Návrh zásad nového
devizového zákona vyjadřuje právní
rámec směnitelnosti české měny.
Vychází z koncepce postupného přechodu
české měny k úplné vnější
směnitelnosti. Zavedení plné směnitelnosti
pro běžné operace si vyžaduje přijmout
novou právní úpravu devizového režimu.
Z formálního hlediska je primárním
cílem předkládaného návrhu
umožnit dosažení směnitelnosti české
měny podle článku VIII Dohody
o Mezinárodním měnovém fondu. Zároveň
jde o dosažení souladu s mezinárodními
závazky již přijatými (čl. 61
Evropské dohody - uvolnění přímých
investic do zemí Evropské unie) i závazky,
které budou podle předpokladu přijaty v nejbližší
době (OEC - stejné
zacházení se členy v oblasti kapitálových
převodů, které překračují
rámec čl. VIII MMF). Návrh zásad není
v rozporu s právem Evropské unie.
Nová právní
úprava devizového režimu:
a) vychází ze
zcela jiné koncepce než dosavadní devizový
zákon.
Uvádí pouze operace,
které budou dočasně podléhat regulaci.
S přihlédnutím k měnovým zájmům
se zachovává potřebný stupeň
regulace nástrojů kapitálového, peněžního
a finančního trhu a některých dalších
operací, jejichž funkční rozvinutí
je součástí podmínek vnější
směnitelnosti národní
měny. Omezujícími podmínkami je přitom
nutnost zachovat dostatečnou regulaci nadměrného
přílivu nebo odlivu kapitálu tak, aby nebyly
neúměrně posilovány tlaky na kurz
české koruny. Návrh preferuje využití
nepřímých nástrojů regulace,
které budou plošně
uplatňovány formou opatření devizových
orgánů. Možnost využití nepřímých
nástrojů regulace se předpokládá
u přílivu zahraničního kapitálu
formou výnosů z emise dluhopisů, finančních
úvěrů a bankovních depozit a v oblasti
finančního trhu (mimořádně
citlivé jsou zejména krátkodobé operace
na peněžním trhu). Pouze u nejcitlivějších
položek kapitálového účtu bude
regulace zajišťována pomocí přímých
nástrojů (devizová povolení např.
pro poskytování finančních úvěrů
cizozemcům, nákup zahraničních
cenných papírů tuzemci, přístup
zahraničních cenných papírů
na tuzemský kapitálový a peněžní
trh, devizové licence pro obchodování s devizovými
hodnotami). Všechny ostatní operace budou liberalizovány
a není tudíž nutné je v zákoně
zmiňovat. Jde o zákonnou
úpravu, která postaví českou měnu
na úroveň ostatních směnitelných
měn.
b) vyrovnává
přístup k devizám pro všechny osoby.
Právo stejného přístupu
k devizám se proti současné právní
úpravě rozšiřuje vedle právnických
a jim na roveň postavených osob (fyzické
osoby - podnikatelé) i na fyzické osoby. Rozsah
běžných plateb do zahraničí nebude
omezen zákonem, ale v zásadě objemem vlastních
peněžních prostředku, které bude
mít tuzemec k dispozici.
Volné provádění
běžných plateb se bude týkat nejen plateb
za zboží a služby, ale i některých
plateb kapitálové povahy. které jsou ve smyslu
mezinárodních definic součástí
běžných plateb a dále jednostranných
převodů v oblasti sociální a podobné
povahy.
c) umožňuje odkupy
zůstatků české měny od cizozemců.
Zákon nestanoví
omezení pro odkupy české měny v držbě
cizozemců devizovými bankami. Tímto opatřením
se naplňuje požadavek obsažený v čl.
VIII Dohody MMF.
d) zrušuje nabídkovou povinnost.
Zrušením tzv. nabídkové
povinnosti v odprodeji nabytých devizových prostředků
se současně umožňuje volné zřizování
devizových účtů u tuzemských
bank. Současná právní úprava
umožňuje zřizování devizových
účtů bez omezení pouze devizovým
tuzemcům fyzickým osobám a devizovým
cizozemcům. Nově se uvolnění nabídkové
povinnosti bude týkat
tuzemských právnických osob. Tím se
zrovnoprávní podmínky pro všechny kategorie
osob při rozhodováni o měnové struktuře
vlastního peněžního portfólia.
e) uvolňuje
přímé investice tuzemců v zahraničí,
nákupy nemovitostí v zahraničí a přijímání
finančních úvěrů od cizozemců.
f) klade velký důraz
na ohlašovací povinnost,
která regulaci doplňuje a měla by ji postupně
nahrazovat. Ohlašovací povinnost by měla dát
spolehlivé informace nutné nejen pro analýzu
vývoje platební bilance, ale i příčin
tohoto vývoje a zefektivnit fungování zákona
o zamezení praná špinavých peněz.
Zároveň se zde v některých případech
navrhuje vazba na finanční orgány v zájmu
získání podkladů pro daňové
účely.
g) předpokládá
povinnost bank a ostatních devizových
míst zkoumat, zda jimi prováděné
operace klientů jsou v souladu s devizovým zákonem.
Podle analýzy Mezinárodního měnového
fondu jde o povinnost běžnou v celém světě.
Nová zákonná
úprava devizových vztahů musí pokrýt
období jejich postupné deregulace až do zavedení
plné vnější směnitelnosti české
měny i v oblasti kapitálových operací.
Návrh zásad zákona předpokládá;
že provádění postupných deregulačních
kroků bude zajišťováno především
formou opatření devizových orgánů,
která mohou pružně reagovat na aktuální
vývoj ekonomických a měnových
podmínek.
Jako součást legislativního
rámce upravujícího devizový režim
se navrhuje zmocnit vládu ČR k přijímání
opatření řešících mimořádné
situace, tj. situace spojené s ohrožením
rovnováhy platební bilance státu nebo stability
kurzu české měny, což odpovídá
i legislativě vyspělých zemí Evropské
unie.
V případě
nutnosti vláda svým nařízením
usměrní odchylně na dobu nezbytně
nutnou zákonem taxativně vymezené oblasti
(zejména pro operace na kapitálovém trhu,
přijímané finanční půjčky
ze zahraničí, vedení a úročení
účtů cizozemců u tuzemských
devizových bank).
Návrh zásad zákona
předpokládá soustředění
všech regulačních opatření do
jedné právní normy (devizového zákona),
jejíž konečná úprava po dosažení
plné směnitelnosti bude legislativně jednodušší
než nutnost provádět řadu dílčích
novel jiných zákonů.
Devizové zákonodárství
v ČR v zásadě vymezuje prostor pro reglementaci
a liberalizaci peněžních a kapitálových
vztahů subjektů domácí ekonomiky se
subjekty v zahraničí a tím i prostor pro
jednotlivé stupně či fáze směnitelnosti
české měny. Od roku 1991, kdy byla v rámci
transformace zavedena omezená vnitřní konvertibilita
koruny, proces rozšiřování směnitelnosti
koruny prošel několika etapami, pro něž
byl charakteristický trend k liberalizaci devizového
hospodaření. Tato liberalizace na jedné straně
spoluvytvářela výsledky ekonomiky a na druhé
straně tyto výsledky umožňovaly přijímat
jednotlivá liberalizační opatření,
z nichž nejvýznamnější (liberalizace
zřizování devizových účtů
pro právnické osoby,
liberalizace přístupu k přímým
peněžním úvěrům ze zahraničí,
výrazné zvýšení limitu pro nákupy
deviz pro turistické účely z 12 000 Kč
na 100 000 Kč) byla realizována v roce 1994.
Současná situace,
tj. situace na počátku roku 1995, je charakterizována
tím, že stav liberalizace devizového hospodaření
de facto (nikoliv de jure), až na malé výjimky,
dosáhl stupně směnitelnosti měny podle
čl. VIII statutu MMF.
Platný devizový
zákon neumožňuje faktické vyhlášení
směnitelnosti podle čl. VIII MMF a stejně
tak neumožňuje další liberalizační
kroky, které by ve středním období
umožnily dosáhnout úplné konvertibility
české měny. Toto jsou v principu základ.ní
důvody pro předložení nového
devizového zákona.
Střednědobým
cílem hospodářské a měnové
politiky vlády a ČNB je plná vnější
směnitelnost české měny. Existence
směnitelné měny je podstatnou charakteristikou
konsolidované tržní ekonomiky, její
dosažení bude proto znamenat úspěšné
završení celého procesu transformace.
Vytváření
předpokladů pro směnitelnou měnu je
nutně kontinuální proces, jehož výrazem
jsou jednotlivé kroky k liberalizaci a deregulaci devizového
režimu. Současně však existují
určité předěly, kdy je nutno učinit
strategické rozhodnutí a institucionálně
zakotvit přechod z jedné vývojové
fáze do druhé.
Takovým prvním předělem
byl samotný začátek procesu transformace.
Zavedení omezeného stupně tzv. vnitřní
směnitelnosti začátkem roku 1991 znamenalo
nárazovou změnu ve srovnání s předchozími
podmínkami finančně uzavřené
ekonomiky s vyhraněně nesměnitelnou měnou.
Zavedení systému omezené vnitřní
směnitelnosti nahradilo přídělový
systém deviz systémem v zásadě neomezené
možnosti nákupu deviz za koruny pro domácí
podnikatelské subjekty (právnické a fyzické
osoby) pro operace spojené s vývozem a dovozem
zboží a služeb.
Vzhledem k očekávané
vysoké poptávce po devizách, nízkému
stavu devizových rezerv a nejistotám v počátcích
transformačního procesu bylo zavedení vnitřní
směnitelnosti spojeno se
- stanovením výchozí
úrovně devizového kurzu podle odhadovaného
vývoje nabídky a poptávky (tj. 28 korun =
1 amer. dolar),
- přijetím úvěrů
na posílení devizových rezerv (v částce
1,8 mld. USD pro ČSFR v roce 1991, v roce 1992 pro ČSFR
0,9 mld. USD, v roce 1993 0,2 mld. USD pro ČR),
- zavedením dalších
"bezpečnostních prvků" (u právnických
osob byly uplatňovány povinné konzultace
platebních podmínek u objemově větších
dovozů a dovozní přirážka u dovozu
zboží spotřebního charakteru ve výši
20 %, u fyzických osob byla též uplatňována
tato dovozní přirážka a byl zachován
limit pro nákup devizových prostředků
na turistické účely pro rok 1991 ve výši
5 000 korun).
Legislativní úprava
současně vyžadovala devizové povolení
u vybraných transakcí pro fyzické osoby na
běžném účtu platební bilance
a devizové povolení pro právnické
i fyzické osoby na kapitálovém účtu
platební bilance.
Postup makroekonomické
stabilizace, institucionálních změn i mikroekonomické
restrukturalizace vytvořily podmínky pro to, aby
v relativně krátkém časovém
úseku byla zmiňována omezení jak pro
právnické, tak pro fyzické osoby (přehled
postupu rozšiřování směnitelnosti
koruny - viz příloha č. 4).
Pozitivně ve prospěch
postupných liberalizačních opatření
v letech 1991 - 1993 působily zejména:
- makroekonomická stabilizace opírající
se o pevný nominální
kurs koruny, vyrovnané rozpočtové hospodaření
a důvěryhodnou hospodářskou a měnovou
politiku,
- růst devizových
rezerv ČNB, které dosáhly ke konci roku 1993
3,9 mld. USD ve srovnáni s 1. 1. 1993, kdy činily
840 mil. USD,
- aktivní, resp. vyrovnané saldo
běžného účtu platební
bilance spojené s růstem dynamiky zahraničně
obchodní směny a zvyšováním devizových
příjmů,
- sílící
příliv devizových prostředků
přes kapitálový účet platební
bilance (tento příliv v letech 1991 - 1992 byl spojen
se zdroji z půjček na podporu platební bilance
od mezinárodních institucí; v letech 1992
a 1993 v návaznosti na postup privatizace, úspěšné
zvládnutí měnové odluky a zlepšující
se ratingové hodnocení ČR zesílil
příliv soukromého kapitálu do přímých
investic, portfoliových
investic a ve formě finančních úvěrů).
Při hodnocení nákladů
a výnosů omezené vnitřní směnitelnosti
lze na stranu výnosů zařadit zejména:
- prosazení konkurenčního
tlaku zprostředkovaného dovozem,
- výraznou stimulaci vývozu,
která umožnila rychlou reorientaci vývozu z
trhů RVHP na trhy vyspělých zemí,
- postupné otevírání
ekonomiky, které bylo klíčovým podnětem
k přizpůsobování tuzemských
cenových relací k relacím prosazujícím
se ve standardních tržních ekonomikách.
Vytvářel se tak nezbytný informační
a motivační rámec pro adaptaci a restrukturalizaci
české ekonomiky.
Současné díky
systému omezené vnitřní konvertibility
a doprovodných liberalizačních opatření
vlády se podstatně zvýšil zájem
zahraničních investorů investovat v ČR.
Tím se významně zvýšil akumulační
potenciál a rozšířily se tak i zdroje
pro restrukturalizaci podniků, která by jinak byla
limitována výší tuzemských úspor.
Paralelních efektů bylo dosaženo i v přístupu
občanů ke konvertibilním měnám.
Na druhé straně
systém omezené vnitřní směnitelnosti
byl rovněž spojen s jistými náklady
a zejména v jeho vstupní fázi i s určitými
riziky. Zavedení omezené vnitřní směnitelnosti
spolu s režimem fixního směnného kurzu
vyžadovalo přinejmenším přísnější
makroekonomickou stabilizační politiku. K podpoře
režimu vnitřní směnitelnosti byl současně
nutno vytvořit odpovídající devizové
rezervy, což za dané situace znamenalo podstatné
čerpání zahraničních zdrojů,
především od mezinárodních institucí.
Podstatně vzrostly nároky na důvěryhodnost
hospodářské
politiky a její schopnost čelit různým
vnějším šokům, např. odlivu
kapitálu do zahraničí, který předcházel
rozdělení federálního státu
a společné měny. V celkové bilanci
nákladů a výnosů zavedení omezené
vnitřní konvertibility však výnosy této
systémové změny
výrazně převažují nad jejími
náklady.
Určitý zlom v rozšiřování
směnitelnosti české měny byl učiněn
v roce 1994 (viz přehled postupu rozšiřování
směnitelnosti v příloze č. 4) v souvislosti
s tím, že všechny základní ukazatele
naznačovaly, že se česká ekonomika dostala
do posttransformační fáze charakterizované
v závěru roku zejména:
- jasným potvrzením
očekávané obnovy ekonomického růstu
(dle předběžného odhadu 2,5 - 3 %) včetně
růstu průmyslové výroby (2,3 %),
- ve srovnání s vychází fází
transformace se podařilo
stabilizovat dynamiku cen na relativně nízké
úrovni (míra inflace činila v roce 1994 10
%, resp. 9,7 % podle nových propočtů),
- završení druhé vlny kupónové
privatizace spolu s postupující restrukturalizací
podnikové sféry a s rozvinutím institucí
peněžního a kapitálového trhu
vytvořily žádoucí mikroekonomickou a
institucionální bázi pro budoucí hospodářský
rozvoj,
- devizové rezervy ČNB
dosáhly k 31. 12. 1994 6,2 mld. USD. Tato částka
v současné době pokrývá cca
šestiměsíční dovoz zboží
a služeb. Dosažená úroveň přesahuje
doporučení MV pro bezpečný stav devizových
rezerv obsluhujících chod ekonomiky zhruba dvojnásobně.
Relativně novým
jevem v roce 1994 byl prohlubující se deficit obchodní
bilance, který je spojen zejména s růstem
dovozu pro spotřebu domácností, ale i dovozu
pro investice. Tento deficit je vyrovnáván ostatními
položkami běžného účtu.
Tato tendence sama o sobě
nemusí být nutně negativním jevem.
Deficit obchodní bilance výrazněji narostl
až v průběhu roku 1994. Souvisí s obnovením
pozitivního hospodářského růstu
a jím vyvolanou dynamikou dovozu, s postupným vyčerpáváním
konkurenčních výhod vytvořených
výchozími devalvacemi v roce 1990, dozníváním
efektů nových exportních možností
bezprostředně po liberalizaci zahraničního
obchodu a vývojem
směnných relací v té době.
Dosažené výsledky
transformace a existující vývojové
trendy jsou přesvědčivými argumenty,
že nastala vhodná situace k realizaci dalšího
posunu v liberalizaci devizového režimu a ve stupni
finanční otevřenosti české
ekonomiky. Jde především o naplnění
podmínek článku VIII Dohody o Mezinárodním
měnovém fondu, jenž předpokládá
plnou liberalizaci režimu pro položky běžného
účtu platební bilance. Dosažení
tohoto statutu je výchozím, mezinárodně
uznávaným standardem existence
měny jako měny směnitelné. Vyplývá
z něj závazek
- nezavádět ber
předchozího souhlasu MMF restrikce na platby a transfery
v rámci běžného mezinárodních
transakcí.
- nepodílet se na diskriminačních
měnových opatřeních nebo praktikách
plurality kurzů.
- odkupovat zůstatek vlastní
měny, jenž je v držení jiného člena,
pokud tento zůstatek slouží k platbám
v rámci běžných transakcí nebo
je výsledkem běžných transakcí.
Splněním uvedených
podmínek se česká měna zařadí
do společenství měn mezinárodně
uznávaných a akceptovaných a současné
naplní jednu z podmínek pro členství
v OECD. Tuto kvalitativní změnu v charakteru české
koruny nelze realizovat bez odpovídající
kvalitativní změny legislativního rámce.
Cílem nové zákonné
úpravy devizového hospodaření je
zejména:
1. Právně zakotvit
de facto dosažený relativně vysoký stupeň
směnitelnosti české měny (tj. zejména
volné zřizování devizových
účtů u tuzemských bank neboli zrušení
tzv. nabídkové povinnosti pro právnické
osoby, zrušení devizových povolení pro
přijímání peněžních
úvěrů ze zahraničí, liberalizace
přímých investic v zahraničí,
vnější oběh české měny).
2. Vytvořit legislativní
podmínky pro proces postupného dosažení
úplné konvertibility ve středním časovém
horizontu a pro dočasnou regulací některých
položek kapitálového účtu.
3. Liberalizovat zbývající
položky běžného účtu platební
bilance a přijmout závazek k odkupu zůstatku
vlastní měny, jež je v držení jiného
člena MMF tak, aby bylo možno deklarovat českou
měnu jako směnitelnou ve smyslu článku
VIII Dohody o MMF (tj. zejména běžné
platby za zboží a služby a transferové
platby pro fyzické osoby - občany, čímž
vlastně dojde ke zrovnoprávnění podnikatelů
a občanů z hlediska směnitelnosti v oblastí
běžného účtu).
4. Dílčí
liberalizaci některých kapitálových
operací (nákupy nemovitostí v zahraničí),
které z hlediska platební bilance nehrají
významnou roli.
Vzhledem k tomu, že proti
de facto dosaženému stavu liberalizace v devizové
oblasti dochází z věcného hlediska
pouze k dílčím změnám (v zásadě
liberalizace běžných platů a transferů
pro fyzické osoby - občany, nákup nemovitostí
našimi právnickými i všemi fyzickými
osobami v zahraničí, možnost vnějšího
oběhu české koruny v zahraničí),
analyzujeme v tomto materiálu v zásadě pouze
rizika spojená s těmito
opatřeními.
A) vnější
oběh české měny
Současní legislativní
úprava je implicitně založena na tom, že
česká koruna neobíhá v zahraničí,
a proto (s výjimkou vývozu a dovozu hotovostí
v rámci limitu) operace v české měně
neupravuje. De facto však jak hotovostní, tak bezhotovostní
oběh české koruny již existuje.
V oblasti oběhu hotovostí
jsou české koruny - i když v relativně
omezené míře využívány
jako transakční peníze zejména v Polsku
a na Slovensku, dále v Rakousku či Itálii.
V oblasti bezhotovostní též fakticky existuje
vnější oběh vyplývající
z možnosti legální existence korunových
účtů cizozemců u českých
bank. Použití koruny je možné nejen k
transakcím mezi devizovým cizozemcem a tuzemcem,
ale i mezi devizovými cizozemci.
Příklad: Německý
vývozce akceptuje platbu a své zboží
či služby v korunách, za tím účelem
si zřídí u české banky korunový
účet cizozemce, na který si nechá
poukázat platbu v korunách. Na druhé straně
německý dovozce preferuje možnost své
platby přímo v korunách, které získá
odkupem korunových
prostředků zmíněného vývozce
a použije je k přímé platbě českému
dodavateli. "Zájem" držet a takto využívat
korunové účty ze strany cizozemců
je analogický zájmu devizových tuzemců
mít účty v cizí měně.
Jde nejen o úsporu transakčních nákladů,
ale i o jištění kurzových a úrokových
rozdílů.
Přihlášení
se k článku VIII Dohody o MMF nutně nevynucuje
vnější fungování domácí
měny, tj. připuštění explicitního
oběhu české koruny v zahraničí.
Zachování dosavadního "de iure"
pojetí české měny jako měny
čistě vnitřní, zásadně
nepoužívané k mezinárodním transakcím
(tj. ani k provádění úhrad běžných
operací v národní měně), by
však vytvářelo nestandardní režim
ve srovnání s obvyklou mezinárodní
úpravou. Tím by byl vyslán negativní
signál mezinárodní finanční
komunitě s tím, že kredibilita našeho
závazku přistoupení k článku
VIII je již v samotném okamžiku jeho vyhlášení
poněkud zpochybněna. Zákaz vnějšího
oběhu české měny při předpokládaném
rozsahu směnitelnosti by byl o to nelogičtější,
že by vyžadoval kromě
zákazu vývozu větších hotovostí
i zákaz existence korunových účtů
cizozemců u bank v České republice (případně
podstatné omezení jejich použití). Znamenalo
by to zúžení toho, co již funguje, a tudíž
krok zpět proti, již existujícímu
stavu. Zanedbatelné nejsou
i případné komplikace, pokud jde o povinnost
dodržovat naše závazky vyplývající
z uzavřených mezinárodních smluv,
zejména o podpoře a ochraně investic.
Připuštění
vnějšího oběhu české měny
resp. jeho legislativní kodifikace pokud jde o přistoupení
ke článku VIII Dohody o MMF však vytváří
do jisté míry kvalitativně novou situaci,
která musí být posuzována z hlediska
výhod a rizik, která by tato změna přinesla.
Z analytických hledisek je účelné
posuzovat relativně odděleně případ
hotovostního a případ
bezhotovostního platebního styku (i když váha
obou těchto forem je různá). Vlastní
problém se přitom v obou případech
věcně rozpadá na zvážení
rizik:
a) v kurzové oblasti (nebezpečí
vzniku paralelních kurzů Kč na zahraničních
trzích),
b) v dopadech do devizových
rezerv (a tak v dopadech na devizové rezervy v případě
masové konverze korun držených nerezidenty
do deviz).
ad a) U kurzového problému
je možné konstatovat, že případné
paralelní kurzy resp. jejich odchylka může
mít pouze dočasný charakter. Rozevřená
mezera mezi jednotlivými trhy by byla logice devizového
trhu rychle eliminována arbitrážními
operacemi. Není třeba zdůrazňovat,
že u valut vždy existuje širší pásmo
kurzových odchylek u jednotlivých směnáren
ve srovnání se sevřenějším
rozptylem kurzů
deviz.
Kotace koruny na zahraničních
trzích podléhá stejným zákonitostem.
Každá odchylka při dnešní rychlosti
arbitrážních operací by byla rychle
spekulačně využita a tím i eliminována.
Určitým problémem by snad mohla být
dočasná převaha nabídky či
poptávky na jednom z trhů doprovázená
výkyvem kurzů (pokud by šlo o trh významný,
vysílal by výkyv nežádoucí signál).
Standardně se tento problém řeší
stálým monitorováním těchto
trhů centrální bankou a její případnou
rychlou intervenci (resp. dohodami o spolupráci
s příslušnými centrálními
bankami, které pak intervenují jejím jménem).
U měn menších zemí však většinou
jde pouze o několik zásahů ročně.
ad b) Riziko pro devizové rezervy vyplývá
z možnosti držení české měny
v zahraničí jako "rezervní měny".
Její náhlá nabídka k odkupu za cizí
měnu by mohla (při jejím větším
kvantitativním objemu) ohrozit devizové rezervy
centrální banky.
V případě
české měny je tato možnost u hotovosti
spíše hypotetická, neboť
- držení českých
bankovek nerezidenty je reálné pouze jako držení
dočasné zásoby transakčních
peněz (bankovky nelze investovat a tudíž nenesou
žádný výnos),
- rozsah české
ekonomiky neumožňuje reálně předpokládat,
že by držba bankovek nerezidnety překročila
regionální úroveň a stala se tak objemově
významnou. V současné době lze maximálně
možný dopad konverze hotovosti do deviz odhadnout
na cca 1 - 2 mld. Kč. Ve srovnání s dnešním,
již existujícím objemem krátkodobých
a tím i rychle odvolatelných portfoliových
investic v ČR ve výši cca 1 mld. USD (tj. cca
28 mld. Kč), je
váha případných hotovostních
konverzí hluboko pod prahem citlivosti dopadu na devizové
rezervy.
U bezhotovostních
plateb závazek odkupu zůstatků české
měny na účtech devizových cizozemců
znamená, že problém vnějšího
oběhu české měny ztrácí
reálný obsah. Je to dáno tím, že
(i při vší možné komplikovatelnosti
a rozsáhlosti vedení korunových účtů
u zahraničních bank) probíhá reálná
operace až přesunem na cizozemských korunových
účtech u českých bank (např.
pokud si německý dovozce koupí české
koruny u německé
banky, aby jimi zaplatil svůj dovoz z ČR, dostane
efektivní koruny vždy pouze z korunového účtu
dané německé banky u banky české.
I když se mohou realizovat i složitější
operace, jejich ekonomický dopad je stejný).
Při shrnutí výhod
a rizik vnějšího oběhu české
koruny lze za výhody považovat
- standardní řešení
v mezinárodním srovnání,
- nižší transakční
náklady pro rezidenty,
- vyšší občanský
komfort při volném vývozu hotovostí,
- omezení kurzového
rizika z nucené držby cizí měny,
- určitý rozsah
stálého úvěrování ze
zahraničí (v případě hotovostí
bezúročného).
Celkově lze shrnout, že
rizika spojená se zavedením vnějšího
oběhu mají (jak v oblasti kurzu, tak devizových
rezerv) z hlediska jejich možného negativního
dopadu na českou ekonomiku spíše hypotetický
charakter. Ostatně i zahraniční zkušenosti
ukazují, že jen velmi málo deklarovaných
směnitelných měn je reálné
k mezinárodním transakcím užíváno.
Rizika resp. nebezpečí spojená s využitím
uvolnění vývozu a dovozu české
měny k praní špinavých
peněz a k daňovým únikům nejsou
o mnoho větší než rizika současná
a budou ošetřena připravovaným zákonem
o praní špinavých peněz. Nicméně
považujeme za účelné v souladu s mezinárodními
normami stanovit limit pro volný vývoz hotovosti.
Z porovnání výhod
a rizik vnějšího oběhu vyplývá,
že zakazovat vnější oběh české
měny nebo jeho počátek proti platnosti nového
devizového zákona odkládat je neracionální.
Měl by se stát integrální součástí
nového devizového zákona.
B) liberalizace běžných
platů a transferů pro fyzické osoby - občany
Toto opatření se
bude v zásadě týkat zejména těch
občanů, kteří doposud neměli
devizové příjmy.
V tomto směru však
lze očekávat, že bude velmi výrazně
působit rozpočtové omezení spotřebitelů,
takže výrazný posun v reorientaci jejich individuálních
nákupů zboží či služeb do
zahraničí není pravděpodobný.
Všeobecná vysoká úroveň nabídky
na vnitřním trhu může vykázat
pod "hrozbou" přímých zahraničních
nákupů spotřebitelů další
zlepšení jak v sortimentu, tak příp.
také pokud jde o
ceny, v zásadě však lze očekávat
toliko marginální změny. Výraznější
dopady se mohou prosadit až v delším období,
a to v rámci celkových efektů působení
této liberalizační strategie na zvýšení
konkurenčnosti ekonomického prostředí.
Na základě reálného
vývoje platební bilance v roce 1994 lze po promítnutí
nových liberalizačních kroků proti
současné praxi konstatovat, že uvolnění
zbývajících omezení vůči
obyvatelstvu by mělo minimální dopad:
- poptávka po turistických
službách je již v současnosti plně
saturována - zvýšení či odstranění
limitu by nevedlo k růstu výdajů,
- přímý dovoz
zboží obyvatelstvem dosahuje v současné
době ročně 400 - 500 mil. USD (hlavně
osobní auta) a vykazuje klesající tendenci.
Jeho rozsah je ovlivňován zejména kvalitou
tuzemské nabídky a úpravami celních
sazeb. Případný (málo pravděpodobný)
nárůst by byl v zásadě kompenzován
poklesem dovozu obchodních společností,
- u transferových platů
v současné době klesá počet
žádostí o povolení. Řada transferových
platů se přeměňuje na obchodní
operace v rámci systému vnitřní směnitelnosti
(zajištění studijních pobytů
na cizích školách apod.). Případný
dopad lze odhadnout pouze na několik milionů USD.
C) nákup nemovitostí
našimi právnickými i a fyzickými osobami
v zahraničí
Možnost získávání
nemovitostí v zahraničí je rovněž
krok, o němž není důvod uvažovat
jako o významné změně proti existujícímu
stavu, pro obyvatelstvo zde platí obdobné úvahy
jako v případě uvolnění plateb
do zahraničí.
I při určitém
nadhodnocení možných dopadů nových
liberalizačních kroků (včetně
dohadů přímých investic v zahraničí)
do platební bilance odhadujeme, že celkový
dopad by neměl přesáhnout 80 mil. USD. Vzhledem
k celkové úrovni obratů platební bilance
nepřesahuje tato částka pásmo statistických
nepřesností.
Její možný vliv na základní makroekonomické
ukazatele je tudíž podprahový.
Závěrem ekonomického
zhodnocení lze konstatovat, že navrhovaná legislativní
úprava, v souladu s tím, co již bylo řečeno,
přinejmenším v krátkodobém výhledu
nebude znamenat významný tlak na změnu stávajících
trendů české ekonomiky.
Zásadní adaptační
procesy spojené s explicitním promítnutím
této úpravy do devizové oblasti již
vlastně proběhly, resp. probíhají,
zejména pokud jde o sféru podnikatelů, výrobců
či exportérů. V návaznosti na chování
těchto subjektů se již relevantní přizpůsobovací
proces projevuje ve vývoji devizových rezerv a jejich
struktury.
Totéž latí
i ve vztahu ke kurzové politice, kde platí, že
navrhované legislativní změny nemění
stávající situací takovým způsobem,
aby z tohoto titulu bylo nutno počítat se změnou
kurzové politiky. Platí to jak o vývoji kurzu,
tak obecně o režimu fixního kurzu jako takového.
Je však možno konstatovat.
že i samotné legislativní zakotvení
navrhovaného stupně směnitelnosti představuje
určitý signál úspěšnosti
ekonomického vývoje ČR. Již tento samotný
fakt se může promítnout do dalšího
přílivu zahraničního kapitálu
a vyvolat tak potenciální tlak na růst inflace.
Zároveň však tento signál má
i pozitivní stránku, neboť se odrazí
ve snížení náladu při získávání
zahraničních zdrojů tuzemskými subjekty
(současně se vytvoří i předpoklady
pro další zvýšení ratingového
ohodnocení České republiky) a přináší
i jiné výhody.
Ostatní makroekonomické
charakteristiky jako HDP, nezaměstnanost, inflace, exportní
výkonnost atd. jsou z pohledu navrhovaných okamžitých
změn v oblasti směnitelnosti ještě méně
citlivé na tyto změny, než je tomu u kurzu
a kurzové politiky.
Určitý vliv navrhovaných
změn lze očekávat v konkurenčním
tlaku na domácí bankovní systém, zejména
pak na hladinu domácích úrokových
sazeb v souvislosti s liberalizací poskytovaných
přímých úvěrů ze zahraničí.
I když rozsah tohoto tlaku je obtížné
odhadnout, lze konstatovat, že tento tlak lze považovat
za pozitivní.
Zároveň platí,
že pokud by se ukázalo, že deklarované
uvolněn položek běžného účtu
platební bilance v kombinaci s případnými
autonomními extrémními či interními
vlivy vyvolá zvýšený tlak na vstupní
či výstupní toky účtu kapitálového,
zůstávají k dispozici účinné
regulační nástroje, schopné obdobné
tlaky eliminovat a tím také omezit případné
nežádoucí vlivy vnější sféry
na stabilitu základních makroekonomických
ukazatelů.
Nový devizový zákon
nevyvolá dodatečné nároky na státní
rozpočet.
Přílohy
Příloha č.
1: Makroekonomická pozice České republiky
v letech 1993 - 1995
Příloha č.
2: Srovnání makroekonomické pozice České
republiky s vybranými zeměmi v roce 1994
Příloha č.
3: Přehled režimu hlavních položek platební
bilance
Příloha č.
4: Přehled postupu rozšiřování
směnitelnosti koruny
Příloha č. 1 |
Poznámka: 1) Šipka
směřující nahoru znamená
zlepšující se vývojový
trend.
2) Šipka směřující
vodorovně znamená zachovŕní
současného trendu
3) Šipka směřující
dolů znamená zhoršující
se vývojový trend.
Příloha č. 2 |
Příloha č. 3 |
I. Běžné operace | |||
- obchodní úvěry | volné | volné | volné |
- vstup do závazků z běžných operací | |||
- právnické osoby | - volné | - volné | - volné |
- fyzické osoby | - devizové povolení (nad rámec vlastních devizových prostředků) | - vydávání devizového povolení v odůvodněných případech | - volné |
- jednostranné transfery | devizové povolení (pokud mezinárodní smlouva nestanoví jinak) | devizové povolení (liberální postupy) | volné |
- prostředky pro cestovní styk | rozsah stanovuje ČNB (na základě zmocnění v zákoně) | volné v rozsahu stanoveného limitu (pro rok 1995 Kč 100 tis.) | možnost stanovení limitu pro vývoz a dovoz hotovosti (např. Kč 100 tis. na 1 cestu) |
- nabídková povinnost | |||
- právnické osob | - povinnost stanovená zákonem | - zmírnění automaticky vydávaným devizovým povolením (od března 1994 možnost zřizování devizových účtů u tuz.bank) | - zrušení |
- fyzické osoby | - zákonem stanovená povinnost odprodeje nebo uložení na účet | - pop dle právní úpravy | - zrušení |
- transfery z cizozemských účtů v Kč (odkup české měny) | devizové povolení (pokud mezinárodní dohoda o podpoře a ochraně investic nestanoví jinak) | vydávání devizového povolení v odůvodněných případech | volné |
II. Kapitáfové operace x) | |||
- přímé investice | |||
- v tuzemsku | - volné | - volné | - volné |
- v zahraničí | - devizové povolení | - devizové povolení postupy v zásadě liberální) | - volné |
- přijímané finanční úvěry ze zahraničí | devizové povolení | devizové povolení (postupy v zásadě liberální) | volné xx) |
- poskytované finanční úvěry do zahraničí | devizové povolení | devizové povolení | devizové povolení (s výjimkou přímé investice a půjček mezi fyz. osobami) |
- nákup zahraničních cenných papírů tuzemci | - devizové povolení | - devizové povolení (např. nákup zaměstnaneckých akcií) | devizové povolení (pokud nebude realizováno od oprávněných devizových míst nebo jako přímá investice) |
- prodej zahraničních cenných papírů tuzemci | - devizové povolení | - devizové povolení | - volné |
- obchod s devizovými hodnotami (např. se zahraničními cennými papíry, finančními deriváty) | devizové povolení | devizové povolení v odůvodněných případech (dosud obezřetný přístup) | - devizová licence pro devizová místa
- u ostatních tuzemců devizové povolení (pokud nebudou obchodovat s oprávněnými místy) |
- vydání a uvedení zahraničních cenných papírů na tuzemský trh | devizové povolení | devizové povolení | devizové povolení |
- vystavováni zajišťovacích nástrojů tuzemcem k zajištění závazku mezi dvěma cizozemci | devizové povolení | devizové povolení | devizové povolení |
- vydání dluhopisů v zahraničí | devizové povolení | devizové povolení | volné xx) |
- ostatní operace na kapitálovém nebo peněžním trhu (např. bankovní depozita, REPO operace, finanční deriváty) | volné | volné | volné xx) |
- nákup nemovitostí | |||
- v tuzemsku | - volný přístup v zákonem vyjmenovaných případech | - volný přístup v zákonem vyjmenovaných případech | - volný přístup v zákonem vyjmenovaných případech |
- v zahraničí | - devizové povolení | - devizové povolení | - volný |
- vedení účtů v zahraničí | devizové povolení | devizové povolení pro určité účely | devizové povolení |
x) netýká se bank
xx) možnost uplatnění
nepřímých nástrojů regulace
(např. povinná depozita)
Příloha č. 4 |
Přehled postupu rozšiřování
směnitelnosti koruny:
Podnikatelský sektor
a) platební podmínky u dovozu
+) v první fázi
(1991) byly zmírňovány, v další
fázi (1992) zcela zrušeny
b) dovozní přirážka
+) postupně snižování
její výše (1991) a její úplné
zrušení (1992)
c) začlenění
do systému vnitřní směnitelnosti fyzické
osoby - podnikatele
+) v roce 1992 došlo ke
zrovnoprávnění fyzických osob s právnickými
osobami - pokud jde o přístup k devizovým
prostředkům
d) liberalizace nabídkové
povinnosti (možnost vedení devizových účtů
u komerčních bank)
+) v roce 1994 bylo liberalizováno
vydávání povolení ČNB k zakládání
devizových účtů pro právnické
osoby. Povolování devizových účtů
pro rezidenty v zahraničí je nadále ze strany
ČNB obezřetné.
e) zjednodušení
provádění přímých zahraničních
investic českými subjekty v zahraničí
+) v roce 1994 ČNB zjednodušila
postupy při povolování přímých
investic v zahraničí liberalizace přímých
zahraničních investic a úvěrů
nad 5 let s nimi spojených ve vztahu k členským
zemím EU
+) od 1. 2. 1995 vstoupila
v platnost asociační dohoda zakládající
přidružení k EU. Z toho vyplývají
pro ČR závazky, které mají vyšší
právní sílu než devizový zákon.
Povolení ČNB je nahrazeno pouhou registrace.
g) zjednodušení
povolovacího režimu při příjímání
peněžních úvěrů ze zahraničí
+) liberální
politika ČNB od roku 1992; v roce 1994 ČNB podstatně
zjednodušila proceduru povolování přijímaných
úvěrů ze zahraničí
h) legalizace majetkových
účastí tuzemských právnických
osob ve Slovenské republice
+) novelizací prováděcí
vyhlášky k devizovému zákonu byly od
1. 9. 1994 legalizovány existující majetkové
účasti podnikatelských subjektů v
SR
i) uvolnění vývozu
tuzemských cenných papírů denominovaných
v Kč
+) novelizací prováděcí
vyhlášky k devizovému zákonu bylo od
1. 9. 1994 uvolněno omezení týkající
se vývozu výše uvedených cenných
papírů
Obyvatelstvo
a) limity na turistiku od roku 1991
+) průběžně
docházelo na základě zlepšování
platební bilance ke zvyšování limitu
na turistiku: 1991 - 5 000 Kčs, 1992 - 7 500 Kčs,
1993 - 7 500 Kč, 1994 - 12 000 Kč, 1995 - 100 000
Kč. Z makroekonomického pohledu mají částky
čerpané na tyto účely klesající
tendenci.
b) transfery obyvatelstvu do
zahraničí
+) podle platného devizového
zákona MF vystavuje povolení na vybrané položky
spojené s úhradou soukromých výdajů
do zahraničí (např. studium, léčebné
pobyty apod.)
Vzhledem k tomu, že řadu
těchto operací lze již uskutečňovat
prostřednictvím zprostředkovatelských
agentur, není četnost žádostí
a tím i poskytování povolení příliš
výrazná.
c) vývoz a dovoz české
měny do zahraničí
+) vývozní limit
české měny do zahraničí v hotovosti
stanovený pro devizové tuzemce v roce 1992 na 1
000 Kčs byl prováděcí vyhláškou
k devizovému zákonu v roce 1994 zvýšen
na 5 000 Kč. Rovněž vývoz a dovoz české
měny devizovými cizozemci stanovený v roce
1992 ve výši 100 Kčs byl v roce 1994 zvýšen
na 5 000 Kč.
d) vývoz tuzemských
cenných papírů znějících
na českou měnu
+) novelizovanou prováděcí
vyhláškou k devizovému zákonu bylo od
1. 9. 1994 zrušeno omezení vývozu tuzemských
cenných papírů denominovaných v Kč
e) legalizace majetkových
účastí fyzických osob na území
Slovenské republiky
+) novelizovanou prováděcí
vyhláškou k devizovému zákonu byly od
1. 9. 1994 legalizovány majetkové účasti
fyzických osob v SR vyplývající z
první vlny kupónové privatizace