Investiční výdaje vynaložené ve sledovaném období zhruba odpovídají vývoji v minulých letech. V roce 1991 došlo k podstatné změně v rozsahu KBV. Zvýšení výdajů ROPO bylo kompenzováno snížením objemu státní podpory KBV.
Čerpání investičních výdajů ze státního rozpočtu federace bylo následující:
v mil. Kčs
|
Skutečnost k 30. 9. 90 |
Skutečnost k 30. 9. 91 |
Očekávaná k 31. 12. 91 |
Rozdíl 91-90 |
Index 91/92 |
Investiční dotace podnikům |
1,8 |
1,3 |
2,8 |
-0,5 |
69,9 |
Výdaje na investice ROPO |
2,0 |
2,2 |
2,9 |
+0,2 |
109,7 |
celkem |
3,9 |
3,5 |
5,7 |
-0,4 |
90,8 |
Míra finančního plnění zhruba odpovídá vývoji v minulých letech. Relativně nízké čerpání investičních dotací podnikům souvisí s vývojem financování výstavby soustavy vodních děl Gabčíkovo, na kterém se rozpočet federace podílí částkou 450 mil. Kčs a jejíž použití je podmíněno vyčerpáním prostředků k tomuto účelu určených v rozpočtu SR.
d) Neinvestiční výdaje organizací rozpočtové sféry
Čerpání neinvestičních výdajů rozpočtových a příspěvkových organizací za leden až září odpovídá předpokládanému vývoji za toto období. Z rozpočtované částky na rok 1991 ve výši 311,2 mld Kčs bylo čerpáno 223,7 mld Kčs, tj. 71,9 %.
Sociální zabezpečení
Na sociální zabezpečení byla v rozpočtech vyčleněna částka 122,1 mld Kčs (bez rezervy na nezaměstnanost a rekvalifikaci ve výši 9,8 mld Kčs). K 30. 9. t. r. činilo čerpání výdajů na sociální zabezpečení 89,5 mld Kčs, tj. 73,3 % celoročního záměru.
Na nezaměstnanost a rekvalifikaci bylo doposud čerpáno 2,63 mld Kčs, tj. 26,8 % předpokládané výše, která již nebude zřejmě do konce roku vyčerpána.
Ve II. pololetí se již projevují důsledky nových opatření, jako bylo zvýšení vdoveckého důchodu na jednotnou částku 650,- Kčs, což bude mít rozpočtový dopad 11 mil. Kčs v r. 1991 a zvýšení zaopatřovacího příspěvku o 100,- Kčs, s rozpočtovým dopadem 19 mil. Kčs. Dále bylo realizováno druhé zvýšení důchodů, které bude do konce roku představovat 2,5 mld Kčs. S dalším zvyšováním důchodů se do konce roku neuvažuje s ohledem na relativně zpomalený růst životních nákladů.
Významnou položkou neinvestičních výdajů jsou výdaje na zdravotnictví a školství. Ve zdravotnictví se v průběhu letošního roku výrazně projevil důsledek cenové liberalizace, ovlivňující jak přímé provozní náklady, tak výdaje na léky a speciální zdravotnický materiál. Důsledek cenových změn byl částečně řešen jak v České, tak Slovenské republice v úpravě rozpočtů na rok 1991 od druhého pololetí. Obdobná napjatá finanční situace vznikla ve školství. Na zabezpečení úkolů v těchto oblastech byly uvolněny prostředky z rozpočtových rezerv republik, do konce roku lze tedy očekávat překročení rozpočtovaných prostředků.
e) Rozpočtové financování vládních úvěrů
Rozpočtové financování vládních úvěrů se od 15. 4. 1991 uskutečňuje na základě usnesení vlády ČSFR č. 192/91, podle kterého jsou nové vládní úvěry čerpány jen na základě dříve uzavřených kontraktů a rozpočet federace kryje toto čerpání podílově (65 % u civilních VÚ a 70 % u speciálních VÚ při zachování 100 % krytí u VÚ poskytovaných zemím rublové oblasti).
Za I. až III. čtvrtletí 1991 lze vliv z financování vládních úvěrů na rozpočtové výdaje charakterizovat těmito údaji:
v mil. Kčs
|
Schválený rozpočet 1991 |
Upravený rozpočet 1991 |
Skutečnost za I. až III. čtvrt. 1991 |
Procento plnění |
Rozpočtové krytí čerpání civilních VÚ |
1 967 |
2 257 |
1 955 |
86,6 |
z toho: čerpání VÚ na VIA |
748 |
748 |
746 |
99,7 |
Rozpočtové krytí čerpání speciálních VÚ |
673 |
866 |
729 |
84,2 |
Rozpočtové krytí čerpání VÚ celkem |
2 640 |
3 123 |
2 684 |
85,9 |
Úhrada disážií z deblokací VÚ |
1 083 |
1 548 |
42 |
2,7 |
Úhrada vícenákladů VIA |
1 042 |
1 042 |
95 |
9,1 |
Limit rozpočtových výdajů na vládní úvěry celkem |
4 765 |
5 713 |
2 821 |
49,4 |
U nově poskytnutých civilních vládních úvěrů je poměrně vysoké čerpání limitu rozpočtových výdajů dáno vyúčtováním plynárenských akcí VIA, kde vícenáklady (tj. rozdíl mezi čs. náklady a se sovětským partnerem dohodnutou cenou) jsou zatím uhrazeny pouze za akci Karačaganak (za akci Progres nebylo dosud vyúčtování vícenákladů na FMF předloženo). Naproti tomu byla již (22. 10. 1991) z rozpočtu federace provedena úhrada vícenákladů za akci TUK Dolinská ve výši 64 mil. Kčs.
Poměrně vysoké je i podílově financované čerpání civilních vládních úvěrů poskytnutých ve volných měnách (1 095 mil. Kčs). Týká se hlavně Egypta (730 mil. Kčs), kde však při zúčtování v ČSOB došlo k určitému zkreslení (o částku 216 mil. Kčs představující prostředky na deblokačním účtě, které po zúčtování příslušné deblokační akce budou do konce roku 1991 v čerpání stornovány). Po vyloučení tohoto zkreslujícího vlivu je faktické čerpání civilních VÚ ve volných měnách (879 mil. Kčs) vzhledem k stanovenému celoročnímu limitu (1 358 mil. Kčs) přiměřené.
U speciálních vládních úvěrů došlo již za rok 1991 k mírnému překročení čerpání do Libye, které je způsobeno skluzem fakturace příslušného vývozu. U Afganistánu a Etiopie byl již limit čerpání vládních úvěrů naplněn a také u Alžírska je do konce roku předpoklad jeho naplnění. Vzhledem k nerozepsané rezervě tohoto limitu (ve výši 60 mil. Kčs na kursové rozdíly) se dá očekávat, že celoročně nebude překročen.
3. Plnění rozpočtového kritéria Mezinárodního měnového fondu
Základním hodnotícím kritériem výsledků rozpočtového hospodaření ČSFR dohodnutým s Mezinárodním měnovým fondem je změna čisté pozice vládního sektoru u bankovní soustavy, resp. změna čistého úvěru poskytovaného vládě vůči výchozímu stavu k 31. 12. 1991. Z hodnocených výsledků jsou záměrně vyloučeny operace, které nejsou ovlivněny přímou ekonomickou činností (kursové přepočty z titulu devalvací, zahraniční úvěry, příjmy z privatizace apod.) a v tomto smyslu jsou stanovena též kritéria pro hodnocená čtvrtletí.
Na základě vykázaných výsledků za I. až III. čtvrtletí 1991 je stav zadluženosti vládního sektoru u bankovní soustavy následující (v mld Kčs):
k 31. 12. 1990 (stav) |
-54,2 |
k 30. 9. 1991 (stav) |
-19,2 |
změna stavu čisté pozice vlády u bankovní soustavy k 30. 9. 1991 |
+35,0 |
kritérium MMF k 30. 9. 1991 |
+23,3 |
zlepšení kritéria MMF |
+11,7 |
Změna čisté zadluženosti vládního sektoru, která za I. pololetí t. r. vykazovala výrazné zlepšení o +48,1 mld Kčs proti stavu k 31. 12. 1990, činí k 30. 9. 1991 +35,0 mld Kčs. Znamená to splnění rozpočtového kriteria dohodnutého s Mezinárodním měnovým fondem pro III. čtvrtletí 1991 (+23,3 mld Kčs).