Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1412 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jana Vika

na ministra spravedlnosti Jiřího Nováka

ve věci rozhodování Krajského soudu v Ostravě

Ministr spravedlnosti Jiří Novák zaslal odpověď na interpelaci poslance Jana Vika dopisem ze dne 16. ledna 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra spravedlnosti Jiřího Nováka na interpelaci poslance Jana Vika. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 24. ledna 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

MINISTR SPRAVEDLNOSTI

JUDr. Jiří Novák

V Praze dne 16. ledna 1995

M - 29/95

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci ve věci rozhodování Krajského soudu v Ostravě o stížnostech proti vydání osvědčení o zvolení členem zastupitelstva v obcí podle zákona č. 152/1994 Sb. Vám sděluji:

U Krajského soudu v Ostravě jste v průběhu prvního týdne měsíce prosince 1994 podal celkem pět stížnosti proti vydání osvědčení o zvolení členem zastupitelstva v obci podle zákona č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o změně a doplnění některých zákonů.

Návrhy jsou vedeny pod. sp. zn. 5 Nc 154/94, 5 Nc 156/94, 5 Nc 157/94, 5 Nc 158/94 a 5 Nc 159/94. Protože jste tyto návrhy podal jako volební zmocněnec za koalici SPR - RSČ a SD ČR a tuto skutečnost jste nedoložil, v případech sp. zn. 5 Nc 157/94, 5 Nc 158/94 a 5 Nc 159/94 pak návrh neobsahoval údaje, důležité k identifikaci v nich uvedené obce, soud důvodně postupoval podle 104 odst. 2 a 43 odst. 1 o. s. ř., když Vás usnesením vyzval k odstranění vad podání. Jednotlivá usnesení Vám byla zaslána jako doporučená zásilka na adresu, kterou jste uvedl v návrhu jako své trvalé bydliště. Všechny zásilky však byly vráceny jako nedoručitelné s poznámkou pošty "adresát na uvedené adrese nebydlí" nebo "adresát na uvedené adrese neznámý", a to s vyjímkou věci sp. zn. 5 Nc 159/94 v den před skončením sedmidenní lhůty, kterou v ust. § 200 e odst. 1 o. s. ř. zákon soudu stanoví pro rozhodnuti o stížnosti. Ve věci sp. zn. 5 Nc 159/94 se zásilka vrátila tři dny před koncem zmíněné lhůty, zde však šlo o návrh podaný po uplynutí desetidenní hmotněprávní lhůty uvedené v § 59 zák. č. 152/1994 Sb. Z časového hlediska nemohl soud provádět nové doručení na jinou zjistitelnou adresu. Důsledky nedoručitelnosti zásilky na Vám uvedenou adresu nelze přičítat k tíži soudu.

Podle § 103 o. s. ř. soud kdykoli za řízení přihlíží k tomu, jsou-li splněny podmínky, za nichž může jednat. Takovou podmínkou je mimo jiné řádný návrh na zahájení řízení. Náležitosti návrhu jsou uvedeny jednak v § 42 odst. 4 o. s. ř. jednak v § 79 odst. 1 o. s. ř. Jde-li o návrh na zahájení řízení podle § 59 volebního zákona č. 152/1994 Sb. a § 200 e o. s. ř. (stížnost proti vydání osvědčení o zvolení členem zastupitelstva), který podává volební strana (s vyjímkou návrhu podaného nezávislým kandidátem), musí být návrh podepsán zmocněncem volební strany. Podle dokladů, které si soud ve věcech opatřil po zahájení řízení, byla zmocněncem vámi zastupované volební strany jiná fyzická osoba, jejíž podpis na návrhu chyběl.

S ohledem na uvedené vady podání a skutečnost, že jste nedoložil tvrzení o tom, že jste zmocněncem volební koalice SPR - RSČ a SD ČR a že se uvedení věci do pořádku nepodařilo ani na základě vlastního úsilí soudu, dospěl soud k závěru, že nebyl podán řádný návrh, který by umožnil provést řízení a vydat rozhodnutí ve věci. Řízení proto zastavil ve smyslu § 104 odst. 2 věta třetí o. s. ř.

Správnost právního názoru soudkyně, z něhož v řízení v jednotlivých procesních úkonech a při svém rozhodování vycházela, mně, ani Ministerstvu spravedlnosti, nepřísluší posuzovat.

Odpovědnost za kvalitu návrhu na zahájení občanského soudního řízení z hlediska jeho náležitostí určených v § 42 odst. 4 a § 79 odst. 1 o. s. ř. a ve vztahu k vytvoření podmínek řízení nese ten, kdo návrh podává.

Povinnosti soudu je účastníky řízení poučit o jejich procesních právech a povinnostech (§ 5 o. s. ř.), popř. vyzvat je k opravě nebo doplnění nesprávného nebo neúplného podání současně s poučením o způsobu provedení potřebné opravy či doplnění (§ 43 odst. 1 o. s. ř.), poučit je o následcích neodstranění vad (43 odst. 2 věta druhá o. s. ř.), jakož učinit vhodná opatření k odstranění nedostatku podmínky řízeni (§ 104 odst. 2 věta první o. s. ř.).

Ze spisů, které mělo Ministerstvo spravedlnosti k dispozici a jichž se týká Vaše interpelace, nelze usuzovat, že soud nepostupoval správně.

Podle zákona č. 436/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, který upravuje působnost Ministerstva spravedlnosti a ostatních orgánů státní správy soudů, nepřísluší těmto orgánům ingerovat do výkonu rozhodovací činnosti soudů. Nezávislost soudů zakotvuje Ústava České republiky a další zákony obecně závazné povahy.

S pozdravem

Jiří Novák

Vážený pan

Jan Vik

poslanec Parlamentu

České republiky

Praha

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP