Ministr kultury Pavel Tigrid zaslal
odpověď na interpelaci poslance Pavla Seifera dopisem
ze dne 11. října 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra kultury Pavla
Tigrida na interpelaci poslance Pavla Seifera. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 11. října 1994 | |
Č.j.: 12.251/94 |
Vážený pane
poslanče,
odpovídám na Vaši
interpelaci ve věci "Bojnického oltáře"
ze dne 29. září 1994.
Sbírkový fond všech
muzeí a galerií v České republice,
jejichž zřizovatelem (jde vesměs o státní
příspěvkové organizace ve smyslu §
31 zákona č. 576/1990 Sb.) je stát, není
majetkem těchto organizací, ale je vlastnictvím
České republiky. Je tomu tak i v případě
Národní galerie v Praze. Dokonce Vámi citovaný
zákon č. 148/1949 Sb., o Národní galerii
v Praze výslovně uvádí, že se
sbírky převádějí do vlastnictví
státu.
Sbírka kteréhokoliv muzea nebo
galerie je "živá", musí být
zaručeno, že počet předmětů,
kterými je tvořena, může ubývat
i přibývat a může docházet k
výměnám předmětů. Děje
se tak z vůle muzea (galerie) jako správce a tvůrce
sbírky a může se tak dít i z vůle
vlastníka, který muzeu (galerii)
zřizovací listinou přiznává
právo hospodaření k části svého
majetku (tedy i sbírce) Zákon č. 148/1949
Sb., o Národní galerii v Praze toto právo
vlastníka nijak neomezuje.
Pouze určuje, že do vlastnictví státu
přecházejí sbírky Moderní galerie
v Praze a začleňují se do sbírek Národní
galerie spolu se sbírkami Společnosti vlasteneckých
přátel umění. Je-li tedy cokoliv
ve vlastnictví státu, existuje také možnost,
aby s tímto majetkem vlastník - tedy stát
- nakládal. O tom, že by sbírka podléhala
nějakému zvláštnímu režimu,
např. musela "navždy" zůstat ve správě
Národní galerie a vlastník s ní nemohl
svobodně disponovat mi není nic známo.
Z uvedených důvodů
jsem přesvědčen, že dostatečným
podkladem pro podpis smlouvy o výměně tzv.
Bojnického oltáře za jiné předměty
je usnesení vlády č. 126 z 9.3.1994, které
mi také uložilo takovou smlouvu připravit a
zmocnilo mě k jejímu podpisu.
Diskutovat o výhodnosti
či nevýhodnosti výměny pro tu či
onu stranu je možné pouze v úrovni politické,
nikoliv odborné. Výměna není výrazem
vůle odborných organizací, není uznáním
nulity smlouvy z roku 1946, není uznáním
povinnosti cokoliv vracet (dokonce ani povinnosti morální)
- je pouze výrazem politické vůle vyjít
vstříc přání slovenské
strany instalovat tzv. Bojnický oltář
v kapli bojnického zámku
- výměnou za deset slovenských gotických
obrazů. Vůle
vyjádřené zmíněným usnesením
vlády České republiky. To zdůrazňuji.
Přesto se však vyjádřím k problému
i z hlediska odborného.
Pokud dojde k fyzické výměně,
ztratí Národní galerie v Praze deset deskových
obrazů, které tvoří polyptych "Panna
Maria se světci Narda di Cione". Tyto obrazy jsou
součástí bohaté
sbírky starého evropského (v tomto případě
italského)umění. Nechci tvrdit, že touto
ztrátou sbírka neutrpí, ale jako sbírka
na své hodnotě
ztratí jen z malé části. Tím
spíše, že bude nahrazena deseti, velmi hodnotnými,
deskovými obrazy starého evropského umění
slovenské provenience. Mnohem bolestnější
bude zřejmě pro Slovenskou národní
galerii ztráta deseti "slovenik", které
představují podstatnou
část sbírky starého slovenského
umění.
Ta nebude v galerii ničím nahrazena, protože
Bojnický oltář by byl umístěn
v muzeu (zámku) v Bojnicích. Posuďte sám,
pro kterou stranu je - z odborného hlediska - výměna
"výhodnější".
K Vaší připomínce,
že z českých muzeí a galerií
přešly další sbírkové předměty
do muzeí a galerií slovenských mohu sdělit,
že mi není nic známo o tom, že by mělo
být požadováno jejich navrácení.
Ministerstvo kulturu o tom neuvažuje a z toho, co jsem uvedl
o důvodech výměny
Bojnického oltáře za deset "slovenik"
vyplývá, že to nelze dávat do souvislostí.
Poslanecké sněmovně
bude dána smlouva o výměně k dispozici.
Přesto se zmíním o jejím obsahu:
Smlouvou přechází
vlastnictví k Bojnickému oltáři na
Slovenskou republiku a vlastnictví deseti deskových
obrazů slovenské provenience na Českou republiku.
Oltář zůstává deponován
v Národní galerii v Praze, "slovenika"
ve Slovenské národní galerii v Bratislavě.
Případná fyzická výměna
byla ponechána na dalším
jednání odborníků, t.j. pražské
a bratislavské galerii, protože se jedná o
věc odborně velmi náročnou.
Smlouva nestanoví žádné další
podmínky (termíny) jak a kdy se má výměna
realizovat. Nejde o nic jiného než o uskutečnění
vůle provést změnu vlastnictví,
vyjádřenou usnesením obou vlád. Formálně
byla podpisem smlouvy výměna provedena, politická
vůle byla zrealizována. Smlouva umožňuje
celou řadu řešení, o nichž budou
jednat galerie. Může dojít k fyzické
výměně způsobem (a v čase)
na kterém, se galerie
dohodnou. Může dojít k dohodě o trvalém
nebo dočasném deponování předmětů
tam, kde jsou (zachování statu quo). Může
dojít k dohodě o zápůjčce.
Na návrh galerií může dojít k
jednání mezi ministerstvy o tom, že z jedné
strany budou vyměněny jiné předměty.
To všechno je možné
ovšem už pouze z vůle odborníků
- galerií. V Brně podepsaná smlouva vytváří
rámec, ale
nevyplývají z ní další zásahy
státu do jednání odborníků.
Není to situace nijak neobvyklá!
Ve sbírkách Národní galerie jsou i
jiné předměty, které jsou majetkem
jiných subjektů než je Česká
republika, a nikdo galerii neurčuje, jak s nimi má
nakládat. Mimochodem - jsou mezi nimi (podobně jako
i v jiných muzeích a galeriích) i předměty
ve vlastnictví Slovenské republiky.
Jsem přesvědčen,
že v rámci politické vůle, vyjádřené
usnesením vlády České republiky, se
podařilo najít řešení optimální,
které tuto vůli naplňuje, ale vytváří
zároveň prostor pro celou řadu alternativ
jeho naplnění a volbu těchto alternativ
ponechává v rukách těch, kdo jsou
kvalifikováni k tomu, aby nakládali s tak významnými
předměty kulturní hodnoty.
Na závěr mi dovolte
ještě se vrátit k zákonu č. 148/1949
Sb., o Národní galerii v Praze. Pokud by byl správný
Váš výklad tohoto zákona, pak je Národní
galerie - na rozdíl od všech ostatních muzeí
a galerií zřizovaných státem v České
republice - zcela nesvéprávná, protože
je odkázána - až do okamžiku změny
zákona - udržovat své sbírky bez ohledu
na vývoj vědy o umění ve stavu, v
jakém byly v roce 1949.
Přitom ovšem tento stav (a tedy zákon) už
mnohokrát porušila, když vyřazovala předměty
nadbytečné, neupotřebitelné, případně
realizovala výměny tak, jak to odpovídá
stále platnému zákonu č. 54/1959 Sb.,
o muzeích a galeriích a vnitřním předpisům
galerie pro správu a evidenci sbírek.
S úctou
Vážený pan
Pavel Seifer
poslanec PS P ČR
Sněmovní ul.