Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Ivan Pilip zaslal odpověď na interpelaci poslance
Milana Loukoty dopisem ze dne 10. ledna 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
školství, mládeže a tělovýchovy
Ivana Pilipa na interpelaci poslance Milana Loukoty. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha

Ministr školství,
V Praze dne 10. ledna 1995
Č.j. SM 2515/94-22
Vážený pane poslanče,
ve věci ilustrace k tématu "Naše rodina"
v učebnici Prvouka pro 2. ročník ZŠ
autorky Konečné, která je předmětem
Vámi vznesené interpelace, zaujímám
toto stanovisko:
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
ČR ve své školské politice usiluje o
pozitivní rozvoj žákových schopností
a jeho osobnosti jako celistvé lidské bytosti. To
znamená, že sleduje nejen rozvoj žákova
intelektu, ale i jeho postojů, citů a systému
hodnot ve smyslu mravním. Uvedené záměry
jsou obsahem pedagogických dokumentů a zcela konkrétní
vyjádření nabývají v učebnicích
a jiných učebních pomůckách.
Učebnice je významnou učební pomůckou,
o niž se opírá učitel ve svém
výkladu.
Téma rodinných, příbuzenských
a mezilidských vztahů, které je ve 2. ročníku
základní školy probíráno, je
možné v učebnici prezentovat různým
způsobem. V učebnici autorky Konečné
je především ilustračně zpracováno
netradičně a v širších souvislostech.
Není zde představena typicky česká
- snad by bylo vhodnější říci
bílá - rodina, ale rodina, která může
také v České republice žít. V
současné době žijí i v České
republice smíšená manželství. Ilustrace
v uvedené učebnici podněcuje k besedě
i o problémech smíšených rodin a učitel
při ní vychází z konkrétní
situace ve třídě, v místě bydliště,
v regionu. Někde je tato problematika více, jinde
méně aktuální. Učebnice autorky
Konečné k diskusím o lidském soužití
i rasismu přispívá. Při citlivém
vedení dětí rodiči i učiteli
tyto diskuse nepochybně přispívají
k vytváření lidské tolerance a snášenlivosti,
respektování lidské důstojností
a odporu proti projevům rasové nesnášenlivosti
a diskriminace. Ilustrace v uvedené učebnici nese
nepochybně osobitý výtvarný rukopis
ilustrátora. Recenzenti, odborníci z řad
pedagogické praxe a teorie, kteří učebnici
posuzovali jako celek, v něm však neshledali nic nepřiměřeného
a urážlivého, a učebnici doporučili
ministerstvu ke schválení.
Učitel si však pro svou práci může
zvolit učebnici jinou. Jako učebnice prvouky pro
2., ročník základní školy byly
schváleny např. publikace Svět okolo nás
- I a II, vydané nakladatelstvím Alter, nebo Prostředí
mého života vydané nakladatelství Pansofia.
Ministerstvo školství podporuje vydávání
různě zpracovaných učebnic, aby nabídka
pro školy byla bohatší a školy měly
možnost si z ní vybrat.
Učebnice je jen jedním z mnoha prostředků,
který pomáhá rodičům i učitelům
utvářet vztah dítěte ke světu.
Rozhodující je přitom moudrost dospělých,
kteří dítě vedou.
S pozdravem
Ivan Pilip
Vážený pan
Milan Loukota
Poslanec Parlamentu ČR
Sněmovní 4