Registrace se nevyžaduje u:

a/ léčiv a prostředků určených

1. pro základní výzkum,

2. ke zničení;

b/ léčiv a prostředků přepravovaných přes území České republiky (tranzit);

c/ léčiv dovezených jednorázově pro jednoho pacienta na jednu léčebnou kůru;

d/ léčiv, s výjimkou návykových látek, dovezených jako vzorky výhradně pro zvláštní potřebu vědeckých a kontrolních ústavů nebo léčebné a preventivní péče;

e/ dárkových zásilek léčiv, s výjimkou návykových látek, zasílaných ze zahraničí přímo na adresu nemocného nebo chovatele zvířete v množství nejvýše pěti balení v průběhu tří měsíců nebo v množství na jednu léčebnou kůru;

f/ dietetik určených k jiným než léčebných účelům;

g/ léčiv, která jsou vyráběna v souladu s československým lékopisem nebo jinými úředními předpisy v lékárnách pro výdej v těchto lékárnách;

h/ medikovaných krmných přípravků a přípravků obsahujících specificky účinné látky, používané v krmivech a nápojích, jsou-li připravovány z registrovaných léčiv, pokud zvláštní předpisy nestanoví jinak.

Žádost o registraci léčiv a prostředků (jednotlivě pro každou lékovou formu jednotlivého přípravku) podává zpravidla výrobce; žádost musí obsahovat:

a/ jméno, příjmení, rodné číslo, místo trvalého pobytu nebo obchodní název (firmu) a její sídlo,

b/ označení léčiva nebo prostředků, pod nímž bude uváděn do oběhu, s uvedením velikosti balení a aplikační formy, u veterinárních léčiv a přípravků též s uvedením druhu zvířat, pro něž je určen,

c/ složení léčiva v přesných váhových nebo objemových údajích, popřípadě počet biologických jednotek v jednotce množství; všechny hlavní účinné a vedlejší (pomocné) látky musí být uvedeny správnými chemickými, generickými nebo mezinárodními názvy,

d/ indikace a kontraindikace pro použití léčiv a prostředků, popř. interakce při současném použití jiných léčiv nebo prostředků a dosud známe nežádoucí účinky léčiv nebo prostředků,

e/ technickou dokumentaci výrobce o zkoušení léčiv nebo prostředků včetně takového množství vzorků, které postačí k provedení alespoň tří kompletních rozborů podle předkládané dokumentace,

f/ podrobné zprávy o výsledcích farmakologických, popř. imunofarmakologických a imunobiologických, toxikologických a klinických zkoušek léčiva nebo prostředků včetně klinické dokumentace výrobce, a to s udáním jména, příjmení, povolání a trvalého pobytu pracovníků, kteří zkoušky prováděli, a s údaji o nežádoucích účincích léčiv nebo prostředků,

g/ u veterinárních léčiv a přípravků též údaje o přítomnosti reziduí v organismu a produktech hospodářských zvířat, údaje o ochranných lhůtách, po uplynutí těchto lhůt mohou být tyto produkty použity ve výživě lidí,

h/ dobu použitelnosti (exspirace) léčiv doloženou studií o jeho stabilitě,

i/ dobu, na jakou se žádá léčiva nebo prostředky registrovat.

Rozhodnutí o registraci léčivého přípravku nebo prostředku musí obsahovat náležitosti uvedené v předchozím odstavci písm. a/, b/, h/ a i/.

O výmazu ze seznamu povolených humánních léčiv nebo ze seznamu povolených prostředků zdravotnické techniky rozhodne ministerstvo zdravotnictví. O výmazu ze seznamu povolených veterinárních léčiv a přípravků rozhodne Ústav. Ministerstvo zdravotnictví nebo Ústav takto rozhodnou, jestliže:

a/ léčiva nebo prostředky nebyly uvedeny do oběhu do dvou let od jejich registrace;

b/ výrobce požádal o zrušení registrace;

c/ byla prokázána neúčinnost nebo nevhodnost léčiva nebo prostředku pro praktické užívání;

d/ výrobce nepožádal o prodloužení registrace.

Prováděcím předpisem budou stanoveny bližší podrobnosti registrace léčiv a prostředků.

Odůvodnění: Nejdůležitějším opatřením pro zajištění bezpečnosti, účinnosti a jakosti léčiv a prostředků je jejich registrace. Vlastnímu zápisu do příslušných seznamů předchází správní řízení v předmětné věci.

Návrh zásad ukládá ministerstvu zdravotnictví a Ústavu vydávat podle jejich působnosti rozhodnutí o registraci léčiv a prostředků. V současné době podmínky registrace upravuje vyhláška č. 43/1987 Sb., vyhláška č. 86/1989 Sb., výnos ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí České republiky č. 8/1991 Sb., o předklinickém zkoušení a klinickém hodnocení léčiv (reg. č. 539/1990 Sb.), vyhláška č. 59/1972 Sb. a nařízení vlády České socialistické republiky č. 192/1988 Sb., o jedech a některých jiných látkách škodlivých zdraví, ve znění nařízení vlády České republiky č. 182/1990 Sb. a nařízení vlády České republiky č. 33/1992 Sb.

Dále jsou v zásadě stanoveny povinnosti žadatele i orgánů, které o registraci rozhodují, a to v souladu s Listinou základních práv a svobod.

Zásada č. 10

Správní poplatek za vydání povolení k zacházení činí 1.000,- Kčs.

Úhrada nákladů správního řízení za

a/ registraci jednoho léčivého přípravků (jeho jedné lékové formy) činí 40.000,- Kčs,

b/ změnu registrace jednoho léčivého přípravku (jeho jedné lékové formy) činí 20.000,- Kčs.

Správní poplatky a úhrady nákladů správního řízení jsou příjmem státního rozpočtu České republiky.

Odůvodnění: Dosud platná paušální úhrada nákladů za registraci jednoho přípravku (jeho jedné lékové formy) činí 2.000,- Kčs a za prodloužení registrace jednoho přípravku (jeho jedné lékové formy) 1.000,- Kčs. Tyto paušální úhrady stanoví vyhláška č. 43/1987 Sb., zahrnují náklady spojené s vypracováním odborných oponentských posudků k předložené podkladové dokumentaci, náklady na běžnou laboratorní kontrolu a za použití zařízení a materiálů při jejím provádění.

Finanční částky uvedené v zásadě odpovídají změněným ekonomickým podmínkám i jejich zahraniční úrovni.

Zásada č. 11

Při zjištění podezření, že v důsledku závady v jakosti léčiv a prostředků došlo k poškození zdraví, nepříznivé reakci, nežádoucím vedlejším účinkům u osob nebo zvířat, které užívaly tato léčiva a prostředky nebo při zjištění jejich zjevných závad, jsou lékárny, jiná zdravotnická zařízení a orgány veterinární péče, provozovatelé a držitelé rozhodnutí o způsobilosti povinni toto podezření neprodleně oznámit:

a/ ministerstvu zdravotnictví, jde-li o humánní léčiva a prostředky zdravotnické techniky;

b/ Ústavu, jde-li o veterinární léčiva a přípravky;

do jejich konečného rozhodnutí nesmějí být tyto léčiva a prostředky vydávány ani aplikovány.

Ministerstvo zdravotnictví a Ústav zabezpečí podle své věcné působnosti předání informace podle předchozího odstavce lékárnám, jiným zdravotnickým zařízením a orgánům veterinární péče, provozovatelům a držitelům rozhodnutí o způsobilosti prostřednictvím okresních úřadů nebo obvodních úřadů v hlavním městě Praze, v jejichž územním obvodu se tato zařízení, orgány a výrobci nacházejí

a/ Věstníkem vlády České republiky pro okresní úřady a orgány obcí,

b/ technickým prostředkem v případech nebezpečí z prodlení.

Konečné rozhodnutí o těchto léčivech a prostředcích sdělí ministerstvo zdravotnictví a Ústav podle své věcné působnosti výrobcům, lékárnám a jiným zdravotnickým zařízením a orgánům veterinární péče obdobně.

Odůvodnění: Za škody způsobené zacházením s léčivy a prostředky nese odpovědnost konkrétní právnická nebo fyzická osoba. V současné době tyto záležitosti obecně upravují ustanovení § 415 a následující občanského zákoníku. Možnost úhrady této škody z pojištění se zakládá smlouvou mezi provozovatelem a pojišťovnou.

Sledování nežádoucích a škodlivých účinků léčiv a prostředků na zdraví osob a zvířat je zabezpečeno prostřednictvím specializovaných center pro jejich monitorování.

Zpravidla nejčastěji bude pro vyrozumění lékáren, zdravotnických zařízení, orgánů veterinární péče a výrobců o zákazu výdeje a aplikování podezřelých léčiv použit fax.

Zásada č. 12

Mimo lékárny je možno prodávat přípravky a výrobky sloužící ke zlepšení a upevnění zdraví lidí a zvířat. Tyto přípravky nesmějí být označeny léčebnou indikací. Jejich seznam a podrobnější úpravu jejich prodeje stanoví prováděcí předpis.

Prodávat přípravky a výrobky sloužící ke zlepšení a upevnění zdraví lidí a zvířat mohou pouze osoby, způsobilé ve smyslu zásady č. 6. Rozhodnutí o jejich způsobilosti vydá

a/ ministerstvo zdravotnictví, jestliže půjde o přípravky a výrobky sloužící ke zlepšení a upevnění zdraví lidí,

b/ ministerstvo zemědělství, jesliže půjde o přípravky a výrobky sloužící ke zlepšení a upevnění zdraví zvířat.

Pro splnění požadavku odbornosti se vyžaduje pro prodej

a/ minerálních vod a jejich solí, umělých minerálních léčivých vod, bahenních produktů a peloidů, medicinálních mýdel a přípravků určených k přípravě lázní vyučení v příslušném oboru,

b/ vybraných přípravků z rostlin

1. absolvování středoškolského studia s farmaceutickým zaměřením a tříletá praxe v oboru nebo

2. absolvování tří semestrů studia v oboru léčivé rostliny na farmaceutické fakultě anebo

3. prokázání znalostí v rozsahu stanoveném prováděcím předpisem před komisí určenou ministerstvem zdravotnictví.

Prodej léčivých rostlin s obsahem silně účinných látek (separanda) a velmi silně účinných látek (venéna) a přípravků z nich je zakázán.

Odůvodnění: Nekontrolovatelný prodej přípravků a výrobků sloužících ke zlepšení a upevnění zdraví lidí a zvířat mimo lékárny představuje nebezpečí poškození jejich zdraví; z tohoto důvodu lze prodej mimo lékárny připustit pouze za splnění podmínek stanovených prováděcím předpisem.

Zásada č. 13

Ceny léčiv a prostředků se sjednávají v souladu s cenovými předpisy.

Odůvodnění: Při stanovování a vyhlašování cen léčiv a prostředků se postupuje podle zákona č. 526/1990 Sb., o cenách.

Zásada č. 14

Léčiva a prostředky mohou propagovat se souhlasem

a/ České lékárnické komory, České lékařské komory a České stomatologické komory jejich členové a výrobci léčiv a prostředků v případě, že jde o humánní léčiva a prostředky zdravotnické techniky,

b/ veterinární komory její členové a výrobci léčiv a prostředků v případě, že jde o veterinární léčiva a přípravky.

Činnost komor uvedených v písmenu a/ v předmětné věci koordinuje závaznými pokyny Česká lékárnická komora.

Předmětem reklamy nesmí být léčiva a prostředky, které nejsou v České republikce registrovány, ani jejich ceny.

Odůvodnění: Léčiva a prostředky se nepovažují za zboží v klasické podobě, zejména za předměty denní potřeby, proto se přiměřený způsob jejich propagace ponechává pouze odborníkům.

Zásada č. 15

Dovoz a vývoz léčiv a prostředků musí být v souladu s tímto zákonem a zvláštními předpisy.

Bez povolení k zacházení podle zásady č. 3 lze ze zahraničí dovézt nebo do zahraničí vyvézt

a/ přiměřené množství léčiv a prostředků pro osobní potřebu osob při jejich zahraničních cestách,

b/ vzorky léčiv a prostředků určené k výukovým, vědeckým a výzkumným účelům v množství odpovídajícím nejvýše

1. pěti analýzám humánního léčiva,

2. deseti analýzám veterinárního léčiva nebo přípravku.

Odůvodnění: V mezistátních stycích jsou léčiva a prostředky obchodním zbožím a jejich pohyb musí být regulován v souladu zejména se zvláštními předpisy ministerstva financí České republiky, předpisy upravujícími oběh zboží se zahraničím, zejména s celními předpisy.

Výjimka uvedená v uvozovací větě této zásady se vztahuje na cizince i na československé státní občany při jejich cestách do zahraničí.

Množství vzorků léčiv určených k vědeckým, výzkumným a výukovým účelům lze jen obtížně stanovit. Z tohoto důvodu se připouští dovezení takových množství vzorků léčiv, které odpovídá právním úpravám těchto výjimek v zahraničí.

Zásada č. 16

Uchovávat, přepravovat s výjimkou tranzitu přes území České republiky, zpracovávat, rozdělovat, vydávat léčiva a prostředky lze jen tehdy, jsou-li náležitě baleny a označeny Prováděcím předpisem budou blíže upraveny jednotlivé druhy zacházení s léčivy a prostředky, balení a označování

a/ léčiv určených

1. k výdeji pouze v lékárnách,

2. ke klinickému hodnocení,

b/ homeopatických přípravků,

c/ vzorků léčiv,

d/ veterinárních léčiv a přípravků,

e/ přípravků obsahujících návykové látky.

Provozovatel v oblasti výroby léčiv a prostředků je povinen poskytnout, v souladu se současnými vědeckými poznatky, písemnou informaci

a/ zdravotnickým a veterinárním pracovníkům o

1. vlastnostech a použití léčiv a prostředků určených k uchovávání, přepravě, dalšímu zpracování, rozdělování, vydávání a používání, a to v rozsahu stanoveném zvláštními předpisy s uvedením data jejího vypracování; u imunobiologických přípravků musí být uveden druh organismu, z něhož byl přípravek získán, u virových očkovacích látek musí být uvedena technika pomnožování virů,

2. způsobu likvidace obalů léčiv a prostředků uvedených v zásadě č. 5 v posledním odstavci,

b/ uživatelům léčiv a prostředků o použití léčiv a prostředků v českém nebo slovenském jazyce tak, aby jí rozuměli.

Odůvodnění: V současné době balení a označování léčiv a prostředků upravuje vyhláška č. 43/1987 Sb., vyhláška č. 86/1989 Sb., a vyhláška č. 284/1990 Sb. Uvedené předpisy je nutné přepracovat tak, aby vyhovovaly požadavkům kladeným na obdobné předpisy Evropského společenství, byly v souladu s Listinou základních práv a svobod a bylo jimi dosaženo sjednocení právní úpravy vztahů, které jsou společné pro humánní léčiva, prostředků zdravotnické techniky a veterinární léčiva a přípravky.

Zároveň je třeba zajistit, aby informace o použití léčiv a prostředků v rozsahu určeném vyhláškou č. 43/1987 Sb., obdrželi odborní zdravotniční pracovníci a v nejnutnějším rozsahu uživatelé.

Zásada č. 17

Při kontrolní činnosti se ověřuje:

a/ jakost, bezpečnost a účinnost léčiv a prostředků, pomocných látek a prostředků obalové techniky;

b/ dodržování

1. tohoto zákona a jeho prováděcích předpisů ve všech druzích zacházení s nimi včetně přípravků a výrobků sloužících ke zlepšení a upevnění zdraví lidí a zvířat prodávaných mimo lékárny,

2. podmínek stanovených v povoleních k zacházení a v rozhodnutích o způsobilosti.

Kontrolní činnost podle předchozího odstavce vykonávají u provozovatelů a držitelů rozhodnutí o způsobilosti

a/ Státní ústav pro kontrolu léčiv (dále jen "Státní ústav") na území České republiky, jde-li o humánní léčiva a prostředky zdravotnické techniky,

b/ Ústav na území České republiky, jde-li o veterinární léčiva a přípravky,

c/ Státní veterinární správa České republiky na území tohoto státu v rozsahu písmene b/ prvního odstavce této zásady, jde-li o veterinární léčiva a přípravky,

d/ okresní nebo městské veterinární správy podle své místní příslušnosti v rozsahu písmene b/ bodu 1 prvního odstavce této zásady, jde-li o veterinární léčiva a přípravky včetně přípravků a výrobků sloužících ke zlepšení a upevnění zdraví zvířat,

e/ okresní úřady nebo obvodní úřady v hlavním městě Praze podle jejich místní příslušnosti, a to u osob prodávajících mimo lékárny přípravky a výrobky sloužící ke zlepšení a upevnění zdraví lidí,

f/ okresní ústav ochrany veřejného zdraví podle jeho místní příslušnosti, a to pokud jde o dodržování hygienického vybavení při zacházení s léčivy a prostředky a při prodeji přípravků a výrobků sloužících ke zlepšení a upevnění zdraví lidí a zvířat mimo lékárny

(dále jen "kontrolní orgány").

Pověření pracovníci kontrolních orgánů splňující požadavek způsobilosti k manipulaci s léčivy a prostředky jsou oprávněni:

a/ vstupovat a prohlížet prostory, pozemky, objekty, dopravní prostředky a jiná zařízení provozovatelů, které slouží k zacházení s léčivy a prostředky, přípravky a výrobky sloužícími ke zlepšení a upevnění zdraví;

b/ požadovat předložení povolení k zacházení nebo rozhodnutí o způsobilosti, popřípadě dokumentace související se zacházením s léčivy a prostředky, činit z ní výpisy, opisy a vyžadovat informace související s jejich kontrolní činností;

c/ odebírat vzorky léčiv, prostředků a přípravků a výrobků sloužící ke zlepšení a upevnění zdraví lidí a zvířat za účelem kontroly jakosti.

Kontrolované osoby (provozovatelé a držitelé rozhodnutí o způsobilosti) jsou povinny s kontrolními orgány účinně spolupracovat včetně předání vzorků léčiv, pomocných látek, obalů a prostředků.

Odůvodnění: Cílem kontroly je zajištění bezpečnosti, účinnosti a jakosti léčiv a prostředků. Kontrolní činností lze zachytit nejakostní léčiva a prostředky, přípravky a výrobky sloužící ke zlepšení a upevnění zdraví a tím zároveň chránit zdraví lidí nebo zvířat. Zároveň se jí odhalují nedostatky při zacházení s léčivy a prostředky i nepoctivost osob, které prodávají přípravky a výrobky sloužící ke zlepšení a upevnění zdraví mimo lékárny; tato činnost je velmi důležitá zejména v současné době při uplatňování správné výrobní praxe.

Protože kontrolní orgány nemají zvláštními předpisy tak široce upravenou kontrolní působnost, v zásadě se jim tato kontrolní působnost zakládá.

Pro vstup na mezinárodní trh s léčivy, prostředky (reálná možnost přistoupit již v roce 1993 k úmluvě Pharmaceutical Inspection Conveption) je nutno důkladně si osvojit správnou výrobní praxi.

Vzhledem k tomu, že kontrolní činnost se dotýká práv samostatných právních subjektů zacházejících s léčivy a prostředky, je nutno v souladu s Listinou základních práv a svobod promítnout postavení, pravomoce a působnost kontrolních orgánů i povinnosti kontrolovaných osob do zákona.

Při kontrolní činnosti postupují kontrolní orgány v souladu zejména s vyhláškou č. 284/1990 Sb., vyhláškou č. 86/1989 Sb. a zákonem č. 405/1991 Sb., o kontrole v České a Slovenské Federativní Republice.

Zásada č. 18

Za porušení povinností vyplývajících z ustanovení tohoto zákona lze:

a/ uložit písemné napomenutí provozovatelům a držitelům rozhodnutí o způsobilosti;

b/ uložit pokutu za porušení povinností držitelům rozhodnutí o způsobilosti

1. až do výše 5.000 Kčs, jde-li o porušení povinnosti z nedbalosti,

2. až do výše 10.000 Kčs, jde-li o úmyslné porušení povinnosti;

c/ uložit pokutu za porušení povinností uložených provozovatelům až do výše 50.000 Kčs;

d/ odejmout

1. povolení k zacházení provozovatelům,

2. rozhodnutí o způsobilosti jejich držitelům.

Sankce uvedené v písm. d/ a některou z pokut lze uložit vedle sebe.

Sankce uvedené v předchozím odstavci ukládají

a/ jde-li o humánní léčiva, prostředky zdravotnické techniky, přípravky a výrobky sloužící ke zlepšení a upevnění zdraví lidí

1. ministerstvo zdravotnictví v rozsahu písmene d/,

2. Státní ústav v rozsahu písmen a/ až c/ a písmene d/ bodu 1,

3. okresní úřady nebo obvodní úřady v hlavním městě Praze v rozsahu písmen a/ a b/,

4. okresní orgány ochrany veřejného zdraví v rozsahu písmen a/ a b/,

b/ jde-li o veterinární léčiva a přípravky a přípravky a výrobky sloužící ke zlepšení a upevnění zdraví zvířat

1. Ústav v rozsahu písmen a/ až c/ a písmene d/ bodu 1,

2. Státní veterinární správa v rozsahu písmene a/ až c/,

3. okresní nebo městské veterinární správy v rozsahu písmene a/ a b/.

Jestliže byla osobě uložena sankce podle tohoto zákona nelze jí za toto porušení povinností uložit sankce podle jiných předpisů. Působnost trestně právních předpisů není tímto ustanovením dotčena.

Sankci lze uložit nejdéle dp jednoho roku od zjištění důvodů, které opravňují k jejich uložení, nejpozději však do tří let od jejich vzniku.

Při ukládání druhu sance a její výměry se přihlíží k závažnosti porušení stanovených povinností, k následkům a okolnostem, za kterých k porušení povinností došlo.

Pokuty jsou příjmem rozpočtu České republiky.

Odůvodnění: Nesprávné zacházení s léčivy a prostředky, přípravky a výrobky sloužícími ke zlepšení a upevnění zdraví lidí a zvířat může být příčinou ohrožení života a zdraví člověka nebo zvířete. Z tohoto důvodu je nutno přijímat opatření s cílem takové riziko snížit. Jedním z těchto opatření jsou i sankce.

Obdobně jako v zásadě č. 17 se kontrolním orgánům zakládá v zásadě pravomoc ukládat sankce v navrhovaném rozsahu.

Zásada č. 19

Na rozhodnutí o vydávání a odnímání povolení k zacházení, rozhodnutí o způsobilosti, na rozhodování o registraci léčiv a prostředků a její zrušení a na rozhodování o sankcích podle tohoto zákona se vztahují obecné předpisy o správním řízení.

Odůvodnění: V zájmu objektivity rozhodování je nutné upravit i procesní postup při vydávání a odnímání povolení k zacházení, rozhodnutí o způsobilosti, rozhodování o registraci léčiv a prostředků a jejím zrušení a ukládání sankcí. Zajišťují se tak práva provozovatelů i držitelů rozhodnutí o způsobilosti.

Při shora uvedeném rozhodování se postupuje podle zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).

Zásada č. 20

Prováděcí předpisy vydá společně ministerstvo zdravotnictví s ministerstvem zemědělství.

Odůvodnění: Podzákonnou formou budou upraveny pouze vztahy (věci), které se nedotýkají základních práv a svobod občanů ve smyslu ústavního zákona č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje Listina základních práv a svobod jako ústavní zákon Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky. Půjde v podstatě jen o podrobnější úpravy vyplývající z tohoto zákona.

Vydání konkrétních prováděcích předpisů je uvedeno v příslušných zásadách.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP