Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

962

INTERPELACE

poslance Jaroslava Sýkory

na místopředsedu vlády a ministra zemědělství Josefa Luxe ve věci Masoprogresu Praha, závod 08, Masokombinát Mladá Boleslav - Kosmonosy

Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Jaroslava Sýkory na místopředsedu vlády a ministra zemědělství Josefa Luxe. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 6. května 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

Vážený pan

Ing. Josef Lux

místopředseda vlády České republiky

a ministr zemědělství ČR

prostřednictvím pana

PhDr. Milana Uhdeho

předsedy Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Vážený pane místopředsedo,

jak jste jistě informován, v České republice existuje mnoho výrobních kombinátů zabývajících se zpracováním zemědělské produkce. Jedním z nich je Masoprogres Praha, závod 08, Masokombinát Mladá Boleslav - Kosmonosy.

Dne 1.1.1994 došlo k privatizaci uvedeného odštěpného závodu. Tímto dnem přestaly být hrazeny faktury za dodávky z období roku 1993 se zdůvodněním, že nová akciová společnost žádné závazky ani pohledávky nepřevzala. Předmětné tvrzení se snad opírá o vyjádření Fondu národního majetku ČR, jehož fotokopie je k této interpelaci přiložena. Stojíme před otázkou, zda se nacházíme v právním státě, či zda nikoli. Nabízí se otázka, jak je možné, privatizovat podnik s tím, že nový soukromý majitel nepřevezme majetek spolu se závazky a pohledávkami. K tomuto skutečně došlo. Neuspokojené dluhy v současné době dopadly na zemědělce okresu Nymburk, kteří jsou sdruženi v zemědělsko-podnikatelské komoře, a kteří se uspokojení svých jednoznačných pohledávek řádně, leč neúspěšně, domáhají.

Tvrzení, že dluhy nepřechází na novou akciovou společnost, opírá vedení a.s. a FNM ČR o skutečnost, že v privatizaci zvítězil privatizační projekt privatizující závody bez dluhů a pohledávek. Tento privatizační projekt však vycházel z nájemního vztahu, který byl uzavřen mezi Masoprogresem Praha s.p. a firmou Fanda s.r.o. a následně firmou Masokombinát s.r.o. Tento nájemní vztah skončil k 30. 9. 1993. Po tomto termínu provozoval závod 08 Mladá Boleslav vlastník těchto jatek, kterým byl Masoprogras Praha s.p. V případě, že by byl nájemní vztah ukončen a ihned po termínu ukončení nájemního vztahu by FNM ČR proved! privatizační transformaci uvedeného závodu na akciovou společnost, by bylo pochopitelné, že uvedené dluhy by nově vzniklá a.s. nepřebírala. V tomto konkrétním případě však hospodařil v průběhu posledních tří měsíců r. 1993 státní podnik, který byl vlastníkem této provozovny. Lze považovat za precedens zkušenosti z první vlny kupónové privatizace, ve které byly státní podniky privatizovány s veškerými závazky a pohledávkami, které k privatizovanému majetku náleží.

Postižení zemědělci provozující v této oblasti živočišnou výrobu prožili rok 1 993 jako jeden z nejhorších hospodářských roků. Téměř polovinu roku prodávali své výrobky za ceny, které byly hluboko pod výrobními náklady. Dosažení rentability v jakékoli komoditě živočišné výroby bylo vzhledem k místním podmínkám téměř nemožné. Z produkce dodané do jatek byli zemědělští výrobci nuceni řádně a včas zaplatit DPH na výstupu aniž by byla tato položka od odběratele uhrazena.

Nemusím Vás přesvědčovat o tom, že živočišná výroba váže rozsáhlé finanční prostředky. Dotčení zemědělci byli tedy nuceni zajistit si tyto prostředky formou bankovních úvěrů. Úrokové sazby se pohybují pro zemědělce v rozmezí 16 18 % s tím, že získání úvěrů pro zemědělskou výrobu je čím dál svízelnější, protože banky nemají téměř žádný zájem úvěrovat zemědělskou výrobu z důvodu její evidentní nerentability a rizikovosti z pohledu banky.

Od klíčového okamžiku privatizace uplynuly již téměř čtyři měsíce a do dnešního dne dotčení zemědělští prvovýrobci neví na koho se obrátit a kdo a které dluhy v jaké výši zaplatí. Slibů a ujišťování by se nalezlo mnoho, leč výsledek je nulový.

Při řešení celé situace soudní cestou by bylo nutné vynaložit další finanční náklady na poplatky spojené se soudním řízením. Přitom je ovšem jasné, že při soudním řešení se jedná a bude jednat o záležitost dlouhodobou, neboť justiční situaci našeho státu Vám, vážený pane místopředsedo, rozhodně nemusím objasňovat. Zemědělským prvovýrobcům předmětné finanční prostředky schází v platební bilanci, jinými slovy v prostém životě. Tato cesta je tou poslední, ve kterou prostí zemědělci věří a doufají. Bylo by velmi smutné kdyby Vaše ministerstvo nenapomohlo řešení naznačené svízelné situace.

Ze všech uvedených důvodů se na Vás, vážený pane místopředsedo, obracím s touto interpelací a žádám o okamžitý zásah Vašeho ministerstva v této věci tak, aby došlo k saturaci oprávněných nároků zemědělců dotčeného regionu. Jedná se o další existenci či neexistenci našeho zemědělství.

Děkuji za pochopení.

 Ing. Jaroslav Sýkora
 poslanec Poslanecké sněmovny
 Parlamentu ČR



Fond národního majetku České republiky

Rašínovo nábř. 42, 128 00 Praha 2

Doporučeně

 Vážený pan
 Ing. Martin Borovička
 ředitel s.p. Masoprogres
 Štěpánská 63
 112 10 Praha 1

Č.j. 399/636/A/Sp-94v Praze dne 29.března 1994

Věc: Masokombinát Kosmonosy a.s.

Vážený pane řediteli,

s politováním Vám musím sdělit, že otázky rozporů kolem delimitace majetku připadající na jeden z bývalých závodů Vašeho státního podniku /konkrétně na odštěpný závod 08 - Masokombinát Mladá Boleslav - Kosmonosy/, z něhož vznikla nynější akciová společnost Masokombinát Kosmonosy, nemůže nést FNM ČR, protože k tomu není oprávněn. hledem k tomu, že a.s.vzniká předem definovaného státního majetku /který je popsán v příslušném privatizačním projektu / je delimitace závodu záležitostí bývalého státního podniku. Při tom máme za to, že není důležité kým byl závod v nájmu provozován a zda byl např. pronajmut různým společnostem s r.o. /jako byl FANDA, Masokombinát s r.o. atd./, od něhož pronajímatel tedy přímo Váš státní podnik vybíral nájemné, ale za něž údajně vedení závodu z neznámých důvodů uhrazoval o následně jejich dluhy /jak ve svém podání uvádí představenstvo a.s. /, protože tyto dluhy nemohou být dluhy nyní dluhem a.s., které na jejich vzniku nenese žádnou vinu. Přitom skutečným majitelem závodu byl vždy podnik, který uzavíral nájemní smlouvy a nikoliv závod, který má být privatizován.

Proto si Vás Vážený pane řediteli, dovolujeme požádat o laskavé projednání delimitačních problémů a jejich důsledků s orgáne m nadřízeným Vašemu státnímu podniku tzn. MZe ČR.

Věřím, že pochopíte naše stanovisko a čekáme na Vaši zprávu o vyřešení rozporového protokolu.

S pozdravem

 Ing. Václav Spůra
 vedoucí oddělení

vyřizuje: Zd. Menzlkulaté razítko Fond národního majetku České republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP