Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1401 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Milana Loukoty

na ministra školství, mládeže a tělovýchovy Ivana Pilipa

ve věci učebnice PRVOUKY 2 od dr. Lenky Konečné

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Ivan Pilip zaslal odpověď na interpelaci poslance Milana Loukoty dopisem ze dne 10. ledna 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra školství, mládeže a tělovýchovy Ivana Pilipa na interpelaci poslance Milana Loukoty. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 17. ledna 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha


Ministr školství,

mládeže a tělovýchovy České republiky

V Praze dne 10. ledna 1995

Č.j. SM 2515/94-22

Vážený pane poslanče,

ve věci ilustrace k tématu "Naše rodina" v učebnici Prvouka pro 2. ročník ZŠ autorky Konečné, která je předmětem Vámi vznesené interpelace, zaujímám toto stanovisko:

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR ve své školské politice usiluje o pozitivní rozvoj žákových schopností a jeho osobnosti jako celistvé lidské bytosti. To znamená, že sleduje nejen rozvoj žákova intelektu, ale i jeho postojů, citů a systému hodnot ve smyslu mravním. Uvedené záměry jsou obsahem pedagogických dokumentů a zcela konkrétní vyjádření nabývají v učebnicích a jiných učebních pomůckách. Učebnice je významnou učební pomůckou, o niž se opírá učitel ve svém výkladu.

Téma rodinných, příbuzenských a mezilidských vztahů, které je ve 2. ročníku základní školy probíráno, je možné v učebnici prezentovat různým způsobem. V učebnici autorky Konečné je především ilustračně zpracováno netradičně a v širších souvislostech. Není zde představena typicky česká - snad by bylo vhodnější říci bílá - rodina, ale rodina, která může také v České republice žít. V současné době žijí i v České republice smíšená manželství. Ilustrace v uvedené učebnici podněcuje k besedě i o problémech smíšených rodin a učitel při ní vychází z konkrétní situace ve třídě, v místě bydliště, v regionu. Někde je tato problematika více, jinde méně aktuální. Učebnice autorky Konečné k diskusím o lidském soužití i rasismu přispívá. Při citlivém vedení dětí rodiči i učiteli tyto diskuse nepochybně přispívají k vytváření lidské tolerance a snášenlivosti, respektování lidské důstojností a odporu proti projevům rasové nesnášenlivosti a diskriminace. Ilustrace v uvedené učebnici nese nepochybně osobitý výtvarný rukopis ilustrátora. Recenzenti, odborníci z řad pedagogické praxe a teorie, kteří učebnici posuzovali jako celek, v něm však neshledali nic nepřiměřeného a urážlivého, a učebnici doporučili ministerstvu ke schválení.

Učitel si však pro svou práci může zvolit učebnici jinou. Jako učebnice prvouky pro 2., ročník základní školy byly schváleny např. publikace Svět okolo nás - I a II, vydané nakladatelstvím Alter, nebo Prostředí mého života vydané nakladatelství Pansofia. Ministerstvo školství podporuje vydávání různě zpracovaných učebnic, aby nabídka pro školy byla bohatší a školy měly možnost si z ní vybrat.

Učebnice je jen jedním z mnoha prostředků, který pomáhá rodičům i učitelům utvářet vztah dítěte ke světu. Rozhodující je přitom moudrost dospělých, kteří dítě vedou.

S pozdravem

Ivan Pilip

Vážený pan

Milan Loukota

Poslanec Parlamentu ČR

Sněmovní 4

118 26 Praha 1

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP