Předkládám poslancům ČNR přehled
ústních interpelací, otázek a podnětů,
vznesených poslanci České národní
rady na členy vlády České republiky
na 5. schůzi České národní
rady. Texty interpelací jsou převzaty ze stenografických
záznamů.
5. I 01 Interpelace Gerty Mazalové na předsedu vlády
ČR Václava Klause ve věci předávání
majetku a zařízení včetně pozemků
po Sovětské armádě na území
ČR, jmenovitě prostoru Mladá - Milovice,
který se územně dělí do okresů
Mladá Boleslav a Nymburk
Vážený pane předsedající,
vážená vládo, vážená
sněmovno. Dovoluji si interpelovat na předsedu vlády
ČR pana Václava Klause ve věci předávání
majetku a zařízení včetně pozemků
po Sovětské armádě na území
České republiky, jmenovitě prostoru Mladá-Milovice,
který se územně dělí do okresů
Mladá Boleslav a Nymburk.
Je všeobecně známo, e touto problematikou se
začala vláda ČSFR zabývat již
v roce 1991, o čemž svědčí přijaté
usnesení č. 541 ze dne 5. září,
které jednoznačně stanovilo postup předávání
majetku a území do civilní správy.
Na možné výsledky neplnění tohoto
úkolu upozorňovala i důvodová zpráva
tohoto usnesení, zejména pokud se týkalo
technického stavu objektů a jejich ostrahy, kterou
až dodnes zabezpečuje Československá
armáda. Právě nečinností orgánů
federace, ale i české vlády došlo v
tomto prostoru k mnohamiliónovým, zejména
majetkovým škodám. Vždyť až
4. března 2992 se česká vláda k tomuto
problému vrací, přijímá usnesení
č. 152 a konstatuje, že Česká republika
nabyla majetek v územních obvodech vojenských
újezdů. Problematika majetku po Sovětské
armádě je všeobecně známá.
Přesto nebylo a dosud není jeho přejímáni
prováděno se vší zodpovědností.
Příjímání usnesení vždy
po půl roce a ve stále jiné podobě
s jinou zodpovědností způsobilo stav škod,
o kterých jsem hovořila. Vím, že šlo
zejména o dluhy vlády minulého volebního
období. Přesto vláda současná
se kupodivu k této problematice vrací opět
po 6 měsících a svým usnesením
č.540 ze dne 9. září opět konstatuje
- tentokrát šalamounsky - že dle vyhlášek
federálního ministerstva financí č.
119/1988 Sb. a č. 61/1986 Sb. jsou k převzetí
nemovitého majetku po Sovětské armádě
do prozatimní správy a k nakládání
s ním přísluní přednostové
okresních úřadů.
Pravda, tito se velkého a složitého úkolu
nezříkají, ale oprávněně
upozorňují na to, že s tímto postupem
zůstala vak naprosto neřešena a nevyjasněna
otázka finančního krytí nákladů,
které jsou s prozatimní správou spojeny.
Potřebné finance nelze získat ani prodejem
nemovitostí v daném regionu, neboť prodej může
proběhnout až po vyhodnocení mezinárodní
soutěže a následném údajném
rozhodnutí vlády o způsobu využití
území.
Kromě potřeby financí na prozatímní
správu vznikají další značné
náklady na geodetické zaměření
objektů, ocenění majetku, personálního
zabezpečení převzetí majetku i jeho
vlastní správy.
Z uvedeného je zřejmé, že bez včasného
přidělení finančních prostředků,
což například u okresního úřadu
Nymburk pro zbytek roku 1992 činí částku
10 - 15 miliónů korun, u okresního úřadu
Mladá Boleslav 2,5 milliónu korun, nejsou tyto s
ohledem na krácení rozpočtů ve zbytku
letošního roku vůbec schopni přebírání
majetku zahájit a tím vzniknou na těchto
objektech další škody.
S ohledem na výše uvedené skutečnosti
žádám pana předsedu vlády o písemnou
odpověď na tyto naléhavé otázky.
1. Z jakých prostředků mají příslušné
okresní úřady - Mladá Boleslav, Nymburk
a zřejmě i další, jichž se tato
problematika týká, hradit práce spojené
s přebíráním a správou majetku
po bývalé Sovětské armádě,
neboť i pokyn vypracovaný ministerstvem pro hospodářskou
politiku a rozvoj ČR č.j. 519749/92 - 31 ze dne
15. 9. 1992 je pro okresní úřady v podstatě
neproveditelný.
V případě finančního nepokrytí
tohoto záměru vzniknou další škody
na tomto majetku, jednak vlivem již druhé zimy a hlavně
nekontrolovatelným rozkrádáním vybavení
objektů, protože ostraha je nedostatečná.
2. Na využití vojenského prostoru Mladá-Milovice,
ale i Ralsko je v současné době vypisována
mezinárodní soutěž na jeho další
využití. Vyhodnocení soutěže má
být provedeno v lednu 1993.
Žádám, aby s kritériemi soutěže,
ale i s výsledky jejího hodnocení byli seznámeni
přednostové příslušných
okresních úřadů, ale zejména
starostové a občanská veřejnost dotčených
obcí, aby se tak předešlo případným
sporům.
3. Formy a připomínky mezinárodní
soutěže český ateliér GAMMA,
údajně tatáž firma bude provádět
poradenskou službu při této soutěži
a její závěrečné vyhodnoceni
bude podkladem pro vyhodnocení vlády.
Žádám, aby bylo zváženo, zda je
vhodné a žádoucí, aby závěrečné
hodnocení prováděl subjekt, který
si sám vstupní podmínky stanovuje.
S ohledem na neodkladnost řešení, zejména
finančního krytí přebírání
a správy majetku po Sovětské armádě,
pokládám spolu s ostatními poslanci, Václavem
Frankem a inženýrem Miroslavem Sýkorou svou
interpelaci za naléhavou a požadujeme podání
odpovědi do 15 dnů.
5. I 02 Interpelace poslance Ladislava Rymeše na ministra
zdravotnictví ČR Petra Loma ve věci vypracování
vyhlášky - normativů úrovně zdravotnických
služeb
Vážený pane ministře, v souvislosti
s ukončením první vlny privatizace zdravotnických
zařízení se jeví nezbytné vypracování
vyhlášky, která by upravovala odbornou úroveň
zdravotnických služeb, stanovením normativ
středních zdravotnických pracovníků
a nižších zdravotnických pracovníků
v privatizovaných zdravotnických zařízeních,
a to jednak v návaznosti na lékařské
úvazky, event. vysokoškolské úvazky,
dále na počet lůžek v lůžkových
zařízeních. Absence podobné vyhlášky
může znamenat zbytečné propouštění
těchto zaměstnanců a v některých
případech také ztrátu stavovské
cti.
5. I 03 Interpelace Ladislava Rymeše na ministra zdravotnictví
ČR Petra Loma ve věci úhrady léků
Všeobecnou zdravotní pojišťovnou
Obracím se na vás, pane ministře, s interpelací,
týkající se úhrady léků
Všeobecnou zdravotní pojišťovnou. Naši
odborníci posoudili zatím krátké zkušenosti
s tímto závěrem.
Nejvíce postiženou skupinou obyvatelstva je skupina
důchodců. Navrhujeme, aby pro důchodce byly
veškeré medikamenty od 1. 1. 1993 hrazeny pojišťovnou
tak, jako je tomu v mnoha jiných státech.
Za nejproblematičtější považujeme
hrazení některých léků u astmatiků,
alergiků, revmatiků, u nemocných s akutním
onemocněním horních cest dýchacích
a pacientů závislých na polyvitaminozní
léčbě, jako např. neurologických
nemocných a pacientů s hepatálním
onemocněním.
V této souvislosti si dovoluji interpelovat na nutnost
řešení těch případů,
kdy lékárna nemá na skladě lék
hrazený pojišťovnou a musí jej nahradit
preparátem částečně, či
úplně nehrazeným. Přímý
ekonomický zájem lékáren na částečném
či plném prodeji léků je dán
jejich podílem na tržbách z prodeje. Tato stimulace
působí tak logicky proti zájmu občanů,
pacientů.
5. I 04 Interpelace Jaroslava Ungera na místopředsedu
vlády a ministra zemědělství Josefa
Luxe ve věci navrácení zemědělského
majetku podle zákona 229/91 Sb., zákona č.
93/1992 Sb., kterým se doplňuje citovaný
zákon a zejména zákon ČNR 243/1992
Sb.
Pane ministře, dovoluji si vás oslovit v závažné
věci, která již nesnese odkladu. Stále
se hovoří o nápravě vlastnických
vztahů venkova a zemědělství, ale
jedna věc kromě jiných stále není
dořešena ke spokojenosti občanů a příslušných
odpovědných institucí.
Jedná se o navrácení zemědělského
majetku podle zákona 229/1991 Sb., zákona č.
93/1992 Sb., kterým se mění a doplňuje
citovaný zákon a zejména zákon ČNR
243/ 1992 Sb. V tomto zákoně se jedná zejména
o § 2, doplňující okruh oprávněných
osob, které ztratily majetek podle Dekretu prezidenta republiky
č. 12/1945 Sb., o konfiskaci a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
českého a slovenského národa, nebo
Dekretu prezidenta republiky č. 108/ 1945 Sb., o konfiskaci
nepřátelského majetku a fondech národní
obnovy.
Pozemkové úřady v současné
době žádosti o navrácení zemědělského
majetku podle zákonné normy pouze zakládají
a nevydávají rozhodnutí. Odvolávají
se na skutečnost, že k zákonu ČNR č.
243/1992 Sb. nemají dostatečný výklad,
případně chybí doplněk, který
by jasně řešil rozhodné datum odebrání
majetku oprávněným osobám v době
od 25. února 1948.
Podle programového prohlášení vlády
ČR by toto datum nemělo být překročeno.
Tato zákonná norma by proto měla být
pokud možno, v nejkratší době dořešena,
aby mohly být smazány určité nejistoty
občanů a příslušné pozemkové
úřady, městské a obecní úřady,
které spravují zejména pohraničí,
mohly uzavřít velké množství
započatých případů navrácení
zemědělského majetku.
Děkuji vám za pochopení, s očekáváním
brzkého vyřešení tohoto nedostatku v
zákoně ČNR č. 243/1992 Sb.
5. I 05 Naléhavá interpelace Jiřího
Vyvadila na ministra vnitra ČR Jana Rumla ve věci
policejního zásahu při Velké pardubické
Vážený pane předsedající,
vážená poloprázdná sněmovno,
drazí hosté, vždy mi byla cizí myšlenka,
abych napadal vládu jenom proto, že jsem shodou okolností
v opozici. Nicméně bych se chtěl dotknout
určitých událostí, které se
nepochybně dotkly mnohých. Musím říci,
že v tomto ohledu byla zaregistrována i reakce tisku,
Čs. televize i jeden výbor ČNR se touto otázkou
zabýval. Ano, mám na mysli ony události při
pardubických dostizích.
Já bych řekl, že jsou dvě podmínky
pluralitního demokratického života, které
musíme hájit. Je to parlamentní demokracie,
ať se to někomu líbí nebo nelíbí
a je to svoboda tisku. Musím říci, že
reakce na onen zásah při dostizích byla rozporuplná
i v tisku samotném i v televizi. Byla rozporuplná
i v jednotlivých denících. Domnívám
se, že většina veřejnosti přivítala
určitý pozitivní posun po volbách
1992 při zabraňování růstu
kriminality.
Většina společnosti touží po klidu,
stabilitě, ochraně proti svobodám, ochraně
proti napadání. Samotný fakt ingerence policie
proti demonstrantům při Velké pardubické,
snažícím se zabránit těmto dostihům,
zřejmě byl většinou občanů
kladně přijímán. Dneska jsem četl
článek šéfredaktora Mladé fronty
Ševčíka, který říká,
že polovička dopisů je kladná, polovička
dopisů je záporná. Já sám hájím
asi zásadu, že každý je strůjcem
svého osudu. Nepochybně oni demonstranti, kteří
se vrhli pod koně, museli počítat s tím,
co nastane, když zejména nepochybně šlo
o akci nezákonnou ve smyslu příslušných
předpisů. Potud je jasné, že policie
zasáhnout měla. Problém je, zda a do jaké
míry byly naplněny zákonné znaky dle
zákona o Policii ČR.
Především bych chtěl konstatovat, že
§ 6 odst. 1 zákona o policii č. 283/1991 Sb.
říká: Při plněni služebních
zákroků a služebních úkonů
je policista povinen dbát cti, vážnosti a důstojnosti
osob i své vlastní a nepřipustit, aby osobám
v souvislosti s touto činností vznikla bezdůvodná
újma a případný zásah do jejich
práv a svobod překročil míru nezbytnou
k dosažení účelu sledovaného
služebním zákrokem nebo služebním
úkonem. Je tam taková pikantní věc,
že zákon o policii vymezuje i donucovací prostředky.
Pravda je, a to je možná úkol pro nás,
poslance, není tam uvedeno odtažení demonstrantů.
Čili v tomto ohledu lze mít na to, že tento
úkon není v zákoně pojmenován,
a tím jeho použití nemůže být
ani zákonné. Ale o co v podstatě jde?
Jenom některé úvahy, byť je beru s rezervou.
Kupř. zástupce nadace Animal SOS Petr Bergman říká:
Byl jsem účastníkem řady demonstrací
před 17. listopadem a musím konstatovat, že
tato v Pardubicích byla potlačena daleko brutálněji.
Policisté nebyli ani označeni. A když byli
mimo areál závodiště po dostihu vyzýváni
demonstranty, aby dodržovali zákony, používali
formulace jako např. Tak pojď, ty hajzle, já
ti moje číslo vytetuju do ksichtu a ukážu
ti, co je zákon. 40 účastníků
vyhledalo lékařské ošetření.
I pan ministr Ruml řekl: Ano, i já jsem viděl
zákroky, které měly tu tzv. ránu navíc
úplně zbytečně.
Já bych k tomu chtěl říci asi tolik.
Jestliže akce na Velké pardubické měla
v podstatě vymezený účelový
charakter, lze než konstatovat, že přijde čas
- a to je průvodní znak demokracie - kdy nastanou
i demonstrace, manifestace s politickým akcentem. Bez ohledu
na fakt, že já sám nejsem milovníkem
těchto způsobů řešení
politických problémů, protože politika
ulice je příliš jednoznačná,
příliš černobílá a sám
nejsem táborový řečník, musím
než konstatovat, že tyto akce nastanou. A právě
proto je nyní nezbytné předejít tomu,
aby neadekvátnost a případně vlastně
až nezákonnost policejních zákroků
nemohla v budoucnu nastat.
Jeden z dotčených fotoreportérů jedné
německé agentury konstatoval, a asi mi dá
každý za pravdu, že v běžné
pluralitní demokracii by poté ministr vnitra podal
demisi. Říkám to jako konstataci. Já
sám se domnívám, že s jeho nástupem
nastala určitá šance pro to, že problémy
kriminality budou řešeny. A právě proto
se domnívám, že musí v této otázce
dostat šanci. Jestliže však stále kolem
této otázky padá jakési mlčení
a jsou odkazy na to, že musíme vyčkat rozhodnutí
inspekce, pak mimo vší pochybnost vždy existuje
určitý velitel, kterému tito mužové
byli podřízeni. Ministr Stoltenberg, když jeho
jakýsi úředník prodal 16 tanků,
musel odstoupit. Mně nejde o pád ministra, ale přiznávám,
že v současné fázi nechápu, proč
příslušní bezprostřední
velitelé jsou na svých funkcích. Jestliže
totiž nebudou přijata tato opatření
jaksi jasná, tak zároveň pan ministr, který
v některých jiných náznacích
nepochybně naznačil, že chce jít směrem
k zabraňování kriminalitě, v podstatě
chce naznačit - já svým způsobem tyto
věci do značné míry akceptuji. To
není moudré. Není to rozumné. Protože
my žijeme v takové době, řekl bych euforické.
Po listopadu přirozeně každý policista,
možná důvodně, se obával, že
si nesmí dovolit nic. Dnes přišla možná
druhá fáze. Uvědomuje si - společnost
bez nás nemůže být. A toto je nebezpečná
fáze, a vzdor tomu, že společnost nemůže
bez policie být, tak společnost musí mít
jistotu, že policie vždy a za všech okolností
bude plnit svou úlohu přesně v naznačeném
směru.
Chce-li pan ministr obnovit důvěru bez ohledu na
trestní stíhání, musí nepochybně
vyvodit personální závěry. Nemyslím
ke své osobě, ale ve vztahu k příslušným
velitelům. V tomto ohledu pana ministra interpeluji a žádám
ho, aby sdělil - blíží se listopad -
jaká opatření učiní, aby podobný
zákrok, který s ohledem na nepřiměřenost
zásahu byl již mimo rámec zákona, se
nemohl již v budoucnosti opakovat, včetně otázky
personálního postihu příslušných
územních činitelů policie. Protože
měsíc listopad je před námi, za tři
týdny bude 17. listopad, mám zato, že je třeba
tuto interpelaci pokládat za naléhavou s tím,
že pokládám za přiměřenou
lhůtu lhůtu 14 dnů.
5. I 06 Interpelace Hany Orgoníkové na předsedu
vlády ČR Václava Klause ve věci privatizace
podniků, které jsou přímo svázány
s každodenním chodem městských aglomerací
Vážený pane předsedo, dne 7. října
1992 se na mne písemně obrátilo Městské
zastupitelstvo v Havlíčkově Brodě
jako na poslankyni ČNR, která by měla v tomto
orgánu zastupovat svůj volební kraj - Východočeský.
Problematika, které se žádost městského
úřadu týká, má podle mého
názoru podstatně širší dosah a
týká se daleko většího počtu
měst než pouze Havlíčkova Brodu. Proto
volím k vyřešení této záležitosti
vyšší formu interpelace.
Nejen v Havlíčkově Brodě, ale asi
i jinde, zapůsobí usnesení vlády České
republiky č. 518 ze dne 19. 8. 1992, ve kterém se
zařazují do druhé vlny privatizace i takové
typy podniků, které jsou přímo svázány
s každodenním chodem městských aglomerací.
Jedná se např. o bytové podniky, technické
služby, drobné provozovny. Nepochybuji o nutnosti
privatizace takových zařízení a podniků,
nelze však pominout fakt, že převažující
část majetku těchto organizací byla
přímo vázána na rozpočty městských
národních výborů a následně
městských úřadů a to i tak,
že byla z jejich prostředků pořízena.
Nejpodstatnější je však skutečnost,
že v případě realizace zamýšlené
privatizace hrozí faktické ochromení činnosti
těchto podniků, které může vyústit
např. i do ochromení dodávek tepelné
energie. S ohledem na tyto skutečnosti lze považovat
za jedinou - z praktického i z pragmatického hlediska
- možnou formu privatizace formu přechodu takových
podniků a zařízení do vlastnictví
města, případně obcí.
Z blíže uvedených důvodů vás
žádám o sdělení, jaká
opatření přijmete, aby při privatizaci
uvedených zařízení nenastaly důsledky,
o nichž jsem hovořila. S ohledem na nezbytnost nutného
řešení žádám, aby tuto interpelaci
prohlásila Česká národní rada
za naléhavou ve smyslu § 89 odst. 2/ zákona
o jednacím řádu a jako lhůtu k odpovědi
navrhuji lhůtu 10 dnů.
5. I 07 Interpelace Pavla Hirše na ministra práce
a sociálních věcí Jindřicha
Vodičku ve věci přiznání důchodu
těm občanům, kteří pracovali
u svých rodičů
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl
interpelaci na ministra práce a sociálních
věcí pana ing. Vodičku ve věci přiznání
důchodů těm občanům, kteří
pracovali u svých rodičů.
Vážený pane ministře, v poslední
době se na mne obrátilo mnoho lidí, kteří
jsou postiženi dosavadní velmi problematickou právní
úpravou v podobě nemožnosti zápočtu
odpracované doby v případě, kdy rodiče
pracovali jako osoby samostatně výdělečně
činné, v době rozhodné pro určení
nároků výše starobního důchodu.
Bývali rolníci a živnostníci jsou v
současné době z tohoto důvodu v nemalé
míře poškozeni ve výši důchodů,
neboť právní předpisy neumožňovaly
a neumožňují, aby jim byly započítány
do odpracované doby doby samostatné výdělečné
činnosti před i po r. 1948. Obdobná situace
existuje i v případech, kdy rodinný příslušník
pracoval v hospodářství svých rodičů
či jiných příbuzných. Zemědělská
hospodářství a podniky byly státem
zlikvidovány a je nutné tedy považovat za křivdu
porovnání výše důchodů
takových osob a jiných důvodů, kterých
se tento problém týká.
Z výše uvedených důvodů podávám
tuto interpelaci a požaduji: 1. informaci o tom, jakým
způsobem budou tyto evidentně diskriminační
případy řešeny, 2. aby vláda
ČR zpracovala a předložila návrh zákona,
který tuto problematiku humánním způsobem
vyřeší.
5. I 08 Interpelace Jozefa Wagnera na ministra státní
kontroly ČR Igora Němce ve věci kontrolní
působnosti ministerstva státní kontroly
Pane ministře, v MF Dnes ze 13. 6. 1991, tedy těsně
před Vaším nástupem do funkce ministra,
jste se kromě jiného zabýval nekalým
pohybem státního majetku. Uvedl jste, že máte
dost informací o určitých skupinách
osob, které se státním majetkem nezákonně
podnikají jako se svým, a dále jste řekl,
cituji doslovně: "že je nutné zpracovat
exemplární případ, precedens, podle
kterého by mohly arbitráže postupovat tam,
kde se neoprávněně nakládá
se státním majetkem. Jistou strategii mám,
konzultoval jsem ji se svými experty." Konec citátu.
Žádám Vás tedy, abyste podal o tom informaci,
jaký exemplární případ jste
za tím účelem po dobu svého působení
ve funkci ministra zpracoval a k jakým výsledkům
to vedlo.
Kromě toho bylo Vaše ministerstvo na základě
usnesení ČNR č. 270 ze dne 6. 11. 1991 pověřeno
kontrolou velké privatizace s tím, že budete
průběžně informovat ČNR o výsledcích
Vašeho šetření. Žádám
Vás o předložení těchto průběžných
zpráv, které jste od listopadu loňského
roku ČNR předložil. A dále Vás
žádám, abyste podal zprávu o hlavních
Vašich zjištěních v této věci.
Ve Večerníku Praha z 27. 6. 1992 v rozhovoru pod
nadpisem Hlídáme české koruny jste
řekl, že se věnujete privatizaci a tvrdil jste,
že pokud se dozvíte o nějakých nedostatcích,
máte jako ministr právo žádat ve vládě
do 2 týdnů po schválení každého
privatizačního projektu, aby byla učiněna
náprava. Vzhledem k tomu, že právo žádat
ve vládě nápravu, a to do 2 týdnů,
nevyplývá pro Vás ze zákona č.
552/91 Sb. o státní kontrole, ptám se Vás,
jestli toto právo Vám bylo přiznáno
usnesením vlády, nebo snad jiným způsobem.
Ve svém rozhovoru pro Zemědělské noviny
z 25. září letošního roku sice
o takovémto Vašem právu už nehovoříte,
ale obdobně tvrdíte - cituji doslovně: "Při
transformaci majetku do soukromé sféry potřebuje
mít vláda zpětnou vazbu, schopnost okamžitě
zasáhnout, dějí-li se v procesu privatizace
nepravosti. Naše ministerstvo sice může daný
stav pouze kontrolovat, ale já mohu ve vládě
o zjištěných nedostatcích ihned informovat,
takže ministři resortů, jichž se zjištěné
poznatky týkají, hned přijímají
opatření."
Ptám se Vás tedy: 1. ve kterých konkrétních
případech jste uplatnil tato své právo
a žádal ve vládě do 2 týdnů
po schválení privatizačního projektu,
aby byla učiněna náprava, 2. ve kterých
konkrétních případech jste vládu
informoval o nedostatcích, 3. kteří ministři
resortů, jichž se zjištěné poznatky
týkají, přijali opatření a
jaká konkrétní opatření to
byla, 4. jaká byla skutečná realizace těchto
opatření a co konkrétně přinesla,
např. do Fondu národního majetku. Žádám
Vás také o vysvětlení, jak je možné
při této Vaší kompetenci a obsazení
Vašeho ministerstva více než 400 pracovníky,
že o různých aférách se ČNR
nedozvěděla z Vašich kontrolních zpráv.
Žádám Vás o vysvětlení
této věci důrazně proto, že právě
kontrola privatizačních projektů je jedním
z Vašich hlavních úkolů, jak jste zdůraznil
ve svém rozhovoru uveřejněném ve Svobodném
slově dne 30. 7. t. r, pod nadpisem - mimochodem také
kuriózním - Kontrola, čtvrtá moc ve
státě.
Usiloval jste před Vaším jmenováním
o exemplární potrestání těch,
kteří neoprávněně pouze nakládali
se státním majetkem. Jak se nyní jako ministr
kontroly vypořádáte s těmi, kteří
si státní majetek dokonce přivlastňují
za neadekvátně malé ceny, které jsou
hluboce pod tržní hodnotou. Nemůže nám
být lhostejné, že místo aby tyto prostředky
zvyšovaly objem národního majetku, slouží
k obohacování některých jednotlivců
a navíc zpravidla těch, kteří mají
přístup k informacím o privatizovaných
podnicích. Očekávám i na tuto moji
otázku odpověď, a to včetně návrhu
na vyvození důsledků vůči těm,
kteří byli účastníky této
transformace.
5. I 09 Naléhavá interpelace Jozefa Wagnera na předsedu
vlády ČR Václava Klause ve věci názoru
vlády na některé aspekty problému
dělení Československa
Nyní bych si dovolil ještě jednu otázku
pro pana premiéra. A zde budu požadovat zkrácenou
lhůtu. Žel, v jednom z dnešních hlasování
jsme nejen nepřijali návrh, což mne tolik nemrzí,
ale nepřijali jsme ani procedurální návrh,
aby zde byla rozprava o československých problémech.
Domnívám se, že by bylo na místě,
aby ČNR byla informována o názoru vlády
na některé aspekty problému dělení
Československa. Pokládám proto předsedovi
české vlády tuto otázku:
Domníváte se osobně, nebo domnívá
se česká vláda, že geopolitické
a globální problémy, které mohou nastat
po dělení Československa, jsou tak zanedbatelné,
že není nutná o nich vážná
rozprava v ČNR a že není nutné jejich
velmi důkladné a zevrubné posouzení
předtím, než přistoupíme k jakýmkoliv
rozhodnutím v této otázce?
5. O 01 Otázka Jiřího Šolera na předsedu
vlády ČR Václava Klause ve věci I
majetku Socialistického svazu mládeže a majetku
KSČ, který podle zákona č. 497/1990
měl být předán československému
lidu
Vážený pane předsedající,
vážené torzo české vlády,
vážení poslanci, na naši stranu se obrátilo
větší množství různých
společenských organizací i občanů
na různých mítincích, kteří
se dotazovali, jak to vypadá s majetkem Socialistického
svazu mládeže a s majetkem KSČ, který
podle zákona č. 497/1990 měl být předán
lidu československému. Proto vznáším
dotaz na vládu ČR a jejího předsedu
- nevím konkrétně, na kterého ministra,
protože bohužel neznám v tomto směru přesné
kompetence - jakým způsobem postupuje řešení
tohoto problému.
5. P 01 Podnět Marie Stiborové na ministra vnitra
Jana Rumla ve věci zákonnosti postupu zainteresovaných
orgánů státní správy a samosprávy
při návrhu na obnovu městských bytů
mezi městskou částí Prahy 7 a firmou
Jack Miller corporation
Pane předsedající, dámy a pánové,
je velmi zneklidňující, když občané
tohoto státu začínají být znepokojeni
postupy některých orgánů státní
správy a samosprávy. Je nasnadě tato znepokojení
v pokud možné míře rozptylovat. Aby
k tomu mohlo dojít, je však třeba, aby jak
nadřízené orgány státní
správy, tak i zákonodárné sbory byly
o tomto informovány.
Vzhledem k tomu, že prostřednictvím občanů
jsem byla informována o tom, že je připravován
projekt, který by měl řešit situaci
v bytovém fondu jedné z části Prahy,
konkrétně Prahy 7, a to cestou, o které není
jisté, zda je v souladu s právními normami
našeho státu, obracím se s podnětem
na ministra vnitra ČR pana Rumla. Nebudu dlouze rozvádět
situaci. Pouze krátce. Někteří pracovníci
Obvodního úřadu Prahy 7, konkrétně
manažer tohoto úřadu pan ing. Jaroslav Němec
a další, v srpnu t. r. připravili návrh
na Společný podnik pro obnovu městských
bytů mezi městskou částí Prahy
7 a firmou Jack Miller corporation. Tato příprava
byla donedávna vypracovávána bez vědomí
členů zastupitelstva i občanů, kterých
se důsledky tohoto návrhu týkají,
jejichž bydlení v bytech by bylo ohroženo. Žádám
tedy laskavě pana ministra Rumla; aby byl případ
prošetřen a byla podána zpráva o konkrétní
situaci a zákonnosti postupu zainteresovaných orgánů
státní správy a samosprávy.
5. P 02 Podnět Dalibora Matulky na předsedu vlády
ČR Václava Klause ve věci vydávání
bulletinu pro poslance ČNR
Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, dámy a
pánové, mám jen takovou maličkost,
která nestála ani za písemnou přípravu.
Všichni dostáváme pravidelně v poště
bulletin pro poslance, který vydává ministerstvo
státní kontroly. Mnoho z vás to jistě
hodí do šuplíku nebo do sběru, někdo
z vás si to třeba přečte, já
se přiznám, že si to čtu, protože
jsem bývalý kontrolor a mám takový
podnět nebo osobní prosbu, kdyby se tímto
příkladem mohli zabývat i ostatní
ministři a zamyslet se nad tím, zda by i u nich
nebylo užitečné, kdyby pro potřeby nás,
poslanců, podobný bulletin vydávali. Možná,
že se vám to zdá být maličkostí,
nepotřebnou věcí, myslím, že
může být nepotřebná, ale pro
někoho může být potřebná.
Chápu tedy toto vystoupení jako podnět, neoznačuji
to za naléhavou interpelaci, nepožaduji na to odpověď
- je to prostě jenom prosba na pány ministry, aby
uvážili, jestli by nebylo vhodné i v jejich
ministerstvech něco podobného pro nás vydávat.
Vystoupení Ladislava Bodyho v bodu pořadu "Interpelace,
otázky a podněty poslanců ČNR
V minulých dnech, jak víte, proběhly tiskem
zprávy o chystaných pogromech různých
skupin občanů proti Romům žijícím
v Severočeském kraji.
Jako poslanec Rom jsem považoval, a jsem přesvědčen,
že zcela správně, za svou povinost požádat
o účinnou pomoc a ochranu Policii České
republiky k zajištění pořádku
v tomto regionu. Se žádostí o pomoc k ochraně
občanů v inkriminovaných místech.sem
se obrátil na ministra vnitra pana Rumla hned v den, kdy
mě Romové ze severních cech informovali o
situaci v místech bydliště.
Mimo jiné mi předali výhrůžný
anonym, který sděloval, že 15. října
začnou výbuchy, požáry a vraždy
páchané na občanech romské národnosti.
Podepsána byla Eskadra smrti. Dále mi poskytli dva
výtisky regionálního tisku severních
Čech ze dne 12. a 13. října, kde vlastně
již z titulní stránky bylo cítit i vidět,
že jde o záměr vyvolání hysterie
strachu a to směrem k Romům. Titulky jako - cituji
- "Tak co, páni poslanci, bude na severu rasová
válka?", nebo "Chceme bílé Čechy,
bílou Evropu" nebo "Čechy Čechům"
atd. jsou jednoznačné.
Je pochopitelné, že takto prezentovaná informovanost
občanů tzv. nezávislými tiskovinami
typu Nástupu či Severočeského deníku
negativním způsobem zasáhla citlivou oblast
soužití občanů v tomto regionu. Jaký
byl záměr této hysterie, která vedla
Romy k tomu, že začali podnikat vlastní kroky
k zajištění ochrany svých rodin? Musím
podotknout, že to bylo na hranici únosnosti zákona.
Přesvědčoval jsem romské představitele
z uvedených oblastí, že jedinou správnou
cestou k zajištění ochrany jejich rodin je
součinnost s orgány Policie České
republiky. Společně jsme přijali rozhodnutí,
že nedopustíme, aby se Romové stali záminkou
k vyvolávání dalších střetů
mezi Romy a neromy.
S tímto ujištěním romských představitelů
jsem celou situaci projednal s ředitelem Policie České
republiky panem Vyletou, se kterým jsme se dohodli, že
ze strany Policie budou učiněna taková opatření,
aby k dalším střetům nemohlo dojít.
Stejného ujištění se mi dostalo od ministra
vnitra pana Rumla.
Musím objektivně konstatovat, že Policie České
republiky svůj úkol v rámci možností,
které má, plní.
Zajímavé ovšem na celé situaci je zjištění,
že konkrétně v Jirkově na Chomutovsku,
tedy tam, kde se tyto pogromy, požáry a vraždy
měly realizovat, nikdo nepřipustil, ba dokonce odmítala
se tam verze, že toto všechno je dílem skinů.
Přesvědčovali nás, že jde o místní
obyvatele, což je zajímavý fakt, protože
šlo o anonymní výhrůžky.
Hovořím o tom v množném čísle,
protože na můj podnět výbor petiční,
pro lidská práva a národnosti přijal
usnesení, že se provede poslanecký průzkum
v některých městech Severočeského
kraje. Tohoto průzkumu se zúčastnil společně
se mnou kolega poslanec stejného výboru pan Trojan.
Cílem průzkumu bylo navštívit města,
kde se v minulosti vlastně nepokoje kolem soužití
Romů a neromů začaly. Navštívili
jsme města Děčín, Teplice a Jirkov
na Chomutovsku.
Nechci vás zdržovat průběhem průzkumu,
nicméně zajímavé bylo konstatování
ředitelů Policie v Děčíně
a Teplicích, kteří potvrdili, že rasové
útoky vůči Romům jsou společnou
akcí skupin propojených se zahraničím,
hlavně s Německem. Slova policejního ředitele,
že jde o ostré hochy - myslel tím skiny z Německa
- nás nutí a nabádají k přijetí
opatření, účinných opatřeni,
která zabrání tomu, aby docházelo
k vyvolávání historie strachu a obav o vlastní
rodiny, životy a zdraví.
Mohu vás ujistit, kolegyně a kolegové, že
pokud budu v tomto parlamentě, nedopustím, aby Romové
se stali nástrojem k vyvolávání destabilizace
v Československu, tím méně v České
republice. Domnívám se, že jde o nebezpečnou
hru ze strany různých rasistických skupin
obyvatel České republiky, ale i zahraničních.
Naše občany, představitele, novináře
a všechny ty, kteří tleskají těmto
skupinám prosím, aby se zamysleli nejen nad tím,
čemu tleskají, ale především
nad tím, komu tleskají.
Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci skupiny poslanců ČNR
na ministra vnitra České republiky Jana Rumla. Interpelace
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha sněm. tisku 147
V Praze dne 22. října 1992
Vážený pane ministře,
v průběhu výtržností, jež
měly překazit konání Velké
Pardubické dne 11. října 1992, došlo
ze strany příslušníků Vašeho
ministerstva k celé plejádě činů,
porušujících zákon.
Policejní jednotky často velmi neadekvátně
reagovaly na počínání demonstrantů.
Svědčí o tom bohatá filmová
a fotografická dokumentace, jakožto i mnohá
svědectví.
Zásahy často neodpovídaly situaci, docházelo
k nim v době, kdy útok ze strany demonstrantů
přestal hrozit, podobně nezákonně
byly používány i tzv. mírnější
prostředky.
Přímo skandální je pak postup policie
proti řádně akreditovaným a vestou
a akreditační plombou označeným novinářům,
kteří bylí fyzicky i verbálně
napadáni, byly jim odnímány exponované
filmy a videokazety. Tento postup byl, aplikován i vůči
zahraničním novinářům s příslušnou
odezvou v jejich mediích.
Z výše uvedeného vyplývá,
že akce byla diletantsky připravena a provedena.
Celá záležitost je o to smutnější,
že jste byl incidentu osobně přítomen.
Žádáme Vás tímto o odpověď
na následující otázky:
1. Kdo je odpovědný za kvalitu opatření,
přijatých k zajištění klidného
průběhu dostihu?
2. Jaké jednotky a pod čím velením
byly na celou akci nasazeny? Byly nasazeni též příslušníci
jednotek rychlého nasazení? Jestliže ano, proč
a v jaké početní síle?
3. Jak je možné, že velitel vnitřní
služby východočeské policie pplk. František
Kubát hodnotil postup policie jako adekvátní?
Jaké z toho vyvodíte důsledky?
4. Jak je možné, že velitel pardubické
policie kpt. Pavel Žák potvrdil na tiskové
konferenci zabavení videokazety kameramanovi WDR Martinu
Lettmanovi a neučinil opatření k jejímu
navrácení a potrestání viníků?
Jaké důsledky vyvodíte z tohoto postupu?
5. Jakým způsobem jsou podobné zásahy
vyhodnocovány a kdo je za objektivitu vyhodnocení
odpovědný? Kdo vyhodnocoval pardubický zásah
a s jakým výsledkem?
6. Jaká opatření byla učiněna
z Vaší strany a ze strany Vašich podřízených
v zájmu řádného prošetření
celé záležitosti?
7. Jakým způsobem jste byl před zásahem,
v jeho průběhu a po jeho závěru o
celé záležitosti informován? Jaké
pokyny jste v předmětné události vydal?
8. Jak je možné, že někteří
Vaši příslušníci nebyli označeni
identifikačními čísly? Jaké
závěry jste z toho vyvodil?
9. Jak je možné, že Váš tiskový
mluvčí Bohuslav Ventura navzdory veškerým
ujišťováním o ukončení své
mimopracovní publikační činnosti opět
publikoval v Českém deníku 17.10.1992 svůj
soukromý názor na celou záležitost?
10. Jaké důsledky jste vyvodil a hodláte
vyvodit z celé události pro sebe, zainteresované
podřízené a svého tiskového
mluvčího?
S pozdravem
Přílohou této interpelace jsou písemné
materiály a fotodokumentace, jenž budou ČNR
dodány do jednoho týdne.
MIROSLAV ŘEZNÍČEK
JOZEF WAGNER
ZDENĚK TROJAN
VÁCLAV GRULICH
EVA FISCHEROVÁ