Ministr pro správu národního majetku a jeho
privatizaci Jiří Skalický zaslal odpověď
na interpelaci poslance Václava Exnera dopisem ze dne 7.
května 1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 3511989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
Jiřího Skalického na interpelaci poslance
Václava Exnera. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
| V Praze dne 7. května 1993 | |
| Č.j. 1004/93-SM | |
| 103/93-KVU |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci ve věci nedodržení
dražebních podmínek a kupních smluv
vydražiteli a kupujícími v malé a velké
privatizaci a k Vašemu souběžnému požadavku
na vyčíslení takových případů
a jejich dopadů Vám podávám následující
vyjádření:
Především kvituji Váš zájem
o tuto problematiku. protože nedodržování
dražebních podmínek a kupních smluv
ze strany vydražitelů i kupujících v
malé i velké privatizaci, by jde o zlomek celkového
objemu používaných privatizačních
forem, narušuje nepříznivě postup privatizace.
Úvodem se Vám však musím omluvit, že
nemohu plně vyhovět Vašemu požadavku na
detailní rozpis případů i jejich důsledků,
protože vlastní realizace majetkových transformací
v privatizaci neprobíhá v úrovni ministerstva
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
(dále jen ministerstva), ale probíhá v úrovni
okresních komisí pro privatizaci, případně
Pražské komise pro privatizaci národního
majetku (u malé privatizace), nebo na úrovni Fondu
národního majetku České republiky.
Přesto Vás ujišťuji, že ministerstvu
je z celkového pohledu známa problematika, na kterou
ve své interpelaci poukazujete a v součinnosti a
s poznatky vlastních realizátorů privatizačního
procesu, zejména Fondu národního majetku,
iniciuje opatření, která reagují na
problémy provázející, případně
narušující tento proces.
Pro bližší osvětlení problematiky
musím předeslat, že je odlišná
situace v oblasti malé privatizace, která v současné
době vstupuje prakticky do své závěrečné
fáze, a ve velké privatizaci.
Úsek malé privatizace
Již základní zákon č. 427/1990
Sb. ve znění pozdějších předpisů,
který upravuje tzv. malou privatizaci, počítá
s privatizací majetku nabídkami organizovanými
formou veřejných dražeb. Zákon přímo
předpokládá, že majetek nebude ve všech
případech převeden již první
plánovanou dražbou a upravuje proto průběh
i dalších dražebních kol. Samotný
fakt opakované nabídky snad může způsobit
škody, ale poměrně minimální.
Za poměrně škodlivější je
však třeba považovat případy, kdy
majetek státu je v dražbě řádně
prodán, ale vydražitel bez závažných
důvodů vydraženou cenu do 30 dnů nezaplatí.
V tomto případě zaniká ze zákona
jeho vlastnictví k takové provozní jednotce.
Vedle toho řeší zákon ještě
paušálně odškodnění - propadnutím
dražební jistoty. Dále poskytuje zákon
č. 4 29/1991 Sb. ministerstvu pravomoc ukládat ve
správním řízení takovým
vydražitelům další sankci a to až
do výše 30 % vydražené ceny. Ministerstvo
od účinnosti citovaného zákona rozhodlo
již 135 případů.
Pro ilustraci dosavadního rozsahu malé privatizace
je možno uvést, že k 30. dubnu 1993 bylo realizováno
cca 31 000 prodejů provozních jednotek v celkové
hodnotě cca 40 mld Kčs.
Úsek velké privatizace
Právně je realizace této formy privatizace
vymezena především zákonem č.
92/1991 Sb. o podmínkách převodu majetku
státu na jiné osoby ve znění pozdějších
předpisů a zákonem čís. 171/1991
Sb. o působnosti orgánů ČR ve věcech
převodu majetku státu na jiné osoby a o Fondu
národního majetku ČR ve znění
pozdějších předpisů.
Velká privatizace probíhá v podstatě
v těchto třech fázích:
1. fáze - zpracování privatizačních
projektů (projekty mají podle schválené
osnovy vyjadřovat i způsob zabezpečení
úhrady)
Tuto fázi zabezpečuji zakladatelé.
2. fáze - schvalovací proces vymezující
i privatizační formy (veřejná dražba,
veřejná soutěž, přímý
prodej, převod na akciové společnosti, bezúplatný
převod, restituce)
Tuto fázi zabezpečuje ministerstvo, případně
vláda ČR.
3. fáze - realizace schválených privatizačních
projektů
Tuto fázi zabezpečuje Fond národního
majetku ČR.
Fond národního majetku České republiky
má postavení samostatné právnické
osoby konstituované zákonem č. 171/1991 Sb.
Fond hradí náklady spojené s jeho činností
ze svého majetku a to v rámci rozpočtu schvalovaného
každoročně Parlamentem České
republiky. Na Fond národního majetku přechází
majetek privatizovaných podniků a Fond uzavírá
svým jménem a na své nebezpečí
všechny smlouvy, případně provádí
odpovídající právní úkony
související s realizací schválených
privatizačních projektů. O své činnosti
Fond vypracovává pravidelně výroční
zprávy, které projednávají jak vláda
ČR, tak i Parlament ČR.
Pro ilustraci stavu realizace privatizačního procesu
v České republice k 31. 12. 1992 připojuji
k tomuto vyjádření 2 tabulky, které
vyhodnocují
1. stav realizace privatizačních projektů
k uvedenému datu v členění padle stanovených
privatizačních forem,
2. účetní hodnotu majetku převzatého
Fondem národního majetku ke stejnému datu
a rovněž v členění podle stanovených
privatizačních forem.
Z uvedených tabulek je patrno, že tzv. přímé
prodeje a veřejné soutěže tvoří
jen zlomek v celkové transformaci majetkových objemů.
Přesto je však třeba jejich realizaci věnovat
pozornost, nebo z vykazovaného podílu připadajícího
na uvedené transformační formy zůstává
v současné době neuhrazena náhrada
v hodnotě cca 1,6 mld Kč. Problémy s řádným
a včasným placením kupní ceny se skutečně
vyskytují a jsou odrazem platební schopnosti podnikatelů
a stavu Světového systému komerčních
bank, které jsou v současné době u
tuzemských investorů téměř
bezvýhradně jediným zdrojem finanční
úhrady kupní ceny jednotek privatizovaných
přímým prodejem.
Na dosažení realizace úhrady náhrad
z uzavřených kupních smluv lze aplikovat
řadu postupů vesměs přímo upravených
zákonnými normami.
Jako příklad (varianty) lze uvést:
1. vymáhání úhrad soudní cestou,
2. povolování odůvodněných
odkladů plateb,
3. konkursní a vyrovnávací řízení,
4. odstoupení od smlouvy
5. povolování splátek.
Každá z uvedených variant má své
pozitivní, ale i rizikové prvky. Jejich aplikaci
proto nelze stanovit generálně, ale je třeba
postupovat vždy podle konkrétních podmínek
a rizik jednotlivých případů.
Jak jsem již uvedl v úvodní části
tohoto vyjádření, ministerstvo v součinnosti
s Fondem národního majetku ČR sleduje problematiku
negativních jevů v postupu úhrad z uzavřených
kupních smluv. V uvedené souvislosti nedávno
ministerstvo iniciovalo opatření vlády, kterým
byly stanoveny zásady splátkového způsobu
prodeje majetku při realizaci schválených
privatizačních projektů a které nové
formulovaly podmínky a kompetence jeho povolování
(usnesení vlády č. 194 z 21. dubna 1993).
Dále Fond národního majetku ve spolupráci
s ministerstvem vydal s účinností od 1. dubna
1993 "Metodický pokyn k provádění
veřejných soutěží", který
byl též publikován v Hospodářských
novinách dne 4. května t. r.
Závěrem ještě poukazuji i na legislativní
iniciativu našeho ministerstva, která je v rámci
připravované a již projednávané
novely zákona č. 92/1993. Sb. zaměřena
kromě jiného také na řešení
problematiky převodu vlastnictví k nemovitostem
a odpovídajících zápisů u katastrálních
úřadů.
S pozdravem
Příloha
Vážený pan
RNDr. Václav Exner, CSc.
Čs. armády 788/16
Praha 6
| Příloha | |
| k č. j. 1004/93-SM | |
| 103/93-KVU |
A. Stav realizace privatizačních projektů
k 31. 12. 1992
| 1. Veřejná dražba | |||
| 2. Veřejná soutěž | |||
| 3. Přímý prodej | |||
| 4. Převod s.p. na a.s. 1) | |||
| 5. Převod a.s. na a.s. 2) | |||
| 6. Bezúplatný převod | |||
| 7. Restituce | |||
| Celkem | |||
1) převod státního podniku na akciovou společnost vlastníků
2) převod státní akciové společnosti
na akciovou společnost vlastníků
B. Účetní hodnota majetku převzatého
Fondem k 31. 12. 1992 (tis.Kčs)
| Veřejná dražba | 1 619 593 |
| Veřejná soutěž | 2 540 971 |
| Přímý prodej | 4 188 179 |
| Vklad majetku do a.s. | 327 854 113 |
| Privatizace majetkové účasti státu | 130 739 268 |
| Bezúplatný převod | 1 035 237 |
| Celkem | 467 977 361 |

