K § 54

Podmínky účasti na mimoburzovním trhu definují i některá práva a povinnosti jeho organizátora. Zejména se zde obecně i specificky stanoví, kdy organizátor může odmítnout poskytnout služby. Platí přitom zásada, že služby mimoburzovního trhu může nabízet komukoli, a že v tržním řádu upraví podmínky, za kterých tyto služby nabízí.

Na mimoburzovním trhu mohou kupovat a prodávat cenné papíry přímo majitelé těchto papírů, a to bez ohledu na to, zda tito majitelé jsou anebo nejsou obchodníky s cennými papíry.

Tato možnost je plně v souladu s moderním trendem vývoje trhů s cennými papíry, který je vyvolán převratným růstem kvality prostředků výpočetní techniky. Počítá se s tím, že možnosti přímého přístupu na trh využijí zejména střední a velké investiční společnosti a investiční fondy. Ostatní investoři budou zřejmě i na mimoburzovním trhu dávat přednost tomu, aby je na tomto trhu reprezentoval profesionální "zprostředkovatel" - tj. obchodník s cennými papíry.

K § 55

Středisko se nezřizuje jako nový typ právnické osoby, ale jako právnická osoba, kterou náš právní řád již nějak upravuje.

Na rozhodnutí zřizovatele střediska se ponechává, zda středisko bude založeno jako obchodní společnost nebo jako jiná právnická osoba.

Středisko není státním orgánem. Není ovšem možné připustit jakoukoli nestabilitu střediska. Proto bude stát ze zákona ručit za všechny závazky, které středisku v budoucnosti vzniknou.

Považovalo by se za konflikt zájmů, kdyby středisko mohlo podnikat v oblasti cenných papírů. Proto nesmí být ani organizátorem trhu, ani obchodníkem s cennými papíry.

K § 56

Středisko eviduje v zásadě dva typy informací:

- informace o cenných papírech,

- informace o "licencích", které ministerstvo udělilo.

Aby středisko mohlo evidenci vést, musí dát zákon povinnost konkrétním subjektům předat mu příslušné údaje.

Jednou z činností, kterou je středisko - mimo hlavní předmět své činnosti - oprávněno vykonávat, je úschova cenných papírů. Nelze vyloučit, že v budoucnosti bude středisko fungovat jako centrální schovatel.

Kromě činností, které je středisko oprávněno vykonávat podle zákona, existují některé další činnosti (služby), které středisko může nabízet na základě smlouvy se svými klienty. Podmínkou ovšem je, že tyto služby nejsou příliš "vzdálené" od hlavního předmětu činnosti.

V zákoně je obsaženo ustanovení, že z jedné strany je sice středisko povinno vést svoji evidenci s maximální péčí, že však z druhé strany nemá povinnost samo obstarávat podklady, které jsou pro tuto řádnou evidenci potřeba. Středisko má ze zákona pouze právo tyto podklady mít.

Důležité je i ustanovení, že podklady musí mít střediskem požadovanou formu. To znamená, že středisko může předepsat typ nosiče (média) (například formulář, disketu počítače), na které je mu nutno příslušné podklady předávat.

Středisko bude poskytovat svoje služby za úplatu. To, co klienti středisku platí, není "správní poplatek". Je to cena placená za službu. (I z těchto důvodů je vhodné, aby činnosti střediska nevykonával státní orgán.) Na to, aby středisko nezneužívalo svého postavení, bude dbát orgán obecné cenové regulace, (zatím je to federální ministerstvo financí).

K § 57

Informace o cenných papírech se vedou ve dvou samostatných systémech - podle majitelů cenných papírů a podle emitentů cenných papírů.

Z velké části jsou informace obsažené v těchto dvou systémech obdobné.

K § 58

Kupónová privatizace bude mít ze zákona tyto dva hlavní důsledky:

- všechny akcie privatizované za investiční kupóny budou mít zaknihovanou podobu (to je předmětem přechodných ustanovení tohoto zákona - viz § 93),

- všem "kupónovým akcionářům" bude automaticky zřízen účet cenných papírů ve středisku.

Majiteli zaknihovaných cenných papírů budou ve stále větší míře i jiné osoby, než pouze účastníci kupónové privatizace. K tomuto účelu podají žádost o založení účtu a středisko je této žádosti povinno vyhovět.

Pro budoucího majitele mohou o zřízení účtu požádat i další v zákoně vyjmenované osoby. Praktické je to zejména u obchodníka s cennými papíry, který tak může učinit pro svoje klienty (pokud ještě účet ve středisku nemají).

Středisko může odmítnout zřízení účtu pouze tehdy, nemá-li k tomuto zřízení potřebné podklady. Středisko může jedné osobě odmítnout zřízení více než jednoho účtu, například proto, že se to vymyká jeho technickým možnostem.

Ochrana účtu před zneužitím vyžaduje, aby jedinou osobou, které bude sděleno identifikační číslo účtu, byl majitel tohoto účtu.

Ze zákona se všechny náležitosti právního vztahu mezi střediskem a jeho klientem řídí obchodním (nikoli občanským) zákoníkem.

Středisko nebude vést účet, na kterém není - po delší dobu - cokoli uloženo.

K § 59

Na účtu majitele cenného papíru jsou jednak informace, které jsou významné pro existenci příslušného cenného papíru, jednak informace, které definují samotný účet a které jsou relevantní zejména z hlediska případného omezení nakládání s cennými papíry. Tyto informace navazují na § 56.

K § 60

Interpretace zde uvedených ustanovení je analogická interpretaci § 58.

K § 61

V registru emitenta jsou evidovány údaje o emitentovi a o jím vydaných cenných papírech, jakož i údaje o majitelích jednotlivých cenných papírů.

K §§ 62 - 63

Zákon stanoví, aby majitel účtu byl o stavu svého účtu informován střediskem přinejmenším jednou ročně, a to o stavu ke konci kalendářního roku.

Kromě toho má každý majitel účtu právo na to, aby mu byl stav jeho účtu sdělen vždy, dojde-li na jeho účtu cenných papírů k "pohybu".

Přísný režim doručování do vlastních rukou se volí proto, že zápis ve středisku má konstitutivní charakter a existují proti němu opravné prostředky ("námitky").

K § 64

Reakcí střediska na námitky majitele účtu může být to, že uzná oprávněnost těchto námitek a opraví chybné zápisy.

Druhou možnou reakcí je to, že tyto námitky neuzná. Majiteli je dáno právo domáhat se u soudu, aby jeho námitkám bylo vyhověno. Uloží-li středisku soud, aby záznamy ve středisku byly opraveny nebo doplněny, středisko musí tyto opravy provést nikoli ke dni, kdy mu bylo rozhodnutí soudu doručeno, ale ke dni, kdy byl chybný zápis proveden. Doplnění evidence musí provést středisko ke dni, kdy neúplnost v evidenci střediska vznikla.

K § 65

Uvedené ustanovení musí být zavedeno do tohoto zákona proto, že zápisy a tedy i změny zápisů mají zásadně konstitutivní povahu. Díky uvedenému ustanovení má středisko právo ze své vůle do svých vlastních zápisů zasahovat, samozřejmě pouze v zájmu jejich bezchybnosti a úplnosti.

K § 66

Pokud středisko provedlo opravy nebo doplnění ve své evidenci, je povinno o tom okamžitě informovat osoby, kterých se tyto změny týkají, tj. majitele účtů nebo emitenty.

K § 67

Odpovědnosti se středisko nemůže zbavit poukazem na to, že škodu nezpůsobilo, ale pouze tehdy, když je prokázáno, že tuto škodu zavinil někdo jiný. Je vhodné připomenout, že za závazky střediska odpovídá stát.

K § 68

Do majetku konkrétní osoby se cenný papír může dostat při vydání tohoto papíru (na "primárním" trhu) nebo "sekundárně", tj. převodem a přechodem. Sekundárně se cenný papír do majetku konkrétní osoby dostává zejména na "sekundárním" trhu, tj. koupí nebo darováním.

Na rozdíl od převodu cenného papíru, u přechodu středisku nedávají informaci o tom, co se stalo, dvě strany (převodce a nabyvatel), ale pouze nabyvatel. Přitom hlavní rozdíl je v tom, že středisko provede zápis až ke dni převodu tedy deklaratorně. Analogicky je dále upravena registrace zástavního práva vzniklého jinak než na základě smlouvy.

K §§ 69 - 70

Zákon ukládá středisku utajovat údaje ve středisku. Z této zásady platí výjimka pro osoby plnící v zákoně vyjmenované funkce.

K části čtvrté návrhu zákona:

K § 71

Zákon zavádí pojem veřejně obchodovatelného cenného papíru a definuje ho jako cenný papír, se kterým lze obchodovat na veřejném trhu, tj. na burze nebo na obdobném organizovaném trhu cenných papírů. K veřejné obchodovatelnosti cenného papíru je kromě toho, aby cenný papír splňoval zákonem stanovené náležitosti, třeba povolení příslušného ministerstva. S tím je spojena povinnost emitenta vypracovat prospekt a poté uveřejňovat zprávy o výsledcích svého hospodaření. Pokud se emitent rozhodne, že cenný papír nebude veřejně obchodovatelný, ale bude vydán jako soukromá emise, povolení příslušného ministerstva se podle tohoto zákona nevyžaduje. Ustanovení jiných zákonů tím však nejsou dotčena. Veřejně obchodovatelné cenné papíry mají lepší předpoklady pro obchodování a větší důvěryhodnost, což bude mít význam zejména u cenných papírů určených širokému okruhu investorů. Zavedení pojmu veřejně obchodovatelných cenných papírů je potřebné v zájmu transparentnosti finančního trhu, má velký význam pro investory, protože povinnosti spojené s vydáním těchto papírů (prospekt a informační povinnost) umožňují oceňovat výhodnost a rizika investování.

K § 72

Povolení k veřejnému obchodování s cenným papírem budou udělovat příslušná ministerstva financí na základě žádostí emitentů. Ponechává se na rozhodnutí příslušného ministra, zda si jako poradní orgán zřídí komisi odborníků z různých organizací působících v oblasti finančního trhu, nebo zda posuzování žádosti bude provádět pouze aparát ministerstva. Základním dokumentem, ze kterého bude vycházet posuzování žádosti o veřejné vydání cenného papíru bude jeho prospekt. K náležitostem listinného veřejně obchodovatelného cenného papíru patří jeho vytištění v oprávněné tiskárně. Proto je třeba k žádosti přiložit jeho vzorový výtisk.

K § 73

Toto ustanovení má značný význam pro obchodování na finančním trhu a pro racionalitu operací s cennými papíry ve středisku cenných papírů, u obchodníků s cennými papíry i u velkých investorů. Jedna podoba cenného papíru téže emise vylučuje potřebu kombinovat obchody se zaknihovaným a listinným cenným papírem. Jedna jmenovitá hodnota emise cenného papíru vylučuje potřebu "párovat" nabídku a poptávku ve stejných nominálních hodnotách cenného papíru a umožňuje obchodovat "v kusech" určitého cenného papíru.

Pokud jde o zahraniční cenné papíry, se kterými bude povoleno obchodovat na tuzemském veřejném trhu, požaduje se, aby s nimi bylo obchodováno na veřejném trhu ve státě, kde má emitent sídlo. Předpokládá se, že tyto cenné papíry resp. spolehlivost jejich emitentů prošly, dříve než byly na tento trh připuštěny, určitým prověřením. Postup přijímání cenných papírů k veřejnému obchodování je již v zahraničí, zejména mezi státy Evropského společenství značně zkoordinován a sladěn.

K § 74

Prospekt obsahuje podmínky, za kterých je cenný papír vydáván. Má umožnit investorům na základě plné znalosti věci ocenit efektivnost investování prostředků a rizika tohoto investování. Uvádění nesprávných, zavádějících informací v prospektu, nebo zamlčování nepříznivých skutečností nebo uvádění neodůvodněných předností či výhod podléhá sankcím podle § 86 tohoto zákona a emitent odpovídá za vzniklou škodu podle příslušných právních předpisů.

Obsah prospektu je volen tak, aby investoři byli informováni o finanční situaci emitenta, o složení a kvalitách jeho řídícího aparátu, o vyhlídkách jeho hospodaření, o investiční politice a o všech právech a povinnostech, které jsou s cenným papírem spojeny.

Prospekt je na mezinárodním finančním trhu považován za základní dokument emise cenných papírů a jeho obsah je podrobně upraven právními normami jednotlivých zemí i směrnicemi Rady evropských společenství. Zákonem navržený obsah prospektu odpovídá věcnému obsahu, který doporučuje Rada evropského společenství (směrnice č. 89/298) a je přizpůsoben našim podmínkám. Mezinárodní koordinace obsahu prospektu patří k předpokladům ekvivalence minimálních záruk, které se poskytují investorům v různých zemích. Usnadní se tím též využití prospektu pro veřejnou nabídku cenného papíru v jiné zemi.

U podílových listů a akcií investičních fondů jsou základní podmínky jejich emise obsaženy ve statutech těchto fondů, které musí být podle zákona č. 248/1992 Sb., přiloženy k žádosti o povolení vzniku investičního fondu nebo o vydání podílových listů. Obdobné ustanovení platí i o emisních podmínkách dluhopisů podle zákona č. 530/1990 Sb. Proto mohou tyto statuty a podmínky emise částečně plnit úlohu prospektu a postačí k nim vypracovat pouze doplněk, který bude obsahovat náležitosti prospektu, které nejsou v nich obsaženy.

Cenné papíry mohou vydávat též emitenti, kteří se nezapisují do obchodního rejstříku (např. obce). Zákon umožňuje, aby se v tomto případě obsah prospektu přizpůsobil konkrétním podmínkám těchto emitentů. Zákon též umožňuje, aby příslušné ministerstvo financí omezilo na žádost emitenta požadovaný obsah prospektu, budou-li některé z obecných požadavků kladených na prospekt v daném případě neúčelné.

K § 75

Příslušné ministerstvo financí bude při povolování veřejné emise cenného papíru rozhodovat na základě posouzení údajů uvedených v prospektu cenného papíru a bude přihlížet k potřebám ochrany finančního trhu. Součástí povolení bude schválení prospektu. Důvody odmítnutí musí být žadateli sděleny. Na řízení o žádosti se vztahuje správní řád.

Zákon neurčuje jednoznačná kriteria pro udělení povolení k veřejnému obchodování s cenným papírem, jakými mohou být např. objem vlastního obchodního jmění emitenta, doba po kterou podniká, rozptyl jeho akcí u veřejnosti apod. Je to odůvodněno tím, že finanční trh se bude v nejbližších letech teprve vytvářet, nebude zpočátku konsolidovaný, bude se měnit jeho struktura, všechny články finančního trhu budou postupně získávat zkušenosti atd., takže vývoj finančního trhu bude potřeba v určité míře pomocí povolovacího systému regulovat.

K § 76

Občanský zákoník prohlásil vkladní list za cenný papír, aniž by stanovil jeho náležitosti. Stejný charakter jako vkladní listy mají i cenné papíry vydávané bankami a označované jako certifikáty apod. Z ekonomického hlediska jsou tyto cenné papíry dluhopisem a je proto třeba, aby se na ně vztahoval též zákon o dluhopisech.

ISIN - mezinárodní identifikační číslo cenného papíru je kód, který jednoznačně identifikuje specifickou emisi cenného papíru. Je to 12ti místný alfanumerický kód. První dvě pozice vyplňuje zkratka země emitenta - pro Československo zkratka CS. Dalších devět pozic vyplňuje národní evidenční číslo a poslední dvanáctou pozici vyplňuje kontrolní číslo. Dosud ISIN přiděluje Investiční banka, zákon předpokládá, že tuto činnost převezme příslušné ministerstvo financí.

Dokonalé technické provedení listinných cenných papírů patří k hlavním způsobům ochrany proti jejich falšování. Způsob uspořádání údajů na listinných cenných papírech má pak význam z hlediska usnadnění techniky prací s těmito cennými papíry. K tomu vydají ministerstva financí České republiky a Slovenské republiky obecně závazný předpis.

K § 77

Předpokládá se, že emitenti budou žádat o povolení k veřejnému obchodování s cenným papírem často ještě před jeho vydáním. V tom případě se z pravidla obrátí na veřejnost s nabídkou podmínek, za jakých mohou investoři nabýt nově vydávaný cenný papír. Nezbytnou podmínkou i zde je prospekt, který musí být uveřejněn tak, aby se s ním investoři mohli seznámit před počátkem vydávání cenného papíru.

Emitent akcií (valná hromada akcionářů) může rozhodnout o tom, že jím vydané akcie přestanou být veřejně obchodovatelnými. Tuto možnost nemá emitent dluhopisů ani podílových listů, kde by jeho prohlášení o veřejné neobchodovatelnosti dluhopisů mohlo vést k poklesu jejich kursu a tím i k poškození majitelů dluhopisů.

K § 78

Ustanovení části čtvrté zákona se týká pouze cenných papírů, které lze vydávat hromadně t.j. zejména akcií, dluhopisů, podílových listů, a se kterými se obvykle obchoduje na veřejném trhu.

K částí páté návrhu zákona:

K § 79

Toto ustanovení směřuje k ochraně finančního trhu a investorů a zároveň jsou zde uvedeny některé hlavní požadavky na etiku při obchodování s cennými papíry. Tuto etiku lze postihnout zákonem pouze částečně. Musí se vytvářet dlouhodoběji tradicemi a uzancemi, které se budou na finančním trhu respektovat, vytvořením potřebné konkurence mezi obchodníky s cennými papíry a zejména pak konsolidací poměrů na finančním trhu.

K hlavním požadavkům kladeným na emitenta patří, aby informace uvedené v prospektu byly pravdivé. Čestnost obchodu s cennými papíry je též podmíněna tím, aby všichni jeho účastníci měli stejné podmínky, aby obchodník s cennými papíry nezvýhodňoval některé klienty.

K § 80

Informační povinnost emitenta veřejně publikovat své hospodářské výsledky navazuje na principy zakotvené v ustanoveních o prospektu cenného papíru. Vychází se z toho, že poskytnutí plné a spolehlivé informace jak o cenném papíru, tak i o emitentovi je předpokladem ochrany investorů a současně jedním z hlavních prostředků, jimiž se vytváří důvěra veřejnosti k finančnímu trhu. Vyžaduje se nejen publikování účetní závěrky a zprávy k ní, ale též informace o očekávaném vývoji hospodářské situace emitenta. Při mimořádném vývoji hospodářské situace emitenta, při výrazných změnách podmínek jeho hospodaření apod. je emitent povinen informovat o tom ministerstvo, které podle závažnosti těchto skutečností pro finanční trh může rozhodnout, zda budou uveřejněny.

K § 81

Důvěryhodnost finančního trhu se vytváří též tím, že všichni jeho účastníci mají rovné podmínky při získávání informací o vlivech, které mohou působit na kurs cenného papíru a že existuje ochrana před neoprávněným využitím důvěrných informací. Je proto třeba uzákonit zákaz získávání výhod plynoucích z využívání těchto informací. Osoby (jejich okruh zákon vymezuje), které mají tyto informace k dispozici, je nesmí využít k tomu, aby přímo nebo nepřímo kupovaly či prodávaly cenné papíry, k nimž se důvěrné informace vztahují, ať již na vlastní účet nebo na účet třetí osoby.

Za důvěrné informace nelze považovat odhady vyvozené z rozboru veřejně přístupných údajů.

V ustanovení návrhu zákona o důvěrných informacích jsou využity směrnice Rady Evropského společenství č. 89/592 ke koordinaci ustanovení o využití důvěrných informací při obchodních transakcích.

K § 82

Jednou z nezbytných forem ochrany investorů je státní dozor nad činností subjektů vystupujících na finančním trhu. Státní dozor v různých formách je zakotven v právních předpisech všech zemí s rozvinutým finančním trhem. Velmi často je státní dozor vykonáván zvláštním státním orgánem (Komise pro cenné papíry) nebo je součástí ministerstva financí. Návrh zákona pověřuje výkonem státního dozoru příslušné republikové ministerstvo financí. V zájmu jednotnosti výkonu státní správy je tedy povolovací i dohlížecí činnost ve stejném státním orgánu.

K § 83

Návrh zákona vymezuje rozsah státního dozoru. Výkon státního dozoru zahrnuje jednak sledování, jak jsou dodržována příslušná pravidla a jednak ukládání opatření k nápravě a pokut.

K § 84

Kontrolní činnost ministerstva při výkonu státního dozoru je upravena zvláštními předpisy (republikovými zákony o kontrole), které upravují práva kontrolních orgánů a povinnost pro kontrolované subjekty poskytnout nezbytnou součinnost při provádění kontroly.

K § 85

Ve vztahu k veřejnosti je ministerstvo financí povinno zabezpečit dostupnost informací týkajících se emitentů cenných papírů, jakož i informace o jednotlivých povolených emisích. Ministerstvo vede rovněž evidenci tiskáren oprávněných k tisku cenných papírů a evidenci obchodníků s cennými papíry.

K § 86 a 87

Příslušné ministerstvo při výkonu státního dozoru je nadáno odpovídajícími sankčními pravomocemi. Druh opatření k nápravě i výše pokuty se určí podle závažnosti a důsledků protiprávního jednání.

Uložením opatření a pokut zůstává nedotčena odpovědnost podle obchodněprávních, trestněprávních a občanskoprávních předpisů. Z hlediska předloženého návrhu zákona má důležitý význam zejména ustanovení trestního zákona (zákon č. 557/1991 Sb.) o trestním postihu za zneužívání informací v obchodním styku (§ 128), o poškození a zneužití záznamu na nosiči informací (§ 257a) a o neoprávněném podnikání (§ 118).

Na řízení o opatřeních a pokutách uložených podle návrhu zákona se vztahují obecné předpisy o správním řízení.

K § 88

Emitentem cenného papíru může být např. stát a obec, které nemají identifikační číslo.

K § 89

Při porušení povinností stanovených tímto zákonem se odpovědnost za škodu řídí příslušnými ustanoveními obchodního zákoníku. V některých případech, např. u střediska cenných papírů je odpovědnost za škodu zpřísněna.

K § 90

Zahraniční osoba se může při žádosti o povolení obrátit na republikové ministerstvo financí podle své volby.

K § 91

Jde o výjimečné opatření, které umožňuje republikovým ministerstvům financí dočasně regulovat obchod s cennými papíry. Toto oprávnění by bylo použito zejména v případech, kdy by hrozily velké národohospodářské škody a může být využito i v počáteční etapě obchodování s cennými papíry, kdy může dojít k značné převaze nabídky cenných papírů nad poptávkou a hrozilo by tak zhroucení teprve vznikajícího finančního trhu.

K § 92

Cenné papíry, s výjimkou zahraničních cenných papírů, vydané před účinností tohoto zákona se považují za veřejně obchodovatelné, pokud např. ze zákona o dluhopisech v případě zaměstnaneckých dluhopisů, nebo z rozhodnutí emitenta nevyplývá, že veřejně obchodovatelnými nejsou. Takto veřejně obchodovatelné cenné papíry obdrží od ministerstva ISIN a emitent je povinen vydat prospekt.

K § 93

V souladu s celosvětovým trendem zákon prosazuje dematerializaci cenných papírů. Jednorázové vydání akcií v listinné podobě při kupónové privatizaci není ani realizovatelné z důvodů technických, nehledě na neúčelné a nadměrné finanční náklady. Proto zákon stanoví, že zaknihované akcie emitenta zařazeného do privatizace s použitím investičních kupónů, jakož i akcie investičních fondů se mohou přeměnit na listinné cenné papíry, až po uplynutí tří let od jejich předání nabyvatelům.

K § 94 a 95

Do nabytí účinnosti tohoto zákona mohla kterákoliv osoba, pouze na základě živnostenského oprávnění, vykonávat odborné činnosti obchodníka s cennými papíry, organizátora mimoburzovního trhu, popř. být makléřem, aniž by musela prokázat odpovídající předpoklady odborné způsobilosti pro výkon této činnosti. Ustanovení tohoto paragrafu ukládá všem těmto osobám, pokud chtějí tuto činnost i nadále vykonávat i po nabytí účinnosti tohoto zákona, požádat o povolení (k činnosti obchodníka s cennými papíry do jednoho měsíce ode dne účinnosti tohoto zákona, činnosti organizátora mimoburzovního trhu do 31. 12. 1994), nebo pokud jde o činnost makléře, získat povolení nejpozději do konce roku 1993.

Zvláštní povolení vydaná podle dříve platných předpisů bankám se respektují a jsou podřízena režimu návrhu zákona.

K § 96

Zákon č. 248/1992 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech definuje podílové a investiční fondy jako subjekty, které provádějí kolektivní investování, tj. shromažďují peněžní prostředky od drobných investorů a ukládají je do cenných papírů. Výhodné uložení prostředků znamená, že podílové a investiční fondy musí svá portfolia cenných papírů obměňovat, tzn., že prodávají a nakupují cenné papíry. Tyto prodeje a nákupy cenných papírů z nebo do vlastního portfolia jsou obchodováním ve smyslu tohoto zákona; investiční společnosti a investiční fondy však k jejich výkonu nepotřebují povolení podle § 45 tohoto zákona. Totéž platí o obdobných činnostech Státní banky československé.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP