Ministr spravedlnosti Jiří Novák zaslal odpověď
na interpelaci poslance Jiřího Vyvadila dopisem
ze dne 11. března 1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
spravedlnosti Jiřího Nováka na interpelaci
poslance Jiřího Vyvadila. Odpověď je
přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
| |
V Praze dne 11. března 1994
M- 155/94 |
Vážený pane poslanče,
K Vaší interpelaci, která mně byla předložena
dne 18. února t. r., Vám sděluji, že
na základě mého rozhodnutí byla ve
dnech 7. - 10. 2. 1994 provedena prověrka rychlosti vyřizování
návrhů na zápis do obchodního rejstříku
u obvodního soudu pro Prahu 1. jejím účelem
bylo zejména zjistit, zda v tomto zařízení
nedochází k neodůvodněným průtahům.
Prověrková skupina byla složena ze zkušených
pracovníků Ministerstva spravedlnosti, Městského
soudu v Praze i některých rejstříkových
soudů.
Výsledky prověrky potvrdily částečné
zlepšení v činnosti obchodního rejstříku
u Obvodního soudu pro Prahu 1 a tím i příznivý
vliv již dříve přijatých personálních,
organizačních a materiálních opatření.
Šlo zejména o personální posílení
tohoto pracoviště (v roce 1993 pracovalo u tohoto
obchodního rejstříku deset soudců,
deset soudních tajemníků a střídavě
- v několikaměsíčních obdobích
- dvacet šest justičních čekatelů),
o některé změny v organizace práce,
o přednostní vybavení tohoto pracoviště
odpovídající výpočetní
technikou a funkčním programem, o jeho přemístění
do lépe vyhovujících kancelářských
prostorů apod. Ostatně toto částečně
zlepšení lze doložit i srovnáním
statistických údajů za léta 1992 a
1993: zatímco v roce 1992 bylo provedeno 13 104 prvozápisků
a výmazů podnikatelských subjektů,
v roce 1993 již 19 949, tj. o 6 845
Přesto nejsem s činností obchodního
rejstříku u Obvodního soudu pro Prahu 1 spokojen.
V souladu s výsledky prověrky souhlasím s
tím, že řízení o některých
návrzích na zápis do obchodního rejstříku,
popřípadě na jeho změnu, probíhá
velmi rychle a naopak, že řízení o mnoha
jiných návrzích trvá nepřiměřeně
dlouho. Odpovědní pracovníci Obvodního
soudu pro Prahu 1 vysvětlují tento rozdílný
postup zejména tím, že délka řízení
je v jednotlivých případech závislá
na úrovni (úplnosti) návrhu a že s urychlením,
v podstatě přednostně jsou vyřizovány
kvalifikované a kvalitně zpracované návrhy,
které netrpí žádnými vadami.
Vedle toho poukazuji na dřívější
nepříznivé podmínky, na jejichž
vrub spadá koncentrace většího počtu
starších nevyřízených věcí,
které jsou jen postupně zpracovávány,
a na nižší odbornou způsobilost a časté
střídání administrativních
pracovnic.
Toto vysvětlení, jak vyplývá ze zprávy
o prověrce, je však přijatelné jen ve
vztahu k části zkoumaných věcí.
Ukázalo se totiž, že jsou s velkým prodlením
vyřizovány též některé
návrhy, které jsou na dobré úrovni
a není třeba odstraňovat jejich vady, anebo
je doplňovat. Ostatně často dochází
k průtahům i v důsledku opožděného
doručování rozhodnutí. I když
prověrka nezjistila přijímaní úplatků
nebo jiných forem korupce, mohou uvedené skutečnosti
vyvolávat nedůvěru veřejnosti k činnosti
obchodního rejstříku i soudcům a dalším
zaměstnancům, kteří v něm pracují.
Za tohoto stavu hodlám bez odkladu projednat výsledky
a závěry prověrky s předsedy Městského
soudu v Praze a Obvodního soudu pro Prahu 1 s cílem
a) uložit jim organizovat na pracovišti obchodního
rejstříku Obvodního soudu pro Prahu 1 účinný
průběžný dohled sledující
zejména, aby se pořadí vyřizovaných
návrhů řídilo zásadně
dnem podání návrhu a aby nedocházelo
k dalším průtahům ve věcech,
ve kterých již uplynula doba delší dvou
měsíců ode dne podání návrhu,
b) zvážit realizaci dalších personálních,
organizačních a materiálních opatření,
která by vytvořila podmínky pro postupné
zkracování délky řízení
na nejvýše 30 dnů.
Závěrem musím konstatovat, že zejména
volba vhodných personálních opatření,
která by mohla přinést poměrně
rychlý efekt, není zdaleka jednoduchou záležitostí,
a to se zřetelem na zákonné zásady
nepřeložitelnosti a nesesaditelnosti soudce. S přihlédnutím
k těmto zásadám nemohu např. zvyšovat
počet soudců činných v obchodním
rejstříku pro Prahu 1 jen pod tlakem okamžitého
vyššího nápadu věcí, který
je v nynějším rozsahu nepochybně průvodním
jevem transformace ekonomiky, ale také s respektováním
pravděpodobného vývoje agendy obchodního
rejstříku v příštích letech.
Předpokládám, že lepší podmínky
pro řešení neuspokojivé situace v obchodním
rejstříku cestou opatření personální
povahy vytvoří připravovaný zákon
o vyšších soudních úřednících.
S pozdravem Jiří Novák
Vážený pan
JUDr. Jiří Vyvadil
poslanec Poslanecké
sněmovny Parlamentu ČR