Výše jednotné lineární sazby
daně vychází z propočtů vlivů
komplexní přestavby nákupních a velkoobchodních
cen. Z provedené kvantifikace na výsledky dosažené
za rok 1986 vyplývá, že při jednotné
sazbě 50% by spolu s úpravou dalších
nástrojů byl v zásadě zachován
vztah ke státnímu rozpočtu, a u převážné
části poplatníků této daně
budou vytvořeny podmínky pro samofinancování.
Návrh na zavedení lineární sazby vychází
především z negativních poznatků
i důsledků při uplatňování
dosavadního progresivního zdanění
v této oblasti. Pokud by se v dalším období
výrazněji odchylovala dosažená rentabilita
od předpokládané úrovně vyplývající
z nových velkoobchodních a nákupních
cen, bude možno v souladu s navrhovaným zákonným
zmocněním (§ 39) přiměřeně
upravit sazbu daně nařízením vlády
ČSSR, popřípadě zavést přirážku
k obecně platné sazbě vázanou na nadměrnou
rentabilitu. Na nežádoucí odchylky bude možno
reagovat i opatřeními k běžnému
usměrňování vývoje ekonomiky.
Stejně jako v dosud platné právní
úpravě budou poplatníky daně občané
provozující zemědělskou výrobu.
Všechny osoby, které provozují zemědělskou
výrobu na společný účet, tvoří
i nadále jeden daňový subjekt. Tím
se sleduje zabránit rozdělování příjmů
ze společného zemědělského
hospodaření na více osob s úmyslem
snížit dopad progresivní sazby daně.
Z hlediska zdanění není rozhodující,
zda občané provozují zemědělskou
výrobu trvale po celý kalendářní
rok nebo pouze přechodně po část roku
jako sezónní provozování zemědělské
výroby, která nemusí být ani jediným
ani hlavním jejich zaměstnáním.
Každá z osob hospodařících na
společný účet ručí za
zaplacení daně. Tato zásada platí
i pro příslušníky rodiny, kteří
vedle svého hlavního zaměstnání
pracují v individuálně provozované
zemědělské výrobě a podílejí
se tak na příjmech ze zemědělské
výroby. Provozují-li zemědělskou výrobu
a s ní související činnosti manžel,
manželka, nezletilé děti, popř. druh
(družka) a další osoby žijící
ve společné domácnosti a provozující
zemědělskou výrobu na témže pozemku,
jde vždy o provozování zemědělské
výroby na společný účet.
Předmětem daně jsou příjmy
ze zemědělské výroby, lesní
výroby, rybníkářství a z vedlejší
výroby a z příležitostné činnosti
provozované v rámci zemědělského
hospodářství. Předmětem daně
jsou i příjmy z pěstování zvláštních
kultur a ze specializované živočišné
výroby, které dosud při překročení
částky 20 tis. Kčs (po odpočtu vynaložených
nákladů) podléhají dani z příjmů
obyvatelstva podle zákona č. 145/1961 Sb.
Zemědělská výroba u občanů
zahrnuje každou činnost, která souvisí
s využíváním pozemků a provozováním
živočišné výroby. V tomto pojetí
je zemědělskou výrobou:
a) rostlinná výroba, to jest pěstování
běžných hospodářských
plodin (zrniny, okopaniny, olejniny, pícniny) ale i zvláštních
kultur (např. vinná réva, tabák, zelenina,
ovoce, houby, léčivé a aromatické
rostliny, semena všeho druhu, květiny, okrasné
stromy a keře);
b) živočišná výroba, tj. chov běžných
hospodářských zvířat i specializovaná
živočišná výroba (např.
chov kožešinových a laboratorních zvířat,
včel, ryb, jezdeckých a sportovních koní,
ryb sladkovodních, bource morušového, hlemýžďů
pro konzum), včetně produktů z jejich chovu.
Vedlejší výrobou se rozumí stejně
jako dosud zpracování výrobků z vlastní
zemědělské výroby rostlinné
i živočišné (výroba vína,
sýra, tvarohu apod.), nebo z příležitostné
výroby (domácká výroba dřevěného
nářadí, košťat, košíkářských
výrobků apod.).
Za příležitostnou činnost se považuje
taková činnost, při níž se využívá
výrobních prostředků, které
slouží zemědělské výrobě
v době, kdy nejsou využívány pro tuto
výrobu (např. povoznictví, přibližování
dřeva).
Tyto činnosti musí mít vždy charakter
příležitostné a vedlejší
výroby provozované v malém rozsahu jako doplněk
zemědělské výroby. Pokud jsou provozovány
na základě povolení národního
výboru nebo v rozsahu, který překračuje
rámec vedlejší výroby a příležitostné
činnosti, podléhají dosažené
příjmy dani z příjmů obyvatelstva.
Příjmy, které jsou předmětem
daně, tvoří i základ daně.
Osvobození od daně se jako dosud vztahuje na diplomatické
zástupce pokud nejsou československými občany,
jakož i na členy jednotných zemědělských
družstev, pokud jde o příjmy, které
jsou jím vypláceny za práci vykonávanou
v družstvu z titulu členství nebo jako splátky
náhrad za odevzdaný majetek.
Příjem podrobený dani se bude zásadně
vypočítávat podle skutečně
dosažených peněžních příjmů
poplatníků provozujících zemědělskou
výrobu na pozemcích, se stanoví pří
jem podrobený dani nejméně ve výši
podle průměrné normy výnosnosti a
jde-li o provozování rostlinné výroby
ve sklenících, nejméně ve výši
desetinásobku příjmu podle průměrné
normy výnosnosti. Tato změna oproti dosavadnímu
stavu, kdy příjem podrobený dani se vypočítává
podle průměrné normy výnosnosti a
jen u příjmů z pěstování
zvláštních kultur a ze specializované
živočišné výroby podle skutečně
dosažených příjmů, je navrhována
proto, že v důsledku odečtení částky
6000 Kčs od daňového základu a nevyměřováním
daně do 100 Kčs, se počet poplatníků
této daně značně omezí. Novou
úpravou bude umožněno zdanit příjmy
občanů z provozování zemědělské
výroby, které dosud mnohdy značně
převyšovaly příjmy vypočtené
podle průměrné normy výnosnosti. Minimální
příjem z pěstování zeleniny
a ovoce ve sklenících ve výši desetinásobku
průměrné normy výnosnosti vychází
ze skutečnosti, že příjem z pěstování
zeleniny v takovýchto zařízeních je
podstatně vyšší než příjem
vypočtený podle průměrné normy
výnosnosti.
Ve srovnání s dosavadní úpravou navrhuje
se zvýšit průměrné normy výnosnosti
na 1 ha zemědělské půdy (§ 18
odst. 2 a příloha 2 zákona) z dosavadních
2200 Kčs až 5000 Kčs na 3 400 Kčs až
5000 Kčs. Navrhované zvýšení
vychází ze skutečnosti, že po přestavbě
nákupních cen se zvýší oceněni
zemědělské výroby cca o 20% a tomuto
zvýšení příjmů již
neodpovídají současně platné
průměrné normy výnosnosti.
Podle skutečně dosažených příjmů
se bude vypočítávat nově i příjem
z vedlejší výroby a příležitostné
činnosti, neboť v průměrné normě
výnosnosti není tento příjem vyjádřen
a na rozdíl od dosavadního stavu nebude již
orgán vykonávající správu daně
zmocněn zvýšit poplatníkům, kteří
mají příjmy z vedlejší výroby
a z příležitostné činnosti daň
až o 50%.
Vzhledem k tomu, že mnozí poplatníci si nevedou
záznamy a neuschovávají doklady o výdajích
vynaložených na dosažení příjmu,
odečítají se výdaje paušální
částkou odstupňovanou pro jednotlivé
činnosti od 20% do 50%. Pokud však poplatník
prokáže hodnověrnými doklady náklady
vyšší než stanovené paušální
částkou, odečtou se od dosaženého
příjmu všechny prokázané výdaje.
Daňové osvobození příjmů
drobných chovatelů a pěstitelů, které
se uplatňuje od roku 1982 na základě usnesení
vlád republik, je v navrhovaném zákoně
nahrazeno administrativně méně náročnou
formou, a to tak, že základ daně se snižuje
všem poplatníkům o částku 6 000
Kčs.
V důsledku této úpravy nebylo již také
do navrhovaného zákona převzato z dosavadního
zákona ustanovení o tom, že nechová-li
poplatník více než 15 včelstev, nezapočítávají
se peněžní a naturální příjmy
za med do základu daně. Stejně jako dosud
se do základu daně nebudou započítávat
částky placené zemědělskými
organizacemi včelařům za přísun
včelstev k zemědělským kulturám
za účelem jejich opylení.
Do zdanitelného příjmu vypočítaného
podle skutečně dosažených příjmů
se oproti dosavadnímu stavu nezahrnuje naturální
spotřeba zemědělských výrobků,
protože je účelné podporovat samozásobování
obyvatelstva ve smyslu opatření o daňovém
osvobození příjmů drobných
chovatelů a pěstitelů z roku 1981.
Sazba daně se stanoví v rozpětí od
10% do 60% ze základu odstupňovaného po 10
000 Kčs. Počínaje daňovým základem
nad 10 000 Kčs se procentní sazba kombinuje se sazbou
pevnou a tím se zabraňuje tvrdostem, které
by mohly vzniknout při přechodu z jednoho stupně
daňového základu do druhého. Konstrukce
sazby vychází ze zásady, že vyšší
příjem se má zdanit vyšším
procentem než příjem nižší.
Ve srovnání se dosavadním stavem je navrhovaná
sazba vyšší, daňový základ
se však vždy snižuje o daněprostou částku
6 000 Kčs a tudíž ve skutečnosti daňové
zatížení nižších příjmů
bude nižší než dosud (u příjmů
nepřesahujících cca 40 000 Kčs). U
vyšších příjmů bude daňové
zatížení přibližně stejné
jako u poplatníků provozujících služby
na základě povolení národního
výboru (jsou zdaňovány daní z příjmů
obyvatelstva).
Obdobně jako v právní úpravě
daně z příjmů obyvatelstva se zavádí
možnost stanovit daň paušálem bez každoročního
vyměřování. Přitom je orgán
vykonávající správu daně oprávněn
výši daně stanovenou paušálem změnit
až na rok následující po roce, v němž
byly zjištěny skutečnosti odůvodňující
tuto změnu.
Fakultativní zvýšení daně až
o 30% se vztahuje jako dosud na poplatníky, kteří
prodávají zemědělské výrobky
přímo spotřebitelům a dále
se bude vztahovat i na poplatníky, kteří
budou zaměstnávat občany v pracovním
poměru, jak je předpokládáno v zásadách
novelizace zákoníku práce a v nařízeních
vlád ČSR a SSR o prodeji zboží a poskytování
jiných služeb na základě povolení
národního výboru. Nová úprava
neobsahuje již možnost zvýšení daně
až o 50%, má-li poplatník příjmy
z příležitostné činnosti, z vedlejší
výroby a jiné neúměrně vysoké
příjmy, neboť v těchto případech
se základ daně bude vypočítávat
podle skutečně dosažených příjmů,
takže zvýšení daně by nebylo již
opodstatněné.
Ponechává se dosavadní fakultativní
snížení daně až o 50%, jde-li o
poplatníky starší 65 let nebo se změněnou
pracovní schopností. Do navrhované úpravy
se již nepřebírá z dosavadní
úpravy ustanovení o možnosti snížit
daň až o 50%. Vyžadují-li to místní
poměry, neboť toto ustanovení se v praxi neosvědčila.
Do navrhovaného zákona se přebírá
z dosavadního zákona ustanovení o možnosti
uložit poplatníkům, u nichž se zdanitelný
příjem vypočítává podle
skutečně dosažených příjmů,
aby vedli záznamy o příjmech a výdajích
a doklady uschovávali. Tuto povinnost uloží
orgán vykonávající správu daně
zejména poplatníkům, kteří
provozují specializovanou rostlinnou nebo živočišnou
výrobu ve značném rozsahu.
Ponechává se dosavadní lhůta pro podávání
daňového přiznání do 15. února.
Přiznání k dani z příjmu občanů
ze zemědělské výroby bude se však
podávat nikoli jako dosud na běžný rok
podle stavu k 1. lednu, ale až po uplynutí roku podle
stavu k 31. prosinci tak, jako je tomu u daně z příjmů
obyvatelstva.
V zájmu zjednodušení administrativy se povinnost
podávat přiznání k dani z pozemků
ukládá poprvé na rok 1989 pouze těm
poplatníkům, kteří jsou povinni tuto
daň platit, nikoli všem občanům užívajícím
pozemky. V dalších letech budou povinni podávat
přiznání k dani z pozemků jen poplatníci,
jimž vzniká povinnost platit daň, a dále
poplatníci, u nichž došlo ke změnám
v okolnostech rozhodných pro vyměření
daně.
Rovněž u daně z příjmu občanu
ze zemědělské výroby je povinnost
podávat přiznání k dani omezena a
vztahuje se toliko na poplatníky, kteří jsou
povinni daň platit. Poplatníci, jimž byla daň
stanovena paušální částkou, přiznání
k dani nepodávají.
Zvyšuje se částka daně, do které
se daň z pozemků a daň z přijmu občanů
ze zemědělské výroby nevyměří,
z dosavadních 20 Kčs na 100 Kčs.
Tímto opatřením nebude značné
části drobných poplatníků daně
z pozemků a daně z příjmu občanů
ze zemědělské výroby zemědělská
daň vůbec vyměřována a nebudou
povinni daň do 100 Kčs platit.
Pro placení daně z pozemků se ponechává
dosavadní stav, který se osvědčil.
Částka, do které se daň z pozemků
platí najednou do 30. dubna, se však v zájmu
racionalizace zvyšuje u občanů z dosavadních
100 Kčs na 300 Kčs. Organizace platí tuto
daň najednou do stejného termínu, nepřesáhne-li
její výše 2000 Kčs. Touto úpravou
odpadne administrativa spojená s placením několika
splátek daně v menších částkách.
Navrhované řešení u placení daně
z objemu mezd a odměn vychází z rozdílné
tvorby použitelných zdrojů. Zatímco
u poplatníků s průběžnou tvorbou
těchto zdrojů se navrhuje rovnoměrné
(měsíční) placení záloh
na tuto daň, u organizací zemědělské
prvovýroby se navrhuje v prvních sedmi měsících
placení těchto záloh pouze v poloviční
výši s tím, že v dalších pěti
měsících se výše záloh
přiměřeně zvyšuje tak, aby v
zásadě v průběhu zdaňovacího
období (roku) byla daňová povinnost vyrovnána.
V případě, že by organizace zemědělské
výroby měly platit zálohy na tuto daň
v jednotlivých měsících rovnoměrně,
musel by jim být v I. pololetí výrazně
zvýšen úvěr (cca o 4,5 mld. Kčs),
protože v tomto období nevykazují v podstatě
zisk a neměly by prostředky k úhradě
záloh na tuto daň.
Daň ze zisku vyměřená jednotným
zemědělským družstvům, státním
podnikům se zemědělskou výrobou a
dále poplatníkům, u nichž činila
tato daň za uplynulé zdaňovací období
méně než 400 tis. Kčs, je splatná
ve čtvrtletních splátkách, s výjimkou
IV. čtvrtletí, za něž se záloha
neplatí a poplatník vyrovná celoroční
daňovou povinnost do 15. února následujícího
roku.
U organizací zabývajících se převážně
rostlinnou výrobou je vykazována v I. pololetí
ztráta, protože tržby z této činnosti
jsou realizovány převážně až
ve III. a počátkem IV. čtvrtletí,
přičemž v posledních dvou měsících
běžného roku se vykázaný zisk
snižuje. Aby v důsledku toho nedocházelo k
vysokým přeplatkům a vratkám daně,
stanoví se placení záloh u těchto
organizací za třetí čtvrtletí
pauze ve výší 50% vypočtené daně.
Ostatní poplatníci daně ze zisku jsou povinni
platit měsíční zálohy na daň
podle skutečné tvorby zisku. Pokud činila
výše daně ze zisku za uplynulý rok méně
než 100 000 Kčs, zaplatí poplatník daň
najednou po uplynutí roku ve lhůtě pro podání
přiznání.
Lhůty pro placení zemědělské
daně u vojenských lesů a statků se
stanoví na základě zmocnění
podle § 40 odst. 2 návrhu zákona.
Základ pro výší zálohy na daň
ze zisku se průběžně upravuje o zaplacené
úroky a přiměřenou část
odpočitatelného minima.
U daně z příjmu občanů ze zemědělské
výroby se v podstatě zachovává dosavadní
stav placení této daně, při uplatnění
žádoucích racionalizačních opatření.
V návrhu zákona se. zvyšuje hraníce,
kdy se penále nepředepíše, z dosavadních
10,- Kčs na 50,- Kčs; tím odpadne administrativa,
spojená s předepisováním a vymáháním
malých částek penále. Z nedoplatků
daně, kterou mají platit občané, se
penále z hlediska úměrnosti stanoví
ve výši 10%.
V navrhované ustanovení se nově upravuje
zánik práva daň vyměřit a vymáhat.
Obdobné ustanovení je i v zákonech o odvodech
do státního rozpočtu a o důchodové
dani.
V ustanovení o výnosu zemědělské
daně nedochází ke změně oproti
dosavadnímu stavu a příjmem státního
rozpočtu federace bude pouze výnos zemědělské
daně od organizací v působnosti federálního
ministerstva národní obrany a federálního
ministerstva vnitra.
Zákony národních rad bude stanoveno, od kterých
poplatníků bude výnos daně příjmem
rozpočtu republiky nebo rozpočtů národních
výborů.
Vzhledem k potřebě reagovat na hospodářský
a společenský rozvoj zemědělské
výroby a zpracovatelského průmyslu, zmocňuje
se vláda Československé socialistické
republiky a příslušné ústřední
orgány k úpravám v oboru zemědělské
daně tak, aby provádění navrhovaného
zákona bylo dostatečně pružné
a mohlo se přizpůsobit nastalé situaci.
Sazby daně z mezd a odměn a daně ze zisku
jsou stanoveny na základě soustavy ekonomických
nástrojů v odvětví zemědělství
a výživy, zejména nákupních a
velkoobchodních cen, platné od 1. 1. 1989. Protože
však nelze vyloučit nutnost provést v budoucích
letech výraznější změny těchto
nástrojů, je potřebné zajistit časově
i věcně odpovídající změny
v oblasti zemědělské daně. V zájmu
urychleného provedení těchto změn
se zmocňuje vláda Československé socialistické
republiky, aby mohla svým nařízením
zvýšit nebo snížit sazbu těchto
daní až o jednu čtvrtinu. Tento postup výrazně
zjednoduší provedení nezbytných změn
sazeb daně.
V nezbytném rozsahu se navrhují i zmocnění
pro federální ministerstvo financí a ministerstva
financí, cen a mezd republik k poskytování
odůvodněného daňového osvobození,
slev a řešení sporných otázek.
Zařazení organizací hospodařících
na půdě a katastrálních území
do produkčních ekonomických skupin a provádění
změn tohoto zařazení bude příslušet
ministerstvům zemědělství a výživy
republik v dohodě s ministerstvy financí, cen a
mezd republik a po projednání s federálním
ministerstvem zemědělství a výživy.
Zařazení se stanoví obecně závazným
právním předpisem s účinností
od 1. ledna 1989. V návrhu zákona jsou přímo
uvedeny i důvody rozhodné pro změnu zařazení.
Při změně zařazení se budou
respektovat všechny uvedené důvody. Změna
bonitovaných půdně ekologických jednotek
bude zahrnovat především nové vlivy
klimatických podmínek, charakteru půdy a
další rozhodující činitele pro
produkčně ekonomickou schopnost v dané oblasti.
Osvobození daně z pozemků přiznané
podle § 3 dosavadního zákona o zemědělské
dani zůstává zachováno až do
uplynutí lhůty rozhodné pro osvobození,
poněvadž stejné osvobození je přiznáno
i podle navrhovaného zákona. Naproti tomu dočasné
osvobození přiznané podle dosud platného
zákona nově budovaným společným
zemědělským podnikům s převážně
zemědělskou výrobou, agrochemickým
podnikům a nově založeným organizacím
zemědělské výroby a zemědělských
služeb pozbude platnost k 31. prosinci 1988, neboť důvody
pro toto dočasné osvobození již pominuly.
Zákon nabude účinnosti dnem 1. ledna 1989
a použije se poprvé pro vyměření
daně z pozemků za rok 1989 a pro vyměření
ostatních daní za rok 1989 po jeho uplynutí.
Příjmy z pěstování zvláštních
kultur a ze specializované živočišné
výroby, pokud nepřesáhnou po odečteni
vynaložených nákladů ročně
20 000 Kčs, podléhají podle zákona
č. 103/1974 Sb., o zemědělské dani,
dani z příjmu občanů ze zemědělské
výroby, která se vyměřuje na běžné
zdaňovací období podle stavu k 1. lednu.
Do základu této daně vyměřené
na rok 1988 se započte příjem z pěstování
zvláštních kultur a ze specializované
živočišné výroby dosažený
za rok 1987. Při prvém vyměření
daně podle navrhovaného zákona budou tyto
příjmy započteny do základu daně
ve výši dosažené za rok 1989. Aby příjmy
z této výroby dosažené v roce 1988 neunikly
zdanění, je v návrhu zákona stanoveno,
že se tyto příjmy dosažené za rok
1988 zdaní podle zákona č. 103/1974 Sb. Pokud
tyto příjmy za rok 1988 přesáhly částku
20 000 Kčs, budou za rok 1988 zdaněny v roce 1989
podle zákona č. 145/1961 Sb., o dani z příjmů
obyvatelstva. Při zdanění těchto příjmů
se bude přihlížet k daňovému
osvobození příjmů drobných
chovatelů a pěstitelů, které bylo
přijato v roce 1981.
Vzhledem k tomu, že od roku 1989 budou veškeré
příjmy občanů ze zemědělské
výroby podléhat výlučně zemědělské
dani (dani z příjmu občanů ze zemědělské
výroby), jsou v návrhu zákona obsaženy
i nezbytné změny zákona o dani z příjmů
obyvatelstva, které vylučují zdanění
příjmů ze zemědělské
výroby daní z příjmů obyvatelstva.
V závěrečném ustanovení zákona
jsou taxativně uvedeny veškeré obecně
závazné právní předpisy, které
se k datu jeho účinnosti ruší.
Předseda vlády ČSSR:
Ministr Financí ČSSR:
Příloha č. 1 |
V mil. Kčs |
Skupiny organizací | |||||||||||||||
JZD | 684 | 1411 | 309 | 862 | 993 | 2273 | 897 | 2903 | 280 | 1115 | 1177 | 4018 | 7775 | 3338 | 13113 |
Státní statky | 150 | 178 | 50 | 115 | 200 | 293 | 115 | 145 | 20 | 70 | 135 | 215 | 2200 | 821 | 3021 |
Ústředně řízené zemědělské organizace | 68 | 152 | 32 | 68 | 100 | 220 | 248 | 195 | 114 | 102 | 362 | 297 | 925 | 593 | 1518 |
Společné podniky se zemědělskou výrobou | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 41 | 55 | 15 | 30 | 56 | 85 | 229 | 85 | 314 |
Zemědělská prvovýroba celkem | 902 | 1741 | 391 | 1045 | 1293 | 2786 | 1301 | 3298 | 429 | 1317 | 1730 | 4615 | 11129 | 6837 | 17966 |
Společné podniky s nezeměd. činností | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 46 | 240 | 18 | 94 | 64 | 334 | 887 | 601 | 1488 |
Podniky zemědělských služeb | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | 1 | 509 | 369 | 203 | 112 | 712 | 481 | 740 | 388 | 1128 |
Zemědělské zásobování a nákup | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 548 | 0 | 284 | 0 | 832 | 422 | 224 | 646 |
Potravinářský průmysl | 2 | 3 | 1 | 1 | 3 | 4 | 2517 | 1109 | 959 | 538 | 3476 | 1647 | 1387 | 705 | 2092 |
Zemědělskopotravinářský komplex celkem | 905 | 1745 | 392 | 1046 | 1297 | 2791 | 4373 | 5564 | 1609 | 2345 | 5982 | 7909 | 14565 | 8755 | 23320 |
Rozdíl | +840 | +654 | +1494 | +1191 | +736 | +1927 | +14565 | +8755 | +23320 |
*) Odpočitatelné minimum uplatněno toliko
u organizací zařazených do produkčních
ekonomických skupin.
**) Částky nově zavedené nebo zvýšené
daně z objemu mezd a odměn oproti dosavadnímu
stavu (10%, resp. 20% příspěvek na sociální
zabezpečení).
Příloha č. 2 |
v mil. Kčs |
Skupiny organizací | Daň z pozemků | Daň ze zisku | Daň z objemu mezd a odměn | Celkem | |
JZD | ČSR | + 727 | + 2 006 | + 7 775 | + 10 508 |
SSR | + 553 | + 835 | + 5 338 | + 6 726 | |
ČSSR | + 1 280 | + 2 841 | + 13 113 | + 17 234 | |
Státní statky | .ČSR | + 28 | + 30 | + 2 200 | + 2 258 |
SSR | + 65 | + 50 | + 821 | + 936 | |
ČSSR | + 93 | + 80 | + 3 021 | + 3 194 | |
Ústředně řízené zemědělské organizace | ČSR | + 84 | - 53 | + 925 | + 956 |
SSR | + 36 | - 12 | + 593 | + 617 | |
ČSSR | + 120 | - 65 | + 1 518 | + 1 573 | |
Společné zeměď. podniky se zemědělskou činností | ČSR | - | + 14 | + 229 | + 243 |
SSR | - | + 15 | + 85 | + 100 | |
ČSSR | - | + 29 | + 314 | + 343 | |
Zemědělská prvovýroba celkem | ČSR | + 839 | + 1 997 | + 11 129 | + 13 965 |
SSR | + 654 | + 888 | + 6 837 | + 8 379 | |
ČSSR | + 1 493 | + 2 885 | + 17 966 | + 22 344 | |
Společné zeměď. podniky s nezemědělskou činností | ČSR | - | + 194 | + 887 | + 1 081 |
SSR | - | + 76 | + 601 | + 677 | |
ČSSR | - | + 270 | +1.488 | + 1 758 | |
Podniky zemědělských služeb | ČSR | - | - 140 | + 740 | + 600 |
SSR | - | - 91 | + 388 | + 297 | |
ČSSR | - | - 231 | + 1 128 | + 897 | |
Zemědělské zásobování a nákup | ČSR | - | + 548 | + 422 | + 970 |
SSR | - | + 284 | + 224 | + 508 | |
ČSSR | - | + 832 | + 646 | + 1 478 | |
Potravinářský průmysl | ČSR | + 1 | -1 408 | + 1 387 | - 20 |
SSR | - | - 421 | + 705 | + 284 | |
ČSSR | + 1 | - 1 829 | + 2 092 | + 264 | |
Zemědělskopotravinářský komplex | ČSR | + 840 | + 1 191 | + 14 565 | + 16 596 |
SSR | + 654 | + 736 | + 8 755 | + 10 115 | |
ČSSR | + 1 494 | + 1 927 | + 23 320 | + 26 741 |
Příloha č. 3 |
JZD a státní statky | v Kčs (absol. údaje na ř. 3 - 11 v mil. Kčs) |
1. Počet organizací | 125 | 1002 | 584 | 110 | 10 | 3 | 1 | 1 | 1836 | 1836 | |
2. Výměra zemědělské půdy v ha | 298338 | 3297292 | 1764289 | 274217 | 30846 | 7780 | 2053 | 1213 | 5676028 | 5676028 | |
3. Diferenciální příplatky | dosud | 2995 | 1981 | 1783 | 1939 | 2547 | 3272 | 4072 | 1230 | 1976 | 11216 |
nově | 2386 | 1332 | 1565 | 2725 | 1655 | 5615 | 7663 | - | 1537 | 8724 | |
4. Bilanční zisk 1) | dosud | 1569 | 1420 | 1874 | 2133 | 1271 | 2696 | 5607 | - 1686 | 1605 | 9110 |
nově | 1583 | 2303 | 3402 | 4729 | 2177 | 6685 | 10385 | -2062 | 2732 | 15504 | |
5. Úroky | dosud | 399 | 256 | 167 | 154 | 120 | 379 | - | 388 | 230 | 1289 |
nově | 798 | 513 | 334 | 308 | 240 | 757 | - | 777 | 461 | 2615 | |
6. Dotace a subvence | dosud | 1179 | 1025 | 884 | 818 | 2210 | 2860 | 143 | 12475 | 978 | 5655 |
nově | 804 | 694 | 656 | 631 | 3167 | 1949 | 75 | 15401 | 703 | 3992 | |
7. Daň z pozemků | dosud | 144 | 233 | 204 | 60 | 150 | 71 | - | 350 | 210 | 1193 |
nově | 300 | 527 | 397 | 110 | 165 | - | - | 1200 | 452 | 2566 | |
8. Daň z objemu mezd a odměn | nově | 4309 | 2884 | 2599 | 2371 | 2479 | 2632 | 1854 | 2264 | 2842 | 16134 |
9. Daň ze zisku | dosud | 138 | 182 | 300 | 463 | 233 | 591 | 2245 | - | 231 | 1312 |
nově | 174 | 521 | 1089 | 1755 | 1083 | 2512 | 4776 | - | 746 | 4234 | |
10. Odpočitatelné minimum 2) | nově | 715 | 957 | 1083 | 1062 | 546 | 979 | 900 | - | 986 | 5598 |
11. Použitelné zdroje org. | dosud | 2261 | 2028 | 2269 | 2358 | 3140 | 4588 | 3719 | 10401 | 2143 | 12164 |
nově | 1415 | 1965 | 2635 | 3296 | 4021 | 5365 | 5684 | 12563 | 2228 | 12647 | |
rozdíl | -846 | - 63 | 367 | 938 | 881 | 777 | 1964 | 2162 | 85 | 483 |
1) Zahrnuje i úroky z úvěrů
2) Je promítnuto normativem stanoveným
na 1 ha zem. půdy (700 - 1400 Kčs)
Příloha č. 4 |
JZD a státní statky ČSSR
1 | 8 | 20 43 | 1 130 | 3 000 | - | - | 29 428 | 33 75 | 25 900 | 29 61 | 3 335 | 1 400 | 1 225 | 2 079 | 2 677 | 198 |
2 | 4 | 11 213 | 1 111 | 7 850 | 32 | - | 29 971 | 35 138 | 27 147 | 31 600 | 3 517 | 1 400 | 1 336 | 2 410 | 2 754 | 344 |
3 | 15 | 59 326 | 1 129 | 2 700 | - | - | 27 761 | 32 847 | 24 996 | 29 881 | 3 529 | 1 400 | 1 219 | 2 558 | 2 661 | 103 |
4 | 12 | 36 262 | 1 005 | 2 550 | - | - | 27 220 | 31 904 | 25 262 | 29 191 | 3 614 | 1 400 | 746 | 1 972 | 2 280 | 306 |
5 | 21 | 69 562 | 929 | 2 400 | 293 | - | 75 921 | 30 441 | 24 212 | 27 795 | 3 256 | 1 600 | 744 | 1 953 | 7 390 | 437 |
6 | 28 | 98 230 | 869 | 2 256 | 1 | - | 30 915 | 35 689 | 27 832 | 31 823 | 3 748 | 1 400 | 1 133 | 2 949 | 2 646 | -307 |
7 | 29 | 82 519 | 777 | 2 100 | 344 | - | 5 607 | 30 966 | 24 591 | 28 361 | 3 341 | 1 400 | 536 | 2 169 | 2 140 | - 49 |
8 | 29 | 87 048 | 717 | 1 950 | - | - | 26 655 | 30 854 | 24 215 | 27 88 | 3 369 | 1 400 | 716 | 2 094 | 2 180 | 76 |
9 | 34 | 105 277 | 654 | 1 300 | 195 | - | 24 968 | 29 339 | 22 973 | 6 366 | 3 664 | 7 600 | 759 | 2 247 | 2 224 | - 23 |
10 | 37 | 102 663 | 626 | 1 650 | 9 | - | 8 617 | 33 751 | 25 961 | 9 474 | 3 568 | 1 400 | 1 197 | 2 737 | 2 703 | -34 |
11 | 54 | 178 076 | 584 | 1 500 | 264 | - | 27 192 | 31 799 | 25 163 | 28 746 | 3 314 | 1 400 | 924 | 2 231 | 2 532 | 301 |
12 | 45 | 151 121 | 533 | 1 356 | 61 | - | 24 186 | 28 795 | 22 202 | 25 562 | 3 069 | 1 406 | 905 | 2 069 | 2 354 | 285 |
13 | 41 | 125 240 | 558 | 1 200 | 459 | - | 23 401 | 28 411 | 22 59 | 26 001 | 3 033 | 1 300 | 41 | 2 225 | 2 309 | 84 |
14 | 44 | 125 196 | 633 | 1 650 | 131 | - | 28 432 | 33 151 | 26 266 | 30 03 | 3 530 | 1 300 | 104 | 2 661 | 2 128 | -523 |
15 | 33 | 99 646 | 499 | 960 | 41 | - | 241 | 29 490 | 22 694 | 26 071 | 3 021 | 1 304 | 9 645 | 2 344 | 2 519 | 151 |
16 | 56 | 148 673 | 384 | 750 | 35 | - | 23 498 | 2 826 | 21 439 | 2 592 | 3 020 | 1 310 | 653 | 2 166 | 2 140 | - 56 |
17 | 38 | 127 061 | 393 | 600 | 576 | - | 24 455 | 5 415 | 22 167 | 25 927 | 3 111 | 1 300 | 1 616 | 2 779 | 2 449 | 176 |
18 | 50 | 147 196 | 276 | 40 | 424 | - | 27 972 | 77 346 | 2 195 | 4 885 | 2 863 | 1 000 | 709 | 1 956 | 2 091 | 135 |
19 | 50 | 169 808 | 760 | 300 | 606 | - | 21 440 | 25 545 | 70 120 | 23 092 | 2 636 | 1 300 | 579 | 691 | 2 107 | 416 |
20 | 52 | 141 353 | 163 | 750 | 636 | - | 23 715 | 27 599 | 1 407 | 26 507 | 2 799 | 1 300 | 64 | 2 134 | 2 191 | 55 |
21 | 76 | 245 444 | 712 | - | 1 135 | 165 | 2 131 | 25 127 | 19 389 | 22 776 | 2 665 | 1 200 | 50 | 1 930 | 2 142 | 717 |
22 | 169 | 317 415 | 62 | - | 69 | 26 | 21 139 | 5 106 | 19 656 | 27 534 | 2 164 | 1 200 | 70 | 1 824 | 2 117 | 792 |
23 | 111 | 308 739 | 26 | - | 1 216 | 567 | 21 227 | 25 603 | 19 701 | 22 961 | 2 610 | 1 200 | 700 | 2 040 | 2 184 | 164 |
24 | 119 | 380 071 | 45 | - | 1 706 | 92 | 36 004 | 34 826 | 27 960 | 30 895 | 2 774 | 1 700 | 1 434 | 2 217 | 2 880 | 741 |
25 | 96 | 297 151 | 82 | - | 3 464 | 1 654 | 21 063 | 24 657 | 9 665 | 22 444 | 2 5100 | 1 200 | 64 | 2 172 | 2 436 | - 435 |
26 | 161 | 386 461 | 17 | - | 2 854 | 141 | 21 696 | 25 779 | 6 771 | 73 155 | 2 566 | 1 204 | 67 | 2 113 | 2 301 | 143 |
27 | 67 | 303 444 | 7 | - | 189 | 2 009 | 71 329 | 74 437 | 19 479 | 22 621 | 2 402 | 1 100 | 436 | 2 435 | 2 065 | -360 |
28 | 46 | 140 749 | 10 | - | 6 529 | 2 710 | 21 447 | 4 001 | 1 604 | 75 | 2 570 | 1 100 | 448 | 459 | 1 916 | -26 |
29 | 35 | 76 706 | 1 | - | 3 637 | 4 065 | 24 143 | 29 077 | 27 571 | 21 754 | 3 022 | 1 100 | 1 344 | 4 431 | 7 336 | 41 |
30 | 29 | 47 031 | 5 | - | 1 337 | 3 423 | 19 500 | 788 | 61 240 | 20 612 | 2 240 | 1 109 | 751 | 2 193 | 2 066 | -729 |
31 | 42 | 73 335 | 6 | - | 4 741 | 4 612 | 73 384 | 473 | 27 318 | 25 844 | 3 172 | 2 060 | 913 | 2 141 | 2 417 | |
32 | 17 | 47 153 | - | - | 4 611 | 736 | 214 | 7 373 | 40 716 | 6 084 | 3 636 | 1 600 | 1 486 | 1 344 | 8 439 | 61 |
33 | 30 | 75 417 | - | - | 4 423 | 5 344 | 4 452 | 29 944 | 73 660 | 5 625 | 3 211 | 1 004 | 941 | 2 131 | 2 641 | 4 |
34 | 29 | 75 039 | 1 | - | 3 215 | 3 287 | 6 348 | 32 237 | 71 841 | 48 917 | 3 645 | 1 000 | 1 433 | 2 155 | 2 525 | 346 |
35 | 39 | 19 45 | - | - | 6 950 | 5 314 | 22 471 | 27 526 | 21 277 | 21 555 | 3 161 | 904 | 45 | 1 107 | 2 151 | 77 |
36 | 25 | 43 652 | - | - | 3 432 | 9 320 | 6 517 | 25 418 | 19 771 | 22 936 | 2 971 | 900 | 436 | 1 336 | 2 079 | 23 |
37 | 35 | 762 639 | - | - | 4 974 | 446 | 2 657 | 733 | 16 206 | 22 560 | 2 978 | 900 | 311 | 2 130 | 2 046 | - 65 |
38 | 25 | 61 166 | 14 | - | 5 665 | 5 476 | 40 007 | 14 181 | -9 635 | 22 413 | 960 | 960 | 34 | 142 | 1 920 | 46 |
39 | 32 | 34 600 | - | - | 6 778 | 4 490 | 612 | 21 944 | 17 205 | 19 971 | 2 561 | 10 | 436 | 1 776 | 1 584 | - 56 |
40 | 61 | 53 576 | - | - | 6 759 | 5 613 | 79 741 | 72 754 | 13 373 | 21 158 | 4 776 | 600 | 362 | 141 | 1 590 | 37 |
41 | 31 | 93 827 | - | - | 6 304 | 9 782 | 15 584 | 49 078 | 21 939 | 67 865 | 7 373 | 40 | 370 | 513 | 1 563 | 50 |
42 | 54 | 126 096 | - | - | 3 434 | 4 339 | 19 299 | 71 910 | 17 231 | 76 163 | 7 903 | 700 | 55 | 2 159 | 1 834 | - 325 |
prům. | 1 835 | 5 676 028 | 210 | 452 | 1 976 | 1 537 | 23 191 | 27 473 | 21 585 | 24 741 | 2 842 | 1 190 | 745 | 2 443 | 2 226 | 85 |
*) Odpočitatelné minimum je do kvantifikace promítnuto
normativem stanoveným na 1 ha zemědělské
půdy (700 až 1400 Kčs).
Federální ministerstvo financí stanoví
podle § 41 zákona č. ......... o zemědělské
dani (dále jen "zákon"):
Dalšími podniky zemědělské výroby
a zemědělských služeb jsou: Velkochov
laboratorních zvířat, n. p. Praha - Lysolaje
a Státní statek hl. města Prahy.
(1) Odpočitatelné minimum ze základu daně
ze zisku (§ 13 odst. 2 písm. b) se stanoví
u organizací popřípadě organizačních
jednotek zařazených do produkčních
ekonomických skupin (§ 6 odst. 2) normativem na 1
ha zemědělské půdy, který činí
u:
produkční ekonomické skupiny | Kčs |
1 - 12 | 1400,- |
13 - 21 | 1300,- |
22 - 26 | 1200,- |
27 - 30 | 1100,- |
31 - 34 | 1000,- |
35 - 38 | 900,- |
8 - 41 | 800,- |
42 | 700,- |
Celková výše odpočitatelného
minima se vypočte násobkem celkové výměry
všech pozemků s přesností na desetiny
ha (bez zaokrouhlení) a stanoveným normativem.
(2) U společných podniků s převážně
zemědělskou výrobou se stanoví odpočitatelné
minimum normativem z výrobních fondů ve výši
0,8%.
(3) U podniků státního rybářství
se stanoví odpočitatelné minimum součtem
odpočitatelného minima podle odst. 1 a z vodních
ploch sazbou 700 Kčs na 1 ha vy-užívané
vodní plochy.
Zhoršující nebo zlepšující
faktory nezahrnuté v bonitaci půdního fondu
jsou tyto: rozsah a intenzita imisí SO2, případně
dalších zhoršujících imisí,
rozsah a intenzita pásem hygienické ochrany vodních
zdrojů, zlepšující vliv budovaných
závlah, ztížené podmínky při
poddolování, podíl trvalých travních
porostů nad 50%, hospodaření v oblastech
při státních hranicích, extrémně
těžké vlhké půdy, váté
písky a každoroční záplavy. Při
rozhodování o návrhu na změnu zařazení
podniků a katastrálních území
do produkčních ekonomických skupin lze v
souladu s jednotnými principy platnými pro celou
Československou socialistickou republiku přihlédnout
i k dalším objektivně působícím
faktorům.
Vyhláška ministerstva financí č. 146/1961
Sb., kterou se provádí zákon č. 145/1961
Sb., o dani z příjmů obyvatelstva ve znění
vyhlášky federálního ministerstva financí,
ministerstva financí České socialistické
republiky a ministerstva financí Slovenské socialistické
republiky č. 152/1980 Sb., kterou se mění
a doplňuje vyhláška č. 146/1961 Sb.
a vyhlášky federálního ministerstva
financí č. 14/1982 Sb., o zvýšení
hranice vlastního příjmu, která je
rozhodná pro uznávání osob za vyživované
poplatníkem u daní placených obyvatelstvem,
se mění a doplňuje takto:
1. v odstavci 19 písmeno b) se vypouštějí
slova: "z chovu kožešinových zvířat,
laboratorních zvířat, včel,"
2. v odstavci 19 písmeno d) se vypouštějí
slova: "ze specializované rostlinné výroby
(zelenina jahody, ovoce, vinná réva, tabák,
léčivé a aromatické rostliny, semena
všeho druhu a květiny)".