Jednou z předností péče o zdraví
našeho století je, že nespočívá
jen v léčení chorob, ale také ve spolupráci
občanů a v systematické programové
prevenci nemocí. Tato druhá významná
složka zdravotnictví navázala na tzv. zdravotní
policii, jejíž náplní zpočátku
bylo jen nucení obyvatelstva předpisy a trestními
ustanoveními, aby dodržovalo stanovená opatření,
týkající se zejména péče
o prostředí a odstraňující
jeho nejhorší závady formou asanačního
hnutí. Obstaravání těchto zdravotních
záležitostí proto patřilo ministerstvu
vnitra.
Po vzniku československého státu byl zákonem
č. 2/1918 Sbírky zákonů zřízen
úřad pro správu veřejného zdravotnictví
a tělesné výchovy jako nejvyšší
orgán státní správy pro oblast zdravotnictví.
Do jeho působnosti byly mimo jiné včleněny
i záležitosti nakažlivých nemocí,
očkování, živnostenské hygieny,
ochrany zaměstnanců živností a průmyslu,
živnostenské otravy a nemocí z povolání,
hygiena a asanace obcí. Státní správu
ve věcech zdravotních vykonávaly v prvním
stupni okresní úřady, které rozhodovaly
po vyslechnutí znalců a ve druhém stupni
zemské úřady, u nichž byl ustanoven
k obstarávání zdravotních a zdravotně
policejních záležitostí zemský
zdravotní referent. Obstarávání věcných
potřeb ke zdravotnické péči náleželo
obcím, v nichž zdravotně policejní záležitosti
prováděli obecní, popř. obvodní
lékaři a lékaři města. Ti měli
ve své působnosti provádění
širokého okruhu zdravotních služeb od
léčení a očkování obyvatelstva,
přes kontrolu potravin, pitných a léčivých
vod, dohlížení na jatka, lékárny,
až po prohlížení mrtvol a provádění
lékařsko-soudní práce.
Vzhledem k tomu, že výkon státní správy
ve zdravotních věcech náležel politickým
úřadům, byla pro posouzení odborných
otázek postupně zřízena řada
pomocných ústavů, jako např. ústav
pro zkoumání potravin, ústav pro zkoumání
léčiv, vyšetřovací ústavy
pro chemické a bakteriologické vyšetřování
zárodků nakažlivých ve vodě,
výmětech, krvi apod. Popud k jejich vzniku dal výnos
ministerstva vnitra č. 585/1891, jímž bylo
zavedeno odborné vědecké vyšetřování
podezřelé vody odborníky zemské zdravotní
rady. V roce 1918 bylo těchto vyšetřovacích
ústavů celkem dvanáct.
Ke změně státní zdravotní správy
došlo v roce 1920, kdy byl vydán zákon o zestátnění
zdravotní policie (zákon č. 332/1920 Sbírky
zákonů a nařízení). Podle tohoto
zákona začala pečovat státní
správa o veškeré zdravotně policejní
výkony, obstarávané až dosud obcemi,
a to cestou státních obvodních lékařů,
řádně ustanovených do státní
služby. Řešením infekčních
nemocí se zabývaly státní vyšetřovací
stanice, které byly posléze sloučeny na základě
zákona č. 218/1925 Sbírky zákonů
a nařízení do státního zdravotního
ústavu zřízeného při ministerstvu
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy. Státní zdravotní ústav
a jeho pobočky vykonával pro státní
zdravotní správu odborně vědecké
práce a zkoumání, potřebná
k účinným zdravotním opatřením,
podporoval výchovu v preventivní medicíně
a pečoval o praktickou odbornou výchovu zdravotnického
personálu.
V době okupace bylo řízení veřejného
zdravotnictví vládním nařízením
č. 279/1942 Sbírky zákonů a nařízení
svěřeno ministerstvu vnitra. Zdravotní správu
vykonávaly zemské a okresní úřady
a v nich ustavená zdravotní oddělení.
Vedle toho existoval zdravotní ústav Protektorátu
Čechy a Morava, do něhož byly postupně
včleněny některé vyšetřovací
ústavy.
Ústavním dekretem č. 1/1945 z 2. dubna 1945
bylo znovu zřízeno ministerstvo zdravotnictví.
Zákon č. 70/1949 Sbírky zákonů
a nařízení navázal na tradici a opět
zřídil Státní zdravotnický
ústav. Jeho posláním bylo provádět
pro státní zdravotní správu výzkumy
a vyšetřování k zajištění
zdraví lidí, zvířat a rostlin, výzkum
a kontrolu životního prostředí, biologický
výzkum výživy a kontrolu poživatin a předmětů
potřeby, výzkum a kontrolu léčiv a
vzdělávání zdravotnických pracovníků.
Ústav byl řízen ministerstvem zdravotnictví.
Pod č. 4 byl v roce 1952 vydán zákon o hygienické
a protiepidemické péči. Zřídil
orgány hygienické a protiepidemické služby,
jimiž byl hlavní hygienik v ministerstvu zdravotnictví
(oblastní hygienik pověřenectva zdravotnictví),
krajský hygienik a okresní hygienik. Hlavní
hygienik byl podle tohoto zákona ustanovován a odvoláván
vládou na návrh ministra zdravotnictví. Krajské
a okresní hygieniky ustanovoval na návrh hlavního
hygienika ministr zdravotnictví. Krajský a okresní
hygienik byli podřízeni příslušnému
národnímu výboru. Zákonem byla zřízena
výkonná zařízení orgánů
hygienické a protiepidemické služby, k nimž
patřily ústřední výzkumné
ústavy, které byly zařízením
MZ a krajské výzkumné ústavy a krajské
a okresní hygienicko-epidemiologické stanice, které
byly zařízením příslušného
národního výboru. Zákon současně
zakotvil, že hygienická a protiepidemická služba
v branné moci je prováděna příslušnými
vojenskými orgány. Totéž platilo pro
Pohraniční stráž, Sbor národní
bezpečnosti a vězeňskou správu. Součinnost
těchto složek s orgány hygienické a
protiepidemické služby byla svěřena
úpravě, vydané ministerstvy zdravotnictví,
národní bezpečnosti a spravedlnosti.
Poslední dosud platnou komplexní právní
úpravu zdravotnických služeb obsahuje zákon
č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu.
V oblasti hygienické péče vychází
z principů zavedených zákonem č. 4/1952
Sb., tj. soustavy orgánů hygienické služby
(hlavního, krajského a okresního hygienika)
a jejich výkonných zařízení,
hygienických stanic. Zachoval podřízenost
okresních a krajských hygieniků národním
výborům příslušných stupňů.
Hygienické stanice však začlenil jako zařízení
bez právní subjektivity do příslušných
ústavů národního zdraví. To
vytvořilo velmi komplikovanou soustavu s trojí podřízeností
nižších orgánů hygienické
služby hlavnímu (krajskému) hygienikovi, národnímu
výboru i řediteli příslušného
ÚNZ.
V důsledku odstranění krajských článků
státní správy, vzniku okresních úřadů
a zániku povinnosti začleňování
zdravotnických zařízení do ústavů
národního zdraví zákonem č.
425/1990 Sb. se od 24. 11. 1990 zařízení
hygienické služby postupně osamostatňují,
a to nejprve krajské hygienické stanice a poté,
v procesu probíhajícím na základě
vyhlášky č. 242/1991 Sb., i okresní
hygienické stanice. Krajské orgány hygienické
služby a krajské hygienické stanice získaly
novelou zákona č. 20/1966 Sb. přímou
vazbu na ministerstvo zdravotnictví ČR a hlavního
hygienika ČR. Okresní hygienické stanice
zůstaly zařízeními okresních
úřadů a okresní hygienici jejich zvláštními
orgány. Tento stav umožnil po dobu téměř
jednoho roku sledovat model vertikálního řízení
krajských článků hygienické
služby a kombinaci vertikálního odborného
a horizontálního ekonomického a personálního
řízení okresních článků
hygienické služby. Praktické zkušenosti
jednoznačně svědčí pro zavedení
jednotné vertikální soustavy v oblasti hygienické
péče. Podřízenost okresních
hygieniků a okresních hygienických stanic
okresním úřadům vede k oddělení
ekonomického a personálního řízení,
náležejícího těmto úřadům,
od vedení odborného, které přísluší
krajskému hygienikovi a v celostátních a
zásadních věcech hlavnímu hygienikovi
České republiky. Přitom ze strany okresních
úřadů zdaleka není jednotný
přístup k otázkám ekonomického
a personálního řízení okresních
hygienických stanic a ministerstvo zdravotnictví
nemá dostatečně silné právní
nástroje pro ovlivnění těchto záležitostí.
Objektivnost státního zdravotního dozoru
a účinnost boje proti hromadně se vyskytujícím
nemocem však vyžaduje zachovat odbornost a jednotu řízení,
což v řadě případů naráží
právě na odtržení ekonomického
a personálního řízení od vedení
odborného.
Historický vývoj péče o veřejné
zdraví ukázal, že účinný
boj proti nakažlivým a hromadně se vyskytujícím
nemocem vyžaduje vybudování odborných
zdravotnických ústavů. Téměř
čtyřicetiletá zkušenost z podřízenosti
orgánů a zařízení hygienické
služby, ať orgánům státní
správy (NV, OÚ) či zdravotnickým organizacím
(ÚNZ) názorně prokázala, že tato
podřízenost je zásadní překážkou
objektivní a jednotné hygienické péče,
zejména její dozorové složky. Proto
v oblasti organizace je navrhován vertikální
systém řízení. Tento způsob
výstavby zdravotních ústavů odpovídá
i požadavkům mezinárodních úmluv
v oblasti hygieny práce, ke kterým ČSFR přistoupila,
či hodlá přistoupit.
Změna označení hygienických stanic
na zdravotní ústavy vychází z mezinárodně
známých názvů pro obdobné instituce,
nové náplně jejich činnosti a ze snahy
i formálně zdůraznit vztah k tradici z doby
před totalitním státem.
Oproti stavu podle zákona č. 20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu, návrh zásad zákona
pro oblast působnosti zdravotních ústavů
vychází z komplexního pojetí péče
o zdraví populace a jejích skupin. Tato péče
je výsledkem objektivně existující
zpětné vazby mezi státním zdravotním
dozorem (zaměřeným na faktory životních
a pracovních podmínek a podmínky a způsob
života a práce) a z něho vycházejícími
poznatky o vlivu těchto podmínek na zdraví
obyvatel. Analýza výsledků zdravotního
dozoru a vlivů podmínek na zdraví je završena
stanovením či návrhem opatření
a programů k potlačení, popř. omezení
jejich negativních důsledků nebo k podpoře
zdraví příznivých činitelů.
Návrh zásad zákona respektuje existenci a
působnost orgánů resortu životního
prostředí. Pokud se orgány ochrany veřejného
zdraví zabývají otázkami životního
prostředí, definovaného zákonem Federálního
shromáždění č. 17/1992 Sb., pak
půjde o posuzování jejich vlivu na zdraví
populace.
Návrh zásad zákona vychází
z rozdělení kompetencí federace a republik
podle ústavního zákona č. 143/1968
Sb., o československé federaci, ve znění
později vydaných právních předpisů,
podle kterého věci, které nejsou ústavním
zákonem Federálního shromáždění
svěřeny do působnosti České
a Slovenské Federativní Republiky, patří
do působnosti České republiky a Slovenské
republiky. Takovou věcí je i péče
o zdraví, s výjimkou zákonné úpravy
vyžadující jednotu právního řádu.
Úprava ochrany veřejného zdraví je
úpravou pouze jedné ze složek zdravotnických
služeb a proto máme za to, že nevyžaduje
úpravu federálním zákonem.
Návrh zásad zákona nepřinese nároky
na státní rozpočet. Okresní zdravotní
ústavy budou budovány ze stávajících
materiálních a personálních kapacit
hygienické služby (okresních, městských,
obvodních a krajských hygienických stanic
a Hygienické stanice hl.m. Prahy). Pro plnění
úkolů hlavního hygienika České
republiky bude využito kapacit Státního zdravotního
ústavu, který byl zřízen jako rozpočtová
organizace ministerstvem zdravotnictví České
republiky k 1. lednu 1992 ze zaniklého Institutu hygieny
a epidemiologie. Kroky, které budou učiněny
k postupné realizaci návrhu zákona, počínaje
možností sloučení hygienických
stanic působících na území
bývalých krajských měst, stanovenou
v dílčí novele zákona č. 20/1966
Sb. zákonem č. 548/1991 Sb., mohou přinést
postupně i úspory finačních prostředků
vynakládaných až dosud na oblast hygienické
péče.
Zpracoval: | doc. MUDr. Jaroslav Kříž |
hlavní hygienik České republiky |