Místopředseda vlády a ministr financí
Ivan Kočárník zaslal odpověď
na interpelaci poslance Františka Kačenky dopisem
ze dne 26. dubna 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu: České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka
na interpelaci poslance Františka Kačenky. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha

MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
V Praze dne 20. dubna 1995
Č.j. 144/23768/1995 |
Vážený pane poslanče,
na otázku, kterou jste mně položil ve Vaší
interpelaci ze dne 4. dubna 1995 k postupu ministerstev při
zřizování a financování pracovišť
pro výplatu dávek státní sociální
podpory odpovídám následovně:
Na vybudování nových pracovišť
při okresních úřadech pro výplatu
státních sociálních dávek byla
ministerstvem financí v letošním roce uvolněna
část finančních pro středků
nezbytných pro 1. etapu nákupu kompatibilní
výpočetní techniky organizovaného
z úrovně ministerstva práce a sociálních
věcí ve výši 511 mil. Kč. Dále
bylo uvolněno 236,4 mil. Kč pro postupné
zřizování nových pracovních
míst na všech.okresních úřadech
a magistrátech měst Prahy, Brna, Plzně a
Ostravy, tj. k pokrytí mzdových a věcných
výdajů s tím spojených tak, aby k
datu schválené účinnosti prvního
okruhu dávek byla organizace výplat dávek
v příslušné míře funkční
a nebyla ohrožena plynulost přechodu na nový
dávkový systém. Tyto prostředky byly
okresním úřadům a magistrátům
zaslány účelově a podléhají
finančnímu, vypořádání
se státním rozpočtem, což znamená,
že účelově nevyužité prostředky
budou státnímu rozpočtu vráceny.
Zdrojem uvolnění výše uvedených
finančních prostředků byla rezerva
na sociální problémy v rozpočtové
kapitole Všeobecná pokladní správa zapracovaná
ve státním rozpočtu na rok 1995 ve výši
1 mld. Kč. Ve zdůvodnění této
položky, které bez korekcí akceptoval i Parlament
při schvalování státního rozpočtu
na letošní rok, je uvedeno vedle potřeby záložních
prostředků na rizika spojená s případným
překročením rozpočtových výdajů
na dávky, rovněž finanční zabezpečení
nové organizace státní sociální
podpory.
Postup uvolnění prostředků se opírá
o usnesení vlády č. p./1994 k návrhu
zákona o státní sociální podpoře,
kterým se mimo, jiné ministrům ukládá
zabezpečit v průběhu roku 1995 finanční
krytí výdajů spojených s organizačním
zabezpečením výplaty dávek státní
sociální podpory.
Zřízení nových pracovišť
od ministerstva práce a sociálních věci
až po kontaktní místa v obcích představuje
složitý komplex praktických kroků vedoucích
k tomu, aby kontinuita výplaty nově definovaných
zákonných nároků a nároků
dle starého dávkového systému nebyla
k datu účinnosti zákona přerušena.
Časově lze realizační kroky rozložit
minimálně do 6 až 9 měsíců.
Působnost současných výplatních
míst, včetně mzdových účtáren
zaměstnavatelů, přitom musí být
jen zcela přechodná ve smyslu předávání
registrů příjemců dávek a příslušných
agend, a dále zajištění plynulého
přechodu na nový způsob výplaty dávek,
který by občana co nejméně zatěžoval.
Z mnoha závažných důvodů, odvíjejících
se od principu lidských práv, není přípustné,
aby nové konstruované státní dávky
vázané na testování příjmů
celé rod i nevyplácel zaměstnavatel, tj.
měl delegované pověření ke
zkoumání nároků na výplatu
státní dávky na nových principech.
Dovolte mi dále zdůraznit, že zřízení
nových pracovišť pro výplatu dávek
nesouvisí výlučně jen s novým
systémem dávek a jejich novou legislativou. Rozšiřují
se jimi již fungující útvary okresních
úřadů, které mají zkušenosti
ve styku se Sociálně potřebnými občany
při vyplácení dávek sociální
péče podle platných právních
předpisů. Zároveň platí, že
stávající převažující
výplata dávek mzdovými účtárnami
zaměstnavatelů, kteří bezúplatně
plní povinnosti státu, je nadále neudržitelná.
Tato organizace výplat přežívá
z minulosti a nerespektuje výsledky ekonomické transformace
z podmínek plně státního vlastnictví
na převažující vlastnictví soukromé.
Dříve nebo později by se vyhrotil problém
uzákonění úplaty zaměstnavatelům
za každý případ realizované zástupné
služby státu a systém výplat by zůstal
roztříštěný.
Navzdory výši vstupních výdajů
veřejných rozpočtů na vybudování
nových pracovišť státní správy,
které ministerstvo financí pečlivě
zvažuje, lze předpokládat, že nová
organizace výplaty dávek bude efektivnější
pro stát i pro občana. Přeruší
se generačně zažitý automatický
tok sociálních dávek k rodinám spolu
s výplatou mezd a jiných příjmů
z výdělečně činnosti. Komunikace
s příjemci sociálních dávek
bude relativně komplikovanější, ale
vyvážená adresností a větší
průkazností při nakládání
s rozpočtovými prostředky. Občan se
bude ve všech případech dávkových
nároků obracet jen na jedno místo - jemu
nejbližší "prodlouženou ruku"
státního orgánu. Tím bude vytvořen
i prostor pro komplexní sociální pomoc konkrétní
rodině v souvislosti všech zákonných
možností sociálních dávek i sociální
pomoci, protože stejná pracoviště při
okresních úřadech budou vyplácet i
dávky z připravovaných systémů
sociální pomoci a dávek zdravotně
postiženým.
S pozdravem Ivan Kočárník
Vážený pan
František Kačenka
poslanec
Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky