Generální prokurátor Jiří Šetina
zaslal odpověď na podnět poslance Jozefa Wagnera
dopisem ze dne 28. dubna 1993.
Podle § 91 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď generálního
prokurátora Jiřího Šetiny na podnět
poslance Jozefa Wagnera. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
GENERÁLNÍ PROKURÁTOR ČESKÉ REPUBLIKY
JUDr. Jiří Šetina
Praha 28. dubna 1993 | |
I/1 Se 108/93 |
Vážený pane poslanče,
dne 3. dubna 1993 obdržel jsem od předsedy poslanecké
sněmovny Parlamentu ČR p. PhDr. Milana Uhdeho Vaši
interpelaci k problematice Generální prokuratury
České republiky a k mé osobě. V zákonné
lhůtě k Vašim otázkám a podnětům
podávám následující vysvětlení:
1. Nová koncepce budoucího Státního
zastupitelství byla zpracována a již předána
panu premiérovi doc. ing. Václavu Klausovi a panu
předsedovi Parlamentu ČR PhDr. Milanu Uhdemu a panu
ing. Vlad. Šumanovi předsedovi branně-bezpečnostního
výboru. Tato koncepce byla vypracována pro přehlednost
již ve formě zásad nového zákona
o Státním zastupitelství. Byla zpracována
varianta s působností Státního zastupitelství
pouze na úseku trestním i varianta s působností
Státního zastupitelství i na netrestním
úseku. Obě varianty vycházejí ze znění
nové Ústavy. Pro úplnost uvádím,
že zpracování koncepce budoucího Státního
zastupitelství nebylo naší povinností.
Gestor nebyl dosud určen. Od 1. 1. 1993 nemá GP
ČR zákonodárnou iniciativu. Jedná
se tedy o práci navíc.
Nemohu tedy souhlasit s Vaším tvrzením, že
novou koncepci prokuratury nikdo doposud neviděl. Mrzí
mne, že Vám tato skutečnost unikla přesto,
že jsem o tom informoval tisk. Pokud máte zájem
o bližší seznámení se s touto problematikou
můžete si vyžádat od předsedy branně-bezpečnostního
výboru zmíněnou koncepci, popř. Vám
tyto materiály můžeme poskytnout na Generální
prokuratuře R.
2. Dále se zmiňujete o t.zv. Jirkovské vyhlášce.
K tomu uvádím, že je třeba si povšimnout
skutečnosti, že prokurátorský protest
směřuje proti nezákonnosti aktu, ale dává
vždy přednost tomu, aby nápravu zjednal ten,
kdo nesprávný akt vydal. Bylo proto mou snahou přesvědčit
místní orgány, že se mýlí
a přimět je, aby samy zjednaly nápravu. Teprve,
když orgán sám nápravu nezjedná,
rozhoduje o protestu nadřízený orgán,
čili protest prokurátora není rozhodovací
činností, ale jen prostředkem ke zjednání
nápravy. Navíc po zrušení "Vedoucí
úlohy KS", která zastřešovala řadu
právních postupů, je třeba dodat,
že prokurátorský protest a prokurátorské
upozornění je bez konkrétních sankcí
a postup podle nich není vynutitelný.
Vyhlášku pozastavil okresní úřad.
Podotýkám ovšem, že poté co byla
vyhláška pozastavena a předložena ČNR,
jsem ČNR s obsahem připraveného protestu
seznámil, což si můžete ověřit.
Dále bych chtěl uvést, že Jirkovská
vyhláška chtěla řešit neudržitelný
stav vzniklý zneužitím práva a svobody
pohybu a pobytu. Tomuto faktu se zatím všichni vyhýbají.
Tam, kde bylo právo zneužito je třeba činit
opatření a mnou navrhovaná úprava
nebyla úpravou obecnou, ale mimořádnou pouze
pro mimořádné poměry zcela v souladu
s Listinou základních práv a svobod. Tato
okolnost byla laickou ale i odbornou veřejnosti přehlédnuta.
Nikdy jsem neschvaloval Jirkovskou vyhlášku a nikdy
jsem za její vydání nikoho nepochválil.
Naopak v zápětí po jejím vydání
v deníku Mladá fronta můj resort prostřednictvím
sdělení mého náměstka, označil
tuto vyhlášku za nezákonnou. Interpelace zřejmě
zaměňuje můj výrok ve vztahu k vyhlášce
v Dubí, která je sice také formálně
vadná, ale která zahájila boj proti prostituci.
Provozované veřejně v takovém rozsahu,
že to vzbuzovalo veřejné pohoršení
všech místních občanů. To je
ovšem jiná problematika.
Současná situace s migranty bulharského,
rumunského, ukrajinského a jiného původu
při hranicích v Severních Čechách
ukazuje, že tuto problematiku bude nutno stejně řešit.
Denně je vraceno z německých hranic sto i
více osob, které jsou nelegálně ubytovávány
místními občany, není přehled
o tom, zda jsou placeny daně a pod. Kromě toho dochází
ke zvýšenému výskytu kriminality, což
prosím považujte za fakt nesporný.
3. Ve Vaší interpelaci uvádíte, že
jsem nechal zakoupit za 216 tisíc Kč 35 osobních
zbraní a střeliva a zejména 2 puškohledy.
Odpovídám, že jsme zakoupili zbraně
dokonce za větší částku než
uvádíte a že jsme k tomu měli pádný
důvod. Prokuratura je instituce, která se přímo
potýká se zločinem a brutalita kriminálních
živlů stále roste. Až dosud prokuratura
jako instituce neposkytovala svým pracovníkům
jakoukoliv ochranu. Ano, nakoupili jsme zbraně, nikoliv
za 216 tisíc Kč, ale za celkem 411.567,- Kč.
Do této částky patři i nákup
sprejů k osobní ochraně za 194.463,- Kč.
Nakoupili jsme pistole ráže 6,35 mm, a to 30 ks za
148 tisíc Kč včetně nábojů
a 5 ks revolverů ASTRA ráže 9 mm. Pistole ráže
6,35 mm jsou nejmenší vyráběné
zbraně a jsou určeny především
pro ženy - prokurátorky. Prokurátoři
vykonávající trestní dozor mohou požádat
o zbraň a prokuratura jim zaplatí správní
poplatek 1.000,- Kč.
Poznatky ze všech našich krajů signalizují,
že agresivita a brutalita zločinců stále
stoupá. Nejzávažnější jsou
poznatky z kraje Východočeského, kde prokurátorům
a zejména prokurátorkám vyhrožují
otrlí recidivisté, že až se za čas
vrátí z výkonu trestu, podřežou
jim děti nebo jim osobně provedou něco strašného.
Někteří prokurátoři z těchto
důvodů podali rezignaci.
Rovněž já sám, jako generální
prokurátor ČR, dostávám každý
měsíc řadu výhružných
dopisů, které vyhrožují smrti nejen
mně osobně, ale i mým dětem.
To jsou důvody proč jsme začali budovat t.zv.
vnitřní ochranu prokuratury. Zakoupené ochranné
spreje s plynem jsme již rozdali všem prokurátorům
v České republice jako vůbec první
bezpečnostní prostředek k ochraně
jejich osobní integrity. Je třeba si uvědomit,
že právě prokurátoři jsou v přímém
kontaktu se zločinci, oni navrhují vazbu, oni jsou
u konfrontací, při vyšetřování
a oni jsou ti "zlí", kteří přivlečou
obviněného před soud a navrhují výši
trestu. Z tohoto hlediska jsou ze strany kriminálních
živlů daleko více nenávidění
než soudci, o čemž svědčí
i příklady z Itálie a v poslední době
z Německa, kde se již prokurátoři stali
předmětem vražedných útoků.
Za těchto okolnosti odmítám situaci, že
by prokurátoři neměli mít nic na svou
obranu kromě psacích potřeb.
Pokud jde o dva puškohledy, které Vás zvláště
zajímají, uvádím, že mají
sloužit k výcviku těch prokurátorů,
kteří nemají se zbraněmi žádné
zkušenosti. Prokuratura vlastní 3 ks malorážek
a zakoupené 2 puškohledy slouží k praktickému
výcviku ve střelbě. Celkem prokuratura za
tyto velmi jednoduché puškohledy zaplatila 3.500,-
Kčs.
Mohu Vás pane poslanče ujistit, že jsem křesťansky
založen, nejsem a nebudu nikdy teroristou, jak jste odvodil,
moje životní zásady a moje tři děti
by mi nikdy nedovolily, abych vystřelil na živou zvěř.
Pro úplnost pak podotýkám, že jsme koncem
roku 1992 částku ve výši 300 tisíc
Kč nárokovali specielně na nákup zbraní
u Ministerstva financí ČR a k tomuto účelu
nám byla i poukázána.
4. K otázce výdaje několika set marek na
krytí cestovních nákladů p. JUDr.
Milana Hulíka z titulu služební cesty v době,
kdy ještě nebyl pracovníkem prokuratury prohlašuji,
že nebyl nikdy proplacen žádný cestovní
čet, kterým by byla p. JUDr. Milanu Hulíkovi
vyplacena ni jediná marka v době, kdy dosud nepracoval
na Generální prokuratuře a dosud mu nebyl
proplacen žádný cestovní účet
za celou dobu co je zaměstnancem Generální
prokuratury ČR, a to ani v českých korunách
ani ve valutách.
5. Spatřujete trestnou činnost v tom, že jsem
přijal do služeb Generální prokuratury
ČR p. Rovenského, ačkoliv neměl předepsané
vysokoškolské právnické vzdělání.
K tomu uvádím, že Svatopluk Rovenský
je dlouholetým příslušníkem Útvaru
vyšetřování ministerstva vnitra - kriminální
služby na různých stupních včetně
ústředí. Absolvoval 8 semestrů uceleného
právnického studia na Právnické fakultě
KU v Praze. Ve službě dosáhl hodnosti majora
a v posledních letech pracoval zejména na případech
zvlášť důkazně složitých
a skutkově obtížně prokazatelných.
S ohledem na tuto mimořádnou kvalifikaci a dosahované
výsledky byl získán pro práci na Generální
prokuratuře ČR pro zpracování obdobných
případů. Do funkce vyšetřovatele
byl ustanoven pouze s polovičním pracovním
úvazkem. Na druhou polovinu pracovního úvazku
s ním byla uzavřena pracovní smlouva jako
s vedoucím oddělení zvláštních
úkolů, s cílem vybudovat vnitřní
ochranu prokuratury. Při ustanovení do funkce vyšetřovatele
za výše zmíněných okolností
mu byly prominuty podmínky stanovené v ustanovení
§ 37 odst. 1 písm. b) zák. o prokuratuře
tj. ukončené vysokoškolské vzdělání.
Je skutečností, že podle předpisů
platných do roku 1990 bylo možno postupovat shora
uvedeným způsobem. Dodnes je na prokuratuře
sedm vyšetřovatelů bez vysokoškolského
vzdělání.
Poznamenávám, že vyšetřovatel MV
ČR nemusí mít vysokoškolské vzdělání
vůbec a u vyšetřovatele býv. FMV se
vyžadovalo vysokoškolské vzdělání
nebo alespoň jeho ucelená část.
V daném případě jsem pochybil a je
nadbytečné dodávat, že jsem na toto
pochybení nebyl zejména personálním
odborem Generální prokuratury ČR upozorněn
předem. Poměry na Generální prokuratuře
jsou takové jaké jsou.
Pan Svatopluk Rovenský doslova znechucen intrikami, tiskovou
kampaní a neseriozním jednáním uvnitř
Generální prokuratury ČR sám požádal
o ukončení pracovního poměru a ku
dni 28. 2. 1993 byl jeho pracovní a služební
poměr na Generální prokuratuře ČR
ukončen.
6. Pokud jde o věc JUDr. Jiřího Přibyla
byl tento jmenován k 1. 1. 1993 prokurátorem Generální
prokuratury ČR. Jmenovaný mezi jinými doklady
pro přijetí do resortu prokuratury předložil
výpis z rejstříku trestů, který
neobsahoval žádný záznam. Na základě
anonymního podnětu bylo provedeno Inspekcí
generálního prokurátora šetření
a bylo zjištěno, že jmenovaný byl pravomocně
odsouzen rozsudkem OS v Olomouci sp.zn. 4 T 187/88 - 230 ze dne
30. 10. 1988. Toto odsouzení však bylo okamžitě
po právní moci amnestováno s účinky
zahlazení rozhodnutím prezidenta republiky ze dne
27. 10. 1988. Vzhledem k tomu je nutno hledět na JUDr.
Přibyly jako kdyby nebyl odsouzen, a proto bylo správně
ve výpisu z rejstříku trestů uvedeno,
že nemá záznam.
Podotýkám, že JUDr. Jiří Přibyl
byl GP ČR doporučen Okresním úřadem
v Olomouci, kde zastával funkci vedoucího přestupkové
agendy, jednalo se o člověka 54-letého, životně
zkušeného a navíc nezkompromitovaného
minulostí. V daném případě
nedošlo k porušení žádných
zákonných předpisů. JUDr. Přibyl
nastoupil dne 4. 1. 1993 a od 15. 1. 1993 až do 2. 4. 1993
byl ve stavu práce neschopných. Rovněž
JUDr. Jiří Přibyl, znechucen tiskovou aférou
a neseriozními vnitřními poměry na
Generální prokuratuře ČR, nehodlal
nadále na GP ČR setrvat a k jeho výslovné
žádosti byl s ním pracovně-služební
poměr ukončen dnem 12. 4. 1993.
7. K problematice koordinačního centra, o které
se rovněž zmiňujete uvádím:
Koordinační centrum je jednou z organizačních
složek Generální prokuratury ČR. Je
specializovaným pracovištěm jako jiné
útvary (např. odbor rehabilitační)
do něhož byli nebo budou zařazeni zkušení
prokurátoři. Převážně
jde o prokurátory, kteří v období
t.zv. normalizace byli nuceni odejít z prokuratury a vrátili
se po roce 1989. Mezi stěžejní činnosti
koordinačního centra patří dokumentace
a analýza trestné činnosti související
s násilím proti českému národu
v období od 8. května 1945 do 31. prosince 1989,
jakož i zveřejňování výsledků
této činnosti ve sdělovacích prostředcích.
Koordinační centrum objasňuje podněty
občanů, orgánů a organizací,
týkající se mimořádně
závažných činů proti životu
a zdraví a proti svobodě, spáchaných
ve zmíněném období na občanech
pro jejich politické, nebo náboženské
přesvědčení, nebo pro jejich příslušnost
k určité majetkové nebo sociální
skupině. Budou-li výsledky objasňování,
které se koná podle ustanovení § 158
tr.ř. nasvědčovat podezření
ze spáchání některého z uvedených
trestných činů, předá prokurátor
věc věcně a místně příslušnému
vyšetřovateli policejního sboru ČR.
Posláním koordinačního centra je koordinovat
a zabezpečovat zmíněné činnosti
jak v rámci prokuratury ČR tak i mez i zúčastněnými
resorty, zejména MV ČR. Proto nelze dohodě,
kterou jsem uzavřel s ministrem vnitra, přikládat
jiný než tento význam. Tato dohoda neodporuje
právním normám.
Podle Statutu tvoří koordinační centrum
ředitel, jeho zástupce, prokurátoři
a odborní a administrativní pracovnici GP ČR.
Člení se na úsek objasňování
a dokumentace a úsek analytický a tiskový.
Pokud jde o výsledky činnosti Úřadu
FMV pro dokumentaci činnosti Stb, skutečně
jsem prohlásil a je pravdou, že v této funkci
mně prošly rukama stovky těžkých
lidských osudů poznamenaných zločiny
příslušníků Stb. Řada
materiálů byla předána tisku a některé
byly otištěny (např. v Reflexu).
8. Na Váš názor, že můj život
je provázen závažnými otazníky,
je třeba uvést, že jsem na všechny mně
položené otázky veřejně odpověděl
v televizi, rozhlase i tisku a nebráním se zodpovězení
i dalších otázek k mé osobě.
Nejsem to však já, kdo politizuje odborné problémy
a jak známo politizace odborných problém
může mít za následek i neodborné
řešení. Jsem přesvědčen
- na rozdíl od tradičně rozšířeného
názoru - že právo je odborným problémem
a nelze jej řešit jiným, než odborným
způsobem.
Vážený pane poslanče, závěrem
bych chtěl uvést, že právě to,
že jste ve své interpelaci se na mně obrátil
zcela otevřeně, mně přesvědčuje
o tom, že demokracie v naší zemi se ubírá
správnou cestou a právě poslanci jakým
jste Vy, jsou toho zárukou.
S pozdravem
Vážený pan
Jozef Wagner
poslanec
Parlamentu ČR
Sněmovní 4