I. VŠEOBECNÁ ČÁST
Návrh zákona o odvodech do státního
rozpočtu realizuje principy stanovené ve Směrnici
k zabezpečení komplexní přestavby
hospodářského mechanismu. Tyto principy dále
rozpracovává a konkretizuje v souladu s cíli
přestavby.
Vychází přitom z usnesení o komplexní
přestavbě hospodářského mechanismu
ČSSR a jejím zabezpečení, schváleného
7. zasedáním ÚV KSČ, v němž
je stanoveno, že:
"V zájmu zabezpečení potřeb společnosti
a svého dlouhodobého rozvoje budou hospodářské
organizace používat vytvořený zisk v
závazném pořadí s prvořadou
povinností odvodů a daní do státního
rozpočtu."
Při konstrukci systému odvodů se sledují
především tyto základní cíle
přestavby hospodářského mechanismu:
- zvýšit kriteriální působení
soustavy odvodů do státního rozpočtu,
- současně přitom vytvářet
tlak na trvalou efektivnost práce organizací.
Na první místo v soustavě odvodů se
proto dostává kriteriální odvod z
objemu mezd. Regulační funkci má plnit odvod
ze zisku, odvody z odpisů základních prostředků
a odvody regulačního a cenového charakteru.
Návrh zákona neřeší přitom
odvody (poplatky) za ochranu životního prostředí
a využívání přírodních
zdrojů, které budou stanoveny samostatnými
právními předpisy. Tyto předpisy vymezí
všechny základní náležitosti, kde
u subjektů těchto odvodů (poplatků)
bude nutno počítat i s jejich uplatněním
u občanů. Celkové koncepční
řešení soustavy odvodů a daní
organizací přitom počítá s
uplatněním těchto odvodů (poplatků).
Základní tendencí současných
přístupů k soustavě odvodů
do státního rozpočtu je využít
ekonomickou podstatu odvodů jako nástroje vymezujícího
prostředky jednotlivých chozrasčotních
organizací, tedy prostoru pro jejich samofinancování
a tvorbu zdrojů na uspokojování celospolečenských
potřeb. Kromě zabezpečení žádoucí
rovnováhy v této oblasti má nový systém
odvodů do státního rozpočtu vyvíjet
větší ekonomický tlak na efektivní
využívání výrobních činitelů.
V rámci přípravy zákonné úpravy
byly podrobně zkoumány otázky uplatnění
samostatného odvodu z jmění. V této
souvislosti byly analyzovány poznatky a důsledky
z uplatňování obdobných odvodů
v ČSSR i v ostatních státech. Na základě
vyhodnocení všech poznatků, zkušeností
a předpokládaných vlivů se nedoporučuje
tento odvod samostatně uplatňovat, neboť nesplňuje
požadavek, že by administrativní náročnost
s jeho prováděním byla vyvážena,
odpovídajícím ekonomickým působením.
Navrhuje se přitom, aby jeho kriteriální
funkce byla realizována u převážné
části organizací formou jeho využití
jako minimálního odvodu ze zisku, a to ve vztahu
k rozsahu jmění organizace.
Celý systém těchto odvodů musí
přitom vycházet z optimálního propojení
odvodu ze zisku důchodového typu s kriteriálními
odvody. Přenesení těžiště
na kriteriální odvody, které přímo
nesouvisí s dynamikou růstu zisku s ohledem na základnu,
z níž se provádějí, by při
rychlejším růstu zisku nevedlo k vytvoření
potřebné finanční rovnováhy
i zabezpečení potřeb státního
rozpočtu na financování proporčního
rozvoje společnosti. Proto musí mít dostatečnou
váhu odvod ze zisku.
Zrušení přerozdělovacích procesů
a relativní sjednocení sazby odvodu ze zisku zvyšuje
význam kategorie zisku jako kritéria (podmínky)
dalšího rozvoje každé organizace, a v
tomto směru se modifikuje význam odvodu ze zisku
oproti dosavadnímu stavu. Zisk po provedení odvodů
spolu s odpisy ze základních prostředků
se musí stát základem pro rozvoj každého
podniku a jeho stimulace či utlumení činnosti
v souladu se zájmy státní strukturální
a rovnovážné politiky. K tomu bude nutno využívat
i nástrojů běžného usměrňování
vývoje ekonomiky včetně regulačních
odvodů v dané oblasti.
Předpokladem pro dosažení stability celého
systému odvodů (včetně sazeb) musí
být mimo jiné i operativní provádění
změn cen v rámci jejich plynulé aktualizace
tak, aby byla zajištěna žádoucí
rovnováha ve všech oblastech národního
hospodářství, která by současně
vytvářela předpoklady pro urychlení
ekonomického a sociálního rozvoje.
Pro celkové zatížení organizací
odvody je nutno respektovat zásadu odvodové únosnosti,
při uplatnění regulační funkce
odvodů, pomocí níž se vymezují
disponibilní zdroje podnikové sféry ke krytí
jejích provozních a rozvojových (investičních)
potřeb. Výše celkových odvodů
by proto obecně neměla být vyšší
než úměrně stanovené procento
z celkové tvorby zisku tak, aby nebyl narušen zájem
organizací na vyšší tvorbě zisku
jako základního předpokladu pro fungování
chozrasčotu. Při posuzování celkového
odvodového zatížení organizací
a celkové tvorby finančních zdrojů
je třeba brát v úvahu i odpisy základních
prostředků. Odvod z odpisů základních
prostředků je přitom možno uplatňovat
pouze v nezbytném rozsahu, a to zejména v přechodném
období.
K zabezpečení účinnosti nové
soustavy odvodů do státního rozpočtu
je třeba vytvořit odpovídající
předpoklady ve finančním hospodaření.
Vyžaduje to vyloučit nebo silně omezit subjektivní
nástroje, jako je především redistribuční
a dotační systém. K prosazování
státní strukturální politiky (i selektivní)
bude přitom nutno cílevědomě uplatňovat
všechny nástroje řízení.
Navrhovaný systém odvodů do státního
rozpočtu vychází ze současných
záměrů a potřeb urychlené realizace
přestavby hospodářského mechanismu
v ČSSR. Další vývoj celé čs.
soustavy odvodů a daní organizací bude podřízen
též potřebám harmonizace těchto
nástrojů, zejména v návaznosti na
vytváření jednotného trhu RVHP a nutnosti
prohlubování mezinárodní hospodářské
spolupráce.
1. Současná právní úprava
Zásadní právní úprava odvodů
do státního rozpočtu je stanovena zákonem
č. 161/1982 Sb. a prováděcí vyhláškou
č. 163/1982 Sb. V návaznosti na realizaci komplexní
přestavby velkoobchodních a nákupních
cen došlo s účinností od 1. ledna 1989
k dílčí novelizaci stávající
právní úpravy, a to zákonem č.
171/1988 Sb. Touto úpravou došlo především
ke změně výše sazeb příspěvku
na sociální zabezpečení a k rozšíření
okruhu subjektů tohoto příspěvku o
organizace peněžnictví a pojišťovnictví
podléhající odvodu volného zůstatku
zisku a o SBČS. U organizací s převážně
obchodní činností (s výjimkou podniků
RaJ a Čedoku) a u odbytových a zásobovacích
organizací byla sazba odvodu ze zisku stanovena podle progresivní
stupnice nahrazena lineární sazbou ve výši
50%, a to v návaznosti na změnu výše
obchodních srážek i odbytových přirážek
a uplatnění nové soustavy plánovitého
řízení.
Z okruhu subjektů odvodu ze zisku byly převedeny
do okruhu poplatníků důchodové daně
mezinárodní hospodářské organizace
(podniky se zahraniční majetkovou účastí)
a do okruhu poplatníků zemědělské
daně organizace potravinářského průmyslu
a další organizace zemědělsko-potravinářského
komplexu.
Zákonem o odvodech do státního rozpočtu
je upraven vztah ke státnímu rozpočtu, resp.
k rozpočtům národních výborů
u většiny státních hospodářských
organizací (státních podniků), podniků
zahraničního obchodu a tuzemských akciových
společností.
Současná soustava odvodů zahrnuje odvod ze
zisku, odvod volného zůstatku zisku, příspěvek
na sociální zabezpečení, odvod z odpisů
základních prostředků a dodatkové
odvody, prováděné podle dále uvedených
zásad.
Odvod ze zisku
Základem odvodu ze zisku je zisk vykázaný
v účetnictví, upravený o nezbytné
položky zvyšující a snižující
zisk (zkreslování výnosů a nákladů
v rozporu s právními předpisy, rozdíl
placených a přijatých pokut a penále
a různé sankční odvody) stanovené
tak, aby byl objektivizován vztah ke státnímu
rozpočtu.
U převážné části subjektů
odvodu ze zisku je uplatněn lineární systém
s obecnou sazbou ve výši 75% s odchylkami pro některá
odvětví, resp. organizace, u nichž je sazba
odvodu stanovena v rozmezí od 50% do 85%. Pouze pro menší
rozsah taxativně určených organizací
je stanovena progresivní sazba odvodu v rozpětí
od 15% do 70% v závislosti na nákladové rentabilitě.
Zákonem je upravena i minimální výše
odvodu ze zisku pro organizace, které nesplní celoroční
plán zisku tak, že odvod činí nejméně
85% plánovaného ročního odvodu ze
zisku.
Výše odvodu ze zisku je však značně
ovlivňována přerozdělovacími
procesy, v jejichž důsledku je negována objektivita
stanovených sazeb, přičemž u některých
organizací dosahuje odvodové zatížení
zisku (včetně dodatkových odvodů)
i více než 95%.
Odvod volného zůstatku zisku
Tomuto odvodu podléhají organizace, u nichž
převládá veřejně prospěšný
charakter, a které určila vláda Československé
socialistické republiky svým nařízením.
Volným zůstatkem zisku je zisk, který podle
příslušných právních předpisů
nebyl přidělen do fondů nebo nebyl podle
rozhodnutí použit na jiné účely.
Jde zejména o podniky řízené federálním
ministerstvem dopravy a spojů, podniky městské
hromadné dopravy, podniky státních lesů,
podniky vodního hospodářství a podniky
bytového hospodářství.
Příspěvek na sociální zabezpečení
Jde o kriteriální nástroj, jehož základem
je objem mzdových prostředků (vč.
ostatních osobních nákladů) zúčtovaných
k výplatě s vyloučením odměn
poskytovaných podle předpisů o autorském
právu.
Obecná sazba příspěvku na sociální
zabezpečení po realizaci komplexní přestavby
cen s účinností od 1. ledna 1989 činí
50%. V návaznosti na platnou úroveň cen je
u taxativně stanovených organizací nebo u
vybraných činností (služeb) uplatňována
snížená sazba ve výši 20% a zcela
výjimečně i 10%.
Odvod z odpisů základních prostředků
Tento odvod provádějí ministerstva a jiné
ústřední orgány za organizace jimi
řízené. Jeho výše se stanoví
v příslušném státním rozpočtu
v návaznosti na tvorbu zdrojů a jejich plánované
užití. Rozsah těchto odvodů dosáhl
v minulých letech značné výše
a výrazně ovlivňoval disponibilní
zdroje hospodářských organizací.
Dodatkové odvody
Dodatkové odvody jsou v zákoně o odvodech
upraveny rámcově a vztahují se jak na organizace
provádějící odvody podle zákona
o odvodech do státního rozpočtu, tak i na
poplatníky daně ze zisku podle zákona o zemědělské
dani, poplatníky důchodové daně i
na rozpočtové a příspěvkové
organizace. Zákon o odvodech upravuje jmenovitě
jen ty dodatkové odvody, které nejsou uloženy
jiným zákonem.
Charakter dodatkových odvodů je různý.
Přímo z oblasti finanční je pouze
odvod na přerozdělení finančních
zdrojů a prostředků mezi jednotlivými
právními subjekty.
Další dodatkové odvody upravené na základě
tohoto zákonu jsou:
a) dodatkový odvod k odčerpání prostředků,
které organizace získala porušením cenových
předpisů;
b) dodatkový odvod k odčerpání prostředků
na základě cenového znevýhodnění
podle cenových předpisů nebo v důsledku
cenových opatření příslušného
orgánu;
c) dodatkový odvod k odčerpání zisku,
není-li instalováno nebo řádně
provozováno zařízení na ochranu pracovníků
nebo nevyhovuje-li zařízení organizace předpisům
o bezpečnosti práce nebo předpisům
zdravotnickým;
d) dodatkové odvody k zajištění plnění
státního plánu rozvoje národního
hospodářství;
e) dodatkový odvod k odčerpání prostředků
za neúměrný růst vyplácených
mezd a odměn za práci nebo za porušení
mzdových předpisů.
2. Zhodnocení současné právní
úpravy
Současná soustava odvodů do státního
rozpočtu je v platnosti od roku 1983 s úpravami
provedenými v sazbách příspěvku
na sociální zabezpečení a dalšími
úpravami provedenými od 1. 1. 1989 zákonem
č. 171/1988 Sb. Systém těchto odvodů
zabezpečuje příjmy státních
rozpočtů (v menším rozsahu i rozpočtové
příjmy národních výborů)
a financování potřeb plánovitého
reprodukčního procesu hospodářské
sféry.
Neoddělitelným prvkem doplňujícím
relativní formu odvodu ze zisku je redistribuce finančních
zdrojů a prostředků, prováděná
jak na úrovni VHJ mezi podniky, tak i na úrovni
ústředních orgánů mezi VHJ,
což vyplývalo i z postavení VHJ jako základního
článku řízení, který
byl subjektem odvodu ze zisku. Tato redistribuce je prováděna
podle plánu a její rozsah se soustavně zvyšoval.
Jejím namnoze neobjektivním působením
docházelo ke snižování zainteresovanosti
organizací na vyšší efektivnost vlastního
výrobního procesu, což vedlo ke zpomaleni dynamiky
přírůstku zisku i k zakrývání
nedostatečného hospodaření některých
organizací.
Příspěvek na sociální zabezpečení
do konce roku 1988, s ohledem na stanovenou sazbu ve výši
20, kryl pouze malou část společenských
nákladů spojených s reprodukcí pracovní
síly. Zvýšení sazby příspěvku
na sociální zabezpečení od 1. 1. 1989
již navazuje na zvýšenou úlohu tohoto
odvodu v soustavě odvodů do státního
rozpočtu a vychází z úrovně
zapracované do komplexní přestavby velkoobchodních
a nákupních cen.
Celý dosavadní systém odvodů v zásadě
zabezpečuje rozpočtované státní
příjmy. Nepůsobí však dostatečně
motivačně na zvyšování efektivnosti
a hospodárnosti, a to zejména v důsledku
uplatňování značného rozsahu
přerozdělovacích procesů, které
namnoze negují jednotné uplatňování
celé soustavy odvodů do státního rozpočtu.
3. Odůvodnění navrhované právní
úpravy
Soustavu odvodů do státního rozpočtu
budou tvořit tyto odvody:
- odvod z objemu mezd, hrazený z nákladů,
- odvod ze zisku, hrazený ze zisku,
- odvod z odpisů základních prostředků,
- regulační a cenové odvody, hrazené
z různých zdrojů (náklady, mzdové
prostředky, zisk), podle toho, jak určí právní
předpis, jímž budou zavedeny.
Odvod z objemu mezd
Dosavadní příspěvek na sociální
zabezpečení se označuje jako odvod z objemu
mezd. Je tomu tak proto, že se přechází
z pojetí určeného především
ve vazbě na sociální a nemocenské
dávky na odvod kriteriálního charakteru,
který má více objektivizovat ocenění
jednotlivých výrobních činitelů,
aktivněji působit na zvyšování
účinnosti živé práce a současně
by měl zajistit ve větším rozsahu úhradu
celospolečenských výdajů spojených
s celkovou reprodukcí pracovních sil. Navrhovaná
sazba odvodu z objemu mezd (50%) vychází z výše
zapracované do cen jako nákladové položky
v rámci komplexní přestavby velkoobchodních
a nákupních cen, která je však vyšší
než sazby obdobných plateb uplatňovaných
v zahraničí.
Pro ta odvětví, kde nebyla nebo nebude provedena
přestavba cen, se ponechávají přechodně
nižší sazby odvodu z objemu mezd v dosavadní
výši. Vláda ČSSR bude přitom
zmocněna k tomu, aby na základě vytvořených
podmínek mohla zužovat okruh organizací, u
nichž se navrhují nižší sazby. Vymezení
druhů služeb, u nichž přechodně
bude uplatňována nižší sazba tohoto
odvodu, stanoví federální ministerstvo financí
v úzké součinnosti s Federálním
cenových úřadem, a to v rámci prováděcího
předpisu.
Odvod ze zisku
Odvod ze zisku představuje v návrhu zákona
nejzávažnější problematiku z hlediska
funkce i konstrukce celé odvodové soustavy. Musí
zabezpečit zejména funkci regulační
z hlediska vymezení použitelného zisku pro
realizaci zásady samofinancování v podnikové
sféře na jedné straně a z hlediska
zabezpečení příjmů státního
rozpočtu na straně druhé. Tuto funkci nemůže
plnit jen staticky, ale i z hlediska dynamiky růstu zisku.
uvedených hledisek má význam výše
i forma odvodu ze zisku. Přístupy k řešení
je nutno volit tak, aby odvod ze zisku dostatečně
plnil funkci stimulační a podporoval podnikavost
podniků a působil i na vyrovnanost státního
rozpočtu.
Stanovení výše i formy odvodu ze zisku musí
vycházet z kvantifikace předpokládaného
zisku a rentability, jakož i z důchodové situace
podnikové sféry a potřeb státního
rozpočtu. Důležitá je též
stránka motivace podniků na zvyšování
efektivnosti. Proto ve Směrnici pro komplexní přestavbu
hospodářského mechanismu jsou zakotveny formy
odvodu ze zisku ve dvou alternativách, a to buď jako
odvod v lineární, nebo progresivní sazbě
s tím, že o variantním řešení
bude rozhodnuto při tvorbě zákona na základě
kvantifikací.
V rámci prácí na návrhu zákona
byla zvažována řada variant lineární
i progresivní sazby odvodu ze zisku. Byly přitom
podrobně posuzovány klady a nedostatky obou forem
odvodu ze zisku. Zásadně se od počátku
vychází z jednotnosti sazeb odvodu ze zisku a z
toho, že odvody budou přímo ze zákona
působit na jednotlivé podniky přímo
bez doplnění jakéhokoliv přerozdělování
zisku uvnitř podnikové sféry nebo mezi podniky
a resorty, neboť redistribuce bude novou úpravou finančního
hospodaření státních podniků
od 1. 1. 1990 vyloučena.
Varianty řešení byly posuzovány především
z hledisek:
a) vytváření předpokladů pro
účinnou motivaci podnikové sféry na
snižování nákladů, hospodárnost
a efektivní rozvoj;
b) souvislostí a záměrů vložených
do komplexní přestavby velkoobchodních a
nákupních cen včetně požadavku
maximální jednotnosti ekonomických podmínek;
c) rovnováhy včetně rovnováhy státního
rozpočtu.
Pro uplatnění progresivní stupnice ze zisku
mluví především rozkolísanost
rentability po přestavbě velkoobchodních
cen a nerovnoměrné rozložení zisku ze
zahraničního obchodu, který dále rozdíly
v rentabilitě zvyšuje.
Naproti tomu progresivní stupnice odvodu má výrazné
destimulační účinky.
Pro uplatnění lineární sazby odvodu
ze zisku vedou především důvody intenzivnější
stimulace a většího ekonomického tlaku
na efektivnost hospodaření podniků; záměry
cílové řešení na jednotnost a
dlouhodobější platnost tohoto nástroje.
Tento systém přitom vylučuje nežádoucí
zkreslování úrovně rentability zejména
pro účely nižších odvodních
povinností, vytváří reálnější
kalkulační předpoklady a snižuje celkovou
administrativní náročnost při zjednodušení
správy a kontroly odvodů do státního
rozpočtu. Všechny uvedené důvody svědčí
pro uplatnění systému lineárních
sazeb odvodu ze zisku.
Po podrobném vyhodnocení předností
a nedostatků progresivní sazby, která účinněji
reguluje vývoj důchod, avšak má destimulační
účinky, a sazby lineární zabezpečují
zájem podniků na růstu rentability, bylo
rozhodnuto o uplatnění lineární sazby
odvodu ze zisku. Přitom bylo vzato v úvahu i ta,
že lineární ani progresivní sazba nemůže
řešit uspokojivě problém jak málo
rentabilních, tak i vysoce rentabilních podniků
(i když na regulování rozdělení
zisku při vyšších rentabilitách
působí progresivní sazba účinněji)
a zejména pak ne ve vztahu potřeb strukturální
přestavby národního hospodářství.
Vychází se tedy z toho, že odvod ze zisku nemůže
na regulaci podnikových odvodů a příjmů
státního rozpočtu působit sám
a tudíž, že je nutno cílevědomě
a uvážlivě využívat dalších
nástrojů jako cenových úprav v rámci
aktualizace cen, regulačních odvodů mezd
a investic, dotační politiky, konsolidačních
programů, úvěru a depozitní politiky.
Pokud jde o úroveň sazby odvodu ze zisku, přihlíží
návrh k podstatně vyšší rentabilitě
a zisku, než počítala přestavba velkoobchodních
cen (50% odvodu ze zisku bylo do VC kalkulováno jen z vnitřní
ekonomiky, přičemž místo rentability
4,5% bylo již za I. pololetí dosaženo téměř
6% rentability). Sazby odvodu ze zisku musí nadto počítat
se ziskem ze zahraničního obchodu při zohlednění
předpokládané dynamiky růstu zisku.
Při navrhovaném systému odvodu ze zisku a
výši sazeb je nutno vycházet z toho, že
odvody ze zisku nemohou samy o sobě dostatečně
regulovat důchody podnikové sféry a řešit
vyrovnanost státního rozpočtu, aniž
by nedošlo k jejich deformacím. Přitom problém
ztrátových či méně rentabilních
organizací nelze řešit úrovní
sazby odvodu, ale zvýšením efektivnosti jejich
hospodaření. K tomu musí působit celá
řada dalších opatření v uplatňování
hodnotových a dalších nástrojů.
Jde zejména o:
- aktualizaci velkoobchodních cen,
- využití regulačních odvodů
k působení na usměrnění užití
disponibilního zisku podniků,
- snižování dotací ze státního
rozpočtu do podnikové sféry; zejména
neinvestičních,
- využití úvěru a depozitní politiky.
Aktualizace velkoobchodních cen, včetně odstranění
nedostatků přestavby velkoobchodních cen
musí řešit případy neúměrných
odchylek rentability v případech, kdy velkoobchodní
cena je příliš vysoká ve vazbě
na zahraniční ceny (vývozu nebo dovozu),
např. snížením velkoobchodní
ceny. Do této oblasti patří zejména
v r. 1989 a 1990 prověrka držení zásad
a kontrola správnosti provedení přestavby
velkoobchodních cen s uplatněním cenových
odvodů v případě nedostatků
v tvorbě cen. K tomu připravuje Federální
cenový úřad opatření.
Regulační odvody (§ 11) navrhované k
ovlivnění užití disponibilního
zisku nebo jiných zdrojů v případech
nežádoucích odchylek budou uplatněny
systémově, tj. předem stanoveny, nebo jako
nástroj běžného usměrňování
vývoje ekonomiky.
Systémově budou k 1. 1. 1990 uplatněny regulační
odvody v oblasti usměrňování mzdových
prostředků podle těchto principů:
od 1. 1. 1990 budou uplatněny v celém hospodářství
principy usměrňování mzdových
prostředků (ve smyslu zásad přestavby
hospodářského mechanismu) na základě
jednotných pravidel a normativů jednotně
stanovených pro plánovací skupiny resp. jejich
agregací;
uplatní se regulační odvody za neúměrný
růst mezd v zájmu zajišťování
rovnováhy hospodářského rozvoje zejména
poptávky a nabídky na vnitřním trhu
a v zájmu přednostního používání
podnikových zdrojů na rozvoj a rezervy; s účinností
od 1. 1. 1990 upraví tyto regulační odvody
za nadprůměrný růst mezd nařízení
vlády ČSSR, které stanoví jeho podmínky
a sazby pokud jde o nadměrný růst vyplacených
nákladových mezd a nadměrný růst
výplat z fondu odměn; tyto regulační
odvody budou hrazeny z disponibilního zisku podniků.
Návrh nařízení vlády předloží
federální ministerstvo práce a sociálních
věcí vládě ČSSR v říjnu,
event. v listopadu t. r.;
sníží se výchozí základny
mzdových prostředků organizací pro
rok 1990 o částku stanovenou zakladatelem podle
zásady schválené usnesením vlády
ČSSR č. 149/1989 odpovídající
objemu mzdových prostředků aparátů
zrušených generálních ředitelství.
Pokud jde o regulační odvody v oblasti investic
nepočítá se okamžitě s jejich
uplatněním, ale jako s možným nástrojem
běžného usměrňování
ekonomiky. Byly by stanoveny nařízením vlády
ČSSR jako odvody postihující užití
finančních zdrojů podniků na investice
(obecně nebo určité druhy investic apod.)
při odchylkách od vývoje investování
předpokládaného záměru komplexního
státního plánu (sazba odvodu např.
z použitých zdrojů fondu rozvoje na investice)
a hradily by se z disponibilního zisku podniku nebo z jiných
zdrojů.
Pokud jde o dotace ze státního rozpočtu,
zejména investiční, budou spolu s komplexním
státním plánem na 9. 5LP vyhlášeny
programy jejich snižování. Nové odvody
do státního rozpočtu přitom mají
vstoupit v platnost k 1. 1. 1990, přičemž programy
snižování dotací budou mít pomalejší
časový náběh. Proto je nutno počítat
ve státním rozpočtu v přechodném
období také s tím, že soustava odvodů
do státního rozpočtu musí vytvářet
k tomu nezbytné předpoklady a potřebné
zdroje.
Zpřesnění záměrů pro
regulaci důchodů podnikové sféry a
zdrojů a potřeb státního rozpočtu
bude možné až na základě analýzy
důchodové situace podniků v nových
cenách, ekonomických nástrojích a
v podmínkách návrhu plánu na r. 1990
podle usnesení vlády ČSSR č. 56/1989
a potřebná opatření musí být
přijata s plánem na r. 1990. 9. 5LP bude již
od počátku sestavován v podmínkách
nových odvodů do státního rozpočtu
a nového systému finančního hospodaření
státních podniků, které nabudou účinnosti
k 1. 1. 1990.
Odvod z odpisů základnách prostředků
V souladu s citovanými Směrnicemi a zákonem
o státním podniku se předpokládá,
že odvod na základě tohoto zákona budou
provádět pouze státní podniky, kterým
bude směrnicí k pětiletému plánu
určen útlumový program. Předpokládá
se, že těchto zdrojů bude využito k financování
strukturálních ztrát v národním
hospodářství. Přerozdělování
odpisů k využívání rozdílného
stupně odepsanosti základních prostředků
(nejdéle do roku 1995) bude stanoveno podle zákona
č. 88/1988 Sb., o státním podniku.
Organizace podléhající odvodu z odpisů,
výši a způsob jejich provádění
určí vláda Československé socialistické
republiky.
Regulační a cenové odvody
Návrh zákona stanoví druhy a subjekty regulačních
a cenových odvodů. Konkrétní forma,
výše, podmínky a způsob provádění
jednotlivých odvodů budou přitom řešeny
nařízením příslušné
vlády stejně jako dosud u dodatkových odvodů.
4. Finanční dosah návrhu
U odvodu z objemu z mezd v zásadě nedochází
ke změnám ve finančním dosahu, protože
v podstatě zůstávají zachovány
dosavadní sazby u tohoto nástroje. Výnos
tohoto odvodu se však částečně
sníží (cca o 800 mil. Kčs ročně),
a to v důsledku navrhovaných slev za zaměstnávání
občanů se změněnou pracovní
schopností, přičemž o tyto slevy se
zvýší základ odvodu ze zisku a tím
odvod ze zisku (o necelých 500 mil. Kčs ročně).
Vzhledem k tomu, že v zásadě zůstává
zachován základ odvodu ze zisku, vyplývá
finanční dosah navrhované právní
úpravy v rozhodující míře z
navrhovaných změn sazeb tohoto odvodu. Z propočtů
za organizace průmyslu a stavebnictví (671 organizací)
vyplývá, že v podmínkách roku
1989 by při uplatnění navrhované lineární
sazby odvodu ze zisku ve výši 55% a předpokládaných
přídělech podnikovým fondům
došlo k přebytku zdrojů u 248 organizací
ve výši 14.2 mld. Kčs, u 69 organizací
nepřevyšují volné zdroje více
než 20% normativních přídělů
podnikovým fondům a k nedostatku zdrojů u
354 organizací (z toho 58 ztrátových) ve
výši 13,2 mld. Kčs. Bez dalších
opatření by přitom došlo pouze za uvedený
soubor organizací ke schodku ve státním rozpočtu
ve výši 10,3 mld. Kčs a za všechny organizace
podléhající odvodu ze zisku podle navrhovaného
zákona by představoval tento schodek více
než 15 mld. Kčs.
Proto se v zájmu zajištění nezbytné
finanční rovnováhy zejména v roce,
1990 předpokládá přechodné
uplatnění zvýšení navrhované
sazby odvodu ze zisku v rámci navrhovaného zákonného
zmocnění pro vládu ČSSR (§ 25
odst. 2 písm. a) návrhu zákona). Konkrétní
úroveň tohoto zvýšení bude stanovena
v návaznosti na přípravu plánu pro
rok 1990 a vypracování návrhu státního
rozpočtu. Přitom budou realizována opatření
v dalších nástrojích tak, jak je uvedeno
v předchozí části důvodové
zprávy.
S ohledem na podstatné rozšíření
subjektů odvodů zejména v důsledku
nové organizační struktury se přiměřeně
zvýší i nárok na zabezpečování
správy a kontroly těchto odvodů.
II. ZVLÁŠTNÍ ČÁST
K § 1:
Úvodní ustanovení obsahuje jednotlivé
druhy odvodů, které zákon upravuje. Dosavadní
příspěvek na sociální zabezpečení
se označuje jako odvod z objemu mezd. Funkci důchodového
typu v celé soustavě odvodů bude plnit odvod
ze zisku, který stanovením minimální
výše bude částečně plnit
i kriteriální funkci. Tyto základní
odvody doplňují odvod z odpisů základních
prostředků a odvody regulační a cenové.
K § 2:
Okruh organizací podléhajících odvodu
z objemu mezd se oproti dosavadnímu vymezení subjektů
mění pouze v tom směru, že se do zákona
o důchodové dani převádí státní
podniky zakládané národními výbory.
Tomuto odvodu budou podléhat všechny státní
podniky s výjimkou těch, které budou poplatníky
daně z objemu mezd podle zákona o důchodové
dani nebo jsou poplatníky daně z objemu mezd a odměn
podle zákona o zemědělské dani. Subjekty
tohoto odvodu budou, stejně jako dosud, i podniky zahraničního
obchodu, akciové společnosti (s výjimkou
akciových společností založených
formou podniku se zahraniční majetkovou účastí,
které budou poplatníky důchodové daně),
sdružení s právní subjektivitou, státní
peněžní ústavy a pojišťovny,
Státní banka československá, státní
hospodářské organizace, státní
organizace Československé státní dráhy
a specializované železniční organizace.
Za státní peněžní ústavy
a pojišťovny se považují nejen ty organizace,
které jsou již v současné době
vytvořeny, ale i případně nově
vzniklé organizace zabývající se převážně
peněžní a pojišťovací činností.
K § 3:
Základ odvodu z objemu mezd se proti příspěvku
na sociální zabezpečení vymezeném,
v dosavadní právní úpravě snižuje
a odměny vyplácené podle předpisů
průmyslového práva (zákon č.
84/1972 Sb.). Tím se sleduje především
vytvoření příznivějších
podmínek pro oblast vynálezectví a zlepšovatelství.
K § 4:
Sazby odvodu z objemu mezd odpovídají v zásadě
úrovni sazeb příspěvku na sociální
zabezpečení platných od 1. 1. 1989, které
byly stanoveny v návaznosti na komplexní přestavbu
velkoobchodních cen.
Obecně platná sazba odvodu činí 50%
s tím, že po přechodné období
se u uvedených skupin organizací navrhuje uplatnit
snížené sazby (20% a 10%), a to v návaznosti
na současně platnou úroveň cen. Současně
se navrhuje zmocnění pro vládu ČSSR,
aby podle vytvořených podmínek mohla zužovat
okruh organizací, u nichž se bude uplatňovat
snížená sazba tohoto odvodu.
Federální ministerstvo financí v úzké
součinnosti s Federálním cenovým úřadem
vymezí v prováděcím předpise
druhy služeb, u nichž se uplatní ve vazbě
na úroveň cen sazba odvodu z objemu mezd ve výši
20% tak, aby bylo možno provádět úpravy
operativně v návaznosti na případné
cenové úpravy. V podstatě půjde o
obory, které jsou dosud stanoveny v samostatném
přehledu uvedeném ve Finančním zpravodaji
č. 10 - 11/1988 a v Cenovém věstníku
č. 11/1989, s nezbytným upřesněním,
a to včetně zahrnutí do těchto oborů
i činností souvisejících s financováním
podnikové společenské spotřeby, jako
např. předškolských zařízení.
K § 5:
Nově se navrhuje uplatnit slevy na odvodu z objemu mezd
u organizací zaměstnávajících
pracovníky se změněnou pracovní schopností
tak, aby bylo přiměřeným způsobem
reagováno na ekonomické důsledky vyplývající
z jejich zaměstnávání.
Vyšší sleva se navrhuje uplatnit za každého
pracovníka se změněnou pracovní schopností
s těžším zdravotním postižením.
K výraznějšímu zvýhodnění
organizací zaměstnávajících
větší počet (podíl) pracovníků
se změněnou pracovní schopností z
celkového počtu pracovníků se navrhuje
uplatnění diferencovaných slev tak, aby aktivněji
působily na zvyšování podílů
zaměstnávání těchto pracovníků
a odpovídajícím způsobem reagovaly
i na ekonomické důsledky.
Výsledný odvod z objemu mezd po odečtení
slev u obou variant nesmí být však u žádné
organizace nižší než činí
10% ze základu tohoto odvodu, což je sazba pojistného
nemocenského pojištění a sazba daně
z objemu mezd navrhovaná pro výrobní družstva
invalidů a hospodářská zařízení
svazu invalidů.
Rozsah těchto slev bude činit ročně
cca 800 mil. Kčs, což po zohlednění
odvodu ze zisku bude znamenat zvýšení použitelného
zisku téměř o 300 mil. Kčs.
K § 6:
Odvodu ze zisku budou podléhat všechny organizace,
které budou provádět odvod z objemu mezd
(§ 2 odst. 1). Tomuto odvodu však nově nebudou
podléhat státní podniky založené
národními výbory, které se od 1. ledna
1990 stanou poplatníky důchodové daně.
Odvodu ze zisku budou podléhat i organizace, které
dosud prováděly odvod volného zůstatku
zisku, pokud u nich vláda Československé
socialistické republiky nestanoví podle navrhovaného
zmocnění (§ 25 odst. 2 písm. c)) provádění
odvodu ze zisku formou odvodu stanoveného na základě
finančního plánu.
K § 7:
Základem odvodu ze zisku je zisk zjištěný
v účetnictví, který se upravuje stejně
jako dosud o úhrn částek zvyšujících,
případně snižujících zisk
(odst. 1 až 3). Položkou snižující
základ odvodu ze zisku bude i rozdíl, o který
placené úroky převyšují přijaté
úroky, pokud nebudou i nadále účtovány
v nákladech.
Stejný základ odvodu ze zisku se vztahuje i na organizace
zaniklé bez provedení likvidace. Pokud tento základ
nelze u nich prokazatelně zjistit, tvoří
jej vykázaný přebytek.
K § 8:
Na základě předběžného
zhodnocení výsledků komplexní přestavby
velkoobchodních a nákupních cen i vlivů
úprav ostatních ekonomických nástrojů
se navrhuje stanovit lineární sazbu odvodu ze zisku
ve výši 55%. Pouze pro státní peněžní
ústavy a pojišťvny se s ohledem na jejich specifické
podmínky navrhuje lineární sazba ve výši
65%. Do výše těchto sazeb byly již promítnuty
i vlivy z přesunu části nákladových
mezd do fondu odměn.
K § 9:
Vzhledem k tomu, že nemá být samostatně
uplatňován odvod z jmění, navrhuje
se, aby jeho kriteriální funkce bylo využito
při stanovení minimální výše
odvodu ze zisku, a to pouze u uvedených organizací.
Navrhovaná výše (2% z jmění)
odpovídá v podstatě 1% z výrobních
fondů.
V případě, že organizace nevytvoří
zisk k úhradě minimálního odvodu ze
zisku (před příděly fondům),
může orgán vykonávající
správu odvodů na základě její
žádosti povolit odklad k jeho zaplacení, nejdéle
však do třech následujících let.
K § 10:
Tento odvod budou provádět přímo státní
podniky, a to pouze v případech, budou-li mít
určen plánem útlumový program. Podmínky
a způsob jeho provádění stanoví
vláda Československé socialistické
republiky.
Odvod k přerozdělování odpisů
mezi státními podniky prostřednictvím
státního rozpočtu k vyrovnání
rozdílného stupně odepsanosti základních
prostředků, stanoví vláda Československé
socialistické republiky na základě §
73 zákona č. 88/1988 Sb., o státním
podniku.
K § 11:
Okruh subjektů regulačních a cenových
odvodů je shodný s okruhem subjektů dodatkových
odvodů podle dosavadní právní úpravy.
Budou jim podléhat nadále organizace podléhající
odvodům do státního rozpočtu, důchodové
dani a zemědělské dani i rozpočtové
a příspěvkové organizace.
Podmínky a způsob jejich provádění,
pokud je nestanoví tento zákon, stanoví nařízením
vláda Československé socialistické
republiky; pro ústřední orgány republik
a jimi řízené rozpočtové a
příspěvkové organizace stanoví
tyto odvody nařízením vlády republik.
Návrhy na uplatnění těchto odvodů
přitom předkládají vládě
ústřední orgány, do jejichž působnosti
řešená problematika patří. Navrhuje
se přitom, aby vláda ČSSR mohla určit
podmínky, při jejichž splnění
mohou tyto orgány povolit úlevu z těchto
odvodů, a to se souhlasem příslušného
ministerstva financí.
Zásadní změnou je, že z dosavadních
dodatkových odvodů se v souladu s již citovanými
Směrnicemi vypouští odvod k přerozdělování
prostředků a odvod k zajištění
plnění státního plánu rozvoje
národního hospodářství Československé
socialistické republiky.
Navrhuje se omezení těchto odvodů pouze k
zajištění nezbytné regulace mezd, zachování
rozsahu dosavadních cenových dodatkových
odvodů s nezbytným upřesněním
a vytvoření právních předpokladů
pro případné uplatnění nezbytné
regulace v oblasti investic.
K § 12 a 13:
Ustanovení o oznamovací povinnosti se doplňuje
o pokutu, kterou bude moci uložit orgán vykonávající
správu odvodů organizacím, které nesplní
povinnost přihlásit se k registraci, oznámit
změnu svého sídla nebo zánik.
K § 14:
Odvodovým obdobím bude i nadále kalendářní
rok.
K § 15 až 17:
V ustanoveních o vyúčtování,
vyměření a zaokrouhlování odvodů
se proti dosavadnímu stavu nenavrhují v zásadě
změny. Nemění se ani rozsah podkladů
předpokládaných spolu s vyúčtováním,
které jsou nezbytné pro ověření
správnosti plnění odvodových povinností.
Povinnost podat vyúčtování se týká
odvodu z objemu mezd a odvodu ze zisku.
K § 18 až 20:
Zálohy na odvod z objemu mezd s výjimkou měsíce
ledna se budou platit ve výši vypočtené
ze základu vykázaného v předchozím
měsíci. V placení záloh na odvod ze
zisku se zachovává dosavadní stav. Hranice
rozhodné pro placení záloh na odvod ze zisku
čtvrtletně nebo pro neplacení záloh
v průběhu odvodového období se navrhují
zachovat podle dosavadní právní úpravy.
K § 21:
Výše a konstrukce penále se nemění.
V zájmu administrativního zjednodušení
ponechává se hranice 100 Kčs, do které
nebude penále předepisováno. Zachovává
se zmocnění pro orgán vykonávající
správu odvodů prominout penále ve výši
stanovené federálním ministerstvem financí
a ministerstvy financí, cen a mezd republik, a to za podmínek
jimi stanovenými.
K § 22 a 23:
Maximální lhůta, do které lze odvod
z objemu mezd a odvod ze zisku vyměřit a vymáhat,
se proti dosavadní právní úpravě
nemění.
Odvod z odpisů základních prostředků
a regulační a cenové odvody nelze vymáhat,
popřípadě vrátit, po uplynutí
tří let od konce roku, v němž měly
být zaplaceny.
Pro řízení nadále platí vyhláška
č. 16/1962 Sb., o řízení ve věcech
daní a poplatků a správní řád.
K § 24:
Výnos odvodů do státního rozpočtu
je upraven zákonem o rozpočtových pravidlech,
a proto se určení výnosu neřeší
navrhovaným zákonem, nýbrž se odkazuje
na zvláštní předpis.
Zákony národních rad bude, stejně
jako dosud, určeno kam poplyne výnos odvodů
od ostatních organizací a který orgán
bude vykonávat jejich správu.
K 25 a 26:
Vzhledem k specifickým podmínkám Státní
banky československé se navrhuje, aby výši
odvodu ze zisku i způsob jeho provádění
stanovila vláda Československé socialistické
republiky.
V zájmu běžného usměrňování
vývoje ekonomiky se navrhuje, aby vláda Československé
socialistické republiky mohla operativně v rámci
uvedených termínů svým nařízením
v odůvodněných případech zvýšit
nebo snížit sazbu odvodu z objemu mezd a sazbu odvodu
ze zisku maximálně o 10 bodů (dosud až
o čtvrtinu). Vyjádření tohoto zvýšení
v procentech je nepraktické, zejména u rozdílných
sazeb. Vyjádření v bodech znamená,
že např. sazba 55% po zvýšení o
10 bodů bude činit 65%. Případná
zásadnější úprava sazeb odvodů
bude prováděna formou změny zákona.
Navrhuje se ve zmocnění pro vládu Československé
socialistické republiky stanovit pro vymezený okruh
organizací provádění odvodu ze zisku
na základě finančního plánu,
který se bude podle vytvářených podmínek
postupně zužovat. Na rozdíl od současného
stavu se nově předpokládá, že
u těchto organizací bude uplatněn podstatně
širší prostor hmotné zainteresovanosti
na dosahování lepších hospodářských
výsledků, a to v rámci připravovaného
nařízení vlády československé
socialistické republiky.
Ponechává se zmocnění pro vládu
Československé socialistické republiky a
vlády republik k povolení experimentu pro organizace
s vhodnými podmínkami, aby některý
z odvodů podle tohoto zákona byl nahrazen jiným
odvodem nebo jiným vztahem ke státnímu rozpočtu
anebo odvody byly prováděny jiným způsobem.
Tohoto ustanovení bude moci být využito k ověření
(harmonizaci) soustav odvodů se státy RVHP.
Zmocnění k osvobození od odvodu ze zisku
nově vzniklých organizací se shodně
se zákonem o zemědělské dani i dosavadní
úpravou důchodové daně navrhuje přenést
na federální ministerstvo financí a ministerstva
financí, cen a mezd republik podle příslušnosti.
Z dosavadních zmocnění se vypouštějí
ta zmocnění, která se týkala dosud
uplatňovaného systému řízení
(výrobní hospodářské jednotky).
K § 27:
Přiloženým návrhem vyhlášky
jsou prováděna příslušná
ustanoveni zákona. Rozsah navrhovaného prováděcího
předpisu je oproti dosavadnímu stavu zúžen.
K 28 až 31:
Tímto zákonem. se nahradí zákon č.
151/1982 Sb., o odvodech do státního rozpočtu,
ve znění zákona č. 171/1983 Sb. V
platnosti se ponechávají osvobození podle
tohoto zákona až do doby stanovené v rozhodnutí.
Zákon má nabýt účinnosti dnem
1. ledna 1990 a použije ser poprvé při vyměření
odvodů za rok 1990. Pro odvodové povinnosti před
1. 1. 1990 se použije předpisů platných
v době vzniku nároku státu na odvod ze zisku,
odvod volného zůstatku zisku a příspěvek
na sociální zabezpečení.
V zákoně jsou taxativně uvedeny veškeré
obecně závazné právní předpisy,
které se k datu jeho účinnosti ruší.
I po 1. lednu 1990 však zůstávají v
platnosti některé předpisy vydané
na základě zákona č. 161/1982 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů.
Jde především o nařízení
vlády Československé socialistické
republiky č. 112/1985 Sb., o státním řízení
cen, nařízení vlády České
socialistické republiky č. 117/1985 Sb., o provádění
dodatkových odvodů národními výbory
a rozpočtovými a příspěvkovými
organizacemi řízenými ústředními
orgány České socialistické republiky
a národními výbory v oblasti cen a nařízení
vlády Slovenské socialistické republiky č.
118/1985 Sb., o provádění dodatkových
odvodů národními výbory a rozpočtovými
a příspěvkovými organizacemi řízenými
ústředními orgány Slovenské
socialistické republiky a národními výbory
v oblasti cen.


Federální ministerstvo financí stanoví
podle 27 zákona č. ..../1989 Sb., o odvodech do
státního rozpočtu (dále jen "zákon"):
(1) Obchodní činností se pro účely
zákona podle § 4 odst. 1 písm. a) rozumí
provozování maloobchodní a velkoobchodní
činnosti, poskytování obchodních služeb,
služeb veřejného stravování,
veřejných ubytovacích služeb a služeb
cestovnímu ruchu. Výrazem "převážně"
se rozumí více než polovina tržeb z uvedených
činností (nad 50% z celkových tržeb).
Za služby veřejného stravování
se nepovažuje závodní stravování.
(2) Sazba odvodu z objemu mezd podle § 4 odst. 1 písm.
b) zákona ve výši 20 se vztahuje na část
základu odvodu z objemu mezd, který připadá
na druhy služeb a činnosti včetně podnikové
společenské spotřeby [Vyhláška
č. ..../1989 Sb., o financování některých
zařízení společenské spotřeby
a činností státních podniků
a některých dalších organizací.],
uvedené v příloze této vyhlášky.
Do této části základu odvodu z objemu
mezd se zahrnují mzdové prostředky, které
připadají na druhy služeb a činnosti
poskytované jiným organizacím, pracovníkům
organizace a obyvatelstvu.
(3) Část základu daně z objemu mezd
se stanoví buď:
a) podle samostatně evidovaných mzdových
prostředků za jednotlivé vnitřní
strukturální jednotky poskytující
uvedené služby zvýšený o podíl
mzdových prostředků připadajících
na vnitropodniková střediska podílející
se na poskytování uvedených služeb,
a to podle podílu výkonů těchto služeb
na celkových výkonech, s přesností
na desetiny (bez zaokrouhlení), nebo
b) podle podílu výkonů těchto služeb
na celkových výkonech, s přesností
na desetiny (bez zaokrouhlení).
Způsob výpočtu podle písmena a) nebo
b) dohodne poplatník s orgánem vykonávajícím
správu odvodů.
Částkou, o kterou byly zvýšeny náklady
v rozporu s právními předpisy, je i daň
vybíraná v Československé socialistické
republice, která byla zaplacena za subjekty se sídlem
nebo bydlištěm na území států,
s nimiž Československá socialistická
republika sjednala smlouvy o zamezení dvojího zdanění,
pokud byla tato daň zahrnuta do nákladů.
Tato vyhláška nabývá účinnosti
dne ................................
Příloha k návrhu vyhlášky č. ..../1989 Sb. |
číslo oboru | název |
583 89 | kamenosochařství (památníky a náhrobky z přírodního a umělého kamene) |
687 | zakázkové polotovary a výrobky kloboučnické |
702, 703 | zakázkové pletené výrobky |
711 | zakázková výroba knoflíků |
703, 713 až 717, 733 | zakázkové šití prádla a oděvů včetně malosériové výroby v zakázkových provozovnách nepřesahující 500 kusů výrobků |
726 až 731, 793 | zakázková výroba obuvi včetně ortopedické |
744 | akvarijní služby |
746 | zakázkové vyšívání |
799 | práce výrobní povahy v ostatní průmyslové výrobě např. |
799 634 1 - sklenářské a rámovací práce, montáže těsnění oken a dveří, obnovovací nátěry nábytku apod. | |
903 | výkony veřejného stravování |
911 6 | opravy a údržba rotačních čerpadel |
913 12 | opravy a údržba nádob a nádrží pro chemickou výrobu |
914 83 | opravy chladícího nábytku pro distribuci |
917 22 | opravy a údržba automobilů osobních a jejich účelových modifikací |
917 23 | opravy a údržba vozidel motorových jednostopých a jejich užitkových modifikací a návěsů |
917 26 | oprava a údržba přívěsů k osobním automobilům |
917 27 | opravy a údržba příslušenství k osobním automobilům a jejich užitkových modifikací |
917 6 | opravy a údržba výtahů |
kromě 917 65 - opravy a údržba výtahů zvláštních | |
918 11 | opravy a údržba elektrických motorů |
918 65 | opravy a údržba sluchadel elektronických |
918 9 | opravy a údržba rozhlasových, televizních a reprodukčních přístrojů a jejich příslušenství |
919 14 | opravy vah |
919 2 | opravy a údržba opticko-mechanických přístrojů |
919 3 | opravy a údržba osobních počítačů kromě reprografických zařízení |
919 4 | opravy a údržba časoměrných přístrojů |
921 | opravy a údržba ostatních výrobků strojírenského průmyslu např. šicích strojů, elektrospotřebičů pro domácnost, chladniček a mrazniček, praček a odstředivek, plynospotřebičů apod. |
kromě 921 57, 65, 68 | |
- opravy a údržba zařízení pro čerpání a měření kapalných paliv, strojů a zařízení úklidových a čistících, a zařízení pro technickou obsluhu dopravních prostředků | |
kromě 921 8 - opravy a údržba strojů a zařízení všeobecného užití | |
kromě 921 91, 94 | |
- opravy a údržba potrubí a armatur průmyslových | |
922 | opravy pryžových výrobků |
923 | opravy výrobků dřevozpracujícího průmyslu |
kromě 923 21 - opravy beden | |
923 31 - opravy kartáčů pro technologické účely | |
924 | opravy výrobků textilního a konfekčního průmyslu |
925 | opravy výrobků kožedělného průmyslu |
926 | opravy výrobků kulturní spotřeby a ostatních průmyslových výrobků např. hudebních nástrojů, sportovních potřeb apod. |
951 | osobní doprava |
952 | výkony bytového hospodářství |
953 | ubytovací služby |
954 | služby cestovního ruchu |
955 | provozní výkony městského hospodářství |
961 72 | poskytování výchovy mimoškolní v oborech technických - autoškoly apod. |
962 | výkony kulturní činnosti |
kromě 962 3 - tvorba umělecká filmová | |
962 89 - výkony zařízení kulturních ostatních | |
9 - výkony propagace státní | |
964 56 | služby zdravotnicko-kosmetické |
964 7 | péče lázeňská |
968 | komunální osobní služby |
kromě 968 77 - výkony mikrografické | |
969 | půjčování předmětů dlouhodobé spotřeby a výkony samoobslužných provozů |
974 | obchodní a zprostředkovatelské služby. |
kromě 974 1 - výkony veletržní a výstavnické | |
974 2 - služby propagační obchodní | |
974 3 - průzkum trhu | |
974 6 - spolupráce obchodní | |
993 | advokátní, informační, překladatelské a jiné služby veřejnosti |
996 | výkony společenských organizací |
- | ceny oprav a služeb pro obyvatelstvo schválené výměry příslušných národních výborů včetně podnikových ceníků schválených výměry příslušných národních výborů |
- | ostatní obory podnikové společenské spotřeby |
x) 547 | externí montáže technologických zařízení |
x) 801 - 839 | stavební objekty a stavební práce výrobní povahy |
x) 928 | opravy a údržba stavební povahy |
x) 936 | demontáže |
x) 937 | demolice |
x) 973 9 | služby technické ostatní |
Obory služeb označené x) se vztahují
pouze na dodávky obyvatelstvu a u oborů 928 a 973
9 i na dodávky bytovým družstvům zajišťujícím
provoz a správu domovního a bytového fondu.