K č. 21:
Podle dosud platné úpravy (§ 99, 108 tr. zák.)
je státům světové socialistické
soustavy poskytována ochrana proti nejzávažnějším
útokům proti základům bezpečnosti
těchto států, neboť tyto útoky
ohrožují nepřímo i naši republiku.
Protože naše republika má neustále rostoucí
zájem na ekonomickém rozvoji všech států
světové socialistické soustavy, je třeba
poskytovat ochranu ekonomice těchto států
ve stejném rozsahu, v jakém se poskytuje ochrana
ekonomice naší.
Podniky se zahraniční majetkovou účastí
vytvářené podle zákona o podniku se
zahraniční majetkovou účastí
budou mít stejné postavení jako socialistické
organizace a je proto třeba jejich majetku poskytnout stejnou
ochranu, jakou má majetek v socialistickém celospolečenském
vlastnictví. Stejnou ochranu je třeba poskytnout
také majetku mezinárodních organizací.
K č. 22:
Podle schválených zásad mají být
ustanovení oddílu pátého, hlavy druhé,
uvedena do souladu s Pařížskou úmluvou
na ochranu průmyslového vlastnictví ze dne
20. března 1983; revidovanou v Bruselu dne 14. prosince
1900, ve Washingtonu dne 2. června 1911,v Haagu dne 6.
listopadu 1925, v Londýně dne 2. června 1934,
v Lisabonu dne 31. října 1958 a ve Stockholmu dne
14. července 1967 (vyhl. č. 64/1975 Sb. ve znění
vyhl. č. 81/1985 Sb.). Dosavadní úprava za
nekalou soutěž považovala pouze jednání,
které vážně ohrozí chod nebo
rozvoj podniku soutěžitele, což je v rozporu
s citovanou úmluvou, která zaručuje širší
ochranu soutěžitele před jeho poškozováním.
Provedenou úpravou se dostáváme ve zobecněné
poloze na stejnou úroveň. Dosavadní úprava
dále neposkytovala ochranu obchodnímu jménu,
což rovněž citovaná úmluva zaručuje.
Z tohoto důvodu potom dochází k doplnění
§ 150. Do společného ustanovení §
151 byla spojena ochrana poskytovaná vynálezu a
průmyslovému vzoru, když se měla na
zřeteli skutečnost, že v obou případech
se jedná o dílo vytvořené tvůrčí
prací. Toto pojetí § 151 současně
vychází z dikce zák. č. 84/1972 Sb.,
o objevech, vynálezech, zlepšovacích návrzích
a průmyslových vzorech.
K č. 25:
V rámci provedené revize mezinárodních
smluv z oblasti průmyslových a autorských
práv, kterými je ČSSR vázána,
byla zjištěna potřeba doplnit ustanovení
§ 152 tak, aby bylo plně v souladu s Všeobecnou
úmluvou o autorském právu revidovanou v Paříži
dne 24. 7. 1971 (vyhl. č. 134/1980 Sb.), v níž
se každý členský stát zavázal
učinit všechna opatření nutná
k zajištění dostatečné a účinné
ochrany práv autorů a všech ostatních
nositelů autorských práv.
K připomínce ministerstva kultury ČSR byla
ochrana poskytovaná nositelům autorského
práva rozšířena i na nositele práv
příbuzných právu autorskému.
Jde o práva výkonných umělců,
práva výrobců zvukových záznamů
a práva rozhlasových a televizních organizací
(zák. č. 35/1965 Sb.). Tato práva jsou spolu
s rozvojem zvukové a obrazové záznamové
techniky stále častěji porušována
tzv. pirátským nahráváním a
šířením takovýchto nahrávek,
což vážně poškozuje morálně
i ekonomicky oprávněné nositele těchto
práv. K účinnějšímu postihu
takových jednání byla současně
zvýšena i trestní sazba z dosavadních
šesti měsíců na jeden rok odnětí
svobody.
K č. 26:
Na trestné jednání spáchané
se zbraní stanoví dosavadní trestní
zákon zvýšenou trestní sazbu u trestných
činů útoku na veřejného činitele
(§ 155 tr. zák.), vydírání (§
235 tr. zák.), porušování domovní
svobody (§ 238 tr. zák.), zprotivení a donucení
k porušení vojenské povinnosti (§ 275
tr. zák.), urážky mezi vojáky (§
277, 278 tr. zák.). Praxe však ukázala, že
i u dalších trestných činů se
tato forma trestného jednání vyskytuje a
tento projev agresivity je nutno postihnout vzhledem k základní
skutkové podstatě přiměřeně
přísnější sankcí.
K č. 27:
Základní skutková podstata § 158 vyžaduje
ke svému naplnění pouhý úmysl
způsobit jinému škodu. Zvýšená
potřeba chránit práva občanů
a zájmy společnosti vyžaduje přísnější
postih za jednání, jímž byla škoda
skutečně způsobena.
V souladu s doporučeními výborů Federálního
shromáždění omezit počet skutkových
podstat, za které je možno uložit trest smrti,
byl vypuštěn dosavadní odstavec 3 § 158
tr. zák., neboť nejzávažnější
jednání tam uvedená lze dostatečně
postihnout podle ustanovení o sbíhajících
se vojenských trestných činech.
K č. 28 - 30:
Boj s úplatkářstvím je aktuálním
úkolem současné trestní politiky.
Korupce velmi negativně ovlivňuje vyřizování
záležitostí, na nichž má veřejnost
zájem, poškozuje důvěru občanů
ve spořádaný a zákonný vývoj
společenských vztahů.
V oblasti ekonomiky se to týká v prvé řadě
prodeje v obchodě, služeb, odměňování
za práci, ale také celé škály
dodavatelsko-odběratelských vztahů mezi podniky
a organizacemi. Na ostatních úsecích společenského
života jde pak zejména o výkon zdravotnické
péče, přijímání žáků
na střední a vysoké školy, o regulérnost
sportovních soutěží apod.
Analýzy a zkušenosti praxe ukázaly, že
trestní sazby stanovené za úplatkářství
jsou nízké, zejména pokud jde o kvalifikované
případy. Nejzávažnější
případy, které se týkají veřejných
činitelů, lze sice často náležitě
postihnout jako zneužívání pravomoci
veřejného činitele podle § 158 tr. zák.;
v tomto ustanovení ve srovnání se sankcemi
za úplatkářství plyne, že sankce
uvedené v § 160 tr. zák. je třeba zvýšit
právě pro ty případy, kdy nejde o
souběh s trestným činem zneužívání
pravomoci veřejného činitele. Stejný
závěr plyne ze srovnání našich
ustanovení s obdobnými ustanoveními ostatních
socialistických států. Zejména v SSSR
jsou za korupci stanoveny tresty velmi vysoké.
Je však nutno poznamenat, že zvýšený
trestní postih nemůže sám o sobě
úplatkářství odstranit ani podstatně
omezit. Takový cíl může splnit jenom
důsledná a účelně organizovaná
prevence, kontrola a revizní činnost zajišťující,
aby všechny případy byly včas odhalovány.
Stejně důležité je výchovné
působení směřující k
morálnímu odsouzení každého projevu
korupce.
Nepřímé úplatkářství
je třeba postihovat i tehdy, nejde-li o výkon pravomoci
veřejného činitele. Celá řada
jiných záležitostí obecného zájmu
má pro společnost důležitý význam
a jejich ovlivnění úplatkářstvím
vyvolává rozhořčení veřejnosti
a poškozuje společenské vztahy.
Současně bylo vyhověno připomínkám
poslanců Federálního shromáždění
ČSSR a postih nepřímého úplatkářství
je diferencován v závislosti na tom, zda pachatel
úplatek přijal, žádal nebo pouze poskytl.
Beztrestnost je třeba zajistit tomu, kdo úplatek
poskytl nebo slíbil jen proto, že byl o to požádán,
a učinil o tom dobrovolně oznámení,
i když nikoliv bezprostředně.
Přitom bylo třeba odlišit případy,
kdy poskytnutí úplatku je v bezprostřední
časové souvislosti s obstaráním věcí
obecného zájmu, a případy, kdy mezi
poskytnutím úplatku a takovým obstaráním
uplyne určitá doba. V prvém případě
je třeba trvat na tom, aby pachatel podplácení
učinil dobrovolně oznámení bez odkladu.
Ve druhém případě si rozhodnutí
o oznámení může vyžádat
jisté doby, po kterou pachatel překonává
své původní rozhodnutí. Nepůjde
však o dobrovolné oznámení, učinil-li
je pachatel jenom proto, že podplácený nesplnil,
co za úplatek slíbil; proto nová úprava
vymezuje dobu, kdy je nutno oznámení učinit
termínem, kdy příjemce úplatku má
svůj slib splnit.
K č. 31 - 33:
Případy tzv. šikanování mezi
vojáky vyvolávaly v praxi určité problémy.
Proto bylo rozhodnuto nově do trestního zákona
zařadit samostatná ustanovení o porušování
práv a chráněných zájmů
vojáků. Požadavky upevnění vojenské
kázně i vojenské řády vyžadují
jednání uvedené povahy překazit. Proto
nepřekažení těchto trestných
činů je třeba postihovat obdobně jako
nepřekažení dosavadních trestných
činů uvedených v ustanovení §
167, na jejichž zabránění má
společnost mimořádný zájem.
Současně bylo nutno v ustanovení § 166-168
uvést do souladu s úpravami dalších
skutkových podstat.
K č. 34:
Ze stejných důvodů jako u trestného
činu zneužití pravomoci veřejného
činitele a orgánu společenské organizace
podle § 169 tr. zák. je třeba stíhat
toho, kdo takovým jednáním jinému
způsobí škodu.
K č. 35:
Realizace přestavby v oblasti justice vyžaduje kromě
jiného posílení ústavní zásady
nezávislosti soudů při rozhodování
jako jedné z důležitých garancí
zákonnosti, práv občanů i organizací,
jakož i důsledného plnění jejich
povinností.
Trestněprávní ochrana nezávislého
rozhodování soudů před zásahy
třetích osob je dosud zajišťována
zejména ustanoveními hlavy třetí oddílu
prvního a druhého zvláštní části
trestního zákona (stíhají se násilné
formy působení), dále ustanoveními
třetího oddílu téže hlavy (stíhá
se působení formou podplácení). Použitelná
jsou i některá jiná ustanovení, např.
ustanovení § 235 o vydírání.
Objektem těchto ustanovení však není
speciálně nerušené rozhodování
soudů. Nejčastěji se vyskytující
verbální formy působení (různé
formy intervencí, vzájemné úsluhy
aj.) se mohou stíhat na rozdíl od trestních
zákonů některých jiných socialistických
zemí jen nepřímo, jako účastenství
na trestné činnosti soudce (zneužití
pravomoci veřejného činitele podle §
158 tr. zák.), popř. při neúspěšném
působení jako příprava tohoto trestného
činu. Taková úprava je pro občany
málo srozumitelná a nemůže účinně
plnit svoji preventivní a výchovnou funkci. Navrhovaná
skutková podstata vyplňuje tuto mezeru.
Trestně lze ovšem postihovat jen takové působení,
které směřuje k prosazení postupu
nebo rozhodnutí, které není v souladu se
zákonem. Jakkoli je někdy nežádoucí
i verbální působení směřující
k zákonnému postupu soudce, nelze je jasně
diferencovat od takových forem působení,
které jsou žádoucí a v demokratické
společnosti nezbytné (např. veřejná
kontrola výkonu soudnictví prostřednictvím
hromadných sdělovacích prostředků,
ohlasy veřejnosti na určité jevy, které
jsou předmětem jednání soudu aj.).
Veřejnosti ani občanům nelze zakázat,
aby se svobodně vyjadřovali o tom, co považují
za zákonné a spravedlivé. Působení
směřující k zákonnému
postupu soudu lze trestně stíhat jen tehdy, když
se děje způsobem, který sám o sobě
má kriminální nebo nedovolenou povahu (násilí,
hrozba násilím, podplácení nátlak
při vydírání, nepovolená manifestace
apod.). Trestnost těchto jednání ovšem
vyplývá z jejich povahy, nikoli z cíle, který
sledují.
Úprava, která je nad rámec zásad,
je v souladu s náměty poslanců Federálního
shromáždění ČSSR při diskusi
ve výborech.
K č. 36:
Ustanovení § 178 tr. zák. se v praxi užívá
jen výjimečně a jednání tam
uvedené, pokud by se v budoucnu přece vyskytlo,
lze dostatečně účinně postihnout
administrativními metodami. Proto se z trestního
zákona vypouští.
K č. 37:
Na trestný čin obecného ohrožení
spáchaný úmyslně je v § 179 odst.
3 tr. zák. stanoven trest odnětí svobody
na dvanáct až patnáct let, způsobí-li
pachatel takovým činem smrt. Vzhledem k ustanovení
§ 6 písm. a) tr. zák. je tato kvalifikace naplněna
i tehdy, způsobí-li pachatel smrt z nedbalosti.
To je v rozporu s ustanovením o trestném činu
vraždy, kde je stanovena spodní hranice trestu odnětí
svobody na deset let, ačkoliv smrt musí být
vždy způsobena úmyslně. Vyrovnání
dolní hranice trestu odnětí svobody u trestného
činu obecného ohrožení podle §
179 odst. 1, 3 písm. a) tr. zák. s dolní
hranící u trestného činu vraždy
odstraňuje některé potíže výkladu,
že pachatel vícenásobné vraždy
spáchané prostředky uvedenými v §
179 odst. 1 tr. zák. se dopustil trestného činu
vraždy podle § 219 tr. zák. v souběhu
s trestným činem obecného nebezpečí
podle § 179 odst. 1, popřípadě 2 tr.
zák. U trestného činu záškodnictví
podle § 95 odst. 2 písm. b) tr. zák. se slova
"způsobí-li takovým činem smrt",
stejně jako u řady trestných činů
proti zdraví, vykládají tak, že smrt
byla způsobena jen z nedbalosti. Pouze u kvalifikovaného
trestného činu obecného ohrožení
s ohledem na vyšší dolní hranici trestu
odnětí svobody než u vraždy se dovozovalo,
že kvalifikované obecné ohrožení
vylučuje souběh s trestným činem vraždy.
Úprava § 179 odst. 2 je v souladu s úpravou
téže okolnosti u trestného činu záškodnictví.
K č. 38 - 40:
Ochrana poskytovaná dosavadními ustanoveními
§ 180a a § 180b bezpečnosti civilního
letectví se rozšiřuje na civilní plavidla
na základě Úmluvy o zamezení nezákonným
činům proti bezpečnosti námořní
plavby, k jejímuž přistoupení vyslovila
vláda ČSSR souhlas svým usnesením
č. 43 ze dne 9. února 1989. Ochrana je poskytována
shodně s Úmluvou o potlačení protiprávního
zmocnění se letadel (vyhl. č. 96/1974 Sb.)
a Úmluvou o potlačování protiprávních
činů ohrožujících bezpečnost
civilního letectví (vyhl. č. 16/1974 Sb.).
K č. 41:
Prudký rozvoj techniky, růst průmyslové
výroby, mechanizace a chemizace zemědělství
vyvolávají nezbytnost chránit životní
prostředí před znečištěním
ovzduší, vody, půdy, poškozování
fauny a flóry a vyvoláváním nadměrného
hluku. Nedodržením předpisů vydaných
na ochranu životního prostředí mohou
být způsobeny následky, jejichž postih
podle dosavadních ustanovení není přiměřený
nebo je vyloučen.
Totéž se týká i dodržování
předpisů o zacházení s jadernými,
toxickými a nebezpečnými biologickými
materiály. Nedodržení bezpečnostních
opatření by mohlo mít mnohem závažnější
následky než nedbalost na jiném úseku
trestné činnosti.
Ustanovení o ochraně životního prostředí
byla koncipována tak, aby byla v souladu se závěry
z mezinárodních dohod a závazků, které
náš stát na tomto úseku uzavřel.
Přitom jde o právní předpisy blanketní,
kde naplnění skutkové podstaty je vázáno
na porušení příslušných
předpisů o ochraně životního
prostředí, které se pružně přizpůsobují
ekonomickému a společenskému vývoji
i nejnovějším vědeckým poznatkům.
V současné době je takových předpisů
více než dvě stě. K nejdůležitějším
patří zejména zákon o péči
o zdraví lidu č. 20/1966 Sb., zákon o opatřeních
proti znečišťování ovzduší
č. 35/1967 Sb., zákon o vodách č.
138/1973 Sb., zákony o hospodaření v lesích
a státní správě lesního hospodářství
č. 96 a 100/1977 Sb., zákon o užívání
půdy a jiného zemědělského
majetku k zajištění výroby č.
123/1975, zákon o ochraně zemědělského
půdního fondu č. 53/1966 Sb., prováděcí
předpisy k těmto zákonům a další
předpisy. Trestní sazby byly stanoveny u úmyslné
i nedbalostní formy s přihlédnutím
k ustanovení § 136 tr. zák. o poškozování
majetku v socialistickém vlastnictví a k ustanovení
§ 180 tr. zák. o obecném ohrožení
z nedbalosti.
Jednočinný souběh ohrožování
životního prostředí s těmito,
popřípadě i dalšími ustanoveními
bude možný v případech, kdy škoda
na majetku v socialistickém vlastnictví, která
patří k následkům jednání,
se bude překrývat alespoň zčásti
s újmou na životním prostředí.
Nepůjde však zpravidla o následky totožné.
Praxe ukazuje, že společenská újma vznikající
např. pokácením volně rostoucích
stromů, poškozením kulturních památek
apod. v sobě zahrnuje i tzv. jinou škodu ve smyslu
občansko správních předpisů
a je značně vyšší, než bezprostřední
škoda způsobená zkrácením majetku
poškozeného. Újma na životním prostředí
proto bude zahrnovat nejen pouhou škodu, ale veškeré
prvky ztrát, které v důsledku jednání
pachatele vznikly společnosti.
K č. 42:
Komise OSN pro narkotika vyhlásila v roce 1971 Úmluvu
o psychotropních látkách, jejímž
cílem je zabránit zneužívání
psychotropních látek a nedovolenému obchodu
s nimi. Úmluva nabyla účinnosti v roce 1976.
K úmluvě přistoupila v roce 1988 i ČSSR,
a proto je třeba zabezpečit plnění
opatření, ke kterým se stát ratifikací
zavazuje vnitrostátní právní úpravou.
V novelizovaném ustanovení § 89 odst. 12 se
vedle omamných látek proto zavádí
i pojem psychotropní látky a v ustanovení
§ 187 a 188 se zajišťuje společnosti ochrana
proti nedovolenému nakládání s oběma
těmito skupinami návykových látek.
I když v naší společnosti není
nedovolená výroba těchto návykových
látek a dispozice s nimi zdaleka tak rozšířeným
jevem jako v některých jiných státech,
v posledních letech se zvyšují počty
osob, u kterých dochází k drogové
závislosti; k tomuto nežádoucímu vývoji
přispívá i nelegální příprava
a rozšiřování omamných a psychotropních
látek. Objevují se případy pěstování
některých rostlin za účelem výroby
omamných látek, případy získávání
omamných a psychotropních látek úpravou
dostupných léčiv nebo syntetickou cestou
a různé formy kriminality spojené s nealkoholovou
toxikomanií, např. vloupání do lékáren,
skladů léčiv apod. Na narůstající
rozsah nelegálního transitu omamných a psychotropních
látek přes území republiky je třeba
reagovat výslovným uvedením přepravy
jako jedné z forem nedovolené dispozice s těmito
návykovými látkami; tento znak zahrnuje i
nedovolenou vnitrostátní přepravu.
Zvýšením horní hranice trestu odnětí
svobody na tři léta se sleduje dosažení
účinnější ochrany společnosti.
U kvalifikovaných skutkových podstat v § 187
se zvyšuje horní hranice trestu odnětí
svobody až na deset let. Tento přísnější
postih se bude vztahovat i na případy, kdy k nedovolené
dispozici s uvedenými návykovými látkami
dojde ve větším rozsahu. Protože k růstu
nealkoholové toxikomanie dochází zejména
mezi mládeží, jako kvalifikační
znak k použití zvýšené trestní
sazby se výslovně uvádí spáchání
tohoto trestného činu vůči osobě,
která nepřekročila osmnáctý
rok svého věku.
Podstatně se zpřísňuje trestní
postih, má-li tato trestná činnost za následek
těžkou újmu na zdraví více osob
nebo smrt, nebo je-li spáchána ve spojení
s organizací zabývající se nedovoleným
mezinárodním obchodem; v takových případech
je možno uložit trest odnětí svobody na
osm až patnáct let.
V ustanovení § 188 se jako samostatné kvalifikační
okolnosti nově upravuje spáchání tohoto
trestného činu ve větším rozsahu
nebo při získání značného
prospěchu; zvýšená ochrana se poskytuje
mladým lidem do osmnáctého roku věku.
V uvedených případech se zpřísňují
sazby pro uložení trestu odnětí svobody.
V této souvislosti je třeba zdůraznit, že
zpřísnění trestní represe samo
o sobě neřeší problematiku nealkoholové
toxikomanie; pouhý trestní postih není zde
dostatečně účelný a účinný.
Pokud je zneužívání návykových
látek potlačováno pouze trestními
sankcemi, nedochází k omezování kriminálního
chování toxikomanů a ve většině
případů odsouzení trestním
soudem vede pouze k prohloubení jejich celkové antisociální
životní orientace. Souběžně s trestními
sankcemi je proto třeba aplikovat i mimotrestní,
převážně terapeutická opatření
a k tomu je nutno vybudovat organizačně, obsahově
a technicky dobře fungující systém
pro léčebné a rehabilitační
zacházení s osobami závislými na návykových
látkách.
Ve většině států, včetně
těch, kde různé druhy nealkoholové
toxikomanie jsou velmi naléhavým sociálním
problémem, se proto nerozšiřuje trestní
postih i na případy prosté konzumace návykových
látek, ale přísnými sankcemi se postihují
všechny formy jednání, které usnadňuji
přístup k návykovým látkám.
Samotné požívání omamných
a psychotropních látek podle čs. právní
úpravy zůstává i nadále beztrestné,
což je mj. v souladu s principem, že sebepoškozování
není v zásadě trestné.
K nealkoholové toxikomanii obvykle dochází
opakovaným požíváním návykových
látek vyvolaným nevhodným příkladem,
pobízením k získání prvních
zkušeností s těmito návykovými
látkami, lákavým líčením
zážitků a psychických stavů pod
vlivem návykových látek apod. Všechny
takové formy jednání vedoucí k rozšiřování
zneužívání jiných návykových
látek než alkoholu, je třeba považovat
za svádění, podporu, nebo jiné podněcování
k nealkoholové toxikomanii a za její šíření.
Vytvořením nové skutkové podstaty
trestného činu podle § 188a se zdůrazňuje
společenská nebezpečnost uvedených
forem jednání a vzhledem k tomu, že požívání
návykových látek není samo o sobě
trestné, a není tedy možno trestně stíhat
účastenství na něm (organizování,
návod, pomoc) podle ustanovení § 10 tr. zák.,
bude takové jednání postižitelné
podle § 188a tr. zák.
Jako trestný čin podle § 188a bude postihováno
nejen podněcování ke zneužívání
omamných a psychotropních látek, ale i takových
návykových látek, jejichž držení
a nakládání s nimi ve smyslu § 187 a
188 tr. zák. nelze zakázat. Jde zejména o
některé chemické přípravky,
jako jsou ředidla, barviva, čistící
a desinfekční prostředky, jejichž zneužíváním,
např. čicháním, lze nepříznivě
působit na psychiku, schopnosti a chování
člověka. Jmenovitý okruh těchto návykových
látek bude vymezen ve smyslu zmocnění uvedeného
v § 195 tr. zák. Zneužívání
uvedených návykových látek vede často
k poškození zdraví, každoročně
je zaznamenán vzrůstající počet
případů úmrtí. Tyto látky
jsou mnohdy i tzv. "startovací drogou" vedoucí
k plnému rozvinutí závislosti na omamných
a psychotropních látkách.
Zvláště jsou ohroženy nejmladší
věkové skupiny populace, k šíření
zneužívání těchto návykových
látek dochází často v partách,
kde se mládež seznamuje s účinky návykových
látek, s možnostmi jejich získání
a způsoby zneužívání k toxikomanickým
účelům. Vyšší trestnost
se proto stanoví u kvalifikované skutkové
podstaty podle odst. 2, která sleduje zvýšenou
ochranu dětí a mladistvých.
K č. 44 - 45:
Proti syndromu získané imunodeficience (AIDS) nebyl
dosud získán účinný lék
a většina případů má za
následek smrt. Šíření viru, který
tuto chorobu vyvolává, je proto vysoce nebezpečné
a horní hranice tří let odnětí
svobody v dosavadním § 189 tr. zák. je zřejmě
nedostatečná. Stejně jako v Sovětském
svazu a jiných zemích je proto třeba stanovit
na úmyslné šíření této
choroby, případně jiných obdobně
nebezpečných chorob, které by se mohly vyskytnout,
přiměřeně přísný
trest.
K č. 46:
Seznamy omamných látek a psychotropních látek
a jedů jsou uvedeny v příloze nařízení
vlády ČSR ze dne 19. října 1988 č.
192/1988 Sb. a v příloze nařízení
vlády SSR ze dne 19. 10. 1988 č. 206/1988 Sb., o
jedech a některých jiných látkách
škodlivých zdraví. Tyto seznamy navazují
na mezinárodní úmluvy, jimiž je ČSSR
vázána.
Seznamy ostatních návykových látek
vypracují ministerstva zdravotnictví a sociálních
věcí ČSR a SSR: předpokládá
se, že tyto seznamy ostatních návykových
látek budou průběžně doplňovány
tak, aby zahrnovaly zejména některé chemické
přípravky a léky, které se pod různým
obchodním označením objevují na trhu
a jejichž zneužívání má
nepříznivé účinky na psychiku
člověka, jeho reakční a rozumové
schopnosti a sociální chování, přičemž
neoprávněnou dispozici s těmito návykovými
látkami nelze zakázat podle § 187 a 188 tr.
zákona.
Vymezení okruhu omamných látek, psychotropních
látek a ostatních návykových látek
a jedů ve smyslu příslušných
ustanovení trestního zákona provedou ministerstva
spravedlností ČSR a SSR s odkazem na uvedené
seznamy.
K č. 47:
Novou formou závažné trestné činnosti,
jejímž důsledkem je nebezpečí
vážného znepokojení alespoň části
obyvatelstva, jsou telefonáty orgánům SNB
- zejména na linku 158 - že je v určitém
objektu uložena bomba, která v oznámeném
čase vybuchne.
V důsledku těchto oznámení jsou příslušné
orgány povinny provést potřebná opatření
včetně vyklizení objektů, která
se bezprostředně dotknou určité části
obyvatelstva, tj. např. osob ubytovaných v hotelu,
cestujících na ČSD, pacientů v nemocnici
apod.
Při vyklizování objektů je použito
i technických prostředků, tj. výzev
rozhlasem k okamžitému opuštění
objektů, zabránění cestujícím
ve vstupu do budovy a u ČSD k zastavení dopravy
se sdělením všem stanicím, jejich personálu
i cestujícím čekajících vlaků,
proč vlaky nepokračují v jízdě.
Třebaže tedy pachatel sám bezprostředně
poplašnou nepravdivou zprávu nerozšiřuje,
je její rozšíření důsledkem
opatření, která vyvolal.
Proto je třeba základní skutkovou podstatu
trestného činu podle § 199 tr. zák.
rozšířit tak, aby pokryla i takovéto
jednání pachatele a s ohledem na stupeň nebezpečnosti
těchto jednáni i přiměřeně
zvýšit základní trestní sazbu.
Následkem jednání pachatele bývá
i zastavení provozu dopravy, omezení použití
budov apod., tedy vážná porucha v hospodářském
provozu nebo v hospodářské činnosti
státní, družstevní nebo jiné
socialistické organizace, nebo v činnosti státního
orgánu, nebo jiný zvlášť závažný
následek.
V takovém případě je potřebné
postihnout pachatele podle přísnějšího
ustanovení zákona, protože telefonáty
podobného druhu nelze vyloučit v budoucnu ani v
případech filmových představení,
sportovních utkání v halách nebo koncertech
populární hudby v halách, kdy může
dojít při opouštění hal ke zranění
nebo i k ušlapání lidí při oznámení
možnosti výbuchu bomby.
Podle přísnějšího ustanovení
zákona je třeba postihnout i pachatele, který
se dopustí tohoto činu opětovně nebo
který byl již pro takový čin odsouzen.
Úprava skutkové podstaty je v souladu s doporučeními
poslanců při projednávání zásad
ve Federálním shromáždění
ČSSR.
K č. 48:
Nejúčinnějším trestem za výkon
zaměstnání nebo jiné činnosti
ve stavu vylučujícím způsobilost,
který si osoba přivodila vlivem alkoholu nebo jiné
návykové látky, je zákaz činnosti
nebo peněžitý trest. Trest odnětí
svobody je přiměřený jen u recidivistů
a tam, kde z povahy zaměstnání nebo činnosti
je možnost ohrožení života nebo zdraví
více lidí nebo způsobení značné
škody na majetku výraznější, tedy
zejména při řízení hromadného
dopravního prostředku (autobusu, trolejbusu, tramvaje,
letadla, osobní lodě, při přepravě
osob na nákladních automobilech apod.), nebo při
výkonu jiného zaměstnání (kupř.
posunovače, signalisty, výpravčího,
strojvedoucího, kapitána nákladní
lodě, při ovládání velkých
a složitých strojů, např. jeřábů,
v některých provozech nebo při řízení
technologických procesů v chemickém průmyslu,
atomových elektrárnách apod.), nebo dojde-li
již ke vzniku větší škody, tj. kolem
10 000 Kčs nebo k jinému následku, jímž
může být ublížení na zdraví,
ohrožení obecně prospěšného
zařízení apod.
Pro tento trestný čin bude trestný pachatel,
u něhož bude prokázáno, že v době
výkonu zaměstnání nebo činnosti
nebyl z lékařského hlediska způsobilý
toto zaměstnání nebo činnost vykonávat.
Při požití alkoholických nápojů
zůstane v platnosti výše ovlivnění
(a v důsledku toho nezpůsobilost) při zjištění
zpravidla 1 g/1 g alkoholu v krvi; u ostatních návykových
látek (§ 39 odst. 12 tr. zák.) bude nutno nezpůsobilost
prokazovat odborným vyjádřením lékaře),
popřípadě znaleckým posudkem. Recidiva
tohoto činu se bude vztahovat nejen na pravomocné
odsouzení soudem, ale i na uložení trestu za
obdobný přestupek v silniční dopravě
orgány OI VB. Nepůjde o zmírnění
trestního postihu, protože ani dnes není pachatelům,
u nichž je trestné jednání mimořádným
vybočením a nedošlo-li ke škodlivému
následku, ukládán nepodmíněný
trest odnětí svobody. Administrativní postih
v podobě trestu zákazu činnosti až na
2 roky a pokuty za skutek, který nebude posuzován
podle nové skutkové podstaty jako trestný
čin, bude dostačující.
K č. 49:
Proti formulaci "dává se někým
vydržovat" uplatnila opakovaně námitky
Mezinárodní organizace práce v Ženevě
a dovozovala, že jsou v rozporu s konvencí č.
29 z roku 1930 o nucené práci. Federální
ministerstvo práce a sociálních věcí
se zavázalo, že při nejbližší
novele bude znění upraveno. Případy,
pro které byla tato formulace do zákona pojata (např.
alkoholik se dá živit manželkou nebo dospělý
syn matkou), mohou být postiženy jako "nekalý
způsob obživy".
K č. 50:
Při neoprávněném užívání
věci svěřené, popř. svěřeného
motorového vozidla, bylo třeba rozlišit trestný
čin na jedné a přestupek na druhé
straně. Proto i ustanovení § 209a bylo nutno
upravit obdobně, jako ustanovení § 133 (viz
důvody k odstavci 17).
K č. 51:
Ustanovením o vandalství je nutno chránit
společnost před osobami, které sice nezpůsobí
větší majetkovou škodu, ale svým
zlovolným jednáním ničí nebo
poškozují věcí, zařízení
nebo součásti flóry či fauny sloužící
veřejnosti či jednotlivci. Jde např. o ničení
sadů, zařízení pro odpočinek
občanů, vnitřního vybavení
hromadných dopravních prostředků apod.
Taková jednání ne vždy lze postihnout
jako výtržnictví podle § 202 tr. zák.
Často jde o jednání skupin, kdy je obtížné
prokázat příčinnou souvislost mezi
jednáním jednotlivých účastníků
a způsobeným následkem.
Proto je nezbytné postihovat účast na vandalském
jednání bez ohledu na to, který z účastníků
škodlivý následek způsobil. V případě,
že to bude zjištěno, půjde o souběh
s dalším výsledečným deliktem,
např. § 136 odst. 1 písm. a), ostatní
účastníci budou postiženi obdobně,
jako je tomu u trestného činu rvačky.
K č. 52:
Ustanovení § 211 tr. zák. se v praxi již
delší dobu nepoužívá, neboť
k takovým jednáním nedochází.
Pokud by k nim přece došlo, postačí
postih podle administrativních předpisů.
K č. 53 - 54:
Potřeba diferencovat úmyslnou a nedbalostní
formu zavinění u trestných činů
zanedbání povinné výživy, ohrožování
mravní výchovy mládeže a vyjádřit
to i ve výši sankce, vyplynula z rozboru současné
praxe, který zpracoval Nejvyšší soud ČSSR,
a souhlas s tímto návrhem projevily i ústavně
právní výbory sněmoven Federálního
shromáždění.
K č. 56:
Úprava sankcí u trestného činu vraždy
směřuje k diferenciaci trestní odpovědnosti
za tento nejtěžší obecný delikt.
Praxe pociťuje jako nedostatek, že v ustanovení
§ 219 tr. zák. nejsou rozlišeny takové
formy, jako vražda spáchaná v afektu, bez předchozího
uvážení jako reakce na týrání
apod., od kvalifikovaných případů,
jako je vražda spáchaná surovým způsobem
apod. Na použití nejtěžšího
trestu, trestu smrti, nebude mít úprava podstatný
vliv, protože i dnes je tento trest ukládán
výjimečně a pouze za kvalifikované
případy.
K č. 57:
V souvislosti s úpravou trestného činu opilství
podle § 201 tr. zák., která povede k přesunu
projednávání značné části
dosavadních dopravních deliktů na dopravní
inspektoráty, bylo zejména v diskusi poslanců
Federálního shromáždění
ČSSR při projednávání zásad
novelizace poukazováno na to, že také trestní
postih dopravních deliktů, jimiž je způsobeno
ublížení na zdraví, je nepřiměřený.
Dlouhodobé zkušenosti ukazují, že postih
trestného činu ublížení na zdraví
podle § 223 v jiných oblastech než v oblasti
dopravních nehod je zcela ojedinělý. Přitom
vzhledem k nahodilosti způsobeného následku
je generálně i individuálně preventivní
účinek trestu uloženého v trestním
řízení nízký a je snižován
i tím, že mezi spácháním činu
a právní moci rozsudku je škodlivý následek
již zhojen. Proto bezprostřední postih takových
jednání, která mají za následek
jen lehkou újmu na zdraví a nebyla při nich
porušena důležitá povinnost, ve správním
řízení před dopravními inspektoráty,
popřípadě jako porušení pracovní
kázně (u pracovních úrazů),
kázeňsky (u příslušníků
ozbrojených sil a sborů), popř. před
národními výbory v ostatních, zcela
výjimečných případech, by dostatečně
plnil svou funkci a byl by v souladu se zásadou ekonomie
trestní represe u nedbalostních deliktů.
Přitom jednání, které by vedlo k ublížení
na zdraví proto, že pachatel se ho dopustil pod vlivem
návykové látky, a proto vyžaduje důraznější
reakci společnosti, by byla postihováno jako trestný
čin podle § 201 odst. 2 písm. c) tr. zák.
Trestní postih jednání, které vedlo
k ublížení na zdraví proto, že
pachatel čin spáchal porušením důležité
povinnosti vyplývající z jeho zaměstnání,
povolání, postavení nebo funkce nebo uložené
mu podle zákona, zůstává beze změny.
K č. 58:
Úpravu kvalifikačních okolností trestného
činu loupeže si vyžaduje disproporce, která
se jeví mezi tímto deliktem a rozkrádáním
majetku v socialistickém vlastnictví, byla-li způsobena
škoda velkého rozsahu.
K č. 59:
Dosavadní zkušenosti ukázaly, že je třeba
vytvořit účinnější právní
prostředky boje proti takovým formám trestné
činnosti, jako je vydírání jednotlivců
i institucí, popř. jejich zastrašování
spojené s braním rukojmí, i když takové
jednání není motivováno kontrarevolučním
úmyslem.
Taková jednání jsou v naší společnosti
zcela ojedinělá, vykazují však vysoký
stupeň společenské nebezpečnosti.
Proto s vytváří tato skutková podstata
a zařazuje se mezi trestné činy proti svobodě
a lidské důstojnosti. Pachatel bude přísněji
trestný, spáchá-li čin jako člen
organizované skupiny, vezme-li jako rukojmí osobu
mladší 18 let nebo více osob, anebo byla-li
činem způsobena těžká újma
na zdraví nebo smrt.
Spolu s novou skutkovou podstatu teroru (§ 93a) se tak současně
činí zadost povinnostem vyplývajícím
z Mezinárodní úmluvy proti braní rukojmí,
která po přistoupení vstoupila pro ČSSR
v platnost dnem 26. 2. 1988.
Trestní sazba odpovídá typové společenské
nebezpečnosti.
K č. 60:
Podle poznatků trestního kolegia Nejvyššího
soudu ČSSR i dalších orgánů činných
v trestním řízení se poměrně
často v praxi vyskytují společensky nebezpečné
formy vniknutí do cizího obydlí, které
nejsou spojeny s použitím násilí. Nejde
jen o vniknutí do bytu pomocí speciálně
upravených nástrojů, kde se znak násilí
dá dovodit extenzivním výkladem, ale např.
za pomoci nalezeného či odcizeného klíče
nebo jeho duplikátu, popřípadě s využitím
lsti, namířené často proti nezletilým
dětem nebo starým a bezmocným osobám.
Taková rušení domovní svobody již
nelze podle § 238 pro nedostatek znaku násilí
postihnout. Přitom nahrazení fyzické síly
jiným prostředkem nebezpečnost jednání
pachatele významně nesnižuje, neboť zpravidla
urychluje vniknutí do objektu a ztěžuje odhalení
pachatele.
Také většina známých cizích
úprav (např. sovětská) neomezuje ochranu
domovní svobody znakem násilí. Použití
násilí nebo pohrůžky bezprostředního
násilí je v cizích právních
úpravách obvykle postihováno již jako
okolnost podmiňující použití
vyšší trestní sazby.
Proto z podnětu Nejvyššího soudu ČSSR
byla skutková podstata § 238 upravena tak, aby v základní
sazbě chránila nedotknutelnost obydlí před
jakýmkoli, nejen násilným, zásahem.
Úprava je v souladu i s mezinárodními závazky,
zejména protokolem Vídeňské následné
schůzky, neboť směřuje k posílení
ochrany občanských práv a svobod.
Třebaže úprava překračuje rámec
schválených zásad, je v souladu s cílem
novelizace.
K č. 61:
Úprava § 189 a 190 směřuje ke zvýšení
ochrany společnosti proti syndromu získané
imunodeficience (AIDS). V té souvislosti poukázal
v připomínkovém řízení
Český ústřední výbor
SSM na skutečnost, že AIDS se šíří
především nekontrolovatelným homosexuálním
pohlavním stykem.
Nekontrolovatelnost tohoto styku je dána mj. tím,
že homosexuálové jsou pokud jde o svobodu rozhodování
o pohlavním životě v nerovnoprávném
postavení ve srovnání s heterosexuály.
Pro heterosexuály platí prakticky plná svoboda
rozhodování o pohlavním životě
již od patnácti let. Homosexuálové se
však do dosažení osmnácti let nesmějí
stýkat se starším partnerem, aniž by jej
vystavili riziku trestního postihu. To vede k utajování
takových styků a častému střídání
partnerů, přičemž vytvoření
stabilního vztahu a věrnosti jednomu partnerovi
je právě u homosexuálů důležitou
podmínkou prevence AIDS, ale i okolností, která
přispívá k jejich psychické a sociální
stabilitě.
Proto předsedkyně ČÚV SSM navrhla
z ustanovení § 244 vypustit omezující
podmínku zákazu homosexuálního styku
s osobou mladší než osmnáct let. Ochrana
nezletilých, mladších než 15 let je dostatečně
zabezpečena § 242. Homosexuální prostituce
nebo využití závislosti k pohlavnímu
styku s osobou téhož pohlaví zůstávají
trestné v dosavadním rozsahu.
Úprava překračuje rámec schválených
zásad, avšak s ohledem na nutnost účinné
prevence tak nebezpečné choroby, jakou je AIDS a
s tím související nutnost přehodnocení
postojů celé společnosti k homosexualitě
a problémům s ní spojených, bylo připomínce
vyhověno.
K č. 62 - 65:
Delikty ke škodě na majetku v osobním vlastnictví
mají vzestupnou tendenci, přičemž zejména
u sériových krádeží vloupáním
do bytů občanů nezřídka dochází
ke vzniku škody velkého rozsahu. Totéž
se týká i kvalifikovaných případů
podvodů a dalších jednání. Dosavadní
sankce neumožňovaly přiměřený
postih jednání s takovými následky,
proto je třeba je zvýšit.
Pokud jde o úpravu § 249, důvody jsou shodné
s důvody úprav ustanovení § 133 a 209a.
K č. 66:
Výbory Federálního shromáždění
ČSSR doporučily vypustit ustanovení §
255 o porušování povinnosti při správě
cizího majetku a § 256 o poškozování
věřitele jako ustanovení, která stíhají
trestní sankcí jednání typicky občanskoprávní
povahy a postih takových jednání prostředky
trestního práva není přiměřený.
Praxe navíc ukazuje, že jde o dlouhodobě vůbec
neužívaná ustanovení trestního
zákona.
K č. 67:
Úprava dává do souladu znění
§ 136 odst. 1 tr. zák., jímž jsou chráněny
věci z majetku v socialistickém vlastnictví
a znění § 257 odst. 1 o poškozování
osobního vlastnictví tak, aby obě ustanovení
navazovala na odpovídající přečin
podle § 3 odst. 1 písm. d/ zák. o přečinech.
K č. 68:
Zvýšená četnost organizovaných
jednání směřujících
k propagaci fašismu je současně doprovázena
i tím, že takového jednání se
dopouštějí organizované skupiny. Taková
okolnost značně zvyšuje stupeň nebezpečnosti
pro společnost, proto v souladu s doporučením
poslanců Federálního shromáždění
ČSSR bude nadále členství v organizované
skupině okolností podmiňující
použití vyšší trestní sazby.
K č. 69 - 73:
Vytvořením X. hlavy trestního zákona
- "Trestné činy proti lidskosti" zdůraznil
zákonodárce socialistický humanismus našeho
trestního práva a výstižněji
charakterizoval pravou podstatu některých trestných
činů.
Většina ustanovení této hlavy trestního
zákona je provedením mezinárodních
smluv (Ženevská úmluva o zlepšení
osudu raněných a nemocných příslušníků
ozbrojených sil v poli ze dne 12. 8. 1949, Ženevská
úmluva o zacházení s válečnými
zajatci ze dne 12. 8. 1949, Ženevská úmluva
o ochraně osob za války ze dne 12. 8. 1949 ve znění
I. Dodatkového protokolu ze dne 8. 6. 1977 k Ženevským
úmluvám ze dne 12. 8. 1949 o ochraně obětí
mezinárodních ozbrojených konfliktů),
k nimž přistoupila ČSSR a v nichž se národy
zavázaly bojovat proti projevům nelidského
zacházení a snaze zabránit opakování
nejhrůznějších forem, které zavedl
např. fašismus, a současně zabránit
i zbytečným krutostem ve válce.
Tento požadavek je především vyjádřen
v novelizovaných ustanoveních § 262 tr. zák.
- "Používání zakázaného
bojového prostředku a nedovoleného vedení
boje", § 263 odst. 2 a 3 tr. zák. - "Válečná
krutost", § 263a tr. zák. - "Persekuce obyvatelstva",
§ 264 tr. zák. - "Plenění v prostoru
válečných operací" a § 265
tr. zák. - "Zneužívání mezinárodně
uznávaných a státních znaků".
Tato novelizovaná ustanovení společně
čelí trestným porušováním
těch dohod, které upravují mezinárodní
válečné právo. Současně
je tak reagováno na nové poznatky o metodách
vedení boje a možnosti použití nových
bojových prostředků.
K č. 74 - 75:
Obrana vlasti a jejího socialistického zřízení
je vrcholnou povinností a věcí cti každého
občana Československé socialistické
republiky. Zahrnuje soubor opatření k zabezpečení
branných schopností ČSSR v míru i
ve válce na všech úsecích hospodářského
a společenského života, zejména budování
ozbrojených sil a zvyšování jejich bojové
pohotovosti. Z toho vyplývají povinnosti a oprávnění
čs, občanů stanovené právními
předpisy.
Společným chráněným zájmem
u trestných činů proti brannosti je plnění
povinností ukládaných zájmu obrany
ČSSR, tj. zvláštních povinností
osobních a věcných, směřujících
k zabezpečení lidských a materiálních
zdrojů potřebných pro obranu státu.
Především se jedná o výkon služby
v ozbrojených silách, konané na základě
branné povinnosti podle branného zákona (zák.
č. 92/1949 Sb., úplné znění
pod č. 121/1978 Sb.) a o povinnosti (úkoly) občanů
na ostatních úsecích hospodářského
a společenského života, které jsou upraveny
především zákonem o obraně ČSSR
(zák. č. 40/1961 Sb.).
V zájmu zvýšení účinnosti
boje proti některým specifickým formám
trestné činnosti novela v ustanovení §
269 a 270 tr. zák. akceptuje požadavek ustanovení
§ 52 odst. 4 branného zákona, které
stanoví, že osoby, které opomenuly předepsané
hlášení nebo jinak zavinily, že jim povolávací
rozkaz nemohl být včas doručen, odpovídají
za nenastoupení vojenské služby, jako kdyby
bývaly povolávací rozkaz dostaly do vlastních
rukou. Tento požadavek branného zákona je vyjádřen
přímo v ustanovení § 269 tr. zák.
K č. 76 - 92:
Společným chráněným zájmem
u vojenských trestných činů jsou společenské
vztahy uvnitř ozbrojených sil a sborů, které
vznikají v souvislosti s plněním jejich specifických
úkolů. Je to především ochrana
bojeschopnosti ozbrojených sil, přísné
vojenské kázně a stanoveného způsobu
vojenské služby v duchu vojenské přísahy,
zákonů, základních řádů
a služebních předpisů.
Novela rozděluje hlavu XII. na 5 oddílů podle
individuálních objektů.
Především je to ochrana vztahů vyplývajících
z vnitřní organizace života ozbrojených
sil a sborů, spočívajících
na základním principu nedělitelné
velitelské pravomoci a na něj navazujících
vztazích nadřízenosti a podřízenosti
- viz oddíl první "Trestné činy
proti vojenské podřízenosti a vojenské
cti" (§ 273 - 279b tr. zák.).
Za účelem zvýšení účinnosti
boje proti některým specifickým formám
trestné činnosti, které se vyskytují
především v ozbrojených silách,
byly vytvořeny nové skutkové podstaty trestných
činů - "Porušování práv
a chráněných zájmů vojáků"
(§ 279a, 279b tr. zák.).
V praxi vyvolávaly případy porušování
práv a chráněných zájmů
vojáků jinými vojáky, tzv. šikanování,
určité problémy. Obvykle se jedná
nejen o hrubé, ale i o násilné jednání,
jehož se vůči vojákům prvního
ročníku dopouštějí vojáci
služebně starší. Taková jednání
jsou mnohdy spojována s ponižováním
lidské důstojností poškozených
a vážným způsobem narušují
vojenskou kázeň a pořádek. Dosavadní
trestní postih podle ustanovení o útisku,
respektive vydírání, není vždy
přiměřený, a proto bylo na místě
vytvořit zcela samostatné a nové skutkové
podstaty, které by taková jednání
postihovaly.
Oddíl druhý - "Trestné činy proti
povinnosti konat vojenskou službu" (§ 280 - 284
tr. zák.) obsahují ustanovení zajišťující
ochranu těm společenským vztahům,
jejichž společným znakem je sama povinnost
konat vojenskou službu.
"Trestné činy proti povinnostem strážní
a dozorčí služby" tvoří
třetí oddíl XII. hlavy trestního zákona
(§ 285 - 237 tr. zák.). Povinnosti, které se
bezprostředně týkají strážní
a dozorčí služby, vyplývají ze
zvláštních úkolů ozbrojených
sil a sborů a jsou upraveny zvláštními
služebními předpisy nebo pravidly, které
se týkají těchto služeb.
Čtvrtý oddíl - "Trestné činy
ohrožující bojeschopnost" (§ 288
- 295a tr. zák.) chrání vztahy uvnitř
ozbrojených sil a sborů, které ve své
podstatě ohrožují jejich bojeschopnost. Novela
přinesla novou skutkovou podstatu - "Porušování
služebních povinností" (§ 288a tr.
zák.). Tímto ustanovením bude zajištěn
postih porušování konkrétních
služebních povinností spáchaných
úmyslně nebo z nedbalosti vojákem. Dosud
byla taková jednání postihována obvykle
jako zneužívání pravomoci veřejného
činitele (§ 158, 159 tr. zák.). Tyto skutkové
podstaty však nevystihovaly zvláštnosti služby
v ozbrojených silách a sborech. Proto bylo toto
nové ustanovení zařazeno mezi vojenské
trestné činy.
Pátý oddíl tvoří "Společná
ustanovení". Změněná formulace
§ 294 zpřesňuje postup při kázeňském
vyřizování deliktů tam uvedených
tak, aby bylo zřejmé, že u trestných
činů jmenovitě uvedených v ustanovení
§ 294 odst. 1 může příslušný
velitel nebo náčelník o nich rozhodnout samostatně,
a z nově formulovaného ustanovení §
294 odst. 2 vyplývá, že orgán činný
v trestním řízení může
postoupit ke kázeňskému vyřízení
i ty trestné činy, které jsou v ustanovení
§ 294 odst. 1 jmenovitě uvedeny.
K článku II.:
Pravidlem je, že tresty pravomocně uložené
před účinností zákona, jímž
se novelizuje trestní zákon, nejsou novelizací
dotčeny. Je však žádoucí, aby se
ty změny, které činí nový zákon
příznivějším pro pachatele, promítly
v této otázce alespoň zčásti
do rozhodnutí vydaných před jeho účinností.
Tak je tomu především v případech,
kdy byl uložen trest odnětí svobody za čin,
který od účinnosti nového zákona
již není trestným činem nebo přečinem.
Za dosavadní trestné činy, které budou
nadále posuzovány jako přestupky, nebude
možno ukládat trest odnětí svobody.
Proto by bylo nepřiměřené, aby byl
takový pravomocný trest vykonán za účinnosti
nového zákona. Naproti tomu za přestupky
mohou být uloženy jiné tresty obdobné
trestům uloženým za takové delikty soudem;
není proto účelné od takovýchto
trestů (trest zákazu činnosti, peněžitého
trestu, propadnutí věci) upouštět. Totéž
platí o ochranných opatřeních s výjimkou
ochranného dohledu, který se rovněž
nevykoná.
Na zahlazení odsouzení se použije zákona
účinného v době, kdy se o věci
rozhoduje. Bylo však třeba v zákoně
výslovně upravit, jak se v některých
případech počíná lhůta
pro zahlazení odsouzení a kdy nastává
fikce, že se na odsouzeného hledí, jako by
nebyl odsouzen.
K článku III.:
Trestní sankce obsahující § 3 zákona
č. 74/1958 Sb. o trvalém usídlení
kočujících osob ztratily v nynější
době zcela své opodstatnění. Proto
je možno uvedené ustanovení zrušit.
K článku IV.:
Nová koncepce právní úpravy postihu
některých trestných činů a
přečinů předpokládá,
vzhledem k jejich menší společenské
nebezpečnosti, jejich převedení do oblasti
přestupků.
Se zřetelem k tomu, že se bude jednat i o přestupky,
k jejichž projednávání budou příslušné
federální orgány státní správy,
je nezbytné založit pro ně zákonem působnost.
Půjde například o přestupky nedovoleného
překročení státních hranic,
porušování předpisů o cestovních
dokladech nebo podmínkách pobytu v cizině
a podobně.
Ve shodě s možností vlád republik udělovat
amnestii ve věcech přestupků se navrhuje
udělit stejné oprávnění i vládě
Československé socialistické republiky ve
vztahu k přestupkům, které budou v působnosti
federálních ústředních orgánů
státní správy.
K článku V:
Nová republikace trestního zákona bude účelná,
neboť změny se týkají značné
části jeho ustanovení.
V Praze dne 28. září 1989

Předseda vlády ČSSR