K § 97

Na základě dekretu prezidenta republiky byly cenné papíry dány do tzv. povinné úschovy. Po peněžní reformě se staly tyto cenné papíry bezcennými (v současné době mají pouze sběratelskou hodnotu). Navržené ustanovení umožňuje, aby příslušná ministerstva financí posoudila účelnost archivace, popř. posoudila účelnost archivace některých těchto listin nebo rozhodla o způsobu jejich likvidace. Zvláštní úprava je nezbytná ve vztahu k zahraničí, protože mnohé cenné papíry tuzemských i zahraničních emisí uložené původně u čs. peněžních ústavů byly dotčeny znárodňovacími, zestátňovacími, konfiskačními a jinými podobnými opatřeními čs. státu.

K § 98

Po stanovenou dobu je zákonem stanovenou evidencí zaknihovaných cenných papírů i registr SBČS, ve kterém jsou registrovány státní pokladniční poukázky a bankovní poukázky vydané SBČS.

K § 99

Správní poplatky se budou vybírat za povolení k veřejnému obchodovaní cenného papíru, k činnosti obchodníka s cennými papíry, k činnosti makléře a k činnosti organizátora mimoburzovního trhu, a to ve výši určené předpisy o správních poplatcích.

K § 100

Navrhované ustanovení vyjímá z působnosti živnostenského zákona činnost maklérů, obchodníků s cennými papíry a organizátora mimoburzovního trhu.

K § 101

K odst. 1:

Dosavadní úprava obchodního zákoníku neumožňuje, aby podnikatelé účtovali v soustavě podvojného účetnictví, jestliže nejsou zapsáni v obchodním rejstříku. Mnozí takoví podnikatelé však mají zájem na tomto způsobu účtování, poněvadž jim poskytuje lepší vodítko při podnikatelské činnosti. Navrhovaná úprava jim má toto účtování umožnit.

K odst. 2:

Navrhovaná úprava má umožnit, aby režim stanovený zákonem pro rezervní fond platil pro tento fond jen v rozsahu, v jakém je zřizován povinně podle zákona. Nad tuto výši může být rezervní fond použit i k jiným účelům a není zapotřebí k tomu účelu zřizovat jiné zajišťující fondy.

K odst. 3:

Dosavadní úprava rezervního fondu není v souladu s jeho ekonomickým pojetím a s jeho úpravou v sousedních státech. Proto se navrhuje upustit od povinnosti zřizovat rezervní fond ihned po vzniku obchodní společnosti, a to mimo jiné i z toho důvodu, že se tím snižuje likvidnost závazků společnosti. Navrhovaná úprava umožní, aby vklady do společnosti byly plně využity k plnění jejích závazků, i když společnost nevykazuje ztrátu, jež je předpokladem použití rezervního fondu.

K odst. 4:

Navrhovaná úprava promítá přijetí úpravy zmíněné v odst. 2 do úpravy tvoření rezervního fondu společnosti s ručením omezeným.

K odst. 5:

Nové znění stanoví jednoznačně, že jiné akcie, než které připouští zákon, nemohou být vydávány. Dosavadní znění zákona takovýto jednoznačný výklad neumožňovalo.

K odst. 6:

Působnost valné hromady je třeba doplnit o rozhodování, kterým se dosavadní listinné akcie mění podle úpravy vyplývající z navrhovaných ustanovení o cenných papírech na akcie zaknihované nebo naopak. Bez doplnění dosavadní úpravy by mohlo o této přeměně rozhodnout představenstvo, ačkoliv tato přeměna se dotýká práv akcionářů.

K odst. 7:

Důvody návrhu vyplývají ze zdůvodnění odstavců 3 a 4 a jeho znění je přizpůsobeno rezervnímu fondu akciové společnosti.

K odst. 8:

Navrhovaná úprava má upravit používání tzv. emisního ažia. V souladu s potřebou praxe stanoví navrhovaná úprava, že se nejprve splácí emisní ažio a až po jeho zaplacení jmenovitá hodnota akcie.

K odst. 9:

Návrh na nové vymezení pojmů obchodních závazkových vztahů vyplývá z navrhované úpravy cenných papírů. Současně je však vhodné stanovit aplikaci obchodního zákoníku na smlouvy, jimiž se převádí podíl na jmění obchodní společnosti nebo práva a povinnosti spojené se členstvím v družstvu. Poněvadž strany, které tyto smlouvy uzavírají, nejsou často podnikatelé, je na tyto smlouvy dosud aplikovaný občanský zákoník, který není povaze těchto smluv přizpůsobený. Je proto účelné podřídit všechny tyto smlouvy témuž právnímu režimu.

K odst. 10, 11, 12:

V souvislosti s navrhovanou úpravou úschovy a správy cenných papírů podle § 34 - 37 je třeba upravit ustanovení obchodního zákoníku v § 700 a násl. na smlouvu o bankovním uložení věcí.

Výše navrhované úpravy obchodního zákoníku náleží do působnosti Federálního shromáždění ČSFR. Novelizace obchodního zákoníku odpovídá unifikačním tendencím evropských společenství a není v rozporu s mezinárodními závazky ČSFR. Z novelizace obchodního zákoníku nevyplynou výdaje pro státní rozpočet.

K § 102

Zákon o dluhopisech zmocňuje SBČS k vydání obecně závazného právního předpisu upravujícího technické provedení obchodovatelných dluhopisů. Návrh tohoto zákona přesouvá zmocnění na republiková ministerstva financí.

Současně se zrušuje i ustanovení o zaknihovaní dluhopisů obsažené v zákoně o dluhopisech.

Praze dne 4. listopadu 1992



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP