Zásada č. 4
K předcházení vzniku, šíření
a omezení výskytu infekčních onemocnění
okresní zdravotní ústavy stanoví,
popřípadě provádějí:
a) opatření k aktivní a pasivní imunizaci;
b) podmínky pro výkon činností epidemiologicky
závažných;
c) opatření proti šíření
infekčních nemocí osobami, které vylučují
choroboplodné zárodky;
d) podmínky provádění ochranné
a ohniskové dezinfekce, dezinsekce a deratizace;
e) protiepidemická opatření v ohnisku nákazy;
f) zásady odběru, přepravy, vyšetřování
a likvidace materiálů na mikrobiologické
vyšetření z dalších materiálů,
obsahujících choroboplodné zárodky.
K ochraně veřejného zdraví je nutno
provádět opatření proti vzniku, šíření
a k omezení výskytu infekčních onemocnění,
včetně mimořádných opatření
při epidemii. Prostředkem k předcházení,
vzniku, šíření a k omezení výskytu
infekčních onemocnění jsou zejména
stanovená očkování, úprava
podmínek pro výkon činností epidemiologicky
závažných, opatření proti šíření
infekčních nemocí osobami, které vylučují
choroboplodné zárodky, protiepidemická opatření
v ohnisku nákazy, včetně hlášení,
izolace, karanténních opatření a ochranné
a ohniskové dezinfekce, dezinsekce a deratizace.
Zásada č. 15
Při epidemii a při nebezpečí jejího
vzniku okresní zdravotní ústavy rozhodují
o:
a) zákazu nebo omezení výroby, úpravy,
úschovy, dopravy, dovozu, vývozu, prodeji a jiném
nakládání s věcmi a zvířaty,
kterými může být šířena
infekční nemoc, popřípadě příkazu
k jejich zničení nebo utracení;
b) zákazu nebo omezení styku některých
skupin obyvatel s ostatním obyvatelstvem, zejména
omezení cestování obyvatel některých
oblastí a omezení dopravy mezi některými
oblastmi;
c) zákazu nebo omezení slavností, divadelních
a filmových představení, sportovních
a jiných shromáždění a trhů;
d) uzavření dětských výchovných
zařízení všeho druhu, jakož i ubytovacích
podniků a zařízení společného
stravování nebo omezení jejich provozu;
e) zákazu používání studní,
pramenů, vodních nádrží, rybníků,
potoků a řek, koupališť, očistných
lázní a prádelen;
f) příkazu k hromadnému hubení škodlivých
živočichů;
g) příkazu k varovnému označení
objektů, v nichž došlo k onemocnění
přenosnou nemocí.
Jde o úpravu obsaženou již v dosavadních
právních předpisech, která řeší
otázky přímého zásahu okresních
zdravotních ústavů při epidemii a
nebezpečí jejího vzniku.
Zásada č. 16
K předcházení vzniku a omezení výskytu
hromadně se vyskytujících onemocnění,
nemocí podmíněných prací a
jiných významných poruch zdraví okresní
zdravotní ústavy stanoví:
a) opatření k omezení expozice pracovníků
škodlivým faktorům práce a pracovního
prostředí;
b) zákaz používání látek,
výrobků a nástrojů, strojů,
zařízení a technologických postupů,
ohrožujících bezprostředně zdraví
pracovníků;
c) zvláštní režim práce a jiná
opatření v zájmu pracovní pohody,
zejména pro pracovníky, na jejichž činnosti
závisí bezpečnost dalších osob
a dále pro pracovníky, kteří musí
k ochraně před škodlivinami používat
osobní ochranné pracovní prostředky
zatěžující fyziologické funkce
organismu;
d) práce spojené se zvýšeným
ohrožením zdraví, plynoucím z pracovních
podmínek (rizikové práce);
e) mimořádná opatření na ochranu
veřejného zdraví při chemických,
radiačních a jiných haváriích.
Navržená úprava je z větší
části obsažena již v dosavadních
právních předpisech. Koncepčně
bezprostředně navazuje na úpravu obsaženou
zejména v zásadách č. 3 a 4, tj. povinnost
fyzických a právnických osob činit
všechna potřebná opatření k ochraně
zdraví svého i svých případných
zaměstanců. Okresním zdravotním ústavům
pak náleží i oprávnění
stanovit speciální opatření k prevenci
a omezení výskytu hromadně se vyskytujících
onemocnění, nemocí podmíněných
prací a jiných významných poruch zdraví.
Zásada č. 17
V oblasti sledování, analýzy a aktivního
ovlivňování veřejného zdraví
plní okresní zdravotní ústavy tyto
úkoly:
a) charakterizují stav zdraví populace na základě
rutinních demografických a zdravotnických
údajů;
b) monitorují zátěž populace a jejích
vymezených skupin vybranými škodlivinami;
c) analyzují výskyt, vývoj a příčiny
šíření nemocí, provádějí
cílená epidemiologická, laboratorně
diagnostická a další potřebná
šetření vybraných chorob a jejich vztahu
k životním a pracovním podmínkám;
d) vyšetřují vybrané skupiny osob z
hlediska sledování vlivu životních a
pracovních podmínek na jejich zdraví;
e) sledují a hodnotí vybrané komponenty způsobu
života;
f) využívají jednotný zdravotnický
informační systém a vedou v rámci
své působnosti údaje potřebné
pro výkon státní zdravotní politiky.
Využívají Jednotný informační
systém o životním prostředí a
poskytují do tohoto systému jimi získané
údaje o životním prostředí:
g) účastní se na přípravě
a podle povahy věci i na realizaci programů ochrany
a podpory veřejného zdraví.
Dosud právně neupravenou oblastí je sledování
a analýza veřejného zdraví. V nadcházejícím
období, kdy lze předpokládat řadu
rizik a konfliktů s dopadem na zdravotní stav obyvatel,
potřeba znalostí o vztahu veřejného
zdraví a životních a pracovních podmínek
vzroste. Potřebné údaje budou získávány
jak z běžných statistik, tak vlastní
činností okresních zdravotních ústavů
ve spolupráci s jinými složkami státního
i nestátního zdravotnictví. Počítá
se s údaji poskytnutými orgány spravujícími
jednotlivé složky životního prostředí,
zdravotními pojišťovnami, zdravotnickými
zařízeními a soukromými lékaři
či jejich sdruženími. Přitom poznatky
z oblasti sledování a analýzy veřejného
zdraví budou vytvářet zpětnou vazbu
pro zaměření státního zdravotního
dozoru, související výzkum, výchovu
k péči o zdraví a k hodnocení účinnosti
systému péče o zdraví. Budou základem
pro koncipování programů ochrany veřejného
zdraví, výchovy ke zdraví a budou jedním
z podkladů při určování přijatelných
rizik a tvorbě kritérií zdravotnických
požadavků, stanovených prováděcími
právními předpisy.
Zásada č. 18
V oblasti výchovy ke zdraví okresní zdravotní
ústavy zejména:
a) zpřístupňují veřejnosti
výsledky analýzy životního stylu, způsobu
práce a faktorů životního a pracovního
prostředí a usilují o změnu rizikového
chování;
b) vydávají zdravotně výchovný
materiál usměrňující chování
jedince i skupin s ohledem na motivaci k získávání
zdravých životních a pracovních návyků
a k eliminaci rizik;
c) zajišťují poradenskou službu vybraným
rizikovým skupinám obyvatelstva, zdravotně
postiženým občanům a mládeži;
d) koordinují odborné úsilí zdravotnických
i nezdravotnických subjektů ke zpřístupnění
odborných informací o zdravotních rizicích
co nejširší veřejnosti, zejména
mládeži;
e) hledají nejefektivnější formy zdravotně
výchovné činnosti s ohledem na sociální
skladbu obyvatelstva.
Zdravotní výchova v minulosti byla převážně
poskytována formami informací bez ohledu na efekt
a motivaci a možnosti realizovat náměty v daných
podmínkách. Byla zaměřena z větší
části na sekundární prevenci onemocnění.
V novém systému zdravotní péče
je zapotřebí orientovat zdravotní výchovu
na: - primární prevenci nejzávažnějších
onemocnění; - na zdravou populaci; - na ohroženou
populaci. Základním obsahem výchovy ke zdraví
jsou: národní program podpory a obnovy zdraví
a stěžejní programy Světové zdravotní
organizace.
Zásada č. 9
Okresní zdravotní ústavy a hlavní
hygienik České republiky při plnění
svých úkolů spolupracují s ostatními
zdravotnickými zařízeními, zdravotními
pojišťovnami, orgány důchodového
zabezpečení a nemocenského pojištění,
orgány státní správy a územní
samosprávy, orgány vykonávajícími
státní správu na úseku jednotlivých
složek životního prostředí, odborovými
orgány, Československým červeným
křížem, sdruženími občanů
a občanskými iniciativami, fyzickými a právnickými
osobami.
Orgány vykonávající státní
správu na úseku jednotlivých složek
životního a pracovního prostředí,
zdravotní pojišťovny, zdravotnická zařízení
poskytují okresním zdravotním ústavům
a hlavnímu hygienikovi České republiky součinnost
v rozsahu stanoveném prováděcími právními
předpisy.
V oblasti ochrany veřejného zdraví orgány
ochrany veřejného zdraví odborně usměrňují
činnost lékařů závodní
preventivní péče [§
18a zákona č.20/1966 Sb., o péči o
zdraví lidu, ve znění později vydaných
právních předpisů]
a praktické lékaře [Nařízení
vlády ČR č. /1992 Sb., o zdravotním
řádu]. Podmínky
stanoví prováděcí právní
předpis.
K úspěšnému plnění úkolů
ochrany a podpory veřejného zdraví má
mimořádný význam uplatňování
zásad, jež vedou k zabránění
vzniku nemocí, vad a úrazů (tj. primární
prevence)v první linii kontaktu s pacientem (lékaři
závodní preventivní péče a
praktičtí lékaři). Ochrana a podpora
zdraví jednotlivců je nedílnou součástí
ochrany veřejného zdraví. Okresní
zdravotní ústavy v těsné součinnosti
s lékaři první linie vytvářejí
a poskytují této činnosti odbornou základnu,
která vychází ze vzájemné výměny
odborných informací o expozici faktorům prostředí,
zdravotním stavu populace a jejích skupin, o účinných
způsobech zdravotní intervence a hodnocení
jejích výsledků. Spolupráce se rozvíjí
zejména při identifikaci zdravotních problémů,
při očkování proti infekčním
nemocem, při konkretizaci a realizaci opatření
k předcházení vzniku nemocí souvisejících
s prací, hromadně se vyskytujících
onemocnění a jiných závažných
poruch zdraví (např. úpravou výživy,
životních a pracovních návyků,
regulací zátěže faktory prostředí).
Zásada č. 20
Hlavní hygienik České republiky, zdravotní
inspektoři a pověření pracovníci
jsou při plnění úkolů k ochraně
veřejného zdraví oprávněni
vstupovat do budov, provozoven, místností, objektů
a zařízení a na pozemky sloužící
k provozování podnikatelské činnosti
a k činnosti právnických osob, provádět
v nich šetření, odebírat v potřebném
množství a rozsahu vzorky pro vyšetření
a požadovat potřebné doklady a údaje
a provádět vyšetření a prohlídky
zaměstnanců. Pověření vydává
ředitel okresního zdravotního ústavu
nebo hlavní hygienik České republiky. Pověření
se prokazuje zvláštním průkazem, popř.
písemným pověřením.
Pracovníci okresních zdravotních ústavů
a hlavní hygienik České republiky a pracovníci
pověření hlavním hygienikem České
republiky jsou povinni zachovávat obchodní tajemství
a mlčenlivost o zdravotním stavu jimi vyšetřovaných
či prohlížených osob, pokud nebyli této
povinnosti zproštěni nadřízeným
orgánem v důležitém státním
zájmům. Povinnost oznamovat určité
skutečnosti uložená zvláštními
právními předpisy není dotčena.
Za odebrané vzorky a vstup do budov, provozoven, místností,
objektů a zařízení a na pozemky, ve
kterých se za vstup vybírá poplatek, se neposkytuje
náhrada.
Uvedené skutečnosti jsou základním
předpokladem výkonu státního zdravotního
dozoru a prevence vzniku, šíření a omezení
výskytu závažných a hromadně
se vyskytujících onemocnění a jiných
významných poruch zdraví. Předkládá
se návrh na bezplatný odběr vzorků
a vstup do budov, provozoven, místností, objektů,
zařízení a na pozemky, neboť platba
na účet prostředků státního
rozpočtu by mohla v nejbližší době
vést k omezení činnosti okresních
zdravotních ústavů. Oprávnění
provádět šetření a odebírat
vzorky se samozřejmě nedotýká poštovního
tajemství ve smyslu zákona č. 222/1946 Sb.
Pracovníci okresních zdravotních ústavů,
hlavní hygienik České republiky a jím
pověření pracovníci jsou povinni zachovávat
obchodní tajemství, o němž se dozvěděli
při výkonu své činnosti a mají
povinnost mlčenlivosti o zdravotním stavu jimi vyšetřovaných
či prohlížených osob, pokud nebyli této
povinnosti zproštěni nadřízeným
orgánem v důležitém státním
zájmu. Povinnost oznamovat určité skutečnosti
uložená zvláštními právními
předpisy není dotčena.
Zásada č. 21
Zjistí-li orgány ochrany veřejného
zdraví porušení právních předpisů
k ochraně veřejného zdraví nebo neprovedení
opatření stanovených podle těchto
právních předpisů mohou:
a) uložit pokutu ve výši a za podmínek
uvedených v zásadě č. 22;
b) dát podnět okresnímu úřadu
k zastavení nebo omezení užívání
stavby, výroby nebo provozu;
c) stanovit náhradu nákladů provedeného
vyšetření nebo zkoumání, které
jinak nese stát.
Orgánům ochrany veřejného zdraví
se nově svěřuje přímá
sankční pravomoc. Tím odpadnou výhrady,
které byly uplatňovány k dosavadní
právní úpravě, tj. že odborně
odůvodněné návrhy orgánů
hygienické služby nejsou příslušnými
orgány státní správy realizovány,
což zeslabuje účinnost jejich opatření.
Ostatní opatření od povídají
současnému stavu. Vzhledem k závažnosti
dopadů sociálních, ekonomických a
dalších při zastavení stavby, výroby
nebo provozu, případně při uložení
zákazu nebo omezení užívání
objektu, ponechává se rozhodnutí o těchto
opatřeních příslušným
úřadům.
Zásada č. 22
Za porušení povinností uložených
právními předpisy vydanými k ochraně
veřejného zdraví nebo neprovedení
opatření stanovených podle těchto
právních předpisů může
orgán ochrany veřejného zdraví uložit
fyzické osobě provozující podnikatelskou
činnost nebo právnické osobě pokutu:
a/ až do výše 50 000 Kčs jestliže:
1. nedodržuje postupy nebo stanovenou četnost měření
škodlivých nebo zatěžujících
faktorů životního a pracovního prostředí;
2. nepředloží k posouzení návrhy
a podání stanovená v zásadě
č. 12 nebo neohlášením ostatních
podání, která by mohla mít negativní
vliv na zdravé životní a pracovní podmínky
způsobí jejich poškození;
3. ztěžuje nebo maří činnost
orgánů ochrany veřejného zdraví
a poškozuje zájmy ochrany veřejného
zdraví tím, že porušuje povinnosti podle
zásady č. 3 písm. d) a e);
b/ až do výše 100 000 Kčs jestliže:
1. nesplní povinnost určit nebo zajistit určení
škodlivých nebo zatěžujících
faktorů životního a pracovního prostředí,
vznikajících při její činnosti;
2. neprovede nebo nezajistí měření
škodlivých nebo zatěžujících
faktorů životního a pracovního prostředí,
které vznikají při její činnosti;
3. nekontroluje nebo nezajistí kontrolu svých výrobků
tak, aby odpovídaly stanoveným požadavkům;
4. výrobky nevyhovují stanoveným požadavkům;
v životním a pracovním prostředí
se vyskytují nadlimitní či zakázané
škodlivé a zatěžující faktory;
5. poruší povinnosti nebo neprovede opatření
uložená na ochranu proti infekčním a
neinfekčním nemocem;
c/ až do výše 500 000 Kčs jestliže
nesplněním povinností nebo neprovedením
uložených opatření, uvedených
v písm. a/ bod 1. až 3. a pod písm. b/ bod
1. až 5. došlo k ohrožení nebo poškození
zdraví nebo závažnému či rozsáhlému
ohrožení zdravých životních a pracovních
podmínek.
Za zaviněné porušení povinností
uložených právními předpisy vydanými
k ochraně veřejného zdraví nebo neprovedení
opatření stanovených podle těchto
právních předpisů může
orgán ochrany veřejného zdraví fyzické
osobě uložit pokutu:
a/ až do výše 10 000 Kčs jestliže:
porušila povinnosti uvedené v zásadě
č. 4 písm. a/, b/, c/ a e/;
b/ až do výše 50 000 Kčs jestliže:
porušila povinnosti uvedené v zásadě
č. 4 písm. d/;
c/ až do výše 100 000 Kčs jestliže:
porušením povinnosti podle písm. b/ došlo
k poškození zdraví jiné osoby nebo osob.
Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy orgán
ochrany veřejného zdraví zjistil porušení
povinnosti, nejdéle však do tří let
ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo. Při
opakovaném porušení téže povinnosti
do jednoho roku ode dne právní moci rozhodnutí
o uložení předchozí pokuty nebo nedodržení
lhůty k odstranění protiprávního
stavu orgán ochrany veřejného zdraví
může uložit pokutu až do výše
dvojnásobku částek stanovených v předchozích
odstavcích této zásady.
Pokuta se neuloží, jestliže za stejné
jednání byla již sankce uložena podle
jiných právních předpisů. Výnos
pokut je příjmem okresního úřadu,
který je povinen ho použít na opatření
k ochraně veřejného zdraví.
Jak vyplývá z odůvodnění zásady
č. 21 na rozdíl od dosavadní úpravy,
kdy pokuty na základě podnětů orgánů
hygienické služby ukládaly okresní úřady,
navrhuje se přímá sankční pravomoc
orgánů ochrany veřejného zdraví.
Touto úpravou bude nahrazen dosavadní zákon
č. 36/1975 Sb., o pokutách za porušování
právních předpisů o vytváření
a ochraně zdravých životních podmínek.
Zásada č. 23
Zjistí-li orgány ochrany veřejného
zdraví porušení povinností uložených
právními předpisy vydanými k ochraně
veřejného zdraví nebo neprovedení
opatření stanovených podle těchto
právních předpisů, navrhnou příslušné
zdravotní pojišťovně nebo příslušnému
orgánu nemocenského pojištění
vyměření přirážky k pojistnému.
V oblasti nemocenského pojištění jde
o dosud platnou právní úpravu směřující
zejména k ochraně pracovních podmínek.
Za stanovených předpokladů lze návrh
předložit i zdravotní pojišťovně.
Zásada č. 24
Orgány ochrany veřejného zdraví projednávají
přestupky podle § 29 odst. 1 písm. a), b),
d), e), g) a h) zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích,
a provádějí blokové řízení
o těchto přestupcích.
Podle současné právní úpravy
je přímo ze zákona č. 200/1990 Sb.
svěřeno orgánům hygienické
služby všech stupňů (tj. okresnímu,
krajskému a hlavnímu hygienikovi České
republiky) pouze blokové řízení u
výše vyjmenovaných skutkových podstat.
Oprávnění projednávat přestupky
krajští hygienici nemají a okresní hygienici
toto oprávnění odvíjejí od
okresních úřadů. Při vytvoření
nové vertikálně řízené
soustavy je třeba tyto pravomoci řešit ve smyslu
§ 52 písm. c) zákona č. 200/1900 Sb.
tímto zákonem.
Zásada č. 25
Okresní zdravotní ústavy a hlavní
hygienik České republiky provádějí
výkon svých rozhodnutí. Výkon rozhodnutí
provádí orgán, který rozhodnutí
vydal v prvním stupni. Finanční prostředky,
získané výkonem rozhodnutí, jsou příjmem
okresního úřadu, který je povinen
ho použít na opatření k ochraně
veřejného zdraví.
Tato úprava je nová a směřuje k posílení
účinnosti práce orgánů ochrany
veřejného zdraví.
Zásada č. 26
Podle předpisů o správním řízení
se nepostupuje ve věcech podle zásady č.
7 písm. a), b), d), g), h), i), j), m) a n), zásady
č. 11 písm. b), c), zásady č. 13 písm.
b) až d), zásady č. 14 písm. a), zásady
č. 16 písm. d), zásad č. 17 až
19, zásady č. 21 písm. b) a zásady
č. 23 a v případech stanovených v
zásadě č. 12 i v souvislosti se zásadou
č. 7 písm. c). Odvolání proti rozhodnutím
podle zásady č. 7 písm. e), f), zásady
č. 14 písm. b) až e), zásady č.
15 a zásady č. 16 písm. b) a e) nemá
odkladný účinek.
Podle předpisů o správním řízení
se nepostupuje zejména ve věcech, které mají
charakter usměrňování jednotného
postupu okresních zdravotních ústavů
hlavním hygienikem České republiky, při
odborném usměrňování ochrany
veřejného zdraví, v otázkách
sledování, analýzy a aktivního ovlivňování
veřejného zdraví a při výchově
ke zdraví. Tam, kde bezprostředně hrozí
škody na zdraví se odvolání proti rozhodnutí
orgánů ochrany veřejného zdraví
odnímá odkladný účinek.
Zásada č. 27
Náklady na vyšetřování a zkoumání
v souvislosti s ochranou veřejného zdraví
se hradí ze státního rozpočtu České
republiky. Náklady na opatření k ochraně
veřejného zdraví nese ten, jehož osoby
nebo věci se opatření týká.
Příslušný orgán státní
správy nebo územní samosprávy může
rozhodnout, že:
a) ponese určité náklady na ochranu veřejného
zdraví, pokud závady, o jejichž odstranění
jde, nejsou přímo zaviněny určitými
fyzickými nebo právnickými osobami;
b) poskytne příspěvek na úhradu nákladů
k ochraně veřejného zdraví, které
má nést fyzická nebo právnická
osoba, nebo příspěvek, došlo-li provedením
opatření k ochraně veřejného
zdraví, nařízených podle tohoto zákona
nebo jeho prováděcích předpisů
k poškození věci. Příspěvek
se neposkytne, neznamená-li úhrada nákladů
pro toho, kdo má náklady nést, vzhledem k
jeho osobním a majetkovým poměrům
zvláště citelnou újmu.
Skutečnosti uvedené v zásadě č.
27 jsou upraveny v dosavadních právních předpisech.
O poskytnutí příspěvku či úhradě
nákladů na opatření k ochraně
veřejného zdraví budou rozhodovat státní
či samosprávné orgány všech stupňů
podle závažnosti věci.
Zásada č. 28
Tento zákon se nevztahuje na organizaci ochrany veřejného
zdraví v ozbrojených silách a sborech, v
nápravně výchovných ústavech,
ústavech pro výkon vazby a v železniční
dopravě. Ochranu veřejného zdraví
v příslušných resortech provádí
orgány, jejichž organizaci stanoví příslušní
ministři.
Je-li třeba k ochraně veřejného zdraví
opatření obecné povahy nebo jejich jednotného
provádění, postupují orgány
ochrany veřejného zdraví v příslušných
resortech v úzké součinnosti s okresními
zdravotními ústavy a hlavním hygienikem České
republiky. Jde-li o zamezení vzniku a šíření
infekčních nemocí, učiní orgány
ochrany veřejného zdraví v těchto
resortech nutná opatření v souladu s opatřeními
nařízenými okresními zdravotními
ústavy nebo hlavním hygienikem České
republiky.
Hlavnímu hygienikovi České republiky náleží
odborný dozor a odborné vedení ochrany veřejného
zdraví v těchto resortech.
Úprava vychází z dosavadních právních
předpisů, majících historické
kořeny v úpravách z konce 19. století.
Zásada neruší platnost dodržovat všechny
povinnosti a principy vyplývající z tohoto
zákona a týká se jen organizace ochrany veřejného
zdraví, která je v působnosti příslušných
ministrů.
Zásada č.29
V řízeních, která ke dni účinnosti
tohoto zákona nebyla ukončena zaniklými hygienickými
stanicemi budou pokračovat okresní zdravotní
ústavy, se kterými se zaniklé hygienické
stanice sloučily. Tyto okresní zdravotní
ústavy dokončí i řízení
o náhradu nákladů vyšetřování
a zkoumání, provedených zaniklými
hygienickými stanicemi.
Jde-li o přezkoumání rozhodnutí hygienické
stanice, se kterou se zaniklá hygienická stanice
sloučila, bude pokračovat v řízení
podle správního řádu hlavní
hygienik České republiky.
V těchto řízeních se postupuje podle
dosavadních právních předpisů.
Podle zákona o rozpočtových pravidlech republiky,
dojde-li k zániku rozpočtové či příspěvkové
organizace sloučením, přecházejí
práva a závazky zaniklé organizace dnem zániku
na organizaci přejímající. Vzhledem
k této skutečnosti budou v řízeních
podle dosavadních právních předpisů
pokračovat přejímající okresní
zdravotní ústavy. Hlavní hygienik České
republiky bude pokračovat v těch řízeních,
které vedly krajské hygienické stanice o
odvoláních proti rozhodnutí okresních
hygienických stanic s nimiž se sloučily.
Zásada č. 30
Prováděcí právní předpisy
k tomuto zákonu vydá ministerstvo zdravotnictví
České republiky vyhláškou. Prováděcí
právní předpisy upravující
součinnost s orgány vykonávajícími
státní správu na úseku jednotlivých
složek životního a pracovního prostředí
vydá podle povahy věci v dohodě s ministerstvem
životního prostředí České
republiky, ministerstvem zemědělství České
republiky a Českým úřadem bezpečnosti
práce.
Navrženou právní úpravu budou provádět
právní předpisy vymezující
požadavky na součásti ochrany veřejného
zdraví podle zásady č. 2. Vzhledem k tomu,
že jde o ochranu veřejného zdraví, navrhuje
se vydání prováděcích předpisů
v působnosti ministerstva zdravotnictví České
republiky. Otázky součinnosti budou stanoveny v
dohodě s příslušnými ústředními
orgány státní správy.
Zásada č. 31
Zákon České národní rady č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy ČSR, ve znění později
vydaných právních předpisů,se
mění takto:
1. V § 10 odst. 1 se slova "hygienická péče"
nahrazují slovy "ochrany veřejného zdraví".
2. V § 10 odst. 2 se slova "orgán hygienické
služby" nahrazují slovy "orgán ochrany
veřejného zdraví".
V souladu s novými úkoly a posláním
hlavního hygienika České republiky je třeba
řešit i příslušná ustanovení
zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy ČSR, ve znění
později vydaných právních předpisů.
Text novely od povídá úpravě navržené
v zásadě č. 6.
Zásada č. 32
Zrušují se:
a) ustanovení § 1 až 7, § 9 odst. 4 písm.
a), b), § 16 odst. 3, § 34, § 71, § 75, §
76 a § 80 odst. 2 až 5, § 82 a § 32, §
78 a § 79 v části týkající
se hygienické služby zákona č. 20/1966
Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění
později vydaných právních předpisů;
b) zákon České národní rady
č. 36/1975 Sb., o pokutách za porušování
právních předpisů o vytváření
a ochraně zdravých životních podmínek,
ve znění zákona České národní
rady č. 137/1982 Sb.;
c) ustanovení § 86 písm. c) zákona České
národní rady č. 200/1990 Sb. o přestupcích.
Zásada č. 33
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
Předpokladem vydání tohoto zákona
je novelizace, popř. vydání prováděcích
právních předpisů a dokončení
procesu harmonizace s direktivami Evropských společenství.
Termín dokončení těchto náročných
prací je stanoven na 31. 12. 1992. Přinese zrušení
některých zastaralých a nadměrně
detailních úprav a jejich nahrazení moderními
právními normami.