Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

1219 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Tomáše Štěrby

na místopředsedu vlády Jana Kalvodu

ve věci novely zákona č. 87/1991 Sb. o mimosoudních rehabilitacích

Místopředseda vlády Jan Kalvoda zaslal odpověď na interpelaci poslance Tomáše Štěrby dopisem ze dne 3. listopadu 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy vlády Jana Kalvody na interpelaci poslance Tomáše Štěrby. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 8. listopadu 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY

JUDr. Jan Kalvoda

 V Praze dne 3. listopadu 1994
 Č.j. 2818/94-LS

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci ve věci novely zákona č.87/1991. Sb., o mimosoudních rehabilitacích, sděluji, že Úřad pro legislativu a veřejnou správu České republiky v současné době nepřipravuje návrh zákona, kterým by byl novelizován zákon č. 87/1991 Sb. o mimosoudních rehabilitacích, v platném znění, neboť ve smyslu zákona ČNR č. 2/1969 Sb., v platném znění (tzv. kompetenční zákon), nenáleží do působnosti tohoto úřadu příprava věcných návrhů právních úprav pro jednotlivé oblasti státní správy vyjma případů, kdy vláda výslovně úřad pověří přípravou návrhu konkrétního právního předpisu.

V souvislosti s vydáním nálezu Ústavního soudu, jímž byla zrušena některá ustanovení zákona č.87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, v platném znění, nelze vyloučit, že při uplatňování takto pozměněného zákona v praxi vyvstanou některé problémy, na jejichž řešení budou existovat rozdílné právní názory. Na některé možné problémy odpovídá již Ústavní soud v odůvodnění svého nálezu, jež sice nemá zavazující povahu, nicméně může sloužit jako výkladová pomůcka pro soudy a jiné orgány. Jde například o závěr Ústavního soudu, že běh nově otevřené lhůty pro uplatňování nově vzniklých nároků se netýká osob, které již před účinností nálezu byly osobami oprávněnými, neboť ty tehdy platnou podmínku trvalého pobytu na území republiky splňovaly a z různých důvodů nárok včas neuplatnily. I z dalšího textu odůvodní nálezu Ústavního soudu lze pro potřeby praxe usoudit, že nově založený nárok se týká pouze osob, které jej dříve nemohly uplatnit právě pro nesplnění podmínky trvalého bytu na území naší republiky.

Úřad pro legislativu a veřejnou správu popřípadě jednotlivý člen vlády není dle Ústavy způsobilý předložit samostatně návrh na přijetí právní úpravy. Zákonodárná iniciativa přísluší vlád jako kolektivnímu orgánu. Ta může uložit věcně příslušnému ministrovi zpracovat návrh příslušné zákonné úpravy. Dovoluji si Vás, pane poslanče, v této souvislosti upozornit, že tutéž možnost má každý poslanec ve smyslu čl. 41 Ústavy.

S pozdravem

Jan Kalvoda

Vážený pan

Ing. Tomáš Štěrba

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP