Ministr zdravotnictví Luděk
Rubáš zaslal odpověď na interpelaci poslance
Jana Bláhy dopisem ze dne 18. října 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra zdravotnictví
Luďka Rubáše na interpelaci poslance Jana Bláhy.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
![]() | MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ | |
ČESKÉ REPUBLIKY | ||
MUDr. LUDĚK RUBÁŠ |
Praha 18. října 1994 | |
Čj. SM 41979 |
Vážený pane
poslanče,
na 23. schůzi Poslanecké
sněmovny jste mi položil několik otázek
k postupu privatizace zdravotnických zařízení,
konkrétně na způsob privatizace objektu zdravotního
střediska Dobříš, Komenského
nám. č.p.454. V tomto třípodlažním
objektu je umístěna gynekologická ordinace,
zubní laboratoř a hospodářská
správa polikliniky
Dobříš.
Vzhledem k tomu, že poliklinika
Dobříš je samostatným subjektem bez
lůžkové části, privatizační
projekty těchto zdravotnických zařízení
byly předloženy přímo na Ministerstvo
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
(MSNMP). Jejich projednání se mnou řízené
ministerstvo účastní jako jeden z účastníků
řízení.
V případech, kdy
komise MSNMP navrhuje způsob privatizace formou neveřejného
výběrového řízení (NVŘ,
nazývaného často "obálková
metoda"), dohodl jsem s ministrem Skalickým - s cílem
co mono nejvíce omezit použití této
metody při privatizaci ve zdravotnictví - nové
posouzení záměrů projektů z
hlediska zabezpečení primární zdravotní
péče podle kategorie zdravotního zařízení
na mém ministerstvu. Po tomto posouzení vydáváme
stanovisko pro další
jednání o privatizaci tohoto zařízení.
Mohu Vás ubezpečit, že snahou Ministerstva
zdravotnictví je co nejméně doporučovat
neveřejné výběrové řízení.
Přesto však se naskytnou případy, kdy
záměry posuzovaných projektů jsou
do takové míry shodné, že pří
nejlepší vůli nelze rozlišit, který
je vhodnější. Pro ilustraci tohoto tvrzení
uvedu přehled stanovisek vydaných MZd ČR
k návrhům na neveřejně výběrové
řízení:
NVŘ | |||||
Kategorie A | |||||
Kategorie B | |||||
Celkem |
Z celkového počtu
77 objektů projednaných na MZd ČR byla k
neveřejnému výběrovému řízení
odsouhlasena pouze 3 zdravotní střediska kategorie
A. Zcela převážně z vlastních
zdravotnických zařízení byly doporučeny
přímé prodeje zdravotníkům,
v případech jiného doporučení
se jedná o bývalé jesle, lékárny,
nebo administrativní budovy s částečným
využitím pro zdravotnické účely,
rekreační středisko, chatu a loděnici.
Přitom bych chtěl zdůraznit, že mám
právo vyjádřit své stanovisko, ale
konečné rozhodnutí není v mé
přímé kompetenci.
K Vaší druhé
otázce: proč má nést důsledky
vyšší ceny, které se projeví patrně
v ceně úkonů a služeb, občan.
Pokud jde o občana - lékaře, máte
do jisté míry pravdu - on ponese především
hlavní břemeno zvýšené ceny takto
získaného objektu.
Pokud jde o Vámi navrhované
pravidlo, aby měl přednost ten, kdo v zařízení
pracuje, tak toto pravidlo privatizační proces nezná,
neplatilo ani při privatizaci ostatních subjektů.
Proto mohl privatizační projekt vypracovat i ten,
kdo v daném zařízení nepracuje a nemůže
být z tohoto titulu z privatizačního procesu
předem vyloučen. Tím, doufám, odpovídám
i na Vaši další podotázku, proč
nebylo takto postupováno
i v případě ZŠ Dobříš,
č.p. 454 a byl vzat v úvahu další projekt.
Jak jsem již výše
uvedl, mnou zřízené komise provádí
posouzení záměrů projektů z
hlediska zabezpečení primární zdravotní
péče podle kategorie zdravotního zařízení.
Tohoto jednání pro objektivizaci doporučení
se účastní i zástupci lékařské
komory, v tomto případě MUDr. Svárovská.
Přestože prosazovala pracovníky pracující
v objektu a sama jako ředitelka polikliniky v administrativní
části objektu pracuje, nebyla s to uvést
jediný racionální
důvod, který by upřednostňoval již
obhajovaný projekt. Záměry obou posuzovaných
projektů shledala komise naprosto srovnatelné. Pokud
jde o možnost doplňování projektů,
to bylo možné pouze před vlastním projednáváním
na ministerstvu pro správu národního
majetku a jeho privatizaci.
K dalším třem
otázkám:
1) privatizace zdravotnických
zařízení formou přímého
prodeje je nejen možná, ale je jednou z hlavních
metod
2) z 53 přímých
zdravotnických zařízení navržených
k neveřejnému výběrovému řízení
projednávaných MZd ČR byla pouze 3 navržena
k NVŘ, u zbylých 50 byly doporučeny při
mé prodeje, které se postupně realizuji.
3) projednání privatizace
zdravotního střediska Dobříš,
Komenského nám. č.p.454 považuji za
korektní. Jestliže pan poslanec předloží
důkazy, že Ministerstvo zdravotnictví nebo
Ministerstvo pro správu národního majetku
ČR porušilo nebo opomenuto některé z
prováděcích předpisů, jsme
ochotni se k novému projednání vrátit.
S pozdravem
Vážený pan
Jan Bláha
poslanec
Poslanecké sněmovna parlamentu
České republiky