4. Výsledky rozpočtového hospodaření ke konci října

Podle předběžných bankovních údajů o pokladním plnění státního rozpočtu k 31.10. vykazuje státní rozpočet přebytek ve výši 6,4 mld Kč. Ve výdajích je přitom zahrnuto saldo z clearingového zúčtování se Slovenskou republikou ve výši 1,8 mld Kč.

Na výsledku státního rozpočtu se podílejí jeho příjmy a výdaje v těchto proporcích:

v mld Kč

 
Rozpočet 1993
Upravený rozpočet
Skutečnost leden-říjen
% plnění
    
rozp.schv.
rozp.upr.
Příjmy
342,2
351,4
289,5
84,6
82,4
Výdaje
342,2
351,4
283,1
82,7
80,6
Saldo
x
x
+6,4
x
x


Hlavní druhy příjmů vykázaly následující plnění:

v mld Kč

Příjmy
Rozpočet schválený
Rozpočet upravený
Skutečnost leden-říjen
% plnění
    
rozp.schv.
rozp.upr.
Příjmy celkem 342,20351,40289,51 84,682,4
z toho:     
- daň z přidané hodnoty (vč. daně z obratu 70%) 88,4088,4064,86 73,473,4
- spotřební daně (vč. daně z obratu 30%) 38,0038,0032,77 86,286,2
- daň z příjmů práv.osob 85,9085,9055,70 64,864,8
- daň z příjmů fyz.osob 1,301,301,10 84,684,6
- pojistné soc.zabezp.97,10 100,3084,7387,3 84,5
- clo7,5013,50 12,30164,091,1
- silniční daň 4,104,103,71 90,590,5


Vcelku vývoj v plnění příjmů v měsíci říjnu potvrdil tendence, uvedené v hodnocení výsledků za 1. - 3. čtvrtletí. Oproti předchozím měsícům se však zvýšily příjmy z daně z přidané hodnoty, jejichž měsíční přírůstek činil téměř 7 mld Kč. Přes tento pozitivní výsledek je třeba počítat s tím, že celoročně uvažovaný výnos zřejmě nebude v plné výši dosažen.

Naproti tomu výnos z cel ke konci října již přesáhl i úroveň uvažovanou při úpravě státního rozpočtu na letošní rok o cca 5 %.

Podle výsledků pokladního plnění státního rozpočtu za 10 měsíců splnění celoročně uvažovaných celkových příjmů není ohroženo. Pokud by měsíční přírůstek příjmů v měsících listopad a prosinec byl na úrovni října (tj. 31 mld Kč), pak by celkové rozpočtované příjmy byly překročeny o cca 9 mld Kč.

Výdaje vykazují následující plnění:

v mld Kč

Výdaje
Rozpočet schválený
Rozpočet upravený
Skutečnost leden-říjen
% plnění
    
rozp.schv.
rozp.upr.
Výdaje celkem342,20 351,40283,0782,7 80,6
z toho:     
- neinvestiční dotace 25,7028,9017,73 69,061,3
z toho: dotace na teplo4,00 5,205,32133,0 102,3
- investiční 5,505,503,77 68,568,5
- invest. výdaje ROPO23,55 25,0516,8771,6 67,3
- stát.vyrov.příspěvek 12,3012,3010,91 88,788,7
- výdaje na politiku zaměstnanosti 6,506,501,89 29,129,1
- dávky soc.zabezp.100,85 100,8583,5982,9 82,9


Vývoj v říjnu potvrdil vysoké čerpání dotací na teplo a oprávněnost opatření vlády z června t.r., jímž byly tyto dotace zvýšeny o 1,2 mld Kč.

Naproti tomu přetrvává velmi nízké čerpání prostředků poskytovaných zemědělským organizacím, které ke konci října činí 33 %. Obdobná situace je i u dotací fondu tržní regulace, kde z rozpočtovaného objemu dotace ve výši 3 mld Kč bylo ke konci října uvolněno na základě požadavků vyplývajících z jednáni Rady fondu 555 mil. Kč (dalších 900 mil. Kč bylo poskytnuto 12.11.t.r.. K 18.11. t.r. vykazuje Fond zůstatek prostředků na účtu 1,2 mld Kč).

5.Čerpání rezerv státního rozpočtu

Ve státním rozpočtu na rok 1993 jsou zahrnuty rezervy v celkovém rozsahu 19 728 mil. Kč. Oprava rozpočtu z června t.r. znamenala zvýšení tohoto objemu o 3,6 mld Kč. Jedná se zejména o vládni rozpočtovou rezervu a dále např. o rezervu na podporu vývozu, na realizaci záruk, na dluhovou službu, na řešení sociálních problémů a výkyvů nezaměstnanosti, na soudní a mimosoudní rehabilitace a o rezervu investiční výstavby. Tyto rezervy byly k 30. září čerpány ve výši 21 113 mil. Kč, tj. na 90,5 % upraveného rozpočtu.

Z vládní rozpočtové rezervy, zahrnuté v rozpočtu ve výši 1 429 mil. Kč, bylo za 9 měsíců vyčerpáno 1 408 mil. Kč, především na


- zvýšení výdaj ministerstva vnitra (usn.vl. č. 346/93) 500,0 mil. Kč
- zabezpečení hranice mezi ČR a SR (usn.vl. č. 346/93) 457,0 mil. Kč
- úpravy platů prokurátorů (usn.vl. č. 165/93) 53,7 mil. Kč
- daňový a celní informační systém (usn.vl. č.273/93) 99,2 mil. Kč
- dotace na rozhlasové vysílání (usn.vl. č. 41/93) 90,0 mil. Kč
- výdaje spojené s vytýčením hranic (usn.vl. č.581/92) 14,0 mil. Kč
- řešení důsledku pobytu sovětských vojsk 76,0 mil. Kč
- úlevy zdravotně postiženým 38,2 mil. Kč
apod. 




Část třetí

Výsledky rozpočtového hospodaření okresních úřadů a obcí k 30. září 1993

Hospodaření okresních úřadů a obcí skončilo k 30. září přebytkem příjmů nad výdaji v celkové výši 16,6 mld Kč. Uvedený přebytek hospodaření byl ovlivněn převody prostředků z FRR (6,5 mld Kč) a ostatních fondů (1,9 mld Kč). Po očištění o tyto vlivy dosáhl čistý přebytek příjmů nad výdaji za 9 měsíců letošního roku 8,2 mld Kč.

Vývoj přebytku hospodaření místních rozpočtů od začátku roku ukazuje následující graf:


Hodnocení plnění příjmů a výdajů ke konci 3. čtvrtletí je prováděno ve vztahu k upravenému rozpočtu, který zahrnuje provedená rozpočtová opatření a k 30.9. poskytnuté účelové prostředky ze státního rozpočtu:

v mld Kč

 
Rozpočet 1993
Skutečnost leden-září
% plnění rozpočtu
A. PŘÍJMY    
1. daňové příjmy 21,3024,00112,7
z toho:   
- daň z příjmů fyzických osob 17,7018,50104,5
2. nedaňové příjmy 9,6913,93143,8
z toho:   
- příjmy z činnosti ROPO 4,896,91141,3
3. doplňkové, nahodilé a ostatní příjmy 3,803,5994,5
4. převody z fondů 6,208,45136,3
5. ostatní účel. prostř. z VPS 06,45
-
6. přijaté úvěry a příjmy z komunál. obligací 01,15
-
7. dotace ze státním rozpočtu 17,0017,01100,0
Příjmy úhrnem 57,9974,58 128,6
B. VÝDAJE    
1. výdaje na investice   
- hospodářských organizací 1,000,4141,0
- rozp. a přísp. organizací 8,9416,92189,3
2. neinvestiční výdaje    
- hospodářských organizací 4,504,4999,8
- rozp. a přísp. organizací 43,5536,1282,9
Výdaje úhrnem57,99 57,9499,9
C. SALDO příjmů a výdajů
x
16,64
x


Celkové příjmy územních rozpočtů dosáhly ke konci 3. čtvrtletí 74,58 mld Kč, což představuje plnění již na 128,6 % ročního rozpočtovaného objemu.

Z daňových příjmů se příznivě vyvíjí daň z příjmů fyzických osob, plněná již na 104,5 %. Vysoké plnění této daně je způsobeno nárůstem inkasa daně z příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků, v němž se odráží vyšší než přepokládaný růst mezd. Naopak nízké inkaso daně z nemovitostí (zatím 37,8 %) vyplývá z pomalého převodu daně z finančních úřadů na obce. Ukazuje se, že celoroční inkaso tohoto druhu daňového příjmu bude nižší než rozpočtovaných 3,6 mld Kč.

Nejvyšší plnění ve skupině nedaňových příjmů dosahují příjmy z činnosti RO a odvody PO, které dosáhly již 141,3 %. Tento výsledek je ovlivněn vyšším inkasem z příjmů z nájemného a poskytováním veřejných služeb, pomalejší privatizací lékárenské služby, apod. Již trojnásobnou úroveň těchto příjmů vykazuje kapitola práce a sociální věci vlivem vyhlášky č. 82/93 o úpravách poplatků za ubytování a stravování v ústavech sociální péče, které jsou příjmem obcí a okresních úřadů.

Doplatky a přeplatky zrušených daní a poplatků (s kterými rozpočet neuvažoval) dosáhly k 30.9. 4,1 mld Kč.

Stejně jako v předchozích letech jsou významným zdrojem příjmů místních rozpočtů doplňkové, nahodilé a ostatní příjmy, především tržby z prodeje a pronájmu nemovitostí (4,7 mld Kč).

Rozpočtovaná částka 17 mld Kč dotací ze státního rozpočtu byla do konce 3. čtvrtletí uvolněna již v plné výši. Tato částka však nebyla okresním úřadům a obcím plně k dispozici vzhledem k termínu poukazu těchto prostředků (30. září t.r.) a představuje účetně "peníze na cestě" (ve výši 2,3 mld Kč).

Dalším významným zdrojem příjmů jsou účelové prostředky ze státního rozpočtu rozpočtované v kapitole VPS. Tyto prostředky byly uvolněny obcím a okresním úřadům na financování akcí investiční výstavby a ekologických staveb, na protiradonová opatření, na výstavbu obecních bytů a domů s pečovatelskou službou, na doplatky družstevní bytové výstavbě a dotace na KBV, na úpravu objektů pro Volyňské Čechy apod.

Navíc byly územním rozpočtům v průběhu roku přiděleny i účelové dotace z rozpočtů ostatních ústředních orgánů ve výši 0,6 mld Kč, např. z ministerstva kultury na regeneraci městských památkových rezervací, z ministerstva zemědělství a Fondu životního prostředí na ekologické stavby aj.

Celkové výdaje byly částkou 57,9 mil. Kč čerpány na 99,9 %. Nejvyšší čerpání vykazují výdaje na investice rozpočtových a příspěvkových organizací, neboř zde se projevuje snaha dokončit rozestavěné stavby ve školství, zdravotnictví, ekologii atd.

Část čtvrtá

Vývoj státních finančních aktiv a pasív

Vývoj státních finančních aktiv a pasív ČR za 1.- 3. čtvrtletí 1993 charakterizují následující údaje:

v mld Kč

 
Stav k
Změna za 1.-3.čtvrt. 1993
 
1.1.1993
30.9.1993
 
    
Prostředky ČR na účtech u ČNB 24,733,3+8,6
v tom: účty charakteru rezerv 1,51,7+0,2
účelové prostředky z půjčky SAL 6,28,5+2,3
účelové prostředky z půjčky od ES 8,98,9-
účelové prostředky z půjčky od G-24 6,56,5-
ostatní účelové a vázané prostředky 1,1l,5+0,4
ostatní prostředky u ČNB 0,56,2+5,7
Vládní pohledávky vůči zahraničí 101,799,4-2,3
Ostatní zahraniční pohledávky 63,663,2-0,4
Pohledávky z clearingového platebního styku se SR (aktivum bloku v zúčt. XCS) -1,1+1,1
Majetkové účasti státu u mezinárodních bank a tuzemských společností 3,94,3+0,4
Směnky u společností v držbě státu -5,5+5,5
Pohledávky z návratných finačních výpomocí a realizovaných záruk 7,17,1-
Cenné papíry a ostatní pohledávky státu 0,10,1-
Státní finanční aktiva celkem 201,1214,0+12,9
Závazky státu u České národní banky 58,048,2-9,8
Závazky státu u komerčních bank 17,76,9-10,8
Vládní závazky vůči zahraničí 21,724,3+2,6
Ostatní zahraniční závazky 49,647,6-2,0
Závazky z clearingové platebního styku se SR (pasivum bloku v zúčt. ECU) -0,5+0,5
Závazky z emise státních dluhopisů 15,833,0+17,2
Státní finanční pasíva celkem 162,8160,5-2,3
Saldo státních finančních aktiv a pasív 38,353,5+15,2
z toho: pozice vůči bankovní soustavě -51,0-21,8+29,2
pozice vůči zahraničí 97,395,0-2,3


Je zřejmé, že věřitelská finančně majetková pozice České republiky se za třičvrtě roku zvýšila. Rozhodující vliv mělo snížení dlužnické pozice státu vůči bankovní soustavě (dané saldem prostředků na bankovních účtech a přímých závazků státu u bank), které bylo z části realizováno na vrub zvýšené emise státních dluhopisů, z nichž převážná část dosud je a v dohledné době ještě bude rovněž v držbě bank.

1. Operace na účtech státních finančních aktiv u ČNB

Zvýšení prostředků na účtech státních finančních aktiv u ČNB ovlivnily zejména operace na nově zřízeném umořovacím účtě určeném k uspořádání rozpočtových výdajů na dluhovou službu tak, aby nedocházelo z tohoto titulu k výkyvům v pokladním plnění státního rozpočtu v průběhu roku. Na konci září vykázal uvedený účet zůstatek ve výši cca 5 mld Kč představující převážně prostředky určené k úhradě dluhové služby do konce roku 1993.

Obdobně u operativního účtu bylo zvýšení zůstatku o 0,8 mld Kč důsledkem časového skluzu ve vyúčtování kreditních úroků z prostředků státu u ČNB a jejich převodu do rozpočtových příjmů. Totéž platí o nově zřízeném účtu pro úhrady majetkové újmy peněžních ústavů a splátek státní zadluženosti z titulu CDZ, kde zůstatek ve výši 1,1 mld Kč byl důsledkem časového rozdílu v převodech prostředků od Fondu národního majetku a jejich použitím k příslušným úhradám.

Kromě operací na výše uvedených účtech byly za 1.- 3. čtvrtletí 1993 ve prospěch účtů státních finančních aktiv u ČNB vyinkasovány zejména korunové prostředky získané z prodeje deviz při čerpání zahraniční půjčky SAL ve výši 2,3 mld Kč, vratky prostředků z emisí státních dluhopisů na KBV nepoužitých na financování a výnosy z prodeje komerčních objektů KBV ve výši 120 mil. Kč, prostředky ze zrušených depozitních účtů státu mimo SFA ve výši 90 mil. Kč a některé další drobně příjmy v celkové částce nepřesahující 87 mil. Kč.

Na vrub účtů státních finančních aktiv u ČNB se kromě operací na účtech k uspořádání výdajů na dluhovou službu a příjmů z kreditního úročení prostředků státu uskutečnily zejména následující výdajové operace:


 
v mil. Kč
- úhrada potřeb komplexní bytové výstavby
480
- úhrada na zabezpečení základních registrů a informačních systémů rozpočtu, daňové a celní správy
200
- úhrada splátek podílu ČR na kapitálu EBOR a IFC
196
- realizace státní záruky za úvěr a.s. Mitas
26
- úhrady k odkupu nepoužitelných zásob a základních prostředků zbrojní výroby
26
- úhrady škod z provozu motorových vozidel sovět. vojsk
8
- odměny dovozcům a auditorům při čerpání půjčky SAL
5
- úhrady na podporu konverze zbrojní výroby aj.
5
celkem
946


2. Státní finanční aktiva vůči zahraničí

Ve struktuře položek státních finančních aktiv České republiky připadá od roku 1993 největší podíl (cca 50 %) na vládní pohledávky vůči zahraničí. Pokles stavu těchto zahraničních pohledávek za tři čtvrtletí 1993 byl ovlivněn zejména splátkami v nekonvertibilních měnách a vyúčtovanými debetními kursovými rozdíly.

v mil. Kč

 
Vládní pohledávky vůči zahraničí celkem
v tom:
  
vládní pohledávky v nekonvert. měnách
civil v konvert. měmách
vládní pohledávky speciál
Stav k 1.1.1993101 666 52 29517 20532 166
Čerpání vládních úvěrů financované ze SR +804+397+407 -
Vyúčtování připsaných úroků +478+6+273 +199
Splátky vlád. úvěrů ve prospěch příjmů SR -2 701-2 190-50 -461
v tom: splátky jistiny-2 169 -2 157-12-
splátky úroků -89-33-38 -18
splátky v rámci    
deblokací-443 - 443
Vyúčtované kursové rozdíly z vlád. úvěrů a jiné -828-560-263 -5
z toho: vyúčt.kurs.rozdíly -700-558-137 -5
Stav k 30.9.1993419 49 94817 57231 899


Uskutečněné splátky u civilních vládních pohledávek v nekonvertibilních měnách se týkají zejména vládního úvěru na plynárenské VIA (1 749 mil. Kč) a vládního úvěru poskytnutého Vietnamu (374 mil. Kč). Také čerpání vládních úvěrů v nekonvertibilních měnách se týká převážně plynárenských VIA (388 mil. Kč). U civilních vládních úvěrů v konvertibilních měnách převažuje čerpání nad splátkami. Z celoročního limitu ve výši 427 mil. Kč bylo k 30.9.1993 vyčerpáno 95,3 %, což se týká hlavně akcí v Alžírsku. Splátky jistiny a úrok z vládních úvěrů v konvertibilních měnách jsou za 1.- 3. čtvrtletí minimální. Deblokace se letos uskutečnila zatím pouze u speciálních vládních pohledávek (vůči Alžírsku), i když i u civilních vládních pohledávek jsou rozpracovány (ale dosud nedokončeny) některé deblokační akce (v Tanzánii, Egyptě a Mozambiku).

Stavy zahraničních pohledávek převzatých od ČSOB se za 1.- 3. čtvrtletí 1993 snížily, což se jmenovitě týká pohledávek v nesměnitelných měnách, které převažují.

v mil. Kč

 
Stav k
Změna za 1.-3.čtvrt. 1993
 
1.1.1993
30.9.1993
 
Pohledávky v nesměnitelných měnách 61 03360 499-534
Pohledávky ve volných měnách z titulu CDZ 2 5932 671+78
Zahraniční pohledávky převzaté od ČSOB celkem 63 62663 170-456


Snížení stavu převzatých pohledávek v NSM bylo výlučně důsledkem kursových změn. Věcně převažovalo u tohoto bloku pohledávek vůči zahraničí čerpání nad splátkami, což se projevilo nepříznivým dopadem na státní rozpočet v rozsahu 1,2 mld Kč. Nové čerpání se týká hlavně iránského clearingu (převaha vývozu v důsledku realizace dodávek investičních celků sjednaných v předchozích letech), Vietnamu (souvislost s inkasem splátek VÚ) a Ruské federace (vliv proplácení akreditivů z roku 1991). U indického clearingu byla převaha vývozu nad dovozem zastavena až k 1.6.1993, kdy byla provedena zhruba 7 %ní revalvace české koruny vůči indické rupii. Deblokační akce převzatých pohledávek v NSM se uskutečnily zejména v relacích vůči Slovinsku, Bulharsku a Rumunsku.

Nárůst pohledávky z clearingového platebního styku se Slovenskem o 1,1 mld Kč se týká aktiva v zúčtovacích XCS (tzv. starý blok). Na konci září 1993 převyšovalo již toto aktivum pasívní saldo v zúčtovacích ECU (tzv, nový blok). Rozdíl ve výši 0,6 mld Kč. se projevil v zatížení výdajové části státního rozpočtu.

Majetková účast státu u mezinárodních bank se za 1.- 3.čtvrtletí 1993 zvýšila celkem ve třech případech:

- Dne 27.5.1993 byla provedena 3. splátka podílu České republiky na kapitálu EBOR ve výši cca 6 mil. USD korunově profinancovaná z prostředků státních finančních aktiv u ČNB (173 mil. Kč).

- Dne 30.7.1993 byla provedena 2. splátka kapitálového podílu České republiky v IFC ve výši 775 tis. USD, která byla korunově profinancována též z prostředků státních finančních aktiv u ČNB (23,3 mil. Kč).

- Dne 30.9.1993 byl v souladu s usnesením vlády ČR č. 490/93 zvýšen upsaný kapitál České republiky v IBRD. Ohrada korunové části české majetkové účasti byla provedena směnkou znějící na částku cca 264 mil. Kč. Zvýšení devizové části o cca 1 mil. USD bylo korunově profinancováno z prostředků státních finančních aktiv u ČNB (29,1 mil. Kč) až na začátku měsíce října.

3. Majetkové účasti státu u tuzemských společnosti a směnky tuzemských společností v držbě státu

Ve struktuře majetkových účastí státu (ČR) u tuzemských společností došlo za 1.- 3. čtvrtletí 1993 jen k malým změnám. Jednak byla zvýšena majetková účast ministerstva zemědělství u Agrobanky, a.s. Praha o 4 240 tis. Kč bezplatným přídělem akcií III. emise stávajícím akcionářům a kromě toho byla delimitací převedena majetková účast ministerstva hospodářství u Silniční a investorské a.s. Praha ve výši 900 tis. Kč na ministerstvo dopravy.

Stav v mil. Kč

Majetkové účasti státu (ČR)
k 1.1.1993
k 30.9.1993
- u a.s. EGAP420,00 420,00
- u Českomoravské záruční a rozvojové banky, a.s. 100,00100,00
- u Agrobanky, a. s.53, 00 57, 24
- u Poštovní banky, a.s.20,00 20,00
- u Silniční a investiční, a.s. 0,900,90
Tuzemské majetkové účasti ČR celkem 593,90598,14


Problematika dlužných odvodů ziskového salda rozdílů z přepočtu devizových aktiv a pasív bývalých OZO podle zákona FS č. 499/90 Sb., byla v případě a.s. Škodaexport řešena na jeho žádost v září 1993 dohodou s MF ČR, v níž je stanoveno, že konečné vypořádání dlužné částky 5 453,7 mil. Kč bude provedeno k 31.12.2003. Do té doby jsou pohledávky státu za uvedenou společností kryty 11 směnkami nepřevoditelnými na nového majitele bez předchozího souhlasu Škodaexportu. Počítá se ovšem s pravidelným ročním předkládáním analýzy finanční situace společnosti, na jejímž základě budou odpovídajícím způsobem upravovány hodnoty jejích závazků vůči státu, vystavovány nové směnky náhradou za původní, přičemž může být přistoupeno i k úhradě části závazků před termínem. Obdobně mají být v brzké době zajištěny nároky státu na dlužné odvody ziskových devalvačních rozdílů z roku 1990 i u dalších bývalých OZO.

4. Návratné finanční výpomoci a státní záruky za bankovní úvěry

Přehled o vývoji pohledávek z návratných finančních výpomocí za 1.- 3. čtvrtletí 1993 ukazuje následující tabulka:

v mil. Kč

Návratné finační výpomoci ČR
Stav k 1.1.93
Nově poskytnuté
Splátky dlužníkem
Odpis splátek
Stav k 30.9.93
- z rezerv a úspor stát. rozp. 1 35410137 501 368
- v rámci mimořádných výdajů státního rozpočtu 512-5 -507
- ze státních fin. aktiv 600-  600
- na plynárenské VIA2 527 1 6491 871- 2 305
- Státní tiskárně cenin 412-- -412
- ostatním organizacím467 -11182 274
- soukromému sektoru na úsporu tepla 74-11 -63
Celkem5 9461 750 1 9352325 529


Většina návratných finančních výpomocí státu má splatnost smluvně vázanou na závěr roku. Přesto byly do státního rozpočtu průběžně hrazeny splátky zvláště výpomocí menšího rozsahu. Vzhledem k neuspokojivé finanční situaci některých dlužníků muselo však ministerstvo financí přistoupit k povolení odkladu splátek a v několika případech vymáhat splácení celé půjčky přes příslušné finanční úřady.

Rozsahem splácení i čerpání zaujímá výjimečné postavení v tomto bloku státních finančních aktiv státní půjčka na financováni plynárenských VIA. Její čerpání je závislé na průběhu dokončení výstavby těchto akcí, na nichž se spolu s Českou republikou smluvně podílí i Slovenská republika. Splácení plynárenských VIA probíhá v závislosti na tržbách z realizace dodávek zemního plynu, které byly dosud pravidelné a stejná dynamika se předpokládá i do konce roku 1993.

Nově poskytnuté návratné finanční výpomoci z rezerv a úspor státního rozpočtu směřují v roce 1993 hlavně do oblasti rozvoje vědy a technologie. Pokračovala také humanitární pomoc přesídlencům z oblastí postižených jadernou havárií v Černobylu, která má z části formu půjček.

V souvislosti s ukončením těžby na Dole Heřmanice, a.s. OKD Ostrava a uzavřením důlního pole XI. překopu Dolu Tuchlovice, a.s. ČMD Kladno prominul ministr financí na základě usnesení vlády ČR č.185/93 splacení návratných finančních výpomocí ve výši 143,8 mil. Kč a 38,4 mil. Kč. Návratná finanční výpomoc poskytnutá podniku Papírny Větřní ve výši 50 mil. Kč byla převedena na účelovou dotaci.

Přehled o vývoj i vnitřních a zahraničních bankovních úvěrů krytých státními zárukami (vč. záruk solidárních) za 1.- 3. čtvrtletí 1993 ukazuje následující tabulka:

v mil. Kč

Úvěry se státní zárukou ČR
Stav k 1.1.93
Poskytnuté záruky
Splátky úvěru dlužníkem
Realizace státních záruk
Stav k 30.9.93
Vnitřní bankovní úvěry organizacím 4 037-400 663 571
Zahraniční půjčky organizacím 18 016-553 36616 959
Závazky Slovenska ve VM z titulu CDZ převzaté od ČSOB 20 122-666 -19 457
Přímé zahraniční závazky Slovenska 10 192-406 -9 540
Úvěry se státní zárukou celkem 52 367-2 025 43249 527


Poznámka: Zahraniční půjčky a závazky jsou přepočteny na Kč aktuálními kursy dle kursovního lístku ČNB

Nové státní záruky nebyly v roce 1993 zatím poskytovány z důvodu nedostatečného limitu, který byl upraven až v novele rozpočtových pravidel. Podle novelizovaného zákona č.189/93 Sb. je ministr financí oprávněn poskytovat státní záruky do výše, v níž souhrn splátek úvěrů a jiných obdobných finančních výpomocí, splatných v jednotlivých kalendářních. letech, nepřekročí 8 % předpokládaných příjmů státního rozpočtu republiky.

Splatné závazky z vnitřních a zahraničních úvěrů krytých státní zárukou byly za 1. - 3. čtvrtletí 1993 schopny uhradit z vlastních zdrojů pauze dva podniky, a to a. s. ČEZ Praha (439, 2 mil. Kč) a České aerolinie (474,2 mil. Kč). Vzhledem k tíživé finanční situaci většiny ostatních příjemců úvěrů se státní zárukou muselo MF ČR přistoupit k realizaci státních záruk v celkové výši 432 mil. Kč, z čehož 406 mil. Kč bylo uhrazeno ze státního rozpočtu a 26 mil. Kč (úroky z úvěru poskytnutého a.s. Mitas Praha) z účtu státních finančních aktiv. U podniku Mesit Uherské Hradiště se na základě usnesení vlády ČR č. 356/93 Investiční banka vzdala nerealizované části záruky ve výši 39,8 mil. Kč. Pohledávky státu z realizovaných záruk ve výši cca 1,5 mld Kč možno s ohledem na trvalé ekonomické problémy dlužníků označit v krátkodobé perspektivě za nedobytné.

Zvláštní kategorii tvoří tzv. solidární záruky, které Česká republika převzala za některé závazky Slovenska. Jedná se o závazky převzaté od ČSOB ve volně směnitelných měnách z titulu CDZ a zahraniční půjčku podniku Chemicelulóza Žilina. V případě půjček od ES a zemí G-24 je nutno, i přes slib odstoupení těchto zemí od požadavku na solidární záruky, vyčkat na jeho odsouhlasení Evropským parlamentem.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP