilovně pracuje na vybudování skutečné demokratického a právního státu. K tomu směřuje i připravovaná reforma dosavadního nevyhovujícího systému sociálního zabezpečení, jejímž smyslem a účelem je vytvoření moderního, zákony zajištěného a státem garantovaného systému sociálního zabezpečení.

Jedním z připravovaných opatření je navrhovaný zákon o státní sociální podpoře, který je v současné době projednáván ve výborech Parlamentu. Tento zákon se kromě věcných změn zakotvených v dosavadní značně roztříštěné právní úpravě, popř. v podzákonných normách, dotkne i zásadních změn v organizaci výplaty dávek. V současné době totiž dávky, které mají být transformovány podle navrhovaného zákona, vyplácí převážně nestátní subjekty - podniky s více než 25 zaměstnanci. Těchto výplatních míst je 31.3.1995 již 31 784.

Navrhované testování některých dávek bude vyžadovat i sdělování údajů o příjmech občanů. Právě v zájmu zvýšené právní ochrany občanů - žadatelů o dávky je nezbytné, aby tu to činnost prováděly státní orgány, nikoliv zaměstnavatelé. Výplatou dávek se proto navrhuje pověřit okresní úřady a magistráty statutárních měst, které si v zájmu přiblížení výkonu státní správy občanům zřídí cca 363 kontaktních míst ve větších městech okresů.

Tuto rozsáhlou organizační změnu je třeba včas a náležitě připravit tak, aby převzetí výplaty dávek bylo bezporuchové, plynulé a neohrozilo příjmovou situaci občanů.

Vláda proto svým usnesením č. 702 ze dne 14. prosince 1994 přijala opatření, podle kterého Ministerstva práce a sociálních věcí, financí, vnitra a okresní úřady a magistráty statutárních měst zabezpečují v předstihu personálně i technicky vybavení pracovišť určených pro výplatu dávek státní sociální podpory.

V této souvislosti připomínám, že záměr vlády pověřit výplatou dávek státní sociální podpory okresní úřady, resp. magistráty statutárních měst, byl zakotven již v zásadách zákona o státní sociální podpoře, které projednávaly výbory Poslanecké sněmovny v loňském roce. Jak vyplývá ze stanoviska výborů k vládnímu návrhu tohoto zákona ze dne 18. března 1994, neměl k navrhovanému řešení připomínky žádný z výborů. Naopak, rozpočtový výbor výslovně požadoval pečlivou přípravu organizace a osvětu pro. realizaci tohoto zákona. Podrobnější odůvodnění navrhovaného způsobu výplat dávek státní sociální podpory, které je nejen organizačně a finančně nejvýhodnější, ale zajišťuje i nálež i tou kvalitativní úroveň rozhodování o dávkách je uvedeno v důvodové zprávě vládního návrhu zákona, který máte k dispozici.

K Vašemu konkrétnímu dotazu na způsob výběru dodavatele výpočetní techniky a zpracovatele programového vybavení informačního systému státní sociální podpory sděluji, že bylo Provedeno v souladu s platnými předpisy. Výběrové řízení bylo uskutečněno formou obchodní veřejné soutěže podle ustanovení následujících zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku, a podle usnesení vlády České republiky č. 470 ze dne 29. června 1992, o závaznosti pravidel zadávání zakázek na projekty, dodávky a služby pro státní informační systém České republiky. Přesto, že výběrové řízení proběhlo ještě před účinností zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, bylo při stanovení kritérií přihlédnuto v maximální možné míře i k ustanovením tohoto zákona.

K Vaší druhé konkrétní otázce sděluj i, že celkové výdaje na dodávku informačního systému činí podle uzavřené smlouvy částku 759 mil. Kč (včetně DPH) a úhrada je rozdělena do dvou let. V letošním roce se předpokládá úhrada ve výši 511 mil. Kč a zbývající částku 248 mil. Kč uhradí Ministerstvo práce a sociálních věcí po dokončení a ověření funkčnosti celého systému do konce března 1996. Prostředky jsou v letošním roce hrazeny z rezervy na sociální problémy vytvořené ve výši 1 mld. Kč v kapitole Všeobecná pokladní správa.

S pozdravem Jindřich Vodička

Vážený pan

JUDr. František Kačenka

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlament České republiky

PRAHA


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP