Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

1098

Vládní návrh

Zásady zákona o oceňování

Zásada č. 1 - Rozsah platnosti

Zákon upraví způsoby oceňování věcí, práv a jiných majetkových hodnot (dále jen "majetek") pro případy stanovené zvláštními předpisy [Např. § 111 odst. 2 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), vyhláška federálního ministerstva financí č. 122/1984 Sb., o náhradách při vyvlastnění staveb, pozemků, porostů a práv k nim, § 11 odst. 7 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění zákona č. 183/1993 Sb. (úplné znění č. 195/1993 Sb.), g 18 odst. 3 zákona č. 328/1991 Sb., o konkurzu a vyrovnání, ve znění zákona č. 122/1993 Sb., § 4, 7 a 10 zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, daní darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění zákona č. 322/1993 Sb., § 42 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění zákona č. 323/1993 Sb.)]. Lze jej použít pro oceňování i v dalších případech. Nevztahuje se na oceňování podle zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění zákona č. 135/1994 Sb.

Jsou-li ve zvláštních předpisech uvedeny odlišné způsoby oceňování [Např. § 23 odst. 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona č. 157/1993 Sb.]

, nejsou tímto zákonem dotčeny.

Odůvodnění:

Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění zákona č. 135/1.994 Sb., definuje cenu jako "peněžní částku sjednanou při nákupu a prodeji zboží nebo vytvořenou pro oceňování zboží, dalšího majetku a majetkových práv k jiným účelům". Cenami vytvořenými pro jiné účely se rozumějí stanovené ceny nebo stanovený způsob zjištění cen pro ty účely, kdy nelze použít sjednanou cenu. Konkrétně jde o ocenění majetku a majetkových práv k zjištění základu pro vyměření daní dědické, darovací, z převodu nemovitostí, z příjmů, z přidané hodnoty a z nemovitostí, správních a soudních poplatků a pro účely přiznání k majetku. Z jiných oblastí, kde je v některých případech vyžadováno oceňování podle cenového předpisu, lze uvést např. vyvlastňování, konkurzy, restituce, privatizaci. Zákon o cenách však sám pravidla a postupy při oceňování nestanoví.

Postup podle tohoto zákona bude možný i v jiných oblastech, kde tak zvláštní předpisy přímo nestanoví, ale je vhodné ho uplatnit (např. na základě rozhodnutí soudu, vedení peněžního ústavu apod.)

Platné daňové zákony při oceňování nemovitostí většinou odkazují na příslušné cenové předpisy (dosud je takovým předpisem vyhláška MF ČR č. 393/1991 Sb., o cenách staveb, pozemků, trvalých porostů, úhradách za zřízení práva osobního užívání pozemků a náhradách za dočasné užívání pozemků ve znění vyhlášky č. 110/1992 S,b., a vyhlášky č. 611/1992 Sb.). Existují však i předpisy, které vyžadují oceňování majetku jiným nebo jinak modifikovaným způsobem než stanoví cenové předpisy (např. zákon o daň i z nemovitostí). Zákonem o oceňování nebudou tyto předpisy měněny, pokud v průběhu zpracování paragrafového znění zákona ne vznikne potřeba je upravit. V takovém případě se osnova zákona doplní o jejich novely.

Zákon upravuje oceňování veškerého majetku, který je předmětem daní, poplatků a přiznání k majetku. Předmětem oceňování podle tohoto zákona není přírodní bohatství ani jeho ztráty a náhrady, případně stanovení základu pro výpočet poplatků uplatňovaných v souvislosti s ochranou životního prostředí.

Zásada č. 2 - Oceňování majetku obvyklou cenou

Majetek se oceňuje obvyklou cenou, pokud tento zákon nestanoví jiné způsoby jeho oceňování (zásada č. 3).

Obvyklou cenou je cena, která by byla dosažena při prodeji téhož nebo porovnatelného majetku v obvyklém obchodním styku v tuzemsku ke dni ocenění podle jeho stavu a jakosti. Přitom se zvažují všechny okolnosti, které mají na cenu vliv, ale do její výše se nepromítají vlivy mimořádných okolností trhu, osobních poměrů prodávajícího nebo kupujícího a ani vliv zvláštní obliby.

Odůvodnění:

Pro účely zákona je cena obvyklá definována podrobněji než je cena obvyklá definovaná obchodním zákoníkem nebo cena přiměřená podle občanského zákoníku. Bude vycházet z úrovně skutečně dosahovaných sjednávaných cen na tuzemském trhu. vzhledem k tomu, že se vylučuje vliv mimořádných okolností trhu, bude se jednat o cenu dosahovanou za standardního chování většiny subjektů na trhu při nákupu a prodeji. Za mimořádné okolnosti, které by neměly obvyklou cenu ovlivnit, se považují např. stav tísně prodávajícího nebo kupujícího, poruchy v zásobování přechodného rázu, důsledky přírodních či jiných katastrof apod. Osobními poměry, které by mohly zkreslovat obvyklou cenu, jsou např. zvláštní vztahy mezi prodávajícím a kupujícím (rodinné, přátelské), dispoziční omezení některé ze stran při manipulaci s majetkem při změně vlastnictví nebo práva užívání majetku.

Speciální úpravy ve zvláštních předpisech nebudou dotčeny (např. g 23 odst. 7 zákona č. 586/19 92 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů).

Zásada č. 3 - Jiné způsoby oceňování majetku

Jinými způsoby oceňování jsou způsob nákladový, výnosový, porovnávací, podle jmenovité, kurzové nebo účetní hodnoty, podle sjednané ceny nebo kombinace těchto způsobů.

Při oceňování nákladovým způsobem se vychází z nákladů, které by bylo nutno vynaložit na pořízení majetku v místě ocenění s přihlédnutím k jeho stavu ke dni ocenění.

Výnosový způsob oceňování vychází z trvale dosahovaného čistého výnosu při řádném hospodaření s majetkem v běžných tržních podmínkách. Zpravidla se cena zjišťuje na základě takto stanovených cen a určených postupů anebo na základě zjištěných skutečných výnosů z majetku a stanovené míry kapitalizace.

Porovnávací způsob vychází z porovnání oceňovaného majetku se stejným nebo obdobným majetkem a jeho sjednanými cenami [Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění zákona č. 135/1994 Sb.].

Pří oceňování podle jmenovité hodnoty se vychází z částky, na kterou majetek zní, nebo která je jinak zřejmá.

Při oceňování podle účetní hodnoty se vychází ze způsobů oceňování stanovených zákonem o účetnictví, popřípadě dále upravených.

Pří oceňování podle kurzové hodnoty se vychází z ceny cenného papíru zaznamenané ve stanoveném období na trhu.

Při oceňování sjednanou cenou [Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění zákona č. 135/1994 Sb.] se vychází z ceny docílené při koupi a prodeji majetku.

Odůvodnění:

Okruh majetku, u něhož se uplatní příslušný zvláštní způsob oceňování, vymezí zákon. Stanovené ceny a postupy oceňování budou obsaženy v prováděcích předpisech.

Nákladový způsob oceňování se uplatní u většiny nemovitostí, u nichž se dosud tržní poměry neustálily, sjednané ceny jsou silně poznamenávány mimořádnými okolnostmi a výnosy z nemovitostí jsou nestabilní. Tento způsob oceňování je založen na technickém hodnocení nemovitostí, jejichž zjištěná cena vyjadřuje náklady na vybudování obdobné nemovitosti stejného užití, s přihlédnutím k opotřebení a vývoji cen na trhu s nemovitostmi. Způsob vyjádření opotřebení stanoví prováděcí předpis.

Uplatnění výnosového způsobu oceňování předpokládá dlouhodobější stabilitu výnosů. Použije se zejména pro oceňování nájemních domů, podniků, zemědělské půdy, lesních pozemků a porostů, produkčních vodních ploch a v kombinaci s jinými způsoby i u některých druhů finančního majetku.

Uplatnění porovnávacího způsobu oceňování je v současné době omezeno nedostatkem informací o cenách dosahovaných při prodeji porovnatelného majetku a jejich nízkou spolehlivostí. Použije se zatím zejména pro oceňování stavebních pozemků (cenové mapy).

Oceňování podle účetní hodnoty se uplatní např. při oceňování účastí, resp. vypořádacího podílu ve společnostech, družstvech a sdruženích a při oceňování hospodářských zvířat.

Oceňování jmenovitou hodnotou se uplatní u některých druhů finančního majetku. Jmenovitou hodnotou se rozumí např. částka uvedená na cenném papíru, nebo na cenině apod.

Oceňování sjednanou cenou se zejména uplatní při ocenění nemovitosti (podniku), jestliže je prodávána a sjednaná cena je vyšší než cena zjištěná, nebo u nově pořízených věcí movitých, kdy se sjednaná cena považuje za cenu obvyklou.

Zásada č. 4 - Oceňování staveb nebo jejich částí

Stavby nebo jejich části se oceňují nákladovým způsobem, přičemž zvláštní postup oceňování domů s nájemními byty je stanoven v zásadě č. 5. Prováděcí předpis stanoví ceny příslušných měrných jednotek podle druhu stavby a jejich úpravu podle druhu konstrukce, účelu užití, vybavení, stáří, polohy a případných dalších hledisek.

Odůvodnění:

Zákon bude vycházet z členění a druhů staveb podle stavebního zákona a stanoví principy oceňování staveb nemovitých í movitých. Stejným způsobem se oceňuje i byt nebo nebytový prostor.

Vzhledem k rozsahu problematiky stanoví zákon obecný postup při oceňování staveb a konkrétní ceny, způsoby výpočtu, prvky oceňování a podmínky, jako jsou např. ceny za určenou měrnou jednotku, zohlednění druhu a složitosti konstrukce, vybavení, stáří a polohy, případně dalších faktorů, budou stanoveny v prováděcím předpisu. Ten,bude řešit i oceňování specifických staveb, jako jsou kulturní památky, nedokončené stavby, stavby určené k demolici apod.

Zásada č. 5 - Oceňování domů s nájemními byty

Cena domu s nájemními byty se zjišťuje nákladovým způsobem, výnosovým způsobem nebo jejich kombinací. Postup ocenění stanoví prováděcí předpis a míru kapitalizace při použití výnosového způsobu stanoví Ministerstvo financí cenovým rozhodnutím.

Domem s nájemními byty se rozumí dům, ve kterém ze součtu podlahových ploch bytů a nebytových prostor připadá prováděcím předpisem stanovené procento na byty, přičemž z více než poloviny počtu bytů se k datu oceňování platí nájemné.

Odůvodnění:

Oceňování domů s nájemními byty s regulovaným i neregulovaným nájemným bude zohledňovat i vliv, který má na cenu nemovitosti výše nájemného. Například kombinace nákladového a výnosového způsobu zohledňuje náklady na pořízení stavby a zároveň přihlíží k výnosům z ročního nájemného z bytů a nebytových prostor. Roční výnos se kapitalizuje průměrnou výši úrokové míry. Tím se vyjádří zhodnocení vložených peněžních prostředků, jaké by odpovídalo jejich uložení u peněžního ústavu (míra kapitalizace). Podrobný postup stanoví Ministerstvo financí cenovým rozhodnutím.

Zásada č. 6 - Oceňování stavebních pozemků a ostatních ploch

Stavební pozemky se oceňují

a) cenami obsaženými v cenové mapě vydané obcí, které vycházejí ze sjednaných cen pozemků nacházejících se na území obce, nebo z cen určených na základě porovnání se sjednanými cenami jiných porovnatelných pozemků: cenová mapa je grafické znázornění stavebních pozemků na území obce s vyznačenými cenami pozemků,

b) cenami za 1 m2 pozemku a dále upravenými podle velikosti obce, polohy a stavební připravenosti pozemku, není-li vydána cenová mapa,

c) odvozením ceny pozemku od ceny stavby jen v případě, stanoví-li tak zvláštní předpis.

Stavebními pozemky se rozumějí

a) nezastavěné pozemky evidované v katastru nemovitostí v jednotlivých druzích pozemků, které byly určeny k zastavění [§ 6 vyhlášky federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj č. 85/1976 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení a stavebního řádu, ve znění vyhlášky č. 378/1992 Sb.],

b) pozemky evidované v katastru nemovitostí v druhu pozemku jako zastavěné plochy a nádvoří a v druhu pozemku jako ostatní plochy, které jsou již zastavěny,

c) pozemky skutečně zastavěné stavbou bez ohledu na evidovaný stav v katastru nemovitostí.

Pozemky evidované v katastru nemovitostí v druhu pozemku jako ostatní plochy, které nejsou stavebními pozemky, se oceňují cenami stanovenými prováděcím předpisem.

Podrobná úprava bude obsažena v prováděcím předpisu.

Odůvodnění:

Prováděcí předpis zpřesní, ve kterých případech se použijí jednotlivé způsoby oceňování. Za nejvhodnější způsob oceňování stavebních pozemků se považuje oceňování na základě cenových map, které budou s rozvíjejícím se trhem postupně vznikat. Pro lokality, kde nebudou ještě platit cenové mapy, se uplatní stanovené ceny za 1 m2 stavebního pozemku upravené podle jeho polohy a dalších hledisek. V dlouhodobější perspektivě umožní zákon uplatnit i vazbu mezi oceněním stavby a stavebního pozemku.

Zásada č. 7 - Oceňování zemědělských pozemků

Zemědělské pozemky se oceňují výnosovým způsobem. V těchto případech výnosový způsob vychází z bonitovaných půdně ekologických jednotek, kterým je přiřazena cena za 1 m2 zemědělského pozemku stanovená v prováděcím předpise. K této ceně se uplatňují prováděcím předpisem stanovené přirážky a srážky vyjadřující polohu pozemku na území obce, snížení možnosti využití pozemku pro zemědělské účely apod.

Odůvodnění:

Zemědělskými pozemky se rozumějí v souladu s § 2 odst. 2 písm. b) zákona č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky, orná půda, chmelnice, vinice, zahrady, ovocné sady, louky a pastviny.

Základní ceny vycházejí z průměrných hodnot výnosů základních plodin pěstovaných na území České republiky, z kvality půdy včetně ekologických vlastnosti a z polohy pozemku a jsou stanoveny pro konkrétní podmínky prováděcím předpisem. Srážky se použijí např. za snížené využití pozemků z důvodů technických nebo přírodních překážek nebo při vzdálenosti pozemku od zastavěného okraje obce. Přirážky se uplatní v závislosti na poloze pozemku a na potenciální možnosti využití pozemku pro stavební účely v blízkosti velkých měst.

Zásada č. 8 - Oceňování rybníků a vodních nádrží

Rybníky a vodní nádrže se oceňují součtem ceny pozemku a ceny stavby vodního díla zjištěné podle prováděcího předpisu. Cena se upravuje v závislosti na opotřebení stavby, na jejích konstrukčních parametrech, poloze a hospodářském významu.

Odůvodnění:

Cena 1 m2 pozemku rybníka bude stanovena prováděcím předpisem na základě porovnání s průměrnými cenami zemědělských a jiných pozemků.

Stavba se oceňuje cenou stanovenou podle nákladů na pořízení hráze, objektů a stok, které by,bylo nutné vynaložit v místě a ke dni ocenění v závislosti na jejich stavu, s použitím stanovených cen jednotlivých prvků a postupů.

Zásada č. 9 - Oceňování lesa

Les se oceňuje součtem zjištěných cen lesního pozemku a lesního porostu. Dále se oceňuje majetek v lese, jako zpevněné plochy, cesty, stavby, hrazení bystřin, a to podle příslušných zásad pro oceňování staveb. Užitky lesa (plody, semena apod.) se oceňují cenou obvyklou.

Postup stanoví prováděcí předpis, který také upraví způsob oceňování zalesněných nelesních pozemků, porostů na nich a samostatných skupin nebo řad stromů.

Odůvodnění:

Při oceňování lesa se oceňují zvlášť jeho jednotlivé součásti podle příslušných zásad tohoto zákona.

Zásada č. 10 - Oceňování lesních pozemků a lesních porostů

Lesní pozemky se oceňují výnosovým způsobem, který vychází z ročních výnosů z lesa na měrnou jednotku. U lesních porostů se při výnosovém ocenění přihlíží zejména k druhovému zastoupení dřevin, k jejich stáří, k zakmenění (hustotě) porostu a k jeho hospodářskému a zdravotnímu stavu. Ceny a postup oceňování stanoví prováděcí předpis.

Odůvodnění:

Samostatně se oceňují lesní pozemky a lesní porosty. Cena lesního pozemku vychází z hodnoty lesní renty, která vystihuje diferenciaci cen lesních pozemků podle jejich kvality charakterizované souborem lesních typů. Je obdobou pozemkové renty.

U lesních porostů jsou ceny stanoveny podle druhu dřevin, jejich bonitních stupňů, plošného zastoupení v porostu, zakmenění a věku porostu. To umožní žádoucí diferenciaci cen lesních porostů.

Zásada č. 11 - Oceňování ovocných dřevin, vinné a chmelové révy a okrasných rostlin

Ovocné dřeviny, vinná a chmelová réva se oceňují výnosovým způsobem, který vychází z jejich průměrné výnosnosti v jednotlivých letech stáří. Při ocenění zařízení vinice nebo chmelnice se vychází z nákladového způsobu. Ceny stanoví prováděcí předpis.

Okrasné rostliny se oceňují nákladovým způsobem. Ceny stanoví prováděcí předpis.

Odůvodnění:

Stanovené ceny vycházejí z průměrných výnosů dřevin a vinných a chmelových rév a cen plodů v závislosti na druhu, typu a věku jednotlivých dřevin. Pro zařízení chmelnic a vinic jsou ceny stanoveny na základě průměrných nákladů na jejich pořízení.

Pro okrasné rostliny (stromy, keře a víceleté byliny) ceny stanoví prováděcí předpis na základě věku, způsobu pěstování (osamělý, skupinový) a průměrných nákladů spojených s pěstováním.

Zásada č. 12 - Oceňování movitých věcí

Movité věci se oceňují obvyklou cenou. Pro zvlášť cenné věci (výrobky ze zlata, šperky, umělecké předměty, motorová vozidla, sbírky apod.) může být způsob zjištěni obvyklé ceny stanoven prováděcím předpisem.

Pokud movitou věc, kromě staveb movitých, pořídil vlastník za úplatu v období kratším než 12 měsíců předcházejících dni ocenění a má doklad o zaplacené ceně, považuje se tato cena pro účely ocenění za cenu obvyklou.

Odůvodnění:

Oceňování movitých věcí, aniž došlo ke sjednání jejich ceny, je potřebné pro určení základu daně z příjmů (naturální plnění) nebo základu daně z přidané hodnoty (bezplatné plnění, naturální plnění, plnění bez sjednané ceny a plnění ve prospěch oso,by se zvláštním vztahem k plátci), základu majetkových daní a pro ocenění majetku nad stanovenou hodnotu v rámci majetkového přiznání.

Konkrétní způsob zjištění obvyklé ceny movitých věcí podle její definice v zásadě č. 2 nelze zákonem stanovit vzhledem k rozmanitosti druhů majetku, počínaje strojním vybavením, přes spotřební zboží, bytové zařízení, automobily, umělecká díla, sběratelské soubory, starožitností, šperky.

Postup při zjištění obvyklé ceny ve zvlášť obtížných případech se může stanovit prováděcím předpisem.

Použití skutečně sjednané ceny při nákupu movitých věcí usnadni jejich oceňování a současně zvýší objektivnost ocenění.

Zásada č. 13 - Oceňování průmyslových práv, práv na označení autorských práv a práv jim příbuzných

Průmyslová práva, práva na označení, autorská práva a práva jim příbuzná se oceňují částkou ročního užitku, vyplývající

a) z propočtu čistého výnosu užívání práva za poslední kalendářní rok jeho užívání, byl-li v posledních pěti letech využíván,

b) ze sjednané ceny v uzavřené smlouvě o využívání práva (licenční smlouva) vztažené k období jednoho roku, pokud je vyšší než roční užitek propočtený podle písmene a), která se násobí počtem let, ve kterých bude právo užíváno. Nelze-li právo ocenit podle písmene a) nebo b), ocení se roční výnos z něho odborným odhadem, a nelze-li zjistit dobu užívání, násobí se pěti u průmyslových práv a výrobně technických a obchodních poznatků a deseti u autorských práv a práv na označení.

Stejným způsobem se oceňují i další práva (např. právo těžby).

Odůvodnění:

Průmyslová práva k výsledkům tvůrčí činnosti zahrnují práva k vynálezům, průmyslovým vzorům a zlepšovacím návrhům (zákon č. 527/1990 Sb.), práva k užitným vzorům (zákon č. 478/1992 Sb.), práva k topografii polovodičových výrobků (zákon č. 529/1991 Sb.), práva k novým odrůdám rostlin a plemenům zvířat (zákon č. 132/1989 Sb.), práva k novým zdravotnickým metodám (vyhláška ministerstva zdravotnictví č. 331/1991 S.b., o osvědčeních na nové způsoby prevence, diagnostiky chorob a léčení lidí ) a práva k výrobně technickým poznatkům (nemají samostatnou právní úpravu). Práva k ochranné známce jsou upravena zákonem č. 174/1988 Sb., práva vyplývající z ochrany označení původu výrobků zákonem č. 159/1973 Sb. a práva vyplývající z obchodního jména v § 8 a násl. obchodního zákoníku. Autorská práva k dílům literárním, vědeckým, uměleckým a k počítačovým programům a práva příbuzná právu autorskému zákonem č. 35/1965 Sb. ve znění pozdějších předpisů.

Jestliže ve smlouvách o užívání průmyslových práv, práva na označení, autorských práv, práv jim příbuzných a dalších obdobných práv jsou sjednány ceny (odměny), ocení se práva roční částkou vyplývající ze smlouvy a násobí se počtem let užívání. V případech, kdy nejsou splněny podmínky podle písmena a) nebo

b), se vychází z odborného odhadu a doby užívání práva. Odborný odhad přichází v úvahu zejména v případech, kdy právo nebylo ke dni ocenění ještě vůbec využito, nebo z jiných důvodů je prokazatelně nelze ocenit podle skutečných výnosů jeho užívání.

Vzhledem k tomu, že s oceňováním výsledků duševní tvůrčí práce je u nás zatím málo praktických zkušeností a neexistují údaje o trhu srovnatelných nehmotných statků, je třeba volit co nejjednodušší způsob oceňování po zvážení všech možných rizik.

K daňovému úniku může dojít např. v případě prodeje práva na označení (ochranné známky) za výrazně podhodnocenou cenu. V takovém případě si může správce daně při pochybnostech vyžádat ocenění znalcem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP