Místopředseda vlády a ministr zemědělství
Josef Lux zaslal odpověď na interpelaci poslance Jaroslava
Vlčka dopisem ze dne 19. dubna 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra zemědělství Josefa
Luxe na interpelaci poslance Jaroslava Vlčka. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
![]()
| |
V Praze dne | |
Č. j.: 1553/95-10 |
Vážený pane předsedo,
na základě Vaši žádosti ze dne
29. března 1995 Vám v příloze zasílám
kopii odpovědi na interpelaci poslance Jaroslava Vlčka
ve věci dotačního titulu "Údržba
krajiny v kulturním stavu".
S pozdravem
Lux
Vážený pan
PhDr. Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlament ČR
Praha
![]()
| |
V Praze dne 19. 4. 1995 | |
Č. j.: 646/95-10 |
Vážený pane poslanče,
předkládáme Vám odpovědi na
Vaše dotazy uvedené v interpelaci ze dne 15. 3. 1995.
1. Kdo z ministerstva odpovídá za zachování
kulturního stavu zemědělských ploch
v CHKO a horských a podhorských oblastech a za dotační
tituly s tím spojené?
Zmíněná problematika je na cca 2/3 výměry
CHKO a v ostatních jmenovaných oblastech zajišťována
prostřednictvím dotačního titulu 1.D.
Údržba krajiny v kulturním stavu, za jeho metodické
vedení a analytickou činnost zodpovídá
ředitel odboru zemědělské výroby.
K rozhodování a padaných žádostech
podnikatelů jsou oprávněni ředitele
územních odborů ministerstva.
2. Proč nebyly návrhy úprav dotační
politiky pro rok 1995 dány před schválením
k diskusi zemědělské veřejnosti?
Příprava dotační politiky představuje
každoročně se opakující cyklus
prací, který má své opodstatněné
časové nároky. Při formulováni
návrhů úprav vycházíme z podnětů
a poznatků přímo či nepřímo
uplatňovaných prakticky při mnoha jednáních,
kterých se zúčastňuje veřejnost,
či její zástupci. Za daných podmínek
jsme ve stanovených časových limitech schopni
zpracovat návrh, který konsultujeme s organizacemi
reprezentujícími zemědělskou veřejnost,
dále jej projednáváme mezi spolupracujícími
odbornými útvary v podmínkovém řízení,
ve vedeni ministerstva projednávání pokračuje
v zemědělském výboru Parlamentu ČR
a následné na ministerstvu financí, které
má právo celý systém zásad
pro poskytování dotací odsouhlasit.
3. Jaká je podle Vás možnost řešení
pro zemědělce, kteří hospodaří
na těžko přístupných plochách
v horských podmínkách, ale kvůli ceně
půdy neodpovídající realitě
nemá šanci čerpat dataci?
Datační titul 1.D. je konstruován tak, aby
právo jej využít měli všichni podnikatelé
v zemědělské prvovýrobě v horských
oblastech a dále ti, kteří hospodaří
v podhorských podmínkách. S výjimkou
dalšího dotačního titulu 1. A. Restrukturalizace
rostlinné výroby zatravněním není
možnost čerpání ostatních datací
vázána na přírodní podmínky.
Zemědělci se té mohou podílet na společném
programu Mze a MŽP Péče o krajinu a využívat
programy podpory v rámci Podpůrného a garančního,
rolnického a lesnického fondu. Jestliže stanovená
průměrná cena zemědělské
půdy v katastrálním území neodpovídá
realitě, je možno požádat v odůvodněných
případech a rebonifikaci. Dotační
titul 1. D. se stal v objemu poskytovaných prostředků
nejvýznamnějším nástrojem dotační
politiky, ale jeho objem je limitován a nelze jej využít
bez plošného omezení.
4. Proč pro dotaci "Údržba krajiny
v kulturním stavu" byla jako směrodatná
pro dotační titul vzata vyhláška Mze
č 272/1994 Sb., o průměrných cenách
půdy v katastrech, která neakceptuje nově
platnou vyhlášku 178/1994 Sb. o oceňování
staveb, pozemků a trvalých porostů. Dle tohoto
ceníku poklesly významně ceny půdy
hlavně v 9. klimatickém pásmu, což v
mnoha případech řeší problém
neodpovídající bonitace. Jaká je možno
rychlé změny v dotačních titulech
v tomto směru popř. možnost udělení
výjimky ministerstva financí pro zemědělce
v 9. klimatickém pásmu?
Průměrná cena zemědělské
půdy v katastrálním území v
agregované formě vyžaduje přírodní
podmínky hospodaření, a proto je za daných
podmínek nejvhodnějším nástrojem
pro přidělování dotací. Činíme
opatření, aby tento nástroj byl výhledově
zdokonalen. Vztahu k vyhl. č. 178/1994 Sb., se dotýkám
v následující odpovědi.
5. Dojde v krátké době k přehodnocení
bonity půdy v horských oblastech tah aby vyhlášky
272/94 Sb. a 178/94 Sb. byly v souladu?
Vyhláška Mze č. 61311992 Sb., kterou se stanoví
seznam katastrálních území s přiřazenými
průměrnými cenami pozemků zemědělské
půdy ve znění vyhlášky č.
332/1993 Sb. a vyhlášky č. 272/1994 Sb. byla
vydána Mze v dohodě s MF na základě
zmocnění ze zákona č. 338/1992 Sb.
o dani z nemovitostí a upravuje podklad pro stanovení
dané z pozemků zemědělské půdy.
Do konce měsíce října bude vydáno
nové znění této vyhlášky
s účinností od 1. 1. 1996, které bude
přepracováno podle vyhlášky MF č.
178/1994 SB. Toto znění se promítne do nutnosti
přepočtu téměř všech výměrů
k dani z nemovitosti ze zemědělské půdy
na rok 1996.
S pozdravem
Lux
Vážený pan
RNDr. Jaroslav Vlček
poslanec PS Parlamentu ČR