/1/ K uskutečnění záměrů
uvedených v § 68 odstavci 2 lze poskytnout finanční
příspěvek vlastníkům nebo nájemcům
dotčených pozemků za předpokladu,
že se tito zdrží určité činnosti
nebo provedou dohodnuté práce v zájmu zlepšení
přírodního prostředí.
/2/ Finanční příspěvek lze
též poskytnout osobě, která provede
náhradní ochranné opatření
podle § 49 či 50.
/3/ Příspěvek podle odstavce 1 může
poskytnout na základě písemné dohody
orgán ochrany přírody nebo obec. Bližší
podrobnosti o podmínkách poskytování
příspěvku i náležitosti dohody
o jeho poskytování stanoví ministerstvo životního
prostředí obecně závazným právním
předpisem.
/4/ Příspěvek podle odstavce 1 lze poskytovat
i ze Státního fondu životního prostředí
České republiky. 7/
/1/ Ochrana přírody podle tohoto zákona se
uskutečňuje za přímé účasti
občanů, prostřednictvím jejich občanských
sdružení [§ 2 zákona č. 83/1990
Sb., o sdružování občanů.]
a dobrovolných sborů či aktivů při
orgánech ochrany přírody.
/2/ Místně příslušná organizační
jednotka občanského sdružení, jehož
hlavním posláním podle stanov je ochrana
přírody a krajiny je oprávněna, pokud
má právní subjektivitu (dále jen "občanské
sdružení"), požadovat u příslušných
orgánů státní správy, aby byla
předem informována o všech zamýšlených
zásazích a zahajovaných správních
řízeních, při nichž mohou být
dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny
chráněné podle tohoto zákona.
/3/ Občanské sdružení je oprávněno
za podmínek a v případech podle odstavce
2 účastnit se správního řízení,
pokud oznámí svou účast písemně
do osmi dnů od zahájení řízení
orgánu státní správy, který
řízení zahájil; v tomto případě
má postavení účastníka řízení.
[§ 14 zák. č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád).]
/1/ Obce se prostřednictvím svých orgánů
zapojují do ochrany přírody a krajiny ve
svých územních obvodech. Vyjadřují
se zejména k vyhlašování a rušení
zvláště chráněných území,
památných stromů a jejich ochranných
pásem.
/2/ Orgány státní ochrany přírody
jsou povinny spolupracovat s obcemi, předkládat
jim požadované podklady a informace, poskytovat potřebná
vysvětlení k zásahům do přírody
i způsobům její ochrany, zejména pokud
takové zásahy mohou nepříznivě
ovlivnit prostředí v obci nebo omezit výkon
práv jejích obyvatel.
/3/ Orgány obce jsou ve svém územním
obvodu účastníkem řízení
podle tohoto zákona, pokud v téže věci
nerozhodují jako orgány státní správy.
/1/ Orgány, které vykonávají státní
správu v ochraně přírody podle tohoto
zákona a prováděcích předpisů,
jsou povinny v rozsahu své působnosti vést
přehled informací, který obsahuje zejména
a) normativní správní akty v ochraně
přírody,
b) návrhy na zahájení správního
řízení,
c) vydaná rozhodnutí, včetně rozhodnutí
v odvolacím nebo přezkumném řízení,
d) všechny písemné a jiné podklady pro
vydaná rozhodnutí, zejména zápisy,
protokoly, svědecké výpovědi, písemné
důkazy, odborné posudky,
e) návrhy na vyhlášení části
přírody za zvláště chráněnou
a vyjádření vlastníků či
nájemců pozemků k tomuto záměru
(§ 40 a 55),
f) jiné důležité informace, které
se vztahují k výkonu a řízení
ochrany přírody známé příslušnému
orgánu, zejména údaje o stavu a vývoji
přírodního prostředí.
/2/ Fyzickým a právnickým osobám jsou
informace uvedené v odstavci 1 přístupné
v pracovní době orgánů ochrany přírody,
nejsou-li předmětem hospodářského
či státního tajemství [Zákon
č. 102/1971 Sb., ve znění zákona č.
43/1976 Sb. a zákona č. 383/1990 Sb.] nebo pokud
zveřejněním místa výskytu zvláště
chráněných druhů rostlin, živočichů
a nerostů hrozí jejich nepřípustné
rušení či ohrožování. Tyto
informace jsou bezúplatné, s výjimkou informací
uvedených v odstavci 1 písmeno f) využívaných
k obchodním účelům. Každý
má právo pořizovat si potřebné
výpisy z dokumentů uvedených v odstavci 1
a je-li to provozně možné, má právo
na pořízení jejich kopií orgánem
ochrany přírody za cenu materiálových
nákladů.
/1/ Při ochraně přírody a krajiny,
zejména při vyhlašování a ochraně
zvláště chráněných částí
přírody, popřípadě při
upuštění od jejich ochrany, v přípravě
plánu péče o vybraná zvláště
chráněná území spolupracují
orgány ochrany přírody s odborně kvalifikovanými
právnickými a fyzickými osobami.
/2/ Odborné expertízy v ochraně přírody
a krajiny a výzkum zvláště chráněných
částí přírody, vyžadující
zásahy do jejich ochranných podmínek, mohou
orgány ochrany přírody zadat nebo povolit
jen těm fyzickým či právnickým
osobám, které mají pro tuto činnost
kvalifikační předpoklady.
/1/ Orgány ochrany přírody se aktivně
podílejí na mezinárodní spolupráci
v ochraně přírody, zajišťují
závazky vyplývající z mezinárodních
úmluv, programů a projektů přijatých
k ochraně přírody. K zajištění
úkolů vyplývajících z mezinárodních
závazků může v mezích své
působnosti ministerstvo životního prostředí
vydat obecně závazný právní
předpis.
/2/ Zvláštní péči věnují
orgány ochrany přírody vyhlašování
a ochraně území hraničících
se zvláště chráněnými
územími Slovenské republiky a států
sousedících s Českou republikou, jakož
i ochraně živočichů pohybujících
se volně přes státní hranice a přírodních
zdrojů přesahujících hranice České
republiky.
/1/ Orgány ochrany přírody jsou
a) obce,
b) okresní úřady,
c) správy národních parků a chráněných
krajinných oblastí,
d) Česká inspekce životního prostředí,
[Zákon ČNR č. 282/1991 Sb., o České
inspekci životního prostředí a její
působnosti v ochraně lesa.]
e) ministerstvo životního prostředí.
/2/ Orgány ochrany přírody vykonávají
státní správu na úseku ochrany přírody
a krajiny podle tohoto zákona.
/1/ Obce
a) účastní se na ochraně přírody
a krajiny ve svých územních obvodech podle
§ 68 odstavce 2, § 69 odstavce 2 a § 71,
b) povolují kácení dřevin dle §
8, jsou oprávněny k pozastavení, omezení
nebo zákazu kácení dřevin s výjimkou
území národních parků, dle
§ 8, ukládají náhradní výsadbu
podle § 9 s výjimkou území národních
parků a vedou přehled pozemků vhodných
k náhradní výsadbě podle § 9
odstavce 2,
c) vedou přehled o veřejně přístupných
účelových komunikacích, stezkách
a pěšinách v obvodu své územní
působnosti podle § 63 odstavce 1.
/2/ Pověřené obecní úřady
[Zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích.]
a) registrují významné krajinné prvky
podle § 6,
b) vydávají závazná stanoviska podle
§ 4 odstavce 2 k zásahům do registrovaných
krajinných prvků,
c) hodnotí a vymezují místní systém
ekologické stability,
d) vyhlašují památné stromy a jejich
ochranná pásma podle § 46 odstavce 1 a udělují
souhlas k jejich ošetřování podle §
46 odstavce 2,
e) vydávají souhlas ke zřizování
či rušení účelových komunikací,
stezek a pěšin podle § 63 odstavce 1,
f) ukládají pokuty za přestupky podle §
87 odstavce 1 a za protiprávní jednání
podle § 88 odstavce 1, mimo území národních
parků a chráněných krajinných
oblastí,
/3/ Působnost pověřených obecních
úřadů podle odstavce 2 se nevztahuje na území
národních parků, chráněných
krajinných oblastí, národních přírodních
rezervací, přírodních rezervací,
národních přírodních památek
a přírodních památek.
/4/ Statutární města [Zákon ČNR
č. 367/1990 Sb., o obcích.] vykonávají
státní správu v ochraně přírody
v rozsahu svěřeném obcím, pověřeným
obecním úřadům a okresním úřadům
(§ 77).
/5/ Hlavní město Praha a jeho městské
části vykonávají státní
správu v ochraně přírody v rozsahu
stanoveném zvláštním předpisem.
[§ 14 zákona č. 418/1990 Sb., o hlavním
městě Praze.]
/1/ Okresní úřady zpracovávají
koncepci ochrany přírody a krajiny v okrese a vykonávají
státní správu v ochraně přírody
ve svém územním obvodu, není-li příslušný
jiný orgán ochrany přírody (§
76, 79 a 80) a nejde-li o území národního
parku nebo chráněné krajinné oblasti
(§ 78).
/2/ Okresní úřady dále vedou výpisy
z ústředního seznamu ochrany přírody
(§ 42 a 47) v obvodu své územní působnosti.
Mohou si vyhradit, jsou-li pro to závažné důvody,
působnost obce ve věcech podle § 76 odstavce
1 písmeno b) a působnost pověřených
obecních úřadů ve věcech podle
§ 76 odstavce 2. Ukládají pokuty podle tohoto
zákona, nejsou-li příslušné jiné
orgány ochrany přírody (§ 76 odstavce
2 písmeno f) a § 78 odstavce 2).
/3/ Okresní úřady mohou vydat vyhlášku
podle § 5 odstavce 1 tohoto zákona k omezení
nebo zákazu rušivé činnosti vyhlášku,
o zřízení přírodního
parku podle § 12 odstavce 3, vyhlášku o zřízení
přírodní rezervace podle § 33, vyhlášku
o zřízení přírodní památky
podle § 36.
/1/ Na území národních parků,
chráněných krajinných oblastí
a jejich ochranných pásem vykonávají
státní správu v ochraně přírody
a krajiny správy národních parků a
chráněných krajinných oblastí
(dále jen "správa"), není-li podle
tohoto zákona příslušná obec,
ministerstvo životního prostředí nebo
Česká inspekce životního prostředí.
Přehled správ na území České
republiky a jejich sídla jsou uvedeny v příloze
tohoto zákona. Správa národního parku
Šumava vykonává též působnost
Správy chráněné krajinné oblasti
Šumava.
/2/ Správy vedou výpisy z ústředního
seznamu ochrany přírody (§ 42 a 47) v obvodu
své územní působnosti. Mohou si vyhradit
působnost obce ve věcech podle § 76 odstavce
1 písmeno b), jsou-li pro to závažné
důvody; projednávají a ukládají
pokuty podle tohoto zákona za přestupky a protiprávní
jednání na území národních
parků a chráněných krajinných
oblastí. Jsou oprávněny k vydání
vyhlášky o zřízení přírodních
rezervací (§ 33) a přírodních
památek (§ 36).
/3/ Správy plní zároveň úkoly
odborných organizací ochrany přírody
ve svých územních obvodech. Přitom
zejména provádějí potřebné
inventarizační přírodovědné
průzkumy, dokumentaci a šetření v ochraně
přírody, spolupracují s výzkumnými
a vědeckými pracovišti, zajišťují
strážní, informační a kulturně
výchovnou činnost.
/4/ Správy národních parků dále
vykonávají na území národních
parků působnost svěřenou podle zvláštních
předpisů okresním úřadům,
obcím a pověřeným obecním úřadům
na úseku lesního hospodářství,
myslivosti, rybářství a ochrany zemědělského
půdního fondu. [Zákon č. 96/1977
Sb. Zákon č. 23/1962 Sb. Zákon č.
102/1963 Sb. Zákon č. 53/1966 Sb.]
/5/ Správy národních parků navrhují
plán péče o národní park (§
18), vydávají vyhlášku o návštěvním
řádu národního parku (§ 19) a
poplatcích v národním parku (§ 24 odstavec
3), schvalují lesní hospodářské
plány pro lesy na území národních
parků, povolují výzkumnou činnost
na území národních parků (§
73) a zřizují radu národního parku
(§ 20).
/1/ Ministerstvo životního prostředí
je ústředním orgánem státní
správy ochrany přírody v České
republice.
/2/ Ministerstvo životního prostředí
a) zpracovává prognózy a koncepce strategie
ochrany přírody v České republice,
b) koordinuje státní vědeckovýzkumnou
činnost v oboru ochrany přírody a krajiny,
c) spolupracuje s ministerstvem školství České
republiky v zajišťování ekologické
výchovy a vzdělávání,
d) zabezpečuje mezinárodní spolupráci
České republiky v oboru ochrany přírody
a krajiny.
/3/ Ministerstvo životního prostředí
dále
a) provádí vymezení a hodnocení nadregionálního
systému ekologické stability,
b) vydává vyhlášky, kterými se
vyhlašují národní přírodní
rezervace (§ 28) a národní přírodní
památky (§ 35), zvláště chráněné
druhy rostlin a živočichů (§ 48) a nerostů
(§ 51) a jimiž se stanoví bližší
podmínky jejich ochrany,
c) vymezuje zóny ochrany přírody národních
parků (§ 17), chráněných krajinných
oblastí (§ 27),
d) schvaluje plán péče o národní
park (§ 18), národní přírodní
rezervaci a národní přírodní
památku (§ 38) a plán péče chráněné
krajinné oblasti (§ 27),
e) zajišťuje záchranné programy (§
52) kriticky ohrožených druhů rostlin a živočichů,
f) uděluje výjimky z ochranných podmínek
zvláště chráněných kriticky
a silně ohrožených druhů rostlin, živočichů
a výjimky z ochranných podmínek nerostů
(§ 56),
g) uděluje souhlasy k činnostem v národních
přírodních rezervacích (§ 31
a 44) a v národních přírodních
památkách (§ 44), pokud je nepřenese
na okresní úřad či správu,
h) je odvolacím orgánem proti rozhodnutím
vydaným okresním úřadem či
správou,
i) vykonává funkci ústředního
orgánu státní správy ve věcech
lesního hospodářství národních
parků,
j) vydává povolení k vývozu paleontologických
nálezů (§ 11 odstavec 3), k vývozu zvláště
chráněných rostlin, živočichů
a nerostů (§ 53), k výzkumu v národních
přírodních rezervacích, národních
přírodních památkách a kriticky
či silně ohrozených druhů rostlin
a živočichů (§ 73),
k) vydává souhlas k vývozu či dovozu
rostlin a živočichů chráněných
mezinárodními úmluvami (§ 5 odstavec
6),
l) vykonává působnost orgánu ochrany
přírody na pozemcích určených
pro účely obrany státu [Zákon č.
169/1949 Sb. Zákon č. 40/1961 Sb., o obraně
státu.], není-li zákonem stanoveno jinak
(§ 91),
m) oznamuje záměr vyhlášení národního
parku, chráněné krajinné oblasti a
národní přírodní rezervace
(§ 40 odstavec 1),
n) plní jiné úkoly stanovené tímto
zákonem.
/1/ Česká inspekce životního prostředí
(dále jen "inspekce") dozírá, jak
jsou orgány státní správy, právnickými
a fyzickými osobami dodržována ustanovení
právních předpisů a rozhodnutí
týkající se ochrany přírody
a krajiny. Inspekce zjišťuje případy ohrožení
a poškození přírody a krajiny, jejich
příčiny a osoby odpovědné za
jejich vznik nebo trvání.
/2/ Inspekce je oprávněna v případech
hrozící škody nařídit omezení,
případně zastavení škodlivé
činnosti až do doby odstranění jejich
nedostatků a příčin.
/3/ Inspekce ukládá právnickým a fyzickým
osobám pokuty za porušení povinností
při ochraně přírody a krajiny podle
tohoto zákona. Inspekce může zahájit
řízení o uložení pokuty pouze
tehdy, nezahájil-li je již pověřený
obecní úřad, okresní úřad
nebo správa. Pokud řízení o pokutě
zahájí pověřený obecní
úřad, okresní úřad nebo správa
a inspekce ve stejný den, provede řízení
o uložení pokuty pověřený obecní
úřad, okresní úřad nebo správa.
O zahájení řízení o uložení
pokuty se inspekce a pověřený obecní
úřad, okresní úřad nebo správa
vzájemně informují. O odvolání
proti rozhodnutí inspekce rozhoduje ministerstvo životního
prostředí.
/4/ Úkoly inspekce plní inspektoři, kteří
se prokazují služebními průkazy.
/1/ Okresní úřady a správy ustanovují
stráž přírody zejména z řad
dobrovolných pracovníků. Posláním
stráže přírody je kontrola dodržování
předpisů o ochraně přírody
a krajiny.
/2/ Stráž přírody se skládá
ze strážců a zpravodajů, které
jmenuje a odvolává územně příslušný
okresní úřad nebo správa.
/3/ Strážci jsou oprávněni
a) zjišťovat totožnost osob, které porušují
předpisy na ochranu přírody,
b) ukládat a vybírat blokové pokuty [Zákon
ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích.]
za přestupky na úseku ochrany přírody,
c) vstupovat na cizí pozemky za podmínek stanovených
v § 62.
/4/ V případě bezprostředního
ohrožení zájmů chráněných
podle části druhé, třetí a
čtvrté tohoto zákona je strážce
přírody oprávněn k pozastavení
rušivé činnosti. O svém opatření
bezodkladně vyrozumí územně příslušný
orgán ochrany přírody. Opatření
potvrdí, změní nebo zruší orgán
ochrany přírody nejpozději do 15 dnů
od jeho vydání.
/5/ Podrobnosti o organizaci, úkolech a předpokladech
pro výkon stráže přírody stanoví
ministerstvo životního prostředí obecně
závazným právním předpisem.
/1/ Nosit stejnokroje ochrany přírody mohou příslušníci
správ a inspekce.
/2/ Podrobnosti o způsobu zavedení a užívání
stejnokroje a označení pracovníků
ochrany přírody stanoví ministerstvo životního
prostředí obecně závazným právním
předpisem.
/1/ K ústnímu jednání přizve
orgán ochrany přírody všechny jemu známé
účastníky řízení. V
případech, kdy rozhodnutí orgánů
ochrany přírody může ovlivnit přírodní
poměry v územních obvodech několika
obcí, oznámí orgán ochrany přírody
termín a předmět ústního jednání
také veřejnou vyhláškou vyvěšenou
v těchto obcích.
/2/ Jestliže je nařízeno ústní
jednání, je povinen orgán ochrany přírody
doručit předvolání k tomuto jednání
účastníku řízení nejméně
15 dnů, ve zvláště složitých
případech 30 dnů přede dnem ústního
jednání. Stejnou dobu musí být vyvěšena
veřejná vyhláška o ústním
jednání.
/3/ V jednoduchých věcech rozhodne orgán
státní ochrany přírody bezodkladně.
V ostatních případech rozhodne do 60 dnů
od zahájení řízení, ve zvláště
složitých případech do 90 dnů
od zahájení řízení.
/1/ Orgán ochrany přírody může
z vlastního podnětu nebo na návrh po provedeném
řízení jím vydané povolení
změnit, popřípadě zrušit
a) dojde-li ke změně skutečností rozhodných
pro vydání povolení,
b) vyžadují-li to zájmy přírody
a krajiny chráněné tímto zákonem,
zejména vznikla-li nebo hrozí-li vážná
ekologická újma,
c) nedodržuje-li oprávněný opětovně
podmínky povolení nebo povinnosti stanovené
v něm orgánem ochrany přírody,
d) nevyužívá-li oprávněný
povolení bez zvláštního důvodu
po dobu delší dvou let,
e) dochází-li při činnosti vykonávané
na základě povolení k porušování
ustanovení tohoto zákona nebo k podstatnému
poškozování jiných oprávněných
zájmů v ochraně přírodního
prostředí.
/2/ Ministerstvo životního prostředí
si může změnu či zrušení
povolení vyhradit, jde-li o povolení nižšího
orgánu ochrany přírody z důvodů
uvedených v odstavci 1 písmeno b) nebo e).
/1/ Okresní úřady a správy dozírají
zda v obvodu jejich působnosti nedochází
k ohrožování zájmů ochrany přírody
a krajiny, dozírají na dodržování
tohoto zákona a prováděcích předpisů
a v rozsahu své působnosti ukládají
opatření k odstranění zjištěných
závad. Tyto orgány zejména dozírají,
jak jsou dodržována vydaná rozhodnutí
a závazná stanoviska na úseku ochrany přírody
a krajiny, plněny povinnosti fyzických a právnických
osob vyplývající z předpisů
na ochranu přírody a krajiny, zajišťovány
ochranné podmínky zvláště chráněných
částí přírody a dodržována
ochrana významných krajiných prvků,
připravovány a naplňovány plány,
projekty a opatření k obnově systému
ekologické stability.
/2/ Ministerstvo životního prostředí
dozírá v rámci vrch ho dozoru v ochraně
přírody na to, jak okresní úřady,
správy přírody, fyzické i právnické
osoby provádějí ustanovení tohoto
zákona a prováděcích předpisů.
Ministerstvo životního prostředí dozírá
zejména, jak jsou dodržována rozhodnutí
a orgánů ochrany přírody, plněny
povinnosti vyplývající ze zákona o
ochraně přírody a krajiny, zpracovávány
a zajišťovány plány péče
o zvláště chráněná území
a záchranné programy rostlin a živočichů,
dodržovány podmínky ochrany národních
parků, chráněných krajinných
oblastí, národních přírodních
rezervací a národních přírodních
památek. Zjistí-li ministerstvo životního
prostředí závady, uloží potřebná
opatření k jejich odstranění.
/1/ Kdo poškodí, zničí nebo nedovoleně
změní části přírody
a krajiny chráněné podle tohoto zákona,
je povinen navrátit ji do původního stavu,
pokud je to možné a účelné. O
možnosti a podmínkách uvedení do původního
stavu rozhoduje orgán ochrany přírody.
/2/ Jestliže uvedení do původního stavu
není možné a účelné, může
orgán ochrany přírody uložit povinnému,
aby provedl přiměřená náhradní
opatření k nápravě. Jejich účelem
je kompenzovat, byť jen z části, následky
nedovoleného jednání.
/3/ Uložením povinnosti uvedení do původního
stavu či náhradního opatření
není dotčena povinnost náhrady škody
podle jiných předpisů ani možnost postihu
za přestupek nebo protiprávní jednání
či trestný čin.

