1. Celkové výsledky
státního rozpočtu
Státní rozpočet
České republiky byl schválen zákonem
č. 10/1993 Sb. jako vyrovnaný v úhrnném
objemu příjmů i výdajů 342,2
mld Kč.
Hospodaření státního
rozpočtu za tři čtvrtletí letošního
roku lze hodnotit jako uspokojivé. Od poloviny února
se rozpočet pohybuje v trvalém přebytku příjmů
nad výdaji. Ke konci 3. čtvrtletí - tj. k
30.9. - byl vykázán přebytek 4,3 mld Kč,
přičemž zúčtování
clearingového salda mezi Českou republikou a Slovenskou
republikou zhoršilo tento výsledek o 643 mil. Kč.
Reálný přebytek (po vyloučení
vlivu clearingu) by tedy
činil cca 5 mld Kč.
Stav disponibilních prostředků
na účtech rozpočtů obecních
úřadů a obcí činil 20,1 mld
Kč. Z toho činil čistý přebytek
příjmů nad výdaji (bez použití
prostředků z minulých let) 8,2 mld Kč.
Z fondu rezerv a rozvoje bylo zapojeno 6,5 mld Kč a z ostatních
účelových fondů (zejména z
fondů životního prostředí) další
1,9 mld Kč. Zůstatek fondu rezerv a rozvoje byl
k 30.9. 3,5 mld Kč.
Přebytek rozpočtu
byl ovlivněn vedle vyššího výnosu
daně z příjmů i tím, že
k 30.9. t.r. byly poskytnuty ze státního rozpočtu
dotace do místních rozpočtů v plné
celoročně rozpočtované výši
(17 mld Kč).
Na výsledku plnění
státního rozpočtu se podílejí
příjmy a výdaje v těchto proporcích:
příjmy | |||||
Výdaje | |||||
Saldo příjmů a výdajů |
x/ V návaznosti
na tendence v plnění státního rozpočtu
v I. pololetí letošního roku schválila
vláda v červnu t.r. usnesením č. 346/93
úpravu (zvýšení) výdajů
státního rozpočtu na letošní
rok o 9,198 mil. Kč, které budou hrazeny na vrub
překročení příjmů.
Vývoj salda státního
rozpočtu v jednotlivých měsících
od začátku roku ukazuje následující
znázornění:
Z vývoje rozpočtového
hospodaření za dosavadních 9 měsíců
vyplývají tyto základní skutečnosti:
- vývoj hospodaření
státního rozpočtu je stabilizovaný
a svým pozitivním výsledkem působil
protiinflačně,
- nepotvrdily se pesimistické
předpovědi o propadu v příjmech z
titulu zavedení nové daňové soustavy.
Česká republika jako jedna z mála zemí
zvládá daňovou reformu bez deficitu rozpočtu,
- v průběhu roku
na výsledek hospodaření státního
rozpočtu působily i vlivy, s nimiž rozpočet
nepočítal - např. clearing zúčtování
plateb mezi Českou republikou a Slovenskou republikou a
řada požadavků na další výdaje
ze státního rozpočtu,
- k zamezení daňových
úniků jsou ministerstvem financí průběžně
přijímána opatření - byly výrazně
zintenzivněny kontroly placení daní, a to
jak územními finančními orgány,
tak celními orgány.
2. Vývoj příjmů
státního rozpočtu
Přehled o vývoji
a plnění jednotlivých příjmů
státního rozpočtu je patrný z následujícího
přehledu:
A. Nové příjmy roku 1993 | 314 800 | 318 000 | 217 282 | 69,0 | 68,3 |
v tom: - daň z přidané hodnoty | 88 400 | 88 400 | 57 911 | 65,5 | 65,5 |
/vč. daně z obratu (70 %) | |||||
- spotřební daně | 38 000 | 38 000 | 29 423 | 77,4 | 77,4 |
/vč. daně z obratu (30 %) | |||||
- daň z příjmů práv. osob | 85 900 | 85 900 | 50 234 | 58,5 | 58,5 |
- daň z příjmů fyz. osob | 1 300 | 1 300 | 865 | 66,5 | 66,5 |
- sociální pojištění | 97 100 | 100 300 | 75 413 | 77,7 | 75,2 |
- silniční daň | 4 100 | 4 100 | 3 436 | 83,8 | 83,8 |
B. Příjmy z daní a odvodům 1992 | 0 | 0 | 11 425 | ||
(daň z obratu, odvody ze zisku, důchodová daň, odvody z objemu mezd, daň ze mzdy) | |||||
C. Ostatní příjmy 1993 | 27 400 | 33 398 | 29 891 | 109,1 | 89,5 |
v tom: - clo | 7 500 | 13 498 | 11 028 | 147,0 | 81,7 |
- příjmy RO a odvody PO | 4 300 | 4 300 | 6 041 | 140,5 | 140,5 |
- poplatky, pokuty, penále | 1 100 | 1 100 | 3 261 | 296,5 | 269,5 |
- příjmy z vládních úvěrů | 8 200 | 8 200 | 5 126 | 62,5 | 62,5 |
- kreditní úroky | 3 400 | 3 400 | 2 080 | 61, 2 | 61, 2 |
- ostatní | 2 900 | 2 900 | 2 355 | 81,2 | 81,2 |
Příjmy celkem | 342 200 | 351 398 | 258 598 | 75,6 | 73,6 |
Podle předpokladů
rozhodující část příjmů
státního rozpočtu tvoří příjmy
daňové, plynoucí do rozpočtu podle
nových daňových zákonů. Tyto
příjmy ke konci září představují
80,5 % celkových rozpočtových příjmů.
Přehled o měsíčním
vývoji hlavních příjmů státního
rozpočtu ukazuje následující tabulka:
Příjmy celkem | ||||||
z toho: | ||||||
DPH (vč. DO) | ||||||
spotř. daně (vč. DO) | ||||||
daň z příjmů | ||||||
-práv.o | ||||||
-fyz.osoby | ||||||
clo | ||||||
pojistné SZ |
Uvedená čísla
ukazují na určité problémy z posledních
dvou měsíců (srpen, září),
kdy se projevilo částečné zaostáváni
nejen u daní z příjmů, ale i u daně
z přidané hodnoty, tedy položek, které
dohromady představují více než polovinu
celkových příjmů stanovených
rozpočtem na letošní rok.
Podrobněji je vývoj
jednotlivých druhů příjmů rozveden
v následující části zprávy.
2.1. Daň z přidané
hodnoty
Daň z přidané
hodnoty (DPH) představuje rozhodující prvek
nové daňové soustavy. Jejímu vývoji
proto ministerstvo financí věnuje značnou
pozornost. Do konce září bylo na této
dani vybráno 57,9 mld Kč, což představuje
65,5 % ročního rozpočtu.
Nulový výnos DPH
z ledna t.r. byl plně pokryt očekávaným
doplatkem daně z obratu za minulý rok, realizovaným
v rozhodující míře během ledna
a začátkem února. Ke konci sledovaného
období tento doplatek představuje 9,2 mld Kč
a podle odhadu ministerstva financí cca 70 % této
částky, tj. 6,4 mld Kč má charakter
letošní daně z přidané hodnoty
(2,8 mld Kč potom
představuje spotřební daň) [Daň
z obratu v minulém daňovém systému
v sobě zahrnovala jak zdanění obratu, tak
i de facto spotřební daň.].
Měsíční
výnosy daně z přidané hodnoty (včetně
70 $ podílu daně z obratu z roku 1992) se až
do konce července vyvíjely podle předpokladu.
V měsících srpnu a září
však došlo k výraznému poklesu. Nižší
přírůstek příjmů DPH
byl ovlivněn metodickými změnami vyplývajícími
z novely zákona o dani z přidané hodnoty,
která umožňuje zkráceni lhůty
pro navracení nadměrného odpočtu
a zrušení povinnosti odvádět zálohy
na daň u velkých plátců. Pokles v
měsíci září navíc signalizuje
pravděpodobný pokles daňové discipliny
a je způsoben i narůstajícími nedoplatky
daně způsobenými zejména platební
neschopnosti některých velkých plátců.
Částečně se zde negativně projevilo
i přeřazení některých výrobků
se sazbou DPH 23 % do sazby 5 %.
Zvýšení tlaku
finančních orgán a zintenzivnění
jejich kontrol na tomto úseku by mělo vést
v závěru roku ke zlepšení situace, což
se projevilo již ve výnosu daně za měsíc
říjen, kdy její inkaso činilo téměř
7 mld Kč.
2.2. Spotřební daně
Spotřební daně
představují stabilní a rovnoměrný
rozpočtový příjem. Jejich výnos
(vč. části daně z obratu) činil
29,4 mld Kč, tj. 77,4 % ročního upraveného
rozpočtu.
V plnění této
daně se projevily některé změny vyplývající
z novely zákona o spotřebních daních.
Snížení sazeb daní u vína domácí
produkce by mělo být z rozpočtového
hlediska kompenzováno zvýšením sazeb
u cigaret a dalších tabákových výrobků.
Značným problémem
u spotřebních daní jsou daňové
úniky způsobené zejména nelegálním
dovozem cigaret a lihovin a používáním
ropných produktů jako náhražky motorové
nafty.
K zabránění
těmto únikům u tabákových výrobků
by měla přispět připravovaná
novela zákona o spotřebních daních,
která by měla vstoupit v platnost k 1.1.1994 a v
níž by měla být řešena otázka
povinného označování jak tuzemských,
tak i dovážených cigaret tabákovými
nálepkami.
V posledních letech se
rozšířilo používání
ropných produktů jako náhražky motorové
nafty. Tím unikají státnímu rozpočtu
příjmy spotřební daně z motorové
nafty. Zákon o spotřebních daních
od 1.8.t.r. jednoznačně stanovuje povinnost uživatelů
těchto náhražek platit spotřební
daň. Problémem je však jejich zjišťování.
V okolních zemích
se tento problém řeší povinným
značením ropných produktů s výjimkou
motorové nafty a benzinu. Tím je snadno zjistitelné,
zda se jako pohonná hmota používá palivo
zdaněné nebo nezdaněné.
Stanovení povinnosti značit
ropné produkty je v působnosti ministerstva průmyslu
a obchodu, které začalo připravovat návrh
zákona o minerálních olejích, kde
tato povinnost včetně sankcí Za její
porušení bude stanovena. MPO bude úzce spolupracovat
s ministerstvem financí, které v souvislosti se
zákonem o minerálních
olejích připraví potřebnou novelu
zákona o spotřebních daních.
Dosavadní výsledky
plnění spotřebních daní zakládají
předpoklad mírného překročení
rozpočtovaného objemu těchto daní
ke konci roku.
2.3. Clo
Na clech bylo od počátku
roku do konce září vybráno 11,0 mld
Kč, což představuje již 81,7 % upraveného
rozpočtu na rok 1993.
Příznivý
vývoj této položky vyplývá především
z vyšších objemů dovozů. Příjmy
z cel byly vysoké zejména v 1. čtvrtletí,
kdy byly inkasovány úhrady cla vyměřeného
ještě v minulém roce, vč. doplatku dovozní
přirážky.
2.4. Daň z příjmů
právnických osob
Daň z příjmů
právnických osob (DPPO) je po dani z přidané
hodnoty druhým největším daňovým
příjmem a představuje čtvrtinu celkových
příjmů uvažovaných státním
rozpočtem na letošní rok. Její plněni
za období devíti měsíců se
však jeví jako nejproblematičtější.
Z celoročně rozpočtované
částky ve výši 85, 9 mld Kč bylo
do konce září odvedeno 50,2 mld Kč,
což je pouze 58,5 % ročního rozpočtu.
Výpadek tohoto druhu příjmů činí
cca 14 mld Kč.
Vývoj DPPO a její
výnos v jednotlivých měsících
je částečně ovlivněn kalendářem
placení této daně, zejména tím,
že zálohy na daně vztahující
se k běžnému měsíci inkasuje
rozpočet převážně až v prvních
dnech měsíce následujícího.
Pro účely analýz
měsíčních výnosů je
proto třeba eliminovat vliv několikadenního
zpoždění na konci měsíce. V prvních
zhruba 5 následujících dnech je inkasováno
na dani v průměru cca 3 - 4 mld Kč. O tuto
částku je faktický výnos DPPO, vztahující
se k příslušnému měsíci,
vyšší než její pokladní plnění.
S přihlédnutím k tomuto posunu by ke konci
3.čtvrtletí bylo na dani vybráno cca 54 mld
Kč, tj. cca 63 % rozpočtu.
Pokud by v průběhu
dalších měsíců roku bylo dosaženo
stejných výnosů, lze předběžně
odhadovat, že výpadek daně bude celoročně
činit minimálně 15 mld Kč.
Problémy v inkasu daně
z příjmů právnických osob jsou
předmětem trvalé pozornosti ministerstva
financí. Získané poznatky svědčí
o tom, že svůj vliv při nepříznivém
plnění DPPO sehrává platební
neschopnost velkých podniků, obecná platební
nekázeň při dodržení zálohové
povinnosti některých subjektů, ale i přístup
územních finančních orgánů
při stanovování režimu placení
záloh plátcům daně (povolování
nižších záloh).
2.5. Pojistné sociálního
zabezpečení
Pojistné sociálního
zabezpečení činí téměř
30 % celkových rozpočtových příjmů
v letošním roce. Objem částek inkasovaných
ke konci září dosáhl 75,4 mld Kčs,
což je 75,2 % objemu ročního upraveného
rozpočtu.
Po počátečních
měsících roku, kdy hodnoty vybraného
pojistného byly relativné nízké, došlo
v dalších obdobích ke zvýšení
výnosu, zejména v návaznosti na mzdový
vývoj:
Prognóza do konce roku
ukazuje, že výnosy pojistného přesáhnou
částku uvažovanou v upraveném rozpočtu.
2.6. Ostatní daňové
a nedaňové příjmy
Výnosy ostatních
daňových a nedaňových příjmů
roku 1993 činily na konci 3. čtvrtletí 23,2
mld Kč, t.j. již přes 90 % roční
rozpočtované částky. Jedná
se zejména o odvod silniční daně a
daní majetkových, v nedaňových příjmech
pak vedle příjmů rozpočtových
a příspěvkových organizací
a pokut a penále placených do státního
rozpočtu mají větší význam
především kreditní úroky a splátky
vládních úvěrů.
Příjmům státního
rozpočtu z kreditního úročení
prostředků státu věnuje ministerstvo
financí zvláštní pozornost. Základ
těchto příjmů tvoří
úrokově výnosy z přebytků běžného
hospodaření státního rozpočtu
a úrokové výnosy z prostředků
státních finančních aktiv u České
národní banky. Ve státním rozpočtu
na rok 1993 jsou tyto příjmy stanoveny celkovou
částkou 3,4 mld Kč. Úroky zúčtované
za tři čtvrtletí dosahují 3,1 mld
Kč, tj. 90 % uvažované výše. Z
této částky bylo do příjmů
státního rozpočtu
do 30.9. převedeno 2,1 mld Kč (tj. 61 % rozpočtu).
Na příznivém
plnění příjmů z kreditního
úročení se rozhodující měrou
(více než 1 mld Kč) podílí převedení
některých účtů státních
finančních aktiv od 1. března 1993 na vklady
termínované, u nichž se v současné
době úroková sazba pohybuje od 7,5 % do 14
% p.a. Na druhé straně snížení
diskontní sazby o 1,5 % p.a., provedené v červnu,
znamenalo ve 3. čtvrtletí snížení
úrokových výnosů z prostředků
státu v úhrnu cca 180 mil. Kč.
Objemově významné
jsou i příjmy z vládních úvěrů,
předpokládané rozpočtem na letošní
rok ve výši $,2 mld Kč (z toho 3,3 mld Kč
představují příjmy z plynárenských
VIA). Celkem uvedené příjmy dosáhly
ke konci září částky 5,1 mld
Kč, tj. 63 rozpočtu. Nesplnění alikvótní
části za tři
čtvrtletí avizuje i očekávaný
propad v celoročním plnění.
3. Plnění výdajů
státního rozpočtu
Z celkových výdajů
rozpočtovaných na letošní rok bylo za
9 měsíců vyčerpáno 254,3 mld
Kč, což představuje 74,3 % schváleného
rozpočtu, resp. 72,4 % jeho zvýšených
objemů. Tato úroveň čerpání
odpovídá předpokladům, z nichž
se vycházelo při sestavování rozpočtu
na rok 1993 i při jeho úpravě v červnu
t.r. V dosavadním vývoji se odráží
především pozornost, která byla výdajové
stránce státního rozpočtu po celá
tři čtvrtletí věnována, vč.
uplatnění rozpočtové regulace v I.
pololetí.
Následující
přehled vývoje jednotlivých druhů
výdajů ukazuje na některé odchylky
od časového průběhu, vyvolané
mj. i sezónními vlivy:
I. Běžné výdaje | 313 150 | 320 848 | 234 210 | 74,8 | 73,0 |
Transfery podniku | 25 683 | 28 883 | 14 061 | 54,7 | 48,7 |
z toho: dotace na teplo | 4 000 | 5 200 | 4 893 | 122,3 | 94,1 |
Transfery pro obyvatelstva | 119 650 | 119 650 | 87 085 | 72,8 | 72,8 |
v tom: - státní vyrov. příspěvek | 12 300 | 12 300 | 10 316 | 83,9 | 83,9 |
- řešení nezaměstnanosti | 6 500 | 6 500 | 1 691 | 26,0 | 26,0 |
- dávky soc. zabezpečení | 100 850 | 1 850 | 75 078 | 74,4 | 74,4 |
Veřejná spotřeba státu a obyvat. | 130 021 | 133 919 | 103 574 | 79,7 | 77,3 |
v tom: - školství | 34 827 | 35 827 | 25 153 | 72,2 | 70,2 |
- zdravotnictví | 19 072 | 19 072 | 15 004 | 78,7 | 78,7 |
- kultura | 1 944 | 1 944 | 1 491 | 76,7 | 76,7 |
- obrana a bezpečnost | 37 441 | 37 441 | 26 817 | 71,6 | 71,6 |
- ostatní | 36 737 | 39 635 | 35 109 | 95,6 | 88,6 |
Vládní úvěry | 7 296 | 7 296 | 2 635 | 36,1 | 36,1 |
Dluhová služba | 13 500 | 15 600 | 9 844 | 72,9 | 63,1 |
Dotace do místních rozpočtů | 17 000 | 17 000 | 17 011 | 100,1 | 100,1 |
II. Kapitálové výdaje | 29 050 | 30 550 | 20 046 | 69,0 | 65,6 |
v tom: - investiční výdaje rozp. a přísp. organizací | 23 550 | 25 050 | 16 597 | 70,5 | 66,3 |
- investiční dotace podniku | 5 500 | 5 500 | 3 449 | 62,7 | 62,7 |
Výdaje celkem | 342 200 | 351 398 | 254 256 | 74,3 | 72,4 |
Z uvedených údajů
je především patrné, že neinvestiční
výdaje státního rozpočtu jsou plněny
v podstatě na úrovni tří čtvrtin
roku. Kapitálové výdaje vykazují čerpání
nižší, což je odrazem obvyklého sezónního
vývoje v této oblasti. Ve srovnání
s I. pololetím bylo ve 3. čtvrtletí čerpání
kapitálových výdajů rychlejší.
Dotace do rozpočtů
okresních úřadů a obcí již
byly poskytnuty v rozsahu stanoveném rozpočtem na
celý rok. V předstihu tak bylo těmto orgánům
poskytnuto 3,9 mld Kč, které nahrazuji výpadek
vlastních příjmů, způsobený
opožděným rozúčtováním
daně z příjmů ze závislé
práce ze strany územních finančních
orgánů.
Čerpání dalších
druhů výdajů bylo následující:
1. Z objemového i věcného
hlediska jsou významnou položkou rozpočtu transfery
obyvatelstvu, zahrnující oblast dávek sociálního
zabezpečení, výplatu státního
vyrovnávacího příspěvku a výdaje
na politiku zaměstnanosti. Tyto výdaje v souhrnu
představují více než 1/3 rozpočtu
na letošní rok. Plnění po devíti
měsících v zásadě odpovídá
předpokladům, vyčerpáno bylo téměř
73 % ročního rozpočtu. Úspora spočívá
zejména v prostředcích na politiku zaměstnanosti.
Úspory výdajů v této položce
budou použity na krytí valorizace důchod a
na zvýšení přídavků na
děti.
Na vlastních dávkách
sociálního zabezpečení, uvažovaných
rozpočtem ve výši 100,8 mld Kč, bylo
do konce září vyplaceno 74,4 % této
částky. Vliv zákonných opatření
v sociální oblasti (zvýšení důchodů
a zvýšení přídavků na
děti), přijatých s účinností
k 1.11.1993, je odhadnut na 2,2 mld Kč. Předpokládá
se, že zhruba v této výši bude rozpočtem
stanovený objem výdajů v této oblasti
překročen.
2. Výdaje na veřejnou
spotřebu obyvatelstva a státu podléhaly zejména
v I. pololetí regulaci stanovené ministerstvem financí
jednotlivým kapitolám. Poněkud vyšší
čerpání výdajů v této
skupině (76,3 % upraveného rozpočtu), přesahující
alikvotu 9 měsíců, bylo ovlivněno
především tzv. "ostatními"
výdaji, čerpanými
ke konci září již na 87,2 %. V této
položce jsou vedle výdajů ostatních
rozpočtových kapitol (cca 12 mld Kč) zahrnuty
zejména výdaje kapitoly Všeobecná pokladní
správa, kde čerpání některých
položek bylo rychlejší (dotace na KBV, na vodohospodářské
a ekologické investice aj.).
Výdaje rozpočtu
ovlivňuje i nerozpočtovaný vliv clearingového
zúčtování plateb mezi Českou
republikou a Slovenskou republikou, vycházející
z platební dohody mezi oběma státy. Saldo
tohoto vzájemného zúčtování
ovlivňuje výsledek státního rozpočtu
od května t.r. a po počátečním
příznivém dopadu došlo zhruba v polovině
srpna k obratu. Současná věřitelská
pozice a aktivní saldo ČR z tohoto zúčtování
znamenají tlak na výdaje státního
rozpočtu, který se postupně zvyšuje.
Tyto výdaje, které
nebyly v rozpočtu na rok 1993 uvažovány, představovaly
k 30. září 643 mil. Kč a dále
rostou (k 15.11. činí 2,4 mld Kč). Součástí
dopadu na státní rozpočet jsou i úroky
a kursové rozdíly, vyplývající
z clearingového platebního styku, jejichž
výše k 30.9. činila celkem 104 mil. Kč.
V souladu s protokolem k platební dohodě se Slovenskou
republikou došlo ve sledovaném období třikrát
(květen, srpen, září) k vyrovnání
sald vzájemným vypořádáním
mezi tzv. starým a novým blokem.
Neinvestiční výdaje
rozpočtových organizací v rámci veřejné
spotřeby (např. školství, zdravotnictví)
jsou zatím čerpány v podstatě rovnoměrně.
Ve výdajích na obranu a bezpečnost bylo do
konce září vyčerpáno 71,6 %
předpokládaných částek.
3. Z dotací podnikám,
jejichž výše byla upravena na 28,9 mld Kč,
bylo zatím čerpáno 14,1 mld Kč, což
představuje 48,7 % stanoveného objemu. Nízké
čerpání je ovlivněno zejména
dotacemi do agrokomplexu. Průběh těchto výdajů
má však sezónní povahu a předpokládá
se proto výraznější čerpání
až ve čtvrtém
čtvrtletí. Naopak poskytnuté dotace na teplo
již překročily původně stanovenou
výši. I ve vztahu k opatření vlády
z června t.r., jímž bylo povoleno zvýšené
čerpání těchto dotací z původně
stanovených 4 mld Kč na celkovou částku
5,2 mld Kč, činí čerpáni ke
konci září již 94 %.
4. K dalším rozpočtově
významným výdajům patří
výdaje na dluhovou službu a na vládní
úvěry.
Převážnou část
výdaj na dluhovou službu tvoří výdaje
týkající se dluhů převzatých
od bývalé ČSFR, a proto ve srovnání
s minulými lety došlo k výraznému zvýšení
potřeby prostředků na jejich finanční
zabezpečení. Ve schváleném rozpočtu
na rok 1993 je na dluhovou službu určeno 13,5 mld
Kč. Vzhledem k tomu, že v době sestavení
státního rozpočtu ještě nebyly
plně uzavřeny problémy s dělením
pohledávek a závazků bývalé
federace, byl v červnu usnesením vlády ČR
č. 346/1993 zvýšen objem prostředků
určených ve státním rozpočtu
na zabezpečení dluhové služby o 2,1
mld Kč, a to na splátky závazků vůči
Investiční bance za úvěr na KTUK Dolinská
(1,3 mld Kč) a na
splátky úroků ze závazků vůči
ČSOB z převzetí zahraničních
pohledávek a závazků (0,8 mld Kč).
Z rozpočtovaných výdajů na dluhovou
službu bylo ke konci září čerpáno
9,8 mld Kč, tj. 73 % původního, resp. 63
% upraveného rozpočtu.
Skladba výdajů na
dluhovou službu je následující:
Splátky úroků ze závazků vůči ČNB | 7 114,0 | 5 033,7 | 70,8 |
Splátky závazků vůči Investiční bance za úvěr na KTUK Dolinská | 1 257,0x/ | 714,4 | 56,8 |
Splátky úroků za závazků vůči ČSOB | 804,0x/ | 856,8 | 106,6 |
Splátky státních pokladničních poukázek | 1 909,0 | 631,0 | 33,1 |
Splátky státních dluhopisů na KBV | 1 300,0 | 953,0 | 73,3 |
Splátky státních dluhopisů na rehabilitace | 960,0 | 188,5 | 19,6 |
Výdaje spojené se zahraničními půjčkami (SAL, od ES, od G24) | 2 235,0 | 1 466,4 | 65,6 |
Výdaje na dluhovou službu celkem | 15 579,0 | 9 843,8 | 63,2 |
x/ Úprava podle
usnesení vlády ČR č. 346/1993.
Je možno konstatovat, že:
- čerpání
prostředků na úhradu úrok$ z přímých
závazků vůči ČNB je přiměřené.
Jedná se o úroky ze závazků z převzetí
vládních úvěrů, z devalvací
a revalvací u bank a ze schodků státního
rozpočtu ČR za rok 1991 a 1992 a převzaté
části schodku státního rozpočtu
federace za rok 1992. V současné době činí
úroková sazba u příslušných
účtů těchto závazků
10 % a 12,5 % p.a. Snížení diskontní
sazby o 1,5 % p.a., k němuž došlo v červnu
t.r., znamenalo pro státní rozpočet jen ve
3. čtvrtletí úsporu na úrocích
cca 180 mil. Kč;
- nižší čerpání
prostředků na splátky státních
pokladničních poukázek (úroky a poplatky
za služby) je důsledkem toho, že od poloviny
února vykazuje běžné hospodaření
státního rozpočtu přebytek, takže
nebylo nutno v původním rozsahu emitovat SPP na
schodek státního rozpočtu. Od konce února
jsou emise SPP určeny na krytí schodků
státních rozpočtů ČR a federace
z minulých let a od poloviny roku též závazků
vůči ČSOB;
- čerpání
rozpočtových prostředků na splátky
státních dluhopisů na rehabilitace je za
tři čtvrtletí relativně nízké,
protože se převážná část
splátek uskuteční až ve 4. čtvrtletí,
kdy se navíc ještě projeví rozhodnutí
vlády a Parlamentu ČR o zkrácení splatnosti
těchto dluhopisů do konce roku 1995, takže
v roce 1993 budou splaceny tři kupony;
- výdaje spojené
se zahraničními půjčkami (úroky
a jiné náklady) jsou za uplynulá tři
čtvrtletí nižší oproti předpokladům
ve schváleném státním rozpočtu.
Důvodem jsou poměrně nízké
úrokové sazby, které se od počátku
roku postupně ještě snižovaly (např.
u půjčky od Evropských společenství
činila průměrná úroková
sazba v 1. čtvrtletí
11,29 % p. a. a ve 3. čtvrtletí 8,14 % p.a.).
Z Fondu národního
majetku mají být mimoto uhrazeny výdaje na
zahraniční závazky převzaté
od ČSOB z titulu CDZ ve výši 6,5 mld Kč.
Z této částky bylo do konce září
uhrazeno 3,8 mld Kč.
Dosavadní čerpáni
rozpočtových výdajů na vládní
úvěry, předpokládaných státním
rozpočtem ve výši 7,3 mld Kč, je zatím
velmi nízké:
Výdaje související s plynárenskými VIA | 4 801 | 2 036 | 42,4 |
v tom: | |||
- čerpání vládního úvěru | 2 057 | 388 | 18,9 |
- čerpání státní půjčky | 2 744 | 1 648 | 60,1 |
Čerpání vládních úvěrů bez plynárenských VIA | 1 200 | 438 | 36,5 |
Disážia z titulu deblokací | 1 094 | 36 | 3,3 |
Výdaje na správu a vedení vládních úvěrů | 201 | 125 | 62,1 |
Výdaje na vládní úvěry celkem | 7 296 | 2 635 | 36,1 |
Nízké plnění
plynárenských VIA je způsobeno nerozhodnutým
nástupnictvím k mezivládní dohodě
po zániku SSSR. Čerpání ostatních
vládních úvěrů (bez plynárenských
VIA) se týká pouze civilních vládních
úvěrů, kde je roční limit již
téměř vyčerpán. Nejvyšší
čerpání (395,8 mil. Kč) je u Alžíru,
kde již došlo k překročení limitu;
u tohoto vývozu bylo výjimečně povoleno
100 %ní financování vládních
úvěrů ze státního rozpočtu.
Dosavadní nízké
čerpání výdajů na vládní
úvěry ukazuje na možnost dosažení
celoroční úspory stanoveného limitu
ve výši cca 2,2 mld Kč.
I když výše celkových
výdajů státního rozpočtu ke
konci 3. čtvrtletí ještě nedosáhla
75 rozpočtované částky, bude nezbytné
zejména v závěru roku setrvat v pozornosti
a sledování jejich vývoje. Zejména
je třeba mít na zřeteli, že již
v průběhu třetího čtvrtletí
se zrychlilo čerpání kapitálových
výdajů a i když jde o jev v tomto časovém
úseku roku obvyklý, je nutno počítat
s tím, že hlavní objem čerpáni
se uskuteční až koncem roku.