Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

1212 D

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jana Bláhy

na ministra zdravotnictví Luďka Rubáše a ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci Jiřího Skalického

ve věci privatizace zdravotnických zařízení

Ministr zdravotnictví Luděk Rubáš zaslal odpověď na interpelaci poslance Jana Bláhy dopisem ze dne 18. října 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra zdravotnictví Luďka Rubáše na interpelaci poslance Jana Bláhy. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 25. října 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ 
ČESKÉ REPUBLIKY  
MUDr. LUDĚK RUBÁŠ  

 Praha 18. října 1994
 Čj. SM 41979

Vážený pane poslanče,

na 23. schůzi Poslanecké sněmovny jste mi položil několik otázek k postupu privatizace zdravotnických zařízení, konkrétně na způsob privatizace objektu zdravotního střediska Dobříš, Komenského nám. č.p.454. V tomto třípodlažním objektu je umístěna gynekologická ordinace, zubní laboratoř a hospodářská správa polikliniky Dobříš.

Vzhledem k tomu, že poliklinika Dobříš je samostatným subjektem bez lůžkové části, privatizační projekty těchto zdravotnických zařízení byly předloženy přímo na Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci (MSNMP). Jejich projednání se mnou řízené ministerstvo účastní jako jeden z účastníků řízení.

V případech, kdy komise MSNMP navrhuje způsob privatizace formou neveřejného výběrového řízení (NVŘ, nazývaného často "obálková metoda"), dohodl jsem s ministrem Skalickým - s cílem co mono nejvíce omezit použití této metody při privatizaci ve zdravotnictví - nové posouzení záměrů projektů z hlediska zabezpečení primární zdravotní péče podle kategorie zdravotního zařízení na mém ministerstvu. Po tomto posouzení vydáváme stanovisko pro další jednání o privatizaci tohoto zařízení. Mohu Vás ubezpečit, že snahou Ministerstva zdravotnictví je co nejméně doporučovat neveřejné výběrové řízení. Přesto však se naskytnou případy, kdy záměry posuzovaných projektů jsou do takové míry shodné, že pří nejlepší vůli nelze rozlišit, který je vhodnější. Pro ilustraci tohoto tvrzení uvedu přehled stanovisek vydaných MZd ČR k návrhům na neveřejně výběrové řízení:

Zdravotnické zařízení
Počet samostatně privatizovaných jednotek
Přímý prodej
NVŘ
Bezúplatný převod na obec
Ostatní metody
Kategorie A
37
26
8
0
3
Kategorie B
40
32
6
1
1
Celkem
77
58
14
1
4

Z celkového počtu 77 objektů projednaných na MZd ČR byla k neveřejnému výběrovému řízení odsouhlasena pouze 3 zdravotní střediska kategorie A. Zcela převážně z vlastních zdravotnických zařízení byly doporučeny přímé prodeje zdravotníkům, v případech jiného doporučení se jedná o bývalé jesle, lékárny, nebo administrativní budovy s částečným využitím pro zdravotnické účely, rekreační středisko, chatu a loděnici. Přitom bych chtěl zdůraznit, že mám právo vyjádřit své stanovisko, ale konečné rozhodnutí není v mé přímé kompetenci.

K Vaší druhé otázce: proč má nést důsledky vyšší ceny, které se projeví patrně v ceně úkonů a služeb, občan. Pokud jde o občana - lékaře, máte do jisté míry pravdu - on ponese především hlavní břemeno zvýšené ceny takto získaného objektu.

Pokud jde o Vámi navrhované pravidlo, aby měl přednost ten, kdo v zařízení pracuje, tak toto pravidlo privatizační proces nezná, neplatilo ani při privatizaci ostatních subjektů. Proto mohl privatizační projekt vypracovat i ten, kdo v daném zařízení nepracuje a nemůže být z tohoto titulu z privatizačního procesu předem vyloučen. Tím, doufám, odpovídám i na Vaši další podotázku, proč nebylo takto postupováno i v případě ZŠ Dobříš, č.p. 454 a byl vzat v úvahu další projekt.

Jak jsem již výše uvedl, mnou zřízené komise provádí posouzení záměrů projektů z hlediska zabezpečení primární zdravotní péče podle kategorie zdravotního zařízení. Tohoto jednání pro objektivizaci doporučení se účastní i zástupci lékařské komory, v tomto případě MUDr. Svárovská. Přestože prosazovala pracovníky pracující v objektu a sama jako ředitelka polikliniky v administrativní části objektu pracuje, nebyla s to uvést jediný racionální důvod, který by upřednostňoval již obhajovaný projekt. Záměry obou posuzovaných projektů shledala komise naprosto srovnatelné. Pokud jde o možnost doplňování projektů, to bylo možné pouze před vlastním projednáváním na ministerstvu pro správu národního majetku a jeho privatizaci.

K dalším třem otázkám:

1) privatizace zdravotnických zařízení formou přímého prodeje je nejen možná, ale je jednou z hlavních metod

2) z 53 přímých zdravotnických zařízení navržených k neveřejnému výběrovému řízení projednávaných MZd ČR byla pouze 3 navržena k NVŘ, u zbylých 50 byly doporučeny při mé prodeje, které se postupně realizuji.

3) projednání privatizace zdravotního střediska Dobříš, Komenského nám. č.p.454 považuji za korektní. Jestliže pan poslanec předloží důkazy, že Ministerstvo zdravotnictví nebo Ministerstvo pro správu národního majetku ČR porušilo nebo opomenuto některé z prováděcích předpisů, jsme ochotni se k novému projednání vrátit.

S pozdravem

 
Luděk Rubáš

Vážený pan

Jan Bláha

poslanec

Poslanecké sněmovna parlamentu

České republiky

Praha



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP