x x x

 Příloha I

Informační zpráva o systémech státní služby v západních demokratických zemích

 Příloha I

Informační zpráva o systémech státní služby v západních demokratických zemích

Základní systémy státní služby

Existující rozbory státní služby poukazují na četné odlišnosti dané historickým vývojem, tradicí, sociálními a kulturními podmínkami v jednotlivých zemích.

Podle podstatných znaků se vak všeobecně vymezují dva základní systémy státní sužby. Tato zpráva obsahuje stručnou charakteristiku systémů státní služby a její situaci v některých vybraných západních zemích. Pro nedostatek české terminologie. způsobený odtržením našeho vývoje od Západní Evropy po řadu desetiletí, se používá v nutných případech anglických či jiných označení.

Rozlišuje se

1. tzv. kariérní systém (career system), spočívající na celoživotní profesionální dráze ve státních (veřejných) službách;

2. tzv. systém "merit", založeny na odborných předpokladech pro zastávání funkčního místa, přičemž tato místa ne jsou vyhražena pouze pro profesionální státní úředníky.

Základem systému "career" je právně zaručený (chráněný) služební poměr. Jeho základními znaky jsou:

a) trvalost a nezrušitelnost služebního poměru poté, co je státní úředník jmenován (přijat) do definitivního (zpravidla doživotního) služebního poměru, pokud splňuje předepsané požadavky a nedopustí se deliktu, s nímž je spojeno propuštění ze státní služby (v ČSR do r. 1950 to byla tzv. definitiva);

b) služební postup na základě služebních let, přičemž zejména postup do vyšších služebních tříd se podmiňuje pracovním hodnocením, atestacemi nebo jinými kvalifikačními ukazateli.

V tomto systému se zaměstnání ve státní službě stává celoživotní profesí, trvající i po odchodu do výslužby (podobné jako u vojáků z povolání po přechodu do zálohy). Systém je užíván ve většině evropských zemí, např. v deseti z dvanácti zemí Evropského společenství.

Systém "merit" je založen na klasifikaci míst ve státní službě. Systemizovaná funkční místa se obsazují podle kvalifikace a pracovních výsledků uchazečů bez ohledu na to, zda dosud působili ve veřejném nebo soukromém sektoru.

Registr míst je zpravidla rozsáhlý, popisy prací detailní pro každé funkční místo. V tomto systému je běžná fluktuace mezi veřejným a soukromým sektorem. Státně-služební poměr trvá jen po dobu, po kterou úředník zastává některé funkční místo ve veřejné správě; rovněž penzionováním služební poměr končí.

Systém "merit" je typicky americký (USA), užívají ho však i severské země v Evropě a dvě země Evropského společenství (Dánsko a Nizozemsko).

Při srovnávání obou systémů se obvykle zdůrazňuje, že systém "career" poskytuje větší právní jistotu tykající se trvalosti zaměstnání a služebního postupu, podporuje stabilitu služebních poměrů a profesionální vazby k veřejné správě, stimuluje péči o růst kvalifikace. Nebezpečí se spatřovalo v určitém sklonu ke kastovnictví (byť i stavovská prestiž a loajalita vůči systému úřadu jsou naopak jevy kladnými), dále též v menší dynamičnosti a určité strnulosti systému (postupem podle služebních let v "klasické" státní službě se na vedoucí místa dostávali a úředníci vyššího - předpenzijního - věku).

Oproti tomu systém "merit" je dynamičtější, umožňuje pružnější postup při náboru zaměstnanců a jejich výběru a při obsazování jednotlivých funkčních míst. Kritizuje se však těžkopádnost, obtížná měnitelnost katalogů a popisy míst, jako i malá míra stability státního aparátu.

V současnosti lze pozorovat tendence kombinovat přednosti obou systémů, zejména

a) v zemích systému "merit" se hledají možnosti poskytnout jistou ochranu trvalosti služebního poměru (např. stanovením přípustných výpovědních důvodů),

b) v zemích systému "career" se uvolňuje cesta rychlejšímu služebnímu postupu pro schopné a výkonné úředníky, a to i na vedoucí místa ve vyšších kategoriích; umožňují se otevřené konkursy (část míst mohou obsadit i osoby mimo stav kmenových úředníků), aby konkurence zvenčí vytvářela tlak na zvyšování kvalifikace a výkonnost; pro doplňování úřadů o špičkové odborníky, a také pro politické obsazování některých vysokých funkcí se používá jmenování nebo smluvního poměru, často omezeného na určitou dobu.

Zákonodárství o státní službě

Zvláštní zákonodárství o státní službě bývá zakotven o v ústavách, čímž se zvýrazňuje veřejnoprávní povaha služebních poměrů státních úředníků čí obecně státních zaměstnanců.

Zákony upravující státní službu mívají různý osobní rozsah působnosti. Zásadně se vždy vztahují na ty zaměstnance státu, kteří vykonávají jeho mocenské a správní funkce, jsou proto do svých úřadů jmenováni a mívají i terminologicky zvláštní označení (v němčině "Beamten", ve francouzštině "fonctionnaires", v angličtině "civil servants") vyjadřující do jisté míry toto státní pověření (v češtině mu nejvíce odpovídá vyraz "úředník", v minulosti se rozlišovaly tzv. "úřední osoby"). Ostatní veřejní zaměstnanci, tj. zaměstnanci veřejných služeb (školy, zdravotnictví, sociální zabezpečení, telekomunikace aj.), státních podniků (železnice, letecká doprava, průmyslové podniky aj.) a také zaměstnanci obecních (územních) samospráv všech stupňů bývají přijímáni do služby bud rovněž jmenováním (pak se na ně zpravidla vztahuje obecné služební právo úředníků), anebo na základě smlouvy; rozlišování státních a veřejných zaměstnanců pragmatikálních (úředníků) a smluvních znala i právní úprava v ČSR před r. 1950. Smluvní zaměstnanci pak mohou být podřízeni zcela nebo částečně služebnímu právu úředníků (tzv. služební poměr regulovaný), anebo - zcela nebo částečné - obecným předpisům pracovního práva.

Zákony o státní službě tedy kromě vymezení osobního rozsahu působnosti obsahují též ustanovení upravující jejich vztah k jiným právním předpisům, a to tak, že

a) odkazují na jiné zákony (zákoník práce, jiné zákony obecného pracovního práva, procesní předpisy apod.);

b) stanoví vlastní subsidiární platnost vůči zvláštním zákonům o státní službě (nap. vůči zvláštnímu platovému zákonu, zákonu o služebním poměru, vojáků z povolání apod.).

Vlastní obsah zákonů o státní službě tvoří služební věci týkající se

- vzniku a průběhu služebního poměru (požadavky pro přijetí, jmenování a zařazování na služební místa, povyšování, možnost přeložení na jiné funkční místo, suspendování či dočasné penzionování, přechod do výslužby, ukončení služebního poměru);

- základních povinností státních úředníků, k nimž patří: povinnost věrnosti (státu, demokratickému zřízení, ústavě), povinnost vykonávat službu (osobně, řádně, svědomitě), povinnost rozhodovat a jednat nestranně a spravedlivě se zřetelem k zájmům veřejnosti, povinnost zachovávat zákon a ostatní právní předpisy, a služební příkazy, povinnost mlčenlivosti o úředních věcech, povinnost chovat se v úřadě i mimo něj v souladu s etickými požadavky, odpovídajícími povaze veřejné služby, povinnost složit předepsaný služební slib. V zájmu nestranného výkonu veřejné správy se stanoví některé další příkazy a zákazy, omezující vedlejší výdělečnou činnost, stanovící zákaz přijímání darů a výhod, a omezení týkající se politické činnosti; v těchto případech se stanoví inkompatibilita (neslučitelnost) některých služebních míst a funkcí (např. úředníka a soudce);

- služebních práv (zejména právo na služební postup po splnění předepsaných podmínek, právo na zvyšování kvalifikace, právo účasti na rozhodování ve věcech organizace státní správy, při vydávání služebních předpisů a individuálních rozhodnutí v personálních záležitostech, právo na zastupování při řízení o personálních věcech, právo odvolat se k vyšší instancí, případně k soudu v disciplinárních a jiných závažných personálních věcech. Služební odměny a zaopatřovací požitky zahrnují zejména plat a doplňkové odměny, různé druhy dovolené, zajištění v nemoci, v invaliditě a ve stáří včetně zajištění pozůstalých, případně další sociální nároky.

Základní občanská práva a svobody jsou dnes státním úředníkům přiznávána v nejširším rozsahu. Zákazy, které platil.; v minulosti (např. zákaz účasti ve stávkách, odborového sdružování, členství v politických stranách) se dnes omezují nanejvýš na zákaz stávek pro nejvyšší úředníky nebo pro určité druhy služby; od dob Velké francouzské revoluce patří demokratických zemích k základním občanským právům též právo na rovný, tzn. "pouze podle svých schopností a bez jakéhokoli jiného rozlišování, než podle svých ctností a talentu, přístup ke všem hodnostem, službám i úřadům" (Deklarace práv člověka a občana ze dne 26. srpna 1789).

Zákonodárství o státní službě tvoří mnohdy vedle vlastního zákona o služebním poměru státních (veřejných) zaměstnanců též doplňující zákony upravující zejména věci, u nichž se předvídají častější změny (např. platové, penzijní apod.), nebo které vyžadují rozvedení dalšími předpisy pro jednotlivé druhy státní služby (disciplinární odpovědnost, služební postup aj.), anebo se týkají jen určitých druhů služby (ozbrojených sil apod.).

Pro země tržního hospodářství je typické kolektivní vyjednávání a úprava mzdových i pracovních podmínek kolektivními smlouvami. U smluvních veřejných zaměstnanců se zpravidla rovněž počítá s úpravami v kolektivních smlouvách. V některých zemích se vyvinula praxe kolektivního vyjednávání mezi příslušným státním orgánem odpovědným za státní službu (nejvyšší osobní úřad) a reprezentací úřednictva (ať již odborovou nebo jinou, jehož výsledkem je návrh příslušného zákona nebo jeho změny.

Státní služba v západních demokraciích je založena na profesionalitě, na odborné kvalifikaci. Při přijímání do státně-služebního poměru, hodnocení a povyšování rozhoduje odborná kvalifikace a pracovní výkon. Požadavky týkající se politické nestrannosti se zahrnují pod dva pojmy: neutralita, tj. nestrannost při výkonu úřední činnosti, a rezervovanost, tj. zdržení se výrazné politické aktivity. V určitém rozsahu se připouští zpravidla obsazování některých vedoucích míst, míst v kabinetech ministrů a některých dalších vysokých funkcí podle politického kritéria, čímž se zaručuje plnění politického programu té které vlády. Vnější zásahy do profesionálního výkonu veřejné správy a do poměrů státních úředníků nad tuto striktně omezenou míru se nepřipouštějí. Z tohoto hlediska se Velká Británie označuje jako vzor politicky neutrální koncepce státní služby, zatímco Francie a zejména USA jsou příkladem zemí s tradičně vyšším počtem "politických" míst.

Řízení státní služby

Vrchní odpovědnost za řízení státní služby bývá svěřena premiérovi, státně-zaměstnanecké komisi sestávající z představitelů nejvýznačnějších resortů, nebo příslušným ministrům (vnitra, financí). V současné době převažuje tendence řízení státně-zaměstnaneckých záležitostí co nejvíce decentralizovat.

Důležitost této otázky je dána jednak významem státní služby při výkonu veřejné správy, jednak i rozsahem státních zaměstnanců, zvláště v těch zemích, kde se do této skupiny řadí početní zaměstnanci veřejných služeb, školství, veřejné dopravy, pošt a telekomunikací atd.

CHARAKTERISTIKY STÁTNÍ SLUŽBY VE VYBRANÝCH ZEMÍCH

FRANCIE

Rozlišují se státní zaměstnanci ("Agents de l'Etat") a ti, kdo mají formální status státní služby ("Fonctionnaires"; další rozdíl je mezi státní službou a službou v místních orgánech. Pod pojem státních úředníků (Fonctionnaires) se zahrnují zaměstnanci centrálních státních orgánů (nikoli veřejného sektoru v širším smyslu, jako např. vojenský personál; naopak učitelé a zaměstnanci telekomunikací sem patří).

Podle ústavy za státní službu odpovídá premiér. Úkoly na tomto úseku plní státní sekretář, kterému je podřízen Generální ředitel správy a státní služby a jeho úřad. Ministr financí podepisuje všechny dokumenty vztahující se ke státní službě, pokud mají finanční dopady.

Platné právo tvoří především tři zákony z r. 1983. Někdejší stavovské rozdíly v postavení personálu jednotlivých úřadů ("Corps") jsou i nyní s určitými změnami zachovány, zejména v přijímání zaměstnanců a průběhu služební kariéry. "Corps" jsou organizovány vertikálně.

Kategorie. Horizontálně se státní služba člení do čtyř kategorií. Obecné kritérium pro zařazení "corps" do určité kategorie je předepsané vzdělání; např. v kategorii A, která "dodává" personál pro správní a řídící funkce a učitele středních a vysokých škol, jsou témě výhradně absolventi univerzit; v kategorii B jsou osoby s maturitou, C a D - úřednická, sekretářská, manuální práce.

Připuštění k přijímacím zkouškám do jednotlivých "corps" bývá vázáno na věk a vzdělání (výjimky se činí zejména pro matky s více dětmi). Výběr spočívá na konkursním řízení. Konají se oddělené zkoušky pro kandidáty externí a interní (pokud chtějí přejít do jiného "corps" stejné nebo vyšší úrovně). Výjimky z požadavku konkursního řízení: malý počet místo pro vojenské vysloužilce a handicapované osoby (v kategorii B - D), osoby jmenované Radou ministrů (ředitelé v ministerstvech, velvyslanci, prefekti, rektoři apod.), osoby jmenované do vrcholných funkcí ministry (členové jejich kabinetů). V praxi i zde převažuje jmenování z řad zaměstnanců státní služby.

Rozlišuje se jmenování a ustanovení do funkce (titularisation). To opět závisí na třídě a funkčním místě ("emploi"). Zařazení do třídy v hierarchii určitého "corps" se děje vždy administrativním aktem; opravňuje k zaujetí jednoho z funkčních míst, určených pro osoby, které jsou na určitém služebním stupni v dané třídě, např. zástupce ředitele.

Služební postup. "Corps" je zpravidla rozdělen do 3 - 4 tříd, ty opět do "échelons" - platových stupňů. Postup do vyšší třídy je výběrový a počet osob v jednotlivých třídách je limitován statutem daného "corps". Platový postup v rámci téže třídy závisí na služebních létech a výkonu práce. Roční hodnocení má 2 části: a) známka (0-20) od služebně nadřízeného; na ní závisí rychlost postupu v platové stupnici; b) písemné hodnocení - má vliv na případný postup do vyšší třídy. Rozhoduje vedení, důležitou roli hrají paritní komise.

Státní úředníci mohou působit dočasně na místech ve veřejném sektoru, případně i v soukromém, se zachováním práva na služební postup a nároku na penzi. Toto je možné z iniciativy úřadu i úředníka. Umožňuje se tak určitá rotace zaměstnanců mezi veřejnou správou a průmyslem, působení v mezinárodních organizacích, místní správě, na univerzitách, v cizině, v parlamentu atd.

Zaměstnanec má právo v tomto i v dalších případech uvedení mimo službu (pro nemoc v rodině, ze studijních důvodů) být uveden opět do aktivní služby.

Školení zahrnuje a) přípravu na vstupní konkursní zkoušky (vstup do "corps"), b) nástupní školení a c) krátkodobá školení v průběhu služby.

Interní kandidáti jsou připravováni na konkursy v meziministerských centrech. Např. pro přípravu na zkoušky do ENA (Národní škola správy) trvá příprava 1 rok pro absolventy univerzit a 2 roky pro ostatní. Jsou též korespondenční kursy nebo kursy nevyžadující plné uvolnění z práce. Další kádry kategorie A jsou školeny na Polytechnice, v postgraduálních školách a v regionálních institutech správy.

Platy. Každý stupeň určité třídy daného "corps" má indexové ohodnocení. To se násobí koeficientem určeným dohodami pro daný rok - výsledkem je základní plat. Rozdíl mezi kategoriemi A, B, C, D je značný. Vyjednávání za stát vede Generální ředitelství. Existuje množství přídavků - např. na bydlení, v kategorii A "bonusy" (podle povahy práce), v jiných kategoriích lze platit přesčasy. V sociálním zabezpečení se sleduje srovnatelnost se soukromým sektorem. Příspěvky na zabezpečení v nemoci činí 8,5 % z toho 1,75 % platí pojištěnec.

Práva a povinnosti. Povinnost vykonávat práci, plnit příkazy nadřízených, dodržovat mlčenlivost, nestrannost. Zaručuje s svoboda myšlení a svědomí, svoboda vyjadřovat své politické, filosofické a náboženské názory veřejně i soukromě (s ohledem na požadavky vyplývající z úředního postavení), právo volit a být zvolen do místních orgánů i do parlamentu. Odborové sdružování a právo na stávku (toto s některými výjimkami - např. policie, vězeňsky personál) je zaručeno.

Zřizují se smíšené orgány vedení a zaměstnanců pro konzultace o pracovních a sociálních podmínkách. Nejvyšší radě veřejné služby předsedá premiér. Na každém ministerstvu, pro každý "corps" se zřizuje paritní komise při úřadu personálního ředitele. Zaměstnanci volí své zástupce. Stanoviska komisí a rozpočtových orgánů se předkládají premiérovi - ten rozhoduje o rozpočtových limitech pro každý rok. Zodpovídají ministerstva, v nich působí "finanční kontrolor" odpovědný ministrovi financí.

Vedoucí místa na ministerstvech - mimo ministrův kabinet tvoří: generální ředitel nebo ředitel, "Chef de service" (sekční šéf), "Directeur - Adjoint" - zástupce ředitele. Jsou vesměs absolventy ENA nebo členy inženýrských "grands corps". Pro kandidaturu na tato místa třeba absolvovat 8 let služby (včetně školení v ENA), nejméně 2 roky v jiném ministerstvu, v místní správě, jiné veřejnoprávní instituce nebo mezinárodní organizaci. Nezapočítává se služba v ministerském kabinetu.

ITÁLIE

Státní službu ve veřejnoprávním služebním poměru typu "career" lze charakterizovat těmito znaky:

a) přijetí do služby se provádí zásadně konkursem (čl. 97 stavy);

b) služební poměr vzniká na základě jmenovacího aktu, jímž se úředníkovi uděluje příslušné označení (qualificazione) a definitiva (titolare), a jemuž někdy předchází zkušební doba; poté je každoročně hodnocena úředníkova výkonnost;

c) služební postup podléhá dosti rigidnímu systému;

d) velmi podrobně a přesně jsou upraveny důvody změn služebního poměru: různé druhy dočasného suspendování, dovolené, dočasného přidělení, přikázání, služební cesty atd.;

e) výkon úkolů náležejících k vyšší kvalifikaci, popř. odpovídajících vyššímu zařazení, či vůbec odlišujících se od úkolů té kvalifikace, která úředníkovi přísluší podle rozhodnutí o jmenování nebo povýšení, neznamená přechod do nového zařazení (opačný princip, než platí v soukromoprávním pracovním poměru podle italského občanského zákoníku);

f) disciplinární právo je rovněž dosti rigidní a jeho normy zahrnují jak úpravu zaviněných porušení služební discipliny, tak sankcí za ně, jakož i procesní ustanovení; judikatura na to dbá a rozhodně odmítá jakákoli další opatření, v nichž by se mohly skrývat disciplinární sankce;

g) služební poměr může skončit jen ze stanovených důvodů: dosažení věkové hranice služby, fyzická neschopnost, zrušení služby nebo snížení početního stavu, disciplinární opatření. vlastní žádost úředníka; pokud splnění důvodu vyžaduje objasnění je třeba je pečlivě provést;

h) míru odměňování stanoví právní předpisy, které ty stanoví, v kterých případech se poskytují zvláštní příplatků odškodnění;

i) naopak jmenování definitivním úředníkem nebo přidělení do služby se provádějí podle volné úvahy (diskrečně) a počítají se k aktům, které nepatří k právnímu statusu zaměstnance ve veřejné službě.

Zaměstnanci veřejné služby se člení na státní úředníky (ústřední a regionální), na zaměstnance obecní a provinciální, a na zaměstnance veřejných podniků. Právní úprava úřednického práva je obsažena v dekretech prezidenta republiky (s mocí zákona) z roku 1957 a ze 70. let. U zaměstnanců lokálních (obcí) a ve státních podnicích je na základě minimální zákonné úpravy poměrně rozvinuta úprava kolektivními smlouvami.

NĚMECKO

Státní služba ve "veřejnoprávním a věrnostním služebním poměru" (čl. 33 odst. 4 ústavy SRN) patří k typu "career". Jmenování doživotním úředníkem je přípustné, jestliže se úředník osvědčil v předepsané zkušební době (nejdéle pět let) a dovršil 27 let věku; doživotní služební poměr může skončit propuštěním jen zcela výjimečně v zákonem stanovených případech (změna občanství, přesídlení do zahraničí apod.) nebo ztráto úřednických práv v důsledku trestního odsouzení. K zvláštní povinnostem úředníků náleží zejména nestrannost výkonu úřadu (zákon výslovně stanoví, že úředník slouží všemu lidu, nikoli jedné straně a že se celým svým chováním musí znát k svobodném a demokratickému zřízení v duchu ústavy a zaručovat jeho zachování), vázanost příkazy a směrnicemi představených (s výjimkou úředníků, kteří jsou podřízeni toliko zákonu), mlčenlivost o úředních věcech, věrnost služební přísaze zavazující k dodržování ústavy, zákaz nebo omezení vedlejší výdělečné činnosti a přijímání odměn či darů povinnosti podle své povahy trvají i po odchodu do výslužby. Úředníci (i ve výslužbě) podléhají zvláštní odpovědnosti trestní, civilní i disciplinární.

Státní službu tvoří jen úředníci (Beamten) vykonávající výsostná oprávnění státu. Ostatní zaměstnanci (Angestellten) a dělníci (Arbeiter) ve veřejné službě jsou ve smluvním poměru a vztahu je se na ně obecné pracovní právo včetně kolektivního vyjednávání; nejvýznamnější úpravou je Tarifní smlouva spolkových zaměstnanců (Bundesangestelltentarifvertrag - BAT) z r. 1961 - čas od času novelizovaná - a platná pro zaměstnance federace, zemí i obcí, která v řadě ustanovení odkazuje na úřednické právo. To samo je dosti roztříštěné; z ústavy vyplývá, že může být tvořeno jen právními předpisy, nikoli též tarifními smlouvami, Z hlediska federálního členění státu a nezávislosti úřadů federace, zemí a obcí je třeba status úředníka rozlišovat na

a) všeobecný, podle rámcového spolkového zákona; (Beamtenrechtsrahmengesetz - BRRG 1957), platný pro všechny úředníky a vycházející z ústavního pojetí úřednického stavu (Berufsbeamtentum);

b) zvláštní, podle spolkového zákona o úřednících (Bundesbeamtengesetz - BBG 1953), platný pro federální úředníky;

c) zemských úředníků, podle zákonů přijatých v jednotlivých zemích v souladu s rámcovým spolkovým zákonem;

d) komunálních úředníků, platný v územních společenstvích, tj. obcích a jejich seskupeních a v okresech;

e) zvláštních skupin, např. soudců nebo vojáků; zvláštní zákony platí též pro ministry a parlamentní státní tajemníky, kteří rovněž odpovídají ústavnímu pojetí státní služby.

Zákony o úřednickém právu na každé úrovni obsahují obecné úpravy služebních poměrů a jsou doplněny dalšími zákony o platech, služebním postupu, penzijním zaopatření, o disciplinárním právu; BBG v § 94 přiznává odborům právo účasti na pří pravě těchto obecných úprav tykajících se služebních poměrů.

Rozlišují se čtyři kategorie úředníků podle dosaženého vzdělání a dalších kvalifikačních ukazatelů. Služební postup v rámci kategorie je téměř automaticky podle služebního stáři, přestup do vyšší kategorie však je dosti obtížný. Kromě úředníků doživotních a ve zkušební době jsou i úředníci odvolatelní (auf widerruf), jmenovaní k provádění určitých úkolů při zajišťování státu a veřejného života. V lokální službě jsou i úředníci jmenovaní na dobu určitou (zpravidla volební období daného zastupitelstva). Honorární úředníci (Ehrenbeamten) vykonávají svůj úřad bezplatně a bez nároku na penzi.

Podle ústavy má "každý Němec podle své schopnosti, způsobilosti a odborné výkonnosti rovný přístup ke každému veřejnému úřadu". Tato kritéria se netykají jen rozhodování o vstupu do státní služby, nýbrž i všech ostatních rozhodnutí o profesionálním vývoji a služebním postupu, jak o tom svědčí judikatura. Politická hlediska nemají být uplatňována, nicméně BRRG v § 31 připouští přeložení do dočasné výslužby kdykoli a bez uvedení důvodu u těch doživotních úředníků, kteří při výkonu služby musí být "v trvalé shodě se základními politickými stanovisky a cíli vlády"; okruh těchto politických úředníků - při jejichž výběru se zajisté uplatňují politická hlediska - stanoví spolkové a zemské zákony (jde o šéfy úřadů a řídící pracovníky ústředních úřadů).

Nejvyšší správu státní služby vykonává Spolkový personální výbor, v čele s prezidentem Spolkového účetního dvora a členy jmenovanými spolkovým prezidentem. Podílí se na legislativě o úřednickém právu i kontrole jeho provádění, uznává zkoušky a vyřizuje stížnosti úředníků, popř. plní další úkoly.

NIZOZEMSKO

Nizozemsko tvoří výjimku mezi zeměmi Evropského společenství. Uplatňuje systém "merit" (s výjimkou diplomatického sboru), avšak na základě zvláštní právní úpravy státní služby. Rozdíl mezi smluvním pracovněprávním vztahem a státně zaměstnaneckým vztahem je označován jako nevýrazný, s tendencí zmenšovat se.

Ústava stanoví, že právní postavení veřejných zaměstnanců upravuje zákon. Hlavní prameny práva: zákon o zaměstnancích ústřední a místní správy, tykající se hlavně řešení zaměstnaneckých sporů, obecné podmínky veřejné služby (jmenování, pracovní doba, dovolená, účast na řízení, ukončení pracovního poměru), platový zákon a penzijní zákon.

Podmínkou pro při jetí je státní občanství, odborné předpoklady, trestní zachovalost. Výběr se uskutečňuje na základě dokladů, předložených kandidáty, a přijímacího pohovoru; pr o určité funkce je předepsáno i zdravotní a psychologické vyšetření.

Jediným omezením občanských práv je zákaz stávky.

Povinnosti: nestrannost, loajalita, zdržení se politické aktivity, zachování služební mlčenlivosti.

Vedlejší činnost mimo úřední hodiny není omezena; nesmí negativně ovlivňovat výkon práce. S povolením nadřízeného lze konat vedlejší činnost i v pracovní době. V tom případě se buď krátí plat nebo pracovní činnost nutno prokazatelně vykonat mimo pracovní dobu.

Služební postup není právně zajištěn. Podstatná je kvalifikace a doporučení služebně nadřízeného, který povinně uskutečňuje nejméně 1x ročně pohovory se všemi podřízenými.

Platové rozdíly mezi vyššími úředníky veřejného a soukromého sektoru jsou značné. Existuje 18 platových stupňů (podle druhu a zařazení funkce, které je výsledkem ohodnocení pracovní náplně podle stanovených norem). Proti zařazení se lze odvolat. V rámci platového rozpětí lze vždy po roce dosáhnout zvýšení platu. Existují věrnostní příplatky a mnoho druhů platových příplatků, např. za vynikající výkon podle pevné percentuální sazby, jestliže zaměstnanec dosáhl v dané kategorii platového stropu, za výborné výsledky podle pravidel jednotlivých resortů aj. Uplatňuje se odměňování podle výkonu. Hlediska jsou: obtížnost a způsob výkonu práce, nadprůměrné výsledky (přínos). Rozhodnutí v platových věcech musí byt písemné a odůvodněné. Při ročním hodnocení lze získat jeden i více příplatků, zvýšení platu nebo zůstat na stejné platové úrovni.

Zvláštní odměny (bonus) lze získat za zvlášť významné výsledky (např. dokončení projektu). Bonus za výsledky nebo za věrnost je dočasný (účelový) příplatek; jeho výplata může být kdykoli zastavena. Věrnostní příplatek se zpravidla poskytuje nejméně na 3 roky a zakotvuje se smluvně.

Ministerstvo vnitra určuje, kterým kategoriím lze bonus poskytovat. Mimoto lze zvýhodnit i jednotlivce vzhledem ke zvláštní nebo nedostatkové kvalifikaci. Např. nyní jsou to odborníci na počítače, finanční (ekonomičtí) a daňoví experti. Bonus se přestává vyplácet, jakmile se výcvikem nebo jiným opatřením odstraní nedostatek odborníků.

Pracovní doba je průměrně 38 hodin týdně. Dovolená činí 24 dnů ročně a zvyšuje se podle věku (o 1 - 6 dnů) a u mladistvých. Obvykle se pracuje 40 (místo stanovených 38) hodin týdně, čím se získává 12 dnů dovolené navíc. Povoluje se mj. i kratší placená nepřítomnost v práci - pro odborovou činnost (do 30 dnů ročně), z rodinných důvodů (1 - 4 dny). V případě onemocnění je nárok na 100 % plat do 18 měsíců, poté 80%. Plat se nesnižuje, jestliže jde o onemocnění z povolání nebo o případ, že nemocní zaměstnanec plní povinnost nejméně ve 45% pracovní doby. Pojištění pro případ nemoci je výhradně záležitostí soukromého pojištění zaměstnance (povinné pojištění se vztahuje na smluvní zaměstnance). Zaměstnanec se však může zapojit do systému zdravotního pojištění, do kterého přispívá a od r. 1989 zaměstnavatel poskytuje určitý vyrovnávací příspěvek (zmírnění rozdílu oproti postavení v soukromém sektoru).

Ministerstva zajišťují školení pro odborné činnosti, které nelze vykonávat bez zvláštního výcviku. Jinak, je-li školení (studium) alespoň zčásti též v zájmu zaměstnavatele, lze je hradit do 50% výdajů.

Za porušení povinností nebo chování, které neodpovídá požadavkům kladeným na státního zaměstnance, lze uložit disciplinární sankce. Zahrnují: písemné napomenutí, dodatečnou práci bez nároku na odměnu, srážky z platu, snížení platu, dočasné suspendování (se sníženým nebo pozastaveným platem) a propuštění. Zaměstnanec má právo vyjádřit se k věci a právo na přezkoumání rozhodnutí rozhodčím orgánem, případně soudem.

Ukončení zaměstnaneckého poměru. U zaměstnanců jmenovaných do stálého zaměstnaneckého poměru je jeho ukončení možné jen z těchto důvodu, stanovených v zákoně: dosažení věku předepsaného pro určitou činnost, dosažení penzijního věku, nesplnění kvalifikačních požadavků nebo neschopnost zastávat úřad, uvedení nepravdivých údajů při vstupu do zaměstnání nebo při lékařské prohlídce, ztráta předpokladů vyžadovaných pro jmenování, trvalá invalidita, zrušení pracovního místa, nadstav zaměstnanců, na žádost zaměstnance.

Pořadí při snižování stavu zaměstnanců: dobrovolný odchod ze zaměstnání, více než 35 služebních let (počínaje od služebné nejstarších), mladší 35 let (počínaje od nejmladších), nejkratší služební léta. Při propouštění pro nadbytečnost (reorganizace apod.) se vyplácí plat nejméně 3 měsíce, v dalších obdobích se postupně snižuje.

Nárok na důchod vzniká dosažením 65 let věku. Jeho výše závisí na platu v posledních 2 letech a délce zaměstnání.

Nápravy rozhodnutí ve věcech zaměstnaneckého poměru lze dosáhnout v odvolacím řízení uvnitř úřadu a je-li rozhodnuti konečné, tedy před Rozhodčím orgánem veřejné služby. Proti jeho rozhodnutí se lze odvolat k Ústřední odvolací radě.

Volené smíšené poradní výbory zastupují zaměstnance v jednání o personální politice, o organizaci a bezpečnosti práce atd. Rámcové podmínky pro zaměstnance vlády (ministerstev, policie, soudů, školství, úřadů provincií a municipálních úřadů vyjednává ministr vnitra se čtyřmi odborovými federacemi. Jednání se uskutečňuji dvakrát týdně na půdě Národní smíšené komise pro veřejnou službu.

POLSKO

Návrh zákona o státní službě (1992)

Polsko mělo úřednický zákon již od počátku 80. let a nyní připravuje novou právní úpravu. Návrh zákona byl schválen Výborem pro reorganizaci veřejné služby.

Návrh spočívá na těchto zásadách:

1. zavádějí se čtyři úřednické třídy; zařazení na základě povinných zkoušek má přispět ke kvalitnímu složení aparátu a vytvořit strukturu pro služební postup.

V každé třídě jsou čtyři platové stupnice. Zařazení do platového stupně závisí na znalostech, zkušenostech a dovednostech.

Pravidelné hodnocení a možnost rychlejšího služebního postupu na jeho základě mají přispět k vyšší výkonnosti;

2. odměňování se zakládá na odborných předpokladech a na nich závislém zařazení do služebních tříd. Má působit stabilizačně;

3. ke zvýšení autority státní služby část úředníků (asi 20%) bude jmenována nejvyššími státními hodnostáři (premiérem, předsedou parlamentu, prezidentem);

4. zdůrazňuje se pracovní zkušenost - jmenování do služebního poměru předchází smluvní poměr;

5. vyvažují se omezení, vyplývající ze služby, výhodami (dodatková dovolená, placené volno v případě nemoci, zdravotní dovolená, věrnostní příplatek, právo na znovupřijetí do státní služby do 12 měsíců po rozvázání služebního poměru na základě výpovědí zaměstnance - lze využít pouze jednou).

Zákon se vztahuje na státní zaměstnance v oblasti státní správy a dále parlamentu, ústavního soudu, nejvyššího kontrolního úřadu, úřadu prezidenta a jiných úřadů, pokud to stanoví příslušný zákon.

Státní zaměstnanci se dělí na a) jmenované úřední osoby, b) ostatní státní zaměstnance (jmenované nebo smluvní). Vláda může rozhodnout, že zákon nebo jeho část se bude vztahovat na další státní orgány nebo ozbrojené složky

Podmínky pro přijetí: státní občanství, věk 21 let, bezúhonnost (osobní předpoklady, trestní zachovalost), zdravotní předpoklady.

Zařazení do tříd provádí Komise pro státní službu. Vyžaduje se vzdělání, praxe, pro prvé 2 třídy lze část praxe kompenzovat absolvováním Národní školy veřejné správy. Komise posuzuje kandidátovy znalosti a další předpoklady, zkušenost, profesionální kvalifikaci, předpoklady pro týmovou práci, osobnostní kvality, jazykové znalosti a vychází z hodnocení služebně nadřízených. Vláda určí nařízením podmínky zkoušek. Absolventi Národní školy veřejné správy se zkouškám nepodrobují.

Komise pro státní službu je jmenována premiérem. Sestává ze zástupců úředníků všech 4 kategorií, zástupců ministra odpovědného za veřejnou správu, Národní školy správy a příslušných akademických institucí. Má řadu kompetencí (vedle již uvedených je nejvyšší odvolací instancí, podílí se na přípravě zákonů a mj. určuje "standardy chování" státních úředníků).

Úředník může byt přeložen do jiného úřadu nebo jiného teritoria bez svého souhlasu až na 5 roků. Zajišťuje se mu ubytování. Může byt suspendován v případě, že je proti němu vedeno disciplinární nebo trestní řízení.

Z důvodu veřejného zájmu nebo v zájmu úředníka lze povolit neplacenou dovolenou na dobu do 5, v druhém případě do 4 let. V zájmu služby může být úředník postaven mimo službu a na 1 rok.

Ztráta polského občanství, odsouzení za úmyslný trestní čin apod. jsou důvody pro obligatorní ukončení služebního poměru. Ten může být ukončen po uplynutí tříměsíční výpovědní lhůty, v případě dosažení penzijního věku (lze povolit další setrvání ve službě, nikoli však po 70. roku věku), na základě lékařského výroku o trvalé nezpůsobilosti k výkonu služby, vzhledem k dvěma po sobě následujícím negativním služebním hodnocením nebo vzhledem k bezdůvodnému odmítnutí požadovaného lékařského přezkoumání zdravotních předpokladů.

Mezi povinnostmi se uvádí mj. efektivní, včasné a nestranné plnění úkolů, loajalita (oddanost) vůči státu a úřadu, úcta vůči občanům, ohleduplné a důstojné chování v úřadě a v soukromí, trvalé zdokonalování všeobecného vzdělání a odborné kvalifikace.

Je-li služební příkaz dle názoru úředníků nezákonný nebo se příčí veřejnému zájmu nebo je chybný, úředník má právo vyžádat si jeho písemné potvrzení. Nesmí splnit příkaz, pokud by tím jednal v rozporu s právem, způsobil nenapravitelnou škodu nebo snížil autoritu státu.

Zpráva na odborové sdružování se vyjímají vyšší úředníci, podílející se na tvorbě politiky nebo spadající do kategorie úředníků politické povahy a úředníci plnící úkoly vysoce důvěrné povahy. Podrobnosti stanoví vláda.

Úředníci se zdrží účasti na shromážděních, jejichž povaha se neslučuje s důstojností úřadu, i činnosti, která ohrožuje důvěryhodnost veřejné služby.

Vedlejší činnost vyžaduje souhlas úřadu. Se souhlasem úřadu může byt úředník bez nároku na odměnu členem dozorčí rady společnosti se státní účastí.

Proti služebnímu hodnocení (činí se každé tři roky nebo kdykoli úřad rozhodne) se lze odvolat ke komisi. Každé tři roky se postupuje podle platové stupnice. Po pěti letech služby se plat zvyšuje o 5% základního platu; dále o 1 za každý rok až do výše 25% pro zaměstnance ve státní služby (20% pro ostatní). Po odchodu do důchodu mají zaměstnanci a jejich manželky (manželé) nárok na 50%ní náhradu výdajů za léčení (včetně léků) a plnou úhradu jízdného ve státní železniční a autobusové dopravě. Zaměstnanci státní služby neplatí organizované odborné školení ani školné za děti ve státních školách. Poskytují se jednorázové odměny po 20, 25 atd. letech služby a nezávisle na tom po každých 10 letech služby. Po odchodu do důchodu (invalidního důchodu) se poskytuje odměna ve výši 3 - 6 měsíčního platu. Po 5 letech vzniká nárok na placené volno z důvodu nemoci nepřesahující 6 měsíců v jednotlivém případě. Za přesčasy se poskytne náhradní volno nebo odměna. Disciplinární řízení provádí disciplinární komise na podnět úředníka pověřeného vyšetřováním disciplinárních záležitostí. Odvolacím orgánem je disciplinární komise 2. stupně.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP