K bodu 19 /§ 76 odst. 2/:
Podle dosavadní úpravy musí být osoba
přistižená při činu, která
byla zadržena jinou osobou, odevzdána ihned prokurátorovi
nebo vyšetřovateli nebo orgánu Sboru národní
bezpečnosti. V zájmu zjednodušení postupu
při odevzdání takové osoby a urychleného
objasnění věci je účelné,
aby takovou osobu bylo možno odevzdat i další
(než právě jmenovaným) orgánům,
které působí jako vyhledávací
orgány (§ 168 odst. 2, 3).
K bodu 20 /§ 83 odst. 3/:
Tato změna souvisí s úpravou uvedenou v bodě
16.
K bodu 21 /§ 89 odst. 2/:
V ustanovení § 89 odst. 2, v němž se jmenovitě
uvádějí všechny základní
druhy důkazních prostředků v trestním
řízení, jejichž provedení je
v trestním řádu blíže uvedeno,
je třeba uvést výslovně i nově
zaváděné a dosavadní nově upravované
důkazy (viz body 25 a 26). Současně se do
tohoto ustanovení přebírá závazek
vyplývající z Úmluvy proti mučení
a jinému krutému, nelidskému či ponižujícímu
zacházení nebo trestání, jíž
je ČSSR vázána (vyhl. č. 143/1988
Sb.).
K bodům 22 a 23 /§ 93 a 94/:
Tyto změny souvisí s úpravou pod bodem 25
obsahující novou úpravu konfrontace a rekognice.
K bodu 24 /§ 103/:
Tato změna souvisí s úpravou pod body 22
a 23.
K bodu 25 /§ 104a a 104b/:
Navrhovaná úprava vychází z podstaty
a účelu konfrontace, jak jsou obsaženy v §
94 odst. 1, navíc však blíže upravuje
její průběh, aby se tak sjednotila praxe
a zamezilo nesprávnostem při jejím provádění.
Konfrontace, která je složitým úkonem
dokazování, je v praxi často prováděna.
Proto je třeba ji upravit podrobněji než činí
úprava dosavadní.
Pokud jde o okruh osob, které mohou být konfrontovány,
navrhuje se výslovně stanovit možnost konfrontace
mezi svědky a dát možnost orgánům
činným v trestním řízení
posoudit podle výsledku konfrontace, zda je nutné
konfrontované osoby znovu odděleně vyslechnout.
Podle dosavadního stavu je rekognice pouze součástí
výslechu obviněného nebo svědka /§
93 odst. 2, § 103/, Poznatky z praxe orgánů
činných v trestním řízení
však svědčí pro to, aby rekognice byla
upravena jako samostatný důkazní prostředek
a aby pro její provádění byl předepsán
přesný procesní postup tak, aby byly vytvořeny
záruky pro použitelnost toho to důkazu v dalších
stadiích trestního řízení /již
proto, že rekognici zpravidla nelze opakovat/.
Výslechem osoby, který má předcházet
rekognici, se usnadní její vlastní průběh.
Pokud jde o způsob provádění rekognice,
se podle navrhované úpravy přejímá
a legalizuje stav běžně obvyklý v dosavadní
praxi.
V zájmu zajištění spolehlivosti rekognice
se navrhuje výslovnou úpravou zamezit nesprávnostem,
které mohou podle zkušeností z praxe vzniknout
při po sobě bezprostředně následující
rekognici podle fotografie a ukázáním osoby.
Oba způsoby rekognice však možno použít
v různých stadiích trestního řízení
/např. rekognici podle fotografie v rámci pátrání
po pachateli, rekognici ukázáním osoby v
některém z dalších stadií trestního
řízení/.
K bodu 26 /§ 118a a 118b/:
V praxi zejména v průběhu přípravného
řízení se běžně provádějí
důkazy ve formě vyšetřovacího
pokusu nebo rekonstrukce. Tyto důkazy značnou měrou
přispívají ke zjištění
skutečného stavu věci. Je proto účelné
doplnit těmito důkazy dosavadní systém
základních důkazních prostředků.
Podstatou vyšetřovacího pokusu je záměrná
experimentální obměna situace a okolností
/zpravidla dílčí/ provedená s cílem
prověřit důkazy, které byly již
ve věci provedeny popřípadě i získat
důkaz nový. V rekonstrukci jde jedině o obnovení
událostí jako celku, které se použije
především tehdy, jestliže jiné
dosud provedené důkazy nepostačují
k plnému objasnění věci. V rámci
rekonstrukce lze provést i vyšetřovací
pokus nebo po provedení vyšetřovacího
pokusu může následovat rekonstrukce. Oba tyto
důkazní prostředky se mohou při objasňování
téže konkrétní trestní věci
doplňovat.
Vyšetřovacího pokusu a rekonstrukce se jako
důkazu použije jen ve vhodných případech,
ve kterých nelze dosáhnout výsledků
jimi sledovaných jinými důkazními
prostředky.
U provádění vyšetřovacího
pokusu a rekonstrukce musí být přítomna
alespoň jedna na věci nezúčastněná
osoba, která v dalších stadiích trestního
řízení může popřípadě
potvrdit jako svědek průběh a výsledek
tohoto důkazu. Její /jejich/ účastí
se podpoří důkazní hodnota úkonu.
Výjimka z obligatorní účasti osoby
na věci nezúčastněné se připouští
pouze pro případy, kdy provedení úkonu
je časově naléhavé, nelze počítat
s možností jej odložit nebo opakovat a není
možno vzhledem ke konkrétním okolnostem případu
/například při dopravní nehodě
v noci na odlehlém místě/ osobu na věci
nezúčastněnou získat.
K bodu 27 /§ 130 odst. 4/:
Tato změna souvisí s úpravou pod bodem 1.
K bodu 28 /§ 141/:
Podle dosavadní úpravy není proti usnesení
generálního prokurátora přípustná
stížnost. V praxi se však vyskytují případy,
kdy rozhodnutí o zajištění osob nebo
majetku uvedená v § 146a učiní generální
prokurátor. Jde především o jeho rozhodnutí
o vzetí obviněného do vazby. Ježto podle
74 odst. 1 je stížnost proti rozhodnutím o
vazbě obecně přípustná, a je
učinil kterýkoliv k tomu oprávněný
orgán, navrhovanou úpravou se sleduje uvést
ustanovení § 74 odst. 1 a § 141 do souladu.
Obdobná je situace i v případech o vyšetření
duševního stavu obviněného, o zajištění
nároku poškozeného a o zajištění
výkonu trestu propadnutí majetku.
Zda stížnost podaná proti usnesení generálního
prokurátora má či nemá odkladný
účinek, platí u jednotlivých druhů
rozhodnuti podle § 146a obecná ustanovení trestního
řádu.
K bodu 29 /§ 158 odst. 1, 3/:
Podle dosavadní úpravy nejsou prokurátor,
vyšetřovatel a vyhledávací orgán
oprávněni provádět před zahájením
trestního stíhání úkony zajištění
osob a věcí /hlava čtvrtá/ ani úkony
dokazování /hlava pátá/ s výjimkou
prohlídky těla a jiných podobných
úkonů /§ 113 a 114/. Aby již před
zahájením trestního stíhání
bylo možno posoudit /zejména v případech
dopravních nehod/, zda jde o trestný čin,
je účelné umožnit prokurátorovi,
vyšetřovateli a vyhledávacímu orgánu,
aby již před zahájením trestního
stíhání mohli provést důkaz
znaleckým posudkem nebo potvrzením nebo odborným
vyjádřením příslušných
orgánů. Zamezí se tak v mnoha případech
zahajování trestního stíhání.
K navrhovanému upřesnění textu odstavce
1 nutno uvést, že tu může jít o
oznamování pouze okolností, z nichž
vyplývá podezření, že byl spáchán
trestný čin. Zda k němu skutečně
došlo, se zjišťuje až v trestním řízení.
K bodu 30 /§ 164 odst. 1/:
Tato změna souvisí s úpravou uvedenou pod
bodem 29.
K bodu 31 /§168 odst. 1/:
U trestných činů, u nichž horní
hranice trestu odnětí svobody ve výši
jednoho roku odpovídá současné nejvyšší
sazbě tohoto trestu stanovené u přečinů,
postačí vzhledem k nízkému stupni
nebezpečnosti pro společnost všech těchto
trestných činů konat přípravné
řízení formou vyhledávání.
Tento postup znamená zjednodušení přípravného
řízení oproti dosavadní úpravě,
podle níž se o značné části
trestných činů ohrožených trestem
odnětí svobody do jednoho roku koná vyšetřování.
Podle dosavadní úpravy se koná vyhledávání
i o některých v § 168 odst. 1 uvedených
trestných činech, i když horní hranice
trestu odnětí svobody u nich stanovená přesahuje
jeden rok. Není důvod na této situaci něco
měnit; proto o těchto trestných činech
se i nadále bude konat přípravné řízení
formou vyhledávání.
Realizace zásady, že vyhledávání
se koná o všech trestných činech se
sazbou trestu odnětí svobody nepřevyšující
jeden rok, do určité míry oproti stávajícímu
stavu zvýší objem agendy vyhledávání.
Nepůjde však o takové zvýšení,
které by mělo za následek neúměrné
zatížení příslušníků
obvodních oddělení VB administrativní
činností, znemožňovalo jim plnit další
úkoly na úseku ochrany veřejného pořádku,
nebo vyvolávalo nutnost přijmout organizační
opatřeni zásadní povahy. Samotný přesun
se dotýká celkem 38 trestných činů
nepříliš frekventovaných, nebo o ostatních
trestných činech se sazbou trestu odnětí
svobody do jednoho roku se buď jíž podle platné
právní úpravy koná vyhledávání
nebo podle návrhu novelizace trestního zákona
mají být zrušeny, případně
jejich trestní sazby zvýšeny. Za tyto trestné
činy bylo v ČSR v roce 1986 odsouzeno celkem 1.692
osob, což představuje v jednom okrese měsíčně
1 - 2 osoby. Obdobný stav lze předpokládat
i v SSR. I když mezi počtem stíhaných
a odsouzených osob je vždy rozdíl, skutečný
počet osob, které vyhledavatelé budou stíhat,
se podstatněji nezmění. Nutno totiž
přihlédnout ke skutečnosti, že v řadě
případů se tyto trestné činy
vyšetřují z důvodů uvedených
v § 161 odst. 2, 3.
K bodu 32 /§ 171 odst. 1/:
Jde o zněnu ze stejných důvodů jako
u bodu 42.
K bodu 33 /§ 175 odst. 1 písm. b/:
Tato změna souvisí s úpravou pod bodem 16.
K bodu 34 /§ 178 odst. 1/:
Pokud jde o ochranný dohled, postupuje se podle ustanovení
§ 178 na základě ustanovení § 11
odst. 1 zákona č. 44/1973 Sb., o ochranném
dohledu. Ježto tento institut je ochranným opatřením
/§ 71 tr. zák./, je účelné postup
podle § 178 umožnit přímo na základě
ustanovení trestního řádu.
K bodům 35 až 37 /§ 183, 196 odst. 1 a §
198 odst. 2/:
Změny v textu souvisejí s úpravou uvedenou
pod bodem 1.
K bodu 38 /§ 202 odst. 1/:
Tato změna souvisí s úpravou uvedenou pod
bodem 72.
K bodu 39 /§ 211 odst. 5 a 6/:
Z ustanovení § 89 odst. 2 vyplývá, že
za důkaz může sloužit vše, co může
přispět k objasnění věci. Je
proto možno k důkazu použít i zvukový
a obrazový záznam /viz k bodu 12/, a to ve všech
stadiích trestního řízení,
tedy i v hlavním líčení, Vzhledem
ke zvláštní povaze těchto důkazů
je však třeba stanovit, že k jejich provedení
v hlavním líčení může
docházet na základě rozhodnutí soudu
vydaného po předchozím zjištění
stanoviska stran, a to jde-li o zvukový záznam výslechu
obžalovaného nebo svědka, pouze za předpokladu,
že tyto osoby byly již osobně vyslechnuty nebo
že za splnění zákonných podmínek
byl proveden důkaz čtením protokolu o jejich
výslechu.
K bodům 40 a 41 /§ 215 odst. 1 a 216 odst. 2 a
3/:
Změny souvisí s úpravou uvedenou pod bodem
1.
K bodu 42 /§ 222 odst. 2/:
Pozměněné znění tohoto ustanovení
vyjadřuje, že posouzení, zda zažalovaný
skutek je přestupkem nebo kárným proviněním,
není věcí soudu, ale orgánu příslušného
k jeho projednání.
K bodu 43 /§ 234 odst. 1/:
Souvisí s úpravou navrhovanou pod bodem 72.
K bodu 4 /§ 239 odst. 2/:
V praxi se vyskytují případy, v nichž
se obtížně zjišťuje, kdo je vlastníkem
věci, která má být zabrána
nebo pobyt vlastníka v takové věci. Může
jím být nejen pachatel ale kdokoliv, zvláště
složitá bývá situace v případech,
v nichž obviněný o pašované věci
zajištěné celními orgány tvrdí,
že vlastníkem věci je někdo neurčitý
trvale se zdržující v cizině, takže
ověřit tyto údaje bývá spojeno
se značnými obtížemi. V případech,
kdy vlastník věci je sice znám, avšak
není znám jeho pobyt /zejména je-li v cizině/,
je často vůbec nemožné předvolat
jej k veřejnému zasedání. Vyskytují
se i případy, kdy se vlastníka věci
nebo jeho pobyt vůbec nepodaří zjistit; rozhodnutí
soudu, má-li k němu dojit ve veřejném
zasedání, nelze vůbec uskutečnit.
Navrhovaná úprava má zajistit, aby soud mohl
v uvedených případech rozhodnout o zabrání
věci bez vyrozumění a účasti
vlastníka věci /v neveřejném zasedání/.
Ustanovením opatrovníka se vytváří
předpoklad, aby rozhodnutí o zabrání
věci mohlo nabýt právní moci a být
realizováno a práva neznámého vlastníka
věci byla chráněna. Tím se obecně
zrychlí postup při rozhodování, aniž
by se v zákoně stanovila zvláštní
lhůta k rozhodnutí /její délka a běh
by musely být diferencovány podle stadií,
v nichž došlo ke skončení trestního
stihání s rozlišením případů,
kdy soud rozhoduje pouze na návrh prokurátora/.
K bodu 45 /§ 242 odst. 1/:
Změny souvisí s úpravou uvedenou pod bodem
72.
K bodům 46 až 49 /§ 258 odst. 1, 2, §
259 odst. 3, 4, § 263 odst. 6 a § 264 odst. 2/:
Navrhovaná úprava se modifikuje a zpřesňuje
tak, aby byla jasnější možnost pro odvolací
soud provádět dokazování a rozhodovat
ve věci i na podkladě skutkových zjištění
provedených v odvolacím řízení.
Dosavadní úprava není v souladu se zásadou
rychlého projednání věci ani s požadavkem
procesní ekonomie. V důsledku příliš
omezené možnosti odvolacího soudu, aby na podkladě
úplně zjištěného skutkového
stavu včetně některých svých
vlastních doplnění důkazů sám
ve věci rozhodl, dochází často k tomu,
že rozsudek soudu I. stupně je odvolacím soudem
vícekrát zrušen a věc vrácena
tomuto soudu k novému projednání. Odvolací
soudy ve snaze zabránit tomuto nežádoucímu
postupu mnohdy nedodržují ustanovení §
259 odst. 3; jejich praxe je v tomto směru již dlouhodobě
ustálená, aniž by se tím nahrazovalo
rozhodování soudu I. stupně. Navrhovaná
úprava tudíž nepovede k zásadní
změně v praxi odvolacích soudů, takže
nemůže přivodit omezení rozhodovací
činnosti soudu I. stupně ani zkrácení
práva na obhajobu. Případy, kdy odvolací
soud nemůže sám rozhodnout, se rozšiřují
a případy, kdy v řízení u soudu
I. stupně byla porušena základní ustanovení
trestního řádu o věcné příslušnosti.
Dosavadní omezení zákazu reformace in peius
pouze na výrok o trestu vede v praxi k tomu, že odvolací
soud, i když uzná na vinu obžalovaného
těžším trestným činem, je
často nucen uložit trest, který je v rozporu
se zákonem /například pod dolní hranicí
trestní sazby nebo druh trestu, který u tohoto trestného
činu uložit nelze/. Je proto třeba rozšířit
zkaz reformace in peius i na výrok o vině. Tento
zákaz se však nevztahuje na adhézní
řízení a na ochranná opatření
/odvolací soud je může uložit, i když
rozsudkem soudu I. stupně nebylo vysloveno/.
K bodu 50 /§ 266/:
V praxi dochází k tomu, že generální
prokurátor nebo ministr spravedlnosti z různých
důvodů vezme zpět stížnost pro
porušení zákona, kterou podal, a to buď
ještě před konáním veřejného
zasedání nejvyššího soudu nařízeného
k jejímu projednání nebo během tohoto
zasedání /tu jde především o
případy změn stavu věci na základě
šetření podle § 276/. Takto se postupuje
pouze s použitím analogie ustanovení trestního
řádu, která se týkají zpětvzetí
řádných opravných prostředků
/§ 250 odst. 2 a § 144 odst. 2/. Navrhuje se zmíněnou
praxi legalizovat výslovným zákonným
ustanovením.
K bodu 51 /§ 268 odst. 2/:
Změna souvisí s úpravou pod bodem 54. V neveřejném
zasedání nelze rozhodovat rozsudkem, který
vždy musí být veřejně vyhlášen.
K bodu 52 /§ 272/:
Podle dosavadní úpravy může nejvyšší
soud rozhodnout o stížnosti pro porušení
zákona podle § 269 odst. 2 až § 271 v případech,
kdy byl zákon porušen ve prospěch obviněného,
do tří měsíců od jejího
podání.
V praxi nejvyšších soudů však vznikají
potíže s dodržováním uvedené
tříměsíční lhůty,
jde-li o věc s obsáhlým spisovým materiálem,
dále za situace, kdy se vyskytnou závady při
předvolání a vyrozumívání
osob o veřejném zasedání, a konečně
v případech, kdy je třeba konat šetření
podle § 276. Navrhuje se proto prodloužení uvedené
lhůty na šest měsíců, aby byly
vytvořeny lepší předpoklady pro kvalitu
rozhodování.
K bodu 53 /§ 273/:
Dosavadní úprava obsahu zákazu reformace
in peius vychází z jednotné koncepce společné
pro odvolání i mimořádné opravné
prostředky. Navrhuje se tuto jednotnou koncepci zachovat
i při změně dosavadní úpravy
způsobem uvedeným u odvolání v bodě
49 /§ 264 odst. 2/.
K bodu 54 /§ 274/:
Podle dosavadní úpravy nejvyšší
soudy rozhodují o stížnosti pro porušení
zákona vždy ve veřejném zasedání.
S touto formou rozhodování je spojeno obligatorní
předvolávání nebo vyrozumívání
především obviněných a jejich
obhájců, ačkoliv v případech,
kdy je evidentní, že zákon byl porušen
v neprospěch obviněného a dojde ke zrušení
napadeného rozhodnutí a vrácení věci
k došetření, je účast těchto
osob u veřejného zasedání zcela formální,
proto v těchto případech, kdy výrokem
nejvyššího soudu nemůže dojít
ke zhoršení postavení obviněného,
se navrhuje, aby soud rozhodoval v neveřejném zasedání.
Dojde tím i ke zrychlení trestního řízení
a odpadnou náklady spojené s účastí
těchto osob u soudů, které vzhledem k soustředění
uvedené agendy u nejvyšších soudů
nejsou zanedbatelné.
K bodům 55 /§ 276 a 282 odst. 2/:
Změny souvisí s úpravou uvedenou pod bodem
16.
K bodu 56 /§ 289/:
Navrhuje se stejná změna obsahu zákazu reformace
in peius a z týchž důvodů, jak jsou
uvedeny k bodu 53.
K bodu 57 /§ 293/:
Obecně znějící ustanovení o
nahrazení vazby u mladistvých jinými způsoby
se navrhuje doplnit alespoň příkladným
uvedením těchto způsobů, přičemž
se vychází z dosavadní judikatury. Nově
se navrhuje další způsob, jak nahradit vazbu
mladistvého, a to zárukou způsobilé
osoby, které provádí výchovu nebo
odborný výcvik mladistvého. Jde tu zejména
o mistra odborného výcviku, o vedoucího dílny,
o vychovatele učňovského střediska,
o učitele střední školy apod. V zájmu
prohloubení tohoto postupu se navrhuje, aby byl spojen
s uložením přiměřených
povinností a omezení mladistvému. V případě
uložení povinnosti hlásit se u určitého
orgánu po propuštění z vazby, může
být tímto orgánem též orgán
pověřený péčí o mládež,
popř. jiný orgán národního
výboru.
K bodu 58 /§ 301/:
Podle poznatků ze soudní praxe je v řízení
souvisejícím s výkonem trestů a ochranných
opatření /popř. i v jiném řízení
konaném po právní moci rozhodnutí
ve věci samé/ účast orgánu
pověřeného péčí o mládež
zcela formální, jestliže obviněný
v té době již dovršil věk 19 let.
Účast tohoto orgánu v takovém řízení
vyplývající z dosavadní úpravy
vede k průtahům a neznamená věcný
přínos, neboť o poměrech mladistvého
v této době již orgán pověřený
péčí o mládež nemá žádné
informace a nemůže na něj prakticky vykonávat
žádný vliv.
K bodu 59 /§ 314a/:
Není důvod měnit základní koncepci
platné úpravy řízení před
samosoudcem, které je jedním ze zvláštních
způsobů řízení. Zachovávají
se tak všechny úpravy, kterými se toto řízení
ve srovnání s normálním řízením
podle obecně platných předpisů trestního
řádu zjednodušuje a zrychluje. Navrhuje se
změnit pouze objem věcí spadajících
do působnosti samosoudce. Podle dosavadní úpravy
je samosoudce příslušný konat řízení
jednak o přečinech, jednak o taxativně stanovených
trestných činech /§ 314a odst. 1/, k jejichž
výběru se přistupovalo z více hledisek.
Již nyní jsou mezi nimi i trestné činy,
u nichž zákon stanoví trest odnětí
svobody do dvou let. Navrhovanou úpravou se sleduje, aby
se účast soudců z lidu na soudním
rozhodování uplatnila v těch případech,
kdy je skutečným přínosem, tedy kdy
soudci z lidu v souladu se záměrem zákona
mohou v rozhodování reálně uplatnit
své životní zkušenosti. Do působnosti
samosoudce se svěřuje řízení
o trestných činech skutkově i právně
jednoduchých a o přečinech, kde účast
soudců z lidu by byla značně formální.
Respektuje se přitom stávající stav,
že typová společenská nebezpečnost
deliktů svěřených do působnosti
samosoudce vyjádřená sazbou trestu odnětí
svobody nepřevyšuje dva roky.
Výjimky, podle nichž konkrétní případy
trestných činů spadajících
do působnosti samosoudce projednává senát
/§ 314a odst. 2/, se zachovávají. Jediná
odchylka spočívá v tom, že senátu
přísluší projednávat případy,
kdy obviněný je stíhán jako zvlášť
nebezpečný recidivista /místo dosavadní
podmínky, že byl již odsouzen jako zvlášť
nebezpečný recidivista/. Tato změna podle
zkušeností z praxe vystihuje lépe značně
zvýšený stupeň nebezpečnosti
projednávaného případu trestného
činu pro společnost.
K bodu 60 /§ 314d odst. 2/:
Zjednodušený písemný rozsudek neobsahující
odůvodnění bude i nadále možné
vyhotovovat pouze v jednoduchých trestních věcech
v řízení před samosoudcem a za podmínky,
že obviněný i prokurátor se po vyhlášení
rozsudku vzdají práva odvolání. Používání
tohoto institutu není na úkor výchovného
účinku trestního řízení,
neboť rozsudek musí být v hlavním líčení
samosoudcem vždy ústně zdůvodněn.
Proti dosavadní právní úpravě
se navrhuje rozšířit možnost využívání
tohoto institutu nejen v řízení o přečinech,
ale i o typově stejných společensky nebezpečných
deliktech, tj. trestných činech, jejichž sazba
trestu odnětí svobody nepřevyšuje jeden
rok.
K bodu 61 /§ 314e/:
Institut trestního příkazu je v souladu se
zákonem praxí využíván jako způsob
rozhodování v řízení o právně
i skutkově zcela jednoduchých věcech, kde
obviněný svou vinu doznává. V naprosté
většině se navíc jedná o trestnou
činnost pachatelů dosud netrestaných, na
které dostatečné výchovně působí
již skutečnost, že je proti nim vedeno trestní
stíhání a projednání věci
v hlavním líčení za těchto
okolností vyznívá formálně.
Proto se navrhuje možnost aplikace tohoto institutu vztahovat
na všechny samosoudcem projednávané delikty,
jejichž typová společenská nebezpečnost
nepřevyšuje typovou nebezpečnost přečinů.
K podtržení skutečnosti, že by měl
být využíván především
v řízení o trestné činnosti
pachatelů dosud netrestaných, se umožňuje
uložit jim jen výchovné tresty nespojené
s omezením osobní svobody. Nadále se vylučuje,
aby trestním příkazem byly ukládány
tresty odnětí svobody. Vyřízením
věci trestním příkazem nedojde k omezení
základních procesních práv obviněného.
Pokud s vydaným trestním příkazem
nesouhlasí, m ve všech případech možnost
podáním odporu dosáhnout projednání
věci v hlavním líčení.
K bodu 62 /§ 335/:
Toto ustanovení upravuje postup při aplikaci nového
institutu obsaženého v současném návrhu
novely trestního zákona.
K bodům 63 a 64 /§ 336 a § 338/:
Tyto změny souvisí s úpravou navrhovanou
v novele trestního zákona, podle které již
nebude s trestem nápravného opatření
spojena změna zaměstnání nebo pracoviště.
K odstraněni pochybností v praxi, z jakého
zakladu se počítají srážky z
odměny za práci u trestu nápravného
opatření, je účelné stanovit
tento základ přímo v zákoně.
K bodu 65 /§ 344/:
Poznatky z praxe ukazují, že značná
část odsouzených, kterým byl uložen
peněžitý trest, se jeho zaplacení nebo
splácení v určených lhůtách
vyhýbá, splnění této své
povinnosti různým způsobem zdržuje nebo
ztěžuje machinacemi se svým majetkem, ač
jejich majetková situace jim umožňuje peněžitý
trest zaplatit. Dosavadní vymáhání
peněžitého trestu je složité, zdlouhavé
a často zcela nebo zčásti bezvýsledné.
Agenda s ním spojená je rozsáhlá a
zpravidla dlouhodobá a znamená značné
pracovní zatížen. Navrhovaná úprava,
která reaguje na změny provedené v §
54 odst. 3 tr. zák., předpokládá,
že k nařízení náhradního
trestu odnětí svobody by docházelo tehdy,
jestliže peněžitý trest nebo jeho zbytek
nebyl zaplacen, osobní a majetkové poměry
odsouzeného neodůvodňují rozhodnout
o odkladu výkonu peněžitého trestu,
povolení splátek nebo upuštění
od jeho výkonu a přitom vymáhání
by nevedlo k výsledku. Bezvýslednost je nutné
chápat z hlediska účelu tohoto trestu. Půjde
nejen o případy, kdy vymáhání
nelze vůbec realizovat např. proto, že odsouzený
bez závažného důvodu nepracuje a nelze
provádět srážky ze mzdy, ale i o případy,
kdy z výtěžku vymáháni nelze
ve smyslu § 342 tr. řádu peněžitý
trest zaplatit do jednoho roku od jeho uložení, ačkoliv
osobní a majetkové poměry, ke kterým
soud při ukládání tohoto trestu přihlížel,
se podstatně nezhoršily, nebo k takové změně
došlo z vůle odsouzeného.
K bodu 66 /§ 350/:
Tato změna souvisí s úpravou navrhovanou
v novele trestního zákona o započítání
doby, po kterou bylo odsouzenému odňato oprávnění
k činnosti podle administrativních nebo jiných
předpisů, do trestu zákazu činnosti.
K bodu 67 /§378 odst. 4/:
V rámci rozšiřování a prohlubování
spolupráce mezi jednotlivými státy v trestněprávní
oblasti dochází na základě uzavřených
bilaterálních smluv nebo výsledku konkrétního
mimosmluvního jednání mezi dvěma státy
k případům, kdy stát, který
je požádán druhým státem o vydání
občana tohoto /dožadujícího/ státu
zdržujícího se v dožadovaném státě
k výkonu trestu nebo ochranného opatření
uloženého pravomocným rozsudkem dožadujícího
státu, váže svůj souhlas s vydáním
na splnění určitých okolnosti a činí
v tomto směru výhrady. Např. podle Smlouvy
mezi ČSSR a Rakouskou republikou publikovanou pod č.
90/1985 Sb. spočívá výhrada při
vydání k výkonu trestu nebo ochranného
opatření v požadavku provedení nového
řízení proti vydané osobě,
jestliže došlo k uložení trestu nebo ochranného
opatření v řízení konaném
v její nepřítomnosti. Trestní řád
neobsahuje ustanovení, podle něhož by výhradám
týkajícím se rozsudku a řízení
mu předcházejícího bylo možno
vyhovět, ač ustanovení § 378 odst. 1
stanoví, že v případech, kdy obviněný
byl vydán s výhradou, nutno výhradě
vyhovět. V konkrétních případech,
o něž jde, si praxe zatím vypomáhá
pomocí analogie s použitím ustanovení
trestního řádu o obnově řízení.
Navrhovaná úprava zmíněnou mezeru
v zákoně odstraní.
K bodu 68 /§ 383a a 383b/:
Trestní řád v dvacáté čtvrté
hlavě jednající o právním styku
s cizinou neobsahuje instituty převzetí a odevzdání
trestního stíhání, které se
v poslední době běžně užívají
a pojímají se do bilaterálních smluv
o právní pomoci. Pro použití těchto
institutů vůči cizím státům,
s nimiž nejsou uzavřeny smlouvy o právní
pomoci nebo i státům, s nimiž uzavřené
smlouvy neobsahují úpravu těchto institutů,
tak v československém právním řádu
chybí zákonný podklad. Předpis z roku
1965, podle něhož se v praxi zatím postupuje,
je normou pouze nižšího druhu, která se
neopírá o žádné ustanovení
s mocí zákona, které ve věcech právního
styku s cizinou je vzhledem k jejich povaze potřebné.
V praxi jde o případy, kde osoba, která na
území cizího státu spáchala
soudně trestný čin, opustí před
skončením trestního stíhání
území tohoto státu a vrátí
se do státu, jehož je státním občanem
/v těchto případech se vzhledem k obecně
platné zásadě, že stát nevydává
svého občana druhému státu, nemůže
uskutečnit jeho vydání do státu, kde
trestný čin spáchal/. Styk orgánů
činných v trestním řízení
s příslušnými orgány cizího
státu se v případech převzetí
a odevzdání trestního stíhání
bude i nadále provádět diplomatickou cestou,
pokud mezinárodní smlouva nestanoví jiný
postup.
Podle dosavadní praxe se při odevzdání
trestní věci do ciziny trestní stíhání
přerušuje a po dojití zprávy o výsledku
trestního řízení v cizině se
zastavuje. Tento postup je zbytečně složitý.
Proto se navrhuje, aby rozhodnutí o odevzdání
věci za situace, kdy orgán cizího státu
s převzetím souhlasí, mělo stejné
účinky jako zastavení trestního stíhání.
Tím by odpadlo mnohdy i několikaleté evidování
spisů po dobu mezi přerušením a zastavením
trestního stíhání, které jak
vyplývá z poznatků praxe, v těchto
případech nemá fakticky smysl. Vzhledem k
ustanovení § 375 však nebude možno uplatnit
postup podle navrhované úpravy, kde vyhlášená
mezinárodní smlouva obsahuje v této otázce
úpravu odlišnou /např. Smlouva o právní
pomoci se SSSR č. 95/1983 Sb. nebo Smlouva o právní
pomoci ve věcech trestních s Rakouskou republikou
č. 90/1985 Sb., které obsahují úpravu
odpovídající dosavadní praxi/.
K bodu 69 /§ 385/:
Dosavadní znění nutno upravit tak, aby rozhodujícím
dnem tu byl místo dne 1. ledna 1962, kdy nabyl účinnosti
platný trestní řád, den účinnosti
této novely.
K bodu 70 /§ 386/:
Toto ustanovení se vzhledem k časovému odstupu
od 1. ledna 1962 stalo bezpředmětným.
K bodu 71 /§ 389/:
Vzhledem k tomu, že podle současně navrhované
novely trestního zákona budou některé
trestné činy a přečiny posuzovány
pouze jako přestupky, stane se používání
ustanovení § 296 trestního zákona opět
aktuální. V trestním řádu je
třeba stanovit, že vzhledem k významu rozhodnutí
soudu se proti němu v těchto případech
připouští stížnost. Skutečnost,
že rozhodnutí učiní soud, který
ve věci rozhodl v I. stupni, vyplývá z §
315 odst. 2 tr. ř. Vzhledem k § 240 tr. ř.
soud bude rozhodovat v neveřejném zasedání.
K bodu 72 /§ 391a až 391c/:
Výslovným zmocňovacím ustanovením
je třeba zajistit, aby jednací řády
pro soudy měly zákonnou oporu v trestním
řádu, mají-li zabezpečovat přehledným
způsobem jednotné uplatňování
tohoto zákona v trestním řízení
před soudem /§ 391a/, vzhledem k tomu, že jde
o zmocňovací ustanovení, nelze uplatnit §
12 odst. 14 tr. řádu a nutno v něm výslovně
zakotvit zmocnění pro federální ministerstvo
národní obrany k vydání jednacího
řádu pro vojenské soudnictví.
Dosavadní úprava nevylučuje možnost
zaznamenat průběh a obsah jednání
konaného před soudem v trestních věcech
technickou cestou /s použitím diktafonu nebo magnetofonu/.
Možnost tohoto postupu však vzhledem k tomu, že
podle ustanovení trestního řádu je
přítomnost zapisovatele u hlavního líčení,
veřejného zasedání a neveřejného
zasedání obligatorní, neznamená nyní
použití technických prostředků
v trestním řízení výraznější
úsporu času a práce. Zapisovatel dodatečně
vyhotovuje protokol podle znění zaznamenaného
technickou cestou. Navrhuje se proto, aby příslušná
ministerstva mohla stanovit, za jakých podmínek
by bylo možné upustit od přítomnosti
zapisovatele při jednání před soudem
v trestních věcech v případech, v
nichž se průběh a obsah jednání
zaznamenává technickou cestou /§ 391b/.
Navrhovaným ustanovením § 391c se sleduje,
aby v trestním řádu bylo zakotveno zmocnění
k vydání právní úpravy ohledné
majetku, který byl v rámci trestního řízení
zajištěn prokurátorem nebo soudem. Jde v podstatě
o provedení ustanovení § 347 a 348 tr. řádu.
Má se tak stát obecně závazným
právním předpisem /čl. 80 a 139 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci/,
musí trestní řád proto obsahovat zmocnění,
které se navrhuje.
Přijetí tohoto zákona si vyžádá
nové náklady ze státního rozpočtu
v důsledku změny postupu při rozhodování
o vzetí do vazby. Požadavek vyjádřený
v § 69, aby osoba zadržená na základě
příkazu k zatčení byla nejpozději
do 48 hodin dodána k orgánu, který příkaz
vydal, si vyžádá zvýšené
náklady na přepravu. Jejich výši v současné
době nelze přesně odhadnout, lze však
předpokládat, že budou v podstatě zanedbatelné.
Stávající praxe, kdy zadržená
osoba není předána soudu nebo prokurátorovi,
ale dodána do nejbližší věznice,
představuje v ČSR průměrné
400 případů ročně. Uvedené
náklady budou uhrazeny v rámci schválených
rozpočtů ministerstev vnitra a životního
prostředí republik.
V Praze dne 28. září 1989
kterým se mění nařízení
vlády Československé socialistické
republiky č. 54/1570 Sb., o rejstříku trestů.
Vláda Československé socialistické
republiky nařizuje podle článku V zákona
č. 149/1969 Sb., kterým se mění a
doplňuje zákon č. 141/1961 Sb., o trestním
řízení soudním (trestní řád):
§ 5 odst. 3 nařízení vlády Českoslovanské
socialistické republiky č. 54/1970 Sb. zní:
"/3/ Odsouzení pro přečin podle zákona
č. 150/1969 Sb. uvede se ve výpisu jen tehdy, nebyl-li
dosud uložený trest vykonán. Odsouzení
pro přestupek podle zákona č. 58/1965 Sb.,
nebo přestupek podle zákonného opatření
č. 99/1569 Sb. se ve výpise neuvádějí".
Toto nařízení nabývá účinnosti
dnem 1. dubna 1990.
Vzhledem k nové úpravě zahlazení odsouzení
pro přečin (článek I č. 11
zákona č. ..../1989 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon o přečinech) se na
pachatele po výkonu trestu uloženého za přečin,
popřípadě po výkonu všech takových
trestů, hledí, jako by nebyl odsouzen. Tomu je třeba
přizpůsobit i znění § 5 odst.
3 nařízení vlády č. 54/1970
Sb. o rejstříku trestů.
Pokud jde o odsouzení za provinění či
přestupek podle zákona č. 58/1965 Sb. nebo
přestupek podle zákonného opatření
č. 99/1969, bylo původně stanoveno, že
ve výpise uvede jen tehdy, neuplynula-li od odsuzujícího
rozsudku doba tří let. S ohledem na odstup času
je možno výslovně upravit, že tato odsouzení
se již neuvádějí.