Místopředseda vlády a ministr financí
Ivan Kočárník zaslal odpověď
na interpelaci poslanců Jaroslava Štraita a Václava
Exnera dopisem ze dne 22. dubna 1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka
na interpelaci poslanců Jaroslava Štraita a Václava
Exnera. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
| V Praze dne 22. dubna 1993 | |
| Čj. 215/20 885/1993 |
Vážený pane poslanče,
Vaší interpelaci ze dne 25.3.1993 ve věci finančních
nároků ČR vůči SRN z doby před
8. květnem 1945 sděluji:
České nároky vůči SRN lze rozdělit
do čtyř kategorií:
- reparační pohledávky,
- nereparační pohledávky a nároky
(tj. zbožové, finanční, z pojištění
a zajištění, ze sociálního zabezpečení,
z žirových účtů apod.),
- nároky v oblasti persekučních škod
(tj. náhrady za popravené občany, za škody
na zdraví, za věznění apod.),
- případné další majetkové
nároky (tzn. především nároky
osob nasazených za války na nucené práce).
Reparační nároky byly těsně
po válce vyčísleny čs. stranou částkou
cca 306 miliard Kčs. Nereparační pohledávky
a nároky, perzekuční škody a případné
další majetkové nároky nebyly nikdy
čs. stranou vyčísleny. Z reparačních
podílů, přiřčených ČSR
pařížskou dohodou, nám bylo do roku
1948 uhrazeno pouze 657 miliónů Kčs.
Z nároků za perzekuční škody
české straně byla doposud odškodněna
pouze část a to na základě "Dohody
mezi ministerstvem financí ČSSR a spolkovým
ministerstvem financí NSR o finančním odškodnění
obětí pseudolékařských pokusů",
podepsané dne 30.10.1969 v Bonnu. Provedením této
dohody byl tehdy pověřen Svaz protifašistických
bojovníků.
V roce 1991-92 byla zvažována možnost zřízení
nadace, kterou by dotovala německá strana, a která
by odškodňoval a některé další
perzekuční škody. Z jednání ministr
a zahraničních věcí SRN p. Kinkela
v únoru 1993 v Praze však vyplynulo, že SRN v
současné době nemíní podobnou
nadaci zřídit ani dotovat, ale její založení
žádná ze stran nevylučuje. Německá
strana potvrdila ochotu odškodnit zvlášť
krutě perzekvované české občany
nebo financovat konkrétní projekty v ČR,
jež budou oboustranně přijatelné (ekonomické,
ekologické, humanitární).
K otázce poměru pohledávek české
a německé strany uvádím: Podle německých
zdrojů činila hodnota majetku zkonfiskovaného
Němcům po roce 1945 na základě opatření
čs. republiky 21 miliard Kčs. Tato hodnota byla
později německou stranou valorizována a v
roce 1958 vyčíslena 120 miliardami DM, v roce 1981
265 miliardami DM a v roce 1992 částkou přesahující
300 miliard DM.
Závazky vůči Německu nebyly čs.
stranou evidovány, což bylo dáno skutečností,
že pařížská reparační
konference jednoznačně uznala dispoziční
právo čs. strany na sudetoněmecký
majetek. Ke konfiskaci německého majetku došlo
na základě dekretu prezidenta republiky č.
108/1945 Sb. ze dne 25.října 1945, o konfiskaci
nepřátelského majetku a Fondech národní
obnovy. Konfiskovaný majetek byl dán do prozatímní
správy Fondů národní obnovy. Zákonem
č. 182/1950 Sb., o zrušení Fondů národní
obnovy, byl její likvidací pověřen
ministr financí. Finanční a účetní
službu likvidační podstaty Fondů národní
obnovy spolu s dokumentací převzal Ústřední
likvidátor peněžních ústavů
a podniků (od roku 1964 přejmenován na Správu
pro věci majetkové a devizové), který
zabezpečoval, prověřoval a sumarizoval soupisy
pohledávek a nároků vůči Německu
v tak zvané "akci N".
O jednotlivých konfiskacích rozhodly příslušné
okresní národní výbory, které
hodnotu konfiskovaného majetku vyjadřovaly sumární
částkou. Do ní byl zahrnut i konfiskovaný
majetek Rakušanů, osob maďarské národnosti,
zrádců a kolaborantů české
národnosti.
Úplný soupis výše pohledávek
a závazků čs. strany nebyl dosud nikdy prováděn,
rovněž nebyla nikdy ověřována
výše německých nároků.
V důsledku toho nemohlo ani dojít k jejich dělení
mezi ČR a SR. V této souvislosti lze rovněž
připomenout, že mj. i v souvislosti s naším
vnitřním vývojem po únoru 1948 nedošlo
ani k uspokojení čsl. reparačních
pohledávek, ani k uzavření mírové
smlouvy s Německem, která by umožňovala
mezinárodně platné urovnání
v otázkách 2. světové války
a okupace.
Dosavadní koncepce pro jednání s Německem
stanovily zásadu majetkové požadavky zásadně
odmítat. Tato koncepce je v souladu s "Dohodou o reparacích,
které mají být dodány z Německa,
o založení mezispojeneckého reparačního
úřadu a o restituci měnového zlata",
podepsané v Paříži 21.12.1945 členy
vítězné protihitlerovské koalice,
která stanovila, že každá signatářská
strana si ponechá formou, jíž si sama zvolí,
německý nepřátelský majetek
ve své pravomoci nebo jím bude disponovat takovým
způsobem, aby se nemohl vrátit do německého
vlastnictví nebo pod německou kontrolu.
Závěrem poznamenávám, že veškerá
jednání, která se dotýkají
vzájemných majetkových nároků
ČR a SRN, byla vedena v gesci federálního
ministerstva zahraničních věcí, nyní
ministerstva zahraničních věcí ČR.
S pozdravem
Vážený pan
Doc. RSDr. Jaroslav Štrait, CSc.
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky

