P A R L A M E N T Č E S K É R E P U B L I K Y

P o s l a n e c k á s n ě m o v n a

1993

I. volební období

577

V l á d n í n á v r h

Zásady zákona

o střelných zbraních a střelivu

Zásada č. 1

Tento zákon stanoví podmínky pro nabývání vlastnictví ke střelným zbraním (dále jen "zbraně") a střelivu, jejich držení, nošení a používání, některé podmínky provozování koncesovaných živností souvisejících se zbraněmi a střelivem a stanoví působnost orgánů státní správy v oblasti zbraní a střeliva.

Ustanovení tohoto zákona se nevztahují na zbraně a střelivo, které jsou ve výzbroji Armády České republiky a veřejných ozbrojených sborů. Veřejným ozbrojeným sborem se rozumí pro účely tohoto zákona subjekty, kterým zvláštní zákony přiznávají výslovně postavení ozbrojeného sboru nebo ozbrojené služby.

Odůvodnění

Na území České republiky je oblast zbraní a střeliva již tradičně upravována zákonem, který vymezuje okruh zbraní a střeliva, k je jichž vlastnictví, držení nebo nošení je třeba zvláštního oprávnění, které vydává příslušný orgán státní správy. Zákon dále stanoví základní povinnosti vlastníků zbraní a držitelů zbrojních průkazů, a to jak fyzických, tak i právnických osob, stanoví, vedle obecně platných podmínek podnikání vyplývajících ze zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů, některé další podmínky podnikání v oborech souvisejí cích se zbraněmi a střelivem a se zřizováním a provozováním střelnic a vymezuje působnost příslušných orgánů státní správy.

Navrhovaná právní úprava se bude vztahovat pouze na "civilní zbraně" používané pro "civilní účely". Výslovně jsou z režimu zákona vyloučeny zbraně a střelivo (a to i "civilní") používané jako služební zbraně Armádou České republiky, Policií České republiky, Vězeňskou a justiční stráží a Bezpečnostní informační službou České republiky. Kritériem pro vymezení okruhu subjektů, na které se tento zákon nebude vztahovat, je jednak skutečnost, že u uvedených subjektů je nošení a používání zbraní zpravidla upraveno zvláštními zákony a to především proto, že při plnění svých specifických úkolů jsou oprávněni používat i ty zbraně, jejichž používání není v "civilním" sektoru žádoucí.

Dále pak bylo třeba přihlédnout i k té skutečnosti, že příslušné zákony upravující postavení těchto sborů nebo služeb (§ 1 odst. 1 a 2 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, § 1 odst. 1 zákona č. 527/1992 Sb., o Bezpečnostní informační službě České republiky, § 3 odst. 2 zákona č. 555/1992 Sb., o Vězeňské službě a justiční stráži České republiky) výslovně těmto subjek tům přiznávají postavení ozbrojeného sboru nebo ozbrojené služby a v neposlední řadě i skutečnost, že příslušníci těchto ozbrojených sborů nebo služeb nejsou v pracovněprávním, nýbrž služebním poměru, což má svůj význam především v souvislosti s řízením a ukládáním úkolů těmto osobám a jejich odpovědností.

Zásada č. 2

Pro účely tohoto zákona se rozumí:

a) zbraní zařízení, u kterého je střela uváděna v pohyb (vystřelována) okamžitým uvolněním nahromaděné energie,

b) palnou zbraní zařízení, u kterého je střela uváděna v pohyb rychlým uvolněním chemické reakce výmetné náplně,

c) plynovou zbraní zařízení, u kterého je střela uváděna v po hyb tlakem vzduchu nebo jiného plynu (např. vzduchovky, větrovky a plynovky),

d) mechanickou zbraní zařízení, u kterého je střela uváděna v pohyb využitím mechanické energie (např. kuše),

e) expanzním přístrojem zařízení na principu palné zbraně určené zpravidla k průmyslovým účelům (např. vstřelovače hřebů, jateční přístroje, startovací a poplašné pistole),

f) historickou zbraní zbraň vyvinutá nebo vyrobená do roku 1918, konstruovaná na černý střelný prach, s výjimkou zbraní na náboj se středovým nebo okrajovým zápalem,

g) replikou historické zbraně přesná funkční kopie historické zbraně,

h) vojenskou zbraní zbraň určená k používání v ozbrojených silách k vojenským nebo bezpečnostním účelům,

i) loveckou zbraní palná zbraň kulová (kulovnice), broková (brokovnice) nebo kulobroková (kombinovaná), určená výhradně pro výkon práva myslivosti,

j) sportovní zbraní kulová nebo broková zbraň určená ke sportovním účelům podle mezinárodních pravidel a řádů,

k) zbraní určenou k ochraně osoby a majetku pistole nebo revolver,

l) hlavní částí zbraně hlaveň, vložná hlaveň, rám, závěr a samostatná nábojová komora a u revolverů hlaveň, rám a válec,

m) zbraní podléhající registraci zbraň nebo hlavní část zbraně, která není vyňata z registračního režimu podle tohoto zákona a jejíž držení nebo nošení není zakázáno,

n) znehodnocením zbraně provedení takových odborných úprav, které učiní zbraň trvale nezpůsobilou ke střelbě.

Zásada č. 3

Pro účely tohoto zákona se dále rozumí:

a) střelivem

1. náboje, nábojky nebo prachové tablety pro palné zbraně,

2. střely, broky nebo šipky pro plynové zbraně,

3. střely pro mechanické zbraně,

4. nábojky nebo prachové tablety do expanzních přístrojů, 5. jednotlivé součásti potřebné k jeho výrobě, a to nábojnice, zápalka,výmetná náplň a jednotná střela,

b) nábojem celek určený k nabíjení do zbraně,

c) loveckým nábojem náboj určený pro střelbu z loveckých zbraní při výkonu práva myslivosti,

d) kulovým nábojem náboj s jednou střelou,

e) brokovým nábojem náboj s hromadnou střelou, skládající se z množství broků,

f) kulovým nábojem pro brokové zbraně náboj s jednou střelou speciální konstrukce určený pro střelbu ze zbraně s hladkým vývrtem hlavně při výkonu práva myslivosti,

g) nábojkou a prachovou tabletou střelivo, které ve své sestavě neobsahuje střelu,

h) speciálním nábojem náboj s chemickou nebo pyrotechnickou složí nebo s předměty ve výmetné náplni,

i) vojenským střelivem střelivo a munice určené pro použití v ozbrojených silách k vojenským nebo bezpečnostním účelům (např. střelivo do ručních zbraní, ruční granáty, rakety, miny, dělostřelecké náboje, letecké pumy a náloživo),

j) sportovním nábojem náboj pro sportovní zbraně,

k) držením zbraně a střeliva zbraň a střelivo mít u sebe nebo je jinak přechovávat ve stavu vylučujícím jejich okamžité použití,

1) nošením zbraně a střeliva zbraň a střelivo mít u sebe nebo je jinak přechovávat ve stavu umožňujícím jejich okamžité použití.

Odůvodnění

V zásadách 2 a 3 jsou pro potřeby tohoto zákona stanoveny jednotné názvy a definice vybraných pojmů v zájmu ujednocení a vyloučení nesprávných výkladů.

Zásada zpřesňuje dosavadní stav, zbraně jsou proti dosavadní právní úpravě odlišně členěny a vychází z navrhovaného vymezení okruhu střeliva podléhajících tomuto zákonu.

Za základ je použita terminologie, vycházející z ČSN č. 39 5002 a 39 5003, které upravují názvosloví z oblasti civilních střelných zbraní a střeliva.

S ohledem na nutnost postihnout širší okruh zbraní jsou použity nad rámec této normy termíny "historické zbraně" a "repliky historických zbraní". Nově jsou upravovány "mechanické zbraně", které sice jsou v ČSN zahrnuty, ale předchozí právní úprava je neobsahovala.

Navrhovaná úprava se vztahuje na zbraně, které jsou používány pro civilní účely. I přes tuto skutečnost byl do zásady vymezující pro účely tohoto zákona jednotlivé pojmy zahrnut termín "vojenské zbraně", neboť s výjimkou některých je jejich držení zakázáno.

Zákon neupravuje zbraně chladné, které nejsou zbraněmi střelnými.

Do kategorie historických zbraní patří i některé zbraně vyrobené po roce 1918, zejmé na předovky apod

Za repliku historické zbraně lze považo vat zbraň, která odpovídá originálu nejen vnějším vzhledem, ale i funkčně, t.j. jedná se o zbraň schopnou střelby.

Nyní platná právní úprava spojila do jednoho institutu "držení a nošení zbraní a střeliva", před tím oddělené instituty "držení zbraně" a "nošení zbraně a střeliva". Tato skutečnost se ukázala v praxi nevýhodná. Z tohoto důvodu dochází k opětovnému rozdělení a specifikaci těchto pojmů. Předpokládá se, že zbraně a střelivo budou jejich držitelé přechovávat nebo mít u sebe ve stavu vylučujícím jejich okamžité použití. Tímto stavem se rozumí, že zbraň není nabita náboji v zásobní ku, nábojové schránce, nábojové komoře hlavně, nábojových komorách válce revolveru nebo šípem u mechanických zbraní, přičemž zásobníky jsou prázdné a náboje nebo šípy jsou uloženy v samostatném obalu. Jedná se o záměrně navozený stav zbraně s cílem znemožnit, či spíše nedovolit připravenost, resp. pohotovost zbraně pro okamžité použití a tím mimo jiné umožnit například přepravu zbraní, jejichž nošení je omezeno pouze na určitá místa nebo objekty. Nošením se rozumí zbraně mít u sebe nebo je přechovávat ve stavu umožňujícím jejich okamžité použití. Předpokládá se, že určité zbraně bude možno nosit pouze ve vymezených prostorech.

Zásada č. 4

Fyzická nebo právnická osoba, která vlastní zbraň podléhající registraci, je povinna tuto zbraň zaregistrovat do pěti dnů od jejího nabytí u okresního (městského, obvodního) ředitelství Policie České republiky (dále jen "okresní ředitelství Policie") podle místa trvalého nebo dlouhodobého pobytu fyzické osoby (dále jen "místo pobytu") nebo podle sídla právnické osoby nebo místa uložení zbraní, je-li toto místo v jiném okrese než sídlo právnické osoby (dále jen "sídlo právnické osoby"). V případě nabytí vlastnictví ke zbrani děděním počíná běh pětidenní lhůty k registraci dnem, kdy usnesení soudu o dědictví nabylo právní moci. Do zaregistrování zbraně není dovoleno zbraň nosit.

K registraci zbraně je fyzická nebo právnická osoba povinna předložit žádost o registraci zbraně a vlastní zbraň.

V žádosti o registraci zbraně žadatel uvede

a) jméno a příjmení, rodné příjmení, rodné číslo, datum narození a místo narození fyzické osoby (dále jen "osobní data") nebo název a sídlo právnické osoby a identifikační číslo, je-li právnická osoba zapsána v obchodním rejstříku (dále jen "údaje identifikující právnickou osobu"),

b) místo pobytu nebo sídlo právnické osoby,

c) číslo zbrojního průkazu; fyzická osoba též dobu jeho platnosti,

d) typ, vzor a výrobní číslo zbraně,

e) doklad o nabytí zbraně,

f) místo uložení zbraně, je-li žadatelem právnická osoba,

g) důvod, pro který právnická osoba zbraň vlastní.

Registrace zbraně může být odmítnuta v případě, že se jedná o zbraň

a) nedovolenou,

b) nepodléhající registraci,

c) neoznačenou ověřovací značkou.

Dokladem o registraci je průkaz zbraně, ve kterém se zejména uvádí

a) vlastník zbraně,

b) typ a vzor zbraně, včetně technických dat, a údaje sloužící k její identifikaci,

c) u zbraní ve vlastnictví právnických osob též důvod, pro který zbraň vlastní.

Okresní ředitelství Policie je povinno

a) vést evidenci registrovaných zbraní,

b) aktualizovat evidenci registrovaných zbraní v návaznosti na změnu místa pobytu nebo sídla právnické osoby.

Podrobnosti o registraci zbraní stanoví ministerstvo vnitra vyhláškou.

Každý, kdo získá do vlastnictví zbraň registrovanou podle tohoto zákona, je povinen nabytí vlastnictví oznámit do pěti dnů příslušnému okresnímu ředitelství Policie, u kterého je zbraň registrována.

Odůvodnění

Každá střelná zbraň, jejíž držení nebo nošení fyzickou nebo právnickou osobou není zakázáno, podléhá registraci, s výjimkou zbraní uvedených v zásadě č. 5. Smyslem registrace je vytvořit evidenci všech zbraní používaných fyzickými nebo právnickými osobami, což má svůj význam mimo jiné při objasňování závažných trestných činů spáchaných se střelnou zbraní.

Oproti dosavadní právní úpravě se upouští od zaznamenávání zbraní přímo do zbrojního průkazu. Dokladem o registraci zbraně bude průkaz zbraně, který bude zároveň plnit i funkci dokladu o vlastnictví ke zbrani nebo o oprávněnosti ji držet nebo nosit (v případě vypůjčení zbraně, svěření zbraně zaměstnanci k výkonu zaměstnání apod.).

Příslušnost okresního ředitelství Policie nebo jemu naroveň postaveného jiného ředitelství se určuje u fyzických osob podle místa trvalého pobytu (u občanů České republiky) nebo místa dlouhodobého pobytu (u cizinců) a u právnických osob podle sídla právnické osoby a jsou-li zbraně uloženy mimo okres, kde je sídlo právnické osoby, podle místa uložení zbraní (z důvodu výkonu dozoru).

V průkazu zbraně se navrhuje, vedle údajů identifikujících vlastníka zbraně a vlastní zbraň, uvádět u zbraní ve vlastnictví právnických osob i důvod, pro který právnická osoba zbraň vlastní. Smyslem tohoto opatření je, především z důvodů bezpečnostních, aby zbraň byla používána pouze k účelu, pro který ji právnická osoba vlastní. Tím by se mělo dosáhnout toho, aby zaměstnanec, kterému byla zbraň svěřena k výkonu zaměstnání, ji po ukončení pracovní doby vždy odevzdal k úschově zaměstnavateli nebo pověřené osobě a tím se zamezilo, aby ji "nepoužíval pro vlastní potřebu".

Zásada č. 5

Registraci nepodléhají:

a) plynové zbraně, v nichž kinetická energie střely dosahuje maximálně 10 J a její počáteční rychlost je maximálně 200 m.s-1,

b) poplašné, startovací a jiné expanzní přístroje a zařízení, jejichž konstrukce vylučuje použití kulového nebo brokového náboje,

c) historické zbraně a jejich repliky s výjimkou replik perkusních revolverů a vícekomorových zbraní, u nichž se k výmetu střely používá černého střelného prachu,

d) mechanické zbraně, u nichž napínací síla nepřesahuje 200 N a u luků 400 N,

e) součásti zbraní s výjimkou hlavních částí zbraní podléhají cích registraci.

Odůvodnění

Při určení, které zbraně nebudou podléhat registraci, bylo vycházeno z technických parametrů, podle nichž byla zvážena účinnost uvedených zbraní, a tudíž se navrhuje, i s ohledem na dosavadní praxi, vyjmout tyto zbraně z povinnosti registrace.

V zásadě č. 2 písm. f) se přesně stanoví, co se považuje za historickou zbraň, a vzhledem k její povaze a účinnosti se její držení a nošení navrhuje nevázat na povolení orgánu státní správy tyto zbraně držet a nosit.

Na rozdíl od dosavadní úpravy byl zaujat jiný přístup k replikám historických zbraní, především k perkusním revolverům, na které se vztahuje povolovací systém podle tohoto zákona v plném rozsahu.

K registraci tohoto druhu zbraní bylo přistoupeno vzhledem k jejich vysoké účinnosti, která spočívá ve velkých rážích těchto zbraní a možnosti opakované střelby bez přebíjení.

Za zbraně uvedené v této zásadě se pro účely tohoto zákona nepovažují zbraně odborně upravené pro střelbu nábojkami s výšlehovým otvorem v ose hlavně, které mají být používány k vyvolávání zvukových nebo světelných efektů pro účely divadelních představení, natáčení filmů, televizních programů, varietních vy stoupení, výcviku psů nebo pro jiné účely obdobného charakteru. Tyto zbraně by rovněž měly podléhat registraci. Jedná se o palné zbraně, jejichž funkčnost a vnější vzhled není pozměněn, je zde provedena pouze úprava v nábojové komoře pro střelbu nábojkami. Tato úprava dovoluje uvést zbraň do původního stavu, kdy je možné použít náboj, a zbraň je opět střelby schopnou. Takováto úprava není úpravou, kdy došlo ke znehodnocení zbraně, tedy stavu, kdy zbraň je trvale nezpůsobilá ke střelbě.

Zásada č. 6

Podléhají-li podle zvláštních předpisů zbraně, které mají být registrovány, ověřování, mohou být zaregistrovány jen pokud jsou označeny československou nebo českou ověřovací značkou, či uznávanou cizozemskou značkou.

Vlastník zbraně, která není označena ověřovací značkou, je povinen zbraň bez zbytečného odkladu předložit příslušné zkušebně zbraní a střeliva.

Odůvodnění

V zásadě se stanoví, že zbraň, která podléhá ověřování, může být zaregistrována pouze tehdy, splňuje-li předepsané podmínky z hlediska kvality, to znamená, že je opatřena ověřovací čs. značkou a její používání je tedy zcela bezpečné. Rovnocennými této čs. ověřovací značce jsou cizozemské značky, uznané podle příslušné mezinárodní úmluvy (vyhláška ministra zahraničních věcí č. 70/1975 Sb., o Úmluvě o vzájemném uznávání zkušebních značek ručních palných zbraní).

Zvláštním předpisem uvedeným v prvém odstavci se rozumí vyhláška Úřadu pro normalizaci a měření č. 104/1984 Sb., o ověřování zbraní a kontrole střeliva pro civilní potřebu.

Příslušnou zkušebnou podle druhého odstavce je v současné době Strojírenský zkušební ústav Brno - pobočka Praha - Česká zkušebna zbraní a střeliva pro civilní potřebu.

Zásada č. 7

Není dovoleno držet a nosit

a) palné zbraně určené ke střelbě hromadnou střelou, kde hlaveň zbraně je kratší než 500 mm, s výjimkou zbraní historických držených pro sběratelské účely,

b) zbraně, které jsou konstruovány tak, že při jednom stisknutí spouště může vyjít více než jeden výstřel,

c) zbraně vybavené zařízením k osvětlování cíle,

d) krátké zbraně vybavené laserovými či obdobnými zaměřovači,

e) zbraně opatřené tlumičem zvuku,

f) zbraně vybavené optikou, s výjimkou loveckých a sportovních zbraní,

g) zbraně upravené tak, že lze utajit jejich vzhled, s výjimkou zbraní držených pro sběratelské účely,

h) zbraně zákeřné, u kterých byl původní charakter či podoba změněny tak, aby se jejich použitím mohly způsobit těžší následky,

i) zbraně, jejichž hlavní části nejsou vyrobeny z kovu, s výjimkou zbraní mechanických,

j) vojenské zbraně, s výjimkou pušek, pistolí a revolverů do ráže 12 mm označených civilní ověřovací značkou.

Odůvodnění

Je třeba určit, které druhy zbraní nelze držet a nosit nebo jejich držení a nošení je třeba omezit. Jde o takové zbraně, které s ohledem na konstrukci nebo účinky je nutno považovat za zvlášť nebezpečné. Ve shodě se zahraniční právní úpravou zůstávají mezi těmi to zbraněmi zahrnuty i zbraně opatřené tlumičem zvuku. Ve výčtu nedovolených zbraní ne jsou, na rozdíl od dosavadního stavu, uvedeny zbraně narkotizační, konstruované nebo upravené k vystřelování chemických složí. Dosažení sledovaného účelu, nedovolit používání zvlášť nebezpečných prostředků, odpovídá navrhovaná úprava v oblasti zakázaného střeliva. Z hlediska veřejného zájmu se jeví výhodnější upravit režim těchto zbraní, registrovat je a tím vytvořit podmínky pro jejich kontrolu. Některé druhy zbraní bude umožněno držet pouze osobám, pokud bude tato potřeba dostatečně odůvodněná a držení těchto zbraní bude nezbytné s ohledem na předmět jejich činnosti (např. pro účely výkonu práva myslivosti, sportovní střelci, sběratelé).

Zbraně jinak nedovolené se rovněž při pouští držet ve stanovených případech pro sběratelské účely vzhledem k tomu, že právě takové zbraně (zejména zbraně, u kterých je utajen jejich vzhled) mají vysokou sběratelskou hodnotu. Nově s ohledem na jejich vysokou nebezpečnost je omezena možnost držet a nosit zbraně střílející dávkou a zbraně vybavené laserovým či obdobným zaměřovačem. Za zbraně střílející dávkou jsou považovány i zbraně původně vyráběné se samočinnou funkcí mechanizmu, přestože tato funkce byla dodatečnou úpravou změněna na funkci samonabíjecí nebo jednorannou. Mezi zbraně ve smyslu této zásady byly nově pojaty zbraně neobsahující kovové části. Tyto zbraně nelze zjistit za pomoci detekčních přístrojů a mohly by se tak stát prostředkem k provádění teroristických akcí.

Zásada č. 8

Není dovoleno držet a nosit

a) náboje se střelami konstruovanými pro zvýšení průbojného nebo ranivého účinku, s výjimkou nábojů loveckých,

b) náboje se střelami dodatečně upravenými tak, že je zvýšena jejich účinnost,

c) náboje se střelou speciální - chemickou nebo biologickou, s výjimkou nábojů se střelou narkotizační či s dráždivou složí,

d) vojenské střelivo.

Tím není dotčeno držení střeliva pro sběratelské účely.

Odůvodnění

Navrhovaná úprava v podstatě přebírá stávající vymezení nedovoleného střeliva s výjimkou nábojů s chemickou střelou. Tato úprava odpovídá zásadě č. 7, kde nejsou na rozdíl od dosavadní úpravy uvedeny zbraně narkotizační konstruované nebo upravené pro vystřelování chemických složí. Rovněž potřeba zakázat nebo podstatně omezit držení a používání některých druhů střeliva je vedena obdobnými důvody, které jsou uvedeny v odůvodnění k zásadě č. 7. Navrhovaná právní úprava zakázaného střeliva odpovídá dosažení sledovaného účelu, t.j. nedovolit používání zvlášť nebezpečných prostředků, resp. u těch, jejichž používání nelze zakázat pro rozšířenou potřebu jejich využití, upravit jejich režim a vytvořit podmínky pro jejich kontrolu.

Zásada č. 9

Každý, kdo má u sebe nebo jinak přechovává zbraně a střelivo uvedené v zásadách č. 7 a 8, je povinen je bezodkladně odevzdat do úschovy okresnímu ředitelství Policie. O převzetí zbraní a střeliva se vydá potvrzení

Odůvodnění

V zásadách č. 7 a 8 se stanoví okruh zbraní a střeliva, jejichž držení a nošení bude zakázáno. Vzhledem k tomu, že tento výčet je širší, než byl v dosavadní právní úpravě, je třeba řešit případy, kdy osoby budou mít u sebe nebo jinak přechovávat zbraně a střelivo, které se stanou zakázanými dnem účinnosti zákona. Rovněž mohou nastat případy, kdy se osoba stane vlastníkem zakázané zbraně v době účinnosti zákona, např. děděním. Proto se navrhuje, aby tyto zbraně byly předány do úschovy okresního ředitelství Policie.

Smyslem úschovy je, aby vlastníci zakázaných zbraní měli možnost tyto zbraně například prodat do výzbroje ozbrojených sil (samopaly, kulomety apod.) nebo je prodali zahraničnímu zájemci do zemí, ve kterých není uvedený typ zbraní a střeliva zakázán. Nelze též vyloučit, že některé nyní zakázané zbraně budou moci být postupem času drženy a nošeny. Pak budou z úschovy okresního ředitelství Policie vydány zpět.

Povinností okresního ředitelství Policie bude vydat o převzetí zakázané zbraně nebo střeliva písemný doklad, ve kterém bude zbraň nebo střelivo specifikováno, bude uvedena osoba, od které byla zbraň nebo střelivo převzata apod.

Zásada č. 10

Fyzická osoba může nabývat do vlastnictví, s výjimkou nabytí do vlastnictví děděním, držet nebo nosit zbraně podléhající registraci a střelivo do těchto zbraní jen tehdy, je-li držitelem zbrojního průkazu, který na základě písemné žádosti vydává okresní ředitelství Policie příslušné podle místa pobytu žadatele.

Odůvodnění

Fyzická osoba bude moci podle navrhované právní úpravy vlastnit, držet a nosit zbraně podléhající režimu tohoto zákona, t.j. zbraně, které nejsou zakázány a které musí být registrovány, a střelivo do těchto zbraní jen na základě zbrojního průkazu. Navrhovaná právní úprava nepočítá s "nákupními povoleními". Zbraně, které se neregistrují (viz zásada č. 5) bude moci fyzická osoba vlastnit a používat bez nutnosti být držitelem příslušného zbrojního průkazu.

Příslušnost okresních ředitelství Policie a jim naroveň postavených ředitelství je stanovena s ohledem na skutečnost, že i nyní vykonávají tyto orgány agendu spojenou s vydáváním zbrojních průkazů fyzických osob a není důvodu ke změně.

Zásada č. 11

V žádosti o vydání zbrojního průkazu fyzická osoba uvede:

a) osobní data,

b) místo pobytu,

c) údaj, o které skupiny zbrojního průkazu žádá.

K žádosti je potřeba připojit:

a) doklad o zdravotní způsobilosti,

b) doklad o absolvování výcviku a složení zkoušky odborné způsobilosti,

c) fotografii žadatele,

d) stanovisko služby cizinecké a pohraniční policie v případě, že žadatel není státním občanem České republiky,

e) výpis z rejstříku trestů.

Doklady uvedené v předchozím odstavci pod písmeny a), d) a e) nesmí být starší tří měsíců.

Odůvodnění

I přes tu skutečnost, že návrh zákona v zásadě č. 39 zmocňuje ministerstvo vnitra k vydání prováděcího předpisu, ve kterém bude vzor žádosti o vydání zbrojního průkazu, v této zásadě je taxativní výčet jednak údajů, které musí žadatel uvést, a dále pak dokladů nebo jiných podkladů, které je třeba připojit v příloze k žádosti o vydání zbrojního průkazu. Smyslem je odstranit případné pochybnosti.

V žádosti je třeba vedle jména a příjmení uvést i rodné číslo nebo u osob, které rodné číslo nemají, jako například cizinci, datum narození. Místem pobytu se rozumí místo trvalého nebo dlouhodobého pobytu (viz zásada č. 4). Údajem, o které skupiny zbrojního průkazu se žádá, se rozumí skupina uvedená v zásadě č. 12.

Zásada č.12

Zbrojní průkazy určené pro fyzické osoby se rozlišují podle rozsahu oprávnění a účelu užívání zbraně do skupin

A - ke sběratelským účelům,

B - k užívání mechanických zbraní,

C - k výukovým účelům,

D - ke sportovním účelům,

E - k výkonu práva myslivosti,

F - k výkonu zaměstnání v místech nebo objektech, kam nemá veřejnost volný přístup,

G - k výkonu zaměstnání v místech nebo objektech, kam má veřejnost volný přístup,

H - k ochraně osob a majetku.

Držitel zbrojního průkazu

a) skupiny A je oprávněn nabývat do svého vlastnictví a držet pro sběratelské účely zbraně podléhající registraci a střelivo; u střeliva však maximálně tři kusy střeliva téhož druhu, značky a ráže. Na základě povolení vydaného okresním ředitelstvím Policie lze vlastnit a držet větší množství střeliva téhož druhu, značky a ráže, pokud je sbírka vedena za účelem soustředění výrobních značek.

b) skupiny B je oprávněn nabývat do svého vlastnictví a držet mechanické zbraně a střílet z nich pouze v místech, kam nemá veřejnost volný přístup,

c) skupiny C je oprávněn

ca) nabývat do svého vlastnictví a držet pro výukové účely zbraně podléhající registraci a střelivo,

cb) střílet ze zbraně pouze na schválené střelnici,

cc) nabíjet zbraň nabíjenou zepředu (předovku) podle technologického postupu, který uvádí výrobce zbraně,

d) skupiny D je oprávněn

da) nabývat do svého vlastnictví a držet sportovní zbraně a střelivo do nich,

db) střílet ze zbraně pouze na schválené střelnici,

dc) nabíjet zbraň nabíjenou zepředu (předovku) podle technologického postupu, který uvádí výrobce zbraně,

dd) přebíjet a laborovat pro vlastní potřebu sportovní kulové náboje se středovým zápalem pro pistoli a revolver podle technologických postupů, které udávají výrobci komponentů střeliva; přebíjením se rozumí zkompletování náboje s využitím nábojnice použitého náboje,

e) skupiny E je oprávněn

ea) nabývat do svého vlastnictví a držet lovecké zbraně a střelivo do nich,

eb) nosit zbraň a střílet z ní pouze na schválené střelnici nebo v místech, kde realizuje výkon práva myslivosti podle zvláštního předpisu,

ec) přebíjet a laborovat pro vlastní potřebu brokové náboje do loveckých zbraní podle technologických postupů, které udávají výrobci jednotlivých součástí střeliva,

f) skupiny F je oprávněn

fa) nabývat do svého vlastnictví a držet zbraně určené k ochraně osoby a majetku,

fb) při výkonu zaměstnání nosit zbraně určené k ochraně oso by a majetku pouze v místech nebo objektech, kam nemá veřejnost volný přístup,

fc) provádět cvičnou střelbu pouze na schválené střelnici,

g) skupiny G je oprávněn

ga) nabývat do svého vlastnictví a držet zbraně určené k ochraně osoby a majetku,

gb) při výkonu zaměstnání nosit maximálně dvě zbraně určené k ochraně osoby a majetku; zbraně nesmí být nošeny vidi telně,

gc) provádět cvičnou střelbu pouze na schválené střelnici,

h) skupiny H je oprávněn

ha) nabývat do svého vlastnictví, držet a nosit zbraně urče né k ochraně osoby a majetku,

hb) nosit maximálně dvě zbraně určené k ochraně osoby a ma jetku; zbraně nesmí být nošeny viditelně,

hc) provádět cvičnou střelbu pouze na schválené střelnici.

Zbraně, u nichž bylo povoleno pouze držení, lze přepravovat mimo místa nebo objekty, kde je povolena střelba z nich, jen ve stavu vylučujícím jejich okamžité použití.

Odůvodnění

Předpokládá se nové obsahové provedení zbrojního průkazu, které bude mimo jiné umožňovat vyznačení konkrétních oprávnění držitele zbrojního průkazu k používání zbraní a střeliva k zákonem stanoveným účelům. Tento nový přístup, obdobný řidičským průkazům, je motivován snahou usnadnit a zjednodušit povolovací řízení a tím umožnit využívání zbraní většímu množství oprávněných osob při zachování potřebné náročnosti při vydávání zbrojních průkazů. Členění zbrojních průkazů do jednotlivých skupin dále umožní zaměřit kontrolní činnost na dodržování konkrétních předepsaných režimů. Stanovení jednotlivých skupin vyplývá i ze skutečnosti, že se zavedením zkoušky z odborné způsobilosti je třeba diferencovat požadavky na znalosti u jednotlivých skupin.

Ve znění zásady se objevují odděleně dva již z historie známé instituty, a to "držení zbraní" a " nošení zbraní" s nově vymezeným vztahem k určité kvalitě taxativně uvedených oprávnění. Vymezení těchto pojmů je v zásadě č. 3 písm. k) a l). Z textu zásady vyplývá zájem státu na rozlišení okruhu osob, na skupinu, která bude moci zbraň nosit v podstatě bez omezení a na skupinu osob, která bude moci zbraň pouze držet a používat na místech, kam v zásadě nemá veřejnost volný přístup.

Praxe vyžaduje, aby sběratelství zbraní a střeliva bylo umožněno. Z důvodu zajištění bezpečnosti se předpokládá omezení sběratelství zbraní o zbraně uvedené v zásadě č. 7. Při sběratelství střeliva je třeba zabránit jeho neodůvodněnému hromadění. Z tohoto důvodu se přistupuje k omezení počtu střeliva na maximální počet 3 kusů téhož druhu, značky a ráže. Pokud je sbírka vedena za účelem soustředění výrobních značek, lze na základě povolení tento počet překročit.

Zásada konkrétně stanovuje držitelům jednotlivých skupin oprávnění jaké zbraně mohou nabývat do svého vlastnictví a držet, kde mohou střílet ze zbraní a v kterých případech lze zbraň nosit. Přitom je přihlédnuto ke stávajícím zvyklostem v oblastech sportovní a lovecké činnosti. Dále se předpokládá i možnost mimořádných případů výcviku a výuky včetně cvičných střeleb.

Zásada č. 13

Podmínkou vydání zbrojního průkazu fyzické osobě je, že

a) dosáhla předepsaného věku,

b) je zdravotně způsobilá držet nebo nosit zbraň a střelivo,

c) absolvovala předepsaný výcvik,

d) prokázala zkouškou odbornou způsobilost k držení nebo nošení zbraně a střeliva,

e) je občansky bezúhonná a spolehlivá,

f) je hlášena k trvalému či dlouhodobému pobytu na území České republiky,

g) předložila kladné stanovisko služby cizinecké a pohraniční policie, jde-li o fyzickou osobu, která není státním občanem České republiky.

Obecná dolní věková hranice pro vydání zbrojního průkazu je 18 let.

Zbrojní průkaz skupiny E lze v odůvodněných případech vydat posluchačům učilišť a škol, v jejichž osnovách je zahrnuta výuka myslivosti, starším 16 let, jsou-li splněny ostatní podmínky pro jeho vydání. K žádosti o vydání zbrojního průkazu se přikládá doporučení příslušné školy nebo učiliště.

V odůvodněných případech lze vydat zbrojní průkaz skupiny B a D osobě starší 15 let, která je členem občanského sdružení zabývajícího se podle mezinárodních řádů a pravidel sportovní střelbou, biatlonem, moderním pětibojem či střelbou z kuší, jsou-li splněny ostatní podmínky. K žádosti o vydání zbrojního průkazu se přikládá doporučení příslušného občanského sdružení.

V obou uvedených případech je nutný souhlas rodičů nebo jiného zákonného zástupce.

Zdravotní způsobilost žadatele o zbrojní průkaz se zjišťuje lékařskou prohlídkou, které se musí žadatel podrobit ještě před zahájením výcviku. Podrobnosti stanoví ministerstvo zdravotnictví po dohodě s ministerstvem vnitra obecně závazným právním předpisem.

Žadatel o zbrojní průkaz musí absolvovat výcvik u fyzické nebo právnické osoby, která je k této činnosti oprávněna na základě koncesní listiny. Vojáci z povolání a příslušníci ozbrojených sborů nebo ozbrojených služeb mohou výcvik absolvovat v rámci odborné služební přípravy.

Odborná způsobilost žadatele o zbrojní průkaz se zjišťuje zkouškou vykonanou před zkušebním komisařem. Zkušební komisaře jmenuje ministr vnitra. Zkouška se provádí ve formě testu

a) ze znalosti právních předpisů upravujících oblast držení a nošení zbraní a střeliva a z právních předpisů upravují cích oprávnění k použití zbraně,

b) z nauky o zbraních a střelivu,

c) ze zdravotnického minima,

a dále z praktické střelby.

Za občansky bezúhonného se nepovažuje ten, kdo byl pravomocně odsouzen pro trestný čin násilné povahy, jestliže trest nebyl zahlazen.

Spolehlivost se posuzuje se zřetelem na ochranu života, zdraví, majetkových a jiných práv osob, jakož i veřejných zájmů. Podklady mohou být zejména vyjádření Policie České republiky, Bezpečnostní informační služby České republiky, jakož i obce, v níž se žadatel zdržuje nebo zdržoval.

Podrobnosti obsahu a rozsahu výcviku a případy, kdy předchozí výcvik lze uznat za výcvik podle tohoto zákona, podrobnosti obsahové náplně a způsobu provedení zkoušky a podmínky výkonu funkce zkušebního komisaře stanoví ministerstvo vnitra vyhláškou.

Odůvodnění

Vydání zbrojního průkazu by se mělo v praxi realizovat na registračním principu, to znamená, že každý, kdo splní předepsané požadavky, by měl obdržet zbrojní průkaz příslušné skupiny.

Obecnou věkovou hranicí pro vydání zbrojního průkazu je 18 let, s tím, že ve dvou v zákoně uvedených případech lze zbrojní průkaz vydat dříve. Jednak jde o posluchače škol a učilišť, kde je v rámci osnov zařazena výuka střelby (školy mysliveckého nebo lesáckého za měřeni); navrhovaná úprava je obdobou dosavadního stavu, kdy osoby starší 15 let drží na základě loveckého lístku lovecké brokové zbraně pro účely absolvování předepsané výuky. Druhým případem jsou vrcholoví sportovci. Za dobu účinnosti dosavadní právní úpravy se jako nedostatek v praxi projevila nepřípustnost předávat do užívání zbraně, popřípadě umožnit držení vlastních zbraní, osobám mladším 18 let, které dosahují vynikající výsledky ve sportovní střelbě. Navrhovanou úpravou se vy tvoří optimální podmínky pro rozvoj vynikají cích sportovních střelců mladších 18 let. Předpokládá se, že tyto osoby musí naplnit požadavek dosahování vrcholných sportovních výsledků.

Podmínkou pro vydání zbrojního průkazu je i zdravotní způsobilost žadatele. Lékařské prohlídce se musí fyzická osoba podrobit ještě před zahájením výcviku a to zejména z toho důvodu, aby nemohlo dojít v rámci výcviku k ohrožení jiných osob osobami duševně nemocnými. Předpokládá se, že lékařská prohlídka bude realizována za úhradu, v souladu s vy hláškou ministerstva zdravotnictví č. 467/1992 Sb., o zdravotní péči poskytované za úhradu.

Každá osoba žádající o zbrojní průkaz bude muset absolvovat předepsaný výcvik. Podle požadavku na vydání zbrojního průkazu příslušné skupiny bude výcvik diferencován co do rozsahu, tak i co do odborného zaměření. Výcvik budou moci provádět pouze právnické nebo fyzické osoby, které budou vlastnit koncesní listinu. Výjimkou bude výcvik uskutečňovaný v rámci odborné služební přípravy vojáků z po volání a příslušníků ozbrojených sborů a služeb.

Obdobně jako je tomu u řidičských průkazů, bude se odborná způsobilost ověřovat před zkušebním komisařem zkouškou ve formě testu a z praktické střelby.

Další podmínkou pro vydání zbrojního průkazu bude bezúhonnost a spolehlivost občana. Podkladem pro posouzení bezúhonnosti bude výpis z trestního rejstříku. Při posuzování spolehlivosti bude třeba vycházet především z podkladů okresních úřadů, které mají přehled mimo jiné o přestupkovém řízení a podobně. I osoba bezúhonná (bez zápisu v trestním rejstříku) nemusí být osobou spolehlivou (čas té přestupky násilné povahy, narušování občanského soužití pod vlivem alkoholu, apod.).

Zásada č.14

Doba platnosti zbrojního průkazu je šest let a lze ji na základě písemné žádosti opakovaně prodloužit. Žádost o prodloužení se předkládá nejméně dva měsíce před skončením platnosti zbrojního průkazu a musí obsahovat

a) osobní data žadatele,

b) místo pobytu,

K žádosti je třeba připojit

a) doklad o zdravotní způsobilosti držet nebo nosit zbraň a střelivo,

b) fotografii žadatele,

c) stanovisko služby cizinecké a pohraniční policie v případě, že žadatel není státním občanem České republiky,

d) výpis z rejstříku trestů.

Doklady uvedené pod písmeny a), c) a d) nesmí být starší tří měsíců.

Platnost zbrojního průkazu cizinců se omezuje na dobu povoleného pobytu na území České republiky.

Odůvodnění

Doba platnosti se doporučuje stanovit na období, které přímo navazuje na dosavadní praxi ve vydávání loveckých lístků a je vyhovující i pro správní orgány. Varianta vystavovat zbrojní průkazy bez časového omezení se jeví z hlediska kontroly a praktické dosažitelnosti jednotlivých osob jako nedostatečná. Stejně tak dosavadní krátká doba platnosti zbrojních průkazů (tři roky) je náročnější na práci správního aparátu a to bez potřebného efektu.

Požadavkem na předložení žádosti o pro dloužení zbrojního průkazu dva měsíce před skončením platnosti se vytváří dostatečný prostor pro správní orgán k vydání nového zbrojního průkazu a tím i na straně občana jistota, že nevznikne mezidobí, v němž by původní zbrojní průkaz již neplatil a nový dosud nebyl vydán.

Zásada č. 15

Fyzická osoba, které byl vydán zbrojní průkaz, je povinna

a) dbát zvýšené opatrnosti při manipulaci se zbraní a střelivem,

b) zabezpečit zbraně a střelivo proti zneužití, ztrátě a odcizení,

c) mít u sebe zbraň nebo ji používat pouze ve stavu, kdy schopnost této fyzické osoby není snížena požitím alkoholických nápojů, omamných nebo psychotropních látek, popřípadě léků anebo nemocí,

d) předložit na výzvu okresního ředitelství Policie zbrojní průkaz a zbraň včetně příslušných dokladů ke kontrole,

e) neprodleně ohlásit okresnímu ředitelství Policie ztrátu zbraně, zbrojního průkazu či průkazu zbraně,

f) mít u sebe zbrojní průkaz a průkaz zbraně, jestliže má u sebe zbraň,

g) po dosažení věku 65 let předkládat okresnímu ředitelství Policie každé 3 roky doklad o lékařské prohlídce, kterou bude zjištěna zdravotní způsobilost,

h) nahlásit do pěti dnů příslušnému okresnímu ředitelství Policie každou změnu místa pobytu a nabytí nebo pozbytí zbraně.

Odůvodnění

Předpokládá se zákonem taxativně vymezit všechny povinnosti vyplývající pro fyzické osoby v důsledku vydání zbrojního průkazu. Rozsah povinnosti odpovídá v zásadě dosavadnímu stavu s tím, že nově se ukládá povinnost mít u sebe zbraň a používat ji jen ve stavu, kdy není snížena schopnost fyzické osoby zacházet ze zbraní "bezpečně". Smyslem této nové povinnosti je zakázat přímo ze zákona používání zbraní například pod vlivem alkoholu na honech, ve službě závodních stráží apod. Obecně by povinnosti měly především zabezpečit řádné evidování zbraní a jejich vlastníků a zabezpečit, aby nedocházelo ke zneužívání zbraní neoprávněnými osobami.

Ohlašovací povinnost spojená s nabytím nebo pozbytím zbraně je zdvojená, má ji jak prodávající, tak i nabyvatel zbraně, čímž by žádný převod zbraně neměl být nezaznamenán příslušným registračním orgánem a to ani tehdy, kdy by jedna ze stran účastnících se na převodu zbraně svou povinnost nesplnila.

Porušení této zásady je ve smyslu zásady 17 důvodem k odejmutí zbrojního průkazu.

Zásada č. 16

Z historických zbraní lze střílet střelou jen na schválených střelnicích, pokud je zbraň označena československou nebo českou ověřovací značkou anebo uznávanou cizozemskou značkou. Mimo schválené střelnice lze střílet z historických zbraní jen na základě povolení okresního ředitelství Policie.

Střelba z plynových a mechanických zbraní, které nepodléhají registraci podle tohoto zákona a jejichž držení nebo nošení není zakázáno, je povolena pouze na místech, kde je zajištěna bezpečná střelba. Osoba mladší 18 let může z uvedených zbraní střílet jen pod přímým dohledem osoby starší 18 let, která je způsobilá k právním úkonům.

Odůvodnění

Navrhuje se převzít z dosavadní právní úpravy postup při vydávání souhlasu ke střelbě mimo schválené střelnice, který se plně osvědčil a není ho třeba měnit.

Nově se v této zásadě upravuje střelba ze zbraní, které ve smyslu zásady č. 5 tohoto návrhu nepodléhají registraci. Smyslem tohoto návrhu je vymezení míst a podmínek, za kterých je možno střílet, a tím zabezpečit veřejný pořádek a ochranu zdraví osob na veřejných místech.

Zásada č. 17

Okresní ředitelství Policie rozhodne o odejmutí zbrojního průkazu, jestliže

a) z lékařského nálezu vyplývá, že držitel zbrojního průkazu ztratil zdravotní způsobilost,

b) zjistí, že držitel zbrojního průkazu nesplňuje požadavky občanské bezúhonnosti nebo spolehlivosti podle tohoto zákona,

c) držitel zbrojního průkazu závažným způsobem porušil nebo opakovaně porušuje povinnosti vyplývající z tohoto zákona nebo předpisů tento zákon provádějící.

Jestliže byl zbrojní průkaz odejmut z důvodu uvedeného pod písmenem c), lze jej opět vydat až po uplynutí pěti let od právní moci rozhodnutí o odejmutí zbrojního průkazu.

Fyzická osoba, které byl odejmut zbrojní průkaz, je povinna do pěti dnů od právní moci rozhodnutí o odejmutí zbrojního průkazu předat zbraň a střelivo do úschovy okresnímu ředitelství Policie, u kterého je zbraň registrována, nebo fyzické nebo právnické osobě, která je na základě koncesní listiny oprávněna provádět úschovu zbraní a střeliva (dále jen "uschovatel zbraní").

Odvolání proti rozhodnutí o odejmutí zbrojního průkazu nemá odkladný účinek.

Odůvodnění

Důvody pro odejmutí zbrojního průkazu uvedené pod písmeny a) a b) řeší situaci, kdy se u držitele zbrojního průkazu změní podmínky požadované při jeho vydání. Případy uvedené pod písmenem c) jsou naopak určitým sankčním opatřením, stejně jako zásada, že nový zbrojní průkaz lze vydat až po uplynutí pěti let od právní moci rozhodnutí.

Zároveň je stanovena povinnost osobě, které byl zbrojní průkaz odejmut, odevzdat zbraně a střelivo do úschovy.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP