Obsahuje-li mezinárodní
smlouva, kterou je Česká republika vázána,
ustanovení odchylná od tohoto zákona nebo
od předpisů podle něho vydaných, platí
ustanovení mezinárodní smlouvy.".
1. Dosavadní poznámky
pod čarou se mění a doplňují
takto:
"1) § 214 a následující zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon.
1a) § 197 a následující
zákona č. 13/1993 Sb.
2) § 128 a následující zákona č. 13/1993 Sb.
2a) § 163 a následující
zákona č. 13/1993 Sb.
3) § 1 a 2 zákona
České národní rady č. 531/1990
Sb., o územních finančních orgánech.
4) § 3 a následující
zákona č. 13/1993 Sb.
5) § 409 až 475 zákona
č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník,
§ 588 až 630 zákona č. 40/1964 Sb., občanský
zákoník, ve znění pozdějších
předpisů.
6) Poznámka pod čarou
se vypouští.
7) § 115 až 117 zákona č. 40/1964 Sb.
7a) Vyhláška ministerstva zemědělství a výživy České republiky č. 76/1988 Sb., o pěstitelské pálení ovoce.
7b) § 2 odst. 1 vyhlášky
č. 76/1988 Sb.
8) § 2 zákona č.
513/1991 Sb.
9) § 238 odst. 2 zákona
č. 13/1993 Sb.
10) § 191, 205 a 237 zákona č. 13/1993 Sb.
10a) § 53 a násl. vyhlášky ministerstva financí č. 93/1993 Sb.,o osvobození zboží od dovozního cla.
10b) § 122 vyhlášky č. 93/1993 Sb.
10c) § 76 a násl. vyhlášky č. 93/1993 Sb.
10d) § 2 písm. e) zákona č. 13/1993 Sb.
10e) § 234 a násl.
zákona č. 13/1993 Sb.
11) Vyhláška federálního
ministerstva zahraničního obchodu č. 69/1989
sb., o osvobození obchodního zboží dováženého
a pocházejícího z rozvojových
zemí od dovozního cla.
12) Vládní vyhláška
č. 59/1948 Sb., kterou se uvádí v prozatímní
platnost Všeobecná dohoda o clech a obchodu ze dne
30. října 1947, ve znění pozdějších
předpisů.
13) Vyhláška č. 572/1990 Sb., o osvobození zboží dováženého pro potřebu státem registrovaných církví, náboženských společností, řeholních řádů, kongregaci a jejich charitativních organizací od dovozního cla.
Vyhláška č.
39/1992 Sb., o osvobození vybraných druhů
zboží od dovozního cla.
14) Zákon č. 30/1968
Sb., o státním zkušebnictví, ve znění
pozdějších předpisů (úplné
znění č. 84/1987 Sb.).
15) Zákon č. 20/1966
Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění
pozdějších předpisů (plné
znění č. 86/1992 Sb.).
16) § 105 zákona č.13/1993
Sb.
17) § 33 zákona České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění zákona č. 35/1993 Sb.
17a) § 40 odst. 2 zákona České národní rady č.337/1992 Sb.
17b) Vyhláška ministerstva
financí č. 92/1993 Sb., kterou se provádějí
některá ustanovení celního zákona.
18) Např. vyhláška
ministra zahraničních věcí č.
157/1964 Sb., o Vídeňské úmluvě
o diplomatických stycích, vyhláška ministra
zahraničních věcí č. 21/1968
Sb., o Úmluvě o výsadách a imunitách
mezinárodních odborných organizací,
vyhláška ministra zahraničních věcí
č. 32/1969 Sb.,
o Vídeňské úmluvě o konzulárních
stycích, vyhláška ministra zahraničních
věcí č. 40/1987 Sb., o Úmluvě
o zvláštních misích, vyhláška
ministerstva zahraničních věcí č.
52/1956 Sb., o přístupu Československé
republiky k Úmluvě o výsadách a imunitách
Organizace spojených národů, schválené
Valným shromážděním Organizace
spojených národů dne 13. února 1946,
zákon č. 125/1992 Sb., o zřízení
Sekretariátu Konference o bezpečnosti a spolupráci
v Evropě a o výsadách a imunitách
tohoto sekretariátu a dalších institucí
Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě.
19) § 270 zákona č.13/1993
Sb.
20) Hlava čtrnáctá až šestnáctá zákona č. 13/1993 Sb.
20a) § zákona č.
97/1993 Sb., o působnosti Správy státních
hmotných rezerv.
21) § 28 vyhlášky federálního ministerstva zemědělství a výživy č. 16/1972 Sb., o hospodaření s lihem, ve znění vyhlášky federálního ministerstva hospodářství č. 66/1991 Sb.
21a) § 6 vyhlášky č. 16/1972 Sb.
21b) § 1 odst. 4 vyhlášky
č. 16/1972 Sb.
22) Vyhláška ministerstva
zemědělství a výživy České
socialistické republiky č. 76/1988 Sb., o pěstitelském
pálení ovoce.".
2. Zrušuje se
a) zákon č. 213/1992
Sb., o spotřebních daních,
b) zákon č. 595/1992
Sb., kterým se mění a doplňuje zákon
č. 213/1992 Sb., o spotřebních daních.
Předseda Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky se zmocňuje,
aby ve Sbírce zákonů České
republiky vyhlásil úplné znění
zákona č.587/1992 Sb., o spotřebních
daních, jak vyplývá ze změn a doplnění
provedených tímto zákonem.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1993.
I. Úvod
Dnem 1. ledna 1993 byla zavedena
v České republice nová daňová
soustava, která přinesla radikální
změny v pojetí celého systému daní
i jeho jednotlivých součástí. Základní
systémové změny se týkaly především
nepřímých daní, kde dosavadní
daň z obratu byla nahrazena daní z přidané
hodnoty a spotřebními daněmi. Spotřební
daně byly legislativně
upraveny zákonem č.587/1992 Sb., o spotřebních
daních, který byl schválen dne 20.listopadu
1992.
Zavedení nových
daňových zákonů přináší
s sebou vždy nutnost korekce teoretických, záměrů
tak, jak na ně začne působit jejich praktické
uplatňování. Navíc, protože ekonomická
transformace si vyžaduje legislativní úpravy
i v jiných oblastech ekonomiky, je nutné přizpůsobovat
daňové zákony dalším nově
přijímaným normám.
Tato skutečnost se nevyhnula
ani zákonu č. 587/1992 Sb., o spotřebních
daních, a proto byl zpracován návrh
jeho novely.
II. Obecné principy novely
Návrh novely zákona
č.587/1992 Sb., o spotřebních daních,
je zaměřen především na
- zpřesnění
a doplnění některých ustanovení
s cílem odstranit možnost jejich nejednoznačného
výkladu,
- úpravu systému
zálohových odvodů spotřebních
daní tak, aby u plátců spotřební
daně, kteří vyrábějí
především pro export, nedocházelo k
vázanosti jejich finančních prostředků,
- zkrácení termínu
pro vrácení spotřebních daní
zaplacených v cenách výrobků při
jejich vývozu nebo při jejich použití
pro výrobu dalších výrobků, podléhajících
spotřebním daním,
- zamezení tzv. "legálních"
daňových úniků, ke kterým dochází
při obcházení některých ustanovení
zákona o spotřebních daních,
- úpravu terminologie a poznámek
pod čarou v souvislosti se schválením dalších
legislativních norem, zejména celního zákona
a zákona o působnosti Správy státních
hmotných rezerv.
Kromě výše
uvedených úprav zákona č. 587/1992
Sb., o spotřebních daních, je v novele navrženo
zvýšení sazby spotřební daně
pro cigarety bez filtru (provazcové) a cigarety s filtrem
délky do 70 mm o 0,09 Kč/kus. U doutníků
a cigarilos se navrhuje přejít od nulové
sazby spotřební daně na sazbu ve výši
0,46 Kč/kus. Tato změna by znamenala zvýšení
výnosu spotřebních
daní o 768,5 mil. Kč ročně při
dopadu 2,20 Kč do ceny jedné krabičky cigaret.
Zároveň je tím učiněn první
krok k zajištění souladu se strukturou zdanění
tabákových výrobků v zemích
Evropských společenství, kde neexistuj různé
sazby pro různé druhy cigaret
a kde jsou zdaňovány i doutníky a cigarilos.
Návrh novely nemá
jiné další dopady na státní rozpočet,
s výjimkou nespecifikovatelného snížení
daňových úniků.
III. Zdůvodnění
jednotlivých bodů novely
K bodu 1
Ustanovení zákona
č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních,
týkající se spotřebních daní
dovážených vybraných výrobků,
používala terminologii celního zákona
č.44/1974 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, a odvolávala se na příslušná
ustanovení tohoto zákona. Vzhledem k tomu, že
byl schválen nový celní zákon
č.13/1993 Sb., je nutné uvést do souladu
zmíněná ustanovení zákona o
spotřebních daních s novým celním
zákonem. Tato úprava je obsažena v § 2
písm. a) až e). Stejné zdůvodnění
platí i pro body 3, 6, 12, 24 a pro poznámky pod
čarou týkající se celních
předpisů.
V § 2 písm. f) se
zavádí definice daňové povinnosti
ve vztahu k nároku na vrácení daně.
Nové ustanovení
§ 2 písm. g) přebírá text původního
§ 2 písm. f) úpravami, které dále
zdůvodňujeme.
Oprava § 2 písm. g)
bod 1 jednoznačně určuje, že k vyskladnění
za účelem splnění smluvního
svazku dochází při fyzickém vydání
z výrobny, resp. ze skladu hotových výrobků.
Nerozlišuje se, zda pro přepravu vybraných
výrobků od plátce je použito dopravního
prostředku plátce nebo odběratele.
Daňová povinnost
vzniká při plnění smluvního
závazku (především tedy při prodeji).
Proti původnímu znění se tak období
mezi povinností zaplatit daň a mezi okamžikem,
kdy plátce obdrží úhradu od odběratele,
zkracuje.
U § 2 písm. g) body
3 a 4 nejde o věcnou úpravu, pouze původní
ustanovení § 2 písm. g) bod 3 bylo pro lepší
srozumitelnost rozděleno.
§ 2 písm. g) bod 6
upravuje skutečnost, kdy se v pálenicích
vyrábí ovocný destilát ze surovin
přinesených pěstitelem. Pálenice poskytuje
pouze službu (vypálení), ovocný destilát
je majetkem pěstitele. Proto zde nejde o vyskladněni
za účelem splnění smluvního
závazku (prodej, darování) ani o vlastní
spotřebu plátce. Protože je nutné spotřební
daň vybrat i z ovocného destilátu, definuje
se pojem "vyskladnění" i pro tento
případ.
Text § 2 písm. g)
body 5 a 7 byl převzat z platného zákona
č.587/1992 b., o spotřebních daních,
došlo pouze k označení těchto bodů
novými čísly.
K bodům 2, 4, 5, 9,
10, 14, 15, 16, 18, 19, 28, 30, 31, 32, 35, 43, 44, 47, 54, 59,
60 a 63
Zjednodušuje se formulace
a orientace v zákonu. Zároveň se upravuje
text některých ustanovení tak, aby byla v
souladu s věcnými změnami, které tato
novela přináší, a s platnými
legislativními normami. Totéž se týká
změn a doplňků poznámek pod čarou,
které jsou uvedeny
v článku II navržené novely.
K bodu 7
Nové ustanovení
zajišťuje, aby vybrané výrobky osvobozené
od daně byly vskutku nakupovány za ceny bez spotřební
daně. Z hlediska správy daně není
možné, aby plátce daně při nákupu
vybraných výrobků osvobozených od
daně a zároveň určených k použití,
na které se vztahuje vrácení daně,
mohl libovolně rozhodovat o tom, kterým způsobem
bude postupovat. Obdobné opatření (tzv. "neoprávněný
nákup s daní") se uplatňovalo i v systému
daně z obratu a osvědčilo se.
K bodu 8
Nárok na osvobození
od daně je nutno uplatnit písemně předem.
Pro jednoznačné určení vzniku daňové
povinnosti při zneužití daňového
osvobození se doplňuje povinnost odběratele
uvést na objednávce, k jakému účelu
budou vybrané výrobky osvobozené od daně
použity. Dále se upravuje terminologie v souladu s
novým celním zákone a zlepšuje se orientace
v zákonu.
K bodům 11 a 13
Novela stanoví, že
v daňových dokladech, které se týkají
pouze tuzemské výroby, bude používáno
jednoduššího číselného označení,
které vychází z prvních čtyř
míst kódu celního sazebníku a které
je uváděno na daňovém přiznání.
Není nutné, aby plátci, kteří
se nezabývají zahraničně obchodní
činností, používali složitého
označení používaného při
dovozech a vývozech podle vyhlášky č.
92/1993 Sb., kterou se
provádějí některá ustanovení
celního zákona. Pokud ovšem bude plátce
ve styku s celními orgány, musí používat
jejich číselné označení.
K bodu 20
Novelou je umožněno
vrácení daně nejen v případě
tzv. oprávněných reklamaci, ale také
v případech, kdy na fakturované zboží,
které omylem nebylo dodáno, byl vystaven dobropis
nebo kdy plátce nesprávně účtoval
daň kupujícímu a chybu napravil.
Dále je v novele zpřesněno
datum vzniku daňové povinnosti.
K bodu 21
Formulace zmocňovacích
ustanovení pro stanovení legislativní úpravy
postupu při dodávkách vybraných výrobků
diplomatům a jim naroveň postaveným osobám
a při dodávkách do tzv."freeshopů"
se zpřesnila podle požadavku celních orgánů.
Ke věcné změně nedochází.
K bodu 22
Zde je zpřesněna
formulace tak, že daňové přiznání
se nepředkládá tehdy, když nedojde zároveň
ani ke vzniku daňové povinnosti, ani ke vzniku nároku
na vrácení daně.
K bodu 23
Posunutí termínu
pro předložení daňového přiznání
o 10 dnů souvisí se změnou lhůt odvodu
splatnosti daně (viz bod 27 - § 14 odst. 4 a 8 až
10).
K bodům 25 a 26
Nová úprava komplexně
postihuje všechny případy, kdy může
dojít k chybnému vyplnění daňového
přiznání.
K bodu 27
Nová úprava §
14 ruší při denních odvodech záloh
na daň jejich automatický odvod podle skutečné
výše daňové povinnosti a nahrazuje ho
odvodem ve výši stanovené finančním
orgánem. To umožní regulovat placení
záloh tak, že nedojde u plátce daně
při exportu k vázanosti jeho peněžních
prostředků z důvodu časového
posunu mezi zaplacením zálohy
a uplatněním nároku na vrácení
daně. V případě plátců,
kteří odvádějí jen jednu zálohu,
je ponechána povinnost výpočtu zálohy
na nich s tím, že ve výpočtu zohlední
uplatněný nárok na vrácení
daně. Rovněž u těchto plátců
nebude proto docházet k vázanosti
finančních prostředků.
Omezení výše
daňové povinnosti rozhodné pro lhůty
odvodu záloh pouze na tuzemskou výrobu odstraňuje
nelogičnost, kdy byl plátce daně, jehož
daňová povinnost vzniká především
při dovozu, musel odvádět zálohy i
při minimální tuzemské výrobě.
Lhůty odvodu a splatnosti
daně se posunují o deset dnů, t. j. z 15.
dne měsíce následujícího po
měsíci, ve kterém daňová povinnost
vznikla, na den 25.; tím se posunují i lhůty
odvodů záloh. Toto opatření dává
plátcům delší čas pro získání
finančních prostředků od odběratelů
ještě před placením daní.
Zároveň se nově
umožňuje plátcům, kteří
pouze vyvážejí a kteří proto
uplatňují pouze nárok na vrácení
daně, požádat o zálohové vrácení
daně. To výrazně zkrátí dobu
mezi uskutečněným vývozem a mezi vrácením
daně za tento vývoz.
V § 14 se dále jinak
stanoví lhůty odvodu a splatnosti dané pro
plátce, který se nově zaregistruje. Takový
plátce odvede daň za první dva měsíce
pouze jedenkrát za zdaňovací období.
Poté již finanční orgán bude
moci stanovit, zda a v jaké výši bude plátce
zálohy odvádět.
K bodu 29
Nová úprava, kromě
toho že jednoznačněji vymezuje, kdy se stanoví
zvýšení daně, doplňuje ještě
sankci pro případ, že plátce uplatní
oprávněný nárok na vrácení
daně. Dále se určuje, kdy, v případě
nepředložení daňového přiznání,
bude uplatněna sankce podle odstavce 1 kdy sankce podle
odstavce 3.
K bodům 33 a 34
Oprava podle 18 odst. 1 a §
20 písm. a) uvádí ustanovení o zdaňování
vybraných výrobků, které jsou předmětem
státních hmotných rezerv, do souladu se zákonem
č.97/1993 Sb., o působnosti Správy stáních
hmotných rezerv.
V souvislosti tím je upraveno
i ustanovení § 23 původního odst. 2,
v novele nový odst. 3.
Oprava podle § 18 odst. 2
a § 20 písm. b) poskytuje legislativní předpoklad
pro zamezení daňových úniků
při zatajování používání
náhražek motorové nafty nebo plynných
paliv jako pohonné hmoty. Dosud byly sice tyto výrobky
předmětem daně, ale nebylo precizováno,
kdo je plátcem a kdy vzniká daňová
povinnost.
K bodu 36
Novela jednoznačně
určuje sazbu daně pro letecké petroleje,
což bylo dosud možné jen výkladem.
K bodu 37
Dosavadní osvobození
dodávek leteckých pohonných hmot pro členy
Mezinárodního sdružení leteckých
přepravci vyváří nerovnoprávné
podmínky mezi ČSA (člen IATA) a ostatními
českými leteckými společnostmi. Nová
formulace splňuje účel, pro který
bylo osvobození stanoveno, a zároveň zachovává
stejné konkurenční podmínky jak pro
všechny letecké společnosti, tak mezi jednotlivými
dopravními odvětvími.
Nově se zavádí
osvobození motorové nafty pro mezinárodní
vodní dopravu od spotřební daně. Toto
osvobození je nutné v zájmu zachování
reciprocity, ke které se Česká republika
zavázala ve smlouvách s Nizozemím a Spolkovou
republikou Německo.
Ustanovení § 23 odst. 3 je pak upraveno v souladu
s § 18 odst. 1 a § 20 písm. a) (viz body 33 a
34).
K bodům 38, 40, 42,
45 a 46
Úprava podle § 24
odst. 1, § 26 písm. d) a § 28 odst. 1 písm.
b) uvádí ustanovení o zdaňování
vybraných výrobků, které jsou předmětem
státních hmotných rezerv, do souladu se zákonem
č.97/1993 Sb., o působnosti Správy státních
hmotných rezerv.
Úprava podle § 2 odst.
2 stanoví, že plátci daně z lihu jsou
v případě překročení
norem nejenom výrobci lihu a lihovin, ale všechny
právnické a fyzické osoby, které nakupují
líh bez daně (např. výrobci léčiv,
potravin, kosmetických výrobků a pod.).
Úprava podle § 25
odst. 5, § 28 a § 29 odst. 1 písm. c) a d) umožňuje
postih daňových úniků při zneužití
denaturovaného lihu. Daňový režim se
mění tak, že je pro denaturovaný líh,
syntetický líh, technický líh, bezvodý
líh, úkapy a dokapy zrušena nulová sazba
daně a je nahrazena osvobozením od daně.
Tím je umožněno zdanění těchto
druhů líhu v případě zneužití
osvobození podle § 5 odst. 1 písm. c) zákona
a spotřebních daních.
Úprava § 29 odst.
1 písm. a) odstraňuje stav, kdy systém placení
daně dodavateli surového zemědělského
lihu pro další zušlechtění a zušlechtěného
lihu výrobcům lihovin a následně vrácení
daně odběratelům byl administrativně
komplikovaný a neúměrně zvyšoval
finanční
náklady dodavatelů i odběratelů. Zmíněné
dodávky budou osvobozeny od daně.
Úprava § 29 odst.
2 písm. c) zpřesňuje v souladu s momentem
celního sazebníku, že potravinářské,
kosmetické, farmaceutické výrobky nebudou
zdaňovány, i když budou obsahovat více,
něž 15% etanolu.
V souvislosti s uvedenými
úpravami je § 29 pro větší srozumitelnost
rozčleněn na dva odstavce.
K bodu 39
Nová formulace zpřesňuje
definici etanolu.
K bodu 41
Ustanovení § 26 písm.
a) bylo duplicitní. Vznik daňové povinnosti
je v tomto případě dán již ustanovením
§ 5 odst. 1 písm. c).
K bodům 48, 49 a k bodu
17
Nová úprava (§
34 odst. 2 a 3 a § 34a) zamezí spekulativním
nákupům nezdaněného vína od
neplátců daně (§ 34 odst. 1) a jeho
dalšímu prodeji bez daně. Obchodník
musí na požádání prokázat
správci daně, že prodává zdaněné
víno. Proto je nově v § 10 odst. 6 (bod 17
novely) zakotvena povinnost plátce dané vydat daňový
doklad kupujícímu, pokud o to kupující
požádá.
K bodům 50 až 53
a 55 až 58
Nová úprava uvádí
definici předmětu daně do souladu s Celním
sazebníkem a tím sjednocuje vymezení vín
vyráběných v tuzemsku s víny dováženými.
Podle Celního sazebníku se totiž vína
dolihovaná a vína dosycovaná CO2,
pokud nedosahují přetlak 0,3 MPa, považují
za vína révová, zatímco vína
dosycovaná CO2,
která dosahují přetlak 0,3 MPa a více,
jsou považována za vína šumivá.
Nová úprava dále
zohledňuje skutečnost, že nulová sazba
pro tokajská vína byla stanovena kvůli ochraně
slovenských pěstitelů a výrobců
tokajských vín. Vzhledem k tomu, že v České
republice se tokajská vína nepěstují,
je toto ochranářské opatření
zbytečné. Tokajská vína budou při
dovozu zdaňována stejnou sazbou, jako vína
révová.
K bodům 61 a 62
Úprava sazeb daní u cigaret provazcových
a cigaret filtrových délky
do 70 mm je motivována skutečností, že
rozdílné sazby, které dosud jsou stanoveny,
jsou historickou anomálií, která nemá
žádného racionálního zdůvodnění.
V budoucnosti předpokládáme, že by měla
být pro cigarety sazba jediná. Předložený
návrh je tedy prvním
krokem. Ze stejného důvodu se v novele navrhuje
zavedení nenulové sazby na doutníky a cigarilos
ve výši stejné, jako je sazba daně pro
cigarety.
Zároveň tyto úpravy
sazeb vycházejí vstříc požadavkům
na vyšší zdanění cigaret, zejména
z kruhů zdravotnických, školských a
ekologických, které mají i podporu veřejného
mínění.
K bodu 64
Nové ustanovení
v souladu s mezinárodními závazky České
republiky stanoví nadřazenost mezinárodních
smluv, jimiž je Česká republika vázána,
nad zákony platnými v České republice.