Místopředseda vlády
Jan Kalvoda zaslal odpověď na interpelaci poslance
Tomáše Štěrby dopisem ze dne 3.
listopadu 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď místopředsedy
vlády Jana Kalvody na interpelaci poslance Tomáše
Štěrby. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY
JUDr. Jan Kalvoda
V Praze dne 3. listopadu 1994 | |
Č.j. 2818/94-LS |
Vážený pane
poslanče,
k Vaší interpelaci ve věci novely zákona č.87/1991. Sb., o mimosoudních rehabilitacích, sděluji, že Úřad pro legislativu a veřejnou správu České republiky v současné době nepřipravuje návrh zákona, kterým by byl novelizován zákon č. 87/1991 Sb. o mimosoudních rehabilitacích, v platném znění, neboť ve smyslu zákona ČNR č. 2/1969 Sb., v platném znění (tzv. kompetenční zákon), nenáleží do působnosti tohoto úřadu příprava věcných návrhů právních úprav pro jednotlivé oblasti státní správy vyjma případů, kdy vláda výslovně úřad pověří přípravou návrhu konkrétního právního předpisu.
V souvislosti s vydáním nálezu Ústavního soudu, jímž byla zrušena některá ustanovení zákona č.87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, v platném znění, nelze vyloučit, že při uplatňování takto pozměněného zákona v praxi vyvstanou některé problémy, na jejichž řešení budou existovat rozdílné právní názory. Na některé možné problémy odpovídá již Ústavní soud v odůvodnění svého nálezu, jež sice nemá zavazující povahu, nicméně může sloužit jako výkladová pomůcka pro soudy a jiné orgány. Jde například o závěr Ústavního soudu, že běh nově otevřené lhůty pro uplatňování nově vzniklých nároků se netýká osob, které již před účinností nálezu byly osobami oprávněnými, neboť ty tehdy platnou podmínku trvalého pobytu na území republiky splňovaly a z různých důvodů nárok včas neuplatnily. I z dalšího textu odůvodní nálezu Ústavního soudu lze pro potřeby praxe usoudit, že nově založený nárok se týká pouze osob, které jej dříve nemohly uplatnit právě pro nesplnění podmínky trvalého bytu na území naší republiky.
Úřad pro legislativu
a veřejnou správu popřípadě
jednotlivý člen vlády není dle Ústavy
způsobilý předložit samostatně
návrh na přijetí právní úpravy.
Zákonodárná iniciativa přísluší
vlád jako kolektivnímu orgánu. Ta může
uložit věcně příslušnému
ministrovi zpracovat návrh příslušné
zákonné úpravy. Dovoluji si Vás, pane
poslanče, v této souvislosti upozornit, že
tutéž možnost má každý poslanec
ve smyslu čl. 41 Ústavy.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Tomáš Štěrba
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky