a. Tento statut podléhá ratifikaci. Ratifikační
listiny budou uloženy u vlády Spojeného království
Velké Británie a Severního Irska.
b. Tento statut vstoupí v platnost po uložení
sedmé ratifikační listiny. Vláda Spojeného
království zašle všem vládám,
které tento statut podepsaly, potvrzení o tom, že
statut vstoupil v platnost, se jmény členů
Rady Evropy k tomuto datu.
c. Následně se každý signatář
stane stranou tohoto statutu dnem uložení své
ratifikační listiny.
Na důkaz toho, níže podepsaní, řádně
k tomu zmocnění, podepsali tento statut.
Dáno v Londýně 5. května 1949, v angličtině
a francouzštině, přičemž oba texty
mají stejnou platnost, v jediném výtisku,
který zůstane uložen v archivech vlády
Spojeného království, která všem
ostatním signatářským vládám
zašle jeho ověřený opis.
Výbor ministrů,
s přihlédnutím na některé návrhy
formulované Poradním shromážděním
s cílem revize Statutu Rady Evropy,
považujíc následující ustanovení
za slučitelná se současným statutem,
vyhlašuje svůj záměr používat
v praxi toto ustanovení:
Výbor ministrů, předtím, než
pozve stát, aby se stal členem nebo přidruženým
členem Rady Evropy v souladu s ustanoveními článků
4 a 5 statutu, nebo než vyzve člena Rady Evropy, aby
vystoupil podle ustanovení článku 8, konzultuje
Poradní shromáždění v souladu
s praxí v současnosti dodržovanou.
Závěry Výboru mohou, ve vhodných případech,
mít formu úmluvy nebo dohody. V takových
případech se použijí tato ustanovení:
i. úmluvu nebo dohodu postoupí generální
tajemník všem členům k ratifikaci;
ii. Každý člen zajistí, aby do jednoho
roku po tomto postoupení, nebo, pokud to není možné
pro mimořádné okolnosti, do osmnácti
měsíců, byla otázka ratifikace úmluvy
nebo dohody předložena k rozhodnutí příslušnému
orgánu nebo orgánům této země;
iii. Ratifikační listiny budou ukládány
u generálního tajemníka.
iv. Úmluva nebo dohoda bude zavazovat ty členy,
které jí ratifikovaly.
i. Smíšený výbor je koordinačním
orgánem Rady Evropy. Bez ijy příslušných
oprávnění Výboru ministrů a
Poradního shromáždění v působnosti
smíšeného výboru je zejména:
a. posuzovat otázky společné pro tyto dva
orgány;
b. upozorňovat tyto dva orgány na otázky,
které by mohly vyžadovat zvláštní
pozornost Rady Evropy;
c. předkládat návrhy k zařazení
na pořad jednání Výboru ministrů
a Poradního shromáždění;
d. posuzovat a podporovat opatření dávající
praktický efekt doporučením přijatým
jedním z těchto orgánů;
ii. a. Smíšený výbor bude v zásadě
dvanáctičlenný, složený z pěti
zástupců Výboru ministrů a sedmi zástupců
Poradního shromážděni, vždy včetně
jeho předsedy. Počet členů může
být zvýšen dohodou mezi Výborem ministrů
a Shromážděním. Výbor ministrů
je však oprávněn, považuje-li to za potřebné,
zvýšit počet svých zástupců
o jednoho až o dva.
b. Způsob určení svých zástupců
ve Smíšeném výboru stanoví Výbor
ministrů a Poradní shromáždění.
c. Generální tajemník se účastní
jednání Smíšeného výboru
s hlasem poradním.
iii. a. Smíšenému výboru předsedá
předseda Poradního shromáždění.
b. Jednání Smíšeného výboru
jsou platná pouze, pokud se jich účastní
nejméně tři ze zástupců Výboru
ministrů a nejméně pět ze zástupců
Poradního shromáždění.
c. O závěrech Smíšeného výboru
se nehlasuje.
d. Zasedání Smíšeného výboru
svolává jeho předseda tak často, jak
je to potřeba, zejména před zasedáními
Výboru ministrů a Poradního shromáždění
a po jejich skončeni.
e. S výhradou předchozích ustanovení
může Smíšený výbor přijmout
svůj jednací řád.
i. a. Rada Evropy může dát podnět k
zahájení jednání mezi svými
členy s cílem vytvořit Evropské odborné
orgány, každý s vlastní působností
v oblasti hospodářské, sociální,
kulturní, právní, správní a
dalších souvisejících oblastech;
b. Je ponecháno zcela na volném uvážení
každého člena, zda se připojí
či nikoliv ke každému z takových Evropských
odborných orgánů.
ii. Jestliže členské státy vytváří
mezi sebou Evropské odborné orgány z vlastního
podnětu, bude posouzena vhodnost navázání
vztahů mezi těmito orgány a Radou Evropy;
přitom je nutno odpovědně zvážit
zájmy evropského společenství.
iii. a. Výbor ministrů může pozvat každý
orgán, aby mu podával pravidelně zprávu
o své činnosti.
b. Pokud dohoda o vytvoření některého
odborného orgánu vytváří také
parlamentní orgán, může být takový
orgán pozván, aby podával pravidelně
zprávu Poradnímu shromáždění
Rady Evropy.
iv. a. Podmínky vztahů mezi odborným orgánem
a Radou mohou být stanoveny zvláštní
dohodou mezi Radou a příslušným odborným
orgánem. Takové dohody by se měly týkat
zejména:
1. vzájemného zastoupení a, pokud to přichází v úvahu,
odpovídající formy integrace mezi orgány
Rady Evropy a odborného orgánu;
2. výměny informací, dokumentů a statistických
údajů;
3. předkládání zpráv odborným orgánem Radě Evropy
a doporučení Rady Evropy odbornému orgánu;
4. úpravy týkající se zaměstnanců
a správních, technických, rozpočtových
a finančních služeb.
b. Takové dohody bude jménem Rady Evropy sjednávat
a uzavírat Výbor ministrů po vyjádření
Poradního shromáždění.
v. Rada Evropy může koordinovat činnost odborných
orgánů, které navázaly s Radou Evropy
vztahy podle předcházejících ustanovení,
společným jednáním a předkládáním
doporučení těmto orgánům nebo
vládám členských států.
i. Výbor ministrů může jménem
Rady Evropy sjednat dohodu s jakoukoliv mezinárodní
organizací o věcech, které jsou v působnosti
Rady. Tyto dohody musí zejména stanovit podmínky,
za kterých budou navázány vztahy mezi organizací
a Radou Evropy.
ii. Rada Evropy, nebo kterýkoliv z jejích orgánů,
budou oprávněni vykonávat jakékoliv
funkce, které jsou v rámci působnosti Rady
Evropy, kterými mohou být pověřeni
jinou evropskou mezivládní organizací. Výbor
ministrů sjedná dohodu nezbytnou k tomu účelu.
iii. V dohodách uvedených v odstavci i. má
být zejména uvedeno, že
a. Rada přijme všechna opatření potřebná
k tomu, aby od příslušně organizace
dostávala pravidelné písemné nebo
ústní zprávy a informace a takové
zprávy nebo informace jí poskytovala;
b. Rada bude poskytovat taková vyjádření
a jiné služby, o které bude těmito organizacemi
požádána.
iv. Výbor ministrů může jménem
Rady Evropy přijmout vhodná opatření
pro konzultace s mezinárodními nevládními
organizacemi v otázkách, které jsou v působnosti
Rady Evropy.
Výbor ministrů,
s přihlédnutím k článku 20
odstavec a. statutu, který stanoví, že k přijetí
doporučení Výboru ministrů členským
vládá je zapotřebí jednomyslnosti
všech hlasujících a většiny představitelů
oprávněných zasedat ve Výboru ministrů;
s přihlédnutím k doporučení
3 přijatému Poradním shromážděním
v srpnu 1950;
přeje si, aby bylo dosaženo jednomyslnosti vždy,
kdy to bud možné, ale uznávaje přesto,
že za určitých okolností někteří
členové si budou přát zdržet
se činnosti navrhovaných ostatními;
považuje za tímto účelem za vhodné,
aby postup pro zdrženi se, uznávaný již
v ustanoveních článku 20 a, statutu byl definován
tak, aby umožňoval jednotlivým představitelům
ve Výboru ministrů tím, že se zdrží
hlasování o návrhu, dosáhli toho,
že rozhodnutí jejich kolegů nebude zavazovat
jejich vládu,
přijal tuto rezoluci:
l. Jestliže Výbor rozhodne na základě
jednomyslnosti hlasujících a většiny
představitelů oprávněných zasedat
ve Výboru, že je možné zdržet se
účastí v jakémkoliv návrhu,
které je Výboru předložen, bude tento
návrh předložen Výboru k hlasování;
bude považován za přijatý pouze představiteli,
kteří pro tento návrh hlasovali, a jeho prováděni
bude omezeno tomu odpovídajícím způsobem.
2. Jakékoli dodatečné výdaje Rady
spojené s návrhem přijatým výše
uvedeným způsobem budou hrazeny výlučně
členy, jejichž představitelé hlasovali
pro tento návrh.
Hlavním orgánem Rady Evropy je Výbor ministrů,
složený z ministrů zahraničních
věcí členských států.
Schází se zpravidla dvakrát do roka. Na úrovni
zástupců ministrů, kterými jsou stálí
představitelé členských států
u Rady Evropy se sídlem ve Štrasburku, se Výbor
schází každý měsíc na
pravidelných zasedáních, která trvají
zhruba týden. Výbor zástupců ministrů
se schází podle potřeby i na mimořádných
zasedáních. Výbor ministrů rozhoduje
o všech zásadních otázkách Rady
Evropy, jako je členství, rozpočet a další
finanční otázky, plán práce
a zařazování otázek na pořad
jednání. V předsednictví ve Výboru
ministrů se střídají ministři
zahraničních věcí členských
států v půlročních intervalech
podle pořadí států v anglické
abecedě.
Ve shodě se zásadou pluralitní parlamentní
demokracie je hlavní orgán, Výbor ministrů,
doplněn v systému orgánů Rady Evropy
původně Poradním shromážděním,
které se v roce 1973 přejmenovalo na Parlamentní
shromáždění. Má být platformou
pro šíření veřejného mínění
jednotlivých států v celoevropském
měřítku. Není zastupitelským
orgánem, parlamentem, v pravém slova smyslu. Jeho
členově nejsou do tohoto orgánu voleni přímo,
nýbrž jmenováni z řad poslanců
parlamentů jednotlivých členských
zemí proporcionálně k počtu obyvatel
a velikosti členského příspěvku.
Výsledkem jednání poslanců v Parlamentním
shromáždění jsou různé
formy rezolucí nebo doporučení k přijetí
konkrétních kroků Výborem ministrů
a jeho orgány. Shromáždění si
vytváří své vlastní výbory,
komise a jiné pracovní orgány.
Organizaci práce všech orgánů Rady Evropy
zajišťuje sekretariát, který má
v současnosti asi 900 zaměstnanců - 300 expertů
a 600 osob technicko-administrativního personálu.
V čele sekretariátu je generální tajemník.
Rada Evropy, založená 5. května 1949, je nejstarší
a největší evropskou politickou organizací.
Základním cílem Rady Evropy je zachování
a další rozvoj svobody jednotlivce, politické
svobody v pluralitním demokratickém státě
a zásad právního státu s mimořádným
důrazem na vůli obyvatel vyjadřovanou v pravidelných
demokratických volbách.
Uvedený cíl Rady Evropy je realizován cestou
dosažení co možná největší
jednoty všech evropských pluralitních demokracií
v hlavních oblastech působnosti Rady, kterými
jsou: a/ lidská práva, b/ právní řád
- vytváření budoucího společného
evropského právního prostoru, c/ sdělovací
prostředky, d/ ochrana životního prostředí
- přírodního i umělého, e/
školství, f/ kultura, g/ mládež, h/ sport,
ch/ zdravotnictví, i/ sociální věci,
j/ problematika měst a oblastí. Z působnosti
Rady Evropy jsou výslovně vyloučeny vojenské
otázky.
Hlavním orgánem Rady Evropy je Výbor ministrů,
složený z ministrů zahraničních
věcí členských států.
Rozhoduje o všech zásadních otázkách
rady jako je členství, rozpočet a další
finanční otázky, plán práce
a zařazování otázek na pořad
jednání.
Ve shodě se zásadou pluralitní parlamentní
demokracie existuje vedle Výboru ministrů i Parlamentní
shromáždění jako platforma pro šíření
veřejného mínění jednotlivých
států v celoevropském měřítku.
Není zastupitelským orgánem, parlamentem,
v pravém slova smyslu. Jeho členové nejsou
do tohoto orgánu voleni přímo, ale určováni
z řad poslanců parlamentů jednotlivých
členských zemí proporcionálně
k počtu obyvatel a velikosti. členského příspěvku.
Způsob určení svých představitelů
v Parlamentním shromáždění a
stejného počtu jejich zástupců stanoví
parlament každé členské země
sám. Ve složení parlamentních delegací
se má odrážet spektrum politických sil
zastoupených v parlamentu a jejich poměr.
Parlamentní shromáždění se schází
na svém každoročním zasedání,
které má obvykle čtyři části
vždy v trvání jednoho týdne. Letní
část zasedání se koná střídavě
v některém členském státě,
zatímco jarní, podzimní a zimní část
ve Štrasburku.
Výsledkem jednání poslanců v Parlamentním
shromáždění jsou různé
formy rezolucí nebo doporučení k přijetí
konkrétních kroků Výborem ministrů
a jeho orgány. Shromáždění si
také vytváří své vlastní
výbory, komise atp., které pravidelně zasedají.
Prostředky na svou činnost získává
Rada Evropy takřka výlučně z příspěvků
členských států.
Pro řádné zajišťování
úkolů spojených s členstvím
v Radě Evropy, zejména pro účinné
prosazování zájmů státu v jejích
orgánech, je nezbytné současně s přijetím
za člena zřídit zastupitelský úřad
- Stálou misi ČR u Rady Evropy ve Štrasburku.
K 15.5.1993 měla Rada Evropy 29 členů. Zákládajícími
státy byly Belgie, Dánsko, Francie, Irsko, Itálie,
Lucembursko, Nizozemí, Norsko, Švédsko a Velká
Británie. V roce 1949 se členem Rady Evropy staly
ještě Řecko a Turecko. V roce 1970, po nástupu
nedemokratického režimu, však Řecko členem
Rady Evropy přestalo být. Znovu bylo přijato
v návaznosti na demokratizaci života v zemi v roce
19?4. Členy Rady Evropy se postupně staly Island
/1950/, SRN /1951/, Rakousko /1956/, Kypr /1961/, Švýcarsko
/1963/, Malta /1965/, Portugalsko 11976/, Španělsko
/1977/, Lichtenštejnsko /1978/, San Marino /1988/, Finsko
11989/, Maďarsko /1990/, Polsko /1991/, Bulharska /1992/,
Litva /1993/, Slovinsko /1993/ a Estonsko /1993/. I tento výčet
ukazuje, zejména na příkladech Řecka,
Portugalska, Španělska či Polska, že členem
Rady Evropy může být pouze stát, který
ve své každodenní praxi skutečně
uplatňuje zásady právního státu
a pluralitní demokracie. Členství v Radě
Evropy se tak v průběhu let vyvinulo ve faktický
předpoklad pro zapojení každého státu
do evropské integrační spolupráce,
předpoklad potvrzující demokratický
charakter státu, založený na shodných
zásadách s ostatními demokratickými
státy.
Mimořádný význam přikládá
Rada Evropy otázce lidských práv a základních
svobod. Podpis a následná brzká ratifikace
Evropské úmluvy o lidských právech
do 3 - 2 let po podpisu jsou v praxi poměrně striktně
vyžadovány. Federální shromážděni
ČSFR vyslovilo svůj souhlas s Evropskou úmluvou
o lidských právech dne 21.1.1992 usnesením
číslo 261.
Jak z výše popsaných podmínek pro členství
vyplývá, možnost československého
členství v Radě Evropy mohla být zvažována
až po uskutečnění zásadních
politických změn koncem roku 1989. FS ČSFR
požádalo počátkem ledna 1990 o udělení
statusu zvláštního hosta u Parlamentního
shromáždění. Tento status mu byl udělen
7. 5. 1990. Delegace FS ČSFR se pravidelně účastnila
zasedání Parlamentního shromáždění,
její členové pracovali v řadě
výborů. Několik zasedání výborů
se uskutečnilo také v ČSFR.
Na základě souhlasu Federálního shromáždění
přistoupila ČSFR ke Statutu Rady Evropy a stala
se tak jejím 25. členem dne 21.2.1991. Zánikem
čs. federace zaniklo dne 31.12.1992 automaticky i členství
ČSFR v Radě Evropy, aniž došlo k sukcesi
ve prospěch ČR. Statut Rady Evropy je totiž
mezinárodní smlouvou, která zakládá
mezinárodní mezivládní organizaci,
a podle mezinárodního práva si členové
mezinárodních organizací vyhrazuji právo
vyjádřit se k členství státu,
který vznikl jako jeden z nástupnických států
dřívějšího člena. Orgány
Rady Evropy sukcesi odmítly a rozhodly, aby ČR prošla
běžným přijímajícím
řízením Česká národní
rada ve svém Prohlášeni k parlamentům
a národům světa ze 17.12.1992 deklarovala
zájem ČR "stát se co nejdříve
členem Rady Evropy". ČR požádala
o členství v Radě Evropy dne 1.1.1993. V
lednu 1993 získali poslanci Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR status zvláštního hosta
v Parlamentním shromáždění. V
březnu 1993 navštívila Českou republiku
zpravodajská mise Rady Evropy, která konstatovala,
že ČR splňuje základní podmínky
pra členství v Radě.
Rozhovory ministra zahraničních věcí
ČR v sídle Rady Evropy dne 7.5.1993 naznačily,
že ČR bude vyzvána k přístupu
ke Statutu Rady Evropy koncem června 1993. V odpověď
na toto pozvání bude úkolem české
strany, aby její představitel (ministr zahraničních
věcí nebo jím pověřená
osoba) uložil u generálního tajemníka
Rady Evropy listinu o přístupu ČR ke Statutu
Rady Evropy, podepsanou prezidentem ČR.
Od 1.1. 1993 působí ve Štrasburku český
úřad pro styk s Radou Evropy ve složení
2 diplomaté a 2 administrativně-techničtí
pracovníci, formálně začleněný
do stavu zastupitelského úřadu ČR
v Paříži.
Statut Rady Evropy je mezinárodní smlouvou politickou,
která navíc upravuje také otázky spadající
do působnosti Parlamentu ČR. Podle čl. 49
odst. 2) Ústavy ČR je Statut Rady Evropy mezinárodní
smlouvou, která před ratifikací prezidentem
ČR vyžaduje souhlas Parlamentu ČR.
Přístup ke Statutu Rady Evropy, znamenající
i členství ČR v Radě Evropy, bude
mít dopad na státní rozpočet především
v potřebě zajistit splnění každoroční
povinnosti placení členského příspěvku,
zřízení a provozu Stálé mise
ČR u Rady Evropy, hrazení nákladů
na účast poslanců Parlamentu ČR na
zasedáních Parlamentního shromáždění
Rady Evropy a jeho orgánů, jakož i nákladů
na účast zástupců ČR na akcích,
které nebudou hrazeny z rozpočtu Rady. Náklady
spojené s členstvím - příspěvek,
provoz a zřízení mise, účast
na zasedáních Výboru ministrů - budou
hrazeny z prostředků ministerstva zahraničních
věcí, náklady na spolupráci po parlamentní
linii z prostředků Parlamentu ČR. Vzhledem
k šíři věcné působnosti
Rady Evropy je třeba počítat s tím,
že zajišťování členství
a aktivní činnosti ČR v Radě Evropy
bude klást zvýšené nároky na
rozpočtové prostředky poměrně
širokého okruhu českých institucí.
Členství v Radě Evropy bude mít pro
ČR zásadní politický význam.
Bude formálním stvrzením příslušnosti
ČR ke společenství evropských demokratických
států, předstupněm zapojení
ČR do dalších integračních seskupení
a mezinárodní garancí demokratického
charakteru našeho státu.
Při zapojováni do existujícího systému
spolupráce v jednotlivých oblastech působnosti
Rady Evropy a při jeho dalším rozvoji bude
ČR klást důraz na ty programy, které
v dané fázi napomohou k řešení
aktuálních otázek české společnosti,
budou mít co nejširší dopad a pokud možno
přinesou - přímo či zprostředkovaně
- i finanční a materiální úspory
jako formu návratnosti vložených prostředků.