/1/ Neplatný je právní úkon,
a/ který se svým obsahem nebo účelem
příčí zákonu nebo jej obchází
nebo se jinak příčí zájmům
společnosti,
b/ který nebyl učiněn svobodně, vážně,
určitě nebo srozumitelně,
c/ kterým se policista předem vzdává
svých práv,
d/ který učinil policista jednající
v duševní poruše, která ho činí
k tomuto právnímu úkonu nezpůsobilým,
e/ nemá-li ten, kdo jej učinil, způsobilost
k právním úkonům.
/2/ Právní úkon, který nebyl učiněn
formou předepsanou tímto zákonem, je neplatný,
jen stanoví-li to tento zákon.
/3/ Vztahuje-li se důvod neplatnosti jen na část
právního úkonu, je neplatná jen tato
část, pokud z povahy právního úkonu,
z jeho obsahu nebo z okolností, za nichž k němu
došlo, nevyplývá, že tuto část
nelze oddělit od ostatního obsahu.
/1/ Právo se promlčí, jestliže nebylo
uplatněno v době v tomto zákoně stanovené.
K promlčení se přihlédne jen jestliže
se ten, vůči němuž se právo uplatňuje,
promlčení dovolá; v takovém případě
nelze promlčené právo tomu, kdo je uplatňuje,
přiznat.
/2/ Právo na náhradu za ztrátu na služebním
příjmu a za ztížení společenského
uplatnění z důvodu služebního
úrazu nebo nemoci z povolání nebo za jiné
škody na zdraví, právo na náhradu nákladů
na výživu pozůstalých a na příspěvek
za službu se nepromlčuje; nároky na jednotlivá
plnění z nich vyplývající se
však promlčují ve lhůtách uvedených
v § 145 odst. 2 a 3.
/3/ K zániku práva proto, že nebylo ve stanovené
lhůtě vykonáno, dochází jen
v případech uvedených v § 36 odst. 1,
§ 97 odst. 3 a § 106 odst. 3; k zániku práva
se přihlédne, i když to není v řízení
namítáno.
/4/ Jestliže policista uplatní své právo
a v zahájeném řízení řádně
pokračuje, promlčecí doba po dobu řízení
neběží. Totéž platí i o
právu, které bylo pravomocně přiznáno,
a pro které se vede řízení k výkonu
rozhodnutí.
/1/ Promlčecí doba počíná běžet
ode dne, kdy právo mohlo být uplatněno poprvé.
/2/ Bylo-li dohodnuto plnění ve splátkách,
počíná běžet promlčecí
doba jednotlivých splátek ode dne jejich splatnosti.
Stane-li se pro nesplnění některé
ze splátek splatnou celá dlužná částka,
počne běžet promlčecí doba ode
dne splatnosti nesplněné splátky.
/1/ Pokud tento zákon nestanoví jinak, činí
lhůta k uplatnění peněžitých
nároků ze služebního poměru tři
roky.
/2/ Jde-li o opětující se plnění,
činí lhůta k uplatnění nároku
na jednotlivá plnění tří roky
od jejich splatnosti.
/3/ Lhůta k uplatnění nároku na náhradu
škody činí dva roky; počne běžet
ode dne, kdy se poškozený doví o tom, že
škoda vznikla, a o tom, kdo za ni odpovídá.
Nárok na náhradu škody se však promlčí,
nebyl-li uplatněn ve lhůtě tří
let, a jde-li o škodu způsobenou úmyslně,
ve lhůtě deseti let ode dne, kdy došlo k události,
z níž škoda vznikla; to neplatí, jde-li
o škodu na zdraví.
/1/ Bylo-li právo přiznáno pravomocným
rozhodnutím, promlčuje se za deset let ode dne,
kdy mělo být podle rozhodnutí plněno.
/2/ Bylo-li právo tím, kdo je povinen plnit, písemně
uznáno co do důvodu i výše, promlčuje
se za deset let ode dne, kdy k uznání došlo;
byla-li však v uznání uvedena lhůta
k plnění, běží promlčecí
doba od uplynutí této lhůty. Zástavní
právo se promlčuje za deset let.
/3/ Promlčecí doba uvedená v předchozích
odstavcích platí i pro jednotlivé splátky,
na něž bylo plnění v rozhodnutí
nebo v uznání práva rozloženo; promlčecí
doba u jednotlivých splátek počíná
běžet ode dne jejich splatnosti.
/4/ Úroky a opětující se plnění
pravomocně přiznaná nebo písemně
uznaná, jejichž splatnost nastala po právní
moci rozhodnutí nebo po uznání, se promlčují
za tři roky ode dne jejich splatnosti.
Nárok na vrácení jednotlivých splátek
příspěvku poskytnutých neprávem
nebo v nesprávné výši se promlčuje
za tři roky ode dne, kdy plátce tohoto příspěvku
zjistil, že příspěvek byl poskytnut
neprávem nebo v nesprávné výši,
nejpozději za deset let od jeho výplaty. Promlčecí
doba neběží, jsou-li z příspěvku
prováděny srážky na úhradu částky
vyplacené neprávem.
/1/ Získá-li policista neoprávněný
majetkový prospěch na úkor majetku policie
anebo ministerstvo nebo policie na úkor policisty, musí
jej vydat.
/2/ Neoprávněně získaným majetkovým
prospěchem je prospěch získaný plněním
bez právního důvodu nebo plněním
na základě neplatného právního
úkonu. Neplatnost právního úkonu nemůže
být policistovi na újmu, pokud neplatnost nezpůsobil
výlučně sám; vznikne-li policistovi
následkem takového neplatného právního
úkonu škoda, jsou ministerstvo nebo policie povinni
ji nahradit.
/3/ Vrácení neprávem vyplacených částek
může však služební funkcionář
na policistovi požadovat jen, jestliže policista věděl
nebo musel z okolností předpokládat, že
jde o částky nesprávně určené
nebo omylem vyplacené, a to ve lhůtě do tří
let ode dne jejich výplaty.
/1/ Po dobu služebního poměru nesmí
být policista členem politické strany nebo
být činným v politickém hnutí
[Zákon č. 424/1991 Sb., o politických
stranách a politických hnutích.] ani
vyvíjet v jejich prospěch jakoukoliv činnost,
která nesouvisí s plněním jeho služebních
úkolů.
/2/ Po dobu trvání služebního poměru
nesmí policista vykonávat podnikatelskou [Zákon
č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání.
Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.]
nebo jinou výdělečnou činnost; za
výdělečnou činnost se pro účely
tohoto zákona nepovažuje správa vlastního
majetku, činnost publicistická, literární,
umělecká, vědecká a činnost
jednorázová nebo krátkodobá, jejíž
výkon nemůže ohrozit plnění služebních
úkolů policisty.
Policistům se do doby trvání služebního
poměru rozhodné pro přiznání
nároků vyplývajících ze služebního
poměru započítávají doby, pokud
byly započteny podle dosavadních předpisů.
/1/ Jestliže byl do služebního poměru
přijat občan, který byl ve služebním
poměru příslušníka Policejního
sboru Slovenské republiky nebo ve služebním
poměru příslušníka Federálního
policejního sboru a Sboru hradní policie, započítává
se mu délka služby a nároky s tím spojené
v rozsahu, jakoby konal tuto službu v policii.
/2/ Odstavec 1 se použije i ve vztahu k občanům,
kteří již byli ve služebním poměru
příslušníka policie.
Na služební poměr policistů se použije
obdobně těchto ustanovení zákoníku
práce č. 65/1965 Sb., ve znění pozdějších
předpisů: § 10, § 11 odst. 1, § 12,
§ 14 až 17, § 94, § 110a, § 120 odst.
1, 2, 4 a 5, § 143 odst. 6, § 153 odst. 3, § 157
až 161, § 241, § 244, § 245 odst. 1 až
3, § 246 až 260, § 262, § 265 až 266a,
§ 273 a § 274 odst. 1.
Tvrdosti, které by se vyskytly při provádění
tohoto zákona, pokud jde o odchodné, platové
vyrovnání a příspěvek za službu,
může odstraňovat ministr.
/1/ Podle tohoto zákona se posuzují též
služební poměry vzniklé před
jeho účinností, pokud tento zákon
nestanoví jinak.
/2/ Ve vztahu k policistům povolaným k plnění
úkolů ministerstva vykonává práva
a povinnosti policie podle tohoto zákona ministerstvo [§
51 zákona ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii
České republiky].
/3/ Podle dosavadních předpisů se posuzují
nároky vzniklé ze služebního poměru,
pokud služební poměr skončil, do dne
účinnosti tohoto zákona a právní
úkony týkající se vzniku, změny
a skončení služebního poměru
učiněné před dnem účinnosti
tohoto zákona a jejich právní účinky,
i když nastanou po tomto dni, jakož i lhůty,
které počaly běžet před tímto
dnem.
/4/ Řízení ve věcech služebního
poměru zahájená před nabytím
účinnosti tohoto zákona provedou a o opravných
prostředcích rozhodnou služební funkcionáři
příslušní podle tohoto zákona
a způsobem stanoveným v tomto zákoně.
/5/ Byla-li podle dosavadních předpisů určena
zkušební doba delší než 12 měsíců,
posuzuje se ke dni účinnosti tohoto zákona
jako by byla určena v délce 12 měsíců.
Pokud takto posuzovaná zkušební doba uplynula
již před nabytím účinnosti tohoto
zákona, posuzuje se, jako by uplynula dnem účinnosti
tohoto zákona.
/6/ Prominutí podmínky vysokoškolského
právnického vzdělání pro výkon
funkce vyšetřovatele, udělené podle
dosavadního zákona, pozbývá platnosti
dnem 31. prosince 1995.
/7/ Podmínku vysokoškolského právnického
vzdělání může ministr na přechodnou
dobu prominout, jestliže policista jinak dává
záruku řádného výkonu funkce
vyšetřovatele.
/8/ Příspěvek za službu, na který
vznikl nárok podle dosavadních předpisů,
se považuje za příspěvek za službu
podle tohoto zákona, a to ve výši, v jaké
byl přiznán. Dnem účinnosti tohoto
zákona se příspěvek za službu
zvýší stejným způsobem, jakým
byl zvýšen částečný invalidní
důchod v roce 1991.
/9/ Povolení nosit služební stejnokroj s odlišujícím
označením udělené podle dosavadních
předpisů se zrušuje.
Ministr může propustit policistu ze služebního
poměru po uplynutí lhůt podle § 106
odst. 3, nejpozději však do 31. prosince 1993, jestliže
policista pozbyl porušením svých povinností,
kterého se dopustil v době před účinností
tohoto zákona, důvěry natolik, že nápravy
nelze dosáhnout za trvání služebního
poměru.
Ve vztahu k policistům pozbývá platnosti
1. zákon č. 100/1970 Sb., o služebním
poměru příslušníků Sboru
národní bezpečnosti, ve znění
pozdějších předpisů,
2. nařízení ministra vnitra Československé
socialistické republiky č. 26 ze dne 7. prosince
1983 o řízení ve věcech služebního
poměru příslušníků Sboru
národní bezpečnosti (reg. částka
12/1984 Sb.).
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem
Obecná část
V souladu s čl. 27 ústavního zákona
o československé federaci přijala Česká
národní rada dne 21. června t. r. zákon
o Policii České republiky s tím, že
služební poměr policistů se řídí
zvláštním zákonem, tj. zákonem
č. 100/1970 Sb., o služebním poměru
příslušníků Sboru národní
bezpečnosti, ve znění pozdějších
předpisů. Šlo o přechodné opatření,
neboť s ohledem na již citovanou ústavněprávní
úpravu musí být problematika služebního
poměru příslušníků Policie
České republiky upravena zákonem České
národní rady.
Návrh vychází z materiálů,
připravených společnými pracovními
orgány federálního ministerstva vnitra, ministerstva
vnitra České republiky a ministerstva vnitra Slovenské
republiky, zřízenými již v roce 1990
k přípravě návrhu zákona o
služebním poměru policistů. Při
jeho konečné úpravě byly též
zohledněny výsledky projednávání
návrhů právních úprav služebního
poměru příslušníků ozbrojených
bezpečnostních sborů ČSFR a SR tak,
aby zejména v oblasti základních právních
a sociálních jistot policistů a nároků
spojených se služebním poměrem nebylo
zásadních rozdílů mezi postavením
příslušníků Policie České
republiky v porovnání s ostatními ozbrojenými
bezpečnostními sbory. Tento postup je plně
odůvodněn zájmem o stabilizaci policistů
ve služebním poměru k Policii České
republiky.
Východiskem pro dopracování návrhu
bylo též usnesení České národní
rady z 19. června 1991 ke zprávě ministra
vnitra České republiky o bezpečnostní
situaci v České republice, v němž byly
formulovány základní požadavky České
národní rady na novou právní úpravu
služebního poměru a praktický výkon
personální politiky v ministerstvu vnitra a policii.
S přihlédnutím ke shora uvedeným skutečnostem
pak návrh zejména
- jednoznačně formuluje požadavky kladené
na policisty v zájmu kvalitního a kvalifikovaného
výkonu služby s důrazem na odbornost, fyzickou
a duševní způsobilost a naprostou bezúhonnost;
- jednoznačně vyjadřuje požadavek politické
nezávislosti a nestrannosti policisty;
- posiluje právní a sociální jistoty
policistů, umožňuje působení
odborových organizací policistů v policii
a stanoví jeho meze;
- vytváří předpoklady pro udržení
a zvýšení akceschopnosti policie zdůrazněním
disciplíny a vztahů nadřízenosti a
podřízenosti ve služebním poměru;
- řeší otázky postihu policistů
za nedbalý výkon služby i možnost postihu
těch policistů, o nichž vyjde najevo, že
se v minulosti dopustili jednání neslučitelného
s požadovanými morálními vlastnostmi
policisty.
Návrh v některých případech
odkazuje na úpravu podle zákoníku práce,
pokud zvláštní úprava pro potřeby
služebního poměru není nutná
nebo zvláštní povahou tohoto poměru
odůvodněná.
V souvislosti s přípravou návrhu zákona
byla zvažována i otázka tzv. "zcivilnění"
některých funkcí v útvarech Policie
České republiky a v ministerstvu, které dosud
vykonávají pracovníci ve služebním
poměru. Vzhledem k tomu, že dosud nebyl přijat
odpovídající zákon (např. zákon
o tzv. "státní službě"), nepodařilo
se najít právně schůdné řešení;
v současnosti by totiž bylo nutné vázat
pracovníky ať již v ministerstvu, tak i v útvarech
Policie ČR, pouze ustanoveními zákoníku
práce, který je však z hlediska zajištění
funkcí v oblasti vnitřního pořádku
příliš volným. Faktického "zcivilnění"
ministerstva bylo dosaženo již jeho organizačním
oddělením od vlastního řízení
činnosti Policie České republiky i výkonu
služby. Ministerstvo tak ve vztahu k Policii České
republiky vykonává pouze státní správu.
Teprve v návaznosti na další vývoj v
oblasti úpravy pracovněprávních poměrů
zaměstnanců státní správy (a
tato úprava je podle čl. 22 ústavního
zákona o čs. federaci v legislativní působnosti
FS ČSFR) bude možné většinu funkcí
v ministerstvu a v rámci Policie České republiky
pak (např. celou kriminální službu,
aparát vyšetřování a tzv. servis)
do tohoto druhu pracovněprávního vztahu převést.
Navrhovaná právní úprava služebního
poměru příslušníků Policie
České republiky si, dle kvalifikovaného odhadu,
vyžádá v případě prodloužení
řádné dovolené (§ 43) zvýšení
tabulkových počtů o cca 600 míst,
což při průměrných osobních
nákladech cca 70.000 Kčs na jednoho policistu bude
vyžadovat náklad cca 42 milionů Kčs
ročně. Uvedený odhad vychází
ze současných stavů policie. Vezmeme-li však
v úvahu, že početní stavy nejsou naplněny
a existuje reálný předpoklad zvýšení
počtů policistů, nešlo by ve skutečnosti
o zvýšení nákladů, neboť
by bylo možné čerpat tuto delší
výměru řádné dovolené,
aniž by došlo k ohrožení plnění
služebních úkolů.
Odchodné (§ 110) v tom smyslu, jak je v návrhu
koncipováno, je dávkou, která má částečně
přispět k zařazení policisty zpět
do civilní profese, kterou léta nevyužíval,
neboť podle koncepce návrhu odpadá služebním
funkcionářům povinnost umístit jej
v odpovídající civilní profesi. Realizace
uvedeného návrhu si vyžádá nové
náklady ve výši cca 20 milionů Kčs
ročně.
Příspěvek za službu (§ 112), který
je dávkou trvalejšího charakteru, částečně
kompenzující ztrátu kvalifikace, ke které
u policisty v průběhu trvání služebního
poměru dochází, si v případě
schválení návrhu vyžádá
cca 13 milionů Kčs ročně.
Celkem si výše uvedené návrhy změny
vyžádají dodatečné náklady
ve výši cca 75 milionů Kčs ročně.
Platové vyrovnání (§ 111) ve smyslu
předloženého návrhu však obsahuje
návrh zkrácení doby po kterou bylo vypláceno;
realizace by přinesla úsporu 2 miliony Kčs
ročně.
Celkové náklady související s realizací
navrhované právní úpravy budou činit
cca 73 milionů Kčs.
K jednotlivým ustanovením
K § 1 a 2:
Úvodní ustanovení vymezují účel
zákona, jímž je upravit služební
poměr příslušníků Policie
České republiky, a zároveň stanoví,
že policisté jsou ve služebním poměru
k policii.
Návrh dále stanoví, kdo a v jakém
rozsahu jedná jménem policie ve věcech služebního
poměru a stanoví základní oprávnění
služebních funkcionářů v těchto
věcech.
K § 3 až 5:
Zákon stanoví podmínky pro přijetí
občana do služebního poměru k policii;
tyto podmínky lze charakterizovat jako způsobilost
občana pracovat ve státní službě.
Tyto podmínky musí policista splňovat po
celou dobu trvání služebního poměru.
Pozdější ztráta způsobilosti
může být důvodem pro propuštění
policisty ze služebního poměru. Bezúhonnost
je třeba chápat v širším pojetí,
a to jak bezúhonnost občanskou, tak i bezúhonnost
trestní. Jedním ze specifických rysů
služebního poměru je skutečnost, že
se zakládá jednostranným právním
úkonem služebního funkcionáře,
čímž se vznik služebního poměru
zřetelně odlišuje od vzniku pracovního
poměru.
Návrh zákona upravuje náležitosti rozhodnutí
o přijetí uchazeče do služebního
poměru. Zároveň se navrhuje stanovit okolnosti,
za kterých služební poměr nevznikne,
byť by rozhodnutí o přijetí uchazeče
bylo vydáno a doručeno.
K § 6:
Návrh přebírá institut služební
přísahy, jejímž složením
policista slavnostním způsobem deklaruje svou vůli
obětavě plnit služební povinnosti při
ochraně svěřených zájmů
a ve prospěch veřejnosti až po nasazení
vlastního života. Při jejím nesložení
služební poměr nevznikne. Přísaha,
kterou policisté složili podle dosavadních
předpisů, se považuje za služební
přísahu podle tohoto zákona.
K § 7:
Z dosavadní právní úpravy je převzat
institut zkušební doby. Zákon zároveň
upravuje zákaz zařazení policisty v této
době do samostatného výkonu služby bezpečnostní
povahy; tím je sledován jak zájem občanů,
aby vůči nim nezakročoval policista, který
dosud nezískal teoretickou ani praktickou způsobilost
k výkonu služby, tak i zájem policie, aby vůči
občanské veřejnosti vystupovali pouze plně
kvalifikovaní policisté a tím došlo
k maximálnímu omezení chybných zákroků.
K § 8:
Služební poměr policistů je konstruován,
odlišně od pracovněprávního poměru,
na principech obdobných jaké obsahovala za první
republiky (obdobně v zemích tzv. kontinentálního
systému) tzv. "státní služba".
Jde zejména o to, že vznik, změny a skončení
tohoto vztahu nejsou koncipovány na smluvní bázi,
ale dochází k nim rozhodnutím. Z dalších
odlišností je možné upozornit na monokratický
systém řízení (obdobně jako
je tomu v soustavě prokuratur).
Oproti jiným modelům obvyklým v zemích
kontinentálního systému, sestává
Policie ČR jak z tzv. pořádkových
jednotek (pořádková a dopravní služba),
které jsou v uvedených zemích (u nás
obdobně jako četnictvo v období tzv. první
republiky) organizovány vyloženě na vojenských
principech, tak i dalších služeb (např.
kriminální, správní) a navíc
útvarů vyšetřování, jejichž
příslušníci by mohli být v jiném
druhu pracovněprávního vztahu. Pro tyto příslušníky
by v úvahu přicházela tzv. státní
služba. Takový zákon však dosud přijat
nebyl a řešení tohoto problému zákonem
ČNR brání ustanovení čl. 22
ústavního zákona o čs. federaci, které
svěřuje úpravu pracovněprávních
vztahů do působnosti federace. Za této situace
nezbylo, než všechny služby Policie ČR podřadit,
pokud jde o zaměstnanecký vztah, služebnímu
poměru pro příslušníky ozbrojeného
bezpečnostního sboru. Při této koncepci
však bylo nutné zachovat určité vojenské
instituty, jako jsou např. vojenské hodnosti. Úvaha
vychází z toho, že Policie ČR, jako
ozbrojený bezpečnostní sbor, navazuje podle
branného zákona na soustavu ozbrojených sil
ČSFR. Při určitých mimořádných
opatřeních může prezident ČSFR
tento sbor povolat k zvláštní službě
(§ 46 branného zákona). Přitom branný
zákon předpokládá, že Policie
ČR má (obdobně jako dříve SNB)
ve vztahu k jiným veřejným ozbrojeným
sborům (§ 2 odst. 1 cit. zák.) specifické
postavení. To je vyjádřeno zejména
ve speciálním ustanovení § 26 odst.
1 cit. zák., vztahujícím se na příslušníky
tohoto sboru, včetně možnosti uznat jejich
(vojenskou) hodnost, dosaženou v rámci trvání
služebního poměru. Aby byla zachována
kontinuita čs. právního řádu,
bylo nutné zachovat ještě po nějakou
dobu hodnosti policistů jako hodnosti vojenské s
tím, že se liší, pokud jde o praporčické
hodnosti (strážmistr, nadstrážmistr).
Navíc koncepce zákona, pokud jde o podřazení
policistů jurisdikci vojenských soudů, počítá
i se skončením služebního poměru
v případě, že policistovi bude soudem
uložen trest ztráty vojenské hodnosti.
K § 9 až 13:
Uvedená ustanovení upravují jmenování
do hodnosti při přijetí do služebního
poměru, a to v závislosti na vzdělání
a povyšování policistů po úspěšném
skončení zkušební doby. Jmenováním
se rozumí první udělení hodnosti při
přijetí do služebního poměru
a první udělení hodnosti při přechodu
ze skupiny praporčických hodností do skupiny
důstojnických hodností.
Zároveň se stanoví podmínky pro povýšení
policisty v praporčické nebo důstojnické
hodnosti a podmínky pro jmenování do hodnosti
občanů, kteří již byli ve služebním
poměru k Federálnímu policejnímu sboru,
Sboru hradní policie nebo k Policejnímu sboru Slovenské
republiky. Podrobnosti budou stanoveny v prováděcím
předpisu.
Zcela nově se navrhuje umožnit povýšit
nebo jmenovat do důstojnické hodnosti policistu,
který zahynul při plnění služební
povinnosti, čímž se legalizuje dosavadní
praxe.
K § 14:
Institut propůjčení hodnosti je vytvořen
pro případy, kdy policista zastává
významnou funkci, z jejíhož titulu reprezentuje
policii navenek, především ve styku s představiteli
státních nebo jiných orgánů
a organizací, avšak zejména vzhledem k délce
služebního poměru ještě odpovídající
hodnosti nedosáhl.
K § 15:
Služební hodnocení slouží obecně
k získání přehledu o průběhu
služby policisty; je základem pro veškeré
změny ve služebním poměru. Podrobnosti
o služebním hodnocení a příslušných
kritériích, zaměřených na posouzení
schopností, znalostí, odborných a morálních
kvalit, se navrhuje upravit prováděcím. předpisem;
cílem tohoto hodnocení je rovněž ověřit,
zda policista nadále splňuje podmínky, stanovené
pro přijetí k policii.