Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1641 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Františka Kačenky

na ministra práce a sociálních věcí Jindřicha Vodičku, ministra vnitra Jana Rumla a místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka

ve věci nezákonného postupu Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva financí při zřizování a financování pracovišť pro výplatu dávek státní sociální podpory

Místopředseda vlády a ministr financí Ivan Kočárník zaslal odpověď na interpelaci poslance Františka Kačenky dopisem ze dne 26. dubna 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu: České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy vlády a ministra financí Ivana Kočárníka na interpelaci poslance Františka Kačenky. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne. května 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY

a minstr financí

Ing. Ivan Kočárník, CSc.
V Praze dne 20. dubna 1995

Č.j. 144/23768/1995


Vážený pane poslanče,

na otázku, kterou jste mně položil ve Vaší interpelaci ze dne 4. dubna 1995 k postupu ministerstev při zřizování a financování pracovišť pro výplatu dávek státní sociální podpory odpovídám následovně:

Na vybudování nových pracovišť při okresních úřadech pro výplatu státních sociálních dávek byla ministerstvem financí v letošním roce uvolněna část finančních pro středků nezbytných pro 1. etapu nákupu kompatibilní výpočetní techniky organizovaného z úrovně ministerstva práce a sociálních věcí ve výši 511 mil. Kč. Dále bylo uvolněno 236,4 mil. Kč pro postupné zřizování nových pracovních míst na všech.okresních úřadech a magistrátech měst Prahy, Brna, Plzně a Ostravy, tj. k pokrytí mzdových a věcných výdajů s tím spojených tak, aby k datu schválené účinnosti prvního okruhu dávek byla organizace výplat dávek v příslušné míře funkční a nebyla ohrožena plynulost přechodu na nový dávkový systém. Tyto prostředky byly okresním úřadům a magistrátům zaslány účelově a podléhají finančnímu, vypořádání se státním rozpočtem, což znamená, že účelově nevyužité prostředky budou státnímu rozpočtu vráceny.

Zdrojem uvolnění výše uvedených finančních prostředků byla rezerva na sociální problémy v rozpočtové kapitole Všeobecná pokladní správa zapracovaná ve státním rozpočtu na rok 1995 ve výši 1 mld. Kč. Ve zdůvodnění této položky, které bez korekcí akceptoval i Parlament při schvalování státního rozpočtu na letošní rok, je uvedeno vedle potřeby záložních prostředků na rizika spojená s případným překročením rozpočtových výdajů na dávky, rovněž finanční zabezpečení nové organizace státní sociální podpory.

Postup uvolnění prostředků se opírá o usnesení vlády č. p./1994 k návrhu zákona o státní sociální podpoře, kterým se mimo, jiné ministrům ukládá zabezpečit v průběhu roku 1995 finanční krytí výdajů spojených s organizačním zabezpečením výplaty dávek státní sociální podpory.

Zřízení nových pracovišť od ministerstva práce a sociálních věci až po kontaktní místa v obcích představuje složitý komplex praktických kroků vedoucích k tomu, aby kontinuita výplaty nově definovaných zákonných nároků a nároků dle starého dávkového systému nebyla k datu účinnosti zákona přerušena. Časově lze realizační kroky rozložit minimálně do 6 až 9 měsíců. Působnost současných výplatních míst, včetně mzdových účtáren zaměstnavatelů, přitom musí být jen zcela přechodná ve smyslu předávání registrů příjemců dávek a příslušných agend, a dále zajištění plynulého přechodu na nový způsob výplaty dávek, který by občana co nejméně zatěžoval. Z mnoha závažných důvodů, odvíjejících se od principu lidských práv, není přípustné, aby nové konstruované státní dávky vázané na testování příjmů celé rod i nevyplácel zaměstnavatel, tj. měl delegované pověření ke zkoumání nároků na výplatu státní dávky na nových principech.

Dovolte mi dále zdůraznit, že zřízení nových pracovišť pro výplatu dávek nesouvisí výlučně jen s novým systémem dávek a jejich novou legislativou. Rozšiřují se jimi již fungující útvary okresních úřadů, které mají zkušenosti ve styku se Sociálně potřebnými občany při vyplácení dávek sociální péče podle platných právních předpisů. Zároveň platí, že stávající převažující výplata dávek mzdovými účtárnami zaměstnavatelů, kteří bezúplatně plní povinnosti státu, je nadále neudržitelná. Tato organizace výplat přežívá z minulosti a nerespektuje výsledky ekonomické transformace z podmínek plně státního vlastnictví na převažující vlastnictví soukromé. Dříve nebo později by se vyhrotil problém uzákonění úplaty zaměstnavatelům za každý případ realizované zástupné služby státu a systém výplat by zůstal roztříštěný.

Navzdory výši vstupních výdajů veřejných rozpočtů na vybudování nových pracovišť státní správy, které ministerstvo financí pečlivě zvažuje, lze předpokládat, že nová organizace výplaty dávek bude efektivnější pro stát i pro občana. Přeruší se generačně zažitý automatický tok sociálních dávek k rodinám spolu s výplatou mezd a jiných příjmů z výdělečně činnosti. Komunikace s příjemci sociálních dávek bude relativně komplikovanější, ale vyvážená adresností a větší průkazností při nakládání s rozpočtovými prostředky. Občan se bude ve všech případech dávkových nároků obracet jen na jedno místo - jemu nejbližší "prodlouženou ruku" státního orgánu. Tím bude vytvořen i prostor pro komplexní sociální pomoc konkrétní rodině v souvislosti všech zákonných možností sociálních dávek i sociální pomoci, protože stejná pracoviště při okresních úřadech budou vyplácet i dávky z připravovaných systémů sociální pomoci a dávek zdravotně postiženým.

S pozdravem Ivan Kočárník

Vážený pan

František Kačenka

poslanec

Poslanecká sněmovna

Parlamentu České republiky

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP