I. Obecná část
Novela zákona o dani z přidané hodnoty je
vyvolána zejména klasifikačními změnami
a zkušenostmi, které vyplynuly z praktického
uplatňování této daně v roce
1993 a v prvních měsících roku 1994.
Klasifikační změny se týkají
zejména přílohy č. 2 k zákonu,
kde jsou uvedeny služby a výkony podléhající
standardní sazbě daně.
Významnou změnou je také navrhované
snížení standardní sazby, a to ze sazby
23% na sazbu 22% a zrušení osvobození pro finanční
leasing. Na základě zkušeností se správou
daně z přidané hodnoty je upravena třetí
část zákona tak, aby se zjednodušila
administrativní náročnost a zabránilo
daňovým únikům.
V novele zákona jsou dále provedeny některé
legislativě technické změny, které
vyplývají jednak se změn některých
souvisejících předpisů nebo jsou vyvolány
potřebou upřesnění některých
nejednoznačných ustanovení.
Navrhované legislativní změny budou mít
dopad na příjmy a výdaje státního
rozpočtu. Navrhovaná změna sazby daně
z 23% na 22% bude znamenat pravděpodobné snížení
příjmů státního rozpočtu
v roce 1995 a cca 3 - 4 mld. Kč, ale toto snížení
výnosu by mělo být kompenzováno dalšími
legislativními opatřeními, které by
měly naopak příjmy státního
rozpočtu zvýšit.
Zvýšení sazeb spotřebních daní
by mělo udržet cenovou úroveň těchto
výrobků, tj. kompenzovat snížení
sazby DPH a mělo by znamenat zvýšení
příjmů státního rozpočtu
o cca 600 mil. Kč. Zrušení osvobození
pro finanční pronájem s následnou
koupí najaté věcí by mělo přinést
zvýšení příjmů státního
rozpočtu o cca 500 mil. Kč, protože podstatná
část leasingových smluv se týká
osobních automobilů, u nichž ani plátci
daně nemají nárok na odpočet. Přeřazení
některých výrobků a služeb ze
sazby 5% do sazby 22% a úprava uplatňování
daně ve stavebnictví by mělo přinést
zvýšení příjmů o cca 500
- 600 mil. Kč. Dalšími legislativními
změnami jak u daně z přidané hodnoty,
tak i u spotřebních daní, které by
měly účinněji bránit daňovým
únikům by mohly znamenat zvýšení
příjmů o 600 - 900 mil. Kč.
Mírné snížení výnosu daně
bude znamenat změna způsobu výpočtu
daně při dovozu zboží, protože
se navrhuje zahrnovat do základu daně pouze splatné
(faktické) clo. Tato změna by měla přinést
snížení výnosu maximálně
do 100 mil. Kč. Vzhledem ke změně klasifikačního
systému výkonů nelze již samostatně
vyčleňovat opravy speciální techniky,
které byly dosud zdaňovány sazbou 5% a od
1. ledna 1995 by měly být zdaňovány
sazbou 22%. Podle odhadů ministerstva obrany by tato změna
měla znamenat zvýšení výdajů
státního rozpočtu o 200 mil. Kč. Tato
částka by však měla být do státního
rozpočtu odvedena plátci, kteří provádějí
tyto opravy a je zahrnuta ve výše uvedené kvantifikaci
zvýšených příjmů státního
rozpočtu.
Z výše uvedeného vyplývá, že
celkový fiskální dopad změn navrhovaných
u obou nepřímých daní by měl
být rozpočtově neutrální.
Navrhované změny jsou v souladu s tendencí
sbližovat naši daňovou legislativu s legislativou
zemí Evropského společenství.
II. K jednotlivým bodům
K bodu 1
Úpravy § 2 zákona vycházejí zejména
nutnosti sjednotit terminologii používanou v tomto
zákoně a v zákoně ČNR č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků,
ve znění pozdějších předpisů,
v zákoně ČNR č. 13/1993 Sb., celní
zákon, vyhlášce FMD č. 41/84 Sb., o
podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích
ve znění pozdějších předpisů.
Dále by se měla zvlášť přehlednost
definic pojmů používaných v zákoně
a legislativně upřesnit, případně
zavést nové definice tak, aby byl připuštěn
jediný možný výklad zákona.
Na základě připomínek ministerstva
zemědělství se doplňuje specifický
přístup ke Státnímu fondu tržní
regulace v zemědělství. Nákup a prodej
zemědělských a potravinářských
výrobků je považován za zdanitelné
plnění, aby se fond mohl stát plátcem
daně a nárokovat odpočet daně, aby
nebyl zejména při vývozu znevýhodňován
oproti podnikatelským subjektům.
Zvýšení přehlednosti je důvodem
rozdělení definice zdanitelného plnění
do odstavců 1 až 3. Definice zdanitelného plnění
se doplňuje i o výdělečné činnosti,
které mají znaky podnikání a nejsou
prováděny podnikatelem, aby bylo možno případně
zdanit nelegální podnikání.
Nově definovaná vlastní daňová
povinnost reaguje na skutečnost, že tato daňová
povinnost nemusí vyplývat pouze z daňového
přiznání, ale například i z
vyměřené daně správcem daně.
Nově zavedená definice daňové povinnosti
je legislativní úpravou v návaznosti na zákon
ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků, ve znění pozdějších
předpisů, neboť za specifickou daňovou
povinnost zejména při stanovení sankcí
musí být chápán i nadměrný
odpočet.
Nově definovaná daň na vstupu rozšiřuje
výčet daní na vstupu o zaplacenou daň
při dovozu zboží. Nově definovaná
daň na výstupu je legislativní úpravou,
která odráží daňovou povinnost
plátce při uskutečnění zdanitelných
plnění nesouvisejících s podnikáním.
Nová definice osobního automobilu je vyvolána
nutností navázat definici na vyhlášku
č. 41/1984 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, aby byly odstraněny pochybnosti
při uplatňování nároku na odpočet
daně při jeho nákupu.
K bodu 2
Doplňuje se, od kdy se účastnící
sdružení stávají plátci, k dosažení
větší srozumitelnosti zákona. V současném
znění lhůta vyplývá z odstavce
1.
K bodu 3
Navrhuje se vypustit odstavec 3, ve kterém je stanovena
povinnost registrace pro některé subjektu při
zahájení podnikání. Vzhledem ke snížení
limitu pro povinnou registraci a doplnění dalších
případů povinné registrace podle odstavců
8 a 9 již není toto ustanovení nutné.
K bodu 4
Doplňuje se, že plátce je povinen odvést
daň i z majetku, který pořídil za
ceny bez daně z obratu. Povinnost je vázána
u nakoupeného odpisovaného majetku na zůstatkovou
cenu podle daňových odpisů a u nakoupených
zásob na zjištěnou cenu podle účetních
předpisů. Vzhledem k obtížnému
stanovení základu daně se navrhuje nevztahovat
povinnost dodanění na majetek pořízený
vlastni činností.
K bodu 5
Obdobně jako u bodu 4 se navrhuje vázat odpočet
daně u nakoupeného odpisovaného majetku na
zůstatkovou cenu podle daňových odpisů
a u nakoupených zásob na zjištěnou cenu
podle účetních předpisů. Vzhledem
k obtížnému stanoven i základu daně
se navrhuje nevztahovat možnost odpočtu na majetek
pořízený vlastní činností.
K bodu 6
Upřesňuje se povinnost předložit přihlášku
k registraci a z legislativně-technických důvodů
se přečíslovává odvolávka
pod čarou.
K bodu 7
Doplňují se podmínky pro právní
nástupnictví v případě, že
fyzická osoba ukončí podnikání
a stane se jediným zakladatelem právnické
osoby a i opačný případ. Dále
se doplňuje odkaz na paragrafy obchodního zákoníku,
týkající se přeměny družstva
pro zvýšení srozumitelnosti zákona.
K bodu 8
Do odstavce 9 je doplněn text o povinnost odvést
daň při zrušení registrace v návaznosti
na úpravy provedené v odstavci 5.
K bodu 9
Doplňuje se, že předmětem daně
je i přestavba motorového vozidla na osobní
automobil za podmínek stanovených zákonem.
K bodu 10
Ve vazbě na přístup uplatňovaný
z hlediska daně z příjmu se navrhuje nedodaňovat
reklamní a propagační předměty
opatřené obchodní značkou do ceny
200 Kč.
K bodu 11
V odstavci 1 se doplňuje pro některé specifické
případy zdanitelných plnění
okamžik uskutečnění zdanitelného
plnění. Jedná se o přefakturaci služeb,
při použití osobního automobilu vlastní
výroby, při technickém zhodnocení
vozidla a při dodání elektrické energie,
plynu a vody. Znění odstavce 2 se legislativně
upřesňuje. Odstavec 3 se z důvodu lepší
srozumitelnosti rozčleňuje na dva samostatné
odstavce, v nichž se vymezuje okamžik uskutečnění
zdanitelného plnění pro dílčí
plnění a pro opakované plnění.
K bodu 12
Ve vazbě na vymezení základních pojmů
se mění nadpis § 10 a text v odstavci 1. Nově
doplněný odstavec 2 by měl zamezit možným
daňovým únikům při vystavování
daňových dokladů na vyšší
sazbu daně než stanoví zákon. Odstavec
3 upřesňuje povinnost promítnout daň
na výstupu do daňového přiznání.
K bodu 13 a 14
Vzhledem k upřesnění pojmu "daňová
povinnost" se pojem "osvobození od daňové
povinnosti" nahrazuje pojmem "osvobození od daně".
K bodu 15
Na základě praktických zkušeností
a problémů s vystavováním daňových
dokladů se legislativně upřesňují
a doplňují povinnosti související
s vystavováním daňových dokladů.
V odstavci 1 se časově upřesňuje lhůta
na vystavení daňového dokladu. Vzhledem k
tomu, že povinnou náležitostí daňového
dokladu je "datum uskutečnění zdanitelného
plnění nelze doklad vystavený před
uskutečněním zdanitelného plnění
uznat za daňový doklad.
Pro daňový doklad definovaný v § 12
odst. 2 se zavádí pojem "běžný
daňový doklad", aby byly odlišeny jednoznačně
jednotlivé typy daňových dokladů.
Vymezení obsahových náležitostí
běžného daňového dokladu se věcně
nemění, pouze se legislativně upřesňuje.
Obdobné úpravy jsou provedeny pro obsahové
náležitostí dokladu o použití.
V odstavci 4 se navrhuje povinnost archivovat daňové
doklady i pro osoby, které byly plátci daně
a svou registraci zrušily. V dalších odstavcích
jsou provedeny pouze drobné legislativní změny.
V odstavci 11 se doplňuje postup pro vystavování
daňových dokladů v případě,
že je prováděna exekuce státním
orgánem.
K bodu 16
Jednoznačně se vymezuje, že daňový
dobropis nebo vrubopis nelze použít k opravě
nesprávně stanovené sazby daně. Postup
v tomto případě je řešen nově
doplňovaným § 15a.
K bodu 17
Na základě úpravy § 12 odst. 2 se upravují
odkazy na tento odstavec.
K bodu 18
Základem pro výpočet daně je sjednaná
cena. Úhrady, odměny právníků,
notářů apod. nejsou považovány
z hlediska zákona č. 526/1990 Sb., o cenách
za ceny, a proto je nutné doplnit ustanovení o základu
daně při sjednaných odměnách
a úhradách za zdanitelná plnění.
K bodu 19
Obchodní přirážka se u smlouvy o finančním
pronájmu s následnou koupí najaté
věci stává součástí
základu daně zdanitelného plnění,
a proto se vypouští specifický způsob
stanovení základu daně. Tato forma smlouvy
se z hlediska základu daně ztotožňuje
s formou smlouvy o pronájmu, kdy se po skončení
nájemní smlouvy najatá movitá věc
vrací pronajimateli. Proto není nutné zvláštní
ustanovení zákona upravující postup
při zrušení smlouvy o finančním
pronájmu s následnou koupí věci a
§ 14 odst. 17 se také vypouští. Dále
se vypouští odstavec 13, který stanovil specifický
způsob stanovení základu daně u obchodních
zastoupení zahraničních firem. Pro stanovení
základu se bude vycházet obecně ze zákona,
aby nebyly pro tyto subjekty stanoveny odlišné podmínky
než pro tuzemské osoby.
K bodu 20
Navrhovaná úprava upřesňuje postup
v případech, kdy je předmětem dražby
soubor předmětů, přičemž
prodej jednotlivých předmětů podléhá
různému režimu zdanění. Např.
se jedná o případy, kdy je dražena nemovitost
zahrnující pozemek, jehož převod nepodléhá
dani a stavbu, jejíž převod může
dani podléhat.
K bodu 21
Navrhovaná úprava textově zjednodušuje
dosavadní znění a dále rozšiřuje
a sjednocuje možnost bezdaňového přeúčtování
v pořizovací ceně také na služby
a převod a využití práv do zahraničí
(§ 46) a na výkony mezinárodní přepravy
a služby s ní související (§ 47).
Platná úprava umožňovala bezdaňové
přeúčtování v obvyklé
ceně pouze služeb osvobozených od daňové
povinnosti podle § 25.
K bodu 22
Jedná se o terminologickou úpravu textu, která
lépe vystihuje podstatu stanovení základu
daně při nákupu a prodeji použitého
zboží a již nepřipouští dvojí
výklad ustanovení zákona.
K bodu 23
V tomto odstavci se upřesňuje základ daně
u zprostředkování služeb cestovního
ruchu a postup plátce v případech, kdy ke
dni uskutečnění zdanitelného plnění
nezná skutečnou výši své přirážky.
K bodu 24
Praxe ukázala, že je nutné, aby za předmět
daně byly považovány i přestavby vozidel,
povolené vyhláškou FMD č. 41/1984 Sb.,
o podmínkách provozu vozidel na pozemních
komunikacích, ve znění vyhlášky
FMD č. 248/1991 Sb., u kterých byl při pořízení
uplatněn odpočet daně, na vozidla, u kterých
není odpočet daně ze zákona možný.
Podle informace Správy pro dopravu jsou takové přestavby
běžně povolovány, protože zejména
individuálně dovezená vozidla typu Ford Transit,
Fiat Ducato apod. jsou dovezena jako užitková a po
přestavbě využívaná jako mikrobusy,
pojízdné kanceláře, obytná
vozidla apod.
Na základě připomínek se stanoví
plátci, který dodává zboží
uvedené v příloze č. 3 zákona
společně s jeho zabudováním jako součásti
stavby povinnost rozdělit základ daně zvlášť
pro zboží uvedené v příloze č.
3 a zvlášť pro ostatní zdanitelná
plnění. Přitom je plátce povinen stanovit
základ daně u zboží minimálně
v úrovni ceny obvyklé. Smyslem tohoto opatření
je zabránit daňovým únikům,
ke kterým dochází v současné
době fiktivním účtováním
zboží včetně jeho zabudování
v sazbě 5%, ačkoliv zboží bylo dodáno
bez zabudování a měla být uplatněna
sazba 23%.
K bodu 25
Legislativně se upřesňuje text.
K bodu 26
V nově doplněném paragrafu se řeší
možnost opravy sazby daně, ale jen v případě,
že tato oprava má za následek zvýšení
daňové povinnosti.
K bodu 27
Navrhuje se změna sazby z 23% na 22% z důvodů
postupného snižování rozdílu
mezi sazbami. Vypouští se poznámky pod čarou
13d, 14 a 15 z důvodu přechodu z jednotných
klasifikací (JK) na standardní klasifikaci produkce.
K bodu 28
Text v odstavci 2 a 3 je upraven z důvodů zvýšení
srozumitelnosti zákona.
K bodu 29
Odstavce 1, 2 a 3 jsou přeformulovány z důvodů
zvýšení srozumitelnosti zákona, za jakých
podmínek lze nárok na rozpočet čerpat
a je doplněn zákaz čerpání
odpočtu u přijatých zdanitelných plnění
na reprezentaci s odkazem na zákon o dani z příjmu.
Odstavec 4 je doplněn v návaznosti na novou definici
osobního automobilu, která vychází
z ustanovení vyhlášky FMD č. 41/1984
Sb., ve znění pozdějších předpisů
a jsou využity "Podmínky pro zařazení
osobních vozidel do skupiny užitkových vozidel
kategorie N1-nákladních automobilů
do 3,5 tuny" stanovené Správou pro dopravu
MD ČR, které umožňují zařadit
užitkové verze vozidel vzniklých z osobních
automobilů při dodržení uvedených
podmínek do kategorie nákladních vozidel
a tím u těchto automobilů umožnit odpočet
daně při jejich pořízení.
Dále je vypuštěn dosavadní odstavec
7, protože obchodní přirážka se
u smlouvy o finančním pronájmu s následnou
koupí najaté věci stává součástí
základu daně a není již osvobozeným
plněním. To znamená, že plátci
již nevzniká z této činnosti povinnost
výpočtu koeficientu, kterým by krátil
nárok na odpočet daně. Proto není
nutné zvláštní ustanovení upravující
nárok na plný odpočet daně při
nákupu zboží a nemovitostí, které
jsou předmětem smlouvy o finančním
pronájmu. V novém odstavci 7 je doplněno
ustanovení v návaznosti na odstavec 3, podle něhož
bezúplatná plnění za účelem
reprezentace a pohoštění, u nichž nemohl
být uplatněn nárok na odpočet daně
dani nepodléhají.
K bodu 30
Z důvodů zvýšení srozumitelnosti
zákona při propočtu koeficientu pro krácení
nároku na odpočet se odstavec 1 rozděluje
na tři odstavce. V odstavci 1 je řešeno základní
stanovení koeficientu, v odstavci 2 jsou vyjmenovaná
osvobozená plnění, která se nezapočítávají
do propočtu koeficientu a v odstavci 3 jsou naopak vyjmenována
plnění, která nejsou zdanitelnými,
ale která se započítávají do
propočtu, a to pouze u plátců, kteří
nejsou zřízeni za účelem podnikání.
V odstavci 6 je podrobněji naformulováno vypořádání
nároku na odpočet z důvodu zvýšení
srozumitelnosti zákona. Dále je doplněn odstavec
7, ve kterém je řešen způsob použití
koeficientu při opravě vypořádání,
které vzniká z důvodu opravy uskutečněných
zdanitelných plnění za zdaňovací
období roku již vypořádaného.
K bodu 31
Ve vazbě na nový § 15a se doplňuje způsob
opravy odpočtu daně.
K bodu 32
§ 23 se vypouští a jeho obsah se převádí
do části třetí zákona do §
37a.
K bodům 33, 34, 35 a 36
Vzhledem k upřesnění pojmu "daňová
povinnost" se pojem "osvobození od daňové
povinnosti" nahrazuje pojmem "osvobození od daně".
K bodu 37
Upřesňuje se způsob uplatňování
DPH u finančních činností. Ve stávajícím
znění zákona nebyl jednoznačně
stanoven rozdíl mezi finančními činnostmi
uskutečňovanými finančními
institucemi podnikajícími na základě
oprávnění podle zvláštních
předpisů (banky, pojišťovny, investiční
fondy apod.) a subjekty uskutečňujícími
vedle své hlavní činnosti některé
z finančních činností, na které
nepotřebují oprávnění podle
zvláštního předpisu (např. obchodování
s cennými papíry).
K bodům 38 a 39
Vzhledem k upřesnění pojmu "daňová
povinnost" se pojem "osvobození od daňové
povinnosti" nahrazuje pojmem "osvobození od daně".
V návaznosti na zrušení osvobození pro
finanční leasing se vypouští specifický
způsob stanovení základu daně v odstavci
2.
K bodu 40
V současné době jsou zaváděny
do bytů a nebytových prostor měřiče
teplé a studené vody a měřiče
tepla resp. rozdělovače topných nákladů.
Vzhledem k tomu, že uvedená měřidla
se stávají součástí vybavení
bytů a nebytových prostor, navrhuje se osvobodit
jejich pronájem od daňové povinnosti stejně,
jako je osvobozen od daňové povinnosti v rámci
pronájmu bytů a nebytových prostor pronájem
jejich základního vybavení.
K bodu 41
Cílem navrhované úpravy je upřesnění
postupu v případech, kdy se plátci umožňuje
za vymezených podmínek přijmout rozhodnutí,
zda pronájem pozemků, staveb, částí
staveb, bytů a nebytových prostor bude dani podléhat.
Pouze takové rozhodnutí bude plátce sdělovat
finančnímu orgánu. Není nutné,
aby plátce sděloval finančnímu orgánu
také rozhodnutí, že pronájem bude osvobozen
od daňové povinnosti, jelikož osvobození
od daňové povinnosti obecně vyplývá
z odstavce 3.
K bodu 42, 43, 44, 46, 47, 48 a 49
Změny v důsledku zrušení platnosti jednotných
klasifikací od 1. ledna 1995 a jejich nahrazení
Standardní klasifikací produkce a nahrazení
pojmu "osvobození od daňové povinnosti"
pojmem "osvobození od daně".
K bodu 45
Odstavec 2 je rozdělen do dvou odstavců z důvodu
zvýšení srozumitelnosti zákona a je
upřesněno na základě požadavku
ministerstva zdravotnictví osvobození od daně
při výdeji léčiv.
K bodu 50
Změna části třetí zákona
se provádí v souvislosti s připravovanou
novelou zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků. Procesně právní
úprava je obecně řešena zákonem
o správě daní a poplatků a zákon
o dani z přidané hodnoty řeší
pouze specifika správy daně z přidané
hodnoty. Dalším důvodem změn v této
části je snaha sjednocení postupu při
uplatňování sankcí.
V § 36 se upřesňuje postup při změně
zdaňovacího období a ukládá
se plátci povinnost předložit finančnímu
orgánu osvědčení o registraci plátce
k vyznačení změny zdaňovacího
období.
K bodu 51
Ve vazbě na novelu zákona o správě
daní a poplatků se vypouští ustanovení
o splatnosti dodatečně přiznané daně
plátcem, dodatečně vyměřené
daně finančním orgánem, zvýšení
daně, penále a pokuty.
K bodu 52
V části druhé zákona se vypouští
§ 23 a jeho obsah rozšířený o pojem
vratitelný přeplatek se přesouvá do
nového § 37a.
K bodu 53
Úprava § 38 spočívá ve vyčlenění
dodatečného daňového přiznání
do nového § 38a.
K bodu 54
V návaznosti na změny provedené v §
38 se nově zavádí § 38a, který
řeší podání dodatečného
daňového přiznání. V současném
znění zákona uváděl plátce
v dodatečném daňovém přiznání
rozdíly pouze k daňovému přiznání.
Tento stav nerespektoval opravy, vzniklé předložením
dodatečného daňového přiznání,
dodatečným doměřením daně
a vyměřením daně finančním
orgánem. Nově se rozdíly v dodatečném
daňovém přiznání uvádějí
k poslední známé daňové povinnosti,
tj. k daňové povinnosti s promítnutím
všech oprav.
K bodu 55
Na základě připomínek se mění
název a znění § 39. Vypouští
se oznamovací povinnost, která je obecně
řešena zákonem o správě daní
a poplatků a doplňuje se postup v případě
zrušení registrace. V odstavci 1 se ukládá
plátci při předložení žádosti
o zrušení registrace prokázat, že důvody
pro registraci pominuly. V odstavci 2 se stanoví, že
i po zrušení registrace se na plátce vztahují
lhůty pro vyměření podle § 47
zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků. Odstavec 3 opravňuje správce
daně zrušit registraci plátci, který
se zaregistroval na vlastní žádost, neplní-li
svoje povinnosti nebo neuskutečňuje-li zdanitelná
plnění během kalendářního
roku a to bez udání důvodu.
K bodu 56
Na základě připomínek se doplňuje
§ 40 v novém znění, který řeší
otázku neoprávněného uplatnění
dokladů z časového hlediska, tj. dřívější
uplatnění odpočtu daně nebo pozdější
resp. dřívější promítnutí
daně na výstupu do daňového přiznání.
V případě dřívějšího
zahrnutí daně na výstupu do daňového
přiznání se sankce neuplatní, protože
plátce vlastně odvedl daň do státního
rozpočtu dříve, než byla jeho povinnost.
V případě pozdějšího zahrnutí
daně na výstupu do daňového přiznání
a v případě dřívějšího
uplatnění nároku na odpočet se uplatní
sankce podle zákona o správě daní
a poplatků, a to za dobu, po kterou nebyla plátcem
vyrovnána daňová povinnost vůči
státnímu rozpočtu.
Problematika sankcí, kterou dříve řešil
§ 40 je řešena zákonem o správě
daní a poplatků, aby byly sjednoceny podmínky
pro všechny daně.
K bodu 57
§ 41 se ruší, protože je z legislativního
hlediska nadbytečný, neboť pro daňové
řízení platí zákon o správě
daní a poplatků.
K bodu 58
Vzhledem ke změně ve vymezení pojmu daňová
povinnost v § 2 zákona se používá
při dovozu zboží pojmu - povinnost vyměřit
daň na výstupu. Z důvodu jednotného
postupu při určení zdaňovacího
období, ve kterém je možno nárokovat
odpočet daně v části druhé
a čtvrté zákona se upřesňuje
uplatnění nároku na odpočet daně
při dovozu zboží v daňovém přiznání
za zdaňovací období, ve kterém obdržel
plátce daňový doklad. Z hlediska nároku
na odpočet daně podle § 19 zákona se
samostatně pro jednoznačnou interpretaci uvádí
možnost uplatnit nárok na odpočet daně
v případě dovozu osobních automobilů,
které byly propuštěny do režimu dočasného
použití a po ukončení tohoto režimu
byly vyvezeny zpět do zahraničí.
Ve vazbě na vyhlášku č. 54/1994 Sb.,
kterou byl v režimu tranzit zaveden tiskopis Tranzitní
celní prohlášení, který je rovněž
písemným celním prohlášením,
ale není daňovým dokladem z hlediska DPH,
je upřesněn pojem daňového dokladu
při dovozu zboží.
Na základě připomínek a v souladu
s celními předpisy je rozšířen
okruh zboží, u kterého platí obecné
pravidlo, že zboží je osvobozeno od daně,
pokud je osvobozeno od cla. Uplatňování DPH
zůstává v případech, kdy zboží
je osvobozeno od cla na základě celních preferencí
vyplývajících z příslušných
vyhlášek a dohod.
Ve vazbě na celní předpisy je upřesněn
postup při dovozu zboží prostřednictvím
nepřímého zástupce a to i v případě,
že dovoz zboží uskutečňuje nepřímý
zástupce pro více zastoupených osob. Aby
zastoupená osoba mohla nárokovat odpočet
daně na vstupu, musí mít daňový
doklad. Z tohoto důvodu je nepřímý
zástupce povinen vystavit písemné celní
prohlášení s uvedením všech nutných
údajů za každou zastoupenou osobu.
Vzhledem k nejasnostem pří uplatňování
daně při dovozu zboží, u kterého
je v souladu s celními předpisy uplatňována
jednotná celní sazba, ale toto zboží
svým zařazením patří do různých
podpoložek celního sazebníku, které
mají podléhat jak sazbě DPH ve výši
5%, tak i 22%, je stanoven jednotný postup pro určení
sazby daně.
Pokud dojde ke změně daňového dokladu
při dovozu zboží, ze které vyplyne vrácení
nebo prominutí daně deklarantovi, je jednoznačně
stanoven postup při vracení a prominutí daně
přímo v zákoně, protože v praxi
docházelo k rozdílnému postupu jednotlivých
správců daně.
K bodům 59 a 60
Na základě připomínek se stanoví,
že do základu daně se započítává
pouze skutečně splatné clo.
K bodu 61
Vzhledem ke stanovení základu daně při
dodání nakoupených ojetých osobních
automobilů v části druhé zákona
je upřesněn postup při stanovení základu
daně u dovezených ojetých osobních
automobilů.
K bodu 62
vzhledem ke změně ve vymezení pojmu daňová
povinnost v 2 zákona se používá při
vývozu zboží pojmu - osvobození od povinnosti
uplatnit daň na výstupu. V návaznosti na
celní zákon je upřesněno uskutečnění
vývozu z hlediska zákona o DPH při propuštění
zboží do režimu vývoz, který je
prováděn na základě povolení
celního úřadu zjednodušeným postupem.
V souladu s tímto zjednodušeným postupem jsou
pohraničním celním úřadem potvrzovány
výstupy zboží do zahraničí na
dokladu - tranzitní celní prohlášení.
Vnitrozemský celní úřad při
podání dodatečného celního
prohlášení potvrdí výstup zboží
do zahraničí na základ potvrzených
tranzitních celních prohlášení
pohraničním celním úřadem.
Ve vazbě na celní předpisy je upřesněn
postup při vývozu zboží prostřednictvím
nepřímého zástupce a to i v případě,
že vývoz zboží uskutečňuje
nepřímý zástupce pro více zastoupených
osob. Nepřímý zástupce je povinen
vystavit písemné celní prohlášení
za každou zastoupenou osobu.
Na základě připomínek se doplňuje
možnost prodeje zboží za ceny bez daně
na základě povolení Ministerstva financí
i o prodej zboží za ceny bez daně členům
posádek na zahraničních linkách při
odletu z tuzemska. Dále se upřesňuje status
zboží umístěného v prodejnách
typu DUTY/TAX FREE - považuje se za zboží vyvezené.
K bodu 63
Upřesňuje se, kdy jsou služby poskytované
do zahraničí osvobozeny od povinnosti uplatnit daň
na výstupu, a to nejsou-li určeny pro spotřebu
nebo použití v tuzemsku. Na základě
připomínek se z okruhu činností, které
jsou vždy osvobozeny od povinnosti uplatnit daň podle
§ 46, pokud jsou poskytovány zahraničnímu
subjektu, vypouštějí výkony kulturní
činnosti, protože by mohlo dojít k jejich osvobození
v případě poskytnutí osobám
nepodnikatelům, např. turistům a provádí
se změna v návaznosti na změnu klasifikačního
systému.
V odstavci 4 se nově vymezuje, co je považováno
za daňový doklad při poskytování
služeb a převodu a využití práv
do zahraničí s povinností nechat si uvedený
doklad potvrdit od zahraničního odběratele.
K bodům 64 a 65
Ve vazbě na změnu pojmu "daňová
povinnost" se legislativně upravuje text obou odstavců.
K bodu 66
Doplňují se nové odstavce 6 a 7, které
vymezují co se pro účely zákona považuje
za daňový doklad při uskutečňování
mezinárodní přepravy a při poskytování
služeb souvisejících s mezinárodní
přepravou.
K bodu 67
Navrhuje se do přílohy č. 1 doplnit vedle
některých výrobků z recyklovaného
papíru vyráběných v České
republice i dovážené výrobky ze zahraničí
za stejných podmínek platných pro tuzemské
výrobky, protože toto ustanovení bylo v rozporu
s mezinárodními smlouvami např. Dohodou o
celní unii se Slovenskou republikou a s předpisy
GATT.
K bodu 68
Ve vazbě na zavedení nové mezinárodní
klasifikace zboží a služeb, t.j. Standardní
klasifikace produkce se upravuje příloha č.
2 k zákonu tak, aby číselné označení
položek u služeb podléhajících
podle zákona sazbě 22% odpovídalo této
nové klasifikaci. Přechod na Standardní klasifikaci
produkce (SKP) u zboží zatím není možný
a ani účelný, protože je potřeba
doplnit číselné znaky tak, aby byl možný
převod mezi celním harmonizovaným systémem
a SKP.
K bodu 69
Do přílohy č. 3 se zařazují
vybrané výrobky, které se obvykle stavebními
nebo montážními pracemi zabudovávají
jako pevná součást stavby a u nichž
je stanovena povinnost rozdělovat základ daně
zvlášť za zboží a zvlášť
za zabudování.
K Čl. II.:
Vzhledem k návrhu na změnu postupu při zdaňování
finančního pronájmu se navrhuje přechodné
ustanovení, podle kterého se bude u smluv uzavřených
před datem účinnosti zákona (předpoklad
od 1. ledna 1995), postupovat až do ukončení
smlouvy podle zněni zákona o DPH platného
do 31. prosince 1994.
K Čl. III.:
Navrhuje se zmocnění pro předsedu sněmovny
Parlamentu České republiky vyhlásit po schválení
změn úplné znění zákona
o DPH.
K Čl. IV.:
Podle návrhu obsaženého v plánu práce
vlády ČR a s ohledem na praktické uplatňování
daně se navrhuje účinnost zákona od
1. ledna 1995.

