I.Obecná část
Na základě vyhodnocení
prvních měsíců fungování
daňové reformy je podle plánu legislativních
prací vlády České republiky předkládán
Parlamentu České republiky vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 588/1992 Sb., o dani
z přidané hodnoty.
V novela zákona jsou ve
vazbě na nové celní předpisy upravena
ustanovení čtvrté části zákona,
kde je řešena otázka uplatňování
daně při dovozu a vývozu. Dále jsou
navrhovány změny, které by měly přispět
k zajištění efektivní správy
daně a snížení administrativní
náročnosti při uplatňování
daně. Převážná část
navrhovaných změn směřuje ku prospěchu
plátců daně. Tyto změny se týkají
obsahových náležitostí daňového
dokladu, návaznosti
na účetnictví, stanovení základu
daně a výpočtu daně, prodloužení
termínu splatnosti daně a podání daňového
přiznání a zrušení záloh
na daň. Nejvýznamnější změnou
v tomto směru je zkrácení termínu
pro vracení nadměrného odpočtu a sjednocení
podmínek při
vracení nadměrného odpočtu vývozcům.
Tzv. oprávnění vývozci, kteří
byli proti ostatním vývozcům zvýhodňováni
rychlejším vracením nadměrného
odpočtu oproti jiným plátcům, nebudou
již v zákoně zvlášť vymezeni.
Výše navrhované
změny by měly výrazně snížit
administrativní náročnost při evidenci
a vypořádání daňových
povinností na straně plátců daně,
tak i usnadnit kontrolu a správu této daně
ze strany finančních úřadů.
Při přípravě těchto změn
se přihlíželo i k pozitivnímu vývoji
příjmů státního rozpočtu
z titulu daně z přidané hodnoty v prvních
měsících letošního roku a neměly
by v následujícím období přinést
výraznější negativní dopady na
příjmy státního rozpočtu. Zrušení
záloh, prodloužení lhůty pro splatnost
daně a zkrácení lhůty pro vracení
nadměrného
odpočtu bude sice znamenat jednorázově po
přijetí těchto změn časový
odklad příjmů státního rozpočtu
z titulu daně z přidané hodnoty. Z dlouhodobějšího
hlediska však nebudou mít negativní dopady
a přinesou pouze termínovou změnu platebního
kalendáře příjmů
státního rozpočtu a měly by příznivě
ovlivnit z obecného hlediska platební schopnost
plátců daně.
Na základě řady
připomínek byly realizovány dílčí
změny v uplatňování sazeb daně
pro některé výrobky a výkony tak,
aby byly odstraněny některé nelogičnosti
a v některých případech zmírněna
tvrdost cenových dopadů z titulu daně. Tyto
úpravy se týkají některých
zdravotnických a potravinářských výrobků
a neměly by zásadním způsobem ovlivnit
příjmy státního rozpočtu. Ostatní
desítky požadavků nedoporučuje ministerstvo
financí ke schválení zejména z rozpočtových
důvodů a vzhledem k obtížnosti objektivního
posouzení důvodů pro jejich zařazení
do snížené sazby daně. Navrhované
úpravy sazeb daně by neměly zásadním
způsobem ovlivnit příjmy státního
rozpočtu. Dopad navrhovaných
změn na příjmy státního rozpočtu
v roce 1993, pokud by se realizovaly k 1. červenci 1993
lze odhadnout částkou cca 200 - 300 mil Kč.
Vedle těchto zásadních
změn je navrhovány i řada dílčích
úprav, které by měly přispět
k lepší srozumitelnosti zákona a upřesnění
praktické aplikace některých jeho ustanovení.
Jedná se např. o vymezení plátců
daně v případě sdružení,
vymezení okruhu osob majících zvláštní
vztah k plátci, upřesnění postupu
při zdaňování finančního
leasingu a pronájmu a některé další
změny, které nemají
zásadní vliv na základní principy
daně a neovlivní ani podstatně výši
příjmů státního rozpočtu.
Účinnost novely
je navrhována k 1. červenci 1993 vzhledem k tomu,
že základním zdaňovacím obdobím
je kalendářní měsíc a dalším
zdaňovacím obdobím, kterého využívá
většina plátců, je kalendářní
čtvrtletí. Pokud by došlo vzhledem k legislativnímu
projednávání k posunu termínu účinnosti
zákona např. k 1. srpnu 1993, bylo by třeba
v přechodných ustanoveních novely vyřešit
postup při vypořádání
daně ve třetím čtvrtletí u
plátců se čtvrtletním zdaňovacím
obdobím.
II. Zdůvodnění
návrhu novely
K bodu 1:
Na základě připomínek
se zpřesňuje předmět úpravy
a upřesňuje vymezení příležitostné
autobusové přepravy osob v tuzemsku.
K bodu 2:
V tomto ustanovení se navrhuje
doplnění a upřesnění pojmů,
zejména o finanční pronájem s následnou
koupí najaté věci, aby nedocházelo
ke sporným výkladům.
K bodu 3:
Vzhledem k tomu, že v novém
§ 2a se definuje, za jakých podmínek jsou peníze
považovány za zboží, doplňuje se
do tohoto ustanovení, že ve stanovených případech
nejsou peníze považovány za zboží.
K bodu 4:
Peníze jsou pro účely
zákona definovány podrobněji v novém
§ 2a, a proto se toto písmeno vypouští.
K bodu 5:
Ve vazbě na nový
celní zákon se upravují používané
pojmy a doplňuje se odvolávka na příslušné
ustanovení celního zákona.
K bodu 6:
Ve vazbě na celní
předpisy se upřesňuje vymezení daňového
území.
K bodu 7:
Na základě připomínek
a návrhu České národní banky
se upřesňuje vymezení pojmu peníze
pro účely zákona, aby byly zabezpečeny
rovnocenné podmínky pro tisk bankovek a mincí
v tuzemsku a jejich dovoz a zpřesněno zdaňování
bankovek a mincí určených pro sběratelské
účely.
K bodům 8, 10 a 11:
Vzhledem k rozdělení
ČSFR a měnové odluce se upravuje označení
měny platné pro Českou republiku.
K bodu 9:
Na základě připomínek
se doplňuje povinná registrace pro osoby, které
uzavřou smlouvu o sdružení s plátcem.
Tímto opatřením se sleduje zamezení
obcházení daňových předpisů
a omezení možnosti daňových úniků.
K bodu 12:
Upřesňuje se postup
při vypořádání daně
při zrušení registrace.
K bodu 13:
Upřesňuje se postup
při uplatňování nároku na odpočet
daně u vratných lahví ze skla, pro které
platí obdobný režim jako pro osobní
automobily.
K bodům 14 a 15:
Vymezení osob majících
zvláštní vztah k plátci se upřesňuje
o osoby, které mají zvláštní
vztah k plátci, který je fyzickou osobou. Do okruhu
osob majících zvláštní vztah
k plátci se doplňují osoby, které
podnikají s plátcem společně na základě
smlouvy o sdružení a členové družstev,
kteří jsou v pracovním vztahu k družstvu,
aby bylo zamezeno obcházení daňových
předpisů a zajištěn stejný přístup,
jaký se uplatňuje vůči zaměstnancům.
K bodu 16:
Upřesňuje se, co
se konkrétně rozumí dalšími zdanitelnými
plněními, kdy je plátce povinen uplatnit
daň a upřesňuje se povinnost vypořádat
daň při pořízení osobního
automobilu a vratných skleněných lahví
ze skla.
K bodům 17, 18 a 19:
Ve vazbě na změny
v § 46 se upřesňují ustanovení
§ 8. U vymezení místa uskutečnění
služeb se doplňuje text odkazující na
případné jiné ustanovení zákona
a sice proto, že v některých případech,
zejména u nepravidelné mezinárodní
osobní přepravy se postupuje odchylně. V
těchto případech se uplatňuje daň
i tehdy, když je začátek
přepravy v tuzemsku, ale část výkonů
je v zahraničí.
V novém písmeni
e) se upřesňuje místo zdanitelného
plnění u některých vybraných
služeb, kdy se za místo zdanitelného plnění
považuje místo, kde jsou tyto služby skutečně
poskytovány bez ohledu na sídlo plátce
nebo jeho provozovny tj. ustanovení § 8 odst. 3 písm.
a).
K bodům 20 a 21:
V návaznosti na úpravu
§ 7 se upřesňuje ustanovení § 9
odst. 1.
V případě,
že se prodej uskutečňuje pomocí automatů
a jiných podobných zařízení,
se zdanitelné plnění považuje za uskutečněné
tehdy, když plátce zjistí výši
obratu. Obdobným způsobem se navrhuje řešit
i případy, kdy plátce při jímá
úhradu pomocí platebních karet, např.
při prodeji pohonných hmot.
K bodům 22 a 23:
Pro praktické uplatňování
daně se navrhuje upřesnit pojmy "dílčí
a opakované plnění" a vymezit pro tyto
případy, kdy se zdanitelné plnění
uskutečňuje. Cílem je zejména umožnit
vystavení jednoho souhrnného dokladu za opakované
dodávky masa, mléka, výkup šrotu apod.
za maximálně zdaňovací období.
V doplněném odstavci 4 se upřesňuje
postup při poskytnutí zálohy.
K bodu 24:
Vymezení vzniku daňové
povinnosti se ve všech případech sjednocuje
na den uskutečnění zdanitelného plnění
a tím se prohlubuje i návaznost na zákon
o účetnictví.
K bodu 25:
Na základě vyhodnocení
zkušeností finančních orgánů
se správou daně z přidané hodnoty
se upřesňuje stanovené záznamní
povinnosti ve vazbě na zákon o správě
daní a poplatků. Doplňuje se nový
odstavec 3, který stanoví ve vazbě na §
5 vedení záznamní povinnosti
pro plátce, kteří podnikají společně
na základě smlouvy o sdružení.
K bodu 26:
Na základě řady
připomínek jak ze strany podnikatelské sféry,
tak i správců daně se upřesňuje
přístup k vystavování daňových
dokladů. I přes změnu ve vymezení
vzniku daňové povinnosti zůstává
zachována povinnost vystavit daňový doklad
nejpozději do 15 dnů ode dne uskutečnění
zdanitelného plnění.
Povinné náležitosti
daňových dokladů a se doplňují
o datum uskutečnění zdanitelného plnění.
Upravuje se otázka zaokrouhlování daně,
protože se ruší haléřové
a pětihaléřové mince, je navrhováno
zaokrouhlování daně na daňových
dokladech a dokladech o použití na celé desetihaléře
nahoru. Vychází se přitom z celkové
ceny za zdanitelné plnění a nikoliv z jednotkové
ceny, aby bylo minimalizováno
zkreslení daně z titulu zaokrouhlení.
Na základě připomínek
z podnikatelské sféry se umožňuje používání
splátkového kalendáře, za vymezených
podmínek, jako daňového dokladu a umožňuje
se vystavování zjednodušeného daňového
dokladu při uskutečnění zdanitelného
plnění s úhradou za hotové. Tyto změny
by měly výrazně přispět ke
snížení administrativní náročnosti
uplatňování daně z přidané
hodnoty a neměly by výrazně omezit možnosti
kontroly plnění daňových povinností
ze strany finančních orgánů.
Vzhledem ke specifickému
postavení služeb cestovního ruchu a mezinárodní
nepravidelné přepravy se umožňuje ve
stanovených případech plátci nevystavovat
daňový doklad ani zjednodušený daňový
doklad. Přitom účtovaná cena musí
obsahovat daň.
K bodu 27:
Ve vazbě na úpravu
zaokrouhlování v § 12 se provádí
analogická úprava v § 13.
K bodům 28, 29, 30,
31 a 32:
Ve vazbě na možnost
vystavování zjednodušených daňových
dokladů se upravuje stanovení základu daně
z ceny včetně daně. Výpočet
daně se v tomto případě provede shora
podle § 17 při zachování stejného
daňového zatížení jako při
výpočtu daně z ceny bez daně.
Vzhledem k nesouladu se zákonem
o místních poplatcích se základu daně
vypouštějí místní poplatky. Vzhledem
ke sporným výkladům se upřesňuje
vymezení finančního pronájmu.
Vzhledem k problémům
při vymezování základu daně
a daňové povinnosti u stálých provozoven
zahraničních subjektů se navrhuje analogická
úprava jako v zákoně o daních z příjmů.
V novém odstavci 14 se
upřesňuje postup při stanovení základu
daně v případě přeúčtování
služeb podléhajících daňové
povinnosti, které pořizuje plátce od jiného
plátce popřípadě od neplátce
daně a služeb osvobozených od daňové
povinnosti. Smyslem tohoto opatření je odstranit
nejednotné postupy dosud v těchto případech
uplatňované.
Z obdobných důvodů
se navrhuje doplnit odstavec 15, který upřesňuje
postup při stanovení základu daně
při poskytnutí dotací nebo jiných
finančních příspěvků.
Doplňuje se nový
odstavec 16, podle něhož bude specifickým způsobem
vymezeno stanovení základu daně při
prodeji použitého zboží.
K bodu 33:
Na základě připomínek
ze strany finančních orgánu se vypouští
možnost opravy daně při použití
chybné sazby daně za zdanitelné plnění
nebo při vzniku chyby při výpočtu
daně, protože by mohla být zneužívána.
K bodům 34 a 35:
Na základě připomínek
a návrhu České národní banky
se upřesňují stanovení sazeb daně
u peněz, pokud jsou podle nového § 2a považovány
za zboží.
Ve vazbě na klasifikaci
průmyslových prací výrobní
povahy se upřesňuje uplatňování
daně u výkonů. U průmyslových
prací výrobní povahy se uplatňuje
sazba daně 5%, s výjimkou výkonů uvedených
v příloze č. 2, které směřují
k výrobě výrobků určených
pro konečnou spotřebu, u nichž se stanoví
sazba daně 23%. Pokud je realizováno komplexní
provedení zakázky
směřující ke zhotovení výrobků
sloužících pro konečnou spotřebu,
uplatní se na všechny výkony bez ohledu na
přílohu č. 2 sazba daně ve výši
23%.
Vzhledem k problémům
při uplatňování sazeb daně
u různých typů pronájmu se přístup
upřesňuje přímo v § 16. Vzhledem
k tomu, že při pořizování osobních
automobilů za účelem pronájmu a půjčování
nelze uplatnit nárok na odpočet daně, navrhuje
se snížení sazeb daně při jejich
pronájmu a půjčování na 5%.
Upřesňuje se stanovení sazeb daně
při finančním leasingu
a postup při zrušení smlouvy o finančním
pronájmu s následnou koupí najaté
věci. Upřesňuje se i uplatnění
sazeb daně u pronájmu nemovitostí, který
není osvobozen od daňové povinnosti.
Upřesňuje se postup
při stanovení sazeb daně v závodních
kantýnách tak, aby odpovídal postupu uplatňovanému
u výkonů obchodu ve vazbě na platnou klasifikaci
výkonů.
Ve vazbě na provedené
úpravy v § 16 se doplňuje poznámka pod
čarou č. 15.
K bodu 36:
Ve vazbě na změny
provedené v § 12 se upřesňuje postup
při výpočtu a zaokrouhlování
daně z ceny bez daně a z ceny včetně
daně. Na základě připomínek
se pro přepočet úplaty navrhuje kurs nákup
vyhlašovaný Českou národní bankou.
Vzhledem ke specifickému postavení služeb cestovního
ruchu se upřesňuje způsob výpočtu
daně u služeb
pořízených ze zahraničí a z
tuzemska od plátců i neplátců daně.
K bodu 37:
Na základě připomínek
finančních orgánů se stávající
znění § 18 nahrazuje vlastně zmocněním
pro finanční orgány stanovit záznamní
povinnost pro vykazování daně na základě
konkrétních individuálních
podmínek plátce.
K bodům 38, 39, 40,
41, 42, a 43:
V § 19 odst. 1 se upřesňuje
text týkající se použití zdanitelných
plněni, protože nelze vždy přesně
určit účel použití.
V odstavci 2 se navrhuje vázat
nárok na odpočet daně nikoliv podle skutečného
data zaúčtování daně na vstupu,
ale podle toho do kterého období je daň zaúčtována.
Tím se podstatně časově sblíží
účetní evidence s evidencí pro daňové
účely. Dále se v tomto odstavci navrhuje
odvolávka na případné jiné
ustanovení zákona,
protože v § 5 odst. 7 jsou i jiné podmínky
pro uplatnění odpočtu, a to např.
omezení doby pro uplatnění odpočtu
na pořízení v průběhu dvanácti
měsíců před účinností
registrace.
Doplňuje se nový
odstavec 3, který stanoví, že pro doložení
nároku je kromě daňového dokladu možno
použít také zjednodušený daňový
doklad a dále, že plátce nemá nárok
na odpočet, jestliže použije přijatá
zdanitelná plnění nejen pro zdanitelná
plnění s nárokem na odpočet daně,
ale také pro zdanitelná plnění bez
nároku na odpočet a
také pro plnění, která nejsou zdanitelnými
plněními zejména tehdy, když se nejedná
o podnikání.
V zájmu lepší
srozumitelnosti se navrhuje upřesnit, že v případě,
že se prodává osobní automobil a vratné
lahve ze skla, u kterých je zákaz odpočtu
daně, se další prodej již nezdaňuje.
Navrhuje se upřesnění
nároku společností provozujících
finanční pronájem na odpočet daně
na vstupu u předmětů, které jsou pronajímány,
a to na zboží a nemovitosti, které jsou předmětem
smlouvy o finančním pronájmu.
K bodům 44, 45,
46 a 47:
Upřesňuje se způsob
výpočtu koeficientu pro úpravu nároku
na odpočet daně v případech, kdy plátce
uskutečňuje různá plnění,
a to od zdanitelných plnění s nárokem
na odpočet daně, přes zdanitelná plnění
osvobozená od daně bez nároku na odpočet
daně, až plnění, která nejsou
zdanitelnými plněními a u nichž rovněž
není nárok na odpočet. Toto upřesnění
je nutné zejména proto, že řada rozpočtových
a příspěvkových organizací
podniká, ale kromě toho má příjmy
z nepodnikatelské činnosti. Upřesňuje
se také text proto, že použití při
jatých zdanitelných plnění nelze většinou
prokázat a proto je použita vazba na příjmy
z jednotlivých druhů plnění. Vzhledem
ke změně systému.
Upřesňuje se výše
koeficientu pro úpravu nároku na odpočet,
a to na 0,05 včetně a 0,95 včetně.
K bodům 48 a 49:
Pro vracení nadměrného
odpočtu se navrhuje podstatná změna, a sice
nadměrný odpočet vzniklý v běžném
období nepřenášet do dalšího
období, maximálně do druhého zdaňovacího
období od jeho vzniku. Nadměrný odpočet
by se podle návrhu vracel vždy po skončení
běžného zdaňovacího období,
a to do 30 dnů po předložení daňového
přiznání. Tímto opatřením
by se sjednotily podmínky pro vracení nadměrného
odpočtu i pro tzv. oprávněné vývozce.
Výrazně se zjednoduší i zpracování
daňového
přiznání.
K bodu 50:
Plátce, který nakupuje
a prodává ojeté osobní automobily,
má nárok na odpočet daně při
jejich nákupu, a to i v případě nákupu
od neplátce. Věcně se ustanovení nemění,
ale upřesňuje se text pro lepší srozumitelnost.
K bodu 51:
Plátce, který uskutečňuje
zdanitelná plnění osvobozená od daně,
nemá nárok na odpočet daně na vstupu.
Obdobně jako v § 19 a 20 se upřesňuje
vazba na obrat za plnění osvobozená od daně,
protože použití nelze přesně prokázat.
K bodu 52:
V návaznosti na předpisy
o pojišťovnictví se navrhuje upřesnit
osvobození těchto činností. V návaznosti
na předpisy o penzijním pojištění
se navrhuje do § 29 doplnit i penzijní připojištění
zaměstnanců, a tím ho také osvobodit
od daně. Dále se navrhuje osvobodit činnosti
zprostředkovatelů
při zprostředkování pojištění,
pokud je prováděno podle příslušných
předpisů.
K bodům 53, 54 a 55:
V § 30 odst.1 se navrhuje
upřesnit osvobození staveb od daně nejen
do dvou let od kolaudace, ale také do dvou let po nabytí,
tím se sjednotí podmínky při převodu
staveb.
Upřesňuje se pronájem
staveb, stavebních objektů a nemovitostí
i na jejich části a současně se z
osvobození vylučuje krátkodobý pronájem
a pronájmu trvale instalovaných měřících
zařízení.
K bodu 56:
Na základě připomínek
se navrhuje zrušení povinnosti plátců
platit zálohu na daň, protože tato povinnost
komplikuje správu daně.
K bodům 57, 58 a 59:
V závislosti na navrhovaném
zrušení záloh na daň se navrhuje vypuštění
záloh z ustanovení o splatnosti daně. Dále
se navrhuje prodloužení lhůty pro splatnost
daně a podání daňového přiznání
na 25 dnů od skončení zdaňovacího
období. Tato změna vyplývá zejména
z úpravy vymezení vzniku daňové povinnosti
a postupu při vracení nadměrného odpočtu.
Lhůta 15 dnů byla často kritizována
a považována za nedostatečnou zejména
ze strany velkých podniků s místně
odloučenými organizačními složkami.
Pro lepší srozumitelnost
se navrhuje doplnění textu o povinnost předkládat
daňové přiznání vždy,
i tehdy je-li negativní, protože jde o sledování
nároků na odpočet, nadměrných
odpočtů atd.
K bodům 60, 61, 62,
63 a 64:
V sankčních ustanoveních
se v návaznosti na zákon o správě
daní a poplatků navrhuje upřesnit postup
při vyměření zvýšení
zrušit povinnou dolní hranici pro vyměření
sankcí v některých případech
a označení měny "Kčs" se
upravuje na "Kč".
K bodu 65:
Ve vazbě na nový
celní zákon se upřesňují používané
pojmy při vymezení předmětu daně
při dovozu zboží. Ve vazbě na nový
celní zákon je vznik daňové povinnosti
vázán na den vzniku celního dluhu. Vzhledem
k tomu, že podle nového celního zákonu
došlo ke zkrácení lhůty splatnosti cla
a tedy i daně na 10 dní, navrhuje se vázat
nárok na odpočet daně stejně jako
v případě tuzemských plnění
na zaúčtování daně.
Ve vazbě na novou vyhlášku
o osvobození zboží od dovozního cla
se upravuje přístup k uplatňování
osvobození od daně. K lepší srozumitelnosti
jsou v novém samostatném odstavci 5 vymezeny případy,
kdy se uplatní daň i přes osvobození
od cla. Na základě četných připomínek
se navrhuje osvobodit od
daně zboží darované ze zahraničí
pro vymezené účely ve vazbě na vyhlášku
o osvobození zboží od dovozního cla.
Ve vazbě na celní
zákon se pojem písemný návrh na celní
řízení nahrazuje pojmem písemné
celní prohlášení a upřesňuje
se také ve vazbě na celní předpisy
vypořádání daně při
dovozu uskutečněném prostřednictvím
nepřímého zástupce.
Pro upřesnění
návazností na celní předpisy se opravují
dřívější a doplňují
nové odvolávky na ně.
K bodu 66:
Ve vazbě na nové
celní předpisy se opět upřesňuje
postup při stanovení základu daně
a výpočet daně. Doplňuje se postup
při výpočtu daně u zboží
propuštěného do volného oběhu
z režimu pasivního zušlechťovacího
styku. Vzhledem k úzké návaznosti na vybírání
cla a zjednodušení správy daně se uplatní
stejný postup jako
při výpočtu cla podle celního zákona.
K bodu 67:
I tento paragraf se upřesňuje
ve vazbě na nové celní předpisy. Stejně
jako při dovozu zboží se upřesňuje
postup při vypořádání daně
v případě vývozu zboží
uskutečněného prostřednictvím
nepřímého zástupce.
Vzhledem k navrhované změně
lhůty pro vracení nadměrného odpočtu
při tuzemských plněních je navrhováno
zrušení statutu oprávněného vývozce,
který měl za podmínek stanovených
zákonem nárok na rychlejší vracení
nadměrného odpočtu vztahujícího
se k vývozu. Pro všechny plátce vyvážející
zboží budou z hlediska vracení nadměrného
odpočtu stanoveny stejné podmínky, jako pro
plátce uplatňující nárok na
vrácení nadměrného odpočtu
z titulu tuzemských plnění. Tato změna
zjednoduší zpracování daňového
přiznání a usnadní
i kontrolu jeho správnosti. Pro zabezpečení
toho, aby se nezhoršila finanční situaci plátců,
kteří dosud využívali statutu oprávněného
vývozce, budou přijata organizační
opatření v oblasti správy daně. Z
hlediska neutrality daně se jedná nesporně
o pozitivní opatření.
Na základě připomínek
ministerstva zahraničních věcí se
doplňují podrobněji náležitosti
vyhlášky, která bude uplatňovat postup
při prodej zboží osobám jiných
států, které požívají
výsad a imunit podle mezinárodních smluv.
K bodu 68:
Jednou z nejproblematičtějších
oblastí je osvobození služeb poskytovaných
do zahraničí od daně. Navrhuje se proto upřesnit
§ 46, a to tak, že za služby poskytované
do zahraničí jsou považovány vymezené
služby s místem plnění v tuzemsku, poskytované
osobám, které
nemají stálou provozovnu, sídlo nebo bydliště
na území České republiky. To znamená,
že např. služby ubytování a stravování
by dani ve vazbě na § 8 podléhaly, ale např.
zpracování návrhu na reklamní šot,
inzerát poskytnuté zahraničnímu subjektu
apod., by dani nepodléhalo.
K bodu 69:
Pro lepší srozumitelnost
se navrhuje jiná struktura odstavců tohoto paragrafu
a doplnění odkazu i na mezinárodní
smlouvu o dopravě. Rovněž se doplňuje
podrobněji ustanovení o zdaňování
nepravidelné mezinárodní osobní přepravy.
K bodu 70:
Vzhledem k rozdělení
ČSFR a měnové odluce se upravuje označení
měny platné v České republice.
K bodům 71 a 72:
Do § 50 odst. 4 se doplňuje
ustanovení o tom podle jakých předpisů
se postupuje v případě, kdy osoba, která
se nestane plátcem daně z přidané
hodnoty, nesplní svoji povinnost a nevypořádá
daň z obratu. Toto ustanovení v zákoně
dosud chybělo.
Dále se navrhuje doplnit
ustanovení o možnosti zrušit registraci plátce
vynímečně dříve než po
uplynutí jednoho roku od data registrace, že tato
možnost platí pouze pro plátce, který
se registroval dobrovolně. Ze zrušení registrace
pak vyplývá povinnost vypořádat daň
z přidané hodnoty a také doplatit daň
z obratu, která mu jako plátci daně z přidané
hodnoty byla vrácena.
K bodu 73:
Ve vazbě na celní
předpisy se navrhuje upřesnit postup při
vypořádání daně u zboží,
které bylo propuštěno do režimu dočasného
použití před datem účinnosti
zákona.
K bodu 74:
Doporučuje se do zákona
doplnit nový paragraf vztahující se k přednosti
mezinárodních smluv před zákonem,
pokud tyto smlouvy obsahují ustanovení o nepřímých
daních. Dále se navrhuje zmocnění
pro vydání vyhlášky, podle níž
by se provádělo vracení zaplacené
daně v těchto případech.
K bodu 75:
Na základě připomínek
ministerstva zdravotnictví se do přílohy
č. 1, kde jsou uvedeny výrobky podléhající
snížené sazbě daně navrhuje doplnit
některé zdravotnické přístroje
a zdravotnické materiály.
Na základě připomínek
ministerstva zemědělství se doplňují
do přílohy č. 1 některé potravinářské
výrobky.
K bodu 76:
Na základě změny
přístupu k uplatňování snížených
sazeb daně u ekologických výrobků
a vzhledem ke klasifikačním problémům
se dříve zahrnuté vybrané výrobky
vyrobené ze stoprocentně recyklovaného papíru,
u nichž byla většinou nepřesněna
vymezena klasifikace bez návaznosti na harmonizovaný
systém vypustit z přílohy č. 1.
K bodu 77:
Opravuje se tisková chyba
ve Sbírce zákonů.
K bodu 78:
Na základě připomínek
ministerstva zemědělství se do snížené
sazby daně zahrnují krmné směsi. Sazba
daně 23% bude zachována pouze u výživ
pro psy a kočky.
K bodu 79:
Ve vazbě na změnu
číselné klasifikace topných olejů
se dříve uváděná položka
nahrazuje nově platnými.
K bodu 80:
Opravuje se chybně uvedený
číselný kód u uvedených položek.
K bodu 81:
Ve vazbě na vymezení
klasifikace harmonizovaného systému v celních
předpisech se upřesňuje vymezení číselných
kódů v příloze č. 1.
K bodům 82, 83, 84,
85, 86, 87 a 88:
Opravuje se chybně vymezené
záhlaví přílohy č. 2. Z přílohy
č. 2 se navrhuje vyloučit stravování
a ubytování při dětských rekreacích
a táborech. Dále se vylučují opravy
a údržba zdravotnické techniky a přístrojů
a navrhuje se u nich sazba 5%. Současně se navrhuje
na základě řady připomínek
uplatnit pro podnikové ubytování sazbu daně
5%. K upřesnění
vazeb na zdanění převody a vyžití
práv se pronájmy a správa nemovitostí
zařazené v oborech JKV zahrnují do sazby
daně 5%.
Ve vazbě na úpravu
§ 16 odst. 6 se doplňují do přílohy
č. 2 některé práce výrobní
povahy, které směřují ke zhotovení
výrobků určených ke konečné
spotřebě.
Doplňuje se zmocnění
pro předsedu Poslanecké sněmovny Českého
parlamentu vydat úplné znění zákona
o dani z přidané hodnoty vzhledem k lepší
srozumitelnosti textu.
V návaznosti na úpravu § 6 odst. 2 písm.
b), kde je řešen postup
při registraci osob podnikajících společně
na základě smlouvy o sdružení je řešena
registrace v přechodném období po schválení
novely.
Vypořádání
nadměrného odpočtu vzniklého do data
účinnosti zákona se navrhuje provést
ještě podle dosud platných pravidel. Důvodem
proto je jednak rozložení dopadu na státní
rozpočet do delšího časového
období a jednak zajištění kontrol nároku
na vrácení nadměrného odpočtu
ze strany finančních orgánů.
Vzhledem k úpravě
§ 18 se doplňuje povinnost provést vypořádaní
daňových povinností u plátců,
kteří používají dosud §
18 v daňovém přiznání za poslední
zdaňovací období před datem účinnosti
zákona.
Do účinnosti novely
zákona se postupuje podle ustanovení dosud platného
zákona č. 588/1992 Sb. Na základě
legislativních připomínek se zrušují
zákony schválené Federálním
shromážděním.
Platnost ustanovení novely
jsou navržena s účinnosti k 1. červenci
1993. Toto datum vyhovuje zejména z důvodů
návaznosti na nové zdaňovací období,
a to jak měsíční, tak i čtvrtletní.