b) novelizace právní úpravy pobytu
S ohledem na příčiny
migračních pohybů je nutné, aby stát
měl možnost regulovat vstup cizinců na své
území tak, aby nebyl ohrožen trh práce,
nedocházelo k černému zaměstnáváni
a aby na naše území nepřijížděli
cizinci bez dostatečného hmotného zajištění.
Všechny tyto faktory podporují destabilizaci vnitřního
pořádku a bezpečnosti státu a xenofobní
postoje místního obyvatelstva. Na tato fakta reagovala
vláda České republiky již dříve
svým usnesením č. 336, o opatřeních
vízového režimu pro rok 1993, jímž
schválila uzavírání nových
bezvízových dohod s možností přijetí
tzv.regulativních opatření.
Při projednávání nové bezvízové
dohody s Ruskou federací však ruská strana
trvala v článku na dovětku, že prostředky
k zabezpečení pobytu mohou být vyžadovány
v souladu s vnitrostátními právními
předpisy.
Se zapracováním navrhovaných ustanovení
do nové právní
úpravy cizinecké problematiky se sice počítalo,
nicméně nutnost sjednání nové
bezvízové dohody s Ruskou federací změnila
situaci. V tomto smyslu byla velice přínosná
poslanecká iniciativa, díky níž byl
přijat zákon č.190/1994 Sb., kterým
se mění a doplňuje
zákon č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na
území ČSFR., umožňující
realizaci zmíněného článku
7 bezvízové dohody s Ruskou federací. Zákon
usnadní sjednávání dalších
bezvízových dohod a vytvoří tak předpoklady
pro přijetí regulativních opatření
v podobě prokazování
příslušné peněžní
částky nebo jiného dokladu o hmotném
zabezpečení při bezvízových
cestách občanů států produkujících
nežádoucí migraci na území ČR.
Zároveň je tento přistup v souladu se snahou
o harmonizaci vstupních podmínek s praxí
států EU, zejména pokud se jedná o
státy, s nimiž má ČR uzavřeny
bezvízové dohody, zatímco státy EU
takové dohody zatím neuzavřely.
Podle 34a zákona č.
123/1992 Sb., ve zněni zákona 190/1994 Sb., stanoví
Ministerstvo vnitra právním předpisem výši
peněžní částky uvedené
v §2 odst. 3 písm. a) cit. zákona. Návrh
znění vyhlášky je v současné
době v připomínkovém řízení.
V souvislosti se stanovením výše navrhované
částky je nutno zdůraznit, že jde o
nový institut právního řádu
ČR. Stanovení výše částky
vycházelo z reálných
cen ubytování, skutečných nákladů
na celodenní stravování a nezbytného
kapesného na další nutné výdaje.
Současně byla zvažována finanční
částka požadovaná na občanech
ČR při jejich cestách do jiných států.
Zmíněný 2 odst. 3 písm. a) cit. zákona
hovoří o
nezbytných nákladech nejen na pobyt na území
ČR, ale též o nezbytných nákladech
na vycestování do státu, jehož cestovním
dokladem se cizinec prokázal. Návrh reflektuje alespoň
částečnou úhradu nákladů
vydávaných ze státního rozpočtu
ČR na vyhošťování
cizinců, které by mohly být uhrazeny z prostředků
cizince. náklady potřebné pro děti
mladší 15 let jsou zpravidla nižší,
proto jsou v návrhu zohledněny poloviční
částkou.
c) související
mezinárodně smluvní agenda,
Readmisní dohody jsou jedním
z účinných mechanismů při zabraňování
nelegální migraci a omezování jejích
důsledků. Situace v oblasti sjednávání
readmisních dohod v rámci Evropy je popsána
v kapitole Spolupráce s mezinárodními a nevládními
organizacemi - Budapešťská skupina. Situace v
České republice
doznala v roce 1994 zásadní změny.
Readmisní dohody s některými
sousedními státy, s Rakouskem, Slovenskem a Polskem,
byly uzavřeny již v předchozích letech.
Jedná se o následující smluvní
úpravy:
1. "Dohoda mezi vládou
České a Slovenské Federativní republiky
a vládou Rakouské republiky o převzetí
osob na společných státních hranicích"
vstoupila v platnost 1.11.1992.
2. "Smlouva mezi vládou
České republiky a vládou Slovenské
republiky o společném postupu v otázkách
pobytu cizinců ze třetích států
na území České republiky a na území
Slovenské republiky" vstoupila v platnost 1.1.1993.
3. "Dohoda mezi vládou
České republiky a vládou Polské republiky
o předávání osob na společných
státních hranicích" vstoupila v platnost
30.10.1993.
V roce 1994 byly podepsány
další tři readmisní dohody.
4. "Dohoda mezi vládou
České repubtiky a vládou Rumunska o př
edávání a přebírání
osob, jejichž vstup nebo pobyt je na území
druhého státu protiprávní" vstoupila
v platnost?6.5.1994.
5. "Dohoda mezi vládou
České republiky a vládou Maďarské
republiky o předání a převzetí
osob na státních hranicích" byla podepsána
2.11.1994, v platnost vstoupí 30. dnem ode dne, v němž
si smluvní strany písemně diplomatickou cestou
sdělí, že jsou splněny podmínky
pro její vstup v platnost podle
jejich vnitrostátních předpisů.
6: Po několikaletém
projednávání byla v Bonnu 3.11.1994 podepsána
"Dohoda mezi vládou České republiky
a vládou Spolkové republiky Německo o zpětném
přebírání osob na společných
státních hranicích", která vstoupila
v platnost 1.1.1995. V návaznosti na tuto dohodu byla ve
stejný den podepsána "Dohoda mezi vládou
České republiky a vládou Spolkové
republiky Německo o spolupráci v oblasti následků
vyplývajících z migračních
pohybů°. Na tomto základě bude v období
tří let poskytnuta
vládě ČR za smluvně stanovených
podmínek celková částka 60 mil. DM
s tím, že poskytnuté finanční
prostředky budou použity zejména pro oblasti
spojené s vlastní ochranou státních
hranic, cizineckým režimem a azylovou infrastrukturou.
V jednání je readmisní dohoda se Slovinskem.
4. Situace v Evropě
a činnost mezinárodních a nevládních
organizací
a) situace v Evropě
Základním problémem
států Evropské unie je otázka, jak
čelit migračním pohybům v souvislosti
se zneužíváním práva azylu a
nezákonnou imigrací, jelikož tento fenomén
sebou nese růst nezaměstnanosti a pokles životni
úrovně sociálně nejslabších
vrstev a následně sílící projevy
rasismu a xenofobie. Nejzatíženějším
státem je v tomto ohledu už tradičně
Německo, ale ušetřen není žádný
členský stát.
Celý migrační problém se politizuje.
Státy směřují svá opatření
k přísné kontrole imigrace tak, aby byly
otevřeny možnosti přijímání
pracovníků pro potřeby trhu a zároveň
usilují o maximální integraci cizinců
s cílem zabránit rostoucím projevům
rasismu a xenofobie.
Přitom si státy
Evropské unie začínají uvědomovat
dopady migračních pohybů na země střední
a východní Evropy, nebezpečí politických
převratů a naproti tomu i skutečnost, že
sílí opatření zamezující
svobodnému pohybu lidí. Jižní státy
Evropy jsou vstupní branou pro imigranty z Afriky, jihovýchodní
Evropa je zatížena jednak konfliktem v bývalé
Jugoslávii, jednak přílivem imigrantů
z.Albánie, Turecka a dalších států.
Kromě kumulace lidí v Německu, které
je nejžádanější cílovou
zemí, je kritická
situace např. v Řecku. Nelze opominout ani problémy
tranzitních zemí, počínaje balkánskými
státy a státy bývalého SSSR, které
jsou i zeměmi migraci produkujícími. Středoevropské
státy se pro mnoho imigrantů stávají
zemi cílovou nebo dočasně cílovou.
Je tedy jasné, že
migrační pohyby se týkají všech
evropských zemí. Zároveň je nutné
si uvědomit, že např.i státy bývalého
SSSR, zejména Rusko, jsou zatíženy přílivem
migrace z jihovýchodní Asie, zejména z Číny.
Na mezinárodních
jednáních jsou nejčastěji diskutovanými
tématy revize práva azylu a poskytování
humanitární pomoci ve smyslu "dočasného
útočiště" osobám postiženým
válečným konfliktem a současné
odlišeni "ekonomických uprchlíků".
Dalšími tématy jsou: snaha o zamezeni nezákonné
inspirace ve smyslu zpřísňování
vízové politiky, boj proti nelegálnímu
zaměstnávání a kontrola trhu práce,
zesilování vstupních kontrol na hranicích
a kontrol legálnosti pobytu ve vnitrozemí. V této
souvislosti situaci velmi ovlivňuje Schengenská
dohoda, jejíž původním cílem
bylo usnadnit pohyb lidí
v západoevropských státech, tj. zrušit
kontroly na vnitřních hranicích, zatímco
během posledních let se úsilí členských
států soustřeďuje zejména na
upevnění kontroly vnějších hranic.
S ohledem na plán integrace
ČR do EU je nutné, aby se také migrační
a vízová politika ČR. postupně přizpůsobovala
a sbližovala s politikou a právními normami
členských zemí EU v této oblasti.
Z této skutečnosti vyplynou pro ČR nové
náročné úkoly, včetně
hledání možností zapojit se do práce
jednotlivých výborů
EU zaměřených na migraci. Před dosažením
plné kompatibility by bylo žádoucí,
aby ČR získala status pozorovatele v tzv. Schengenské
skupině, příp. začala zvažovat
přistoupení k tzv. paralelní Dublinské
dohodě. Pokud se však jedná o realizaci Schengenských
dohod a jejích důsledků pro ČR, nutno
si uvědomit několik faktů.
Zájem na uvedení
Schenenských dohod do života má především
Německo, které Schengenu předsedalo v minulém
období. Naproti tomu Francie, která předsedá
Schengenu nyní, realizaci spíše brzdí.
V prosinci 1994 bylo sice dohodnuto, že dohody budou realizovány
od 26.3.1995 (datum, kdy se v Evropě zavádí
letní čas, hranice však prosadila, že
od 26.3, do 1.7. bude probíhat tzv. zkušební
období, kdy zásady úplné propustnosti
hranic a zrušení hraničních
kontrol pro občany členských zemí
budou platit na letištích a přístavech
ve státech, které si to budou přát.
Francie chce během tohoto zkušebního období
zkoumat, zda na jejím území stoupne kriminalita
a zda se ve větší míře rozvine
obchod s drogami. Schengenské
dohody měly platit původně od 1.1.1993, pak
od října a prosince téhož roku a naposledy
od 1.2.1994. Francie po celou dobu namítala, že nepracuje
perfektně obří počítač
SIS, do něhož byly vloženy údaje umožňující
kontrolu vnějších hraničních
přechodů.
Zavedení tohoto informačního systému
je samozřejmě velice komplikovaná záležitost,
nicméně pozadí stanoviska Francie je zřejmě
ještě složitější a víceméně
se týká liberální politiky Holandska
ohledně narkomanů. Na druhou stranu nelze opominout
fakt, že Francie má pozemní hranice pouze s
členskými státy a byla by proto realizací
dohod nejvíce dotčena její suverenita v rámci
Evropy.
Budou-li však Schenenské
dohody skutečně od 1. července uvedeny v
život, znamená to velký posun v integraci Evropy.
Pro ČR to však znamená, že hranice mezi
ČR a SRN se stane prakticky hranicí mezi ČR
a všemi zeměmi Schengenské dohody.
Celkový vývoj v
Evropě jasně naznačuje převahu bezpečnostních
požadavků a odráží snahu o mezinárodni
policejní spolupráci a spolupráci v imigrační
politice. Pokud mají být bezpečnostní
požadavky v souladu s právem svobodného pohybu
osob, je tedy prvořadým cílem poskytnout
lidem možnost a svobodu opouštět svou zemi.
b) mezinárodní organizace
Příznačným
rysem současných mezinárodních vztahů
v oblasti migrace, jež se vyznačuje zrychlováním
mezinárodni mobility pracovních sil a přílivem
nelegálních migrantů do vyspělých
zemi, je rychlý rozvoj a zvyšování úlohy
odborných mezinárodních organizaci, a to
jak v rámci mezinárodních organizaci regionálních,
jako je např. Rada Evropy, tak univerzálních
jako je UNHCR či IOM.
Zatímco univerzální
mezinárodní organizace se zaměřují
především na příčiny neuspořádaných
migračních toků a orientují se na
pozitivní řešení migračních
problémů a ochranu práv migrantů,
regionální mezinárodní organizace
se snaží zejména o společný postup
zemí proti zneužívání azylového
práva a o kontrolu přílivu migrantů
při ponechání otevřených možností
k přijímaní pracovníků pro
potřeby trhu. Současně usilují o integraci
cizinců nebo menšin
na území členských států
s cílem zabránit ekonomickému nebo sociálnímu
tlaku vyvolanému zvyšováním požadavků
na sociální zabezpečování migrantů
a zabraňováni interetnickým konfliktům.
Jelikož řešení
migrace nemůže být záležitostí
jednoho nebo omezeného okruhu některých států,
nýbrž předmětem koordinovaného
postupu všech emigračních, tranzitních
a imigračních států, ČR se
i v r.1994 zapojovala do práce řady odborných
mezinárodních organizací.
Zastoupení v mezinárodních
fórech využívá ČR k navazováni
a utužování spolupráce s jednotlivými
zeměmi, s nimiž je nutno řešit migrační
problémy nebo zaujímat společný postoj.
ČR se podílí na komplexním řešení
složitých problémů, které vyplývají
z migračních toků, příchodu
uprchlíků a žadatelů o azyl. Na mezinárodních
fórech ČR rovněž nalézá
příležitost k objasňováni a uplatňování
své migrační politiky a k předkládání
návrhů na posílení mezinárodní
spolupráce v této oblasti a hledání
řešení přijatelných pro všechny
zainteresované strany.
Mezi evropskými organizacemi;
ve kterých se rozvíjí spolupráce evropských
zemí, včetně ČR, zaujímá
významné místo Rada Evropy se svým
Evropským výborem pro migraci (CDMG) a Expertním
výborem pro právní otázky územního
azylu, uprchlíků a osob bez státní
příslušnosti (CAHAR).
Prostřednictvím
CAHARu ČR
sleduje vývoj ve členských státech
Rady Evropy, ale i v rámci OSN a jiných mezinárodních
organizací a institucí. Účastní
se tak pravidelné výměny názorů
k otázkám azylu zejména za účelem
hledání společného postoje členských
států Rady Evropy a přijímání
návrhů k řešení praktických
i právních problémů, kterým
členské státy čelí. Cílem
práce výboru je podporovat spolupráci členských
států a harmonizovat a rozvíjet odpovídající
standardy zacházení s uprchlíky a žadateli
o azyl.
V CDMG se ČR seznamuje
s trendy migračního vývoje v členských
státech Rady Evropy a s postavením migrantů
v hostitelských zemích. CDMG v této oblasti
pokládá důraz zejména na podporu integrace
imigrantů a zajišťování rovných
příležitostí pro jejich uplatnění.
CDMG též funguje
jako orgán pro přípravu konferencí
evropských ministrů odpovědných za
záležitosti migrace a odpovídá za zajištění
jejich následného procesu. Další, již
6. Konference evropských ministrů odpovědných
za migrační záležitosti by se měla
uskutečnit v r.1996
ve Varšavě, 7. Konference potom na Kypru. Některé
z nedávných aktivit CDMG se týkají
i nových forem migračních přílivů
- např. dočasné migrace. S touto otázkou
úzce souvisí ukončení činnosti
Vídeňské skupiny. (skupina vyšších
státních úředníků odpovědných
za následný proces Konference ministrů o
pohybu osob ze zemí střední a východní
Evropy) jakožto nezávislého orgánu.
V rámci Vídeňské skupiny byly zřízeny
jednotlivé pracovní skupiny, např. pro harmonizaci
vízové politiky, pro zřízení
speciální instituce
pro výměnu informaci apod. Rozpuštění
Vídeňské skupiny v září
1994 vyvolalo mnoho otázek, pokud jde o budoucí
složení, mandát a pracovní metody CDMG
a CAHARu, neboť právě to dva a v některých
případech i jiné orgány, např.
Budapešťská skupina, by měly úkoly,
jimiž byla pověřena Vídeňská
skupina, převzít. Výbor CDMG byl požádán,
aby do 31.1.1995 předložil Výboru ministrů
Rady Evropy svůj názor ohledně přenesení
úkolů rozpuštěné Vídeňské
skupiny tak, aby byla zajištěna úplná
účast všech států a organizací
sdružených v této skupině.
Do činnosti obou zmíněných
výborů se promítá zájem Rady
Evropy věnovat se specifickým situacím v
zemích střední a východní Evropy
v. oblasti migrace, např. při vyrovnávání
se se zpřísněnou imigrační
a azylovou politikou západoevropských zemí.
Pro mezinárodní spolupráci v rámci
Rady Evropy je též příznačné
posilování a upevňování demokracie
a demokratických institucí v jejích členských
zemích a hledání řešení
migračního problému v liberálním
a humanitárním duchu.
Rozvíjí se spolupráce
ČR s Úřadem Vysokého komisaře
ČSN pro uprchlíky (UNHCR); ČR nejen při
implementaci závazků ČR vyplývajících
z příslušných mezinárodních
norem o ochraně uprchlíků, pří
realizací azylového řízení
a poskytování dočasného útočiště
v ČR, ale např. při poskytováni humanitární
pomoci obětem válečného konfliktu
na území Bosny a Hercegoviny.
Budoucí možné
členství ČR v Mezinárodní
organizaci pro migraci (IOM) vytváří
předpoklady pro účinnější
využíváni existujících kontrolních
mechanismů mezinárodního pohybu pracovních
sil směřujících do ČR a přes
její území (včetně uplatnění
českých expertů v zahraničí,
pro mezinárodní k koordinaci politiky v oblasti
migrace) a využívání poznatků
a zkušeností mezinárodního společenství
pro stanoveni efektivní migrační politiky
vlády ČR (tak, aby minimalizovala negativní
dopad nelegální migrace na bezpečnostní
a hospodářskou situaci a trh pracovních sil
v ČR). Doposud ČR zaujímá statut pozorovatele
(v tomto smyslu je mezi evropskými zeměmi ojedinělou
výjimkou). Na základě doporučení
Parlamentního shromáždění Rady
Evropy z 22.6.1994, aby členské státy Rady
Evropy, které dosud nejsou členy IOM, zvážily
otázku svého členství, připravuje
MV v úzké spolupráci s MZV a MPSV pro vládu
ČR materiál, jehož schválení
umožni podat žádost
o členství ČR v IOM.
Zabraňováním
nelegální migrací se zabývá
tzv. Berlínsko - Budapešťský proces,
který započal konferenci evropských ministrů
odpovědných za migraci v roce 1991 v Berlíně
a pokračoval konferencí v únoru 1993 v Budapešti,
kde byla ustanovena tzv. Budapešťská skupina.
Tento proces se od ostatních mezinárodních
organizací odlišuje tím, že se jedná
o sdruženi otevřené všem států,
které mají problémy s nelegální
migrací, bez ohledu na jejich členství v
jiných organizacích (např. EU, RE apod.).
ČR je v předsednictvu Budapešťské
skupiny a aktivně se podílí na její
činnosti. Druhé setkání Budapešťské
skupiny se konalo v září 1994 v Praze. Zúčastnili
se ho zástupci třiceti států včetně
USA a Kanady. Výsledkem setkání bylo ustavení
pracovní skupiny
expertů, která se zabývá analýzou
pěti témat z oblasti nelegální migrace:
1. kriminalizace převaděčství, 2.
zavádění readmisních dohod, 3. výměna
informaci o nelegální migraci, 4. finanční
a technická pomoc tranzitním zemím, 5. návrat
nelegálních migrantů do zemí původu.
V gesci ČR je vypracování analýzy
zavádění readmisních dohod a vypracování
návrhu zásad evropské readmisní dohody
pro unifikaci uzavíraných dvou a vícestranných
dohod. Vytvořením technického zázemí
pro tuto práci byly pověřeny Mezivládní
konzultace o azylových,
migračních a uprchlických politikách
v Evropě, Severní Americe a Austrálii. Tato
organizace, založená v roce 1985, slouží
jako fórum pro výměnu informací a
harmonizaci politiky patnácti evropským a zámořským
imigračním státům. Zároveň
se zaměřuje na otázky reforem azylových
procedur, repatriace zamítnutých žadatelů
o azyl a na otázky organizovaného převaděčství.
O těchto problematikách zpracovává
a poskytuje studie a analýzy.
Platformu pro mezinárodní
konzultace týkající se migračních
politik poskytuje Mezinárodní
centrum pro vývoj migračních politik (ICMPD),
které v současné době plní
také funkci sekretariátu Budapešťské
skupiny. ICMPD se zároveň vyznačuje svou
otevřenosti nejen pro vlády západních
států, ale stejným dílem pro střední
a východní Evropu a předpokládá.
též spolupráci s vládami dalších
států. Vzhledem k naléhavé potřebě
mezinárodní spolupráce zkoumá i Česká
republika možnost smluvního upravení již
rozvinuté spolupráce s ICMPD. Podle dosavadních
zkušeností se jeví jako vhodné
mít možnost zadávat ICMPD specifické
projekty (ICMPD např. vypracovává zvláštní
projekt bilaterální spolupráce mezi Ruskem
a Švédskem při omezování nelegální
migrace do Švédska a projekt pro Evropské společenství
týkající se návratu uprchlíků
do Bosny a Hercegoviny).
Návrh Dohody mezi ČR a ICMPD o spolupráci
při výměně informací nyní
prochází připomínkovým řízením.
V souvislostí s velkým
množstvím evropských mezinárodních
fór zabývajících se migrací
je nutné v dalším období položit
důraz na systematičnost mezinárodní
spolupráce v této oblasti za účelem
dosažení její hospodárnosti a efektivnosti
a eliminace problémů, které již byly
analyzovány a úspěšně vyřešeny
např. v rámci regionální spolupráce
určitých států, např. EU. K
efektivitě mezinárodního úsilí
evropských zemí v oblasti migrace by nepochybně
přispělo, aby se na základě dosažených
výsledků nová mezinárodní aktivita
zaměřila na hlavní závěry dosud
konaných mezinárodních fór a na unifikaci
všech existujících mezinárodních
dokumentů v dané oblasti
a převedeni jednotlivých migračních
agend z různých mezinárodních fór
do příslušné jediné skupiny či
výboru.
c) nevládní a charitativní organizace
Spolupráce s nevládními
a charitativními organizacemi je žádoucí
zejména v případech, kdy cizinci po dobu
svého pobytu na území ČR nutně
potřebují základní sociální
a humanitární pomoc, kterou jim orgány státní
správy nemohou zabezpečit. Zvláštní
činností těchto organizací je i poradenská
služba, která často přispívá
nakonec i k legalizaci pobytu cizinců, kteří
se nedopouští trestné činnosti, ale
ocitají se v situaci, kdy nejsou schopni si svůj
status zařídit bez pomoci.
Český helsinský
výbor - poradna pro uprchlíky
se zabývá sociálním a právním
poradenstvím a péčí o uprchlíky
včetně praktické pomoci pro ty, kterým
bylo přiznáno postavení uprchlíka
na území ČR. Organizace pro pomoc uprchlíkům
(OPU) je nevládní organizací zaměřenou
na pomoc uprchlíkům, která se zabývá
pořádáním rekvalifikačních
a výchovných aktivit, dále pořádá
kulturní akce pro uprchlíky a vydává
časopis Mostovi (srbochorvatsky) a informační
zpravodaj Uprchlík.
Adventistická agentura
pro pomoc a rozvoj (ADRA) je organizace Adventistické církve
sedmého dne, která se zabývá především
distribucí humanitární pomoci včetně
poštovní služby do válkou postižených.oblastí
Bosny a Hercegoviny. Ministerstvo vnitra v současné
době doporučuje, aby ADRA zajistila humanitární
pomoc pro Bosnu a Hercegovinu ve výši 4.5 mil Kč
vládní pomoci. Koncem ledna také podepsala
(společně s Nadací "Člověk
v tísni") smlouvu
s MZV o zajištění humanitární
pomoci v Čečensku. (Oběma organizacím
byl k tomuto účelu poskytnut vládní
příspěvek, každé ve výši
1 mil: Kč. Cílem Nadace "Člověk
v tísni" při České televizi
je zejména upozorňovat transformující
se společnost na utrpení jiných lidí
a pomáhat civilnímu obyvatelstvu, které trpí
v oblastech válečných konfliktů. S
činností Nadace souvisí i činnost
Občanského sdružení EPICENTRUM,
které by podle návrhu MV mělo zajistit humanitární
pomoc BaH ve výši 5,5 mil Kč.
Open Society Fond (Sorozova nadace)
je mezinárodní soukromou nadací. Ve vztahu
k ČR poskytuje pomoc osobám prchajícím
před válečným konfliktem v Bosně
a Hercegovině.
Česká katolická
charita (ČKCH)
je charitativní organizací římskokatolické
církve. Její aktivity.se.zaměřují
na zprovoznění sítě poraden na území
ČR v rámci projektu "Lidé na cestách".
Tyto poradny se zaměřují na právní
služby a poskytování informací o podmínkách
vstupu do jiných cílových zemí. Další
projekt je ve stadiu přípravy a jeho těžištěm
má být asistence při
legalizaci pobytu cizinců v ČR případně
pomoc při repatriaci do země původu. Kromě
toho ČKCH poskytuje přímou pomoc při
integraci cizinců do společnosti. V současné
době se zaměřila na české krajany
a osoby z bývalé Jugoslávie na našem
území.
Sdružení občanů
zabývající se emigranty (SOZE)
je nevládní občanskou organizací působící
na území Moravy a Slezska. Zabývá
se hlavně sociálním a právním
poradenstvím a zároveň je nápomocno
při vytváření etnických kulturních
komunit a aktivit. Naděje je charitativní
nadkonfesijní organizací, poskytující
sociální, zdravotní a kulturní péči
bezdomovcům včetně pomoci při integraci
těchto lidí do společnosti. Fond ohrožených
dětí je občanské sdružení
na pomoc opuštěným, týraným a
zanedbávaným dětem. Poskytuje jim základní
zdravotní a sociální péči,
jeho snahou je řešit i problém zneužívání
dětí cizinců k žebrání
na ulicích.
Pozn: Organizace jsou uváděn
spíše namátkou, cílem zpracovatelů
nebylo sestavit jejich soupis, ale spíše nastínit,
že i v ČR se začínají takové
organizace rozvíjet a vytvářejí tak
protiváhu xenofobním náladám domácího
obyvatelstva.
5. Vnitrostátní miqrace
Statistika vnitřní
migrace je v ČR založena na sledování
zrněn obce trvalého pobytu obyvatel (občanů
ČR i cizinců). S výjimkou Prahy, kde je statisticky
sledováno i stěhování mezi pražskými
obvody (městskými částmi), nejsou
do statistiky migrace zahrnuty případy stěhování
uvnitř obcí. V době zpracování
této zprávy byly známy výsledky statistického
sledování migrace za prvních deset měsíců
roku 1994. Výsledky
za celý rok 1994 budou známy ke konci března
1995.
Základním rysem
dlouhodobého vývoje vnitřní migrace
v ČR je pokles jejího objemu, tj. úbytek
případů stěhování, který
se v roce 1994 zřetelně urychlil (graf č.
34).
Slábnutí vnitřní
migrace svědčí o územní stabilizaci
obyvatelstva. Jak ukázaly podrobnější
analýzy, ubývá zejména případů
stěhování na delší vzdálenosti.
Je však pravděpodobné, že v nejbližších
letech se vnitřní migrace oživí. V jejím
objemu a charakteru se totiž zatím (až na regionální
výjimky) významněji neprojevily důsledky
tržní ekonomiky. Zatím jen místy jsou
patrny známky migračních přesunů
z regionů s vyšší nezaměstnaností
do oblastí poskytujících pracovní
příležitosti. Migrační proudy
v budoucnu nesporně zesílí v souvislosti
s rozvojem trhu s byty.
Do konce osmdesátých
a ještě na začátku devadesátých
let objem i struktura vnitřní migrace v minulosti
zřetelně souvisela s rozsahem bytové výstavby:
města a oblasti s intenzivní výstavbou panelových
sídlišť zaznamenávala migrační
přírůstky, ostatní oblasti - zejména
venkovské - migrací obyvatelstvo ztrácely.
Narůstala tím i věková diferenciace
městského a venkovského osídlení:
do měst s novými sídlišti se stěhovaly
mladé rodiny, migračně neatraktivní
venkov stárnul. Po roce 1990 se tento
tradiční obraz migrace začíná
měnit. Svědčí a tom přehled
stěhování podle krajů (graf č.
3.5).
Výrazně migračně
ziskovým regionem byl Středočeský
kraj, dále Jihomoravský a Jihočeský
kraj, nejztrátovějšími regiony byly
Severočeský a Severomoravský kraj a hlavní
město Praha. Zdrojem přírůstku ve
Středočeském kraji je vysoký počet
přistěhovalých, tedy bezprostřední
migrační atraktivita. U ostatních regionů
se ziskovým migračních saldem, zejména
u jižní Moravy, jde naopak o důsledek nízkého
počtu případů vystěhování,
tedy nižší celkové intenzity migrace.
Z dlouhodobého hlediska
se migrační přírůstek Středočeského
kraje jeví jako anomálie, Pro střední
Čechy až do roku 1991 byla typickým každoročním
jevem hluboká migrační ztráta, způsobovaná
odlivem obyvatel do hlavního města. Zvrat nastat
v roce 1992, kdy poprvé měl Středočeský
kraj mírně ziskové migrační
saldo. V roce 1993 a 1994 migrační zisk Středočeského
kraje dále vzrostl. Jde o důležitý obrat
v celé struktuře vnitřního stěhování
v České republice. Zdrojem
tohoto obratu je zejména rostoucí počet případů
přistěhování do příměstských
okresů Prahy (okresů Praha-západ, Praha-východ
a Kladno). Je nesporné, že jde o projev aglomeračního
působení hlavního města. Obdobný
jev je zřetelný i v příměstských
okresech Plzně (Plzeň
jih, Plzeň-sever a Rokycany) a v příměstské
oblasti Brna (okresu Brno-venkov).
Aglomerační působení
velkých měst na jejich bezprostřední
okolí není novinkou; před rokem 1990 se v
migraci projevovalo opačně: intenzivní migraci
z příměstských okresů do centrálního
města. Od roku 1991 se migrační proudy v
oblastech velkých měst výrazně změnily.
Jde o konkrétní důsledek ústupu od
koncentrace bytové výstavby do městských
panelových sídlišť a naopak rozvíjející
se výstavby rodinných domů v okolí
měst. Je možná
konstatovat, že migrační situace ve spádových
oblastech velkých měst se přibližuje
trendu v západní Evropě převládajícímu
od šedesátých let: migrační růst
obyvatelstva okolí velkých měst na úkor
vlastního městského jádra. V této
souvislosti vyvstává
ovšem potřeba vidět Prahu jako celý
aglomerační útvar, nerozdělený
dosavadními administrativními hranicemi okresů.
Rok 1994 se stal prvním
rokem, ve kterém migrační saldo Prahy v administrativních
hranicích hlavního města bylo ztrátové.
Urychlil se tím trend patrný od roku 1991. Celkové
migrační saldo Prahy zahrnující i
zahraniční stěhování, zůstalo
i v roce 1994 ziskové, proti předchozím rokům
však výrazně kleslo (graf č. 36). Protože
data o zahraniční migraci (konkrétně
o počtu vystěhovalých z ČR) jsou od
roku 1993 pro nejasnost v legislativě neúplná,
je skutečný migrační přírůstek
Prahy zřejmě ještě nižší.
Bezprostřední příčinou
zeslábnutí migrační aktivity Prahy
je finanční nedostupnost nových bytů
a celkové utlumení pražské bytové
výstavby. Týká se ta i dalších
velkých měst, z nichž Plzeň a zejména
Ostrava vykazuje značnou migrační ztrátu.
Migračně nejziskovějšími
okresy v prvních deseti měsících roku
1994 byly zmíněné příměstské
okresy Prahy, Brna, Plzně a okres České Budějovice.
U okresu České Budějovice je migrační.
zisk způsoben jak migračním přírůstkem
v okresním městě, tak intenzivní migraci
do Týna nad Vltavou (související s výstavbou
JE Temelín). Naopak nejhlubší absolutní
migrační ztrátu vykázaly severomoravské
okresy Ostrava a Karviná.
Z přepočtu migračního
salda na 1000 obyvatel je patrné, že migrační
zisk příměstských okresů je
výraznějším jevem než migrační
ztráta velkých měst. U okresu Louny, jehož
relativní migrační ztráta je vůbec
největší (a týká se i obou největších
měst okresu - Louny a Žatce), lze předpokládat
alespoň částečnou souvislost s relativně
vysokou mírou nezaměstnanosti v okrese. Obdobně
je tomu pravděpodobně u okresu Bruntál.
Při celkovém hodnocení
vnitřní migrace v ČR lze konstatovat, že
nepředstavuje sociální ani demografický
problém. Mění se však její struktura
a patrně prochází obdobím zvratu.
Je velmi pravděpodobné, že v podmínkách
rozvinutého tržního hospodářství
a to zejména za existence volného trhu s byty bude
struktura vnitřní migrace zásadně
odlišná od jejího
ustáleného obrazu před rokem 1990.
6. Závěr
Analýza faktů potvrzuje,
že ČR se stává imigračním
státem. Jednak stoupá počet cizinců,
kteří mají zájem o povolení
pobytu na našem území, jednak klesá
počet cizinců, zadržených na západní
hranici, zatímco na východní stoupá.
Tento trend naznačovaly už údaje z roku 1993.
Stejně jako v západoevropských státech
ani u nás nestoupají počty žadatelů
o azyl, ale stoupá zejména imigrace za účelem
výdělečné činnosti. Stoupají
také počty turistů
navštěvujících ČR, což odpovídá
geopolitické poloze našeho státu. Tyto zkušenosti
je vhodné zohlednit v nové právní
úpravě cizinecké a azylové problematiky.
Zmíněné trendy
sebou přináší na jednu stranu kulturní
a hospodářské obohacení státu,
na druhou stranu mají i negativní průvodní
rysy - zejména kriminalitu, ne vždy pozitivní
vliv na trh práce a následně stoupající
xenofobní pocity původního obyvatelstva.
Zde je nutno si uvědomit, ze nálady obyvatelstva
mohou být výrazně ovlivněny i tiskem
a televizí.
Mezinárodni spolupráce
v otázkách migrace je na velmi dobré úrovni
i když není vždy zcela koordinovaná ze
strany jednotlivých orgánů ČR. Faktem
je, že ani mezi jednotlivými výbory, podvýbory,
mezinárodními organizacemi a dalšími
nadnárodními organizacemi nepanuje naprostá
shoda a koordinace jednotlivých zasedání.
Základní podmínkou
pro další postup při řešení
migračních pohybů je dobrá, objektivní
a úplná informovanost jak ve vnitrostátním
tak mezinárodním měřítku. Pouze
tak lze přijímat odpovídající
opatřeni v oblasti právní i praktické.
Informace o migraci, kterými disponuje Česká
republika, patří k nejlepším v evropském
měřítku a je zapotřebí tuto
úroveň udržet.
Za poslední rok bylo uzavřeno
několik významných mezinárodních
dohod, jak "represivních", jako jsou dohody readmisní,
tak na.opak dohod umožňujících svobodnější
pohyb. osob, jako je malý pohraniční styk.
Celkově lze shrnout, že
se Česká republika vyrovnává s migrací
poměrně dobře jak vnitrostátně
tak mezinárodně a zatím není důvodu
k velkým obavám z migračních pohybů
pokud nedojde k masovému exodu z nějaké jiné
země. Latentní nebezpečí je však
spojeno s průvodními jevy migračních
pohybů, zejména mezinárodně organizovaným
zločinem.
Stav ke dni 20.1. 1995 | Příloha č. 2 k č.j. OŘ-284/10-95 |
Stát:
ALBÁNIE Ujednání
mezi vládou ČSFR a vládou Albánské
republiky zrušení vízové povinnosti
pro držitele diplomatických a služebních
pasů.
publikováno:
účinnost od 1.12.1991
doba pobytu 3 měsíce
BELGIE: Dohoda mezi vládou
ČSFR a vládami zemí Beneluxu o zrušení
vízové povinnosti
publikováno: sdělení FMZV č. 12/1991 Sb.
účinnost od 1.1.1991
doba pobytu 3 měsíce
na území Beneluxu
BRAZÍLIE Ujednání
mezi vládou ČSFR a vládou Brazilské
federativní republiky o zrušení vízové
povinnosti pro držitele diplomatických a služebních
pasů
publikováno: sdělení FMZV č. 370/1991 Sb.
účinnost od 15. 8.1992
doba pobytu 90 dnů
BOLÍVIE Ujednání
mezi vládou ČSFR a vládou Bolívijské
republiky o zrušení vízové povinnosti
pro držitele diplomatických a služebních
pasů
publikováno: sdělení FMZV č. 449/1991 Sb.
účinnost od 18.9.1991
doba pobytu 3 měsíce
BULHARSKO Dohoda mezi vládou
České republiky a vládou Bulharské
republiky o zrušení vízové povinnosti
publikováno: sdělení MZV č.201/1994 Sb.
účinnost od 29.9.1994
doba pobytu 30 dnů
ČÍNA zrušení
vízové povinnosti pra držitele diplomatických,
zvláštních a služebních pasů
výměnou nót
nebylo publikováno
účinnost od 19.5.1956
doba pobytu - po dobu služebního
přidělení
DÁNSKO Dohoda mezi vládou
ČSFR a vládou Dánska o zrušení
vízové povinnosti
publikováno: sdělení FMZV č. 339/1990 Sb.
účinnost od 15.6.1990
doba pobytu 3 měsíce
(do doby pobytu občana ČR v Dánsku se započítává
i případný pobyt ve Švédsku,
Norsku, Finsku a na Islandu)
ESTONSKO Dohoda mezi vládou
ČR a vládou Estonské republiky o zrušení
vízové povinnosti
publikováno: sdělení MZV č. 30/1994 Sb.
účinnost od 12.12.1993
doba pobytu nejdéle 90
dnů
FINSKO Dohoda mezi vládou
ČSSR a vládou Finské republiky o zrušení
vízové povinnosti
publikováno: vyhl. MZV č. 41/1975 Sb.
účinnost od 1. 4. 1975
doba pobytu 3 měsíce
(do doby pobytu občana ČR ve Finsku se započítává
i případný pobyt ve Švédsku,
Norsku, Dánsku a na Islandu)
FRANCIE Dohoda mezi vládou
ČSFR a vládou Francouzské republiky o zrušení
vízové povinnosti pro krátkodobé
pobyty
publikováno: sdělení FMZV č. 341/1990 Sb.
účinnost od 15. 7. 1990
doba pobytu 3 měsíce,
v zámořských územích Francie
jeden měsíc.
CHILE Dohoda mezi vládou
České republiky a vládou Chilské republiky
o zrušení vízové povinnosti pro držitele
diplomatických a služebních pasů ČR
a pro držitele diplomatických, úředních
a zvláštních pasů Chilské republiky
publikováno:
účinnost: od 4. 1. 1995 (podepsána 18. 8. 1993)
doba pobytu tři měsíce
IRSKO Ujednání mezi
vládou ČSFR a vládou Irska o zrušení
víz
publikováno: sdělení FMZV č. 295/1991 Sb.
účinnost od 12. 4. 1991
doba pobytu 90 dnů
ISLAND Dohoda mezi vládou
ČSFR a vládou Islandské republiky o zrušení
vízové povinnosti
publikováno: sdělení FMZV č. 123/1991 Sb.
účinnost od 15. 7. 1990
doba pobytu 3 měsíce
(do doby pobytu občana ČR na Islandu se započítává
i případný pobyt ve Finsku, Švédsku,
Norsku a Dánsku)
ITÁLIE Dohoda mezi vládou
ČSFR a vládou Italské republiky o vízových
otázkách
publikováno: sdělení FMZV č. 223/1990 Sb., změna nepublikována
účinnost od 29. 5. 1990, změna od 15. 7. 1991
doba pobytu 90 dní, držitelé
diplomatických a služebních pasů bez
omezení
JAR Ujednání mezi
vládou ČSFR a vládou Jihoafrické republiky
o zrušení vízové povinnosti pro držitele
diplomatických a služebních pasů
publikováno: sdělení FMZV č. 12/1992 Sb.
účinnost od 1. 12. 1991
doba pobytu 3 měsíce
JEMEN Dohoda mezi vládou
ČSSR a vládou Jemenské lidově demokratické
republiky o zrušení vízové povinnosti
pro příslušníky smluvních státu
konající služební cesty
publikováno: vyhl. MZV č. 45/1982 Sb.
účinnost od 15. 4. 1982, s účinností od 13. 9. 1990 rozšířena na celé území Jemenské republiky
doba pobytu - po dobu služebního
přidělení
býv. JUGOSLÁVIE
Dohoda mezi vládou ČSSR a vládou SFRJ o zrušení
vízové povinnosti
publikováno: vyhl. MZV č. 13/1965 Sb.
účinnost od 1. 2. 1965
doba pobytu 30 dnů
vztahuje se na Chorvatsko, Makedonie
(oficiálně bývalá jugoslávská
republika Makedonie)
KAMBODŽA Dohoda mezi vládou
ČSSR a Lidovou revoluční radou Kambodže
o zrušení vízové povinnosti pro držitele
diplomatických, služebních a zvláštních
pasů a cestovních pasů používaných
ke služebním cestám
publikováno: vyhl. MZV č. 43/1981 Sb.
účinnost od 19. 1. 1981
doba pobytu - po dobu služebního
přidělení
KLDR zrušení vízové povinnosti
pro držitele diplomatických, zvláštních
a služebních pasů - výměna nót
nebylo publikováno
účinnost od 24. 5. 1956
doba pobytu - nespecifikována
KOREA Dohoda mezi vládou
České republiky a vládou Korejské
republiky o zrušení vízové povinnosti
publikováno:
účinnost od 5. 11. 1994
doba pobytu devadesát dnů
KUBA Ujednání mezi
vládou ČSFR a vládou Kubánské
republiky o zrušení vízové povinnosti
pro držitele platných cestovních dokladů
publikováno:
účinnost od 15. 5. 1992
doba pobytu 30 dnů
KYPR Ujednání mezi
vládou ČSFR a vládou Kyperské republiky
o zrušení vízové povinnosti pro držitele
diplomatických a služebních pasů
publikováno:
účinnost od 15. 12. 1991
doba pobytu 3 měsíce
LAOS Dohoda mezi vládou
ČSSR a vládou Laoské lidově demokratické
republiky o zrušení vízové povinnosti
pro držitele diplomatických, služebních
a zvláštních pasů
publikováno: vyhl. MZV č. 129/1978 Sb.
účinnost od 15. 9. 1978
doba pobytu 3 měsíce
LICHTENŠTEJNSKO viz Švýcarsko
LITVA Dohoda mezi vládou
ČSFR a vládou Litevské republiky o
dvoustranném zrušení vízové povinnosti
publik.: sdělení FMZV č. 577/1992 Sb.
účinnost od 19. 11. 1992
doba pobytu: 90 dnů
LOTYŠSKO Dohoda mezi vládou
České republiky a vládou Lotyšské
republiky o zrušení vízové povinnosti
publikováno: sdělení MZV č. 28/1994 Sb.
účinnost od 12. 11. 1993
doba pobytu: 90 dnů
LUCEMBURSKO viz Belgie
MAĎARSKO Dohoda mezi vládou
ČSSR a vládou MLR o cestovním styku mezi
oběma zeměmi
publikováno: vyhl. MZV č. 2/1964 Sb.
účinnost od 1. 1. 1964
doba pobytu 30 dnů
MALAJSIE Ujednání
o částečném zrušení vízové
povinnosti mezi vládou ČSFR a vládou Malajsie
publikováno: sdělení FMZV č. 434/1991 Sb.
účinnost od 15. 8. 1991
doba pobytu 3 měsíce
MALTA Dohoda mezi vládou
ČSFR a vládou Republiky Malta o zrušení
vízové povinnosti pro krátkodobé
pobyty
publikováno: sdělení FMZV č. 12/1991 Sb.
účinnost od 8. 10. 1990
doba pobytu 3 měsíce
MAROKO Ujednání
mezi vládou ČSFR a vládou Marockého
království o zrušení vízové
povinnosti pro držitele diplomatických, služebních
a zvláštních pasů
publikováno:
účinnost od 10. 4. 1992
doba pobytu 3 měsíce
MEXIKO Ujednání
mezi vládou ČSFR a vládou Spojených
států mexických o zrušení vízové
povinnosti pro držitele diplomatických a služebních
pasů
publikováno: sdělení FMZV č. 369/1991 Sb.
účinnost od 24. 5. 1991
doba pobytu 3 měsíce
ujednání se nevztahuje
na diplomatický, administrativní, technický
či pomocný personál zastupitelského
úřadu či konzulátu smluvního
státu na území druhého smluvního
státu
MONGOLSKO Ujednání
mezi vládou ČSFR a vládou Mongolska o bezvízových
stycích pro držitele diplomatických a služebních
pasů
publikováno: sdělení FMZV č. 509/1992 Sb.
účinnost od 26. 7. 1992
doba pobytu 3 měsíce
NIZOZEMSKO viz Belgie
NORSKO Dohoda mezi vládou
ČSFR a vládou Norského království
o zrušení vízové povinnosti
publikováno: sdělení FMZV č. 461/1990 Sb.
účinnost od 15. 7. 1990
doba pobytu 3 měsíce
(do doby pobytu občana ČR v Norsku se započítává
i případný pobyt ve Finsku, Švédsku,
Dánsku a na Islandu)
PÁKISTÁN Ujednání mezi vládou
ČSFR a vládou Pákistánské
islámské republiky o zrušení vízové
povinnosti pro držitele diplomatických a služebních
pasů ČSFR a pro držitele diplomatických
a úředních pasů Pákistánské
islámské republiky
publikováno: sdělení FMZV č. 328/1992 Sb.
účinnost od 3. 1. 1992
doba pobytu 3 měsíce
PERU Dohoda mezi vládou
České republiky a vládou Peruánské
republiky o zrušení vízové povinnosti
pro držitele diplomatických a služebních
pasů České republiky a pro držitele
diplomatických a zvláštních pasů
Peruánské republiky
publikováno:
účinnost od 16. 10. 1994 (podepsána 6. 3. 1994)
doba pobytu 90 dnů
POLSKO Dohoda mezi vládou
ČSFR a vládou Polské republiky o bezvízovém
styku
publikováno: sdělení FMZV č. 322/1991 Sb.
účinnost od 27. 5. 1991
doba pobytu 3 měsíce
PORTUGALSKO Ujednání
mezi vládou ČSFR a vládou Portugalské
republiky o zrušení vízové povinnosti
publikováno: sdělení FMZV č. 536/1992 Sb.
účinnost od 19. 9. 1992 (předběžně prováděno od 6. 9. 1991)
doba pobytu 90 dnů
RAKOUSKO Dohoda mezi vládou
ČSSR a Rakouskou spolkovou vládou o zrušení
vízové povinnosti
publikováno: sdělení FMZV č. 70/1990 Sb.
účinnost od 1. 2. 1990
doba pobytu 30 dnů, držitelé
služebních pasů 3 měsíce a diplomatických
pasů 6 měsíců
RUMUNSKO Dohoda mezi vládou
ČSFR a vládou Rumunska o bezvízovém
styku
publikováno: sdělení FMZV č. 371/1991 Sb.
účinnost od 5. 9. 1991
doba pobytu 30 dnů
RUSKÁ FEDERACE Dohoda mezi
vládou České republiky a vládou Ruské
federace o bezvízových cestách občanů
publikováno:
účinnost uplynutím 30 dnů ode dne pozdějšího oznámení o tom, že byly splněny vnitrostátní podmínky pro její vstup v platnost. Podepsána 7. 12. 1994
doba pobytu 30 dnů
ŘECKO Ujednání
mezi vládou ČSFR a vládou Helénské
republiky o vzájemném zrušení vízové
povinnosti
publikováno: sdělení FMZV č. 226/1991 Sb.
účinnost od 28. 3. 1991 (od 13.00 hodin)
doba pobytu 3 měsíce
SLOVENSKO Dohoda mezi vládou
ČR a vládou SR o zrušení vízové
povinnosti
publikováno: sdělení MZV č. 149/1993 Sb.
účinnost od 1. 1. 1993
doba pobytu nespecifikována
SLOVINSKO Dohoda mezi vládou
ČR a vládou Republiky Slovinsko o zrušení
vízové povinosti
publikováno: sdělení MZV č. 179/1993 Sb-
účinnost od 4. 6. 1993
doba pobytu 90 dnů
SRN Ujednání o zrušení
vízové povinnosti mezi vládou ČSFR
a vládou Spolkové republiky Německo
publikováno: sdělení FMZV č. 340/1990 Sb.
účinnost od 1. 7. 1990
doba pobytu 3 měsíce
býv. SSSR Dohoda mezi vládou
ČSSR a vládou SSSR o podmínkách vzájemných
cest občanů obou států
publikováno: vyhl. MZV č. 92/1982 Sb.
účinnost od 30.5. 1982
doba pobytu - nespecifikována
vztahuje se na:
Bělorusko,
Kazachstán,
Kirgistán, = Moldova (Moldávie),
Ruská federace (pouze do doby než vstoupí v platnosti Dohoda mezi vládou ČR a vládou RF o bezvízových cestách občanů, podepsaná dne 7. 1. 1994)
Turkmenistán,
Ukrajina
(držitelé platného
cestovního dokladu vydaného bývalým
SSSR v němž je uveden úřední
záznam ověřený razítkem se
stáním znakem příslušného
nástupnického státu o tom, že držitel
cestovního dokladu je občanem shora uvedeného
státu, a dále držitelé platných
pasů Běloruska a Ukrajiny)
ŠPANĚLSKO Ujednání
mezi vládou ČSFR a vládou Španělského
království o zrušení vízové
povinnosti
publikováno: sdělení FMZV č. 335/1992 Sb.
účinnost od 30. 4. 1992, (předběžně bylo prováděno od 15. 12. 1990)
doba pobytu 90 dnů
ŠVÉDSKO Dohoda mezi
vládou ČSFR a vládou Švédska
o zrušení vízové povinnosti
publikováno: sdělení FMZV č. 342/1990 Sb. účinnost od 1. 8. 1990
účinnost od 1. 8. 1990
doba pobytu 3 měsíce
(do doby pobytu občana ČR ve Švédsku
se započítává i případný
pobyt ve Finsku, Dánsku, Norsku a na Islandu)
ŠVÝCARSKO Ujednání
mezi vládou ČSFR a Švýcarskou spolkovou
radou o vzájemném zrušení vízové
povinnosti
publikováno: sdělení FMZV č. 395/1990 Sb.
účinnost od 15. 8. 1990
doba pobytu 3 měsíce
THAJSKO Ujednání o zrušení
vízové povinnosti pro držitele diplomatických
a služebních pasů mezi vládou ČSFR
a vládou Thajského království
publikováno: sdělení FMZV č. 56/1992 Sb.
účinnost od 3. 3. 1992
doba pobytu 90 dní
TURECKO Ujednání
mezi vládou ČSFR a vládou Turecké
republiky o zrušení vízové povinnosti
pro držitele diplomatického, zvláštního
nebo služebního pasu
publikováno: sdělení FMZV č. 170/1991 Sb.
účinnost od 20. 3. 1991
doba pobytu 3 měsíce
URUGUAY Dohoda mezi vládou
České republiky a vládou Uruguayské
východní republiky o zrušení vízové
povinnosti pro držitele diplomatických a služebních
pasů ČR a pro držitele diplomatických
a úředních pasů Uruguayské
východní republiky
publikováno: sdělení MZV č. 160/1994 Sb.
účinnost: od 7. 7. 1994 (podepsána 14. 9. 1993)
doba pobytu: 3 měsíce
VELKÁ BRITÁNIE Ujednání
mezi vládou ČSFR a vládou Spojeného
království Velké Británie a Severního
Irska o zrušení vízové povinnosti
publikováno: sdělení FMZV č. 521/1990 Sb.
účinnost od 1. 10. 1990
doba pobytu 6 měsíců
VENEZUELA Ujednání
mezi vládou ČSFR a vládou Venezuelské
republiky o zrušení vízové povinnosti
pro držitele diplomatických a služebních
pasů
publikováno: sdělení FMZV č. 448/1991 Sb.
účinnost od 15. 8. 1991
doba pobytu 30 dní
VIETNAM Ujednání
mezi vládou ČSFR a vládou Vietnamské
socialistické republiky o zrušení vízové
povinnosti pro státní občany ČSFR
a VSR držitele diplomatických a služebních
pasů
publikováno:
účinnost od 10. 8. 1992