Místopředseda vlády a ministr zemědělství
Josef Lux zaslal odpověď na interpelaci poslance Františka
Trnky dopisem ze dne 22. června 1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra zemědělství Josefa
Luxe na interpelaci poslance Františka Trnky. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 22. 6. 94 | |
Čj. 3290/94 - 100 |
Vážený pane poslanče,
K Vaší interpelaci týkající se
problematiky chatové zástavby na lesní půdě
v souvislosti s restitucemi probíhajícími
podle zákona o půdě (zákon č.
229/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů) sděluji:
Ve Vámi uváděném případě,
jako i v mnoha obdobných dalších případech,
je u pozemků, na kterých se nacházejí
chaty a které jsou předmětem restitučního
řízení, nutné zkoumat:
- zda byl pozemek zastavěn před či po účinnosti vyhlášky č. 83/1976 Sb.
- v případě, že chaty byly na pozemku
postaveny v době účinnosti vyhlášky,
je nutné zjistit, zda se jedná o funkčně
propojenou chatovou osadu, územně vymezenou, či
neorganizované seskupení jednotlivých chat.
V uváděném případě je
pozemek vydávaný restituentovi zastavěn jednotlivými
na sobě nezávislými rekreačními
chatami, povolenými jako dočasné stavby na
lesním půdním fondu. Území,
kde jsou chaty postaveny, nebylo vyhlášeno jako rekreační
oblast. Stavba jednotlivých rekreačních chat
je doložena písemnou dohodou o dočasném
užívání pozemku s konkrétním
termínem ukončení užívání.
Pozemky nebyly vyňaty z lesního půdního
fondu, neboť zde nebyly dány zákonné
předpoklady pro vynětí stanovené v
§ 4 odst. 6 zákona č. 61/1977 Sb., o lesích.
V tomto a dalších podobných případech
je třeba u staveb na lesních pozemcích vycházet
ze skutečnosti, že jejich povolování
se vždy řídilo odlišným režimem,
než tomu bylo u staveb na pozemcích zemědělských.
Tento režim upravovaly právní předpisy
účinné před datem 1. 10. 1976 (např.
zákon č. 166/1960 Sb., o lesích a lesním
hospodářství, popř. vyhláška
č. 17/1961 Sb.).
Pokud je zjištěno, že výstavba chat na
pozemku není organizována v rámci chatové
osady, je nutno zjišťovat, zda pozemky zastavěné
chatami lze vydat ve smyslu § 11 odst. 1 písm. c)
zákona o půdě.
Z uvedeného lze dovodit, že stavby chat, pokud nejsou
organizovány v rámci chatových osad, nelze
považovat za překážku vydání
pozemku dle § 11 odst. 1 písm. c) a d) zákona
o půdě.
Je třeba rovněž poznamenat, že pokud na
pozemcích lesního půdního fondu byly
postaveny chaty charakteru trvalých staveb, stalo se tak
v rozporu s tehdy platnými právními předpisy.
Na základě uvedených skutečností
rozhodně nelze postup pozemkového úřadu
v uváděném restitučním případě
charakterizovat jako odporující zákonu. Pozemkový
úřad dostatečně zkoumal, zda vydání
pozemků je v souladu s předpisy platnými
v době, kdy pozemky byly zastavovány a rovněž
s předpisy současně platnými, t. j.
především se zákonem o půdě.
S pozdravem
Vážený pan
prof. ing. František Trnka
poslanec Poslanecké sněmovny