4. Výsledky rozpočtového
hospodaření ke konci října
Podle předběžných
bankovních údajů o pokladním plnění
státního rozpočtu k 31.10. vykazuje státní
rozpočet přebytek ve výši 6,4 mld Kč.
Ve výdajích je přitom zahrnuto saldo z clearingového
zúčtování se Slovenskou republikou
ve výši 1,8 mld Kč.
Na výsledku státního
rozpočtu se podílejí jeho příjmy
a výdaje v těchto proporcích:
Příjmy | |||||
Výdaje | |||||
Saldo |
Hlavní druhy příjmů
vykázaly následující plnění:
Příjmy celkem | 342,20 | 351,40 | 289,51 | 84,6 | 82,4 |
z toho: | |||||
- daň z přidané hodnoty (vč. daně z obratu 70%) | 88,40 | 88,40 | 64,86 | 73,4 | 73,4 |
- spotřební daně (vč. daně z obratu 30%) | 38,00 | 38,00 | 32,77 | 86,2 | 86,2 |
- daň z příjmů práv.osob | 85,90 | 85,90 | 55,70 | 64,8 | 64,8 |
- daň z příjmů fyz.osob | 1,30 | 1,30 | 1,10 | 84,6 | 84,6 |
- pojistné soc.zabezp. | 97,10 | 100,30 | 84,73 | 87,3 | 84,5 |
- clo | 7,50 | 13,50 | 12,30 | 164,0 | 91,1 |
- silniční daň | 4,10 | 4,10 | 3,71 | 90,5 | 90,5 |
Vcelku vývoj v plnění
příjmů v měsíci říjnu
potvrdil tendence, uvedené v hodnocení výsledků
za 1. - 3. čtvrtletí. Oproti předchozím
měsícům se však zvýšily
příjmy z daně z přidané hodnoty,
jejichž měsíční přírůstek
činil téměř 7 mld Kč. Přes
tento pozitivní výsledek je třeba počítat
s tím, že celoročně uvažovaný
výnos zřejmě nebude v plné výši
dosažen.
Naproti tomu výnos z cel
ke konci října již přesáhl i
úroveň uvažovanou při úpravě
státního rozpočtu na letošní
rok o cca 5 %.
Podle výsledků pokladního
plnění státního rozpočtu za
10 měsíců splnění celoročně
uvažovaných celkových příjmů
není ohroženo. Pokud by měsíční
přírůstek příjmů v měsících
listopad a prosinec byl na úrovni října (tj.
31 mld Kč), pak by celkové rozpočtované
příjmy byly překročeny o cca 9 mld
Kč.
Výdaje vykazují
následující plnění:
Výdaje celkem | 342,20 | 351,40 | 283,07 | 82,7 | 80,6 |
z toho: | |||||
- neinvestiční dotace | 25,70 | 28,90 | 17,73 | 69,0 | 61,3 |
z toho: dotace na teplo | 4,00 | 5,20 | 5,32 | 133,0 | 102,3 |
- investiční | 5,50 | 5,50 | 3,77 | 68,5 | 68,5 |
- invest. výdaje ROPO | 23,55 | 25,05 | 16,87 | 71,6 | 67,3 |
- stát.vyrov.příspěvek | 12,30 | 12,30 | 10,91 | 88,7 | 88,7 |
- výdaje na politiku zaměstnanosti | 6,50 | 6,50 | 1,89 | 29,1 | 29,1 |
- dávky soc.zabezp. | 100,85 | 100,85 | 83,59 | 82,9 | 82,9 |
Vývoj v říjnu
potvrdil vysoké čerpání dotací
na teplo a oprávněnost opatření vlády
z června t.r., jímž byly tyto dotace zvýšeny
o 1,2 mld Kč.
Naproti tomu přetrvává
velmi nízké čerpání prostředků
poskytovaných zemědělským organizacím,
které ke konci října činí 33
%. Obdobná situace je i u dotací fondu tržní
regulace, kde z rozpočtovaného objemu dotace ve
výši 3 mld Kč bylo ke konci října
uvolněno na základě požadavků
vyplývajících z jednáni Rady fondu
555 mil. Kč (dalších 900 mil. Kč bylo
poskytnuto 12.11.t.r.. K 18.11. t.r. vykazuje Fond zůstatek
prostředků na účtu 1,2 mld Kč).
5.Čerpání
rezerv státního rozpočtu
Ve státním rozpočtu
na rok 1993 jsou zahrnuty rezervy v celkovém rozsahu 19
728 mil. Kč. Oprava rozpočtu z června t.r.
znamenala zvýšení tohoto objemu o 3,6 mld Kč.
Jedná se zejména o vládni rozpočtovou
rezervu a dále např. o rezervu na podporu vývozu,
na realizaci záruk, na dluhovou službu, na řešení
sociálních problémů a výkyvů
nezaměstnanosti, na soudní a mimosoudní rehabilitace
a o rezervu investiční výstavby. Tyto rezervy
byly k 30. září
čerpány ve výši 21 113 mil. Kč,
tj. na 90,5 % upraveného rozpočtu.
Z vládní rozpočtové
rezervy, zahrnuté v rozpočtu ve výši
1 429 mil. Kč, bylo za 9 měsíců vyčerpáno
1 408 mil. Kč, především na
- zvýšení výdaj ministerstva vnitra (usn.vl. č. 346/93) | 500,0 mil. Kč |
- zabezpečení hranice mezi ČR a SR (usn.vl. č. 346/93) | 457,0 mil. Kč |
- úpravy platů prokurátorů (usn.vl. č. 165/93) | 53,7 mil. Kč |
- daňový a celní informační systém (usn.vl. č.273/93) | 99,2 mil. Kč |
- dotace na rozhlasové vysílání (usn.vl. č. 41/93) | 90,0 mil. Kč |
- výdaje spojené s vytýčením hranic (usn.vl. č.581/92) | 14,0 mil. Kč |
- řešení důsledku pobytu sovětských vojsk | 76,0 mil. Kč |
- úlevy zdravotně postiženým | 38,2 mil. Kč |
apod. |
Hospodaření okresních
úřadů a obcí skončilo k 30.
září přebytkem příjmů
nad výdaji v celkové výši 16,6 mld Kč.
Uvedený přebytek hospodaření byl ovlivněn
převody prostředků z FRR (6,5 mld Kč)
a ostatních fondů (1,9 mld Kč). Po očištění
o tyto vlivy dosáhl čistý přebytek
příjmů nad výdaji za 9 měsíců
letošního roku 8,2 mld Kč.
Vývoj přebytku hospodaření
místních rozpočtů od začátku
roku ukazuje následující graf:
Hodnocení plnění
příjmů a výdajů ke konci 3.
čtvrtletí je prováděno ve vztahu k
upravenému rozpočtu, který zahrnuje provedená
rozpočtová opatření a k 30.9. poskytnuté
účelové prostředky ze státního
rozpočtu:
A. PŘÍJMY | |||
1. daňové příjmy | 21,30 | 24,00 | 112,7 |
z toho: | |||
- daň z příjmů fyzických osob | 17,70 | 18,50 | 104,5 |
2. nedaňové příjmy | 9,69 | 13,93 | 143,8 |
z toho: | |||
- příjmy z činnosti ROPO | 4,89 | 6,91 | 141,3 |
3. doplňkové, nahodilé a ostatní příjmy | 3,80 | 3,59 | 94,5 |
4. převody z fondů | 6,20 | 8,45 | 136,3 |
5. ostatní účel. prostř. z VPS | 0 | 6,45 | |
6. přijaté úvěry a příjmy z komunál. obligací | 0 | 1,15 | |
7. dotace ze státním rozpočtu | 17,00 | 17,01 | 100,0 |
Příjmy úhrnem | 57,99 | 74,58 | 128,6 |
B. VÝDAJE | |||
1. výdaje na investice | |||
- hospodářských organizací | 1,00 | 0,41 | 41,0 |
- rozp. a přísp. organizací | 8,94 | 16,92 | 189,3 |
2. neinvestiční výdaje | |||
- hospodářských organizací | 4,50 | 4,49 | 99,8 |
- rozp. a přísp. organizací | 43,55 | 36,12 | 82,9 |
Výdaje úhrnem | 57,99 | 57,94 | 99,9 |
C. SALDO příjmů a výdajů | 16,64 |
Celkové příjmy
územních rozpočtů dosáhly ke
konci 3. čtvrtletí 74,58 mld Kč, což
představuje plnění již na 128,6 % ročního
rozpočtovaného objemu.
Z daňových příjmů
se příznivě vyvíjí daň
z příjmů fyzických osob, plněná
již na 104,5 %. Vysoké plnění této
daně je způsobeno nárůstem inkasa
daně z příjmů ze závislé
činnosti a funkčních požitků,
v němž se odráží vyšší
než přepokládaný růst mezd. Naopak
nízké inkaso daně z nemovitostí (zatím
37,8 %) vyplývá z pomalého převodu
daně z finančních úřadů
na obce. Ukazuje se, že celoroční inkaso tohoto
druhu daňového příjmu bude nižší
než rozpočtovaných 3,6 mld Kč.
Nejvyšší plnění
ve skupině nedaňových příjmů
dosahují příjmy z činnosti RO a odvody
PO, které dosáhly již 141,3 %. Tento výsledek
je ovlivněn vyšším inkasem z příjmů
z nájemného a poskytováním veřejných
služeb, pomalejší privatizací lékárenské
služby, apod. Již trojnásobnou úroveň
těchto příjmů vykazuje kapitola práce
a sociální věci vlivem vyhlášky
č. 82/93 o úpravách poplatků za ubytování
a stravování
v ústavech sociální péče, které
jsou příjmem obcí a okresních úřadů.
Doplatky a přeplatky zrušených
daní a poplatků (s kterými rozpočet
neuvažoval) dosáhly k 30.9. 4,1 mld Kč.
Stejně jako v předchozích
letech jsou významným zdrojem příjmů
místních rozpočtů doplňkové,
nahodilé a ostatní příjmy, především
tržby z prodeje a pronájmu nemovitostí (4,7
mld Kč).
Rozpočtovaná částka
17 mld Kč dotací ze státního rozpočtu
byla do konce 3. čtvrtletí uvolněna již
v plné výši. Tato částka však
nebyla okresním úřadům
a obcím plně k dispozici vzhledem k termínu
poukazu těchto prostředků (30. září
t.r.) a představuje účetně "peníze
na cestě" (ve výši 2,3 mld Kč).
Dalším významným
zdrojem příjmů jsou účelové
prostředky ze státního rozpočtu rozpočtované
v kapitole VPS. Tyto prostředky byly uvolněny obcím
a okresním úřadům na financování
akcí investiční výstavby a ekologických
staveb, na protiradonová opatření, na výstavbu
obecních bytů a domů s pečovatelskou
službou, na doplatky družstevní bytové
výstavbě a dotace
na KBV, na úpravu objektů pro Volyňské
Čechy apod.
Navíc byly územním
rozpočtům v průběhu roku přiděleny
i účelové dotace z rozpočtů
ostatních ústředních orgánů
ve výši 0,6 mld Kč, např. z ministerstva
kultury na regeneraci městských památkových
rezervací, z ministerstva zemědělství
a Fondu životního prostředí na ekologické
stavby aj.
Celkové výdaje byly
částkou 57,9 mil. Kč čerpány
na 99,9 %. Nejvyšší čerpání
vykazují výdaje na investice rozpočtových
a příspěvkových organizací,
neboř zde se projevuje snaha dokončit rozestavěné
stavby ve školství, zdravotnictví, ekologii
atd.
Vývoj státních
finančních aktiv a pasív ČR za 1.-
3. čtvrtletí 1993 charakterizují následující
údaje:
Prostředky ČR na účtech u ČNB | 24,7 | 33,3 | +8,6 |
v tom: účty charakteru rezerv | 1,5 | 1,7 | +0,2 |
účelové prostředky z půjčky SAL | 6,2 | 8,5 | +2,3 |
účelové prostředky z půjčky od ES | 8,9 | 8,9 | - |
účelové prostředky z půjčky od G-24 | 6,5 | 6,5 | - |
ostatní účelové a vázané prostředky | 1,1 | l,5 | +0,4 |
ostatní prostředky u ČNB | 0,5 | 6,2 | +5,7 |
Vládní pohledávky vůči zahraničí | 101,7 | 99,4 | -2,3 |
Ostatní zahraniční pohledávky | 63,6 | 63,2 | -0,4 |
Pohledávky z clearingového platebního styku se SR (aktivum bloku v zúčt. XCS) | - | 1,1 | +1,1 |
Majetkové účasti státu u mezinárodních bank a tuzemských společností | 3,9 | 4,3 | +0,4 |
Směnky u společností v držbě státu | - | 5,5 | +5,5 |
Pohledávky z návratných finačních výpomocí a realizovaných záruk | 7,1 | 7,1 | - |
Cenné papíry a ostatní pohledávky státu | 0,1 | 0,1 | - |
Státní finanční aktiva celkem | 201,1 | 214,0 | +12,9 |
Závazky státu u České národní banky | 58,0 | 48,2 | -9,8 |
Závazky státu u komerčních bank | 17,7 | 6,9 | -10,8 |
Vládní závazky vůči zahraničí | 21,7 | 24,3 | +2,6 |
Ostatní zahraniční závazky | 49,6 | 47,6 | -2,0 |
Závazky z clearingové platebního styku se SR (pasivum bloku v zúčt. ECU) | - | 0,5 | +0,5 |
Závazky z emise státních dluhopisů | 15,8 | 33,0 | +17,2 |
Státní finanční pasíva celkem | 162,8 | 160,5 | -2,3 |
Saldo státních finančních aktiv a pasív | 38,3 | 53,5 | +15,2 |
z toho: pozice vůči bankovní soustavě | -51,0 | -21,8 | +29,2 |
pozice vůči zahraničí | 97,3 | 95,0 | -2,3 |
Je zřejmé, že
věřitelská finančně majetková
pozice České republiky se za třičvrtě
roku zvýšila. Rozhodující vliv mělo
snížení dlužnické pozice státu
vůči bankovní soustavě (dané
saldem prostředků na bankovních účtech
a přímých závazků státu
u bank), které bylo z části realizováno
na vrub zvýšené emise státních
dluhopisů, z nichž převážná
část dosud je a v dohledné době ještě
bude rovněž v držbě bank.
1. Operace na účtech
státních finančních aktiv u ČNB
Zvýšení prostředků
na účtech státních finančních
aktiv u ČNB ovlivnily zejména operace na nově
zřízeném umořovacím účtě
určeném k uspořádání
rozpočtových výdajů na dluhovou službu
tak, aby nedocházelo z tohoto titulu k výkyvům
v pokladním plnění státního
rozpočtu v průběhu roku. Na konci září
vykázal uvedený účet zůstatek
ve výši cca 5 mld Kč představující
převážně prostředky určené
k úhradě dluhové služby do konce roku
1993.
Obdobně u operativního
účtu bylo zvýšení zůstatku
o 0,8 mld Kč důsledkem časového skluzu
ve vyúčtování kreditních úroků
z prostředků státu u ČNB a jejich
převodu do rozpočtových příjmů.
Totéž platí o nově zřízeném
účtu pro úhrady majetkové újmy
peněžních ústavů a splátek
státní zadluženosti
z titulu CDZ, kde zůstatek ve výši 1,1 mld
Kč byl důsledkem časového rozdílu
v převodech prostředků od Fondu národního
majetku a jejich použitím k příslušným
úhradám.
Kromě operací na
výše uvedených účtech byly za
1.- 3. čtvrtletí 1993 ve prospěch účtů
státních finančních aktiv u ČNB
vyinkasovány zejména korunové prostředky
získané z prodeje deviz při čerpání
zahraniční půjčky SAL ve výši
2,3 mld Kč, vratky prostředků z emisí
státních dluhopisů na KBV nepoužitých
na financování a výnosy z prodeje komerčních
objektů KBV ve výši 120 mil. Kč, prostředky
ze zrušených depozitních účtů
státu mimo SFA ve výši 90 mil. Kč a
některé další drobně příjmy
v celkové částce nepřesahující
87 mil. Kč.
Na vrub účtů
státních finančních aktiv u ČNB
se kromě operací na účtech k uspořádání
výdajů na dluhovou službu a příjmů
z kreditního úročení prostředků
státu uskutečnily zejména následující
výdajové operace:
- úhrada potřeb komplexní bytové výstavby | |
- úhrada na zabezpečení základních registrů a informačních systémů rozpočtu, daňové a celní správy | |
- úhrada splátek podílu ČR na kapitálu EBOR a IFC | |
- realizace státní záruky za úvěr a.s. Mitas | |
- úhrady k odkupu nepoužitelných zásob a základních prostředků zbrojní výroby | |
- úhrady škod z provozu motorových vozidel sovět. vojsk | |
- odměny dovozcům a auditorům při čerpání půjčky SAL | |
- úhrady na podporu konverze zbrojní výroby aj. | |
celkem |
2. Státní finanční
aktiva vůči zahraničí
Ve struktuře položek
státních finančních aktiv České
republiky připadá od roku 1993 největší
podíl (cca 50 %) na vládní pohledávky
vůči zahraničí. Pokles stavu těchto
zahraničních pohledávek za tři čtvrtletí
1993 byl ovlivněn zejména splátkami v nekonvertibilních
měnách a vyúčtovanými debetními
kursovými rozdíly.
Stav k 1.1.1993 | 101 666 | 52 295 | 17 205 | 32 166 |
Čerpání vládních úvěrů financované ze SR | +804 | +397 | +407 | - |
Vyúčtování připsaných úroků | +478 | +6 | +273 | +199 |
Splátky vlád. úvěrů ve prospěch příjmů SR | -2 701 | -2 190 | -50 | -461 |
v tom: splátky jistiny | -2 169 | -2 157 | -12 | - |
splátky úroků | -89 | -33 | -38 | -18 |
splátky v rámci | ||||
deblokací | -443 | - | 443 | |
Vyúčtované kursové rozdíly z vlád. úvěrů a jiné | -828 | -560 | -263 | -5 |
z toho: vyúčt.kurs.rozdíly | -700 | -558 | -137 | -5 |
Stav k 30.9.1993 | 419 | 49 948 | 17 572 | 31 899 |
Uskutečněné
splátky u civilních vládních pohledávek
v nekonvertibilních měnách se týkají
zejména vládního úvěru na plynárenské
VIA (1 749 mil. Kč) a vládního úvěru
poskytnutého Vietnamu (374 mil. Kč). Také
čerpání vládních úvěrů
v nekonvertibilních měnách se týká
převážně plynárenských
VIA (388 mil. Kč). U civilních vládních
úvěrů v konvertibilních měnách
převažuje čerpání
nad splátkami. Z celoročního limitu ve výši
427 mil. Kč bylo k 30.9.1993 vyčerpáno 95,3
%, což se týká hlavně akcí v
Alžírsku. Splátky jistiny a úrok z vládních
úvěrů v konvertibilních měnách
jsou za 1.- 3. čtvrtletí minimální.
Deblokace se letos uskutečnila zatím pouze u speciálních
vládních pohledávek (vůči Alžírsku),
i když i u civilních vládních pohledávek
jsou rozpracovány (ale dosud nedokončeny) některé
deblokační akce (v Tanzánii, Egyptě
a Mozambiku).
Stavy zahraničních
pohledávek převzatých od ČSOB se za
1.- 3. čtvrtletí 1993 snížily, což
se jmenovitě týká pohledávek v nesměnitelných
měnách, které převažují.
Pohledávky v nesměnitelných měnách | 61 033 | 60 499 | -534 |
Pohledávky ve volných měnách z titulu CDZ | 2 593 | 2 671 | +78 |
Zahraniční pohledávky převzaté od ČSOB celkem | 63 626 | 63 170 | -456 |
Snížení stavu
převzatých pohledávek v NSM bylo výlučně
důsledkem kursových změn. Věcně
převažovalo u tohoto bloku pohledávek vůči
zahraničí čerpání nad splátkami,
což se projevilo nepříznivým dopadem
na státní rozpočet v rozsahu 1,2 mld Kč.
Nové čerpání se týká
hlavně iránského clearingu (převaha
vývozu v důsledku realizace dodávek investičních
celků sjednaných v předchozích letech),
Vietnamu (souvislost s
inkasem splátek VÚ) a Ruské federace (vliv
proplácení akreditivů z roku 1991). U indického
clearingu byla převaha vývozu nad dovozem zastavena
až k 1.6.1993, kdy byla provedena zhruba 7 %ní revalvace
české koruny vůči indické rupii.
Deblokační akce převzatých
pohledávek v NSM se uskutečnily zejména v
relacích vůči Slovinsku, Bulharsku a Rumunsku.
Nárůst pohledávky
z clearingového platebního styku se Slovenskem o
1,1 mld Kč se týká aktiva v zúčtovacích
XCS (tzv. starý blok). Na konci září
1993 převyšovalo již toto aktivum pasívní
saldo v zúčtovacích ECU (tzv, nový
blok). Rozdíl ve výši 0,6 mld Kč. se
projevil v zatížení výdajové
části státního rozpočtu.
Majetková účast
státu u mezinárodních bank se za 1.- 3.čtvrtletí
1993 zvýšila celkem ve třech případech:
- Dne 27.5.1993 byla provedena
3. splátka podílu České republiky
na kapitálu EBOR ve výši cca 6 mil. USD korunově
profinancovaná z prostředků státních
finančních aktiv u ČNB (173 mil. Kč).
- Dne 30.7.1993 byla provedena 2. splátka kapitálového
podílu České
republiky v IFC ve výši 775 tis. USD, která
byla korunově profinancována též z prostředků
státních finančních aktiv u ČNB
(23,3 mil. Kč).
- Dne 30.9.1993 byl v souladu
s usnesením vlády ČR č. 490/93 zvýšen
upsaný kapitál České republiky v IBRD.
Ohrada korunové části české
majetkové účasti byla provedena směnkou
znějící na částku cca 264 mil.
Kč. Zvýšení devizové části
o cca 1 mil. USD bylo korunově profinancováno z
prostředků státních finančních
aktiv u ČNB (29,1 mil. Kč) až na začátku
měsíce října.
3. Majetkové účasti
státu u tuzemských společnosti a směnky
tuzemských společností v držbě
státu
Ve struktuře majetkových
účastí státu (ČR) u tuzemských
společností došlo za 1.- 3. čtvrtletí
1993 jen k malým změnám. Jednak byla zvýšena
majetková účast ministerstva zemědělství
u Agrobanky, a.s. Praha o 4 240 tis. Kč bezplatným
přídělem akcií III. emise stávajícím
akcionářům a kromě toho byla delimitací
převedena majetková účast ministerstva
hospodářství u Silniční a investorské
a.s. Praha ve výši 900 tis.
Kč na ministerstvo dopravy.
- u a.s. EGAP | 420,00 | 420,00 |
- u Českomoravské záruční a rozvojové banky, a.s. | 100,00 | 100,00 |
- u Agrobanky, a. s. | 53, 00 | 57, 24 |
- u Poštovní banky, a.s. | 20,00 | 20,00 |
- u Silniční a investiční, a.s. | 0,90 | 0,90 |
Tuzemské majetkové účasti ČR celkem | 593,90 | 598,14 |
Problematika dlužných
odvodů ziskového salda rozdílů z přepočtu
devizových aktiv a pasív bývalých
OZO podle zákona FS č. 499/90 Sb., byla v případě
a.s. Škodaexport řešena na jeho žádost
v září 1993 dohodou s MF ČR, v níž
je stanoveno, že konečné vypořádání
dlužné částky 5 453,7 mil. Kč
bude provedeno k 31.12.2003. Do té doby jsou pohledávky
státu za uvedenou společností kryty 11 směnkami
nepřevoditelnými
na nového majitele bez předchozího souhlasu
Škodaexportu. Počítá se ovšem s
pravidelným ročním předkládáním
analýzy finanční situace společnosti,
na jejímž základě budou odpovídajícím
způsobem upravovány hodnoty jejích závazků
vůči státu, vystavovány nové
směnky náhradou za původní, přičemž
může být přistoupeno i k úhradě
části závazků před termínem.
Obdobně mají být v brzké době
zajištěny nároky státu na dlužné
odvody ziskových devalvačních rozdílů
z roku 1990 i u dalších bývalých OZO.
4. Návratné finanční
výpomoci a státní záruky za bankovní
úvěry
Přehled o vývoji
pohledávek z návratných finančních
výpomocí za 1.- 3. čtvrtletí 1993
ukazuje následující tabulka:
- z rezerv a úspor stát. rozp. | 1 354 | 101 | 37 | 50 | 1 368 |
- v rámci mimořádných výdajů státního rozpočtu | 512 | - | 5 | - | 507 |
- ze státních fin. aktiv | 600 | - | 600 | ||
- na plynárenské VIA | 2 527 | 1 649 | 1 871 | - | 2 305 |
- Státní tiskárně cenin | 412 | - | - | - | 412 |
- ostatním organizacím | 467 | - | 11 | 182 | 274 |
- soukromému sektoru na úsporu tepla | 74 | - | 11 | - | 63 |
Celkem | 5 946 | 1 750 | 1 935 | 232 | 5 529 |
Většina návratných
finančních výpomocí státu má
splatnost smluvně vázanou na závěr
roku. Přesto byly do státního rozpočtu
průběžně hrazeny splátky zvláště
výpomocí menšího rozsahu. Vzhledem k
neuspokojivé finanční situaci některých
dlužníků muselo však ministerstvo financí
přistoupit k povolení odkladu splátek a v
několika případech vymáhat splácení
celé půjčky přes příslušné
finanční úřady.
Rozsahem splácení
i čerpání zaujímá výjimečné
postavení v tomto bloku státních finančních
aktiv státní půjčka na financováni
plynárenských VIA. Její čerpání
je závislé na průběhu dokončení
výstavby těchto akcí, na nichž se spolu
s Českou republikou smluvně podílí
i Slovenská republika. Splácení plynárenských
VIA probíhá v závislosti na tržbách
z realizace dodávek zemního plynu, které
byly dosud pravidelné a stejná dynamika se předpokládá
i do konce roku 1993.
Nově poskytnuté
návratné finanční výpomoci
z rezerv a úspor státního rozpočtu
směřují v roce 1993 hlavně do oblasti
rozvoje vědy a technologie. Pokračovala také
humanitární pomoc přesídlencům
z oblastí postižených jadernou havárií
v Černobylu, která má z části
formu půjček.
V souvislosti s ukončením
těžby na Dole Heřmanice, a.s. OKD Ostrava a
uzavřením důlního pole XI. překopu
Dolu Tuchlovice, a.s. ČMD Kladno prominul ministr financí
na základě usnesení vlády ČR
č.185/93 splacení návratných finančních
výpomocí ve výši 143,8 mil.
Kč a 38,4 mil. Kč. Návratná finanční
výpomoc poskytnutá podniku Papírny Větřní
ve výši 50 mil. Kč byla převedena na
účelovou dotaci.
Přehled o vývoj
i vnitřních a zahraničních bankovních
úvěrů krytých státními
zárukami (vč. záruk solidárních)
za 1.- 3. čtvrtletí 1993 ukazuje následující
tabulka:
Vnitřní bankovní úvěry organizacím | 4 037 | - | 400 | 66 | 3 571 |
Zahraniční půjčky organizacím | 18 016 | - | 553 | 366 | 16 959 |
Závazky Slovenska ve VM z titulu CDZ převzaté od ČSOB | 20 122 | - | 666 | - | 19 457 |
Přímé zahraniční závazky Slovenska | 10 192 | - | 406 | - | 9 540 |
Úvěry se státní zárukou celkem | 52 367 | - | 2 025 | 432 | 49 527 |
Poznámka: Zahraniční
půjčky a závazky jsou přepočteny
na Kč aktuálními kursy dle kursovního
lístku ČNB
Nové státní
záruky nebyly v roce 1993 zatím poskytovány
z důvodu nedostatečného limitu, který
byl upraven až v novele rozpočtových pravidel.
Podle novelizovaného zákona č.189/93 Sb.
je ministr financí oprávněn poskytovat státní
záruky do výše, v níž souhrn splátek
úvěrů a jiných obdobných finančních
výpomocí, splatných v jednotlivých
kalendářních. letech, nepřekročí
8 % předpokládaných příjmů
státního rozpočtu republiky.
Splatné závazky
z vnitřních a zahraničních úvěrů
krytých státní zárukou byly za 1.
- 3. čtvrtletí 1993 schopny uhradit z vlastních
zdrojů pauze dva podniky, a to a. s. ČEZ Praha (439,
2 mil. Kč) a České aerolinie (474,2 mil.
Kč). Vzhledem k tíživé finanční
situaci většiny
ostatních příjemců úvěrů
se státní zárukou muselo MF ČR přistoupit
k realizaci státních záruk v celkové
výši 432 mil. Kč, z čehož 406 mil.
Kč bylo uhrazeno ze státního rozpočtu
a 26 mil. Kč (úroky z úvěru poskytnutého
a.s. Mitas Praha) z účtu státních
finančních aktiv. U podniku Mesit Uherské
Hradiště se na základě usnesení
vlády ČR č. 356/93 Investiční
banka vzdala nerealizované části záruky
ve výši 39,8 mil. Kč. Pohledávky státu
z realizovaných záruk ve výši cca 1,5
mld Kč možno s ohledem na trvalé
ekonomické problémy dlužníků
označit v krátkodobé perspektivě za
nedobytné.
Zvláštní kategorii
tvoří tzv. solidární záruky,
které Česká republika převzala za
některé závazky Slovenska. Jedná se
o závazky převzaté od ČSOB ve volně
směnitelných měnách z titulu CDZ a
zahraniční půjčku podniku Chemicelulóza
Žilina. V případě půjček
od ES a zemí G-24 je nutno, i přes slib odstoupení
těchto zemí od požadavku na solidární
záruky, vyčkat na jeho odsouhlasení Evropským
parlamentem.