Předseda Nejvyššího kontrolního
úřadu Pavel Hussar zaslal odpověď na
podnět poslance Jozefa Wagnera dopisem ze dne 17. května
1993.
Podle § 91 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď předsedy
Nejvyššího kontrolního úřadu
Pavla Hussara na podnět poslance Jozefa Wagnera. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
| V Praze dne 17. května 1993 | |
| Č.j.: 212/93 | |
| Příloha |
Vážený pane poslanče,
dopisem ze dne 2. dubna t.r. mi předseda Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky zaslal
kopii písemné interpelace, v níž jste
se dne 16. března t.r. obrátil na předsedu
vlády české republiky ve věci ministerstva
státní kontroly a požádal mne, abych
Vám sdělil, jaká opatření byla
na základě Vašeho podnětu provedena.
Dne 22. března t.r. předložil Nejvyšší
kontrolní úřad Parlamentu České
republiky souhrnnou zprávu o kontrolní činnosti
za rok 1992, která obsahuje rovněž výsledky
kontroly provedené na ministerstvu státní
kontroly.
Kontrolní zjištění na tomto ministerstvu
potvrzují pravdivost některých názorů,
obsažených v článku bývalé
pracovnice ministerstva státní kontroly Ing. Hany
Vydrové, zveřejněném dne 9. března
t.r. v Zemědělských novinách.
Vzhledem k tomu, že ministerstvo státní kontroly
odmítlo projednat kontrolní nález Nejvyššího
kontrolního úřadu a nepřijalo opatření
k odstranění zjištěných závad,
informoval jsem dne 30. dubna t.r. o této skutečnosti
předsedu vlády České republiky.
Kopii zmíněné informace Vám v příloze
zasílám.
S pozdravem
Vážený pan
Josef Wagner
poslanec Parlamentu ČR
Praha
| Příloha č. 1 | ||
Předmětem kontroly vykonané na ministerstvu
státní kontroly Nejvyšším kontrolním
úřadem v závěru roku 1992 bylo plnění
povinností uložených zákonem ČNR
č. 56/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice (rozpočtová
pravidla republiky) ministerstvu státní kontroly
jako správci kapitoly. Současně bylo na základě
podnětu došlého Nejvyššímu
kontrolnímu úřadu přešetřeno
nehospodárné nakládání se státním
majetkem spravovaným tímto ministerstvem. Kontrole
bylo podrobeno období říjen 1991 až
září 1992.
Při kontrole nebylo možno prověřit
vynakládání účelově
vázaných prostředků pro provoz oblastních
pracovišť v roce 1992 v celkové výši
12 368 tis. Kčs. Tyto prostředky nebyly účtovány
tak, aby bylo možno z účetnictví jednoznačně
zjistit a prokázat výši jejich čerpání.
Hlavní příčinou byl stav účetnictví
ministerstva státní kontroly jako celku, které
bylo v roce 1992 neprůkazné a neúplné
[Kontrolní pracovníci Nejvyššího
kontrolního úřadu zjistili závažné
porušení právních předpisů
při vedení účetnictví, šlo
zejména o neprůkaznost účetních
dokladů, jejich číslování v
několika číselných řadách,
opravy účetních zápisů v hlavní
knize bez dokladů, opravy v hlavní knize pouze na
jedné straně účtů bez dodržení
podvojnosti účtování, což vedlo
k tomu, že strana "Dal" účtů
hlavní knihy byla vyšší než strana
"Má dáti" o 771 tis. Kčs; v pokladní
knize valut chyběl list apod. Vzhledem k závažnosti
nedostatků ve vedení účetnictví,
vedoucí kontrolní skupiny Nejvyššího
kontrolního úřadu informoval již čtvrtý
den po zahájení kontroly účetnictví
(27.11.1992) na základě dílčího
kontrolního nálezu ministra státní
kontroly a posléze svolanou poradu vedoucích pracovníků
ministerstva. Na těchto jednáních doporučil
vedoucí kontrolní skupiny Nejvyššího
kontrolního úřadu vytvořit bezodkladně
pracovní skupiny, která by zrekonstruovala účetnictví
za rok 1992, neboť jinak by zkreslením výsledků
hospodaření se státními prostředky
došlo i k ohrožení sestavení státního
závěrečného účtu republiky.
Vzhledem k závažnosti tohoto stavu vedení ministerstva
již 1. prosince 1992 zřídilo komisi pro rekonstrukci
účetnictví.]. To dokumentují i
značné rozdíly v obratech hlavní knihy,
které k 30. září 1992 dosáhly
výše 771 tis. Kčs.
Kontrole mohlo být proto podrobeno pouze čerpání
rozpočtových prostředků ve čtvrtém
čtvrtletí 1991 [Důvodem byla neprůkaznost
a neúplnost účetnictví v roce 1992
a program kontroly zaměřený na období
od začátku října 1991.].Bylo zjištěno,
že v listopadu a v prosinci 1991 ministerstvo státní
kontroly neoprávněně čerpalo prostředky
rozpočtové kapitoly ve třech případech
v celkové výši 1 119,6 tis. Kčs.
a) Ve dvou případech šlo přitom o prostředky
přísné účelově vymezené
pro oblastní pracoviště a ministerstvo je použilo
pro aparát vlastního ministerstva v Praze [V
oblasti investičních prostředků použilo
bez souhlasu ministerstva financí 693 tis. Kčs (v
tom nákup osobního vozidla Tatra 613).]; tímto
svým postupem porušilo § 11 odst. 1 zákona
ČNR č. 576/1990 Sb.,
b) Ve třetím případě ministerstvo
státní kontroly neoprávněně
uhradilo ze státního rozpočtu kapitoly v
prosinci 1991 stabilizační příspěvek
na bytovou výstavbu ve výši 15,6 tis. Kčs,
neboť nerespektovalo ustanovení § 12 odst. 7
vyhlášky č. 136/1985 Sb., o finanční,
úvěrové a jiné pomoci družstevní
a individuální bytové výstavbě
a modernizaci rodinných domků v osobním vlastnictví
ve znění pozdějších předpisů
(vyhláška č. 7311991 Sb. a další).
Podle § 30 zákona ČNR č. 576/1990 Sb.,
je správce kapitoly povinen odvést neoprávněné
čerpané prostředky do státního
rozpočtu republiky a zaplatit z nich penále ve výši
1 promile denně.
Také při výplatě odstupného
ministerstvo postupovalo nehospodárně. V
březnu 1992 vyplatilo pracovnici odstupné 55 545
Kčs na základě výpovědi z pracovního
poměru z důvodu nadbytečnosti, ačkoli
byla organizační změnou vytvořena
odpovídající pracovní místa.
Nedošlo tak k naplnění podmínek ustanovení
§ 46 odst. 2 písm. a) a písm. b) zákoníku
práce a na druhé straně organizace neuplatnila
ustanovení § 65 odst. 2 téhož zákona.
Ministerstvo státní kontroly opět nepostupovalo
v souladu se zásadou maximální hospodárnosti
tak, jak ji stanovuje § 30 odst. 2 vyhlášky č.
205/1991 Sb.
Při kontrole byla zjištěna další
nehospodárnost ministerstva státní kontroly
při nakládání se státním
majetkem. Při pronájmu rekreačního
objektu v Harrachově o šedesáti lůžkách
bylo smluvně na dobu 10 let sjednáno nájemné
za 637,41 m2 nebytových prostor v částce
31 953,- Kčs ročně. Toto nájemné
se pohybuje mezi 7% až 29% sazby stanovené vyhláškou
č. 585/1990 Sb., o cenové regulaci nájemného
z nebytových prostor. Náhrada za dočasné
užívání pozemku (exkluzivně situovaného)
o rozloze 2 872 m2 byla dohodnuta ve výši
47,- Kčs/rok, tj. 0,016 Kčs/m2. Ministerstvo
státní kontroly sjednáním takového
nájemného, které je hluboko pod tržními
cenami běžně dosahovanými v turisticky
významně exponované oblasti, nepostupovalo
hospodárně a způsobilo finanční
újmu orgánu státní správy.
Nedbalo ustanovení § 30 odst. 2 vyhlášky
č. 20511991 Sb., podle něhož je organizace
hospodařící s rozpočtovými
prostředky mj. povinna dbát, aby dosahovala maximálních
příjmů.
Ministerstvo státní kontroly dosud rovněž
nevypořádalo škodu na majetku ve výši
19 849,- Kčs, která mu vznikla v důsledku
automobilové nehody ministra státní kontroly
v červnu 1991. Došlo tím opět ke krácení
finančních prostředků.
Výsledky kontroly ukázaly, že je třeba:
- odvést do státního rozpočtu 1 119,6
tis. Kčs neoprávněně čerpaných
prostředků a zaplatit penále ve výši
1 promile denně z neoprávněně použitých
prostředků,
- zrekonstruovat účetnictví od počátku
roku 1992,
- novelizovat interní předpisy o vedení účetnictví,
Stejným způsobem vyčerpalo 810 tis. Kčs
neinvestičních prostředků na valorizaci
mezd a výplatu mimořádných odměn
pracovníkům svého aparátu.
- provést kontrolu hospodaření s rozpočtovými
prostředky a dodržování jejich účelovosti
v roce 1992,
- valorizovat smlouvu o pronájmu rekreačního
zařízení v Harrachově vzhledem k podhodnocení
nájemného a ke změně ekonomických
a tržních podmínek a posílit tak finanční
situaci ministerstva,
- účetně vypořádat a uzavřít
škodu způsobenou na majetku ministerstva automobilovou
nehodou ministra státní kontroly,
- učinit interní organizační a personální
opatření k posílení rozpočtové
kázně,
- vytvořit takový organizační, informační
a řídící systém, který
by v maximální možné míře
zaručoval dodržování právních
předpisů zejména v oblasti personální,
správní, ekonomické a rozpočtové.
Kontrolní nález o této kontrole byl
předán dne 1. ledna 1993 ministerstvu státní
kontroly, které odmítlo kontrolní nález
projednat, a to i přes opakovanou výzvu ze dne 4.
dubna 1993, v niž prezident Nejvyššího kontrolního
úřadu žádal ministra státní
kontroly u stanovení náhradního termínu
projednání, nejpozději však do 15. dubna
1993 a nepředložilo do dnešního dne písemnou
zprávu o opatřeních, která mají
vést k odstranění zjištěných
závad, jak ukládá kontrolovaným subjektům
§ 26 písm. f) zákona ČNR č. 6111992
Sb. Ministerstvo kontroly neodvedlo do státního
rozpočtu 1 119,6 tis. Kč neoprávněně
čerpaných prostředků a nezaplatilo
penále jak ukládá odst. 1 § 30 zákona
ČNR č. 576/1990 Sb.

