Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

908 A

ODPOVĚĎ NA OTÁZKU

poslance Jaroslava Vlčka

na ministra obrany Antonína Baudyše

ve věci ekologických jednotek v Armádě České republiky

Ministr obrany Antonín Baudyš zaslal odpověď na otázku poslance Jaroslava Vlčka dopisem ze dne 29. dubna 1994.

Podle § 90 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra obrany Antonína Baudyše na otázku poslance Jaroslava Vlčka. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 29.dubna 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

MINISTR OBRANY ČESKÉ REPUBLIKY

doc. Ing. Antonín BAUDYŠ, CSc.

Č`. j. 5329 - 5

 
Příloha: 3 listy

Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny,

v příloze Vám zasílám odpověď na interpelaci, týkající s existence a poslání "ekologických jednotek" v Armádě ČR ze dne 6. dubna 1994, zaslané mi předsedou Strany zelených RNDr. Jaroslavem Vlčkem.

Z důvodů uvedených ve zmiňované příloze nemohu odpovědět na konkrétní otázky obsažené v interpelaci.

S pozdravem

Antonín Baudyš

Vážený pan

PhDr. Milan UHDE

předseda Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha

 
Příloha k čj. 5329 - 5
 
Počet listů: 2

Pro zvýšení ekologické bezpečnosti v dopravě byly v roce 1991 u stavebních a mostních útvarů železničního vojska vytvořeny na bázi čet chemické ochrany speciální osmičlenné ekologické jednotky. Jejich úkolem bylo zjišťování průmyslových toxických a radioaktivních látek, vytyčování zamořeného prostoru, zamezení úniku škodlivin z železničních vozů, organizovaní deaktivace a odmořování osob, materiálu a terénu. S jejich využitím se výhledově počítalo i k nasazení na ekologické havárie mimo železnici.

K uvedeným účelům byly speciální ekologické jednotky železničního vojska vybaveny šesti automobily Tatra 815 s detekční, analyzační, asanační a odmořovací technikou pro operativní zajištění místa ekologické havárie včetně nezbytných následných opatření. Za dobu své existence zachránily tyto jednotky majetek v hodnotě několika milionů Kč. Jejich prezentace na mezinárodní konferenci NATO o otázkách životního prostředí v Norském Dombas na podzim roku 1992 vyvolala značnou pozornost.

Z rozhodnutí 2. zasedání Rady obrany státu dne 17. září 1993 ukončilo železniční vojsko svou činnost ke dni 31. března 1994 a z téhož důvodu byly rozpuštěny i jeho speciální ekologické jednotky. Poslední vycvičená osádka Tatry 815 odešla do zálohy 25. března 1994. Z technického vybavení převzal jedno speciálně vybavené vozidlo resort ministerstva dopravy, druhé bylo předáno 1. brigádě chemické ochrany v Liberci. Zbylá čtyři vozidla byla po odstrojení vyžita k jiným účelům.

Z uvedeného plyne, že zmiňovaná Směrnice pro nasazení speciální ekologických jednotek železničního vojska pozbyla svou platnost. S vytvořením jednotek se speciálními úkoly v oblasti ochrany životního prostředí se v nejbližší době nepočítá.

Pro zajištění běžných provozních nehod s možným dopadem na životní prostředí jsou v souladu s vojenským předpisem o ochraně vody a půdy, u větších vojenských útvarů, kde se předpokládá rozsáhlejší manipulace a skladování látek ohrožujících životní prostředí, zřizována havarijní a požární družstva.

K internímu řešení problematiky životního prostředí v resortu ministerstva obrany v souladu s normativními právními akty jsou vytvořeny armádní ekologické orgány. Ty zahrnují jednak specialisty, kteří plní úkoly po velitelské linii na úrovni velitelství brigád, sborů a generálního štábu a jednak pracovníky pověřené úkoly státní správy na úrovni vojenských ubytovacích stavebních správ s regionální působností. Vrcholným orgánem resortu na úseku životního prostředí je oddělení životního prostředí ministerstva obrany, přímo podřízené 1. náměstkovi ministra obrany. V současné době je připravován výnos 1. náměstka ministra, který by ekologické orgány resortu institucionalizoval.

K zajištění dodržování legislativně - právních podmínek na úseku životního prostředí při výcviku vojsk plní armádní ekologické orgány úkoly v oblasti legislativní a normotvorné, kontrolní informační a poradensko - metodologické. Kromě speciálních předpisů pro prevenci ekologických škod je enviromentální hledisko začleňováno i do dalších vojenských norem, včetně normy základní Zákl-1.

O svědomitém přístupu Armády ČR k problematice životního prostředí svědčí i dobré vztahy a tvůrčí spolupráce mezi ministerstvy obrany a životního prostředí. Armádní ekologie je rovněž jedním z předmětů zájmu členských států NATO pro spolupráci s ČR v rámci Partnerství pro mír.

Armáda ČR, vědoma si naléhavosti ekologické problematiky o národním i mezinárodním měřítku, bude i nadále podnikat kroky vedoucí k minimalizaci negativních dopadů její činnosti na životní prostředí.

V případě dalšího zájmu o problematiku životního prostředí v Armádě ČR doporučuji obrátit se na vedoucího oddělení životního prostředí MO plk. Komára, telefon. č. 330 52 501.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP