II. ZVLÁŠTNÍ ČÁST
K § 1:
Zákon upravuje důchodovou daň a daň
z objemu mezd. Složka důchodové daně
u převážné části poplatníků
má charakter daně ze zisku. Vzhledem k tomu, že
u některých poplatníků se sídlem
v cizině se však zdanění podrobuje celkový
hrubý příjem a nikoliv zisk, ponechává
se v souladu s čl. 12 ústavního zákona
o československé federaci označení
důchodová daň.
K § 2:
Okruh poplatníků se oproti dosavadní právní
úpravě navrhuje rozšířit o všechny
státní podniky, jejichž zakladatelem jsou národní
výbory. s výjimkou těch, u nichž vláda
ČSSR stanoví provádění odvodu
ze zisku stanoveného na základě finančního
plánu. Tímto rozšířením
budou nově důchodové dani podléhat
i státní podniky s převážně
obchodní činností (RaJ a Uhelné sklady),
státní podniky veřejné automobilové
dopravy a státní podniky československé
automobilové opravny, jakož i některé
další státní podniky. Tato daň
se však nebude vztahovat na organizace podléhající
dani ze zisku podle zákona o zemědělské
dani.
V souladu se zákonem č. 94/1988 Sb., o bytovém,
spotřebním a výrobním družstevnictví
se upřesňuje vymezení tohoto okruhu poplatníků.
Ruší se daňové osvobození výrobních
družstev invalidů pro osoby se změněnou
pracovní schopností s těžším
zdravotním postižením, které bude nahrazeno
formou poskytování přiměřených
daňových úlev.
K § 3:
Předmětem důchodové daně u
převážné části poplatníků
se sídlem v Československé socialistické
republice budou stejně jako doposud příjmy
z veškeré činnosti, a to bez ohledu na to,
zda plynou z tuzemska nebo z ciziny.
U vybraného okruhu poplatníků budou předmětem
důchodové daně nadále jen činnosti
směřující k dosahování
zisku, a to jen v tom případě, že úhrn
příjmů z těchto činností
přesáhne stanovenou hranici, kterou se navrhuje
zvýšit z dosavadních 150 tis. Kčs hrubých
příjmů (tržeb) na 250 tis. Kčs
a nově se bude vztahovat i na obchodní činnosti,
u nichž se uplatňují obchodní srážky.
Tím se sleduje vytvoření příznivějších
podmínek pro provozování hospodářské
činností zejména u společenských
organizaci menšího rozsahu při zracionálnění
správy důchodové daně.
U společenských organizací nebudou nadále
předmětem daně příjmy z činností,
které vyplývají z plnění vlastního
poslání těchto organizací, jakož
i některé další činnosti vymezené
v prováděcím předpise, které
úzce souvisí s jejich posláním. U
bytových družstev nebudou zdaňovány
příjmy dosažené z výstavby, údržby
a provozu družstevního bytového fondu, jakož
i výstavby a správy garáží družstevníků.
Podrobné vymezení předmětu důchodové
daně u těchto poplatníků bude stanoveno
v prováděcím předpise.
U organizací s mezinárodním prvkem (zákon
č. 116/1985 Sb.) bude předmětem zdanění
pouze hospodářská činnost, směřující
k dosažení zisku.
Poplatníci se sídlem v cizině budou platit
důchodovou daň z činností vykonávaných
na čs. území jen tehdy, vykonávají-li
je prostřednictvím stálé provozovny
Stavební a montážní práce (vč.
oprav) budou považovány za stálou provozovnu
pouze tehdy, jestliže doba jejich trvání přesáhne
šest měsíců a přímo v
zákoně se formuluje, co se rozumí stálou
provozovnou. Návrh odpovídá úpravám
uplatňovaným v cizině a navazuje na mezinárodní
smlouvy o zamezení dvojího zdanění,
které mohou definovat stálou provozovnu jinak.
V případě prodloužení lhůty
výstavby z důvodů zaviněných
československým odběratelem (stavební
nepřipravenost apod.), které mají za následek
vznik stálé provozovny, uhradí důchodovou
daň československá organizace se stejnými
důsledky jako při převzetí daně.
K § 4:
Základem důchodové daně u poplatníků
se sídlem v Československé socialistické
republice bude i nadále zisk z činností tvořících
předmět daně zjištěný
v účetnictví. Jeho vymezení je v zásadě
stejné jako u odvodů do státního rozpočtu.
Stejný základ důchodové daně
se vztahuje i na poplatníky (organizace) zaniklé
bez provedení likvidace. Pokud tento základ nelze
u nich prokazatelně zjistit, tvoří je vykázaný
přebytek.
U poplatníků se sídlem v cizině se
základ daně upřesňuje i o příjmy
za technickou pomoc a služby poskytované v souvislosti
s prodejem licencí, know-how, vypracováním
projektů a plánů, školením pracovníků
aj., které jsou v některých zemích
považovány za samostatnou kategorii příjmů
a zdaňovány obdobně jako licenční
poplatky srážkovou daní.
Pro vymezený okruh poplatníků se ponechává
i nadále minimální základ daně
ve výši 30% z hrubých mezd, tj. mezd zúčtovaných
k výplatě včetně pojistného
nemocenského pojištění, který
umožňuje zajištění přiměřeného
zdanění i v těch případech,
kdy poplatník vykáže nižší
základ daně nebo ztrátu.
K § 5:
Sazba důchodové daně 65% pro banky a pojišťovny,
které mohou založit Ústřední
rada družstev a svazy družstev nebo pro banky a pojišťovny
založené jako akciové společnosti za
podmínek stanovených zákonem o podnicích
se zahraniční majetkovou účastí
(zákon č. 173/1988 Sb.), je navržena ve stejné
výši jako pro ostatní peněžní
ústavy podléhající odvodům
do státního rozpočtu. U družstevních
podniků pro zahraniční obchod se navrhuje
sazba ve výši 55%, tedy stejná jako pro podniky
zahraničního obchodu podléhajících
odvodům do státního rozpočtu.
U ostatních poplatníků důchodové
daně s výjimkou spotřebních družstev
a vymezených obchodních organizací se navrhuje
uplatnit klouzavě progresivní sazby daně
tak, aby se reagovalo na nižší základ
daně zejména u organizací menšího
rozsahu, společenských organizací i bytových
družstev, které se zabývají trvalou
hospodářskou činností pouze doplňkově.
Výše sazby daně ze základu nepřesahujícího
200 tis. Kčs bude u poplatníků činit
20% a ze základu přesahujícího tuto
částku se navrhuje stanovit lineární
sazbu ve výši 55%.
U podniků se zahraniční majetkovou účastí
a u organizací s mezinárodním prvkem v ČSSR
se navrhuje ze základu přesahujícího
200 tis. Kčs ponechat sazbu daně ve výši
40%, a to v zájmu podpory progresivních forem mezinárodní
hospodářské spolupráce i s přihlédnutím
k úrovni zdanění v zahraničí.
Spolu s navrhovanými zmocněními (§ 26
odst. 2 písm. b) návrhu zákona) pro poskytování
úlev podnikům se zahraniční majetkovou
účastí se sleduje vytvoření
odpovídajících podmínek pro další
zakládání těchto podniků i
žádoucí sbližování daňových
soustav.
Pouze pro spotřební družstva a v návrhu
zákona vymezené obchodní organizace (§
5 odst. 1 písm. h) se navrhuje uplatnit progresivní
zdanění s ohledem na jejich specifické podmínky
vyplývající zejména ze zásobování
venkovského obyvatelstva a poskytování služeb,
přičemž navrhovaná stupnice odpovídá
nové rentabilitě, která i po úpravách
obchodního rozpětí je u těchto organizací
zhruba o polovinu nižší než u státních
obchodních organizací.
U subjektů se sídlem v cizině se navrhuje
ponechat dosavadní daňové sazby, při
sjednocení zdanění ostatních příjmů
s tuzemskými poplatníky.
K § 6:
Státním podnikům založeným národními
výbory, výrobním a vymezeným bytovým
družstvům včetně družstevních
podniků, budou poskytovány i nadále slevy
k podpoře přednostního rozvoje služeb.
S ohledem na skutečnost, že provedenou komplexní
přestavbou velkoobchodních a nákupních
cen došlo ke sblížení rentability mezi
službami a ostatními činnostmi, navrhuje se
přiměřeně upravit výši
těchto slev závislých na podílu redukovaných
výkonů služeb obyvatelstvu vymezených
v prováděcím předpise na celkových
redukovaných výkonech. Vzhledem k tomu. že
tuto slevu nelze v zájmu jednotného uplatňování
vyjádřit v procentech, navrhuje se, aby byla uplatňována
v bodech (tak jako dosud). To znamená, že např.
při 50%-ním podílu služeb se stanovená
sazba důchodové daně ve výši
55 sníží o 15 bodů (50 x 0,3), tj. na
40% (při rentabilitě nepřesahující
12%).
Návrh na zavedení slev z důchodové
daně u výrobních družstev invalidů,
která zaměstnávají převážně
občany se změněnou pracovní schopností,
vychází z požadavků objektivizace těchto
slev nezávislých na docilování hospodářských
výsledků, ale na počtu těchto zaměstnávaných
občanů. Navrhovaný systém umožní
přitom nerozlišovat tyto poplatníky podle stanovených
typů. Výše slev se navrhuje stanovit v úrovni
4 000 Kčs ročně za každého zaměstnaného
občana se změněnou pracovní schopností
a za zaměstnané občany s těžším
zdravotním postižením ve výši 8
000 Kčs ročně. Přitom celková
sleva se bude poskytovat podle přepočteného
stavu těchto pracovníků za celé zdaňovací
období.
V zájmu dalšího zkvalitnění a
rozšíření právních služeb
veřejnosti, a to i s přihlédnutím
k rozsahu poskytované bezplatné právní
pomoci, se navrhuje uplatnit přiměřené
slevy ústředím české a slovenské
advokacie u činností vymezených v prováděcím
předpise.
K § 7 až 9:
Okruh poplatníků daně z objemu mezd se proti
dosavadní úpravě rozšiřuje o
podniky a zařízení provozované uměleckými
svazy, kulturními fondy a socialistickými organizacemi
zastupujícími autory nebo výkonné
umělce a o hospodářská zařízení
svazu invalidů. Tím se sleduje sjednocení
uplatňování této kriteriální
daně u všech organizací zabývajících
se hospodářskou činností.
Společenské organizace, bytová družstva,
které jsou vlastníky družstevního bytového
fondu, organizace s mezinárodním prvkem, subjekty
se sídlem v cizině, jiné než socialistické
organizace a převážná část
poplatníků osvobozených od důchodové
daně budou nadále odvádět pojistné
nemocenského pojištění podle zákona
č. 54/1956 Sb. a nebudou podléhat proto dani z objemu
mezd.
Za základní společenské organizace
se i nadále považují kulturní zařízení
ZV ROH, i když je jim Ústřední radou
odborů přiznána právní subjektivita
podle stanov ROH.
Základ daně z objemu mezd se proti dosavadnímu
stavu bude snižovat i o odměny vyplácené
podle předpisů průmyslového práva
(zákon č. 84/1972 Sb.). Tím se sleduje především
vytvoření příznivějších
podmínek pro další tvůrčí
činnost v oblasti vynálezectví a zlepšovatelství.
Sazby daně z objemu mezd odpovídají rovni
sazeb příspěvku na sociální
zabezpečení platných od 1. 1. 1989, které
byly stanoveny v návaznosti na komplexní přestavbu
velkoobchodních cen.
V zájmu zabezpečení přednostního
rozvoje služeb veřejného stravování
a ubytování před prodejem obchodního
zboží (i u podniků RaJ) se snížená
sazba daně z objemu mezd (20%) bude nově vztahovat
pouze na vymezení služby (příloha k
návrhu prováděcího předpisu).
Tím se současně sleduje i sjednocení
v uplatňování snížené
sazby u všech skupin poplatník zabývajících
se vymezenými službami.
Navrhuje se zmocnění pro vládu Československé
socialistické republiky k zúžení okruhu
poplatníků, pro které je stanovena nižší
sazba daně z objemu mezd než 50%.
U nových poplatníků, tj. podniků a
zařízení provozovaných uměleckými
svazy, kulturními fondy a socialistickými organizacemi
zastupujícími autory nebo výkonné
umělce, se navrhuje sazba daně z objemu mezd ve
výši 20%. Stejnou sazbu (20%) se navrhuje ponechat
u organizací Československé automobilové
dopravy, podléhajících dosud odvodům
do státního rozpočtu, a to vzhledem k tomu,
že se nepředpokládá s úpravou
tarifů u osobní dopravy.
U hospodářských zařízení
svazů invalidů se navrhuje sazba ve výši
10%, stejně jako u výrobních družstev
invalidů.
Federální ministerstvo financí v úzké
součinnosti s Federálním cenovým úřadem
vymezí v prováděcím předpise
druhy služeb (činnosti), u nichž se uplatní
sazba daně z objemu mezd ve výši 20% u všech
ostatních poplatníků tak, aby bylo možno
operativně provádět upřesnění
ve vazbě na případné cenové
úpravy (okruh těchto služeb, je uveden v příloze
návrhu prováděcí vyhlášky).
V prováděcím předpise se současně
vymezí výpočet základu daně
z objemu mezd připadající na stanovené
druhy služeb, Pokud podíl těchto služeb
je minimální, nebo jeho sledování
by si vyžádalo neúměrnou administrativu,
nemusí poplatník sníženou sazbu (20%)
za uvedené služby uplatňovat.
K § 10:
Nově se navrhuje uplatnit slevy na dani z objemu mezd u
všech poplatníků zaměstnávajících
pracovníky se změněnou pracovní schopností
tak, aby bylo přiměřeným způsobem
reagováno na ekonomické důsledky vyplývající
z jejich zaměstnávání. Tím
se současně sleduje i celospolečenská
podpora pro širší zaměstnávání
těchto občanů, čemuž odpovídá
i diferencovaná výše těchto slev.
Výsledná daň z objemu mezd po odečtení
slev u obou variant nemůže být však u
žádného poplatníka nižší
než činí 10% ze základu této
daně, tj. musí být placena minimálně
ve výši stanovené pro výrobní
družstva invalidů a pro hospodářská
zařízení svazů invalidů.
K § 11 a 12:
Ustanovení o povinnosti přihlásit se k daňové
registraci a uplatnění případné
pokuty za nesplnění této povinnosti v dosavadní
právní úpravě se osvědčila
a zachovávají se i v této úpravě.
Nemění se ani rozsah podkladů předkládaných
spolu s daňovým přiznáním,
které jsou nezbytné pro ověření
správného plnění povinností.
K § 13 až 16:
Zdaňovacím obdobím bude i nadále kalendářní
rok. V ustanoveních o daňovém přiznání,
o vyměřování a zaokrouhlování
daní se nenavrhují změny proti dosavadní
právní úpravě.
K § 17 až 19:
V placení měsíčních záloh
na důchodovou daň se nenavrhují změny.
Hranice rozhodná pro placení záloh na důchodovou
daň čtvrtletně a hranice pro roční
placení důchodové daně se upravují
shodně s hranicemi stanovenými pro organizace podléhající
zemědělské dani.
Zálohy na daň z objemu mezd s výjimkou měsíce
ledna se budou platit ve výši vypočtené
ze základu daně z objemu mezd vykázaného
v předchozím měsíci tak, aby bylo
reagováno na skutečný vývoj mezd.
K § 20:
Ustanovení o zajištění důchodové
daně srážkou se proti dosavadní právní
úpravě doplňuje o možnost zajistit důchodovou
daň dohodou mezi dlužníkem a poplatníkem,
schválenou orgánem vykonávajícím
správu daně. Tento způsob se uplatní
zejména v případech, kdy platební
podmínky (např. dlouhodobé úvěry,
nebo technika plateb) neumožňují provádět
srážky z jednotlivých plateb přímo.
Tato úprava sleduje zajištění větší
plynulosti placení důchodové daně
srážkou.
K § 21:
V zájmu administrativního zjednodušení
ponechává se hranice 100 Kčs, do které
nebude penále předepisováno. Zachová
se zmocnění pro orgán vykonávající
správu daně rozhodnout o penále do výše
stanovené federálním ministerstvem financí
a ministerstvy financí, cen a mezd republik za podmínek
a v rozsahu jimi stanovenými. Ve výši penále
se změny nenavrhují.
K § 22 a 23:
Maximální lhůta, do které lze daně
a penále vyměřit a vymáhat se proti
dosavadní právní úpravě nemění.
Pro řízení nadále platí vyhláška
č. 16/1962 Sb., o řízení ve věcech
daní a poplatků.
K § 24 a 25:
Rozpočtové určení výnosu důchodové
daně a daně z objemu mezd do státního
rozpočtu československé federace bude upraveno
připravovaným zákonem o rozpočtových
pravidlech, a proto se neřeší navrhovaným
zákonem o důchodové dani, nýbrž
se odkazuje na zvláštní předpis. Zákony
národních rad bude, stejně jako dosud, určeno,
kam poplyne výnos od ostatních poplatníků,
a který orgán bude vykonávat správu
důchodové daně a daně z objemu mezd
u jednotlivých skupin poplatníků.
Shodně jako v návrhu zákona o odvodech do
státních rozpočtu se navrhuje zmocnění
pro vládu Československé socialistické
republiky k úpravě sazeb důchodové
daně a daně z objemu mezd, a to k běžnému
usměrňování vývoje ekonomiky.
Ponechává se zmocnění pro federální
ministerstvo financí zcela nebo zčásti osvobodit
od důchodové daně nově vzniklé
organizace včetně podniků se zahraniční
majetkovou účastí na dobu nejvýše
dvou let a podnikům se zahraniční majetkovou
účastí poskytnout úlevy na důchodové
dani nebo daní z objemu mezd včetně případné
úpravy základu této daně, a to zejména
v návaznosti na mezinárodní úmluvy
v sociální oblasti.
Dosavadní zmocnění federálního
ministerstva financí k činěni opatření
ve vztahu k cizině a k zajištění vzájemnosti
se doplňuje o možnost učinit retorsní
opatření.
K § 28 až 32:
Návrh dílčí novelizace zákona
č. 172/1988 Sb., o zemědělské dani
(§ 28) vychází potřeb sjednocení
daňových a odvodových podmínek u všech
hospodářských organizací v dané
oblasti. Jde přitom o nesporné změny.
V § 29 se navrhuje dílčí novela zákona
č. 116/1985 Sb., o podmínkách činnosti
organizací s mezinárodním prvkem v Československé
socialistické republice, kterou se zrušují
ta ustanovení, týkající se povolování
hospodářské činností organizacím
s mezinárodním prvkem, která jsou jíž
po přijetí hospodářského zákoníků
věcně překonána. Účelem
této novely je též zajistit provádění
hospodářské činnosti uvedenými
organizacemi v podmínkách fungování
nového ekonomického mechanismu.
Tímto zákonem se nahradí zákon č.
164/1982 Sb., o důchodové dani, ve znění
zákona č. 171/1988 Sb. V platnosti se ponechají
osvobození podle § 23 odst. 2 písm. b) tohoto
zákona až do doby stanovené v rozhodnutí.
Zákon má nabýt účinnosti dnem
1. ledna 1990 a použije se poprvé při vyměření
důchodové daně a daně z objemu mezd
a vybírání důchodové daně
srážkou v roce 1990. Zdanění za rok
1989, popř. za předchozí léta, se
bude řídit předpisy platnými v době
vzniku nároku státu na důchodovou daň
a příspěvek na sociální zabezpečení.
V zákoně jsou taxativně uvedeny veškeré
obecně závazné právní předpisy,
které se k datu jeho účinnosti ruší.


Federální ministerstvo financí stanoví
podle 27 zákona č. ..../1989 Sb., o důchodové
dani (dále jen "zákon"):
(1) Společenskými organizacemi (§ 2 odst. 1
písm. c) zákona) jsou i kulturní zařízení
ZV ROH, kterým je Ústřední radou odborů
přiznána právní subjektivita podle
stanov ROH.
(2) Jinými organizacemi než socialistickými,
které jsou právnickými osobami (§ 2
odst. 1 písm. i) zákona), jsou zejména církve
a církevní organizace, náboženské
společnosti, spolky a nadace.
(3) Subjekty se sídlem v cizině (§ 2 odst.
1 písm. j) zákona) jsou zejména společnosti
obchodního a občanského práva, ústavy,
nadace a jiné subjekty, které mají sídlo
vedení v cizině.
(1) Činností směřující
k dosahování zisku (§ 3 odst. 3 zákona)
je taková činnost, kterou lze zisku dosáhnout
nebo kterou se zisku dosahuje.
(2) Za činnosti směřující k
dosahování zisku se u společenských
organizací nepovažují činnosti, které
se omezují na plnění základního
poslání organizace, a dále:
a) výstavba, rekonstrukce a modernizace, údržba
a provoz zařízení sloužících
pro základní činnost společenských
organizací a politických stran sdružených
v Národní frontě;
b) práce konané v rámci akce "Z",
týkající se výstavby, rekonstrukce
a modernizace zařízení sloužících
k ochraně životního prostředí
a školských, zdravotnických a kulturních
zařízení;
c) činnosti prováděné pro potřebu
jiných organizačních složek a orgánů
společenských organizací a politických
stran sdružených v Národní frontě
včetně pronájmu movitého a nemovitého
majetku s výjimkou činností prováděných
pro podniky a hospodářská zařízení
ústředních orgánů společenských
organizací;
d) výroba předmětů propagujících
činnosti společenské organizace a provoz
sběren Sazky;
e) zemědělské a lesní práce
a práce sloužící k ochraně životního
prostředí;
f) sběr druhotných surovin a sběr opuštěných
druhotných surovin za podmínek stanovených
zvláštními předpisy;
g) činnosti související s doplňkovým
využitím sportovních a branně technických
dovedností členů společenských
organizací a speciálního vybavení
v majetku společenských organizací;
h) údržba, půjčování a
opravy výrobků a zařízení,
popřípadě jejich doplňková
výroba, určených nebo využívaných
k činnostem, které jsou základním
posláním příslušné společenské
organizace, včetně služeb placených
obyvatelstvem v oblasti půjčování,
oprav a seřizování sportovních a branně
technických potřeb, nářadí
a náčiní;
i) placené tělovýchovné služby
a branně technické služby;
j) pořádání sportovních, tělovýchovných
a branně technických a turistických akcí
včetně dopravy nákladů a osob a služeb
poskytovaných v souvislosti s těmito akcemi;
k) pořádání kulturních a společenských
akcí souvisejících se základní
činností společenských organizací
včetně poskytování služeb při
těchto akcích;.
l) rekreace členů společenských organizací
a jejich rodinných příslušníků
včetně dětské rekreace a škol
v přírodě;
m) likvidace vraků motorových vozidel a organizování
burz náhradních dílů a příslušenství
motorových vozidel;
n) zarybňování a zazvěřování,
ošetřování stromů a porostů
a drobné zpracování ovoce a zeleniny;
o) výstavba a provoz malých vodních elektráren
o instalovaném výkonu do 35 KWh, po dobu 10 let
od jejich uvedení do provozu;
p) chov koní a jejich prodej pro základní
činnost společenských organizací a
prodej nepotřebných koní pro další
chov a jezdecký sport;
r) chov a výcvik služebních plemen psů
a jejich prodej členům Svazarmu nebo organizačním
složkám Svazarmu, ozbrojeným sborům
nebo členům svazů invalidů a poskytování
služeb s vycvičenými psy.
(3) U bytových družstev se za činnost směřující
k dosahování zisku, kromě činností
uvedených v odstavci 2, nepovažuje výstavba,
provoz a udržování družstevního
bytového fondu a družstevních garáží,
včetně oprav prováděných v
bytech členů všech bytových družstev,
a příjmy z úhrad za užívání
družstevních bytů, které jsou ve správě
bytových družstev. U lidových bytových
družstev nejsou předmětem důchodové
daně ani příjmy z pronájmu nebytových
prostor.
(4) U organizací s mezinárodním prvkem (zákon
č. 116/1985 Sb.) bude předmětem zdanění
pouze hospodářská činnost směřující
k dosahování zisku, pokud hrubé příjmy
přesáhnou ve zdaňovacím období
250 000 Kčs.
(5) Předmětem důchodové daně
u poplatníků se sídlem v cizině nejsou
příjmy za dodávky zboží do Československé
socialistické republiky ani příjem plynoucí
ze zajišťování vývozu z Československé
socialistické republiky.
(6) Zařízením k výkonu činnosti
poplatníků se sídlem v cizině na území
Československé socialistické republiky se
rozumí zejména staveniště, dílny,
kanceláře, zařízení k těžbě
přírodních zdrojů a další
provozovny.
Do doby trvání stálé provozovny se
započítávají kalendářní
dny.
Přitom se pro účely vzniku stálé
provozovny sčítají doby trvání
činnosti, pokud nedojde k jejímu přerušení
na dobu delší než 12 kalendářních
měsíců následujících
po sobě.
(1) U malých podniků a malých družstev,
kterým bylo povoleno vést zjednodušené
účetnictví, se ziskem rozumí rozdíl
mezi příjmy a výdaji snížený
o odpisy základních prostředků.
(2) Částkou, o kterou byly zvýšeny náklady
v rozporu s právními předpisy, je i důchodová
daň vybíraná v Československé
socialistické republice, která byla zaplacena za
subjekty se sídlem nebo bydlištěm na území
států, s nimiž Československá
socialistická republika sjednala smlouvy o zamezení
dvojího zdanění, pokud byla tato daň
zahrnuta do nákladů.
(3) Vztahují-li se náklady poplatníka jak
na činnost zdaňovanou, tak i na činnost nezdaňovanou
(správní, zájmovou apod.), uznávají
se náklady při stanovení základu důchodové
daně jen v té výši, v jaké připadají
na činnost dani podrobenou. Nelze-li jejich výši
z účetnictví ani z jiné prokazatelné
evidence zjistit, stanoví se podle vhodného kritéria,
např. zastavěné plochy, ujetých kilometrů,
počtu pracovníků apod., nebo podle poměru
příjmů ze zdanitelné a nezdanitelné
činnosti.
(4) Za příjmy z licenčních a jim podobných
poplatků se pro účely zákona (§
4 odst. 7 písm. a/) považuje jakékoliv plnění
peněžní i naturální, které
se poskytuje za užití nebo za právo na užití
patentů, ochranných známek, průmyslových
vzorů, návrhů, designů modelů,
technických projektů a plánů, utajovaných
vzorců nebo postupů nebo za užití nebo
za právo na užití průmyslového,
obchodního nebo vědeckého zařízení
nebo za sdělení průmyslových, obchodních
nebo vědeckých zkušeností [Pro přepočet
zahraničních měn na československé
koruny a naopak platí u uvedených i dalších
příjmů kursovní lístek Státní
banky československé v části "neobchodní
kurs - valuty".].
Za příjmy za technickou pomoc a služby se pro
účely zákona (' 4 odst. 7 písm. a/)
považují příjmy za činnost technického
charakteru spojené s dozorem, technickým poradenstvím,
výcvikem, školením, instruktáží,
průzkumem a výzkumem na místě, předáváním
technické dokumentace a poskytováním dalších
služeb technické povahy [Pro přepočet
zahraničních měn na československé
koruny a naopak platí u uvedených i dalších
příjmů kursovní lístek Státní
banky československé v části "neobchodní
kurs - valuty".].
(5) Příjmy z provozovacích práv ('
4 odst. 7 písm. b/ zákona) se rozumí plnění
jakéhokoli druhu, ať peněžní, nebo
naturální, které se poskytuje jako náhrada
za užití práva veřejně provozovat
divadelní, filmové, televizní nebo hudební
dílo požívající autorskoprávní
ochrany [Pro přepočet zahraničních
měn na československé koruny a naopak platí
u uvedených i dalších příjmů
kursovní lístek Státní banky československé
v části "neobchodní kurs - valuty".].
(6) Provádí-li dlužník úhradu
ve prospěch poplatníka (věřitele),
zahrne ji do nákladů včetně důchodové
daně v obchodním kursu, ale pro přepočet
důchodové daně poukazované na účet
orgánu vykonávajícího správu
daně použije přepočtu stanoveného
pro základ důchodové daně [Pro
přepočet zahraničních měn na
československé koruny a naopak platí u uvedených
i dalších příjmů kursovní
lístek Státní banky československé
v části "neobchodní kurs - valuty".].
Kursový rozdíl poukáže na účet
státních aktiv a pasiv vedený u Československé
obchodní banky a. s. v Praze (číslo účtu
96 153).
(7) U poplatníků uvedených v § 2 odst.
1 písm. j) zákona se za náklady nutně
vynaložené na dosažení a zajištění
příjmů v Československé socialistické
republice považují i odpisy v rozsahu a do výše
podle čs. předpisů a přiměřená
část celkových administrativních výloh
vynaložených v cizině na zabezpečení
příjmů v Československé socialistické
republice.
(8) Základ důchodové daně podle §
4 odst. 7 písm. d) zákona se u poplatníků
uvedených v § 2 odst. 1 písm. j) zákona.
stanoví ve výši, které by z téže
činnosti dosáhla organizace se sídlem na
území Československé socialistické
republiky. K jeho stanovení může být
použito poměru zisku k nákladům nebo
k hrubým příjmům u srovnatelných
organizací nebo činností za předchozí
kalendářní rok, srovnatelné výše
obchodního rozpětí (provize) a jiných
srovnatelných údajů. Pokud mezinárodní
smlouva, kterou je Československá socialistická
republika vázána, nestanoví jinak, bude základ
daně činit vždy nejméně 30% z
nákladů na hrubé mzdy vyplacené (ať
v tuzemsku nebo v zahraničí) za činnost vykonávanou
na území Československé socialistické
republiky [Pro přepočet zahraničních
měn na československé koruny a naopak platí
u uvedených i dalších příjmů
kursovní lístek Státní banky československé
v části "neobchodní kurs - valuty".].
Obchodní činností se pro účely
zákona podle § 5 odst. 1 písm. h) rozumí
provozování maloobchodní a velkoobchodní
činnosti, poskytování obchodních služeb,
služeb veřejného stravování,
veřejných ubytovacích služeb a služeb
cestovnímu ruchu. Výrazem "převážně"
se rozumí více než polovina tržeb z uvedených
činností (nad 50% z celkových tržeb).
Za služby veřejného stravování
se nepovažuje závodní stravování.
(1) Výrobními družstvy invalidů jsou
pro účely zákona výrobní družstva,
ve kterých k 31. 12. kalendářního
roku pracuje nad 60% občanů se změněnou
pracovní schopností. Pro stanovení této
hranice se občan se změněnou pracovní
schopností s těžším zdravotním
postižením započítává.
dvakrát.
(2) Za služby veřejnosti u Ústředí
české advokacie a Ústředí slovenské
advokacie se považují advokátní, informační
a jiné služby poskytované obyvatelstvu, zařazené
podle jednotné klasifikace výkonů do oboru
993.
(1) Sazba daně z objemu mezd podle 9 odst. 1 písm.
b) zákona ve výši 20% se vztahuje na část
základu daně z objemu mezd, který připadá
na druhy služeb a činnosti, včetně podnikové
společenské spotřeby [Vyhláška
č. ..../1989 Sb., o financování některých
zařízení společenské spotřeby
a činností státních podniků
a některých dalších organizací.],
uvedené v příloze této vyhlášky.
Do této části základu daně
z objemu mezd se zahrnují mzdové prostředky,
které připadají na druhy služeb a činnosti
poskytované jiným organizacím, pracovníkům
organizace a obyvatelstvu.
Část základu daně z objemu mezd se
stanoví buď:
a) podle samostatně evidovaných mzdových
prostředků za jednotlivé vnitřní
strukturální jednotky poskytující
uvedené služby, zvýšené o podíl
mzdových prostředků připadajících
na vnitropodniková střediska podílející
se na poskytování uvedených služeb,
a to podle podílu výkonů těchto služeb
na celkových výkonech, popřípadě
redukovaných výkonech s přesností
na desetiny (bez zaokrouhlení), nebo
b) podle podílů výkonů těchto
služeb na celkových výkonech, popřípadě
na redukovaných výkonech s přesností
na desetiny (bez zaokrouhlení).
Způsob výpočtu podle odstavce 2 písmene
a) nebo b) dohodne poplatník s orgánem vykonávajícím
správu daně.
(1) V přihlášce k daňové registraci
jsou poplatníci, u nichž předmětem důchodové
daně jsou příjmy z trvalé hospodářské
činnosti povinni uvést:
a) název a sídlo organizace;
b) druh činnosti a datum zahájení činnosti;
c) název a adresu peněžního ústavu,
u kterého byl otevřen účet a číslo
účtu;
d) předpokládanou výši příjmů
a výpočet důchodové daně v
roce zahájení činnosti.
(2) Poplatníci se sídlem v cizině jsou povinni
v přihlášce k daňové registraci
uvést:
a) název a sídlo v cizině a adresu stálé
provozovny na území Československé
socialistické republiky;
b) jméno, příjmení a adresu osoby
v Československé socialistické republice
působící, která je odpovědná
za činnost stálé provozovny;
c) jméno, příjmení a adresu zmocněnce
v Československé socialistické republice
pro doručování daňových a jiných
písemností;
d) druh činnosti a datum zahájení činnosti;
e) název a adresu peněžního ústavu
v Československé socialistické republice,
u kterého byl otevřen účet, a číslo
účtu;
f) předpokládanou výši příjmů
a výpočet důchodové daně v
roce zahájení činnosti.
Tato vyhláška nabývá účinnosti
dnem ..............................
Příloha k návrhu vyhlášky č. ..../1989 Sb. |
číslo oboru | název |
583 89 | kamenosochařství (památníky a náhrobky z přírodního a umělého kamene) |
687 | zakázkové polotovary a výrobky kloboučnické |
702, 703 | zakázkové pletené výrobky |
711 | zakázková výroba knoflíků |
703, 713 až 717, 733 | zakázkové šití prádla a oděvů včetně malosériové výroby v zakázkových provozovnách nepřesahující 500 kusů výrobků |
726 až 731, 793 | zakázková výroba obuvi včetně ortopedické |
744 | akvarijní služby |
746 | zakázkové vyšívání |
799 | práce výrobní povahy v ostatní průmyslové výrobě např. |
799 634 1 - sklenářské a rámovací práce, montáže těsnění oken a dveří, obnovovací nátěry nábytku apod. | |
903 | výkony veřejného stravování |
911 6 | opravy a údržba rotačních čerpadel |
913 12 | opravy a údržba nádob a nádrží pro chemickou výrobu |
914 83 | opravy chladícího nábytku pro distribuci |
917 22 | opravy a údržba automobilů osobních a jejich účelových modifikací |
917 23 | opravy a údržba vozidel motorových jednostopých a jejich užitkových modifikací a návěsů |
917 26 | oprava a údržba přívěsů k osobním automobilům |
917 27 | opravy a údržba příslušenství k osobním automobilům a jejich užitkových modifikací |
917 6 | opravy a údržba výtahů |
kromě 917 65 - opravy a údržba výtahů zvláštních | |
918 11 | opravy a údržba elektrických motorů |
918 65 | opravy a údržba sluchadel elektronických |
918 9 | opravy a údržba rozhlasových, televizních a reprodukčních přístrojů a jejich příslušenství |
919 14 | opravy vah |
919 2 | opravy a údržba opticko-mechanických přístrojů |
919 3 | opravy a údržba osobních počítačů kromě reprografických zařízení |
919 4 | opravy a údržba časoměrných přístrojů |
921 | opravy a údržba ostatních výrobků strojírenského průmyslu např. šicích strojů, elektrospotřebičů pro domácnost, chladniček a mrazniček, praček a odstředivek, plynospotřebičů apod. |
kromě 921 57, 65, 68 | |
- opravy a údržba zařízení pro čerpání a měření kapalných paliv, strojů a zařízení úklidových a čistících, a zařízení pro technickou obsluhu dopravních prostředků | |
kromě 921 8 - opravy a údržba strojů a zařízení všeobecného užití | |
kromě 921 91, 94 | |
- opravy a údržba potrubí a armatur průmyslových | |
922 | opravy pryžových výrobků |
923 | opravy výrobků dřevozpracujícího průmyslu |
kromě 923 21 - opravy beden | |
923 31 - opravy kartáčů pro technologické účely | |
924 | opravy výrobků textilního a konfekčního průmyslu |
925 | opravy výrobků kožedělného průmyslu |
926 | opravy výrobků kulturní spotřeby a ostatních průmyslových výrobků např. hudebních nástrojů, sportovních potřeb apod. |
951 | osobní doprava |
952 | výkony bytového hospodářství |
953 | ubytovací služby |
954 | služby cestovního ruchu |
955 | provozní výkony městského hospodářství |
961 72 | poskytování výchovy mimoškolní v oborech technických - autoškoly apod. |
962 | výkony kulturní činnosti |
kromě 962 3 - tvorba umělecká filmová | |
962 89 - výkony zařízení kulturních ostatních | |
9 - výkony propagace státní | |
964 56 | služby zdravotnicko-kosmetické |
964 7 | péče lázeňská |
968 | komunální osobní služby |
kromě 968 77 - výkony mikrografické | |
969 | půjčování předmětů dlouhodobé spotřeby a výkony samoobslužných provozů |
974 | obchodní a zprostředkovatelské služby. |
kromě 974 1 - výkony veletržní a výstavnické | |
974 2 - služby propagační obchodní | |
974 3 - průzkum trhu | |
974 6 - spolupráce obchodní | |
993 | advokátní, informační, překladatelské a jiné služby veřejnosti |
996 | výkony společenských organizací |
- | ceny oprav a služeb pro obyvatelstvo schválené výměry příslušných národních výborů včetně podnikových ceníků schválených výměry příslušných národních výborů |
- | ostatní obory podnikové společenské spotřeby |
x) 547 | externí montáže technologických zařízení |
x) 801 - 839 | stavební objekty a stavební práce výrobní povahy |
x) 928 | opravy a údržba stavební povahy |
x) 936 | demontáže |
x) 937 | demolice |
x) 973 9 | služby technické ostatní |
Obory služeb označené x) se vztahují
pouze na dodávky obyvatelstvu a u oborů 928 a 973
9 i na dodávky bytovým družstvům zajišťujícím
provoz a správu domovního a bytového fondu.