(1) Důchodová daň, jejímž základem
jsou příjmy z licenčních a jim podobných
poplatků, za technickou pomoc a služby, z autorských
a provozovacích práv, z úroků, nájemného
a podílů na zisku (dividend) uvedené v §
4 odst. 7 písm. a) až c), kterou jsou povinni platit
poplatníci uvedení v § z odst. 1 písm.
j), se vybírá srážkou. Srážku
ve výši podle § 5 písm. f) a g) je povinen
provést dlužník, který má sídlo
nebo bydliště na území Československé
socialistické republiky a vyplácí, poukazuje
nebo připisuje úhrady, které jsou základem
důchodové daně (dále jen "dlužník").
(2) Dlužníkem mohou být podniky zahraničního
obchodu nebo akciové společnosti, které vystupují
jako smluvní strana namísto tuzemských odběratelů
nebo vedle nich v mezinárodním obchodním
styku, jakož i ostatní subjekty oprávněné
k zahraničně obchodní činnosti a k
zahraničně hospodářským službám.
(3) Dlužník je povinen sraženou důchodovou
daň odvést příslušnému
orgánu vykonávajícímu správu
daně nejpozději do 15 dnů ode dne úhrady
nebo připsání dlužné částky
ve prospěch poplatníka (věřitele).
Tyto skutečnosti je povinen oznámit orgánu
vykonávajícímu správu daně
včetně sdělení částky,
kterou poplatníkovi (věřiteli) vyplácí
nebo připisuje ve prospěch, a právní
důvod svého závazku.
(4) Neprovede-li dlužník srážku důchodové
daně nebo sraženou důchodovou daň včas
neodvede, bude na něm vymáhána jako jeho
dluh. Zaváže-li se dlužník v odůvodněných
případech platit důchodovou daň za
poplatníka uvedeného v § 2 odst. 1 písm.
j), zaplatí důchodovou daň ze základu
podle § 4 odst. % písm. a) zákona ve výši
42,8% a ze základu podle § 4 odst. 7 písm.
b) a c) ve výši 33,3%.
(5) Daňová povinnost poplatníka, pokud jde
o příjmy uvedené v odstavci 1, se považuje
za splněnou zaplacením důchodové daně
srážkou.
(6) K zajištění důchodové daně
z ostatních důchodové dani podléhajících
příjmů (§ 4 odst. 7 písm. d))
u poplatníků uvedených v § 2 odst. 1
písm. j) jsou dlužníci povinni srážet
zálohu ve výši 5% za podmínek uvedených
v odstavci 1 až 4.
(7) Orgán vykonávající správu
daně může, vyžaduje-li to zajištění
důchodové daně, zvýšit zálohu
podle odstavce 6 až na 10%, popřípadě
může rozhodnout o tom, že záloha bude
nižší nebo nebude srážena. K zajištění
důchodové daně z příjmů
ze stavebních a montážních prací
může povolit dlužníkovi zajistit důchodovou
daň způsobem dohodnutým ve smlouvě
s poplatníkem uvedeným v § 2 odst. 1 písm.
j). Proti rozhodnutí o změně výše
zálohy se nelze odvolat orgán vykonávající
správu daně může považovat důchodovou
daň z ostatních příjmů podléhajících
důchodové dani za vyrovnanou sraženou zálohou.
(8) Základ důchodové daně vybírané
srážkou se zaokrouhluje na celé stovky Kčs
dolů a důchodová daň vybíraná
srážkou (záloha na tuto daň) na celé
desítky Kčs nahoru.
(1) Nebyla-li důchodová daň nebo daň
z objemu mezd (včetně jejího zvýšení
podle § 14 odst. 9), popřípadě zálohy
na ně zaplaceny včas a v plné výši,
je poplatník povinen zaplatit za každý den
prodlení penále ve výši 0,1% z nedoplatků
důchodové daně nebo daně z objemu
mezd zjištěných ke dnům splatnosti.
Penále ve stejné výši je povinen platit
i dlužník, který neodvedl včas a v plné
výši důchodovou daň vybíranou
srážkou, popřípadě zálohu
na tuto daň.
(2) Uvede-li poplatník v přiznání
(dodatečné přiznání) důchodovou
daň nebo daň z objemu mezd nižší
částkou, než jakou měl uvést,
předepíše orgán vykonávající
správu daně penále ve výši 10%
tohoto rozdílu. Z rozdílu mezi dodatečným
přiznáním podaným na základě
výsledků vnitropodnikové kontroly nebo kontroly
zakladatele, popřípadě zřizovatele,
provedené podle zvláštních předpisů
a již podaným přiznáním nebo
vyměřenou důchodovou daní a daní
z objemu mezd předepíše penále v poloviční
výši. Veškeré rozdíly zjištěné
v průběhu kontroly prováděné
orgány vnější kontroly se považují
za rozdíly zjištěné těmito orgány.
(3) Penále podle odstavce 2 se předepíše
i z rozdílu mezi nově upravenou výší
důchodové daně a daně z objemu mezd,
sdělenou poplatníkovi dodatečným platebním
výměrem a již vyměřenou výší
důchodové daně a daně z objemu mezd.
(4) Předpis penále podle předchozích
odstavců se sdělí poplatníkovi, popřípadě
dlužníkovi platebním výměrem.
Penále je splatné do 15 dnů ode dne doručení
platebního výměru. Proti platebnímu
výměru o předpisu penále může
podat poplatník, popřípadě dlužník
odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení.
Odvolání nemá odkladný účinek.
(5) Penále se nepředepíše, nepřesáhne-li
částku 100 Kčs.
(6) Orgán vykonávající správu
daně mže penále prominout, snížit,
popřípadě upustit i od jeho předpisu
za podmínek a v rozsahu stanoveném v obecně
závazném právním předpise vydaném
federálním ministerstvem financí, ministerstvem
financí, cen a mezd České socialistické
republiky a ministerstvem financí, cen a mezd Slovenské
socialistické republiky.
(1) Důchodovou daň, daň z objemu mezd a penále
nelze vyměřit ani vymáhat po uplynutí
tří let od konce kalendářního
roku, v němž byl poplatník povinen podat přiznání,
popřípadě dlužník srazit důchodovou
daň nebo zálohu na tuto daň.
(2) Je-li v této lhůtě proveden úkon
k vyměření nebo vymáhání
důchodové daně, daně z objemu mezd
nebo penále, běží lhůta pro vyměření
nebo vymáhání znovu od konce roku, ve kterém
byl poplatník, popřípadě dlužník
o tomto úkonu zpraven; vyměřit a vymáhat
důchodovou daň, daň z objemu mezd a penále
lze však nejpozději do deseti let počítaných
od konce zdaňovacího období, v němž
byl poplatník povinen podat přiznání,
popřípadě dlužník srazit důchodovou
daň nebo zálohu na tuto daň.
(1) Pro řízení ve věcech důchodové
daně a daně z objemu mezd platí zvláštní
předpisy, [Vyhláška
ministerstva financí č. 16/1962 Sb., o řízení
ve věcech daní a poplatků.] pokud tento
zákon nestanoví jinak.
(2) Ustanovení zvláštních předpis
o výkonu rozhodnutí v řízení
ve věcech daní a poplatků, platné
pro státní podniky, [§ 27 vyhlášky
č. 16/1962 Sb.] platí pro všechny poplatníky.
Použije se obdobně pro úhradu dlužných
částek z účtu bank a spořitelen
[Zákon č. ..../1959 Sb., o bankách a spořitelnách.].
(3) Orgán vykonávající správu
daně může poplatníkům uvedeným
v § 2 odst. 1 písm. j) stanovit jinak lhůtu
oznamovací povinnosti (§ 11 odst. 4), zdaňovací
období (§ 13), odchylnou lhůtu pro podání
přiznání (§ 14), stanovit důchodovou
daň paušálem v případech, kdyby
stanovení základu důchodové daně
bylo spojeno s nepřiměřenými obtížemi,
popřípadě dlužníkům stanovit
jinak lhůtu pro odvod důchodové daně
vybírané srážkou, nebo sražené
zálohy na tuto daň.
Rozpočtové určení výnosu důchodové
daně a daně z objemu mezd upravených tímto
zákonem stanoví zvláštní předpisy.
[Zákon č. ..../1989 Sb., o rozpočtové
soustavě Československé socialistické
republiky a o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky (rozpočtová pravidla).
Zákon ČNR č. ..../1989 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České socialistické republiky (rozpočtová
pravidla republiky).
Zákon SNR č. ..../1989 Sb. o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky Slovenské
socialistické republiky (rozpočtová pravidla).
Zákon SNR č. 169/1982 Sb., o rozpočtovém
určení výnosu a správě odvodů,
důchodové daně a příspěvku
na sociální zabezpečení.
Zákon ČNR č. 174/1982 Sb., o rozpočtovém
určení výnosu a správě odvodů,
důchodové daně a příspěvku
na sociální zabezpečení.]
Vláda Československé socialistické
republiky může k běžnému usměrňování
vývoje ekonomiky nařízením zvýšit
nebo snížit sazbu důchodové daně
a sazbu daně z objemu mezd až o 10 bodů, a
to do 30. září roku předcházejícího
zdaňovacího období, ve kterém má
takto upravená sazba nabýt účinnosti.
(1) Federální ministerstvo financí může
učinit ve vztahu k cizině opatření
k zajištění vzájemnosti nebo odvetná
opatření a opatření k zjednodušení
vybírání důchodové daně.
(2) Federální ministerstvo financí, pokud
jde o poplatníky v působnosti orgánů
federace, Ústřední radu družstev včetně
organizací jí řízených a poplatníky
uvedené v § 2 odst. 1 písm. e), h) a j) a ministerstvo
financí, cen a mezd České socialistické
republiky a ministerstvo financí, cen a mezd Slovenské
socialistické republiky, pokud jde o ostatní poplatníky,
mohou:
a) rozhodnout ve sporných případech o způsobu
zdanění;
b) zcela nebo zčásti osvobodit od důchodové
daně nově zřízené organizace,
a to nejvýše na dobu dvou let od zahájení
činnosti; u poplatník uvedených v §
2 písm. e) snížit sazbu důchodové
daně a daně z objemu mezd, popřípadě
upravit základ daně z objemu mezd;
c) povolit slevu na důchodové dani podle §
6 i u dalších poplatníků;
d) učinit opatření, aby bylo zabráněno
dvojímu zdanění téhož základu
důchodové daně;
e) učinit opatření k zamezení tvrdostí
a nesrovnalostí, popřípadě povolit
úlevu, vyžadují-li to společenské
zájmy a určit orgány a vymezit jejich oprávnění
k povolování těchto úlev.
Federální ministerstvo financí upraví
prováděcím předpisem podrobnosti k
§ 2 až 6, 9 až 11.
Zákon č. 172/1988 Sb., o zemědělské
dani, se mění a doplňuje takto:
1. § 9 odst. 1 zní:
"(1) Základem daně z objemu mezd a odměn
je objem mzdových prostředků a odměn
za práci zúčtovaných k výplatě
v běžném roce, snížený o
oděny poskytované podle předpisů autorského
práva a průmyslového práva [Vyhláška
ministerstva financí č. 16/1962 Sb., o řízení
ve věcech daní a poplatků.] zúčtované
k výplatě v běžném roce."
2. V poznámce 12) se vypouští tečka
a doplňují se slova "a zákon č.
84/1972 Sb., o objevech, vynálezech, zlepšovacích
návrzích a průmyslových vzorech."
3. V § 10 se doplňuje odst. 4, který zní:
"(4) Sazbu daně uvedenou v odstavci 2 není
poplatník povinen uplatňovat."
4. Za § 10 se vkládá § 10a, který
zní:
(1) Poplatníkům podléhajícím
dni z objemu mezd a odměn (§ 8) se daň z objemu
mezd snižuje o:
a) částku 12 000 Kčs za každého
pracovníka se změněnou pracovní schopností
s těžším zdravotním postižením;
b) částku 3 000 Kčs za každého
pracovníka se změněnou pracovní schopností,
a to do tříapůlprocentního podílu
pracovníků se změněnou pracovní
schopností z celkového přepočteného
počtu pracovníků, a o částku
8 000 Kčs za každého pracovníka se změněnou
pracovní schopností nad tříapůlprocentní
podíl.
(2) Pro výpočet slevy podle odstavce 1 je rozhodný
průměrný přepočtený
počet pracovníků se změněnou
pracovní schopností s těžším
zdravotním postižením a pracovníků
se změněnou pracovní schopností ve
zdaňovacím období (zaokrouhlený na
celá čísla nahoru).
(3) Daň z objemu mezd a odměn po odečtení
slev podle odstavce 1 nemůže činit méně
než 10% základu daně z objemu mezd a odměn
(§ 9 odst. 1 a 2)."
5. V § 14 se nahrazuje tečka na konci věty
středníkem a doplňují se slova "u
bank založených jako společný podnik
[§ 57 zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském
pojištění zaměstnanců, ve znění
pozdějších předpisů]
činí sazba 65%."
6. V § 43 se doplňuje odstavec 3, který zní:
"3) Pokud se v obecně závazných právních
předpisech platných pro poplatníky zemědělské
daně užívá pojmu příspěvek
na sociální zabezpečení, rozumí
se jím též daň z objemu mezd a odměn
podle tohoto zákona, není-li stanoveno jinak."
Zákon č. 116/1985 Sb., o podmínkách
činnosti organizací s mezinárodním
prvkem v Československé socialistické republice,
se mění takto:
1. V § 3 odst. 2 se vypouští věta druhá.
2. V § 4 se vypouští odst. 2.
Rozhodnutí o osvobození od důchodové
daně stanovená podle dosavadních předpisů
[§ 23 odst. 2 písm. b) zákona č.
164/1982 Sb., o důchodové dani, ve znění
zákona č. 171/1988 Sb.]
zůstávají nedotčena.
(1) Důchodová daň a daň z objemu mezd
se vyměří podle tohoto zákona poprvé
na základě výsledků dosažených
v roce 1990.
(2) Pro připadnou úpravu sazby důchodové
daně s účinností od 1. ledna 1990
neplatí lhůta uvedená v § 25.
(3) Pro daňové povinnosti vzniklé před
1. lednem 1990 se použije zákona č. 164/1982
Sb., ve znění zákona č. 171/1988 Sb.
(4) Pokud se v obecně platných právních
předpisech platných pro poplatníky důchodové
daně užívá pojmu příspěvek
na sociální zabezpečení, rozumí
se jím též daň z objemu mezd podle tohoto
zákona, není-li uvedeno jinak.
Zrušují se:
1. Zákon č. 164/1982 Sb., o důchodové
dani, ve znění zákona č. 171/1988
Sb., kterým se mění a doplňuje zákon
č. 161/1982 Sb., o odvodech do státního rozpočtu
a zákon č. 164/1982 Sb., o důchodové
dani.
2. Vyhláška federálního ministerstva
financí č. 167/1982 Sb., kterou se provádí
zákon o důchodové dani.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem ..................................
I. VŠEOBECNÁ ČÁST
Návrh zákona o důchodové dani vychází
ze "Směrnice k zabezpečení komplexní
přestavby hospodářského mechanismu",
v níž jsou stanoveny i zásady finanční
politiky a systému odvodů a daní organizací
a postup jejich úpravy.
Nezbytné dílčí úpravy dosavadního
zákona o důchodové dani byly provedeny od
1. ledna 1989 tak, aby bylo reagováno na důsledky
komplexní přestavby velkoobchodních a nákupních
cen, především ve výši příspěvku
na sociální zabezpečení a z části
i ve výši důchodové daně.
Nový zákon o důchodové dani má
nabýt účinnosti od 1. ledna 1990, a to v
návaznosti na uplatnění nového hospodářského
mechanismu. Nový systém této daně,
stejně tak jako u odvodů do státního
rozpočtu a zemědělské daně,
vytvoří předpoklady pro samofinancování
státních podniků a dalších hospodářských
organizací, při zajištění celkové
finanční rovnováhy. Musí vytvořit
relativně stejné daňové podmínky
u všech organizací zabývajících
se hospodářskou činností. Návrh
zákona o důchodové dani přitom respektuje
specifické podmínky jednotlivých skupin poplatníků
této daně.
1. Současná právní úprava
Právní úprava důchodové daně
je stanovena zákonem č. 164/1982 Sb., který
byl v návaznosti na realizaci komplexní přestavby
velkoobchodních a nákupních cen s účinností
od 1. ledna 1989 novelizován zákonem č. 171/1988
Sb. a prováděcí vyhláškou č.
167/1982 Sb. Uvedenou novelizací zákona došlo
především ke změně výše
sazeb příspěvku na sociální
zabezpečení, sazeb důchodové daně
u těch skupin poplatníků, u nichž bylo
možno kvantifikovat dosahy přestavby cen již
v této etapě. Byly jí provedeny i některé
další změny sledující zejména
sjednocení systému zdaňování
všech forem organizací s mezinárodní
účastí.
Zákonem o důchodové dani je upraven vztah
ke státnímu rozpočtu a rozpočtům
národních výborů:
a) organizací řízených národními
výbory, které obstarávají veřejně
prospěšné služby, placené služby,
místní stavebnictví, místní
výrobu nebo sběr druhotných surovin;
b) družstevních organizací s výjimkou
organizací zemědělského družstevnictví;
c) společenských organizací;
d) Ústředí české advokacie
a ústředí slovenské advokacie i za
krajská sdruženi advokátů;
e) ostatních socialistických organizací (s
výjimkou rozpočtových a příspěvkových),
jejichž vztah ke státnímu rozpočtu není
upraven jinými právními předpisy;
f) organizací s mezinárodním prvkem v Československé
socialistické republice;
g) jiných organizací než socialistických,
jsou-li právnickými osobami;
h) subjektů se sídlem v cizině;
i) podniků se zahraniční majetkovou účastí.
Z uvedeného přehledu vyplývá, že
tato daň se vztahuje na značně široký
okruh poplatníků s různou náplní
činností i rozdílnými ekonomickými
podmínkami. Jde jak o státní, družstevní
a společenské organizace, tak i o subjekty se sídle
v cizině. U mnohých z nich (zejména u podniků
místní výroby a služeb i výrobních
družstev) se při tom vzájemně prolínají
různé činnosti (výroba - služby)
s rozdílnými ekonomickými podmínkami.
Celá řada společenských organizací
vedle svého hlavního poslání provozuje
s rozdílnou intenzitou běžnou hospodářskou
činnost. Značně rozsáhlou a různorodou
činností se zabývají v ČSSR
i subjekty se sídlem v cizině, které zde
mají i různé zdroje příjmů.
Uvedené skutečnosti si vyžadují i diferencovaný
systém zdaňování jednotlivých
skupin poplatníků, který však ve svých
důsledcích má vytvářet relativně
stejné ekonomické podmínky u všech organizací
zabývajících se hospodářskou
činností, při respektování
nezbytných celospolečenských preferencí.
V zásadě systém důchodové daně
navazuje na právní úpravu odvodů do
státního rozpočtu i zemědělské
daně.
Zákon upravuje:
a) důchodovou daň,
b) příspěvek na sociální zabezpečení.
a) Důchodové dani podléhají
všechny uvedené skupiny poplatníků.
Od této daně jsou osvobozeny ze zákona pouze
některé orgány a organizace, u nichž
není účelné uplatňovat tuto
daň.
Zatím co u převážné části
tuzemských hospodářských organizací
je předmětem jejich zdaňování
zisk z veškeré činnosti, u společenských
a některých dalších organizací
(např. u bytových družstev a organizací
s mezinárodním prvkem), jsou předmětem
zdanění pouze příjmy dosahované
z trvalé hospodářské činnosti,
tj. z činností provozovaných s cílem
dosahovat zisku. Příjmy ze základního
poslání těchto organizací i některé
taxativně stanovené příjmy z doplňkových
činností zdanění nepodléhají.
Rozdílný je i předmět zdanění
u subjektů se sídlem v cizině, a to s ohledem
na charakter provozovaných činností i zdroj
příjmů.
Základem důchodové daně je u převážné
části poplatníků zisk, upravený
o nezbytné položky zvyšující a
snižující zisk (zkreslování výnosů
a nákladů v rozporu s platnými předpisy,
rozdíl v zaplacených a přijatých penále
a pokutách a různé sankční
odvody), kterými je objektivizován vztah ke státnímu
rozpočtu. U subjektů se sídlem v cizině
je u některých činností základem
této daně hrubý příjem, např.
z licenčních poplatků a úroků.
U všech skupin poplatníků (s výjimkou
spotřebních družstev) je uplatněno lineární
zdanění s diferencovaně stanovenou sazbou
od 20% do 80% (podle druhu příjmů a charakteru
hospodářské činnosti). Sazby důchodové
daně platné do konce roku 1988 byly stanoveny u
organizací s obdobnou činností v úrovni
sazeb odvodu ze zisku tak, aby u stejných činností
byly vytvořeny relativně stejné podmínky
vztahů ke státnímu rozpočtu, resp.
k rozpočtům národních výborů.
Stejná zásada byla respektována i u úpravy
sazeb důchodové daně, provedené s
účinností od 1. ledna 1989.
U rozhodující skupiny poplatníků (podniky
místní výroby a služeb a výrobní
družstva) činí v zásadě platná
sazba daně 50%, přičemž k podpoře
rozvoje služeb pro obyvatelstvo jsou těmto organizacím
poskytovány slevy na důchodové dani podle
progresivní stupnice, a to i s přihlédnutím
k rozdílným ekonomickým podmínkám
u služeb. U organizací zabývajících
se výlučně výrobou činí
daňové zatížení zisku v podstatě
50%, zatímco u organizací poskytujících
výlučně služby činí daňové
zatížení pouze 15%.
Progresivní zdaněni (od 10% do 55%) je uplatňováno
pouze u spotřebních družstev, kde to odpovídá
dosavadní úrovni ekonomických nástrojů
i značně rozdílným podmínkám,
zejména při zásobování venkovského
obyvatelstva.
V zákoně jsou vyjádřeny i některé
další společenské záměry
a cíle směřující ke zvýhodnění
určitých skupin organizací, ať již
jde o daňové osvobození některých
poplatníků či uplatnění daňového
zvýhodnění, což se vztahuje zejména
na podniky se zahraniční majetkovou účastí
nebo na společenské organizace.
b) Příspěvek na sociální
zabezpečení je uplatňován u převážné
části tuzemských hospodářských
organizaci ve výši 50%. U taxativně stanovených
skupin poplatníků nebo z mezd připadajících
na vybrané služby je stanovena snížená
sazba ve výši 20%, a to v návaznosti na platnou
úroveň cen a výši tohoto příspěvku
do nich zahrnutého. V zájmu podpory zaměstnávání
osob se změněnou pracovní schopností
činí u výrobních družstev invalidů
sazba tohoto příspěvku 10%. Pouze u některých
skupin poplatník (společenské organizace,
bytová družstva, subjekty se sídlem v cizině
a další) je namísto tohoto příspěvku
uplatněno pojistné nemocenského pojištění
(10%).
Jde o kriteriální nástroj, jehož základem
je objem mzdových prostředků (vč.
ostatních osobních nákladů) zúčtovaných
k výplatě s výjimkou odměn poskytovaných
podle předpisů o autorském právu.
Daňové řízení je upraveno tak,
aby odpovídalo potřebám řádného
zajištění a vybírání daně
u všech skupin poplatníků. Toto řízení
je v zásadě shodné jako u odvodů do
státního rozpočtu a u zemědělské
daně.
2. Zhodnocení současné právní
úpravy
Vzhledem k rozdílným ekonomickým podmínkám
i různé struktuře činností
se ukázalo, že systém diferencovaného
zdaňování jednotlivých skupin poplatníků
je nezbytný. Přitom základní funkce
této daně (centralizační, regulační
i kontrolní) jsou v daných ekonomických podmínkách
naplňovány v souladu se stanovenými cíli
a záměry. O tom svědčí i ta
skutečnost, že v uplynulých letech (1983 -
1988) bylo zajištěno rovnoměrné plnění
inkasa této daně i průběžné
financování plánovaných reprodukčních
potřeb u rozhodujících skupin poplatníků.
Uplatňovaný systém zdaňování
je však doprovázen značný: rozsahem
přerozdělovacích procesů, které
v mnoha směrech negují objektivizaci platného
daňového systému. To se v praxi projevuje
především tím, že lépe hospodařící
organizace nemají dostatečný zájem
na zvyšování hospodárnosti a efektivnosti,
protože zdroje vytvořené z lepšího
hospodaření jsou jim odčerpávány
k přerozdělení ve prospěch hůře
hospodařících organizací. To se týká
zejména podniků místní výroby
a služeb, kde značná část takto
odčerpávaných prostředků je
používána na financování jiných
úseků v působnosti národních
výborů.
Intenzivněji na odhalování a využívání
rezerv působí tato daň u výrobních
družstev, kde hospodářské výsledky
a podíl služeb obyvatelstvu jsou nižší
než u podniků místní výroby a
služeb řízených národními
výbory. V tomto směru byla přijata a postupně
realizována celá řada opatření
směřujících k odstranění
nehospodárnosti a zvýšení celkové
efektivnosti. I přesto však musela být svazům
výrobních družstev poskytována přechodná
výpomoc ze státních rozpočtů
republik, které je využíváno především
pro financování málo rentabilních
a ztrátových služeb.
I přes uvedené skutečnosti lze konstatovat,
že u taxativně stanoveného okruhu poplatníků
(podniky místní výroby a služeb a výrobní
družstva) se v zásadě osvědčil
systém poskytovaných slev na služby, který
přihlíží k rozdílným ekonomickým
podmínkám a vytváří hmotnou
zainteresovanost na přednostním rozvoji služeb.
U spotřebních družstev docházelo v uplynulém
období k soustavnému poklesu tvorby zisku i rentability,
a to především v důsledku rychlejšího
rozvoje obchodní sítě i veřejného
stravování ve venkovských sídlech.
Tím se zvyšovala nákladovost a hospodářské
výsledky byly i při provedení různých
hospodárnostních opatření méně
příznivé než při provozování
těchto činností v hustěji osídlených
územních oblastech zajišťovaných
převážně organizacemi státního
obchodu. Na tento vývoj částečně
reaguje systém nižšího progresivního
zdanění než byl stanoven pro organizace státního
obchodu, který však nemůže zcela řešit
danou problematiku. Proto byla zejména Českému
svazu spotřebních družstev poskytována
finanční výpomoc ze státního
rozpočtu ČSR (v SSR byly povoleny přiměřené
daňové slevy).
Zvýhodněný systém zdanění
u společenských organizací vytváří
podmínky pro žádoucí rozvoj doplňkové
hospodářské činnosti. Finanční
prostředky po zdanění mohou tyto organizace
využívat pro rozšiřování
svého základního společenského
poslání. Určitým nedostatkem u zdaňování
těchto organizací do konce roku 1988 bylo, že
nedostatečně přihlížel k různé
mase zisku i k rozdílnému rozsahu a náplni
provozováni hospodářské činnosti.
Proto již od roku 1989 došlo k některým
změnám (uplatnění klouzavě
progresivního zdanění podle výše
zisku i rozšíření okruhu činností,
z nichž příjmy nepodléhají zdanění.)
Pozitivně lze hodnotit kontrolní funkci této
daně u těchto organizací.
Osvědčil se systém zdaňování
poplatníků se sídlem v cizině, i když
i na tomto úseku se vyskytují určité
nedostatky související s komerční
prací.
Vcelku pozitivně lze hodnotit účinnost společných
ustanovení předmětného zákona,
upravujících registraci poplatníků,
daňové přiznání, vyměřování
a placení daně, sankce za porušování
platných předpisů i daňové
řízení.
V souladu se stanovenými záměry a platnou
právní úpravou této daně je
v odpovídajícím rozsahu využíváno
daných zákonných zmocnění pro
jednotlivé orgány, i když operativnější
reagování na měnící se podmínky
zejména při rozšiřování
mezinárodní hospodářské spolupráce,
si vyžaduje některá zmocňovací
ustanovení upřesnit, resp. rozšířit.
3. Odůvodnění navrhované právní
úpravy
Návrh zákona o důchodové dani vychází
především z potřeby realizace schválených
Směrnic k zabezpečení komplexní přestavby
hospodářského mechanismu. Sleduje stanovení
relativně stejných daňových povinností
u všech organizací (poplatníků) zabývajících
se hospodářskou činností a vytvoření
podmínek pro samofinancování a zavedení
úplného chozrasčotu. Navazuje na komplexní
přestavbu velkoobchodních a nákupních
cen i změny dalších nástrojů.
Využívá i poznatky o účinnosti
předchozí právní úpravy této
daně. Respektuje potřeby vyplývající
z požadavku urychlení sociálního a ekonomického
rozvoje naší společnosti, čemuž
musí odpovídat i veškeré úpravy
v celé soustavě plánovitého řízení
tak, aby současně zajišťovaly prohloubení
chozrasčotu při uplatnění zásady
samofinancování hospodářských
organizací.
Návrh nového zákona vychází
z těchto hlavních principů:
1) Zákonem bude upravena:
a) důchodová daň,
b) daň z objemu mezd.
2) Okruh poplatníků se navrhuje rozšířit
o všechny státní podniky zakládané
národními výbory, tj. včetně
těch, které dosud podléhají odvodům
podle zákona o odvodech do státního rozpočtu,
s výjimkou státních podniků, u nichž
bude upraven vztah na základě finančního
plánu. Tím je sledováno především
sjednocení systému finančních vztahů
ke státnímu rozpočtu resp. k rozpočtům
národních výborů u všech státních
podniků v působnosti národních výborů
(s výjimkou těch organizací, u nichž
bude upraven tento vztah na základě finančního
plánu), a to při uplatnění stejných
principů jako u družstevních a dalších
organizací zabývajících se obdobnou
činností, u nichž je nutno uplatňovat
daňový systém.
3) Označení důchodová daň
vychází z toho, že jejím základem
není u všech poplatníků zisk, ale v
některých případech hrubý příjem
(zejména u různých příjmů
subjektů se sídlem v cizině). Toto označení
se již vžilo a není účelné
jej měnit. Nenavrhují se ani podstatnější
změny u předmětu a základu. Výše
sazeb u převážné části
poplatníků se navrhuje stanovit klouzavě
progresivně v návaznosti na masu zisku. Uplatnění
progresivní stupnice daně podle výše
rentability se navrhuje pouze u organizací spotřebního
družstevnictví a organizací s obchodní
činností poskytujících převážně
služby veřejného stravování a
ubytování (zejména Restaurace a jídelny)
tak, aby se lépe reagovalo na jejich rozdílné
ekonomické i provozní podmínky.
V zájmu vytvoření relativně stejných
daňových a odvodových podmínek se
navrhuje uplatnit u družstevních podniků (bank
a pojišťoven) zabývajících se převážně
peněžnictvím a pojišťovnictvím
stejnou sazbu důchodové daně (65%) jako u
odvodů do státního rozpočtu. Pro poplatníky
se zahraniční obchodní činností
(UNICOOP, INTERCOOP) bude stanovena lineární sazba
ve stejné výši (55%) jako u odvodu ze zisku
pro podniky zahraničního obchodu.
Lineární sazby se navrhuje uplatnit u poplatníků
se sídlem v cizině, které budou odstupňovány
podle jednotlivých druhů příjmů,
stejně jako dosud.
V zájmu podpory přednostního rozvoje služeb
poskytovaných především podniky založenými
národními výbory, výrobními
a bytovými družstvy a družstevními podniky,
se navrhuje uplatnit přiměřený rozsah
slev. Obdobné slevy bude možno podle potřeby
uplatnit i u dalších poplatníků poskytujících
služby, a to v rámci navrhovaného zmocnění
pro příslušné ministerstvo financí.
4) Daň z objemu mezd má plnit kriteriální
funkci a nahradí dosud uplatňovaný příspěvek
na sociální zabezpečení. Navrhovaná
výše vychází z přestavby velkoobchodních
cen, do nichž byla zapracována jako nákladová
položka. Proto bude součástí nákladů
poplatníka.
Základem daně z objemu mezd bude i nadále
objem mzdových prostředků zúčtovaných
k výplatě s vyloučením odměn
poskytovaných podle předpisů autorského
práva. Nově se navrhuje, aby ze základu byly
vyloučeny odměny poskytované podle předpisů
průmyslového práva (za patenty, vynálezy
a zlepšovací návrhy), stejné jako je
tomu v návrhu zákona o odvodech do státního
rozpočtu.
Ze mzdových prostředků připadajících
na některé činnosti, u nichž nedošlo
k úpravě cen (zejména u služeb). se
navrhuje přechodně uplatnit sníženou
sazbu daně ve výši 20%, která odpovídá
současné úrovni cen. V případě,
že dojde k úpravám cen u některých
činností, bude upravena návazně i
výše sazeb této daně.
U výrobních družstev invalidů a hospodářských
zařízení svazů invalidů, které
zaměstnávají převážně
občany se změněnou pracovní schopností
se navrhuje uplatnit bez zřetele na úroveň
cen sazbu daně ve výši 10% tak, aby byly vytvořeny
vhodné podmínky pro zaměstnávání
těchto občanů v rámci těchto
organizací. V zájmu vytvoření příznivějších
ekonomických podmínek pro zaměstnávání
těchto občanů i v dalších organizacích
se navrhuje poskytování přiměřených
slev na dani z objemu mezd, a to všem organizacím
zaměstnávajícím tyto občany.
5) Úprava dosavadních společných ustanovení
zákona o důchodové dani zůstává
v podstatě zachována. K zajištění
větší plynulosti placení důchodové
daně srážkou a jako racionalizační
opatření se doplňuje ustanovení o
zajištění důchodové daně
srážkou o možnost zajistit důchodovou
daň dohodou mezi dlužníkem a poplatníkem
schválenou orgánem vykonávajícím
správu daně.
V zájmu sjednocení daňových podmínek
u poplatníků zemědělské daně
s navrhovanou úpravou důchodové daně
i odvodů do státního rozpočtu, se
navrhuje provést v rámci nového zákona
o důchodové dani dílčí a nespornou
novelizaci zákona č. 172/1988 Sb., o zemědělské
dni (§ 30 návrhu zákona).
V nezbytném rozsahu se navrhuje provést i dílčí
novelu zákona č. 116/1985 Sb., o podmínkách
činnosti organizací s mezinárodním
prvkem v Československé socialistické republice,
které jsou subjekty této daně.
4. Finanční dosah
V souvislosti s upřesněním sazeb důchodové
daně a výše slev na stanovené služby
i sjednocením systému při uplatňování
snížené sazby daně z objemu mezd dojde
podle předběžných propočtů
k celkovému zvýšení důchodové
daně u rozhodující skupiny poplatníků
této daně, tj. u podniků místní
výroby a služeb cca o 600 mil. Kčs, což
však bude kompenzováno zrušením přerozdělovacích
procesů uplatňovaných národními
výbory. U ostatních státních podniků
v působnosti národních výborů
nedochází k podstatnějším změnám.
U výrobních družstev se daňové
zatížení mírně zvýší
(cca o 4,5%), což absolutně představuje necelých
100 mil. Kčs, přičemž toto zvýšení
vyplývá z upřesnění vlivu nových
cen a odpovídá jejich důchodové situaci.
U spotřebních družstev se zvýší
celkový výnos důchodové daně
v roce 1990 cca o 140 mil. Kčs, a to v důsledku
úpravy daňové stupnice. I přes zvýšení
sazby důchodové daně ze základu přesahujícího
200 tis. Kčs z 50% na 55%, dojde k částečnému
snížení daňového zatížení
u společenských organizací ovlivněnému
jednak zvršením hranice hrubých příjmů
ze 150 tis. Kčs na 250 tis. Kčs, do které
nebudou nově tyto organizace podléhat zdanění,
a především podstatným rozšířením
okruhu činností, 2 nichž příjmy
nebudou zdaňovány.
Upřesnění finančního dosahu
bude provedeno při sestavení plánů
a rozpočtů na rok 1990, a to včetně
řešení důsledků spojených
se zrušením přerozdělovacích
procesů u organizací v působnosti národních
výborů.
Oproti současnému stavu (1989) dojde k částečnému
zvýšení administrativní náročnosti
spojené zejména s uplatňováním
slev na dani z objemu mezd a důchodové dani.