Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Františka Trnky na místopředsedu
vlády a ministra zemědělství Josefa
Luxe. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Vážený pan
Ing. Josef Lux
místopředseda vlády ČR
a ministr zemědělství ČR
prostřednictvím
pana PhDr. Milana Uhdeho
předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
Vážený pane místopředsedo,
připadá mi poněkud absurdní, že
v našem státě, o kterém s příslušnou
mírou hrdosti hovoříme, že je státem
právním, existuje zákonné ustanovení,
které byť bylo poněkud nešťastně
zformulováno, stále platí a v dohledné
době zdá se, nadále platit bude. Snad nikdo
v této Poslanecké sněmovně není
přesvědčen o tom, že Zákon č.
229/1991 Sb. je právně dokonalý. Vrcholem
jeho nedokonalosti je ustanoveni § 11 zákona, podle
kterého by neměly být vydávány
restituentům žádné zastavené
pozemky, ani pozemky na kterých se nachází
chatová osada. Problém je ovšem v tom, že
zde existuje nedostatek zákonné definice chatové
či zahrádkářské osady a ani
jiná právní úprava, která by
z hlediska takové definice vnášela do problému
jasno.
Seznámil jsem se s jedním konkrétním
případem chatově osady "Pod červenou
strání" v katastru obce Mšecké
Žehrovice, okres Rakovník. V průběhu
let 1992 až 1994 prošli chataři této chatové
osady kalvárií, která měla dohry i
před Ústavním soudem.
Dovolím si, sdělit Vám, stručné
časové schéma charakterizující
vývoj událostí, ke kterým v průběhu
uvedených let došlo.
Na konci roku 1992 se chataři začali zajímat
o možnost odkoupení pozemků, na kterých
stojí jejich rekreační chaty. Do této
doby měli tito chataři dotčené pozemky
v dočasném užívání jako
pozemky lesní, podle zákona o lesích v platném
znění. K jejich překvapení se na základě
této aktivity dozvěděli, že dotčené
pozemky byly již před více než rokem navráceny
restituentovi Janu Junovi, který trvale žije v USA.
Jeden z chatařů podal v návaznosti na toto
zjištění podnět k prokurátorskému
prošetření, zda nedošlo k porušení
ustanovení § 11 zákona č. 229/1991 Sb.,
který v tehdy platném znění neumožňoval
vydání zastavěných pozemků
ani pozemků, na kterých se nachází
chatová osada. Prokuratura shledala tuto stížnost
jako opodstatněnou a 29. 3. 1993 vydala protest směřující
proti postupu OPÚ Rakovník při schvalování
smlouvy mezi panem Junou a Státními lesy o vydání
majetku.
OPÚ Rakovník odmítl tomuto protestu vyhovět
a své rozhodnutí zdůvodnil v kontextu znění
zákona tím, že pozemky nejsou vlastnictvím
chatařů a na zřízení osady
nebylo vydáno územní rozhodnutí. Protest
byl tímto orgánem postupem ministerstvu zemědělství
ČR. MZe svým rozhodnutím ze dne 24. 6. 1993
prokurátorskému protestu vyhovělo a rozhodnutí
OPÚ zrušilo. V odůvodnění bylo
uvedeno, že pozemky nelze vydat podle ustanovení §
11 odst. 1 písm. c) jako zastavěné nebo písm.
d) jako chatovou osadu ve smyslu zákona č. 229/1991
Sb.
OPÚ proti tomuto rozhodnutí nijak neprotestoval,
avšak využil toho, že v období mezi vydáním
tohoto rozhodnutí a jeho doručením byla přijata
novela, která umožňuje ve smyslu ustanovení
§ 11 odst. 1 písm. c) citovaného zákona
vydat pozemky zastavěné jednoduchými dočasnými
atd. stavbami. OPÚ zcela ignoruje názor MZe, že
na pozemcích se nachází chatová lokalita
vzniklá před 1. 10. 1976. Svou argumentaci zakládá
výhradně na textu novelizovaného znění
ustanovení pod písm. c). Objektivní skutečnost
OPÚ zkrestuje tím, že tvrdí, že
všechny stavby jsou dočasné avšak ve skutečnosti
má naprostá většina vystavěných
chat trvalý charakter. Nepravdivé je i tvrzení
OPÚ zdůvodňující postoj tohoto
úřadu tím, že tvrdí, že
na lesních pozemcích nemůže existovat
chatová osada, kteréžto tvrzení je v
přímém rozporu se zněním platného
zákona o lesích z roku 1976. Bylo vydáno
nové rozhodnutí, které je obsahově
totožné s původním rozhodnutím.
Nejsem si jist, zda se čirou náhodou nejedná
o taktizování příslušného
úřadu, které se projevuje tím, že
toto, rozhodnutí bylo vydáno nadvakrát. První
část dne 9. 7. 1993 a druhá část
(kterou se vydává zbývajících
sedm parcel z celkového počtu zhruba sta) dne 17.
10. 1993.
Proti těmto rozhodnutím se vlastníci chat
znovu odvolali k příslušnému Krajskému
soudu. Tento soud žalobu odmítl, protože podavatelé
nebyli podle jeho názoru účastníky
správního řízení. Okresní
prokurátorka vydala v prosinci 1993 nový protest
a zároveň byla podána žádost
o přezkoumáni celé záležitosti
mimo odvolací řízení přímo
na ministerstvo zemědělství ČR. Tato
žádost doposud nebyla vyřízena a nebyl
ani vyřízen protest okresního prokurátora.
V mezidobí došlo k určitým krokům
ze strany manželky restituenta, který sám o
předmětné pozemky neprojevil sebemenší
zájem. Jeho manželka prodala některé
pozemky majitelům některých chat. Ostatní
vlastníky se snaží psychologicky vydírat
(pohrůžky žalobami na vyklizení pozemků)
pokud své pozemky nechtějí, nebo díky
nepřiměřeným finančním
požadavkům, nemohou koupit. Pro upřesnění
je nutné uvést, že navrhovaná cena za
kterou hodlá manželka restituenta pozemky prodávat
se pohybuje od 70 do 400 Kč za m2. Je nutné
zdůraznit, že tato navrhovaná cena zhruba stonásobně
překračuje odhadní cenu předmětné
půdy. Tato lesní půda nebyla doposud vyňata
z lesního půdního fondu.
Kromě toho tato paní uzavírá kupní
smlouvy i na další pozemky zájemcům
o výstavbu nových chat. Doposud však nebyl
vydán regulační plán oblasti, ani
územní rozhodnutí, které by umožnily
chatovou osadu rozšířit. Nabízí
se otázka zda nejsou tímto způsobem prodávány
fakticky bezcenné kusy lesa a zda se čirou náhodou
nejedná o uvedení potencionálních
kupců v omyl či zda již dnes kvalifikovaně
prejudikuje další vývoj událostí.
OPÚ Rakovník argumentuje tím, že se
nejedná v tomto případě o chatovou
osadu, ale o shluk jednotlivých staveb, protože pro
chatovou osadu nebylo vydáno územní rozhodnutí.
Dále tvrdí, že stavby jsou dočasné
a že území chatové osady nebylo vyňato
z lesního půdního fondu k rekreačním
účelům a jedná se tedy o les. Proto
k tornu chataři věcně a zcela logicky argumentují,
že chatová osada vznikla již před 1. 10.
1976, tedy před datem od kterého bylo ke zřízení
chatové osady nezbytné územní rozhodnutí.
Chatová osada vznikala systematicky na základě
sloučeného územního řízení.
Nedošlo tedy k živelnému vzniku jako náhodného
shluku staveb. V osadě lze vymezit dvě soustavně
zastavěné oblastí s jednou prolukou (kromě
proluk způsobených charakterem terénu cestami
a pod.). Pozemky jednotlivých chat na sebe navazují.
Takový názor není nepodložený,
což vyplývá např. i ze skutečnosti,
že takový názor sdílí i útvar
regionálního rozvoje OPÚ Rakovník.
Předmětné chaty mají v převažující
většině charakter trvalých staveb (viz.
vyhláška č. 83/1976 Sb.) a byly kolaudovány
k trvalému užívání. Chaty jsou
stavbami trvalými, což je doložitelné
i znaleckým posudkem, který byl na vybrané
objekty vypracován. Na tomto faktu nemění
nic ani ta okolnost, že povolení výstavby trvalých
staveb na lesním pozemku bylo vydáno v rozporu s
právními předpisy platnými v době
jejich vzniku. Jednotliví chataři mohou doložit,
že jejich chaty byly postaveny na základě stavebních
povoleních vydáních v plném souladu
se stavební dokumentací, kterou předložili
ke schválení. Rozhodně se nejedná
o stavby, u kterých by mohla být zpochybněna
legalita výstavby. Dočasnost staveb, která
se objevila ve stavebních povoleních nebyla časově
omezena, byla pouze vázána na případně
vyšší celospolečenské zájmy.
V případě jejich naplnění měly
být stavby přemístěny. Nejednalo se
tedy o dočasnost staveb ve smyslu vyhlášky
č. 83/1976 Sb., ale spíš o výsadu státu
předmětné stavby odstranit bez náhrady
škody v případě budování
silnice, dálnice či přehrady atp. Nikdo nepopírá,
že dřevěná stavba v lese je stavbou
dočasnou. Doba jejího faktického trvání
je ale vymezena její životností nikoliv předem
stanoveným datem ukončení stavby. Podle již
zmíněného posudku se dnes další
životnost staveb odhaduje na patnáct až třicet
let.
I kdybychom připustili, že chaty nemají stavebně
trvalý charakter (§ 11 odst. 1 písm. d) zákona
č. 229/91 Sb.) zákon u chatových osad vzniklých
před 1. 10. 1976 nerozlišuje mezi stavbami trvalými
a dočasnými. Manželka restituenta sama svým
chováním a tím, že předmětné
pozemky parceluje a prodává majitelům chat
dává jednoznačně najevo, že nemíní
charakter této oblasti měnit a že chatovou
osadu chce nejen zachovat, ale pravděpodobně i rozšířit.
Území chatové osady nebylo vyňato
z LPF a sám § 11 citovaného zákona stanovuje
právě zemědělské a lesní
pozemky, které nelze vydat. Takový argument je tedy
zcela nelogický, neboť podle zákona o lesích
mohou být na lesní půdě umisťovány
chatové osady ve smyslu příslušné
vyhlášky, dále tato vyhláška stanovuje,
že chaty se smějí ve volné přírodě
stavět výhradně ve formě seskupení
ve formě chatových osad. Les lze nepochybně
považovat za volnou přírodu. Argumentování
OPÚ tím,že se jedná o lesní půdu
spíše hovoří v neprospěch OPÚ
nežli v jeho prospěch. Les samotný byl v územním
plánu schváleném v roce 1985 charakterizován
jako rekreační a chatové lokality v něm
byly považovány za perspektivní. Podle názoru
vlastníků chat pozemky neměly být
vydány ani ve smyslu § 11 odst. 1 písm. c)
zákona č. 229/91 Sb. neboť podle tohoto ustanovení
rozhodně neexistuje povinnost pozemky vydat, ale pouze
možnost pozemky vydat. Restituent sám prokazuje díky
cenám, které za pozemky na území chatové
osady vyžaduje jaká byla míra zhodnocení
pozemků ze strany chatařů (studny, elektrifikace,
celková kultivace, nehodnotných a zbytkových
částí lesa bez těžební
hodnoty atd.) oproti hodnotě okolního lesa. Tuto
míru zhodnocení měl OPÚ vzít
na vědomí a měl postupovat alternativní
metodou tj. formou přidělení náhradních
pozemků restituentům, které by svou hodnotou
lépe odpovídalo co bylo rodině Junů
po válce zabaveno.
Ze všech uvedených důvodů se na Vás,
vážený pane místopředsedo, obracím
s touto interpelací a žádám, aby ministerstvo
zemědělství přikročilo k radikálnímu
opatření, které by zabránilo spekulativním
krokům restituentů, které jsou činěny
v rozporu s platnou zákonnou úpravou. Výsledný
efekt rozhodně neodpovídá duchu restitučních
zákonů, neboť nemístně poškozuje
současné vlastníky chat. Takový vývoj
rozhodně není zárukou právních
jistot občanů, kteří se ničím
neprovinili a naopak v souladu s platnými zákony
budovali svůj vlastní majetek. Pokud by ministerstvo
potvrdilo, že vlastnické vztahy restituentů
jsou hodnověrnější než vlastnické
vztahy chatařů došlo by skutečně
k velmi kuriosní a absurdní situaci.
Prof. ing. František Trnka | |
poslanec Poslanecké sněmovny | |
Parlamentu ČR |