Místopředseda vlády a ministr zemědělství
Josef Lux zaslal odpověď na interpelaci poslance Jaroslava
Sýkory dopisem ze dne 6. června 1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra zemědělství Josefa
Luxe na interpelaci poslance Jaroslava Sýkory. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Místopředseda vlády
a ministr zemědělství
České republiky
Ing. Josef Lux
| V Praze dne 6.6.94 | |
| Č.j.: 2652/ 94-100 |
Vážený pane poslanče,
dovolte mi, abych v úvodu odpovědi na Vaši
interpelaci připomněl ještě několik
podstatných skutečností týkajících
se privatizace části majetku státního
podniku Masoprogres - závodu 08, Masokombinát Mladá
Boleslav - Kosmonosy.
V souladu s rozhodnutím Ministerstva pro správu
národního majetku a jeho privatizaci ČR o
privatizaci ze dne 9. 9. 1993, č. j. 7/93-360 byla státním
podnikem ve spolupráci s Územním odborem
MZe ČR v Mladé Boleslavi a Agrární
komorou zpracována k 30.6.1993 aktualizace schváleného
privatizačního projektu Č. 2195. Prostřednictvím
MSNMP ČR byl privatizační projekt postoupen
FNM ČR k realizaci. Fond národního majetku,
zakladatel akciové společnosti, nepožadoval
novou aktualizaci ekonomických údajů (dle
zjištěných informací) a akciovou společnost
ke dni 31.12.1993 založil skutečně pouze z
hmotného a nehmotného majetku závadu 08 bez
jakéhokoliv majetku finančního tak, jak byl
specifikován v aktualizovaném projektu k 30.6.1993.
Jinak řečeno, veškeré závazky
a pohledávky zůstaly na státním podniku
Masoprogress. Skutečnost, že FNM ČR založil
akciovou společnost., která nepřevzala závazky
a pohledávky vztahující se k privatizaci
citovaného subjektu je zcela výjimečná,
bohužel existuje. Zdůvodnění, že
zvítězil v privatizaci privatizační
projekt předložený AK Mladá Boleslav
a Nymburk prvé proto, že je navržena privatizace
bez dluhů a pohledávek, je zcestné a neodpovídá
zákonu o podmínkách převodu majetku
státu na jiné osoby č. 92/91 Sb. Dále
chci ještě upozornit, že Ministerstvo zemědělství
ČR působí jako nadřízený
orgán ve smyslu zákona č. 111/90 Sb., o státním
podniku, pouze ke zbytkovému státnímu podniku
Masoprogress a nikoliv již k založené akciové
společnosti.
Vzhledem k tomu, že zbytkový státní
podnik Masoprogress nedisponuje s takovým objemem finančních
prostředků, aby mohl věřitelům
dluhy uhradit, je v zájmu Ministerstva zemědělství
ČR tento ožehavý problém dořešit.
Značný podíl viny na situaci, která
nastala v o.z. Masokombinát Mladá Boleslav - Kosmonosy
měl tehdejší ředitel státního
podniku Masoprogress Praha. Po zvážení všech
skutečností a podnětů Územního
odboru v Praze a Mladé Boleslavi a OAK byl ředitel
z funkce odvolán. S účinností od 16.2.1994
byl jmenován nový ředitel s.p. Masoprogress.
Proběhla řada jednání na různých
úrovních za účasti zástupců
Ministerstva zemědělství ČR, akciové
společnosti a státního podniků s cílem
nalézt řešení a vyústila v následující
závěr.
Dne 25.5.1994 byl mezi s.p. Masoprogress Praha a Masokombinátem
Kosmonosy, a.s. podepsán delimitační protokol,
kterým a.s. MK Kosmonosy přebírá ke
dni delimitace, t. j. k 31.12.1993 hmotný investiční
majetek, drobný hmotný investiční
majetek, zásoby materiální, zásoby
hotových výrobků, zásoby rozpracované
výroby, zásoby obchodního zboží
a peníze na hotovosti uložené v pokladně
závodu, Dále na straně pasiv přebírá
a.s. vlastní jmění a úvěr u
pobočky Komerční banky Mladá Boleslav
a závazky vyplývající z pracovně
právních vztahů zaměstnanců.
Dále a.s. přebírá podíl na
ztrátě z hospodaření Masokombinátu
za rok 1993 vyplývající z jednorázového
odpisu drobného investičního majetku za IV.
čtvrtletí 1993. Naopak etátní podnik
Masoprogress Praha si ponechá ve své správě
a hospodařeni pohledávky a závazky plynoucí
z obchodní činnosti Masokombinátu Mladá
Boleslav za rok 1993 a ostatní krátkodobé
závazky a pohledávky za rok 1993. Státní
Podnik Masoprogrees Praha zpracuje žádost o povolení
výjimky z § 45 zákona č. 92/91 Sb.,
o podmínkách převodu majetku tátu
na jiné osoby, na prodej zbývajících
částí majetku státního Podniku.
Výnos z prodeje bude použit k úhradě
závazků.
Jsem přesvědčen, že výše
uvedené řešení je optimální
pro oba subjekty výhodné a zaručuje reálnou
možnost uspokojení pohledávek dodavatelů.
Musím však konstatovat, že dořešení
této záležitosti si vyžádá
určitý časový prostor.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Jaroslav Sýkora
poslanec poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Praha
Na vědomí:
Vážený pan
PhDr. Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky

