K § 16:
Obecně se upravuje ustanovování policistů
do funkcí a změny ve služebním poměru,
které jsou upraveny v následujících
ustanoveních. Zároveň upravuje podmínky,
za kterých lze ustanovit policistu do funkce vyšetřovatele.
K § 17:
Ustanovení § 17 obsahuje taxativní výčet
důvodů převedení policisty na jinou
funkci. Jde jednak o důvody, které zakládají
povinnost služebního orgánu převést
policistu na jinou funkci, jednak o důvody, které
zakládají toliko možnost takového postupu.
Takto koncipovaná úprava je nezbytná v zájmu
zachování právních jistot policistů,
k čemuž přispívá i to, že
zmíněné opatření lze realizovat
jen rozhodnutím, proti němuž je přípustný
opravný prostředek.
Dále se doporučuje ponechat policistovi po dobu
šesti měsíců nárok na funkční
plat z původní funkce, byl-li na jinou funkci převeden
ze zdravotních důvodů nebo v důsledku
organizačních změn, tedy na základě
skutečností, které nezavinil ani nemohl jinak
ovlivnit.
K § 18:
Návrh vymezuje podmínky, za nichž lze realizovat
přeložení; přeložením se
přitom rozumí změna služebního
působiště v rámci České
republiky. V zájmu právní jistoty policisty
se stanoví, že trvale může být
policista přeložen pouze na svou žádost.
K § 19:
Návrh obsahuje další možnosti změny
ve funkci, které jsou však pouze dočasného
charakteru a nevylučují jak ustanovení policisty
do příslušné funkce, tak zrušení
tohoto zastupování či pověření
výkonem funkce. Zároveň je upravena i otázka
funkčního platu.
K § 20:
V zájmu zajištění řádného
výkonu služby se navrhuje zakotvit v zákoně
též institut služební cesty a stáže
s tím, že již zákon stanoví nezbytná
omezení opět v zájmu ochrany právních
jistot policistů.
K § 21 až 26:
Návrh nově upravuje institut záloh, dosud
zakotvený v interních předpisech jako nezbytné
opatření, umožňující zachovat
služební poměr policistů, kteří
z důvodů v zákoně uvedených
nemohou vykonávat svoji funkci.
Zákon stanoví též podmínky, za
kterých lze policistu zařadit do jednotlivých
druhů záloh.
K § 27:
Ustanovení upravuje postup v případech, kdy
se policista stane důvodně podezřelým,
že se dopustil trestného činu nebo jinak porušil
zvlášť hrubým způsobem služební
povinnost, tedy dopustil se jednání, které
je třeba prošetřit, s tím, že současně
je třeba zajistit, aby do výkonu služby nebyl
zařazen policista, který svým jednáním
vzbudil pochybnosti o tom, zda i nadále splňuje
podmínky stanovené pro přijetí k policii.
K § 28 a 29:
Služební kázeň jednotlivých policistů
je nezbytným předpokladem plnění úkolů
policie; návrh k tomu stanoví základní
povinnosti policisty a základní povinnosti nadřízeného.
K § 30 až 33:
Ustanovení vymezují kázeňskou pravomoc
jako pravomoc ukládat kázeňské odměny
a kázeňské tresty, taxativně stanoví
druhy takových odměn a trestů, charakterizují
kázeňský přestupek a zároveň
v návaznosti na zákon ČNR č. 200/1990
Sb., o přestupcích, stanoví, že jako
kázeňský přestupek se vyřizuje
též jednání policisty, který
má znaky přestupku.
Oproti dosavadnímu zákonu byla, s přihlédnutím
k sankcím, které jsou obsaženy v zákoně
ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích,
zvýšena procentuální částka,
o kterou lze snížit funkční plat. Ze
stejných důvodů byly doplněny tresty
zákazu činnosti a propadnutí věci.
K § 34 až 39:
Uvedená ustanovení upravují procesní
stránku kázeňského řízení
(řízení o kázeňském
přestupku). Stanoví na jedné straně
povinnosti služebního funkcionáře a
na druhé straně oprávnění policisty,
což má sloužit k objektivnímu prošetření
jednání, které je předmětem
řízení. Je zde stanovena objektivní
i subjektivní lhůta k projednání kázeňského
přestupku a základní zásady ukládání
kázeňských trestů. Ustanovení
počítají i s možností prominutí
(§ 37) a zahlazení (§ 38) kázeňského
trestu.
Ustanovení § 39 pak předpokládá
použití zvláštního zákona
(zák. ČNR č. 200/1990 Sb.) ve vztahu k některým
procesním úkonům při projednávání
jednání policisty, které má znaky
přestupku.
K § 40 až 43:
Ustanovení, upravující základní
dobu služby v týdnu, její rozvržení,
nepřetržitý odpočinek mezi dvěma
službami i přestávky ve službě,
vycházejí z pracovněprávních
předpisů a současně zohledňují
zvláštnosti služby.
K § 44:
Ustanovení se přebírá z dosavadní
úpravy s tím, že zakotvení povinnosti
policisty konat službu nad základní dobu služby
v týdnu a úprava nároků s takovou
službou spojených je nezbytné k plnění
úkolů policie zejména v mimořádných
situacích.
K § 45:
Potřeby služby v mimořádných
případech vyžadují, aby policista byl
i v době mimo základní dobu služby připraven
k plnění služebních úkolů.
K tomu zákon upravuje institut služební pohotovosti.
Protože tento institut omezuje možnost policisty volně
nakládat se svým časem v době mimo
službu, je zapotřebí toto omezení kompenzovat
finanční úhradou; v souvislosti s tím
se navrhuje zmocnit ministerstvo vnitra k podrobnější
úpravě této problematiky obecně závazným
právním předpisem.
K § 46 až 52:
Ustanovení upravují podmínky vzniku nároku
na dovolenou, které se přizpůsobují
podmínkám v pracovněprávním
vztahu. Základní délka dovolené je
převzata ve výměře v jaké byla
upravena zákonným opatřením ČNR
č. 367/1991 Sb. V podrobnostech vychází návrh
především ze zájmu o sblížení
obecné právní úpravy pracovně
právních vztahů a specifické úpravy
služebního poměru jakož i zvláštních
potřeb vyplývajících z tohoto poměru;
to se promítá zejména do úpravy nástupu,
čerpání a přerušení dovolené
(§ 48). Návrh počítá též
s dodatkovou dovolenou, kterou se navrhuje poskytovat omezenému
okruhu policistů s tím, že podrobnosti a základní
podmínky stanoví prováděcí
předpis.
K § 53 a 54:
Obdobně jako v předchozí právní
úpravě a v úpravě pracovního
poměru je nutné určit okruh případů,
které stanoví, kdy má policista nárok
na služební volno s nárokem na služební
příjem a kdy mu může být poskytnuto
služební volno bez nároku na služební
příjem. Rozsah služebního volna, které
lze takto poskytnout a poskytování služebního
příjmu upraví prováděcí
předpis.
K § 55 a 56:
Náležitosti vyplývající ze služebního
poměru jsou především náležitosti
peněžní; služební příjem
se přitom skládá ze složek, stanovených
zákonem. Protože ne vždy musí služební
příjem všechny tyto náležitosti
obsahovat, je třeba nárok na jejich pobírání
specifikovat v prováděcím předpisu,
včetně jejich výše. Současně
zákon počítá i s náležitostmi,
které se policistům poskytují zejména
ve formě pomůcek pro výkon služby; i
na tento okruh náležitostí se vztahuje uvedené
zmocnění. Ustanovení zároveň
zakotvuje dosavadní úpravu splatnosti služebního
příjmu.
K § 57:
Srážky ze služebního příjmu
v návrhu jsou převzaty z původní právní
úpravy s přihlédnutím k obecné
úpravě pracovněprávních vztahů.
K § 58:
Návrh stanoví pouze výčet výdajů,
které - pokud souvisí s výkonem služby
- budou policistovi hrazeny. Podrobnosti se předpokládá
stejně jako v pracovně právních vztazích
upravit prováděcím předpisem.
K § 59:
Ustanovení umožňuje ministrovi vnitra ČR
poskytnout policistovi, který se nezaviněně
dostal do těžko řešitelné tíživé
životní situace, k jejímu překonání
finanční výpomoc.
K § 60 až 62:
Ustanovení upravují povinnosti služebních
funkcionářů i policistů v oblasti
bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu
služby; formou odkazu se řeší též
otázky dozoru nad bezpečností a ochranou
zdraví při práci.
K § 63:
Zákon stanoví základní úkoly
policie při vytváření podmínek,
které policistům umožňují plnit
úkoly. Navrhované ustanovení je zaměřeno
na snížení rizika spojeného s profesí
policisty.
K § 64:
Výkon funkcí v policii předpokládá
jak rozšiřování vzdělání,
tak i jeho doplňování v souladu s potřebami
stále narůstajících nároků
řádného výkonu služby. Na druhé
straně však je nutné, aby policista, kterému
policie umožnila získání nebo zvýšení
kvalifikace, tuto kvalifikaci využíval v zájmu
kvalitnějšího plnění služebních
úkolů. Z těchto důvodů je třeba
s policistou uzavřít dohodu o náhradě
nákladů, které byly policií vynaloženy
na rozšíření nebo zvýšení
jeho vzdělání. Je však třeba
brát v úvahu i situace, kdy policista bez svého
zavinění bude nucen služební poměr
ukončit. V těchto případech povinnost
náhrady vynaložených nákladů
ze zákona zanikne. Podrobnější úprava
se svěřuje prováděcímu předpisu.
K § 65:
Uložení svršků a jiných osobních
předmětů je koncipováno, oproti zákoníku
práce a předchozí právní úpravě,
podstatně úžeji, neboť došlo k odstranění
povinnosti policie zajistit úschovu dopravních prostředků
policistů. Vychází se ze skutečnosti,
že tato povinnost byla v mnoha případech pouze
deklaratorního charakteru, neboť faktické poměry
na mnoha útvarech objektivně neumožňovaly
její plnění.
K § 66:
Jednou z významných forem péče o policisty
je preventivní rehabilitace, která přispívá
k obnovení a upevnění jejich zdravotního
stavu. Vzhledem k tomu, že se preventivní rehabilitace
nebude vztahovat na všechny policisty, předpokládá
se bližší úprava podmínek v prováděcím
předpisu.
K § 67:
Navrhované ustanovení opravňuje lékařskou
komisi stanovit zdravotní klasifikaci policisty a omezení
pro výkon služby, aby nedocházelo ke zhoršení
jeho zdravotního stavu.
K § 68 až 74:
Navrhovaná ustanovení vychází ze skutečnosti,
že v policii konají službu i ženy. Z tohoto
důvodu je třeba zaručit jim specifické
podmínky služby, které však odpovídají
zákonné úpravě v obecně závazných
předpisech platných pro ženy v pracovním
poměru.
Návrh přiznává práva, která
náleží policistkám - matkám,
i osamělým policistům, kteří
trvale pečují o dítě mladší
15 let, neboť tito se za stávající právní
úpravy dostávali do svízelných situací,
které museli často řešit i žádostí
o uvolnění ze služebního poměru.
K § 75 až 102:
Návrh ustanovení, která upravují odpovědnost
za škodu, a to jak odpovědnost policisty vůči
policii, tak odpovědnost policie vůči policistovi,
v podstatě přebírají dosavadní
úpravu. Navrhované změny byly většinou
vyvolány změnami v obecně závazných
právních předpisech, které tuto oblast
upravují.
Navrhuje se, v souladu se zákoníkem práce,
rozšířit okruh případů,
ve kterých policista neodpovídá za způsobenou
škodu (§ 81). Navrhuje se též rozšířit
okruh případů kdy rozsah náhrady škody
není omezen o případ zneužití
jiných návykových látek než je
alkohol (§ 82).
Zcela nově je koncipována náhrada škody
při společné odpovědnosti za schodek,
a to tak, že u jednotlivých podřízených
subjektů není výše náhrady škody
omezena jedním hrubým měsíčním
služebním příjmem, což je v podstatě
méně, než rozsah náhrady v případech,
kdy policista způsobí škodu z nedbalosti (§
83). Návrh umožňuje služebnímu
funkcionáři upustit od vymáhání
části náhrady škody, jestliže policista
toto kompenzuje dosahováním mimořádných
výsledků při plnění služebních
povinností (§ 86).
Jako nemoc z povolání se nově navrhuje odškodňovat
i ty nemoci, které vznikly před jejich zařazením
do seznamu nemocí z povolání, a to až
za dobu tří let zpětně.
Veškerá ustanovení, která odkazují
na vznik škody v souvislosti s opilostí policisty,
je navrhováno doplnit o zneužití jiných
návykových látek.
S přihlédnutím ke zvýšenému
ohrožení života a zdraví policistů
v úzké souvislosti s nárůstem cen
životních potřeb se navrhuje zvýšit
minimální i maximální částky
jednorázového mimořádného odškodnění
služebního úrazu, který má za
následek invaliditu policisty nebo změnu jeho schopnosti
k výkonu služby (§ 92).
V souladu se změnou pracovněprávních
předpisů se doporučuje zvýšit
částky jednorázového odškodnění
pozůstalých (§ 94).
Doporučuje se též zmocnit vládu České
republiky, aby v souladu se změnami ve služebním
příjmu upravovala podmínky, výši
a způsob náhrady za ztrátu na služebním
příjmu náležející policistům
po skončení neschopnosti ke službě vzniklé
služebním úrazem nebo nemocí z povolání
(§ 96). Stejně tak se doporučuje umožnit
ministerstvu vnitra po projednání s ministerstvem
financí upravit výši jednorázového
mimořádného odškodnění
jinak (§ 96).
V návrhu je zvýšena částka, kterou
je omezena odpovědnost policie za škodu na odložených
věcech, a to v souladu s obecně platnými
pracovněprávními předpisy (§
97).
Nově, též v souladu s pracovněprávními
předpisy, je upravena možnost policie, která
uhradí škodu při nemoci z povolání,
domáhat se náhrady vůči všem
zaměstnavatelům, u kterých postižený
policista pracoval nebo konal službu za podmínek,
při nichž vzniká nemoc z povolání
(§ 102).
K § 103:
V navrhovaném ustanovení jsou shrnuty všechny
existující způsoby skončení
služebního poměru. S výjimkou skončení
služebního poměru úmrtím policisty
jsou ostatní způsoby skončení služebního
poměru konkretizovány v následujících
ustanoveních.
K § 104:
Návrh podstatně zjednodušuje skončení
služebního poměru ve zkušební době,
které nazývá zrušením. S přihlédnutím
k návrhu značně zkrácené zkušební
doby (oproti dřívější právní
úpravě) se zkracuje i doba, která uplyne
od doručení rozhodnutí služebního
funkcionáře o zrušení služebního
poměru nebo od písemného podání
policisty.
K § 105:
Uvolnění je způsob skončení
služebního poměru, který je založen
zcela na vůli policisty; návrh stanoví formu
žádosti a lhůtu skončení služebního
poměru. Jde o institut převzatý z dosavadní
úpravy s tím, že v zájmu sblížení
postavení policistů a ostatních zaměstnanců
se uvedenou lhůtu navrhuje v porovnání s
dosavadní úpravou výrazně zkrátit.
K § 106 až 109:
Propuštění policisty ze služebního
poměru je jednostranným právním úkonem
příslušného služebního funkcionáře.
Aby byla zachována právní jistota každého
policisty, je třeba tento institut podrobně upravit,
zejména co do důvodů propuštění
a počítání objektivních lhůt,
stanovení náležitostí rozhodnutí
o propuštění a okruhu případů,
kdy policistu nelze propustit (tzv. ochranná doba).
Návrh počítá i s možností
propuštění policisty, který porušil
povinnost zdržet se po dobu trvání služebního
poměru jakékoliv výdělečné
činnosti zejména činnosti podnikatelské
(s výjimkami stanovenými přímo zákonem),
anebo zákaz členství v politické straně
či hnutí. Za podnikatelskou činnost se pro
účely tohoto zákona předpokládá
považovat výlučně aktivní podnikání,
nikoliv pouhou majetkovou účast na podnikání.
K § 110:
Navrhované ustanovení řeší případy,
kdy by mohlo dojít ke zrušení rozhodnutí
o skončení služebního poměru
policisty, zpravidla v případech změny rozhodnutí
v rámci odvolacího řízení,
na základě obnovy řízení, přezkoumání
rozhodnutí mimo odvolací řízení
nebo na základě přezkoumání
rozhodnutí soudem.
K § 111:
Ustanovení upravuje skončení služebního
poměru v případech, kdy soud vysloví
trest ztráty vojenské hodnosti; návrh je
převzat z dosavadní úpravy.
K § 112:
Návrh obsahuje úpravu skončení služebního
poměru policisty přijatého do služebního
poměru na dobu určitou. Zároveň se
však počítá i s možností,
že policista pokračuje ve službě i po
uplynutí sjednané doby s tím, že se
tak původní služební poměr mění
na služební poměr na dobu neurčitou;
jde o úpravu obdobnou úpravě pracovněprávní.
K § 113:
Toto ustanovení upravuje vydávání
posudku o služební činnosti policisty a potvrzení
o zaměstnání.
K § 114 až 121:
Nároky související se skončením
služebního poměru policisty jsou konstruovány
na zásadě zásluhovosti, jak to vyplývá
i z jejich odstupňování podle počtu
let, které policista strávil ve služebním
poměru. V tomto smyslu jsou tyto nároky výrazně
omezeny v závislosti na důvodech skončení
služebního poměru, neboť tento důvod
může do jisté míry negovat předchozí
zásluhy policisty. Toto omezování lze chápat
i v jistém smyslu jako prevenci proti porušování
služebních povinností ze strany policisty.
Návrh doporučuje určité zvýšení
nároků, které je odůvodněno
zvýšením rizika služby, kdy policisté
zakročují proti stále bezohlednějším
pachatelům trestné činnosti, stejně
tak jako odstraněním institutu umisťování
v civilním povolání, čímž
se ministerstvo zprostilo povinnosti obstarat policistovi vhodné
zaměstnání. V souvislosti se ztrátou
původní kvalifikace a situací na trhu pracovních
sil je nutné policistovi, jehož služební
poměr končí, částečně
finančně umožnit přechod a uplatnění
se ve zvoleném povolání. Je třeba
vzít v úvahu, že právní úprava
hmotného zabezpečení pracovníků
při organizačních změnách,
obsažená ve vyhlášce FMPSV č. 195/1989
Sb., se nevztahuje na policisty.
Institut odchodného zabezpečuje uvolňované
a propouštěné policisty (avšak pouze v
některých případech) bezprostředně
po skončení služebního poměru.
Platové vyrovnání je dávkou, která
po dobu dvanácti měsíců umožňuje
(finančně) bývalému policistovi obnovit
svou původní profesi nebo se rekvalifikovat.
Příspěvek za službu je dávkou
trvalejšího charakteru, která náleží
policistovi v závislosti na důvodech skončení
služebního poměru a v závislosti na
počtu let, po které setrval ve služebním
poměru. Opětovně se jedná o dávku,
která částečně odstraňuje
negativní důsledky ztráty původní
občanské kvalifikace policisty.
Při úpravě nároků bylo přihlíženo
k obdobným nárokům, upraveným v minulosti,
a to i za I. republiky, a k obdobné právní
úpravě v sousedních státech (Rakousko,
SRN).
Podrobnosti úpravy nároků spojených
se skončením služebního poměru
je navrženo svěřit ministerstvu vnitra.
K § 122 až 138:
Ustanovení o řízení ve věcech
služebního poměru jsou v souladu s obecnými
zásadami řízení, platnými pro
řízení o právech a povinnostech občanů.
Z dosavadní právní úpravy byly převzaty
instituty, které se v průběhu realizace zákona
osvědčily a ani v současné době
nekolidují s prováděnými změnami
právního řádu. V některých
případech návrh zákona přímo
odkazuje na právní předpisy, které
upravují totožnou nebo obdobnou problematiku u pracovníků
v pracovním poměru.
Navrhuje se taxativně stanovit náležitosti
rozhodnutí a oproti současnému stavu, v zájmu
posílení právní jistoty policisty,
i povinnost služebního funkcionáře doručit
rozhodnutí policistovi (§ 124).
K § 139 a 140:
Zcela novým prvkem v úpravě služebního
poměru policistů je úprava vztahů
služebních funkcionářů a odborových
orgánů.
Demonstrativně jsou vymezeny povinnosti služebních
funkcionářů ve vztahu k odborovým
orgánům. Podrobnosti o spolupráci a okruh
odborových funkcí, k jejichž výkonu
budou policisté dlouhodobě uvolněni se navrhuje
upravit dohodou mezi ministrem a odborovým svazem policistů.
K § 141 až 155:
V části druhé jsou obsažena společná
ustanovení, která zahrnují úpravu
neplatnosti právního úkonu (§ 141),
promlčení a zániku práva (§ 142),
promlčecí doby (§ 143 až 146), neoprávněného
majetkového prospěchu (§ 147) a zápočtu
doby zaměstnání (§ 149). Uvedená
ustanovení se podstatně neliší od právní
úpravy podle zákoníku práce nebo jiných
právních předpisů, které tuto
problematiku upravují. Odkaz na postup podle jednotlivých,
taxativně stanovených ustanovení zákoníku
práce umožňuje redukovat počet ustanovení
návrhu zákona o služebním poměru
policistů, neboť se jedná o ustanovení
obecného charakteru, méně frekventovaná,
která však každý zákon, který
obdobnou problematiku upravuje, musí obsahovat např.
ustanovení o zastupování, počítání
lhůt apod.
Zcela nově je do návrhu vloženo ustanovení,
které zakazuje policistovi být členem politické
strany nebo politického hnutí či v jejich
prospěch vyvíjet jakoukoliv činnost, pokud
tato nesouvisí s jeho služební činností
(§ 148 odst. 1). Stejně tak je nově koncipováno
omezení jakékoli výdělečné
činnosti, jež by mohla ohrozit plnění
služebních úkolů (§ 148 odst. 2).
Zcela nově se časově omezuje prominutí
podmínky vysokoškolského právnického
vzdělání pro výkon funkce vyšetřovatele,
které bylo uděleno podle dosavadní právní
úpravy (§ 153 odst. 6 a 7).
Samostatně (§ 154) počítá návrh
též s možností propustit policistu v případě,
kdy vyjde nepochybně najevo, že v minulosti porušil
své povinnosti tak hrubým způsobem, že
nelze mít nadále důvěru zejména
v jeho morální způsobilost být příslušníkem
Policie České republiky. Jde o výjimečné
ustanovení, jehož platnost se navrhuje omezit a výkon
příslušného oprávnění
právě pro jeho výjimečnost se navrhuje
svěřit pouze ministru vnitra.
Návrh též počítá s řešením
nároků, které vzniknou občanům
při znovupřijetí do služebního
poměru či při přijetí po předchozí
službě v taxativně uvedených ozbrojených
bezpečnostních sborech (§ 150).
K § 156:
V zájmu zajištění plynulého přechodu
na režim podle nové právní úpravy
zejména v oblasti financování se doporučuje
stanovit účinnost zákona k prvnímu
dni kalendářního měsíce. Vzhledem
k tomu, že návrh zásadně nenarušuje
kontinuitu čs. právního řádu
ve věcech právní úpravy služebního
poměru, postačí zároveň stanovit
minimální legisvakanci.
Zpracoval: | JUDr. Karel KOTAČKA |
ředitel legislativního | |
odboru MV ČR |