Devizovým zákonem
se stanoví principy směnitelnosti české
měny, práva a povinnosti tuzemců a cizozemců
v oblasti devizově právních vztahů,
působnost a postup devizových orgánů
při výkonu devizově povolovací a kontrolní
činnosti.
1. Tuzemec se může
smluvně zavazovat vůči cizozemci a plnit
závazky z těchto vztahů v české
nebo v cizí měně za podmínek stanovených
v devizovém zákoně.
2. Tuzemec může nakupovat
a vlastnit devizové hodnoty a majetek v zahraničí
a dovážet a vyvážet českou i cizí
měnu za podmínek stanovených v devizovém
zákoně.
3. Cizozemec může
nakupovat peněžní prostředky v cizí
měně za českou měnu a nakládat
s nimi, dovážet a vyvážet českou
i cizí měnu a nabývat nemovitosti v tuzemsku
za podmínek stanovených v devizovém zákoně.
Zdůvodnění
zásady č.1 a 2:
Zásady zákona
vymezují okruh devizově právních vztahů,
u nichž zůstává zachována regulace
v zájmu ochrany měny. Zcela liberalizovány
jsou operace na běžném účtu platební
bilance a přístup tuzemců k cizí měně
tak, aby mohli sami rozhodovat o měnové skladbě
vlastního peněžního portfolia.
Ustanovení devizového
zákona stanoví shodné podmínky pro
nakládání s prostředky v české
i cizí měně, předpokládá
tedy volný oběh české měny
v zahraničí.
Cizozemcům se garantuje
odkup zůstatku národní měny, které
jsou výsledkem běžných i ostatních
operací. Vybrané operace na kapitálovém
účtu platební bilance však podléhají
regulaci. Jedná se o nejcitlivější položky,
zejména o krátkodobé operace spekulativní
povahy, které by mohly
ohrozit měnovou politiku ČNB. Počítá
se s postupným uvolňováním i těchto
zbývajících omezení.
Pro účely tohoto
zákona se vymezují hlavní pojmy takto:
Tuzemci jsou fyzické osoby, které mají
v tuzemsku trvalý pobyt
a právnické osoby, které mají v tuzemsku
své sídlo. Pobočka zahraniční
banky je cizozemec, který má při výkonu
své činnosti vyplývající z
povolení působit jako banka postavení tuzemce.
Ostatní fyzické nebo právnické osoby
jsou cizozemci.
Devizovými hodnotami
jsou peněžní prostředky v cizí
měně ve formě valut nebo deviz, zlato ve
slitcích a mincích světově obchodovatelných
(měnové zlato) a zahraniční cenné
papíry.
Obchodem s devizovými hodnotami
je soustavná nebo jednorázová činnost,
kterou se provádí koupě, prodej devizových
hodnot za českou měnu, vzájemná směna
devizových hodnot a nakládání s devizovými
hodnotami ve všech druzích obchodů (např.
arbitrážní a swapové operace, směnárenské
operace, futures, options, zámky) uskutečňovaných
na vlastní nebo na
cizí účet.
Cenným papírem
kapitálového nebo peněžního trhu
(dále jen "cenné papíry") ve smyslu
devizového zákona jsou akcie, zatímní
listy, podílové listy, dluhopisy, obligace, vkladové
certifikáty, vkladní listy, kupóny a pokladniční
poukázky.
Tuzemským cenným papírem je cenný
papír vydaný tuzemcem.
Zahraničním cenným
papírem je cenný papír vydaný
cizozemcem.
Finančním úvěrem
je poskytnutí peněžních prostředků
v české nebo v cizí měně na
základě smlouvy o úvěru nebo smlouvy
obdobné povahy (např. o směnečném
úvěru, smlouva o půjčce), se kterým
je spojena povinnost k jejich vrácení peněžní
formou a který bezprostředně nesouvisí
s mezinárodním obchodem. Finančním
úvěrem není obchodní úvěr,
jako např. dodavatelský úvěr, odběratelský
úvěr, emise dluhopisů, leasing,
forfaiting, factoring. Pro potřeby tohoto zákona
jsou pojmy úvěr a půjčka totožné.
Tuzemským kapitálovým
nebo peněžním trhem se rozumí
jakýkoliv organizovaný nebo neorganizovaný
trh, na kterém jsou:
a) cenné papíry
vydávány, obchodovány nebo převáděny
v souladu s právními předpisy upravujícími
tyto činnosti v České republice,
b) převody cenných
papírů uskutečňovány prostřednictvím
tuzemských vypořádacích systémů,
které jsou založeny a provozovány v souladu
s právními předpisy upravujícími
tyto činnosti v České republice.
Zahraničním kapitálovým
nebo peněžním trhem
se rozumí jakýkoliv jiný organizovaný
nebo neorganizovaný trh, nesplňující
současně obě uvedené podmínky
v definici tuzemského trhu.
Přímou investicí
se rozumí:
a) založení nebo rozšíření
plně vlastněného podniku, získání
plného vlastnictví existujícího podniku.
b) účast v novém
nebo existujícím podniku, jestliže investor
získá nejméně 10 % podíl na
podniku,
c) úvěr na pět
nebo více let,
d) reinvestice zisku,
jejichž účelem
je založení trvalých ekonomických vztahů
k podniku a které dávají možnost vykonávat
účinný vliv na jeho řízení
v příslušné zemi.
Zdůvodnění:
Zásad definují
základní pojmy upravené devizovým
zákonem; vychází se z dosavadních
definic, které jsou však zpřesněny a
doplněny s nezbytným přihlédnutím
k úpravám v ostatních právních
předpisech, k rozvíjejícím se novým
formám aktivit a instrumentům v oblasti peněžního
a kapitálového trhu, ke stupni směnitelnosti
České měny a k terminologii používané
v rámci OECD, MMF a Evropského
společenství.
Devizy statut osob podléhajících
devizovému režimu vychází z principu
trvalého pobytu v tuzemsku u fyzických osob a sídle
v tuzemsku u právnických osob. Postavení
pobočky odpovídá současné právní
úpravě, kdy pobočka zahraniční
banky má pro své operace na území
České republiky postavení tuzemce. Důvodem
je zejména možnost volného poskytování
úvěrů a zřizování účtů
u této banky tuzemci.
1. Devizovými orgány
jsou Ministerstvo financí České republiky
a Česká národní banka:
a) Ministerstvo financí
provádí devizově povolovací a kontrolní
činnost vůči tuzemským obcím
a státním fondům.
b) Česká národní
banka provádí devizově povolovací
a kontrolní činnost vůči ostatním
tuzemcům a vůči cizozemcům a vede
centrální devizovou evidenci.
2. Devizové orgány
zpracovávají návrhy na zákonnou úpravu
devizově právních vztahů, na základě
zmocnění devizového zákona a zvláštních
zákonů vydávají prováděcí
předpisy a opatření a zabezpečují
provádění devizově právních
předpisů.
Zdůvodnění:
Zásady upravují
pojem devizového orgánu jako instituce, které
mají rozhodovací, kontrolní a legislativní
pravomoc v rozsahu daném tímto zákonem zvláštními
zákony (např. zákon o ČNB, kompetenční
zákon, zákon o Sbírce zákonů
ČR). Ministerstvo financí omezuje svoji působnost
na subjekty s přímou vazbou na státní
rozpočet. Z tohoto pojetí vyplývá,
že devizovými orgány nejsou instituce, které
vstupují do devizových vtahů podle zvláštních
předpisů nebo podle tohoto zákona, zejména
ve funkci kontrolních orgánů (např.
celní správa, finanční úřady
apod.).
1. Obchodovat s devizovými
hodnotami a provádět platební styk ve vztahu
k zahraničí mohou pouze devizová místa,
a to v rozsahu devizové licence, vydané Českou
národní bankou, popřípadě v
dohodě s ministerstvem financí.
2. Devizovým místem
pro účely devizového zákona jsou:
a) Devizová banka se
sídlem v tuzemsku nebo pobočka zahraniční
banky, které bylo v povolení působit jako
banka povoleno obchodovat s devizovými hodnotami a provádět
platební styk ve vztahu k zahraničí.
b) Banka, jejíž
povolení působit jako banka obsahuje povolení
pouze pro provádění směnárenské
činnosti.
c) Směnárna
na základě povolení podle živnostenského
zákona a devizové licence k nákupu nebo k
prodeji cizí měny za českou měnu.
d) Jiné osoby, kterým
bylo vydáno povolení působit podle zvláštních
zákonů a kterým byla ČNB v dohodě
s ministerstvem financí udělena devizová
licence.
3. Ostatní osoby, které nemají devizovou
licenci, mohou obchodovat s devizovými
hodnotami pouze s devizovým povolením. Devizové
povolení se vyžaduje i v případech zprostředkování
těchto obchodů devizovým místem. Devizové
povolení se nevyžaduje jenom v případě,
že druhým účastníkem obchodu
na vlastní účet je
devizové místo. Opatření devizových
orgánů stanoví, kdy se devizové povolení
nevyžaduje.
4. Devizové místo
je povinno kontrolovat při poskytování svých
služeb klientům, zda jsou dodržovány postupy
vyžadované devizovými předpisy devizových
orgánů a je oprávněno provést
pouze ty operace, které jsou s nimi v souladu Devizové
místo je povinno vyžadovat před provedením
příslušné operace předložení
platného devizového povolení, jestliže
se podle tohoto zákona vyžaduje a postupovat v souladu
s podmínkami tohoto devizového povolení.
5. Česká národní
banka může svým opatřením zveřejněným
ve Sbírce zákonů stanovit závazné
podmínky pro provádění obchodů
s devizovými hodnotami pro devizová místa
podle bodu 2 a), b), c). Podmínky pro provádění
obchodů s devizovými hodnotami,pro devizová
místa podle bodu 2 d) a pro provádění
obchodů s cennými papíry kapitálového
a peněžního trhu může stanovit
opatření České národní
banky vydané v dohodě s Ministerstvem financí
6. Česká národní
banka určuje postup devizových míst při
uskutečňování plateb a převodů
do zahraničí a vůči cizozemcům
a vyhlašuje jej opatřením ve Sbírce
zákonů.
Zdůvodnění:
Tato zásada vymezuje
devizová místa, která na základ udělené
devizové licence jsou oprávněná obchodovat
s devizovými hodnotami a provádět platební
styk ve vztahu k zahraničí. Devizovými místy
jsou i osoby, které vykonávají činnost
podle jiných právních předpisů
a byla jim ČNB po dohodě s ministerstvem financí
udělena devizová licence (např. obchodníci
s cennými papíry, investiční společnosti,
investiční a penzijní fondy).
Opatření devizových
orgánů upraví případy, kdy
je možno provádět obchody s devizovými
hodnotami bez devizového povolení (např.
směna peněžních prostředků
v zahraničí při cestách do zahraničí).
Tato zásada stanoví povinnosti
devizových míst nad rámec zvláštních
zákonů.
1. Devizový zákon ukládá ohlašovací
povinnost.
2. Ohlašovací povinnost
je povinnost tuzemců a cizozemců ohlásit
předepsaným způsobem devizové právní
vztahy týkající se zejména práv
a povinností, pohledávek a závazků,
přijetí či provedení plateb, ve vztahu
zejména k přímým investicím,
nemovitostem, operacím s cennými papíry,
operacemi na peněžním nebo finančním
trhu včetně operací tuzemců prováděných
prostřednictvím zahraničních
bank, přijímaných a poskytovaných
zahraničních úvěrů, obchodů
s devizovými hodnotami a jednostranných převodů.
Ohlašovací povinnost se vztahuje dále na nakládání
s hotovostmi v české měně i cizí
měně při vývozu a dovozu.
3. ČNB v dohodě
s ministerstvem financi stanoví opatřením
rozsah ohlašovací povinnosti, způsoby, termíny
a místa jejího plnění, jakož
i případy, u kterých se ohlašovací
povinnost nevyžaduje.
4.Ohlašovací povinnosti
u operací uskutečňovaných prostřednictvím
devizových míst plní tuzemec a cizozemec
prostřednictvím těchto devizových
míst.
Zdůvodnění:
Zásadní význam
bude mít v podmínkách postupující
liberalizace devizově právních vtahů
široce pojatá ohlašovací povinnost, která
by měla umožnit hlubší přehled
o peněžních a kapitálových tocích
a která by měla postupně nahradit i bývající
regulace.
Ohlašovací povinnost
by měla být zabezpečována v převážné
míře prostřednictvím devizových
míst.
Předpokládá
se využití tímto založené ohlašovací
povinnosti části i pro účely daňové,
popřípadě pro kontrolu pohybu "špinavých
peněz".
1. Zákon ukládá transferovou povínnost.
2. Transferová povinnost
je povinnost tuzemců převádět veškeré
svoje peněžní prostředky v cizí
nebo v české měně ze zahraničí
do tuzemska. Prováděcí předpis devizových
orgánů může stanovit úlevy z
této povinnosti.
3. Tuzemec může požádat
zahraniční peněžní ústav
o zřízení, resp. vedení účtu
v cizí nebo v české měně pouze
na základě devizového povolení. Prováděcí
předpis devizových orgánů může
stanovit, kdy se devizové povolení nevyžaduje.
Zdůvodnění:
K zabezpečení
potřeb platební bilance a ochrany české
měny zakotvuje zásada povinnost tuzemců převádět
peněžní prostředky do tuzemska. Jde
sice o omezení obtížně kontrolovatelné,
přesto však jde i s ohledem na zahraniční
zkušenosti o omezení, které je devizových
i daňových důvodů vhodné odbourat
a v poslední řadě.
1. Zákon zmocňuje
devizové orgány v případě potřeby
stanovit opatřením depozitní povinnost jako
nástroj devizové regulace.
2. Depozitní povinnost
je povinnost držet určité procento objemu peněžních
prostředků vztahujících se k operacím
upravených devizovým zákonem po určitou
dobu na zvláštním účtu. Po tuto
dobu povinné osoby nemohou částky uložené
na tomto účtu požadovat zpět a nemohou
převést své právo na jejich zpětnou
výplatu na jinou osobu.
3. Rozsah, dobu a ostatní
podmínky uplatňování depozitní
povinnosti stanoví devizové orgány svým
opatřením.
Zdůvodnění:
Vzhledem k tomu, že povinnost
lze uložit pouze zákonem, definuje se devizovým
zákonem pojem depozitní povinnost a zakládá
se zmocnění pro devizové orgány takto
definovanou depozitní povinnost v případě
potřeby využít. Povinné depozitum by
mělo neutralizovat zvýhodnění zahraničního
kapitálu vlivem
úrokového diferenciálu mezi českou
a cizí měnou a znevýhodnit krátkodobé
spekulativní operace. Opatření devizových
orgánů by stanovilo např. položky z
povinnosti vyňaté, výši procentní
sazby a dobu, po kterou musí povinné osoby depozitum
udržovat atd. Povinné
depozitní může být využito u některých
forem přílivu kapitálu, např. přijímání
úvěrů, emise dluhopisů, bankovní
depozita.
Cizozemec, který není
občanem ČR, může nabývat vlastnické
právo k nemovitostem v ČR, pokud zvláštní
zákon nestanoví jinak, pouze:
a) děděním,
b) pro diplomatické zastoupení cizího státu
za podmínky vzájemnosti,
c) jde-li o nemovitost nabývanou
do bezpodílového vlastnictví manželů,
z nichž pouze jeden je cizozemcem, nebo má-li cizozemec
nabýt nemovitost od manžela, rodičů
nebo prarodičů,
d) výměnou tuzemské
nemovitosti, kterou vlastní, za jinou tuzemskou nemovitost,
jejíž hodnota nepřevyšuje hodnotu původní
nemovitosti,
e) pokud má předkupní
právo z titulu podílového spoluvlastnictví
nemovitosti,
f) jde -li o stavbu, kterou cizozemec
vystavěl na vlastním pozemku,
g) pokud tak výslovně
stanoví zvláštní zákon.
Zdůvodnění:
Nákup nemovitostí
tuzemci v zahraničí je tímto zákonem
zcela liberalizován.
Dosavadní režim
nabývání nemovitosti cizozemci v tuzemsku
je zachován s jednou významnou změnou, a
to umožněním nabývat nemovitosti v tuzemsku
občanům ČR, i když nemají trvalý
pobyt v ČR, a to za stejných podmínek jako
tuzemců. Nabývání nemovitostí
cizozemci je nadále možné jen v případech
stanovených v devizovém zákoně bez
možnosti individuální úlevy.
1. Dovoz a vývoz peněžních
prostředků v hotovosti a cestovních šeků
v české a cizí měně je volný
do limitu, jehož výše může být
stanovena opatřením ČNB vydaným v
dohodě s ministerstvem financí.
2. Opatřením devizových
orgánů se zároveň stanoví podmínky
ohlašovací povinnosti dovozu a vývozu české
a cizí měny v hotovosti a v cestovních šecích.
Zdůvodnění:
Zákon stanoví
možnost v případě potřeby stanovit
opatřením devizových orgánů
limit pro vývoz a dovoz peněžních prostředků
v hotovosti.
Stanovení limitu pro
vývoz a dovoz peněžních prostředků
v hotovosti není v rozporu s podmínkami čl.
VIII dohody MMF. Účelem limitu je zabránit
nezdůvodněným převozům nadměrných
hotovostí, často spekulativního charakteru,
a současně vytvořit právní
oporu pro postupy celních orgánů.
1. Podmínky pro vydání tuzemských
dluhopisů a ostatních
dlužných cenných papírů formou
soukromého umístění nebo veřejným
prodejem na zahraničním trhu mohou být stanoveny
opatřením ČNB vydaným v dohodě
s ministerstvem financí.
2. Vydání zahraničních
cenných papírů formou soukromého umístění
nebo veřejným prodejem na tuzemském primárním
trhu nebo jejich uvedení na tuzemský sekundární
trh je možné pouze s devizovým povolením
ČNB. Devizové povolení ČNB nenahrazuje
povolení ministerstva financí podle zvláštního
zákona.
3. Tuzemec může koupit
zahraniční cenný papír pouze s devizovým
povolením. Devizové povolení se nevyžaduje,
jde-li o:
a) přímou investici,
b) nákup zahraničního
cenného papíru z vlastního účtu
oprávněného devizového místa.
4. Prováděcí
předpis může stanovit, kdy se devizové
povolení nevyžaduje.
Zdůvodnění:
Tato zásada umožňuje
regulaci citlivých položek kapitálového
účtu platební bilance a to jak na straně
přílivu, tak odlivu kapitálu. Počítá
se s tím, že postupně budou liberalizovány
toky dlouhodobého kapitálu a teprve poté
pohyby krátkodobého kapitálu. Tato zásada
odpovídá i rychlejší liberalizaci přímých
investic, které jsou ji podle tohoto devizového
zákona oboustranně volné, proti investicím
portfoliovým.
Opatření devizových
orgánů může stanovit podmínky
pro provádění operací tuzemci a cizozemci
na peněžním trhu, zejména pro:
a) mezibankovní depozita
zahraničních bank u tuzemských bank,
b) mezibankovní depozita
tuzemských bank u zahraničních bank,
c) depozita zahraničních
nebankovních subjektů u tuzemských bank,
d) depozita tuzemských
nebankovních subjektů u zahraničních
bank.
Zdůvodnění:
Předpokládáme,
že v budoucnu bude podstatně významnější
než dnes pohyb mezibankovních depozit. Zde jde o jednu
potenciálně nejnebezpečnějších
forem přílivu nebo odlivu kapitálu vzhledem
k možným rychlým přesunům velkých
objemů peněz. Jde ve vysoké míře
o čistě finanční transakce bez vztahu
na reálnou ekonomiku, a proto by hlavní regulační
úsilí mělo směřovat do této
oblasti. Dostatečná
pružnost regulace bude zajištěna formou opatření
devizových orgánů.
Logickým doplňkem
je obdobná regulace depozit nebankovních subjektů.
Mohou to být kupříkladu investiční
společnosti nebo penzijní fondy. Účinek
jimi iniciovaných přesunů prostředků
může být stejně zásadní
jako u bank.
1. Tuzemci mohou uzavírat
termínované obchody odvozené od devizových
hodnot (např. typu forvard, futures, opce, swapy) pouze
s devizovým povolením. Devizové povolení
se nevyžaduje, je-li obchod uzavírán s oprávněným
devizovým místem a v dalších případech,
pokud tak stanoví prováděcí předpis
devizových orgánů.
2. Opatření devizových
orgánů může stanovit podmínky
pro provádění obchodů uvedených
v bodu 1.
Zdůvodnění:
Návrh zatím detailně
neupravuje podmínky nakládání s deriváty.
Úprava se předpokládá v rámci
zmocnění zákona opatřením devizových
orgánů, a to souběžně s připravovanou
úpravou v rámci nového zákona o cenných
papírech.
1. Tuzemec může poskytovat
cizozemci finanční úvěr pouze s devizovým
povolením.
2. Devizové povolení
se nevyžaduje:
a) je-li poskytnutí finančního
úvěru přímou investicí,
b) jde-li o poskytnutí
půjčky tuzemcem fyzickou osobou cizozemci fyzické
osobě mimo rámec podnikání,
c) pokud tak stanoví prováděcí
předpis k tomuto zákonu.
3. Opatření devizových
orgánů může stanovit podmínky
pro přijímání finančních
úvěrů tuzemcem od cizozemce.
Zdůvodnění:
Zachovává se
určitá míra omezení poskytování
a přijímání finančních
úvěrů vzhledem k jejich přímému
vlivu na platební bilanci. Předpokládá
se, že k postupné liberalizaci bude docházet
na základě prováděcích předpisů.
Poskytování finančních
úvěrů cizozemci bude regulováno přímými
nástroji devizovými povoleními. Přijímání
finančních úvěrů od cizozemců
může být regulováno nepřímými
nástroji např. uplatněním depozitní
povinnosti, což bude konkretizováno v opatření
devizových orgánů.
Přijímání
úvěrů, který je přímo
spojen s mezinárodním obchodem a službami (např.
dodavatelský úvěr, leasing, factoring, forfaiting),
je volné.
1. Zajišťovací
nástroje jsou zejména záruky, stand-by akreditivy
a další nástroje, které plní
zajišťovací funkci za splnění závazků
souvisejících s operacemi na běžném
účtu i kapitálovém účtu
platební bilance.
2. Tuzemec může vystavit
nebo dát příkaz k vystavení zajišťovacího
nástroje podle bodu 1 k zajištění závazku
cizozemce vůči jinému cizozemci ve všech
druzích obchodů pouze s devizovým povolením.
Opatření devizových orgánů
může stanovit, kdy se devizové povolení
nevyžaduje.
Zdůvodnění:
Regulace zajišťovacích
operaci se omezuje na ty případy, kdy zajištění
je poskytováno tuzemcem za operace prováděné
mezi cizozemci. V ostatních případech může
být regulována přímo samotná
devizová operace.
1. Devizovým povolením
je povolení podle jednotlivých ustanovení
tohoto zákona udělované devizovým
orgánem na žádost osoby, které má
být devizové povolení uděleno. Devizové
povolení je udělováno individuálně,
lze ho však udělit k opakujícím se úkonům.
2. Devizové povolení
se nevyžaduje:
a) je-li účastníkem
devizově právního vztahu Česká
republika,
b) je-li regulovaná operace
prováděna devizovým místem s odpovídajícím
rozsahem devizové licence na jeho vlastní účet.
3. Devizová licence je
povolení udělené devizovým orgánem
devizovému místu, stanovující rozsah
a podmínky pro provádění obchodů
s devizovými hodnotami.
4. Na udělení devizového
povolení nebo devizové licence není právní
nárok. Řízení o jejich udělení
se řídí přiměřeně
správním řádem. Konečným
odvolacím orgánem je nejvyšší představitel
devizového orgánu, který napadené
rozhodnutí vydal. Devizové povolení a devizová
licence mohou být
uděleny za podmínek předem stanovených
devizovými orgány a mohou obsahovat podmínky,
které je nutno v průběhu jejich platnosti
dodržovat.
S. Na nedodržení podmínek
stanovených v devizovém povolení nebo v devizové
licenci se pohlíží jako na jednání,
které je v rozporu s devizovými předpisy.
Zdůvodnění:
Povolovací režim
je zaveden pro zajištění regulace kapitálových
převodů a zároveň pro operativnější
odstraňování devizových zábran
v individuálně posuzovaných případech
v závislosti na celkovém ekonomickém vývoji,
a to zejména tam, kde by uplatňování
nepřímých nástrojů regulace
nebylo účinné.
Nově se zavádí
možnost osob podat proti rozhodnutí devizového
orgánu odvolání, což odpovídá
obecným postupům stanoveným správním
řádem.
Udělování
devizových licencí pro obchodování
s devizovými hodnotami se předpokládá
pro devizová místa (upraveno v zásadě
č. 5)
1. Devizovou kontrolu provádějí
devizové orgány v rámci své působnosti.
2. Devizové orgány kontrolují, zda a jak
jsou plněny povinnosti
a postupy stanovené devizovými předpisy.
Devizovými předpisy jsou devizový zákon,
předpisy jej provádějící, devizová
povolení, devizové licence, opatření
devizových orgánů a mezinárodní
smlouvy upravující devizově právní
vztahy, které jinak upravuje
devizový zákon. Při provádění
devizové kontroly na místě se postupuje podle
zákona o kontrole.
3. Kontrolované osoby jsou
povinny poskytnout v souvislosti s devizovou kontrolou devizovým
orgánům potřebnou součinnost, zejména
jim podávat na výzvu hlášení,
zprávy a vysvětlení k okolnostem, které
mají přímý nebo nepřímý
význam pro posouzení případu s možnými
devizovými důsledky a předložit k tomu
potřebné doklady, jakož i umožnit osobám
provádějícím devizovou kontrolu za
tím účelem nahlížet do účetních,
evidenčních a jiných dokladů včetně
údajů, které podle zvláštního
zákona je banka povinna zachovávat v tajnosti.
4. Devizové orgány
při zjištění porušení devizových
předpisů:
a) stanoví lhůtu
k odstranění nedostatků,
b) mohou uložit peněžitou
pokutu ve správním řízení,
a to i v případě, že ve stanovené
lhůtě byly odstraněny nedostatky. Uložená
pokuta je splatná do 30 dnů ode dne doručení
pravomocného rozhodnutí o uložení pokuty;
c) mohou ve správním
řízení devizové povolení zrušit,
nebo devizovou licenci omezit, pozastavit případně
odejmout.
5. Sankce podle odstavce 4 lze
uložit nejpozději do tří let ode dne,
kdy došlo k porušení devizových předpisů.
6. Zjistí-li devizový
orgán při provádění devizové
kontroly porušení devizových předpisů,
je povinen tuto skutečnost bezodkladně oznámit:
a) orgánu činnému
v trestním řízení k dalšímu
opatření, tj. ke zjištění, zda
jsou splněny podmínky pro zahájení
trestního stíhání odpovědné
fyzické osoby, pokud se nedovolené jednání
týká cizí nebo české měny
ve větším rozsahu, nejde-li pouze o
porušení ohlašovací povinnosti,
b) popřípadě
dalšímu oprávněnému orgánu,
jehož kompetence se zjištění týká
(např. územnímu finančnímu
nebo celnímu orgánu).
7. Kontrolu vývozu a dovozu
peněžních prostředků v hotovosti
a v cestovních šecích vykonávají
celní orgány. Tyto orgány umožní
vývoz a dovoz peněžních prostředků
v hotovosti a v cestovních šecích pouze v rozsahu
stanoveném devizovými předpisy.
8. Kontrolu devizových
operací mohou provádět i jiné kontrolní
orgány, pokud jsou ke kontrole oprávněny
zvláštním předpisem a pokud je takováto
kontrola součástí jiné kontrolní
akce. V případě zjištění
porušení devizových předpisů
kontrolovaným subjektem oznámí kontrolní
orán toto zjištění České
národní bance k dalšímu využití.
9. Vybírání
pokuty v době a její splatnosti a její vymáhání
zajišťuje finanční úřad
v sídle orgánu, který pokutu uložil.
Zdůvodnění:
V zájmu komplexního
výkonu devizové kontroly zejména v oblasti
obchodování s devizovými hodnotami a provádění
platebního styku se zahraničím je nezbytné
tuto činnost upravit devizovým zákonem, včetně
obecných zásad kontrolního režimu.
Zajištění
výkonu devizové kontroly se řídí
i zvláštními zákony (např. zákon
ČNR č. 552/1991 Sb., o státní kontrole).
Nově se již neumožňuje
postihovat devizové delikty jako přestupky, neboť
praxe ukázala, že tento nástroj není
příliš využíván a navíc
se zúžil rozsah činností omezovaných
devizovými předpisy.
1. Ustanovení tohoto zákona
se použijí, jen pokud nestanoví něco
jiného mezinárodní smlouva, kterou je Česká
republika vázána.
2. V případě
ohrožení rovnováhy platební bilance
nebo stability kurzu české měny může
vláda svým nařízením usměrnit
odchylně od ustanovení tohoto zákona na nezbytně
nutnou dobu:
a) nabývání,
držení a používání cizí
měny,
b) nabývání
tuzemských cenných papírů cizozemci,
c) nabývání
zahraničních cenných papírů
tuzemci,
d) přijímání
finančních úvěrů od cizozemců,
e) vedení a úročení
účtů cizozemci u devizových
bank,
f) vedení účtů
tuzemců v zahraničí,
g) přístup cizozemců
na tuzemský peněžní trh,
h) nabývání
nemovitostí v zahraničí tuzemci.
3. Devizové povolení
udělené podle dosavadního devizového
zákona se považuje za povolení podle tohoto
zákona, jestliže se podle jeho ustanovení i
nadále vyžaduje.
4. Zrušují se:
a) zákon č. 528/1990
Sb., devizový zákon, ve znění zákona
č. 228/1992 Sb. a zákona č. 264/1992 Sb.
b) vyhláška federálního
ministerstva financí a Státní banky Československé
č. 303/1992 Sb., kterou se provádí devizový
zákon, ve znění vyhl. č. 169/1994
Sb.
Zdůvodnění:
Zákon výslovně
potvrzuje respektování mezinárodních
smluvních závazků České republiky.
Zákon upravuje postup
pro případ ohrožení rovnováhy
platební bilance. Případná usměrnění
mohou být uskutečněna nařízením
vlády v taxativně vymezených oblastech, a
to na nezbytně nutnou dobu.
Stanovení data účinnosti
není podmíněno přijetím jiného
zákona a závisí jen na rychlosti legislativního
procesu.
Zdůvodnění:
Aplikace zákona není
podmíněna vytvořením zvláštního
orgánu nebo přijetím jiného právního
předpisu, a proto datum jeho účinnosti závisí
pouze na rychlosti legislativního procesu.