Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

222 P

ODPOVĚĎ NA PODNĚT

poslance Jozefa Wagnera

na předsedu Nejvyššího kontrolního úřadu Pavla Hussara a na generálního prokurátora Jiřího Šetinu

ve věci ministerstva státní kontroly

Předseda Nejvyššího kontrolního úřadu Pavel Hussar zaslal odpověď na podnět poslance Jozefa Wagnera dopisem ze dne 17. května 1993.

Podle § 91 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď předsedy Nejvyššího kontrolního úřadu Pavla Hussara na podnět poslance Jozefa Wagnera. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 19. května 1993

Milan Uhde v. r.

Příloha


PREZIDENT
 
NEJVYŠŠÍHO KONTROLNÍHO ÚŘADU
 
ČESKÉ REPUBLIKY
 


 V Praze dne 17. května 1993
 Č.j.: 212/93
 Příloha

Vážený pane poslanče,

dopisem ze dne 2. dubna t.r. mi předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky zaslal kopii písemné interpelace, v níž jste se dne 16. března t.r. obrátil na předsedu vlády české republiky ve věci ministerstva státní kontroly a požádal mne, abych Vám sdělil, jaká opatření byla na základě Vašeho podnětu provedena.

Dne 22. března t.r. předložil Nejvyšší kontrolní úřad Parlamentu České republiky souhrnnou zprávu o kontrolní činnosti za rok 1992, která obsahuje rovněž výsledky kontroly provedené na ministerstvu státní kontroly.

Kontrolní zjištění na tomto ministerstvu potvrzují pravdivost některých názorů, obsažených v článku bývalé pracovnice ministerstva státní kontroly Ing. Hany Vydrové, zveřejněném dne 9. března t.r. v Zemědělských novinách.

Vzhledem k tomu, že ministerstvo státní kontroly odmítlo projednat kontrolní nález Nejvyššího kontrolního úřadu a nepřijalo opatření k odstranění zjištěných závad, informoval jsem dne 30. dubna t.r. o této skutečnosti předsedu vlády České republiky.

Kopii zmíněné informace Vám v příloze zasílám.

S pozdravem


 
Hussar

Vážený pan

Josef Wagner

poslanec Parlamentu ČR

Praha


 Příloha č. 1

STRUČNÁ INFORMACE

o kontrolním zjištění na ministerstvu státní kontroly České republiky a o jeho postoji ke zjištěným nedostatkům

Předmětem kontroly vykonané na ministerstvu státní kontroly Nejvyšším kontrolním úřadem v závěru roku 1992 bylo plnění povinností uložených zákonem ČNR č. 56/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky) ministerstvu státní kontroly jako správci kapitoly. Současně bylo na základě podnětu došlého Nejvyššímu kontrolnímu úřadu přešetřeno nehospodárné nakládání se státním majetkem spravovaným tímto ministerstvem. Kontrole bylo podrobeno období říjen 1991 až září 1992.

Při kontrole nebylo možno prověřit vynakládání účelově vázaných prostředků pro provoz oblastních pracovišť v roce 1992 v celkové výši 12 368 tis. Kčs. Tyto prostředky nebyly účtovány tak, aby bylo možno z účetnictví jednoznačně zjistit a prokázat výši jejich čerpání. Hlavní příčinou byl stav účetnictví ministerstva státní kontroly jako celku, které bylo v roce 1992 neprůkazné a neúplné [Kontrolní pracovníci Nejvyššího kontrolního úřadu zjistili závažné porušení právních předpisů při vedení účetnictví, šlo zejména o neprůkaznost účetních dokladů, jejich číslování v několika číselných řadách, opravy účetních zápisů v hlavní knize bez dokladů, opravy v hlavní knize pouze na jedné straně účtů bez dodržení podvojnosti účtování, což vedlo k tomu, že strana "Dal" účtů hlavní knihy byla vyšší než strana "Má dáti" o 771 tis. Kčs; v pokladní knize valut chyběl list apod. Vzhledem k závažnosti nedostatků ve vedení účetnictví, vedoucí kontrolní skupiny Nejvyššího kontrolního úřadu informoval již čtvrtý den po zahájení kontroly účetnictví (27.11.1992) na základě dílčího kontrolního nálezu ministra státní kontroly a posléze svolanou poradu vedoucích pracovníků ministerstva. Na těchto jednáních doporučil vedoucí kontrolní skupiny Nejvyššího kontrolního úřadu vytvořit bezodkladně pracovní skupiny, která by zrekonstruovala účetnictví za rok 1992, neboť jinak by zkreslením výsledků hospodaření se státními prostředky došlo i k ohrožení sestavení státního závěrečného účtu republiky. Vzhledem k závažnosti tohoto stavu vedení ministerstva již 1. prosince 1992 zřídilo komisi pro rekonstrukci účetnictví.]. To dokumentují i značné rozdíly v obratech hlavní knihy, které k 30. září 1992 dosáhly výše 771 tis. Kčs.

Kontrole mohlo být proto podrobeno pouze čerpání rozpočtových prostředků ve čtvrtém čtvrtletí 1991 [Důvodem byla neprůkaznost a neúplnost účetnictví v roce 1992 a program kontroly zaměřený na období od začátku října 1991.].Bylo zjištěno, že v listopadu a v prosinci 1991 ministerstvo státní kontroly neoprávněně čerpalo prostředky rozpočtové kapitoly ve třech případech v celkové výši 1 119,6 tis. Kčs.

a) Ve dvou případech šlo přitom o prostředky přísné účelově vymezené pro oblastní pracoviště a ministerstvo je použilo pro aparát vlastního ministerstva v Praze [V oblasti investičních prostředků použilo bez souhlasu ministerstva financí 693 tis. Kčs (v tom nákup osobního vozidla Tatra 613).]; tímto svým postupem porušilo § 11 odst. 1 zákona ČNR č. 576/1990 Sb.,

b) Ve třetím případě ministerstvo státní kontroly neoprávněně uhradilo ze státního rozpočtu kapitoly v prosinci 1991 stabilizační příspěvek na bytovou výstavbu ve výši 15,6 tis. Kčs, neboť nerespektovalo ustanovení § 12 odst. 7 vyhlášky č. 136/1985 Sb., o finanční, úvěrové a jiné pomoci družstevní a individuální bytové výstavbě a modernizaci rodinných domků v osobním vlastnictví ve znění pozdějších předpisů (vyhláška č. 7311991 Sb. a další).

Podle § 30 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., je správce kapitoly povinen odvést neoprávněné čerpané prostředky do státního rozpočtu republiky a zaplatit z nich penále ve výši 1 promile denně.

Také při výplatě odstupného ministerstvo postupovalo nehospodárně. V březnu 1992 vyplatilo pracovnici odstupné 55 545 Kčs na základě výpovědi z pracovního poměru z důvodu nadbytečnosti, ačkoli byla organizační změnou vytvořena odpovídající pracovní místa. Nedošlo tak k naplnění podmínek ustanovení § 46 odst. 2 písm. a) a písm. b) zákoníku práce a na druhé straně organizace neuplatnila ustanovení § 65 odst. 2 téhož zákona. Ministerstvo státní kontroly opět nepostupovalo v souladu se zásadou maximální hospodárnosti tak, jak ji stanovuje § 30 odst. 2 vyhlášky č. 205/1991 Sb.

Při kontrole byla zjištěna další nehospodárnost ministerstva státní kontroly při nakládání se státním majetkem. Při pronájmu rekreačního objektu v Harrachově o šedesáti lůžkách bylo smluvně na dobu 10 let sjednáno nájemné za 637,41 m2 nebytových prostor v částce 31 953,- Kčs ročně. Toto nájemné se pohybuje mezi 7% až 29% sazby stanovené vyhláškou č. 585/1990 Sb., o cenové regulaci nájemného z nebytových prostor. Náhrada za dočasné užívání pozemku (exkluzivně situovaného) o rozloze 2 872 m2 byla dohodnuta ve výši 47,- Kčs/rok, tj. 0,016 Kčs/m2. Ministerstvo státní kontroly sjednáním takového nájemného, které je hluboko pod tržními cenami běžně dosahovanými v turisticky významně exponované oblasti, nepostupovalo hospodárně a způsobilo finanční újmu orgánu státní správy. Nedbalo ustanovení § 30 odst. 2 vyhlášky č. 20511991 Sb., podle něhož je organizace hospodařící s rozpočtovými prostředky mj. povinna dbát, aby dosahovala maximálních příjmů.

Ministerstvo státní kontroly dosud rovněž nevypořádalo škodu na majetku ve výši 19 849,- Kčs, která mu vznikla v důsledku automobilové nehody ministra státní kontroly v červnu 1991. Došlo tím opět ke krácení finančních prostředků.

Výsledky kontroly ukázaly, že je třeba:

- odvést do státního rozpočtu 1 119,6 tis. Kčs neoprávněně čerpaných prostředků a zaplatit penále ve výši 1 promile denně z neoprávněně použitých prostředků,

- zrekonstruovat účetnictví od počátku roku 1992,

- novelizovat interní předpisy o vedení účetnictví,

Stejným způsobem vyčerpalo 810 tis. Kčs neinvestičních prostředků na valorizaci mezd a výplatu mimořádných odměn pracovníkům svého aparátu.

- provést kontrolu hospodaření s rozpočtovými prostředky a dodržování jejich účelovosti v roce 1992,

- valorizovat smlouvu o pronájmu rekreačního zařízení v Harrachově vzhledem k podhodnocení nájemného a ke změně ekonomických a tržních podmínek a posílit tak finanční situaci ministerstva,

- účetně vypořádat a uzavřít škodu způsobenou na majetku ministerstva automobilovou nehodou ministra státní kontroly,

- učinit interní organizační a personální opatření k posílení rozpočtové kázně,

- vytvořit takový organizační, informační a řídící systém, který by v maximální možné míře zaručoval dodržování právních předpisů zejména v oblasti personální, správní, ekonomické a rozpočtové.

Kontrolní nález o této kontrole byl předán dne 1. ledna 1993 ministerstvu státní kontroly, které odmítlo kontrolní nález projednat, a to i přes opakovanou výzvu ze dne 4. dubna 1993, v niž prezident Nejvyššího kontrolního úřadu žádal ministra státní kontroly u stanovení náhradního termínu projednání, nejpozději však do 15. dubna 1993 a nepředložilo do dnešního dne písemnou zprávu o opatřeních, která mají vést k odstranění zjištěných závad, jak ukládá kontrolovaným subjektům § 26 písm. f) zákona ČNR č. 6111992 Sb. Ministerstvo kontroly neodvedlo do státního rozpočtu 1 119,6 tis. Kč neoprávněně čerpaných prostředků a nezaplatilo penále jak ukládá odst. 1 § 30 zákona ČNR č. 576/1990 Sb.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP