Ministr spravedlnosti Jiří
Novák zaslal odpověď na interpelaci poslance
Jozefa Wagrera dopisem ze dne 21. října 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra spravedlnosti
Jiřího Nováka na interpelaci poslance Jozefa
Wagnera. Odpověď je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha
MINISTR SPRAVEDLNOSTI
V Praze dne 21. října 1994 | |
M - 685/94 |
Vážený pane
poslanče,
ve své interpelaci ze dne
29.9. 1994 vyslovujete pochybnosti o výsledcích
práce institucí, které byly zřízeny
pro dokumentaci násilí a bezpráví,
kterého se dopustil komunistický režim na občanech
této země. Součástí Vaší
interpelace je též několik otázek, jejichž
zodpovězení žádáte.
Problematika vojenské doktríny
bývalé ČSLA a z toho vyplývající
přijatá opatření vojenské povahy
v osmdesátých letech, která je obsahem Vámi
zmiňovaného článku uveřejněného
v čísle 30 časopisu Mladý svět,
je výlučně v kompetenci Ministerstva obrany
a Generálního štábu AČR. Na tuto
otázku je proto příslušný odpovědět
pouze ministr obrany. Připomínám však
v této souvislosti
existenci Vyšetřovací komise Poslanecké
sněmovny pro akce Norbert, Zásah, Vlna a jiné
akce, mezi něž patří i akce Krkonoše
- plánovaná vojenská intervence ČSSR
v Polsku. Bližší informace Vám v této
věci bezpochyby poskytne tajemník parlamentní
komise dr. Gabriel osobně nebo telefonicky na telefonním
čísle 538 105.
V otázce "Pamětí"
bývalého důstojníka StB Frolíka
a případu únosu Bohumila Laušmana orgány
StB, je orgánem příslušným k
vyšetřování Úřad pro dokumentaci
a vyšetřování činnosti StB. Kompetentním
k odpovědi na uvedené otázky je ministr vnitra,
v jehož podřízenosti tento orgán působí.
K iniciativě výboru
"Oni byli první" Vám sděluji, že
Střediska pro dokumentaci protiprávnosti komunistického
režimu při ministerstvu spravedlnosti, ihned po svém
vzniku - 1.2.1994, navázalo s tímto výborem
úzkou spolupráci. Členka výboru je
rovněž zaměstnankyní Střediska.
Během letošního roku bylo zpracováno
171 osobních spisů lidí zavlečených
do SSSR, jako podklad pro připravovaný návrh
konkrétního řešení
této problematiky. Souběžně s tím
vede mezinárodní odbor ministerstva spravedlnosti
jednání se zastupitelskými úřady
nástupnických států SSSR o součinnosti
při nápravě křivd.
Důvodem pro sloučení
Střediska pro dokumentaci protiprávnosti komunistického
režimu při ministerstvu spravedlnosti s Úřadem
pro dokumentaci a vyšetřování činnosti
StB při ministerstvu vnitra je především
snaha zvýšit efektivitu a racionalizovat práci
obou těchto institucí a dosáhnout zvýšení
rychlosti. a vyšší preciznosti zjišťování
a vyšetřování
zločinů totalitního režimu. Poměrně
často totiž při jejich působení
docházelo k vzájemnému překrývání
činnosti. Středisko navíc, oproti ÚUV,
nemělo žádnou vyšetřovací
pravomoc (nebylo orgánem činným v trestním
řízení). Proto zatím mohlo pouze
soustřeďovat poznatky od občanů, orgánů
či organizací a v odůvodněných
případech je postupovat orgánům Policie
ČR jako podněty k trestnímu stíhání.
Samo však nemohlo v signalizovaných věcech
např. vyslýchat svědky a opatřovat
důkazy podle trestního řádu.
Protože v současné
době není prioritní udržovat dokumentační
pracoviště, ale je třeba vytvořit akceschopné
vyšetřovací pracoviště, dohodli
jsme se s panem ministrem vnitra k 1.11. 1994 tyto dvě
instituce sloučit v jednu.
Na tomto místě je
třeba připomenout, že Středisko pro
dokumentaci protiprávnosti komunistického režimu,
je součástí ministerstva spravedlnosti, pouze
několik měsíců. Přesto však
za tuto poměrně krátkou dobu vykázalo
řadu konkrétních výsledků své
práce. V období existence Střediska k němu
napadlo 306 věcí,
z nichž 194 bylo vyřízeno. Dva případy
byly Střediskem předány k trestnímu
postihu.
Vážený pane
poslanče, pokud ve své interpelaci uvádíte,
že: "S mnoha aktivitami, které by vedly k potrestání
viníků jsme se neseznámili", nemohu
než konstatovat, že to není vinou zmíněných
institucí, resp. Střediska pro dokumentaci protiprávnosti
komunistického režimu, protože o výsledcích
jeho činnosti průběžně informuji
sdělovací prostředky.
Závěrem chci ještě
zmínit několik údajů, týkajících
se postihu exponentů komunistického režimu.
Přestože počet
podání občanů, v nichž je požadován
trestněprávní postih exponentů bývalého
režimu pro jejich odpovědnost za morální,
politický a hospodářský úpadek
v zemi pochopitelně postupem doby klesá, neznamená
to v žádném případě oslabení
pozornosti, kterou státní zastupitelství
této agendě věnuje. Rychlost vyřizování
těchto věcí komplikuje (pro značný
časový odstup) obtížné získávání
důkazů, což znamená i mimořádnou
náročnost vyšetřování
či prověřování pro orgány
Policie ČR, do jejichž
působnosti tato činnost především
spadá. Pouze orgány Policie ČR mohou v rámci
trestního řízení vést vyšetřování
a na jeho závěr (na základě shromážděných
důkazů) pak věc případně
předat státnímu zástupci s návrhem
na podáni obžaloby.
Pokud jde o postih konkrétních
osob, tzv. exponentů minulého režimu, mohu
Vám sdělit, že v letech 1990 - 1994 se konalo
řízení podle trestního řádu
u více než 160 osob, z nichž bylo kolem čtyřiceti
osob již pravomocně odsouzeno. U části
bylo trestní řízení
zastaveno, u zbývající dosud není
skončeno.
Mimo tento počet jsou věci,
které byly na základě Smlouvy o právní
pomoci, poskytované justičními orgány
a o úpravě právních vztahů
v občanských a trestních věcech, uzavřené
mezi Českou a Slovenskou republikou, předány
justičním orgánům Slovenské
republiky (např. věci týkající
se vstupu armád zemí Varšavské smlouvy
- tzv. Bilakův zvací dopis, aj.).
S pozdravem
Vážený pan
Josef Wagner
poslanec Poslanecká sněmovna ČR