Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Jaroslava Sýkory na místopředsedu vlády a ministra zemědělství Josefa Luxe. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Vážený pan
Ing. Josef Lux
místopředseda vlády České republiky
a ministr zemědělství ČR
prostřednictvím pana
PhDr. Milana Uhdeho
předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Vážený pane místopředsedo,
jak jste jistě informován, v České
republice existuje mnoho výrobních kombinátů
zabývajících se zpracováním
zemědělské produkce. Jedním z nich
je Masoprogres Praha, závod 08, Masokombinát Mladá
Boleslav - Kosmonosy.
Dne 1.1.1994 došlo k privatizaci uvedeného odštěpného
závodu. Tímto dnem přestaly být hrazeny
faktury za dodávky z období roku 1993 se zdůvodněním,
že nová akciová společnost žádné
závazky ani pohledávky nepřevzala. Předmětné
tvrzení se snad opírá o vyjádření
Fondu národního majetku ČR, jehož fotokopie
je k této interpelaci přiložena. Stojíme
před otázkou, zda se nacházíme v právním
státě, či zda nikoli. Nabízí
se otázka, jak je možné, privatizovat podnik
s tím, že nový soukromý majitel nepřevezme
majetek spolu se závazky a pohledávkami. K tomuto
skutečně došlo. Neuspokojené dluhy v
současné době dopadly na zemědělce
okresu Nymburk, kteří jsou sdruženi v zemědělsko-podnikatelské
komoře, a kteří se uspokojení svých
jednoznačných pohledávek řádně,
leč neúspěšně, domáhají.
Tvrzení, že dluhy nepřechází
na novou akciovou společnost, opírá vedení
a.s. a FNM ČR o skutečnost, že v privatizaci
zvítězil privatizační projekt privatizující
závody bez dluhů a pohledávek. Tento privatizační
projekt však vycházel z nájemního vztahu,
který byl uzavřen mezi Masoprogresem Praha s.p.
a firmou Fanda s.r.o. a následně firmou Masokombinát
s.r.o. Tento nájemní vztah skončil k 30.
9. 1993. Po tomto termínu provozoval závod 08 Mladá
Boleslav vlastník těchto jatek, kterým byl
Masoprogras Praha s.p. V případě, že
by byl nájemní vztah ukončen a ihned po termínu
ukončení nájemního vztahu by FNM ČR
proved! privatizační transformaci uvedeného
závodu na akciovou společnost, by bylo pochopitelné,
že uvedené dluhy by nově vzniklá a.s.
nepřebírala. V tomto konkrétním případě
však hospodařil v průběhu posledních
tří měsíců r. 1993 státní
podnik, který byl vlastníkem této provozovny.
Lze považovat za precedens zkušenosti z první
vlny kupónové privatizace, ve které byly
státní podniky privatizovány s veškerými
závazky a pohledávkami, které k privatizovanému
majetku náleží.
Postižení zemědělci provozující
v této oblasti živočišnou výrobu
prožili rok 1 993 jako jeden z nejhorších hospodářských
roků. Téměř polovinu roku prodávali
své výrobky za ceny, které byly hluboko pod
výrobními náklady. Dosažení rentability
v jakékoli komoditě živočišné
výroby bylo vzhledem k místním podmínkám
téměř nemožné. Z produkce dodané
do jatek byli zemědělští výrobci
nuceni řádně a včas zaplatit DPH na
výstupu aniž by byla tato položka od odběratele
uhrazena.
Nemusím Vás přesvědčovat o
tom, že živočišná výroba váže
rozsáhlé finanční prostředky.
Dotčení zemědělci byli tedy nuceni
zajistit si tyto prostředky formou bankovních úvěrů.
Úrokové sazby se pohybují pro zemědělce
v rozmezí 16 18 % s tím, že získání
úvěrů pro zemědělskou výrobu
je čím dál svízelnější,
protože banky nemají téměř žádný
zájem úvěrovat zemědělskou
výrobu z důvodu její evidentní nerentability
a rizikovosti z pohledu banky.
Od klíčového okamžiku privatizace uplynuly
již téměř čtyři měsíce
a do dnešního dne dotčení zemědělští
prvovýrobci neví na koho se obrátit a kdo
a které dluhy v jaké výši zaplatí.
Slibů a ujišťování by se nalezlo
mnoho, leč výsledek je nulový.
Při řešení celé situace soudní
cestou by bylo nutné vynaložit další finanční
náklady na poplatky spojené se soudním řízením.
Přitom je ovšem jasné, že při soudním
řešení se jedná a bude jednat o záležitost
dlouhodobou, neboť justiční situaci našeho
státu Vám, vážený pane místopředsedo,
rozhodně nemusím objasňovat. Zemědělským
prvovýrobcům předmětné finanční
prostředky schází v platební bilanci,
jinými slovy v prostém životě. Tato
cesta je tou poslední, ve kterou prostí zemědělci
věří a doufají. Bylo by velmi smutné
kdyby Vaše ministerstvo nenapomohlo řešení
naznačené svízelné situace.
Ze všech uvedených důvodů se na Vás,
vážený pane místopředsedo, obracím
s touto interpelací a žádám o okamžitý
zásah Vašeho ministerstva v této věci
tak, aby došlo k saturaci oprávněných
nároků zemědělců dotčeného
regionu. Jedná se o další existenci či
neexistenci našeho zemědělství.
Děkuji za pochopení.
Ing. Jaroslav Sýkora | |
poslanec Poslanecké sněmovny | |
Parlamentu ČR |
Fond národního majetku České republiky
Rašínovo nábř. 42, 128 00 Praha 2
Doporučeně
Vážený pan | |
Ing. Martin Borovička | |
ředitel s.p. Masoprogres | |
Štěpánská 63 | |
112 10 Praha 1 |
Č.j. 399/636/A/Sp-94 | v Praze dne 29.března 1994 |
Věc: Masokombinát Kosmonosy a.s.
Vážený pane řediteli,
s politováním Vám musím sdělit,
že otázky rozporů kolem delimitace majetku
připadající na jeden z bývalých
závodů Vašeho státního podniku
/konkrétně na odštěpný závod
08 - Masokombinát Mladá Boleslav - Kosmonosy/, z
něhož vznikla nynější akciová
společnost Masokombinát Kosmonosy, nemůže
nést FNM ČR, protože k tomu není oprávněn.
hledem k tomu, že a.s.vzniká předem definovaného
státního majetku /který je popsán
v příslušném privatizačním
projektu / je delimitace závodu záležitostí
bývalého státního podniku. Při
tom máme za to, že není důležité
kým byl závod v nájmu provozován a
zda byl např. pronajmut různým společnostem
s r.o. /jako byl FANDA, Masokombinát s r.o. atd./, od něhož
pronajímatel tedy přímo Váš státní
podnik vybíral nájemné, ale za něž
údajně vedení závodu z neznámých
důvodů uhrazoval o následně jejich
dluhy /jak ve svém podání uvádí
představenstvo a.s. /, protože tyto dluhy nemohou
být dluhy nyní dluhem a.s., které na jejich
vzniku nenese žádnou vinu. Přitom skutečným
majitelem závodu byl vždy podnik, který uzavíral
nájemní smlouvy a nikoliv závod, který
má být privatizován.
Proto si Vás Vážený pane řediteli,
dovolujeme požádat o laskavé projednání
delimitačních problémů a jejich důsledků
s orgáne m nadřízeným Vašemu
státnímu podniku tzn. MZe ČR.
Věřím, že pochopíte naše
stanovisko a čekáme na Vaši zprávu o
vyřešení rozporového protokolu.
S pozdravem
Ing. Václav Spůra | |
vedoucí oddělení |
vyřizuje: Zd. Menzl | kulaté razítko Fond národního majetku České republiky |