Zásada č. 21
Povolení k zacházení s léčivy
a prostředky vydaná podle dosavadních předpisů
zůstávají v platnosti do 31.12.1993.
Odůvodnění: Ustanovení přechodného
charakteru v uvedené zásadě je nutno ponechat
v platnosti z důvodu zabezpečení kontinuity
léčebně preventivní péče
a veterinární péče.
Zásada č. 22
Zrušují se:
1. § 20 odst. 2, § 62, § 63 a § 79 odst. 4
zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví
lidu, ve znění zákona České
národní rady č. 210/1990 Sb., zákona
České národní rady č. 425/1990
Sb. a zákona České národní
rady č. 548/1991 Sb.
2. § 8a písm. b) zákona České
národní rady č. 108/1987 Sb., o působnosti
orgánů veterinární péče
České socialistické republiky, se změnami
a doplňky provedenými zákonným opatřením
předsednictva České národní
rady č. 25/1991 Sb. a zákonem České
národní rady.č. 437/1991 Sb., úplné
znění zákon č. 475/1991 Sb.
Odůvodnění: Zrušení ustanovení
uvedených v zásadě je nezbytné k vyjasnění
vztahů navrhované právní úpravy
k zákonu o péči o zdraví lidu (včetně
jeho postupného nahrazování novými
právními úpravami), a k zákonu o působnosti
orgánů veterinární péče
České republiky.
Léčivům a prostředkům zdravotnické
techniky se v celém světě připisuje
vysoký společenský význam neboť,
jsou jedním z faktorů ovlivňujících
úroveň zdraví populace soudobé i generací
budoucích; o tom svědčí i řada
materiálů vydávaných Světovou
zdravotnickou organizací. Obdobně je tomu i v zemědělství,
kde narůstá potřeba léčiv zvláště
v živočišné výrobě a veterinární
praxi.
Podle statistických údajů Ústavu zdravotnické
statistiky a informací činily v roce 1990 náklady
na "léky, krev a zdravotnický materiál"
7,665 miliard Kčs, což představuje zhruba jednu
čtvrtinu celkových nákladů na zdravotnictví,
tedy ne zcela zanedbatelnou položku z rozpočtu České
republiky. Lze konstatovat, že náklady na léčiva
podstatně ovlivňují léčebné
postupy, neboť 90% z nich vyžaduje podání
léků, vedle této skutečnosti má
i negativní dopady plýtvání s léky
k němuž dochází zejména v důsledku
nedostatečné informovanosti občanů
o léčivech (zhruba u 75% obyvatelstva) a nesprávného
užívání léčiv (téměř
25% vydaných léků je využíváno
jinak, než bylo stanoveno lékařem). Při
nesprávném použití léků
se mohou navíc nepříznivě projevit
tzv. nežádoucí účinky podaných
léků, které většinou zhoršují
zdravotní stav nemocného, popřípadě
mohou ohrozit jeho život.
V poslední době lze pozorovat i nekontrolovatelný
a právně nedostatečně postižitelný
volný obchod s léky zejména stánkový
prodej látek pochybné jakosti i účinků
vydávaných za léky. Neodbornost při
výdeji a užívání těchto
tzv. léků rovněž může vážně
ohrozit zdraví a životy lidí nebo vést
k zanedbání řádné léčebné
péče.
Poslední právní úpravou, která
se zabývala výrobou a distribucí léčiv
v širších souvislostech byl zákon č.
271/1949 Sb., o výrobě a distribuci léčiv,
který byl zrušen zákonem č. 20/1966
Sb., o péči o zdraví lidu. Vedle zakotvení
státního monopolu zdravotnických služeb
se zákon č. 20/1966 Sb. dotýká oblasti
léčiv a prostředků zdravotnické
techniky velice rámcově v ustanoveních §
61, 62 a 63. Výrobu a distribuci léčiv a
prostředků zdravotnické techniky proto upravují
prováděcí předpisy, působnost
většiny z nich je pouze v resortu ministerstva zdravotnictví,
neboť organizace, které se touto činností
zabývaly byly většinou v jeho působnosti.
Tato situace se však od základu změnila spolu
se změnami v celé společnosti.
V současné době se v důsledku rozvoje
podnikatelské činnosti, organizačních
změn ve výzkumu, vývoji, výrobě,
přepravě, rozdělování, uchovávání,
dovozu a vývozu léčiv, prostředků
zdravotnické techniky a veterinárních přípravků
většina organizací z těchto oblastí
osamostatnila, stala se na ministerstvu zdravotnictví zcela
nezávislou, jejich zájmy se ne vždy kryjí
se zájmy státní zdravotní politiky
v této oblasti. Protože tyto organizační
změny předběhly přiměřeně
potřebnou legislativní regulaci využívají
uvedeného neuspokojeného stavu neodpovědné
osoby s cílem vlastního obohacení, mnozí
z nich považují léčiva za zboží
v nejobecnější podobě a své chování
v tomto směru za živnostenskou činnost, i toto
je jeden z hlavních důvodů předkládané
nové zákonné úpravy.
Účelem předkládané právní
úpravy je v zájmu zdraví člověka,
lidí i zvířat zajistit bezpečná,
účinná a jakostní léčiva,
prostředky zdravotnické techniky, veterinární
přípravky, přípravky a výrobky
sloužící ke zlepšení a upevnění
zdraví a stanovit podmínky zacházení
s nimi. Zákon definuje i základní pojmy s
cílem zabránit jejich nejednotnému výkladu
a tím i obcházení a zneužívání
zákona. Zákonná úprava je nutná
i z hlediska důsledného dodržování
zákonnosti, zejména stanovení podmínek
pro předmětnou činnost a důvodů
k zamezení zneužívání této
činnosti tak, aby nevyhnutelné zásahy do
práv provozovatelů, popřípadě
držitelů osvědčení byly v souladu
s Listinou základních práv a svobod. Vzhledem
k předpokládané omezené době
platnosti zákona č. 20/1966 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, byly do
návrhu zákona zapracovány zejména
oblasti povolovacího, schvalovacího i registračního
řízení pro léčiva a prostředky
zdravotnické techniky. Z hlediska významu léčiv
a prostředků a uvedeného účelu
se navrhuje svěřit prvoinstanční rozhodování
o vydání povolení k zacházení
s humánními léčivy a prostředky
zdravotnické techniky i rozhodnutí o způsobilosti
fyzických osob manipulovat s těmito léčivy
a prostředky ministerstvu zdravotnictví ČR.
Ministerstvu zemědělství ČR pak rozhodovat
o způsobilosti fyzických osob manipulovat s veterinárními
léčivy a přípravky. Jde o nevyhnutelné
opatření přechodného charakteru, jeho
trvání závisí na době než
Státní ústav pro kontrolu léčiv
zaujme postavení vrcholného kontrolního orgánu
vyčleněného z podřízenosti
ministerstva zdravotnictví ČR a dále na stabilizaci
podmínek (zejména hospodářské
kázně) garantujících dosažení
zamýšlených cílů navrhované
úpravy.
Předkládaný návrh zásad je
pojat šířeji než předchozí
právní úpravy léčiv; zahrnuje
i veterinární léčiva a prostředky
veterinární techniky. Důvodem je nejen skutečnost,
že mnohé právní úpravy v předmětné
věci již v současné době jsou
vydávány po dohodě ministerstva zdravotnictví
a ministerstva zemědělství, ale zejména
skutečnost, že v oblastech zejména aplikačního
výzkumu, výrobě, dovozu, vývozu, výdeje
léčiv, ničení neupotřebitelných
léčiv, uchovávání léčiv
a prostředků zdravotnické a veterinární
techniky je třeba sjednotit právní úpravu
vztahů, které jsou pro tyto oblasti společné.
Přispěje se tím i k odstranění
roztříštěnosti právní
úpravy, k jejímu zpřehlednění
i ke snížení počtu obecně závazných
právních předpisů.
Při tvorbě návrhu zákona bylo využíváno
osvědčených zahraničních zkušeností
zejména z právní úpravy vydané
ve Spolkové republice Německo při respektování
našich společenských a ekonomických
podmínek. Rovněž bylo přihlédnuto
k perspektivě zapojení se od roku 1993 do jednotného
trhu léčiv v rámci současného
evropského společenství. V oblasti léčiv
a prostředků zdravotnické a veterinární
techniky je toto zapojení podmíněno ujednáním
kritérií evropského s Československým
lékopisem; za tímto účelem připravuje
komise pro lékopis ministerstev zdravotnictví 5.
vydání Československého lékopisu.
Z hlediska ústavně právních aspektů
jednota právního řádu nevyžaduje
ve smyslu čl. 37 odst. 3 ústavního zákona
o čs. federaci právní úpravu předmětné
oblasti zákonem Federálního shromáždění
(výkon upravovaných činnosti je v působnosti
ČR). Uvedeným zákonem se neupravují
žádné stěžejní principy
péče o zdraví lidu. Ministerstvo zdravotnictví
Slovenské republiky, které vypracovalo v podstatě
shodný návrh v lednu t.r. použilo obdobné
odůvodnění. Kompetence federace není
dána ani z hlediska úpravy podnikání
občanů a právnických osob, neboť
léčiva nelze pokládat za zboží
v pravém slova smyslu, právě tak, jako poskytování
zdravotní péče za službu. Nasvědčuje
i tomu skutečnost, že zákon č. 455/1991
Sb., o živnostenském podnikání neupravuje
hromadnou výrobu léčiv, naopak ji vylučuje
(§ 3 odst. 2 písm. i/ citovaného zákona).
Jako speciální zákon ve vztahu k tomuto zákonu
je připravován zákon o návykových
látkách, který bude upravovat zacházení
s omamnými látkami, psychotropními látkami,
přípravky obsahujícími omamné
látky a přípravky obsahujícími
psychotropní látky.
Zákon počítá rovněž s
vydáním obecně závazných právních
předpisů k jeho provedení. Půjde zejména
o úpravu léčiv prostředků,
přípravků a výrobků sloužících
ke zlepšení a upevnění zdraví
osob vydávaných mimo zařízení
lékárenské péče a podrobnější
úpravu zacházení s léčivy a
prostředky včetně jejich ničení.
Některé z předpisů upravujících
v současné době tyto oblasti se předpokládá
novelizovat, např. vyhláška ministerstva zdravotnictví
ČR č. 284/1990 Sb., o správné výrobní
praxi, řízení jakosti humánních
léčiv a prostředků zdravotnické
a obalové techniky, vyhláška č. 86/1989
Sb., vyhláška č. 43/1987 Sb., o registraci
hromadně vyráběných léčivých
přípravků a úhradě nákladů
s tím spojených.
Realizace navrhovaného zákona nevyvolá zvýšení
potřeby pracovních sil ani zvýšení
požadavků na státní rozpočet.
Zpracoval: | doc. JUDr. Petr Tröster, CSc. |
náměstek ministra zdravotnictví České republiky |