K § 97
Na základě dekretu prezidenta republiky byly cenné
papíry dány do tzv. povinné úschovy.
Po peněžní reformě se staly tyto cenné
papíry bezcennými (v současné době
mají pouze sběratelskou hodnotu). Navržené
ustanovení umožňuje, aby příslušná
ministerstva financí posoudila účelnost archivace,
popř. posoudila účelnost archivace některých
těchto listin nebo rozhodla o způsobu jejich likvidace.
Zvláštní úprava je nezbytná ve
vztahu k zahraničí, protože mnohé cenné
papíry tuzemských i zahraničních emisí
uložené původně u čs. peněžních
ústavů byly dotčeny znárodňovacími,
zestátňovacími, konfiskačními
a jinými podobnými opatřeními čs.
státu.
K § 98
Po stanovenou dobu je zákonem stanovenou evidencí
zaknihovaných cenných papírů i registr
SBČS, ve kterém jsou registrovány státní
pokladniční poukázky a bankovní poukázky
vydané SBČS.
K § 99
Správní poplatky se budou vybírat za povolení
k veřejnému obchodovaní cenného papíru,
k činnosti obchodníka s cennými papíry,
k činnosti makléře a k činnosti organizátora
mimoburzovního trhu, a to ve výši určené
předpisy o správních poplatcích.
K § 100
Navrhované ustanovení vyjímá z působnosti
živnostenského zákona činnost maklérů,
obchodníků s cennými papíry a organizátora
mimoburzovního trhu.
K § 101
K odst. 1:
Dosavadní úprava obchodního zákoníku
neumožňuje, aby podnikatelé účtovali
v soustavě podvojného účetnictví,
jestliže nejsou zapsáni v obchodním rejstříku.
Mnozí takoví podnikatelé však mají
zájem na tomto způsobu účtování,
poněvadž jim poskytuje lepší vodítko
při podnikatelské činnosti. Navrhovaná
úprava jim má toto účtování
umožnit.
K odst. 2:
Navrhovaná úprava má umožnit, aby režim
stanovený zákonem pro rezervní fond platil
pro tento fond jen v rozsahu, v jakém je zřizován
povinně podle zákona. Nad tuto výši
může být rezervní fond použit i
k jiným účelům a není zapotřebí
k tomu účelu zřizovat jiné zajišťující
fondy.
K odst. 3:
Dosavadní úprava rezervního fondu není
v souladu s jeho ekonomickým pojetím a s jeho úpravou
v sousedních státech. Proto se navrhuje upustit
od povinnosti zřizovat rezervní fond ihned po vzniku
obchodní společnosti, a to mimo jiné i z
toho důvodu, že se tím snižuje likvidnost
závazků společnosti. Navrhovaná úprava
umožní, aby vklady do společnosti byly plně
využity k plnění jejích závazků,
i když společnost nevykazuje ztrátu, jež
je předpokladem použití rezervního fondu.
K odst. 4:
Navrhovaná úprava promítá přijetí
úpravy zmíněné v odst. 2 do úpravy
tvoření rezervního fondu společnosti
s ručením omezeným.
K odst. 5:
Nové znění stanoví jednoznačně,
že jiné akcie, než které připouští
zákon, nemohou být vydávány. Dosavadní
znění zákona takovýto jednoznačný
výklad neumožňovalo.
K odst. 6:
Působnost valné hromady je třeba doplnit
o rozhodování, kterým se dosavadní
listinné akcie mění podle úpravy vyplývající
z navrhovaných ustanovení o cenných papírech
na akcie zaknihované nebo naopak. Bez doplnění
dosavadní úpravy by mohlo o této přeměně
rozhodnout představenstvo, ačkoliv tato přeměna
se dotýká práv akcionářů.
K odst. 7:
Důvody návrhu vyplývají ze zdůvodnění
odstavců 3 a 4 a jeho znění je přizpůsobeno
rezervnímu fondu akciové společnosti.
K odst. 8:
Navrhovaná úprava má upravit používání
tzv. emisního ažia. V souladu s potřebou praxe
stanoví navrhovaná úprava, že se nejprve
splácí emisní ažio a až po jeho
zaplacení jmenovitá hodnota akcie.
K odst. 9:
Návrh na nové vymezení pojmů obchodních
závazkových vztahů vyplývá
z navrhované úpravy cenných papírů.
Současně je však vhodné stanovit aplikaci
obchodního zákoníku na smlouvy, jimiž
se převádí podíl na jmění
obchodní společnosti nebo práva a povinnosti
spojené se členstvím v družstvu. Poněvadž
strany, které tyto smlouvy uzavírají, nejsou
často podnikatelé, je na tyto smlouvy dosud aplikovaný
občanský zákoník, který není
povaze těchto smluv přizpůsobený.
Je proto účelné podřídit všechny
tyto smlouvy témuž právnímu režimu.
K odst. 10, 11, 12:
V souvislosti s navrhovanou úpravou úschovy a správy
cenných papírů podle § 34 - 37 je třeba
upravit ustanovení obchodního zákoníku
v § 700 a násl. na smlouvu o bankovním uložení
věcí.
Výše navrhované úpravy obchodního
zákoníku náleží do působnosti
Federálního shromáždění
ČSFR. Novelizace obchodního zákoníku
odpovídá unifikačním tendencím
evropských společenství a není v rozporu
s mezinárodními závazky ČSFR. Z novelizace
obchodního zákoníku nevyplynou výdaje
pro státní rozpočet.
K § 102
Zákon o dluhopisech zmocňuje SBČS k vydání
obecně závazného právního předpisu
upravujícího technické provedení obchodovatelných
dluhopisů. Návrh tohoto zákona přesouvá
zmocnění na republiková ministerstva financí.
Současně se zrušuje i ustanovení o zaknihovaní
dluhopisů obsažené v zákoně o
dluhopisech.